Start-stop-järjestelmä: etuja, haittoja, kokemuksia

Aloittaja Neppis, 19.10.11 - klo:22:19

« edellinen - seuraava »

mattinen

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 13.01.17 - klo:23:45
Eikö Audissa jarrun käytöllä pysty noissa tilanteissa kontrolloimaan sitä, sammuuko moottori vai ei?

Pystyy, helposti.

Peke

Paska ja turha keksintö SUOMESSA, koodasin jo pois bensa-manuaali RäSäsestä.
PEKEFIX Detailing "autonhoitoa ammattitaidolla"
Porsche 911 Turbo
Skoda Octavia RS
Ex Audi TT RS+ & RS3 & Mitsubishi Lancer Evo 9

mrjj

Vaikeahan tuosta on mitään muuta hyvää keksiä kuin autoveron alennus mukamas päästöjen alennuttua.
Repii akkua, repii starttia jne
Saako sen koodattua tosiaan pois päältä noin vain VCDS:llä ?
VW T5GP 2012
Alhambra / Sharan 2012
Touareg 2011

b1mpo

Eipä akut ja startit ole missään merkissä rikki menneet tuon takia.  8)
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

paimentolainen

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 30.01.17 - klo:10:47
Eipä akut ja startit ole missään merkissä rikki menneet tuon takia.  8)
Tulee joskus työmatka-ajoa ajettua Kaarinasta Katajanokalle Tsadiin. Ruuhka-aikaan Munnkiniemen ja nokan välillä voi joskus autoa tulla siirrettyä parikin sataa kertaa.

Arvaa kumpi on armollisempaa kolmelitraiselle kutoselle, laittaa se käymään 2 krt päivässä vai 400 krt päivässä...  :P
VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

b1mpo

Ei moottorin koolla ole merkitystä. Vaikka olisi 6 litraa, olisi akusto ja startti järeämpiä. Napistahan sen kätevästi saa pois. En silti usko, että mikään rikki menee tuon järjestelmän takia, enkä ole kuullutkaan.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Marko

Ainahan nuo ylimääräset starttaukset rasittaa konetta ja ehkä myös laatikkoakin,ainakin automaatteja.
Kyllähän kuluminen on paljon voimakkaampaa,ennenkuin öljynpaineet kerkeävät nousta.
Skoda octavia scout Tdi 184 horsepower -17
+ muuta kalustoa,niin että hirvittää.

b1mpo

S/S autoja on ollut jo kestotesteissäkin, eikä kulumia ole ollut moottoreissa. Faktaa tuolle S/S koneen kuluttamiselle ei ole. Enempi se on makuasia.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

neshi

Tuorevideo start stop ominaisuudesta. En parempaakaan paikkaa tälle löytänyt...

https://www.youtube.com/watch?v=dFImHhNwbJo

tapanixxx


b1mpo

Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 05.09.18 - klo:20:29
On se mielestäni huono systeemi. Enkä ole ainoa joka kokee niin.

https://m.youtube.com/watch?v=k159M8QhCIE
Tuolla äijällä on tarkoituksella äärimmäisen vahvoja mielipiteitä, joissa ei aina ole täyttä faktaa. Show mies. Miksi se on mielestäsi huono systeemi?
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

jukkanen

Mielestäni hieno ja näppärä systeemi nykyisellään. Olen ollut manuaalivaihteisessa Leon ST:ssä todella tyytyväinen.  ;D

Zego

Liian hidas ainakin diesel DSG Golffissa, tässä olisi VWllä myös kehityksen paikka ellei sitten luovuttaisi kokonaan siitä?

a_jaba

Oma diesel + dsg golf start/stop toimii niin huomaamattomasti ja nopeesti että käytän sitä ihan mielellään. Jos näkee pitkältä että pysähdys on jotain parin sekunni luokkaa niin jarrupaineella saa helposti viestitettyä moottorille ettei tarvitse sammua. Hiukankaan pidemmissä pysähdyksissä parempi, että sammuu niin ei tyhjäkäynti paskanna hiukkassuodatinta ja imusarjaa tukkoon.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

jarkko_h

Ominaisuus hyvä vagin manuaaleissa, mielestäni liian hidas ajamani dsg-koneiden kaa.
Subaruissa cvt:n kanssa todella huomaamaton, ei toki hybridien tasoa.

Daatta

SS:ää tulee käytettyä DSG:n kanssa enemmän, jotenkin se ei ärsytä yhtä paljon kuin manuaalissa. Ts. ei jaksa enää kytkeä SS:ää pois päältä. Moottorin sammumiseen liikkeessä ei ole kyllä vieläkään tottunut, tahtoo jäädä liikennevaloissa edelläolevaan liian suuri rako kun auto sammuu kesken ajon. Autoholdin kanssa lähdöt ovat hieman nykiviä, mutta tässäkin mukavuudenhalu voittaa.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

osviitan

#256
Ocu 3, manuaali, diesel. Mun mielestä toi SS toimii juuri niin loistavasti kuin vaan voi, voin käyttää sitä liikennevaloissa, kun huomaan että jään "tuoreille" punaisille tai sitten olla käyttämättä. Eli pelisilmää se hiukan vaatii, ettei tule niitä 2 sekunnin sammutuksia. Mutta toimii todella upeasti ja jää se turha hyrskytys liikennevaloissa pois.
Olen ihmetellyt näiden SS: ien kanssa taistelevia ja vastustusta, en kyllä löydä tuosta mitään huonoa ja miksi kytkisin sen pois päältä kokonaan. Eihän sitä ole pakko käyttää joka nurkassa, vain ne pidemmät odottelut, valinta on kuskin?
Kulutukseen jonkilainen vaikutus myös, mutta ei kai se ole se pääasia.
Octavia III 2.0Tdi 4x4 -13
EX-Volvo XC70 D5 -08
EX-VW Caddy Maxi Life 2.0Tdi 4Motion -11
EX-BMW 520D -10
EX-VW Passat Variant 2.0TFSI Highline -07
EX-Audi A4 Avant 2.7Tdi -06
EX- Seat Leon 1P 2.0Tdi -07

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: osviitan - 06.09.18 - klo:08:57
Ocu 3, manuaali, diesel. Mun mielestä toi SS toimii juuri niin loistavasti kuin vaan voi, voin käyttää sitä liikennevaloissa, kun huomaan että jään "tuoreille" punaisille tai sitten olla käyttämättä. Eli pelisilmää se hiukan vaatii, ettei tule niitä 2 sekunnin sammutuksia. Mutta toimii todella upeasti ja jää se turha hyrskytys liikennevaloissa pois.
Olen ihmetellyt näiden SS: ien kanssa taistelevia ja vastustusta, en kyllä löydä tuosta mitään huonoa ja miksi kytkisin sen pois päältä kokonaan. Eihän sitä ole pakko käyttää joka nurkassa, vain ne pidemmät odottelut, valinta on kuskin?
Kulutukseen jonkilainen vaikutus myös, mutta ei kai se ole se pääasia.
Vaikka uutta tulokasta en pidäkään yli takuuajan, ohjelmoin siltikin S&S pois heti auton saatuani.

- Meluhaittaa ja värinöitä ei bensakoneesta tule.
- Tyhjäkäynti on kaasulla melko lähellä saasteetonta.
- Ilmastonnin toiminta ei keskeydy missään tilanteessa.
- Lämmityksen toiminta ei keskeydy missään tilanteessa.
- Turhat sammumiset esimerkiksi pysäköidessä jäävät pois.
- Ei viivettä liikennevaloista lähtemiseen.
- Ei ylimääräistä rasitusta auton sähköjärjestelmälle (Akku, laturi, startti)
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

osviitan

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 06.09.18 - klo:10:18
Vaikka uutta tulokasta en pidäkään yli takuuajan, ohjelmoin siltikin S&S pois heti auton saatuani.

- Meluhaittaa ja värinöitä ei bensakoneesta tule.
- Tyhjäkäynti on kaasulla melko lähellä saasteetonta.
- Ilmastonnin toiminta ei keskeydy missään tilanteessa.
- Lämmityksen toiminta ei keskeydy missään tilanteessa.
- Turhat sammumiset esimerkiksi pysäköidessä jäävät pois.
- Ei viivettä liikennevaloista lähtemiseen.
- Ei ylimääräistä rasitusta auton sähköjärjestelmälle (Akku, laturi, startti)

Hyvät argumentit, siitä pointsit!
En haasta, enka varsinkaan riitaa, mutta kommentoin näihin jokaiseen, koska hyvä keskustella näistä mielipiteistä:
- Meluhaittaa ja värinöitä ei bensakoneesta tule.
         * Tämä totta, tosin ei nämä dieselitkään nykyään kovinkaan paljoa täristä tai melua. Mutta kohtuu hyvä pointti
- Tyhjäkäynti on kaasulla melko lähellä saasteetonta.
         * Tämä on todellakin hyvä pointti, kaasu on tuossa ERITT,,IN hyvä. Dieselissä kyllä tulee kamaa ulos ja partikkelit täyttää sitä loukkua
- Ilmastonnin toiminta ei keskeydy missään tilanteessa.
         * Eihän SS aktivoidu, jos tarvetta tälle? Eli ei sammu? Ja mulla ainakin jos sammuu ja tarve tulee, auto käynnistyy itsekseen kyllä, tällaisen huomion tein
- Lämmityksen toiminta ei keskeydy missään tilanteessa.
         * Eihän SS aktivoidu, jos tarvetta tälle? Eli ei sammu? Ja mulla ainakin jos sammuu ja tarve tulee, auto käynnistyy itsekseen kyllä, tällaisen huomion tein
- Turhat sammumiset esimerkiksi pysäköidessä jäävät pois.
         * Mulla ei ole kertaakaan sammunut auto turhaan, pysäköidessä, talliin ajaessa, jne. Vain ja ainoastaan tuolla liikenteessä, jossa olen halunnutkin sen sammuvan. Automaageista en tiedä, että tuleeko näitä turhia sammumisia helpommin, mutta manuaalilla olen välttänyt 100%...
- Ei viivettä liikennevaloista lähtemiseen.
         * Joillakin sitä tulee ilman SS: ääkin, mutta tässä tuleekin kyseeseen tämä oma pelisilmä, josta kirjoitin. Mä ainakin käynnistän auton ennen vihreitä jo, se on vain liikenteen "lukemista", että tietää koska se tapahtuu, jalankulkijoiden valot, risteävien teiden vaihtuminen punaiselle, tutut ajoreitit->valojen toiminta tuttua, jne.
- Ei ylimääräistä rasitusta auton sähköjärjestelmälle (Akku, laturi, startti)
         * Tästä on kait keskusteltukin jo aiemmin tässä ketjussa, että ei olisi kyllä pahemmin vaikuttanut noiden hajoamisien yleistymiseen. Myönnän kyllä, että tottakai tämä aiheuttaa kulumista, mutta jos auto on 150tkm ajettu, niin alkaa olla muutenkin arvalla heittoa, että joko ne osat uupuu. Ja uupuuhan ne.

,,lä ota tätä tosiaankaan mitenkään arvosteluna, itsehän kirjoitin, että en ymmärrä miksi tätä SS: ää "haukutaan".
Löit hyvät perustelut pöytään, johoin vain laitoin oman näkemykseni samoista asioista. Ja tähänhän vaikuttaa pirusti ajoympäristö, jossa päivittäin rullaa. 

Peace and love and rock'n roll, täällä on mukava keskustella, kun suurimmaksi osaksi asioista jutellaan asiallisesti ja annetaan omat mielipiteet kokemuksistaan. Ja siinähän saattaa itsekin oppia ja muuttaa jotain liikennekäyttäytymistä! ;)
Octavia III 2.0Tdi 4x4 -13
EX-Volvo XC70 D5 -08
EX-VW Caddy Maxi Life 2.0Tdi 4Motion -11
EX-BMW 520D -10
EX-VW Passat Variant 2.0TFSI Highline -07
EX-Audi A4 Avant 2.7Tdi -06
EX- Seat Leon 1P 2.0Tdi -07

M_M

Lainaus käyttäjältä: osviitan - 06.09.18 - klo:11:13
         * Mulla ei ole kertaakaan sammunut auto turhaan, pysäköidessä, talliin ajaessa, jne. Vain ja ainoastaan tuolla liikenteessä, jossa olen halunnutkin sen sammuvan. Automaageista en tiedä, että tuleeko näitä turhia sammumisia helpommin

Tulee. Automaatilla kun ajat ahtaaseen pihaan, aikomuksena kääntää auto ja peruuttaa parkkiin, niin ensimmäisen kerran auto sammuu kun pysähdyt kytkeäksesi pakin päälle, seuraavan kerran se sammuu kun taas pysähdyt ottaaksesi eteenpäin, sitten se sammuu vielä kolmannen kerran kun laitat uudestaan pakin päälle... Jos siis joutuu vähänkin vekslaamaan. Vaikka menisi kerrallakin, niin on se yksikin sammuminen aivan totaalisen turha, kun pysähdyt kytkemään peruutusvaihdetta.

No se on koodattu pois päältä molemmista autoista, joten ei harmia enää siitä.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

osviitan

Lainaus käyttäjältä: M_M - 06.09.18 - klo:11:17
Tulee. Automaatilla kun ajat ahtaaseen pihaan, aikomuksena kääntää auto ja peruuttaa parkkiin, niin ensimmäisen kerran auto sammuu kun pysähdyt kytkeäksesi pakin päälle, seuraavan kerran se sammuu kun taas pysähdyt ottaaksesi eteenpäin, sitten se sammuu vielä kolmannen kerran kun laitat uudestaan pakin päälle... Jos siis joutuu vähänkin vekslaamaan. Vaikka menisi kerrallakin, niin on se yksikin sammuminen aivan totaalisen turha, kun pysähdyt kytkemään peruutusvaihdetta.

No se on koodattu pois päältä molemmista autoista, joten ei harmia enää siitä.

No hyi hitto, NYT ymmärrän tuo ***tutuksen SS: stä! En sietäisi tuota itsekään, melko nopsaan lähtisi pois päältä! Nyt on todellinen syy tämän hylkäämiselle... :(
Octavia III 2.0Tdi 4x4 -13
EX-Volvo XC70 D5 -08
EX-VW Caddy Maxi Life 2.0Tdi 4Motion -11
EX-BMW 520D -10
EX-VW Passat Variant 2.0TFSI Highline -07
EX-Audi A4 Avant 2.7Tdi -06
EX- Seat Leon 1P 2.0Tdi -07

JouniJL

Itsellä alkoi vastahankitussa vm.-10 Passatissa 1,4 TSI DSG:ssä tuon SS:n toiminta häiritä sen verran, jotta haluaisin pysyvästi pois päältä.
Ainakin tässä yhdistelmässä toiminta on liian hidasta liikennevaloissa. Kun jarrusta päästää, ensin moottori käynnistyy ja sitten on DSG:n viive ennenkuin päästään liikkeelle.
Onko antaa vinkkejä millä tavalla se tämän ikäisessä koodataan pysyvästi pois päältä. Soveltuuko tähän MQB-ohje jolla akkujännitteen minimiarvoa nostetaan 12 volttiin. VCDS käytössä.

b1mpo

Tuo on vissiin ajotyylistä kiinni ja eniten jarrun käytöstä, että sammuuko esim. parkkipaikalla. Itse en ole saanut sammumaan dsg:tä vahingossa.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

M_M

Lainaus käyttäjältä: JouniJL - 06.09.18 - klo:12:24
Onko antaa vinkkejä millä tavalla se tämän ikäisessä koodataan pysyvästi pois päältä. Soveltuuko tähän MQB-ohje jolla akkujännitteen minimiarvoa nostetaan 12 volttiin.

Voihan sitä kokeilla, jos vastaava adaptaatiokanava löytyy. Epäilen kyllä vahvasti ettei sitä saa tuosta koodattua pois, kun ei ole MQB-auto vaan PQ46 joka on paljolti sama kuin pienempien autojen PQ35, josta sitä ei ainakaan saanut poistettua.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Vekkula

Ei ole kyllä minulla parkkipaikkapyörittelyssä koskaan sammuttanut D-R tai R-D vaihtojen välissä dsg:llä, tuohan ei sammu kun rattia pyörittää.
Ja toimii erilailla jos autohold on päällä, normaalisti kone herää heti kun jarrua pikkuisen nostaa, autohold päällä herää vastaa kun kaasuun koskee.
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

M_M

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 06.09.18 - klo:12:27
Tuo on vissiin ajotyylistä kiinni ja eniten jarrun käytöstä, että sammuuko esim. parkkipaikalla. Itse en ole saanut sammumaan dsg:tä vahingossa.

Myös autosta... Ainakin omissa autoissani jarrua on teoriassa mahdollista painaa niin kevyesti ettei auto sammu, mutta vaatii todella tarkkaa keskittymistä johon ei ainakaan omat hermoni riitä.

Joissain autoissa ilmeisesti jarrua pitää painaa melko lujaa jotta auto sammuisi, sellaisessahan sitä on paljon helpompi säädellä.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

b1mpo

Kevyellä painamisella se pysyy käynnissä ja äkkiä se menee selkäytimeen, jos vaan haluaa oppia ja motoriikka pelaa.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

tapanixxx

Itse en näe s/s systeemistä olevan mitään varsinaista etua. Siksi kai jotkut koodaavat sen pois käytöstä.

b1mpo

Ei siitä yksittäisessä autossa olekaan paljoa hyötyä, mutta kun niitä autoja on miljoonia, on hyöty väistämätön. Sen ärsyttävästä käytöksestä voi olla mitä mieltä vain.

Ilmastoinnin tai lämmityksen takia sitä on turha kytkeä pois. Ilmastointikompura ei muutenkaan pyöri yhtenään ja lämpöäkin riittää kelistä riippuen. Oma autoni ainakin ilmoittaa, jos ei voi sammuttaa suuren energiatarpeen takia.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

tapanixxx

Suomessa täysin turha vekotin. Ymmärrän että jossakin maailman metropoleissa on hyötyä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy