Start-stop-järjestelmä: etuja, haittoja, kokemuksia

Aloittaja Neppis, 19.10.11 - klo:22:19

« edellinen - seuraava »

vkjoki

#120
Jossain tuolla aiemmin jo käsiteltiinkin liikkeellelähtöä S/S-pysähdyksen jälkeen DSG-vaihteisilla autoilla. Jarrun vapauttamisen jälkeen pitää odottaa vedon kytkeytymistä hetki ja vasta sitten voi alkaa kaasuttaa reippaammin. Muutoin tulee varsin kiusallisia nykäyksiä.

Vuoden välein olen kokeillut pariakin S/S-Geartronic-Volvoa. Volvolla kun vapauttaa jarrun, veto on päällä heti ja kaasua voi alkaa painaa välittömästi reippaastikin ja silti auto lähtee aina pehmeästi liikkeelle.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

Karvis

Aikaisemmin S&S ei ole meikäläistä isommin häirinnyt, mutta nyt viimeaikoina olen huomannut aika usein hapuilevani nappia jotta saan sen kytkettyä pois pelistä. Jotenkin alitajuisesti se on siis alkanut häiritsemään :o
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Zaasa

Kytken pois aina muistaessani. Risteyksissä kiehahtaa kun moottori sammuu hetken pysähdyksen vuoksi,pysähtyy suojatien edessä, ym. Paska ja turha systeemi.

Patomursu

En halua tollasta systeemiä autooni, pidän tyhjäkäynnillä koneen vaikka en olisikaan itse aina autossa, kuten tankatessa. säästän polttoainetta ajamalla en sammuttamalla moottoria.
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

vkjoki

Ja palautanpa vielä mieliin, että moottorin pitää olla sammuksissa vähintään 15-20 sekuntia, jotta polttoainetta säästyisi edes puolta pisaraa. Itsellä S/S-sammutukset jäävät lähes aina tuota lyhemmiksi.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

Guido

Ei S/S ole vielä ainakaan niin paljoa häirinnyt, että olisin kertaakaan ottanut pois päältä. En kyllä järjestelmän hyödyllisyydestä ole millään muotoa vakuuttunut, ei S/S ainakaan käytännön kulutuslukemissa näy millään tavalla kulutusta vähentävästi. Hyvin pärjäisin ilmankin, mutta eipä tuo pahemmin häiritse.

Kesällä Keski-Euroopassa autoillessani otin autovuokraamon Golfista S/S:n pois päältä ruuhkassa 35 asteen helteessä madellessamme, jotta sain ilmastoinnin pysymään koko ajan päällä.

Jyri

Lainaus käyttäjältä: vkjoki - 22.10.13 - klo:21:28
Jossain tuolla aiemmin jo käsiteltiinkin liikkeellelähtöä S/S-pysähdyksen jälkeen DSG-vaihteisilla autoilla. Jarrun vapauttamisen jälkeen pitää odottaa vedon kytkeytymistä hetki ja vasta sitten voi alkaa kaasuttaa reippaammin. Muutoin tulee varsin kiusallisia nykäyksiä.
DSGllä tuo ohje on aina hyvä.
Lainaa
Vuoden välein olen kokeillut pariakin S/S-Geartronic-Volvoa. Volvolla kun vapauttaa jarrun, veto on päällä heti ja kaasua voi alkaa painaa välittömästi reippaastikin ja silti auto lähtee aina pehmeästi liikkeelle.
Volvolla ei ripeää lähtöä saa edes reippaalla kaasulla, ja normaalikaasulla tuntuu kuin autoa hilattaisiin ohuella kuminauhalla liikkeelle.

vkjoki

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 22.10.13 - klo:22:20
Volvolla ei ripeää lähtöä saa edes reippaalla kaasulla, ja normaalikaasulla tuntuu kuin autoa hilattaisiin ohuella kuminauhalla liikkeelle.

:)

Aika hyvin kuvattu!
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

Jyri

Lainaus käyttäjältä: vkjoki - 22.10.13 - klo:22:30
:)

Aika hyvin kuvattu!
Itsellä tosiaan kokemusta muutamista Volvoista ja kaikissa sama, selkeästi ei vahinko vaan Volvon tarkoituksella tekemä piirre (joka ärsytti omassa V70ssä), kun taas Fordeissa on ollut päinvastoin, kun jalan ottaa jarrulta niin jo rynnätään eteenpäin, joka taas ei ärsyttänyt lainkaan yhtäpaljoa.
Anteeksi OT

ram1

Lainaus käyttäjältä: Guido - 22.10.13 - klo:22:09
Ei S/S ole vielä ainakaan niin paljoa häirinnyt, että olisin kertaakaan ottanut pois päältä. En kyllä järjestelmän hyödyllisyydestä ole millään muotoa vakuuttunut, ei S/S ainakaan käytännön kulutuslukemissa näy millään tavalla kulutusta vähentävästi. Hyvin pärjäisin ilmankin, mutta eipä tuo pahemmin häiritse.

Kesällä Keski-Euroopassa autoillessani otin autovuokraamon Golfista S/S:n pois päältä ruuhkassa 35 asteen helteessä madellessamme, jotta sain ilmastoinnin pysymään koko ajan päällä.
Ei S/S pitäis noissa oloissa edes toimia.Ei liian kylmässä tai kuumassa.Suomessa varsin turha kapistus, mutta pienetkin päästöalennukset tekee täällä Pohjolassa aina hyvää, verojen muodossa.Kaikkensa autotehtaat tekee, että pääsee normeihin.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 22.10.13 - klo:22:54
Itsellä tosiaan kokemusta muutamista Volvoista ja kaikissa sama, selkeästi ei vahinko vaan Volvon tarkoituksella tekemä piirre (joka ärsytti omassa V70ssä), kun taas Fordeissa on ollut päinvastoin, kun jalan ottaa jarrulta niin jo rynnätään eteenpäin, joka taas ei ärsyttänyt lainkaan yhtäpaljoa.
Anteeksi OT
Kyllä se Volvokin muiden kuminauhatomaattien tavoin lähtee suhteellisen ripeästi, kun ottaa ensin kuminauhasta jarrua vasten löysät pois ;).

Oma kokemus tosin rajoittuu S60 D5, mutta siinä jos jossain oli ainakin kuminauhaa :D
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Jyri

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 22.10.13 - klo:23:32
Kyllä se Volvokin muiden kuminauhatomaattien tavoin lähtee suhteellisen ripeästi, kun ottaa ensin kuminauhasta jarrua vasten löysät pois ;).
Hieman syö tuollainen tarve tuota automaatin etua, ja toisaalta Fordilla ei tosiian tarvinut kikkailla, melkein pystyi kaupungissa ajamaan pelkällä jarrulla  :o

Kasis

Olisi mielenkiintoista tietää, montako starttia startti on joutunut kokemaan 100tkm ajetussa autossa, jolla on pääsääntöisesti ajettu kehä1:n sisäpuolella?

Nykyään kun hyppää golfin puikkoihin, hakeutuu sormi heti automaattisesti s/s-napille. Sen jälkeen voi ruveta säätämään hyvää ajoasentoa, mikäli vaimo ajanut edellisellä kerralla. ;)
Ainoa hyöty s/s:stä taitaa näkyä veroissa, eikä niinkään kulutuksessa tms., ainakaan omassa ajossani.
Scirocco & VI Golf Variant

tapanixxx

Tämän start stop järjestelmän ansiosta eu tyypitetyt päästöt tippuvat noin 10g/km.

Jokainen voi laskea kuinka paljon tuo säästää vuotuisissa veroissa.

Jyri

Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 23.10.13 - klo:00:05
Tämän start stop järjestelmän ansiosta eu tyypitetyt päästöt tippuvat noin 10g/km.

Jokainen voi laskea kuinka paljon tuo säästää vuotuisissa veroissa.
Taitaa isoin säästö tulla hankintahinnassa.

tapanixxx

Luulen että hankintahinnassa ei paljoa tule säästöä. Ainakin kun katson noita c-segmentin autoja niin start stop autot eivät ole sen halvempia.

PenaPuistoK

Lainaus käyttäjältä: Kasis - 23.10.13 - klo:00:01
Olisi mielenkiintoista tietää, montako starttia startti on joutunut kokemaan 100tkm ajetussa autossa, jolla on pääsääntöisesti ajettu kehä1:n sisäpuolella?
Joku innokas ja varustautunut voisi varmaan tarkistaa asian vcds:llä? Muistaakseni noista jossain pidettiin laskua ecun sisällä...

clientti


MMV

#138
Mikä tuossa nyt niin paljoa häiritsee? Jos tiedän edessä olevan lyhyen pysähdyksen, painan vain kykimen pohjaan ja odottelen. Jos tiedossa pidempi pysähdys, annan S/S:n aktivoitua. En ole itse kokenut mitenkään hankalaksi manuaalin kanssa, automaatti voi ollakin sitten eri asia. Onneksi ei itseäni nuo automaagit suuremmin puhuttele, niin ei tarvitse asiasta kärsiä.

Edit:typo

tet

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 22.10.13 - klo:21:54
En halua tollasta systeemiä autooni, pidän tyhjäkäynnillä koneen vaikka en olisikaan itse aina autossa, kuten tankatessa. säästän polttoainetta ajamalla en sammuttamalla moottoria.

Oletko koskaan katsellut ympärillesi siellä bensa-asemalla? Ei ole silmiin osunut sitä "sammuta auto aina ennen tankkausta" -kylttiä? ::) En väitä että suurta vaaraa tyhjäkäynnillä tankkaamisesta olisi, mutta jos bensafirma sanoo että kone seis niin silloin totellaan. Meinaan jos jotain sattuisi käymään, ihan mistä syystä tahansa, niin taitaisi jäädä vakuutuskorvauksetkin saamatta.

Sitä paitsi Octaviaa ei ainakaan ehdi tankkaamaan kahdessa minuutissa, ainakaan korttiautomaatilla...
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Wekotin

Saksassa käydessäni tuli paikallisen taksikuskin (Lybeck) kanssa jutusteltua uuden Mersun vastaavasta järjestelmästä ja ainakin hän oli valmis heittämään koko systeemin suohon. Sanoi, että pääsee pienempään kulutukseen toisella vastaavalla autolla jossa on isompi kone, mutta ei tuota SS:ää. Ilmeisesti tuo käynnistely ei sitten kuitenkaan ole kauhean taloudellista.

maher

Mielenkiinnolla odotan ensi kokemuksia alkuvuodesta, kun Octavian DSG:n kanssa pääsen S/S:n kanssa tuttavuutta tekemään. Tähän mennessä ollut autot sen verta vanhempia ja manuaaleja ja aina olen ajanut valoihin ja muihin pysähdyksiin kytkin alhaalla, vaihde silmässä. Tuskin koskaan olen alkanut hakemaan vaihdetta silmään vasta keltaisilla, saatika vasta vihreiden vaihduttua.

Pitää katsoa sitten löytyykö jarrusta kohta, jolla auto ei sammuisi tai sitten napsasta matkaan lähdön jälkeen S/S pois päältä. Hillhold auttanee tosin toivottavasti ripeitä lähtöä osaltaan.

Veljen Civicillä olin S/S:n kanssa hukassa, mutta uskoisin, että opettelemalla käyttöä saan RS:n kanssa muitakin kuin verohyötyjä järjestelmästä.
Octavia 2,0 TSI RS 230 DSG MY2016 - Black Magic
Ex-WAG: Octavia Combi 2.0 TDI RS DSG 2014 - Brilliant Silver

Asterion

Lainaus käyttäjältä: vkjoki - 22.10.13 - klo:22:07
Ja palautanpa vielä mieliin, että moottorin pitää olla sammuksissa vähintään 15-20 sekuntia, jotta polttoainetta säästyisi edes puolta pisaraa. Itsellä S/S-sammutukset jäävät lähes aina tuota lyhemmiksi.

Tunnissa on 3600 sekuntia, joten tietosi mukaan siinä ajassa tyhjäkäynnillä käyvä auto kuluttaisi noin 90 pisaraa. Pisarasi lienevät sitten melko kookkaita yksilöitä?  8)

http://www.ksml.fi/uutiset/viihde/itseaan-suurempi-tippa/904376

tet

Lainaus käyttäjältä: Asterion - 23.10.13 - klo:18:36
Tunnissa on 3600 sekuntia, joten tietosi mukaan siinä ajassa tyhjäkäynnillä käyvä auto kuluttaisi noin 90 pisaraa. Pisarasi lienevät sitten melko kookkaita yksilöitä?  8)

http://www.ksml.fi/uutiset/viihde/itseaan-suurempi-tippa/904376

Väite varmaankin perustuu siihen, että lyhyellä pysähdyksellä säästyneet pisarat kuluvat käynnistykseen. Se starttimoottorin kuluttama sähkö kun on taas koneen käynnistyttyä tehtävä niistä pisaroista. ;)
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

srout

Seatissa (varmaan muissakin) on joku jarrutusenergian talteenotto, kompensoisiko vähän(paljon?) tuota start-stopin kulutusta.

tet

Lainaus käyttäjältä: srout - 24.10.13 - klo:12:03
Seatissa (varmaan muissakin) on joku jarrutusenergian talteenotto, kompensoisiko vähän(paljon?) tuota start-stopin kulutusta.

Kyllä toki kompensoi, mutta se ei ole olennaista. Kaikki se tarvittava sähkö mitä jarrutusenergian talteenotolla ei saada tehtyä, tehdään polttoaineella. Jos starttaillaan useammin, kuluu sähköä enemmän. Silloin myös polttoaineen kulutus kasvaa. Jarrutusenergia ei kuitenkaan riitä kattamaan koko sähkönkulutusta, vaan osa tehdään aina polttoaineella.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

vkjoki

Lainaus käyttäjältä: tet - 24.10.13 - klo:11:54
Väite varmaankin perustuu siihen, että lyhyellä pysähdyksellä säästyneet pisarat kuluvat käynnistykseen. Se starttimoottorin kuluttama sähkö kun on taas koneen käynnistyttyä tehtävä niistä pisaroista. ;)

Väite perustuu juuri tuohon tetin oikein arvaamaan näkökulmaan!
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

Vaginisti

Turhaakin turhempi systeemi. Luotu lähinnä siksi, että saadaan pienemmät päästölukemat, käytännön hyöty kaikki huomioon ottaen on minimaalinen, startin hajotessa viimeistään tulee takkiin. Itse painan sen aina pois päältä heti käynnistyksessä.

mremonen

Jos saisin valita, niin olisin mieluummin ilman. Vaikka sen saakin napista pois, niin se vaatii yhden ylimääräisen toimenpiteen.

Muutenkaan sen toiminta tuossa aafemmassa ei ole kaikkein "älykkäintä": moottori saattaa käynnistyä välittömästi sammuttamisen jälkeen. Siis itsestään. Vehkeen "äly" ei siis riitä katsomaan muutamaa kymmentä sekuntia eteenpäin.

Tomaatilla tuo on muutenkin säädetty liian herkälle. Jotta se olisi hyvä ja järkevä se voisi vaatia sellaisen reilun painalluksen jarrusta auton paikallaan ollessa aktivoituakseen. Nyt pitää jarrua pitää aivan pinnassa ja kun ei tuo DSG:n (märkä)kytkinteknologia ole mulla hallussa, niin en viitsisi sitä turhaan liu'uttaa. Normi-tomaatissahan ei ole mitään väliä, vaikka momentinmuunnin jauhaisikin tyhjää hetken.

Tästä 5 vuotta eteenpäin, niin tuo on ilo auton silloiselle omistajalle.

Ainoa etu tuosta ehkä tulee suuremman akun vuoksi: kun on pa-lämmitin, niin akkukapasiteettia ei ole koskaan liikaa.
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Vaginisti - 24.10.13 - klo:16:33
startin hajotessa viimeistään tulee takkiin.

Mä elän sellaisessa ennakkoluulossa, että ei se startti ole ainoa komponentti autossa, mikä joutuu koville käynnistysautomatiikan johdosta. Ei motti tykkää siitä, että sitä käynnistellään useita tuhansia kertoja vuodessa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy