Akku Passattiin - Keskustelua akuista

Aloittaja Vankka, 12.10.11 - klo:21:17

« edellinen - seuraava »

Vankka

Nyt olisi tarvetta uusia akku Passattiin. Olen googletellut, mutta keskustelut ovat vuoden tai sitä vanhempia, ja jokaisessa kehutaa toista ja haukutaan toista kehuttua. Eli pihalla ollaan.
Mietinnän alla tällä hetkellä on: Banner uni power, exide, Varta, snaijder(tjsp) ja Bosch. Autossa on webasto ja sitä tulee käytettyä eli akun tulis olla 74Ah tai enempi ja oikosulkuvirta tulisi olla kohdillaan. Budjetiksi olen miettiny ~100â,¬
Keskustelu on auki!
Yritin säästää ja tein itse, en säästänyt, mutta onpahan nyt paljon uutta
Talvikisa: Linkki

Ford Mondeo Titanium Business
VW Golf Variant CL

MIKU

Vankka

VW Golf Variant CL

axe

BOSCH:a en ainakaan menis suosittelemaan, kesti vähän yli vuoden kovalla webaston käytöllä vaikka kiinteä laturikin on(DEFA),auto myös passatti ja akku tais olla joku 77Ah.Onneksi oli 2 v takuu akussa ja uudet bosch akut eivät enää myyjällä olleet 2v takuulla,vaihtajan mukaan ei kovin harvinaista ko merkissä.Tilalle tuli Energie vissiin 82Ah, saas nähdä kestääkö talven.

Hsippe

Merkistä en sano mitään mutta Webaston tms kanssa AGM-tyyppinen akku on paikallaan.

M0gstis

Täälläkin olis tarkoitus vaihtaa Passattiin uusi, isompi, akku kohtapuoliin asennettavan eeperin kaveriksi. AGM sen vissiin pitää olla mutta en tiiä sitten onko merkillä niin suurta väliä kunhan katsoo että on ns. laatumerkki eikä mikään kiina-ilmiö.

Vankka

Onko kellään kokemusksia Sznajder akuista? Motonetissä olisi kanta-asiakas Sznajder AGM akku 99â,¬, ei olisi paha hinta.

Edit: Minkä kokonen tuonne paskattiin etes mahtuu? Auto on korimallia 3C ja autoa liikuttaa 1.9TDI

VW Golf Variant CL

Kapa

Jos kaikki osapalikat ja käyttö ei ole balanssissa niin ihan sama minkä akun väännät, niin on finito melko nopeasti. No nykyään on ainakin laturit tarpeeksi tehokkaita, mutta se kova auton tuulettimen puhallusteho syö akun jos ajo lyhyttä.

Vankka

Lainaus käyttäjältä: Kapa - 13.10.11 - klo:21:07
Jos kaikki osapalikat ja käyttö ei ole balanssissa niin ihan sama minkä akun väännät, niin on finito melko nopeasti. No nykyään on ainakin laturit tarpeeksi tehokkaita, mutta se kova auton tuulettimen puhallusteho syö akun jos ajo lyhyttä.

Autolle tulee vähän nurkka-ajoa junkkadunkkia ei ole (muutakuin soitin, vielä jos tuleekaan) webastoa oon käyttänyt puolet ajomäärästä ohjeella.

Taidan käydä hakemassa tuon Sznajderin meni huti tai ei, kuitenkin tuossa on 2 vuoden takuu. Ei tästä tunnu viisaammaksi tulevan.

EDIT: tuli vastaa tällänen akkutesti vuodelta 2009

VW Golf Variant CL

jf

Lainaus käyttäjältä: Vankka - 13.10.11 - klo:20:46
Onko kellään kokemusksia Sznajder akuista? Motonetissä olisi kanta-asiakas
Ei mitään negatiivisia kokemuksia. Edelliseen kuutoseen vaihdettiin Sznajderin akku, kun oli ainoa hopeakalsiumakku hyllyssä (kesti sen mitä auto minulla oli vielä eli vuoden). Sähköperämoottorissa on mökillä ollut joku Sznaiderin vapaa-ajan akku ja hyvin on rokannut muutaman vuoden (55lbs:n koneen kanssa joutuu koville).
LC 150, maasturi vammaisella lämmityslaitteella!

duke7

Vuosi sitten mietin samaa ja päädyin lopulta Vartan AGM akkuun. Ei pahaa sanottavaa toistaiseksi vaikka webastoa käytän ja välillä tulee paljon pätkäajoa. Talvella autossa oli kiinni Ctekin laturin mukana tuleva varaustilan näyttävä pistoke ja akkua latasin jos se näytti ettei ole täysi. Sama ajoaika kuin webastoa käytti riittää normaaleilla pakkasilla pitämään varauksen vihreällä. En tiedä miten tarkka tuo on mutta eipä virta loppunut tuon mukaan toimiessa.
Juurikaan suurempi akku ei mahdu 3C:hen. Mittailin että pykälää isompi (ehkä 84 Ah) olisi voinut mahtua jos poistaa akkukotelon kuoret ja puukottaa kotelon pohjaa. Sitä kokoa ei kuitenkaan ollut maassa niin en alkanut säätämään.

Vankka

Nonni akku haettu ostin tuon Snajderin ja ctekin. Kävin kyseleen niin vartan agm akku oli karvan alle 150â,¬  markukselalla samaan hintaan oli exide agm Oulun akkussa.

EDIT: ei tästä kirjoittamisesta tule nyt mitään. Koittakaa saada selvää :D

VW Golf Variant CL

firstvw

Passat hyytyi pakkaseen, ei lähtenyt kylmiltään viikon seisomisen jälkeen. Onneksi weballa lämmitys auttoi.. Mikäs Passatin alkup. akku on? Varta? Motonet tarjoo 70-80Ah akkuja, ei taida isommat mahtua? Weballe on oma akkunsa, joten jätän AGM:t hyllyyn.

Tärkeimpänä kyssärinä kuitenkin on että meneekö uusi akku ihan bolt-on paikalleen vai tarviiko koodailla? Esson baarin poijjaat on puhunu..

qsla

Ainakin kun itselleni vaihdoin niin ei tarvinnut mitään koodailla, vaikka oli akkunkengätkin irti parituntia. Kello pysyi ajassa ja radiokaan ei hukannut mitään.   Mutta tämä omalla kohdallani, en tiedä onko eroavaisuuksia sitten muitten ajoneuvojen kohdilla.
Passat GTE 2020 FL
Tiguan eHybrid

Ex:
Passat GTE 2018
Polo 1.2TSI 81KW DSG Highline
Golf Alltrack TDI 135KW DSG 4Mot
Polo 1.2TSI 77KW DSG Highline   
Tiguan 2.0TDI DSG 4Mot BMT
     Passat CC 2.0TDI 125KW
     Golf V 2.0TDI
     Golf IV 1.4 16V

jarih

Mä vaihdoin omaani vuosi sitten Trane 57412 SMF 12V 74Ah akun. Tämä oli TM testivoittaja pari vuotta sitten.
Akku meni heittämällä paikoilleen ja eikä minullakaan edes radio hukannut tietojaan.
Hintaa akulla oli 119 egee.

Vesihiisi

Lainaus käyttäjältä: jarih - 10.01.12 - klo:08:53
Mä vaihdoin omaani vuosi sitten Trane 57412 SMF 12V 74Ah akun. Tämä oli TM testivoittaja pari vuotta sitten.
Akku meni heittämällä paikoilleen ja eikä minullakaan edes radio hukannut tietojaan.
Hintaa akulla oli 119 egee.

Minulle laitettiin myöskin Trane viime viikolla. Ihmeen huonosti käynnistyi Passatti silläkin eilen, Webaston esilämmittämänä(kään). Vasta kolmannella starttaamalla hörähti käyntiin. Onkohan tuo ominaisuus vai vika; viime talvena Superb TDI 125 kW lähti hyvin käyntiin kovilla pakkasillakin ilman minkäänlaista lämmitystä.

duke7

Lainaus käyttäjältä: 4wdsuperbkombi - 10.01.12 - klo:10:24
Minulle laitettiin myöskin Trane viime viikolla. Ihmeen huonosti käynnistyi Passatti silläkin eilen, Webaston esilmääittämänä(kään). Vasta kolmannella starttaamalla hörähti käyntiin. Onkohan tuo ominaisuus vai vika; viime talvena Superb TDI 125 kW lähti hyvin käyntiin kovilla pakkasillakin ilman minkäänlaista lämmitystä.
Kokeileppa ilman Webastoa, voi lähteä paremmin. Minun Passatissa on sellaista vikaa, että kovemmilla pakkasilla Webastolla lämmityksen jälkeen ei hehkuta oikeastaan ollenkaan ja käynnistys on sitten tuskaista. Triplahehku auttaa tiukassa paikassa kyllä.
Ei tähän oikein ole ratkaisua löytynyt Webaston asentaneen liikkeen saati merkkihuollon puolelta.

Vesihiisi

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 10.01.12 - klo:10:29
Kokeileppa ilman Webastoa, voi lähteä paremmin. Minun Passatissa on sellaista vikaa, että kovemmilla pakkasilla Webastolla lämmityksen jälkeen ei hehkuta oikeastaan ollenkaan ja käynnistys on sitten tuskaista. Triplahehku auttaa tiukassa paikassa kyllä.
Ei tähän oikein ole ratkaisua löytynyt Webaston asentaneen liikkeen saati merkkihuollon puolelta.

Jep, vastaavaa joskus havaitsin muissakin Webasto/Eber varustetuissa autoissani. Meneeköhän hieno tekniikka sekaisin, kun samaan aikaan moottori on olevinaan lämmin ja imuilma jääkylmää?

RTWteam

Ruotsalaiset ovat testailleet akkuja.

"Koko testissä menestyi parhaiten Exide EA640, toiseksi tuli Tudor TA640 ja jaetulla kolmannella sijalla ovat Biltema 802622 ja Varta 563 400 061."

Lähde: http://www.autotoday.fi/page.php?page_id=2&news_id=201200208

firstvw

Sininen Varta tuli haettua. Szajder AGM olis ollu 5â,¬ kalliimpi, mutta luotto Vartaan on niin kova että sillä mennään.

BTW, kuinka tyhjäksi akun pitää mennä että se on ns syväpurettu? Tarkoitan sitä, että jos akun varaus keikkuu lähtee/ei lähde -kynnyksellä ja webastolla lämmittää sen ½h, niin onko kyseessä jo syväpurku?

dosetti

Lainaus käyttäjältä: RTWteam - 10.01.12 - klo:17:28
Ruotsalaiset ovat testailleet akkuja.

"Koko testissä menestyi parhaiten Exide EA640, toiseksi tuli Tudor TA640 ja jaetulla kolmannella sijalla ovat Biltema 802622 ja Varta 563 400 061."

Lähde: http://www.autotoday.fi/page.php?page_id=2&news_id=201200208

Kylläpä Biltema on petrannut kahdessa vuodessa  ???

nemos

Lainaus käyttäjältä: dosetti - 10.01.12 - klo:17:59

Eikös Biltema ole näitä Sieltä ostetaan, mistä halvimmalla saadaan -ostajia? Välillä jokin erä voi hyvääkin tavaraa.
Volvo XC60 T8 Inscription

firstvw

Akku vaihdettu. Huomenna koeponnistus ilman webastoa. Kylmää hikeä pukkas jo, kun ekalla käynnistyksellä auto oli kuin joulukuusi. Restart ja 50m ajo lopulta sammutti kaikki varoitusvalot..

SNG

LainaaBTW, kuinka tyhjäksi akun pitää mennä että se on ns syväpurettu?

Lyijyakun jännitteen ollessa 11.04 V, ominaispaino on 1.00. Varaus siis 0%. 

jarsiv

Vikakoodessa olen akun jännitteenä nähnyt ~8,5 V. Onhan tuossa varmaan jännitteenalenemat mukana.
VCDS apua
Passat 3C Luxline 1.9TDI
Passat B8 1.6TDI

VWRiddare

Lainaus käyttäjältä: dosetti - 10.01.12 - klo:17:59
Kyllä nämä Bilteman akut on pitempään pärjänneet eri testeissä aivan hyvin, mutta eivät mielestäni sovellu kovikaan hyvin sellaisiin autoihin missä käytetään Webastoa, tai Eberiä. Biltemalta on kyllä tullut myös AGM akku, mutta siitä ei ole mitään kokemuksia.

tsiih

Mittasin männäviikolla joutokäyntiä käyvästä, laturivikaisesta Astrasta akun napojen välisen jännitteen 9.5 v.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

SNG

LainaaLainaus Mittasin männäviikolla joutokäyntiä käyvästä, laturivikaisesta Astrasta akun napojen välisen jännitteen 9.5 v

En ole sähkötekniikan DI, mutta teoriani alla. Korjatkaa jos olen täysin hakoteillä  ::)

Kun latausviallinen ei lataa, siis moottori käynnissä kuluu virtaa sähköjärjestelmän kuormiin, eli valoihin, mahdollisesti sähkölämmittimiin, puhaltimiin, tietsikoihin, pa-pumppuihin ja bensa-autoissa vielä sytytysjärjestelmään jne.

Akun jännite kuormitettuna on eri kuin ilman kuormaa.

Tyhjässä akussa ei ole virranantokykyä, eli myös jännite romahtaa kuormitettaessa.

tsiih

Kyse oli nyt lähinnä siitä että auto ylipäänsä kävi 9,5 voltilla  ;)

Teoriasi oli kyllä kuin suoraan insinöörin suusta, itsstäänselvyys muuttuu salatietieteeksi  ;D Ei sillä että minulla olisi jotain insinöörejä vastaan, mutta korjailen paljon Nokian Mikki Hiirien autoja ja voi hertsileijaa niitä kaikkia teorioita joita saan kuunnella  ;D Myös teorioiden käytännön toteutusyrityksien jäljissä riittää korjattavaa...
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

jarsiv

Varta START-STOP PLUS AGM -akku tuli Passattiin hankittua.
VCDS apua
Passat 3C Luxline 1.9TDI
Passat B8 1.6TDI

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy