Jos oletetaan, että nokivasaran tyhjäkäyntikulutus on seitsemän desiä tunnissa, niin kyllähän siitä saadaan todella ruuhkaisissa kaupunkiolosuhteissa jo jotain mitattavaakin eroa. Jos puoli litraa löpöä haluaa säästää 100km ajossa SS:n avulla, niin sehän tarkoittaa sitten sitä, että auton pitää olla kyseisen 100km ajosuoritteen aikana 60 minuuttia liikennevaloissa paikallaan ja moottori ei käy.
Polossa on normaaliversioon nähden start-stopin yhteydessä tehokkaampi akku sekä starttimoottori.
Hmmm... Tästä tulikin mieleen, että onko kaikissa 6R Poloissa tuo StartStop-systeemi? Itsellä tuo on Bluemotion Technologyssa.
---keskikulutus on on noin 1-2 litraa pienempi (alle 6 vs. n. 7,5 l/100km) kun järjestelmä on päällä
Minun on vain hyvin vaikea uskoa, että tuollaiset käynnistysmäärät tekevät koneelle hyvää. Ja jos kone sammutetaan kahdeksi sekunniksi ja pyöräytetään sitten käyniin, niin on edelleen hyvin vaikea uskoa, että sillä saavutetaan yhtään mitään säästöä. Edes teoriassa, kun se koneen käynnistäminen kuitenkin vaatii energiaa.
Nonnih. Tämän siitä saa kun julkisesti epäilee jonkin hilavitkuttimen kestävyyttä. Noin viikko sitten start/stop herjasi erroria. Sattuuhan sitä, ajattelin ja vika oli poissa seuraavan avainkäynnistyksen jälkeen. Eilen sitten herja tuli näytölle uudelleen, eikä kone sammunut enää yhdessäkään pysähdyksessä (näytölle ei tullut edes ilmoitusta virheestä tai start/stopin ohituksesta). Pari minuuttia tämän jälkeen katalysaattorin merkkivalo pamahti ruutuun. Aamusella auto huoltoon, muttei vikaa ainakaan tänään ole ehditty metsästää. Kerpele.
Villiveikkaus. Akunvalvonan liitin irti/huonosti paikoillaan.
Jos akkujännitteen valvonnassa olisi ongelmaa, niin eiköhän se vaikuttaisi paljon muuhunkin kuin start-stoppiin? Esimerkiksi tanhulaatikko tuskin suostuisi rokkaamaan moottori sammutettuna.
60 000 km ajon jälkeen auton ajotietokoneesta tarkistettiin montako tuntia moottori oli ollut käynnistysautomatiikan johdosta sammuksissa. Aika oli 34 tuntia. Tänä aikana bensaa olisi tyhjäkäynnillä kulunut 20-25 litraa.23 * 1,65 = 38 euroa. Käynnistysautomatiikalla saavutettiin tämän auton kohdalla 38 euron säästö 60 000 kilometrin ajomatkalla.Järjetön ominaisuus. Muuta ei voi sanoa. Aivan järjetön.
Tuli tämä vanha keskustelu mieleen, kun luin uusinta Tekniikan Maailmaa ja CX-5:sen käyttötestiä.60 000 km ajon jälkeen auton ajotietokoneesta tarkistettiin montako tuntia moottori oli ollut käynnistysautomatiikan johdosta sammuksissa. Aika oli 34 tuntia. Tänä aikana bensaa olisi tyhjäkäynnillä kulunut 20-25 litraa.23 * 1,65 = 38 euroa. Käynnistysautomatiikalla saavutettiin tämän auton kohdalla 38 euron säästö 60 000 kilometrin ajomatkalla.Järjetön ominaisuus. Muuta ei voi sanoa. Aivan järjetön.
23 * 1,65 = 38 euroa. Käynnistysautomatiikalla saavutettiin tämän auton kohdalla 38 euron säästö 60 000 kilometrin ajomatkalla.Järjetön ominaisuus. Muuta ei voi sanoa. Aivan järjetön.
Entäs hankintahinnan alentuminen veroprosentin pienenemisen myötä? Samoin ajoneuvoverot olivat pienemmät. Puhutaan paljon suuremmista luvuista kuin 38 euroa. Ei taida paljoa tonnista jäädä näin saatu säästö.