Start-stop-järjestelmä: etuja, haittoja, kokemuksia

Aloittaja Neppis, 19.10.11 - klo:22:19

« edellinen - seuraava »

Neppis

Periaatteessa tuo järjestelmä toimii hyvin, ainakin uudessa A6:ssa. Moottori pysähtyy ja käynnistyy melko sivistyneesti ja nopeasti. Liikennevaloissa kun jalan nostaa jarrulta oranssin syttyessä, niin moottori käynnistyy ripeästi ja auto yleensä liikahtaa eteenpäin suunnilleen samalla hetkellä kun vihreä syttyy, tai no, ainakin melkein.

Systeemissä on ominaisuus, että moottori ei sammu pysähdyttäessä paikoilleen, jos jarrua painaa vain kevyesti. Voiko tuota vaadittavaa "poljinpainetta" jotenkin säätää (huollossa)? Usein / yleensä poljinta on vaikea painaa niin kevyesti, ettei moottori sammuisi. Mielestäni Stop saisi aktivoitua vasta kovemmalla / syvemmällä painalluksella.

Muokkaus 6.8.2013 / vkjoki: Otsikkoa muokattu aiempaa informatiivisemmaksi.
A6 Sedan 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic -12
Ex: A6 Sedan 2.0 TFSI 125kW multitronic -07

Warlord

Varmaan kutosessakin (kun kolmosessakin kerran) sen saa napista pois päältä, jos häiritsee. Vaikea on tosiaan painaa tarpeeksi kevyesti ja kohtapa tuo loppuu, kun sää kylmenee.
VW Polo mk.6

- Heavy Metal will never die!! -

Markku J

Minä olen jo oppinut painamaan aina startin jälkeen systeemin pois päältä. En voi nähdä siitä olevan mitään lisäarvoa itselleni. Systeemi toiminee hienostuneemmin jossain bensa-autossa ja hybrideissä, tietty.

Neppis

Itseäni tuo systeemi, kumma kyllä, ei juurikaan ärsytä, ainoastaan tuon kontrollointi jarrupolkimella on turhan hankalaa. Tuntuu hölmöltä, että kun pysähdyttäessä kuski tietää lähdön olevan käsillä jo taas parin sekunnin päästä, niin tuo automatiikka vain itsepintaisesti sammuttaa moottorin.
A6 Sedan 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic -12
Ex: A6 Sedan 2.0 TFSI 125kW multitronic -07

Karvis

Naapuri jutteli että heidän Qashqaissa pitää irroittaa kädet ratista jotta auto sammuu, ei hajuakaan kuinka tuo on toteutettu mutta varmaan käytön kannalta ihan kätevä.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Skula

Lainaus käyttäjältä: Neppis - 20.10.11 - klo:08:07
Itseäni tuo systeemi, kumma kyllä, ei juurikaan ärsytä, ainoastaan tuon kontrollointi jarrupolkimella on turhan hankalaa. Tuntuu hölmöltä, että kun pysähdyttäessä kuski tietää lähdön olevan käsillä jo taas parin sekunnin päästä, niin tuo automatiikka vain itsepintaisesti sammuttaa moottorin.

Mikset vaan nosta jalkaa kokonaan jarrulta?

Minulla on on tuo AutoHold vaimikäsenytoli, niin se pitää auton paikallaan vaikka jarruun ei koske.. Enkä koe tuota AutoHoldia mitenkään rasittavana jatkuvassa käytössä..
Romurautaa ja paalivehkeitä.

SciroSJK

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 20.10.11 - klo:08:42
Naapuri jutteli että heidän Qashqaissa pitää irroittaa kädet ratista jotta auto sammuu, ei hajuakaan kuinka tuo on toteutettu mutta varmaan käytön kannalta ihan kätevä.
Viime viikolla ajoin Quasqailla, vaan en tuohon asiaan kiinnittänyt huomiota. Pitänee
testata uudelleen, pitääkö toi väittämä todellakin paikkansa?

Muuten mitenkään ihmeellinen ajokokemus ollut toi nipponi, mutta olihan se ylellisen
hiljainen omiin volkkareihin verraten. Suorastaan nautinnollisen hiljainen!!

Gigaa

Lainaus käyttäjältä: Warlord - 20.10.11 - klo:06:25
Vaikea on tosiaan painaa tarpeeksi kevyesti ja kohtapa tuo loppuu, kun sää kylmenee.

Ei lopu ainakaan mun Skeidassa. Ei tarttee moottorin kovin lämmin olla (lämmöt ei ole noussu mittareiden mukaan vielä yhtään), niin johan sammuttaa. Mielestäni kyllä toimii tuolloin väärin, ja pyydänkin tarkistamaan huollon yhteydessä.
Škoda Octavia Combi 1.6 TDI Style DSG 2018

Karvis

Lainaus käyttäjältä: SciroSJK - 20.10.11 - klo:09:03
Viime viikolla ajoin Quasqailla, vaan en tuohon asiaan kiinnittänyt huomiota. Pitänee
testata uudelleen, pitääkö toi väittämä todellakin paikkansa?

Muuten mitenkään ihmeellinen ajokokemus ollut toi nipponi, mutta olihan se ylellisen
hiljainen omiin volkkareihin verraten. Suorastaan nautinnollisen hiljainen!!

Itsekkin kyseenalaistin tuon mutta niin hän sen kertoi toimivan, löytyy kuulemma ohjekirjastakin.

Hiljainen auto se kyllä on, mitä itsekkin olen pariin otteeseen qashqailla ajanut.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Quality


Muutamassa koeajamassani yksilössä tuo järjestelmä on ollut, enkä ole tykännyt tippaakaan. Itse asiassa olen erittäin tyytyväinen, ettei start-stop-järjestelmä kuulu Volvoon vakiona. Ainoa selvä etu siitä on päästöjen aleneminen (ainakin paperilla) ja siten pieni helpotus auton hankintahintaan. Jatkuvan moottorin sammuttelun ja käynnistelyn en usko ainakaan polttoainetta säästävän. Vai onko joku huomannut, että vaikkapa asiointireissulla, kun siirtää autoa muutaman sata metriä ja lähtee taas, kulutuslukemat olisivat jotenkin pienet? Itse olen sitä mieltä, että silloin sitä vasta ainetta palaakin.

Olen myös sitä mieltä, että säästöt ulosmitataan viimeistään siinä vaiheessa, kun akku ja starttimoottori irtisanoutuvat ennenaikaisesti.

Kaikkein järkyttävin start-stoppi oli MB GLKssa, jota en tahtonut saada parkkiin niin millään, kun olisi pitänyt tehdä pysäköinnin vaatimat toimet ja moottori sammui joka kerta, kun auto pysähtyi. Enkä siihen hätään löytänyt poiskytkentänappiakaan.

Ei kiitos minulle.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

al

Kahden eri manuaalivaihteisen auton kokemuksella ei tuosta järjestelmästä ole pahaa sanottavaa. Itse asiassa start-stoppiin tottuneena tuntui hölmöltä ajaa autoa jossa sitä ei ollut, kun se ei sitten sammunutkaan silloin kun S-S-järjestelmällä varustettu auto olisi sammuttanut moottorin :P

vincent

Lainaus käyttäjältä: Quality - 21.10.11 - klo:19:32
Kaikkein järkyttävin start-stoppi oli MB GLKssa, jota en tahtonut saada parkkiin niin millään, kun olisi pitänyt tehdä pysäköinnin vaatimat toimet ja moottori sammui joka kerta, kun auto pysähtyi. Enkä siihen hätään löytänyt poiskytkentänappiakaan.

Tuo poiskytkentä löytynee kaikista autoista joissa tämä ominaisuus on, joten siltä kannalta tämä ei ole ongelma - eikä liene mene kauaa, kun tämä on vakiona myös Volvoissa. ( nyt jo ainakin V70 D3 Geartronic tämän sisältää )
Pitää vaan muistaa painaa se pois päältä ajoon lähtiessä, tässä mielessä ainakin BMW on sijoittanut tuon poiskytkentänapin hyvään paikkaan eli siihen ihan normaalin Start/Stop-kytkimen yhteyteen.
Ex-VAG : Kupla, Golf, Jetta, Golf, Passat, Passat, Golf

Marko_K

Lainaus käyttäjältä: Quality - 21.10.11 - klo:19:32
Jatkuvan moottorin sammuttelun ja käynnistelyn en usko ainakaan polttoainetta säästävän. Vai onko joku huomannut, että vaikkapa asiointireissulla, kun siirtää autoa muutaman sata metriä ja lähtee taas, kulutuslukemat olisivat jotenkin pienet? Itse olen sitä mieltä, että silloin sitä vasta ainetta palaakin.

Olet sitä mieltä, mutta sinulla ei siis ole minkäänlaisia käyttäjätason kokemuksia vaikutuksesta kulutukseen? Jep jep. Itse olen huomannut selvän vaikutuksen pätkäajossa -- jos sammutusautomatiikan ottaa pois päältä, kulutus kasvaa useilla deseillä. Kokeiltu samoilla reiteillä.

Lainaus käyttäjältä: Quality - 21.10.11 - klo:19:32Olen myös sitä mieltä, että säästöt ulosmitataan viimeistään siinä vaiheessa, kun akku ja starttimoottori irtisanoutuvat ennenaikaisesti.

Parempi olisikin, että autot käynnistettäsiin vieläkin veivillä, niin ei maailma hukkuisi rikkoutuneisiin starttimoottoreihin.  ;) ;) ;) ;) ;) Vakavasti; minä uskon, että valmistajat kyllä mitoittavat komponentit oikein. Ja monessa autossa starttimoottorilla ei ole yhtään mitään tekemistä sammutusautomatiikan kanssa. Esimerkiksi dieselissä käytetään puristuspaineella käynnistämistä.

Lainaus käyttäjältä: Quality - 21.10.11 - klo:19:32Kaikkein järkyttävin start-stoppi oli MB GLKssa, jota en tahtonut saada parkkiin niin millään, kun olisi pitänyt tehdä pysäköinnin vaatimat toimet ja moottori sammui joka kerta, kun auto pysähtyi.

Tämä vaatinee jo poikkeksellista kyvykkyyttä tai sitten GLK:n sammutusautomatiikka toimii jotenkin kovin eri tavalla kuin E:ssä. Ei ainakaan taskupysäköinnin yhteydessä E sammu. Selittäisitkö tarkemmin, mitä oikein teit?

Lainaus käyttäjältä: Quality - 21.10.11 - klo:19:32Ei kiitos minulle.

Olen ollut huomaavinani, että lähes kaikki uudet innovaatiot ovat sulle punaisia vaatteita ja tekevät autosta pelottavan vikaherkkiä  ;) ;) ;) ;) ;) Vaikka nyt sitten se taannoinen huolesi automaattivaihteisten autojen tavasta käyttää kulutuksen kannalta järkeviä matalia kierroksia...

Marko_K

Lainaus käyttäjältä: al - 23.10.11 - klo:15:54
Itse asiassa start-stoppiin tottuneena tuntui hölmöltä ajaa autoa jossa sitä ei ollut

Näin myös omalla kohdallani. Häiritsevää, kun Sitikka ei sammu liikennevaloissa...

dosetti

Lainaus käyttäjältä: Quality - 21.10.11 - klo:19:32
Kaikkein järkyttävin start-stoppi oli MB GLKssa, jota en tahtonut saada parkkiin niin millään, kun olisi pitänyt tehdä pysäköinnin vaatimat toimet ja moottori sammui joka kerta, kun auto pysähtyi.

MB 250CDI A ainakin oli fiksu S&S eli se meni päälle aina kun jarrujen HOLD meni päälle, painamalla syvemmälle jarrua. Tosin kerran pari huomasin jonkinlaista epäjohdonmukaista toimintaa siinä, vaikka uusi auto olikin (välillä ei sammunut, vaikka oli peruslämmin moottori).

Marko_K

Lainaus käyttäjältä: dosetti - 23.10.11 - klo:18:31
MB 250CDI A ainakin oli fiksu S&S eli se meni päälle aina kun jarrujen HOLD meni päälle, painamalla syvemmälle jarrua. Tosin kerran pari huomasin jonkinlaista epäjohdonmukaista toimintaa siinä, vaikka uusi auto olikin (välillä ei sammunut, vaikka oli peruslämmin moottori).


Mikä korimalli? Ainakin E250CDI A:ssa ei tarvitse aktivoida tuota hold-toimintoa, vaan sammutusautomatiikka toimii ilmankin. Toki toimii senkin yhteydessä.

Ja moottorin lämpötilahan ei ole ainoa automatiikkaa ohjaava parametri. Muita vaikuttavia asioita ovat esimerkiksi sisälämpötila, pyörien asento, ohjauspyörän liikuttaminen, vaihteet, millaista ajoa on juuri ajettu jne.

dosetti

C-mallin farkku. Mutta enpä noin paljoa tiennyt noista parametreistä, välillä ihmettelin kun auto ei sammunutkaan. Holdia käytin koko ajan.

Quality


HV, Marko_K: Olihan tuo epäilemättä aika provoileva kannanotto noin kaiken kaikkiaan. Ja myönnän, että se perustui lyhyisiin koeajoihin, ei pitkäaikaiseen kokemukseen. Ehken ihan sentään kaikkia innovaatioita vastusta, mutta myönnän olevani ennakkoluuloinen joihinkin nähden, enkä sitä kaihda tunnustaa. Kannanottoni perustuivat tosiaan noihin muutamiin epämiellyttäviin kokemuksiin, joihin saattoi vaikuttaa tottumattomuuteni ko. option käytössä. Mutta olen edelleen vahvasti sitä mieltä, että priorisoin vastakin malleja, joissa moista ominaisuutta ei ole. Ja jos sen pitää koko ajan pois kytkettynä, maksaa auton hinnassa täysin turhasta, jopa haitallisesta ominaisuudesta.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Marko_K

Lainaus käyttäjältä: Quality - 23.10.11 - klo:21:27
Ja jos sen pitää koko ajan pois kytkettynä, maksaa auton hinnassa täysin turhasta, jopa haitallisesta ominaisuudesta.

Olisiko noin? Löytyykö Suomen markkinoilta jokin automalli, jossa sammutusautomatiikka NOSTAA auton verollista hintaa? Tekniikkahan edesauttaa pienempien virallisten päästölukemien saavuttamista ja siten pienentää veroprosenttia.

Quality


Olet, Marko, oikeassa, totesinhan tuon aiemmin itsekin. Sorry.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

RoccoScientist

Lainaus käyttäjältä: Quality - 23.10.11 - klo:21:27
HV, Marko_K:

Nyt täytyy ihan asian vierestä huomauttaa lyhennyksestä HV, koska tässä on väärinkäsityksen vaara. Yksi varmaan aika yleinen käännös lyhenteelle HV on "haista v*ttu", enkä usko sinun tätä ajavan tässä takaa. ;)

Start-stopista sen verran, että manuaalivaihteisella autolla on helppo kontrolloida tuota moottorin sammumista. Moottorinhan pitää olla sammuksissa vajaa parikymmentä sekuntia, että sillä sammuttamisella säästäisi polttoainetta, joten liikenteessä pitää käyttää vähän pelisilmää.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

Quality

Lainaus käyttäjältä: RoccoScientist - 23.10.11 - klo:22:12
Nyt täytyy ihan asian vierestä huomauttaa lyhennyksestä HV, koska tässä on väärinkäsityksen vaara. Yksi varmaan aika yleinen käännös lyhenteelle HV on "haista v*ttu", enkä usko sinun tätä ajavan tässä takaa. ;)

Start-stopista sen verran, että manuaalivaihteisella autolla on helppo kontrolloida tuota moottorin sammumista. Moottorinhan pitää olla sammuksissa vajaa parikymmentä sekuntia, että sillä sammuttamisella säästäisi polttoainetta, joten liikenteessä pitää käyttää vähän pelisilmää.

Olisiko parempi tervehdys ollut "BB" eli "bästa bror"?

20 sek. on pitkä aika. Jos vilkkaassa risteyksessä punaiset lävähtävät juuri, kun olet tulossa risteykseen, se täyttyy. Mutta jos ruuhkassa matelet, on hyvin epätodennäköistä, että kannattaa päästää sammumaan. Olen kyllä sitä mieltä, että vähintään tuon jarrulla kikkailun opetteleminen on rasittavaa, mutta luulen, että siltä se tuntuu myöhemminkin. Ehkä olen muutosvastarintainen.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

RoccoScientist

Lainaus käyttäjältä: Quality - 23.10.11 - klo:22:21
Olisiko parempi tervehdys ollut "BB" eli "bästa bror"?

Ei ainakaan minun osaltani, koska en ole koskaan moisesta lyhentämistavasta kuullutkaan. =) Itse asiassa koko aloitustapa "hyvä veli" on uusi. Sukupolvien välisiä eroja, veikkaan.

Lainaa20 sek. on pitkä aika. Jos vilkkaassa risteyksessä punaiset lävähtävät juuri, kun olet tulossa risteykseen, se täyttyy. Mutta jos ruuhkassa matelet, on hyvin epätodennäköistä, että kannattaa päästää sammumaan. Olen kyllä sitä mieltä, että vähintään tuon jarrulla kikkailun opetteleminen on rasittavaa, mutta luulen, että siltä se tuntuu myöhemminkin. Ehkä olen muutosvastarintainen.

On juu, itse yritän pitää rajan n. kymmenessä sekunnissa. Polttoainesäästön suhteen ollaan tuolloin varmaan plus miinus nollassa, mutta mukavampi se on moottori sammuksissa odotella. Tutuilla reiteillä pystyy aika hyvin arvioimaan kannattaako auto päästää sammumaan vaiko ei, joten ei tuosta mitään suurta hämminkiä koidu. Jos sitten vähemmän tutulla seudulla arvaus osuu väärin, niin eipä se nyt niin hirveästi haittaa pienen bensapadan kanssa, joka lähtee käyntiin ihan kivasti.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

juupeli

Lainaus käyttäjältä: RoccoScientist - 23.10.11 - klo:22:12
Nyt täytyy ihan asian vierestä huomauttaa lyhennyksestä HV, koska tässä on väärinkäsityksen vaara. Yksi varmaan aika yleinen käännös lyhenteelle HV on "haista v*ttu", enkä usko sinun tätä ajavan tässä takaa. ;)

Jep, täällä tulkittiin samoin. Ajattelin että ohhoh, nyt alettiin puhumaan asiaa ja vielä Quality  :o  Hyvä että asia selvisi. Minusta epävirallisten lyhenteiden käyttöön liittyy melkoisia riskejä ja mitä etuja niillä tulkinnanvaraisilla lyhenteillä oikein saavutetaan...

Purnaan tuota jo yleisesti käytettyä start-stop järjestelmän järjestystä vastaan. Minusta sen kuuluu olla stop-start, koska moottorinhan pitää olla sammuksissa ennen kuin sen voi käynnistää. Otan sujuvasti vastaan perusteluja miten väärässä olenkaan  ;D

tsiih

Lainaus käyttäjältä: juupeli - 24.10.11 - klo:01:26
Purnaan tuota jo yleisesti käytettyä start-stop järjestelmän järjestystä vastaan. Minusta sen kuuluu olla stop-start, koska moottorinhan pitää olla sammuksissa ennen kuin sen voi käynnistää. Otan sujuvasti vastaan perusteluja miten väärässä olenkaan  ;D
Moottorin pitää olla käynnissä ennenkuin sen voi sammuttaa.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Gigaa

Tänä aamuna tuli viimenen niitti (ainakin vähäksi aikaa) start-stopin käyttämiselle. Nyt on parin kuukauden aikana viitisen kertaa käynyt niin, että Skeida hyytyy liikkeellelähtöyrityksen seurauksena. Jostain syystä auton käynnistyminen kytkintä polkiessa ottaa joskus hieman pidempään, ja kun selkäytimestä yrittää normaalia lähtöä (eikä enempiä mieti käynnistyikö se moottori jo), niin tuloksena on hyytyminen, jono takana ja vitutus.

SS ei siis toimi ainakaan omassa koslassa niin luotettavasti, että lähtö onnistuisi aina ripeästi ilman tarvetta ihmetellä joko on käynnissä vai ei.

Jos joku palstalaisista on viime aikoina ihmetellyt mitä valkoisen Ocu Combin kuski arpoo, niin syytän kaikesta start-stopia =)
Škoda Octavia Combi 1.6 TDI Style DSG 2018

juupeli

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 24.10.11 - klo:06:21
Moottorin pitää olla käynnissä ennenkuin sen voi sammuttaa.

Jep, sinäkin olet oikeassa  ;D  Mutta. Miellän tämän järjestelmän siten, että se ensin sammuttaa moottorin käynnistääkseen sen.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Marko_K - 23.10.11 - klo:18:15
Itse olen huomannut selvän vaikutuksen pätkäajossa -- jos sammutusautomatiikan ottaa pois päältä, kulutus kasvaa useilla deseillä. Kokeiltu samoilla reiteillä.

Jos oletetaan, että nokivasaran tyhjäkäyntikulutus on seitsemän desiä tunnissa, niin kyllähän siitä saadaan todella ruuhkaisissa kaupunkiolosuhteissa jo jotain mitattavaakin eroa. Jos puoli litraa löpöä haluaa säästää 100km ajossa SS:n avulla, niin sehän tarkoittaa sitten sitä, että auton pitää olla kyseisen 100km ajosuoritteen aikana 60 minuuttia liikennevaloissa paikallaan ja moottori ei käy. Pyöristin lukua hiukan alaspäin, kun ei se moottori ilman energiaa käyntiin lähde.

Kuinka monessa paikassa Suomessa on sitten sellainen liikenne, että 100km ajosssa ollaan 60 minuuttia absoluuttisen paikallaan. Ei siis madella jonossa, vaan ollaan paikallaan, jotta SS aktivoituu.

EU:n kulutussyklissä sitä vastoin ollaan absoluuttisen paikallaan ja paljon. 80 prosenttia koko testistä on kaupunkiajoa ja kaupunkiajosyklissä paikallaan oloa on paljon. En nyt muista tarkkoja lukuja, mutta vähintään 20 prosentin luokkaa se oli. Tässä koejärjestelyssä SS:llä saadaankin sitten helposti 10 gramman alenemia teoreettisiin lukuihin.

Automaattori

Lainaus käyttäjältä: migis - 24.10.11 - klo:08:26
Tänä aamuna tuli viimenen niitti (ainakin vähäksi aikaa) start-stopin käyttämiselle. Nyt on parin kuukauden aikana viitisen kertaa käynyt niin, että Skeida hyytyy liikkeellelähtöyrityksen seurauksena. Jostain syystä auton käynnistyminen kytkintä polkiessa ottaa joskus hieman pidempään, ja kun selkäytimestä yrittää normaalia lähtöä (eikä enempiä mieti käynnistyikö se moottori jo), niin tuloksena on hyytyminen, jono takana ja vitutus.

SS ei siis toimi ainakaan omassa koslassa niin luotettavasti, että lähtö onnistuisi aina ripeästi ilman tarvetta ihmetellä joko on käynnissä vai ei.

Jos joku palstalaisista on viime aikoina ihmetellyt mitä valkoisen Ocu Combin kuski arpoo, niin syytän kaikesta start-stopia =)

Eipä tullut tämä yllätyksenä. Kehitys tietenkin kehittyy ja toiminto on varmasti tulevaisuutta, mutta meidän pohjolan ilmaston suuret lämpötilaerot ei tule hetkessä olemaan järjestelmälle helppoja. Ota pois se toiminto päältä ja jätä yksi hupiajelu väliin viikossa niin säästät huomattavasti enemmän ;D

Neppis

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 24.10.11 - klo:17:00
EU:n kulutussyklissä sitä vastoin ollaan absoluuttisen paikallaan ja paljon. 80 prosenttia koko testistä on kaupunkiajoa ja kaupunkiajosyklissä paikallaan oloa on paljon. En nyt muista tarkkoja lukuja, mutta vähintään 20 prosentin luokkaa se oli. Tässä koejärjestelyssä SS:llä saadaankin sitten helposti 10 gramman alenemia teoreettisiin lukuihin.

Jos tuo kulutuksen ja päästöjen suhde menee ihan suoraviivaisesti, niin desin kulutus vastaa noin 2,6 grammaa CO2:ta (149g & 5,7L/100km). Tällöin 10 grammaa vastaa noin 4 desin kulutusta, onkohan tuo nyt sitten paljon vai vähän?

On muuten vissiin vähän kiireellä käännetty uuden A6:n käyttöohjekirja, tässä yksi suora lainaus Start-stop ohjeistosta "Kun moottoria painetaan voimakkaammin, moottori sammuu.".  ;D
Samalla sivulla, ja monella muulla, on sulassa sovussa saksaa ja suomea.
A6 Sedan 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic -12
Ex: A6 Sedan 2.0 TFSI 125kW multitronic -07

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy