Kuluttaako autosi öljyä paljon ja mikä oli auton sisäänajotapa ?

Aloittaja Flat, 17.12.09 - klo:10:05

« edellinen - seuraava »

Kuluttaako autosi öljyä paljon ja mikä oli auton sisäänajotapa ?

Kuluttaa, sisäänajo tehty ohjekirjan mukaan
33 (11.5%)
Kuluttaa, sisäänajo tehty ohjekirjasta piittaamatta, mutta maltillisesti
21 (7.3%)
Kuluttaa, sisäänajo tehty kierrättämällä konetta reippaasti
1 (0.3%)
Ei kuluta, sisäänajo tehty ohjekirjan mukaan
48 (16.7%)
Ei kuluta, sisäänajo tehty ohjekirjasta piittaamatta, mutta maltillisesti
75 (26.1%)
Ei Kuluta, sisäänajo tehty kierrättämällä konetta reippaasti
39 (13.6%)
Kuluttaa, en tiedä miten sisäänajo on tehty
28 (9.8%)
Ei kuluta, en tiedä miten sisäänajo on tehty
42 (14.6%)

Äänestäjiä yhteensä: 274

Vaarivanhus

Lainaus käyttäjältä: Murska - 15.04.13 - klo:14:19
Pieni juttu mutta merkittävä. Tämä taatusti herättää keskustelua puolesta ja vastaan kun foorumin analyytikot ja teoreetikot pääsee vauhtiin ;D
Parempi, kun pysyy visusti erossa analyyseistä, ettei tule jakomielitautia. Hampaani kuitenkin toistaiseksi harjaan harjalla enkä pesukintaalla ;)
Joutilas 76v

Murska

No perkule, älä vaan sano että oot kokeillut sitä pesukinnasta... ;D
BMW 118dA M-Sport

Voimasavu

Minkä ihmeen takia autonvalmistajat sitten neuvovat toimimaan väärin? Luulisi niillä olevan tietotaito ohjeistaa sisäänajon suorittaminen oikealla tavalla. Vai haluaako esim. VAG-konserni välttämättä reklamaatioita liiallisesta öljynkulutuksesta? Luulisi niitä tulleen vuosien saatossa jo ihan riittämiin...

tet

Lainaus käyttäjältä: Voimasavu - 15.04.13 - klo:14:58
Minkä ihmeen takia autonvalmistajat sitten neuvovat toimimaan väärin? Luulisi niillä olevan tietotaito ohjeistaa sisäänajon suorittaminen oikealla tavalla. Vai haluaako esim. VAG-konserni välttämättä reklamaatioita liiallisesta öljynkulutuksesta? Luulisi niitä tulleen vuosien saatossa jo ihan riittämiin...

Ei ne minusta neuvo väärin. Eikös tuo nyt aikalailla ole samaa tarinaa mitä J64 ja Murska kirjoittivat, sillä erotuksella että kierrosten käyttöä tulisi välttää ekalla tonnilla. Eli varsinainen totutus tapahtuu tuossa 1000->1500 km.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Bax

Rohkenen sanoa, että normaalia ajoa ilman revittämistä ja varsinkaan kylmällä koneella. Lämpimällä moottorilla kyllä sitten kestää ottaa vähän rennomminkin sisäänajovaiheessa.

Edit: Kirjoitimme näköjään yhtäaikaa ja tuossa tekstissä puhutaan samaan tapaan kylmällä moottorilla ajosta.
A4 Sedan Progress Plus 40 TSFI 150kW MHEV Quattro S-Tronic MY 23
ex. VW Golf Sportsvan 1.5 TSI 110kW DSG Highline -19
ex. Q3 1.4 TSFI 110 kW 2WD Business Sport manual -MY16
ex. A3 1.4 TSFI Business manual -13
ex. Japanilaisia, italialaisia vuodesta -74

Passatti

Itse ajan sisään moottorin vaihtelevalla nopeudella ka kierroksilla.Eihän kylmää konetta saa revittää.
Always lead, never follow

Pepeto

Lainaus käyttäjältä: Passatti - 15.04.13 - klo:15:57
Itse ajan sisään moottorin vaihtelevalla nopeudella ka kierroksilla.Eihän kylmää konetta saa revittää.

Noin toimin itsekin yleensä ekat tuhat kilometriä. Sen jälkeen sitten välillä reippaampia kiihdytyksiä.
VW Passat Variant Comfortline 1.4 TSI DSG 9/17.
Opel Corsa Enjoy 1.4 ECT5 9/15.

Voimasavu

Lainaus käyttäjältä: tet - 15.04.13 - klo:15:15
Ei ne minusta neuvo väärin. Eikös tuo nyt aikalailla ole samaa tarinaa mitä J64 ja Murska kirjoittivat, sillä erotuksella että kierrosten käyttöä tulisi välttää ekalla tonnilla. Eli varsinainen totutus tapahtuu tuossa 1000->1500 km.

Jos Murskan kommentti...

Lainaus käyttäjältä: Murska - 15.04.13 - klo:14:19
Mahdollisimman paljon vaihtelevia kierroksia ja kiihdytykset reilulla kaasunkäytöllä, mutta vältettävä koneen huudattamista. Tällä saadaan männänrenkaille kuormitusta ja ne asettuvat oikeaan asentoon sekä "hioutuvat" teräväreunaisiksi.

...pitää paikkansa, niin luulisi autonvalmistajien kehottavan tuolla tavalla moottoria sopeuttamaan. Eihän tuossa tet:n linkittämässä ohjeessa tuollaisesta ole mitään mainintaa.

Itsellä ei ole mitään hajua mikä on oikea tapa. Meillä on molemmilla autoilla ajeltu iisisti 1000 km:iin asti ja sitten 1000-1500 km välillä hieman reippaampia kiihdytyksiä. Ei siis mitään vaihtelevia kierroksia eikä kiihdytyksiä reilulla kaasunkäytöllä, kuten jäsen Murskan tapana on tehdä. Eipä ole A4:ssa tarvinnut vielä desiäkään lisäillä öljyä (reilut 50tkm ajettu). Saa nähdä miten käy kolmosen kanssa. Moni automyyjäkin muuten sanoo, ettei minkäänlaista sisäänajoa tarvitse tehdä eli yksi sanoo sitä ja toinen tätä.

Kopsu

Pahinta myrkkyä taitaa uudelle moottorille olla se ylämäkien jurnuttaminen isoimmalla vaihteella viittä-kuuttakymppiä. Ja reippaista kiihdytyksistä kylmänä ei vanhakaan motti tykkää. Muutenhan auto kyllä tykkää että sillä ajetaan  ;D.

Tuomari

http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Sisäänajo tapahtuu ensimmäisten kilometrien ja tuntien aikana. Moottori lämpimäksi ja sitten vaan kunnolla leipää eri nopeuksilla ja vaihteilla.

Jos on 1tkm mittarissa ja ei kertaakaan ole rasittanut konetta, ei ole mikään ihme, että syö öljyä.

Joey

Omalla on nyt tullut vajaa 5t km mittariin ja tikun ylärajassa öljynpinta. Olen n. tuhannen km välein tarkistanut öljytilanteen
Audi A3 1,6tdi stronic -17

Murska

Lainaus käyttäjältä: Tuomari - 15.04.13 - klo:17:49

Sisäänajo tapahtuu ensimmäisten kilometrien ja tuntien aikana. Moottori lämpimäksi ja sitten vaan kunnolla leipää eri nopeuksilla ja vaihteilla.

Jos on 1tkm mittarissa ja ei kertaakaan ole rasittanut konetta, ei ole mikään ihme, että syö öljyä.

Tähän ei ole mun osalta mitään lisättävää. Moottori käyntiin, kone lämpimäksi ja tossu lattiaan. Jos olisi mahdollista tehdä sisäänajo moottoriradalla niin menisin sinne päiväksi uuden auton kanssa, muiden vehkeiden kanssa on joskus näin toimittu.
BMW 118dA M-Sport

FU2

+1

Taisi olla 20 km mittarissa kun tein parit kunnon lähetykset lämpöisellä koneella. Öljyä lisätty 0,0 l ja kilsoja nyt 63 tkm. Liityin tähän "koulukuntaan" edellisen auton myötä, johon täytyi huoltojen välillä lisätä öljyä 110 tkm matkalla 0,0 l.

Ajossa: BMW 230eM MY2/23 
Edellinen: VW Golf Highline 1.5 TSI 96 kW DSG MY5/18 
- Seat Leon FR 2.0 TDI  MY5/13 
- Skoda Octavia Style 5D TDi 184 4x4 MY9/15
- Audi A3 1.6 TDi DSG Business MY4/11
- Skoda Octavia Elegance 5D 1.9 TDi MY7/05

dosetti

juuri näin tekisin jos olisi mahdollista.

Markku J

En ihan usko tähän ja uskalla tehdä sisäänajoa meidän kahdelle uudelle (pikkukoneiselle) autolle näin. Eka tonni ajetaan tosi rauhallisesti. Miksi autonvalmistajat antaisivat erilaiset ohjeet ? Ei se ole heidän etunsa mukaista antaa väärää ohjeistusta. Ja siellä on kuitenkin aivan eri tason testiresurssit, kuin yksittäisillä kommentoijilla, jotka tuota agressiivista linjaa ajavat.

skriko

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 15.04.13 - klo:21:06
En ihan usko tähän ja uskalla tehdä sisäänajoa meidän kahdelle uudelle (pikkukoneiselle) autolle näin. Eka tonni ajetaan tosi rauhallisesti. Miksi autonvalmistajat antaisivat erilaiset ohjeet ? Ei se ole heidän etunsa mukaista antaa väärää ohjeistusta. Ja siellä on kuitenkin aivan eri tason testiresurssit, kuin yksittäisillä kommentoijilla, jotka tuota agressiivista linjaa ajavat.

Olen tehnyt sisäänajon moottorille välttämällä ekan 1000 km aikana suuria kierroksia ja pienillä kiepeillä vedätystä isolla vaihteella.Niin autoilla kuin mopoillakin. Koskaan ei ole öljyä lisätty. Autoissa tulee tikkuun katottua 2 kertaa vuodessa. Mopossa ei koskaan.

Murska

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 15.04.13 - klo:21:06Miksi autonvalmistajat antaisivat erilaiset ohjeet ? Ei se ole heidän etunsa mukaista antaa väärää ohjeistusta. Ja siellä on kuitenkin aivan eri tason testiresurssit, kuin yksittäisillä kommentoijilla, jotka tuota agressiivista linjaa ajavat.

Suurelle massalle on helpompi ja turvallisempi antaa ohjeet rauhalliseen sisäänajoon, voin kuvitella tilanteen kun kansakoulun 61v vanhalle piialle kerrottaisin että koneet käyntiin ja kenkää... ;D

Onhan niitä resursseja autonvalmistajilla, ihan kuten oli Neuvostoliitolla Talvisodassakin mutta kun ne resurssit ei kerro kaikkea totuutta, ainakaan loppukäyttäjälle.

Tärkeintä on että jokainen tekee sisäänajon sen mukaan mikä tuntuu itsestään parhaalta, se on jokaisen oma oikeus ja valinta.
BMW 118dA M-Sport

Pertsa

Minä olen sitä mieltä, että sisäänajotavalla on korkeintaan marginaalisia vaikutuksia öljynkulutukseen. En ota kantaa kumpi on oikea tapa, hissutella vai antaa kenkää, molempien puolustajilla on hyviä argumentteja. Se, kuluttaako moottori öljyä 0 litraa tai 0,5 litraa vaihtovälillä, on se sitten 15 tai 20tkm, on mielestäni ihan se ja sama. Eli kulutus on nolla tai lähes nolla ja tuohon erotukseen saattaa pystyä sisäänajolla jollain tavalla vaikuttamaan.
Jos moottori on kuluttaakseen öljyä niin sitä se sitten todennäköisesti tekee eikä siihen sisäänajolla juuri voi vaikuttaa. Esimerkkinä tältäkin foorumilta pari konsernimerkkiä /-moottoria jotka lähes poikkeuksetta kuluttavat paljon öljyä. Tai sitten ko. mallien kuljettajissa on harvinaisen paljon väärinsisäänajavaa porukkaa. Tässä nyt tarkoitan sellaisia esim. 1litra/3000km ja sitä luokkaa olevaa öljynkulutusta. Noissahan moottoreissa täytyy olla suunnitteluvirhe tai valmistusvika tai molempia.

Voimasavu

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 15.04.13 - klo:21:06

Samaa mieltä! Itse ainakin uskon autonvalmistajia ja toimin heidän ohjeistuksen mukaan. Olen vahvasti sitä mieltä, että jos sisäänajo olisi parempi tehdä "aggressiivisella" menetelmällä niin kyllä se autojen ohjekirjoissa olisi näin ohjeistettu tekemään. 

Lainaus käyttäjältä: Murska - 15.04.13 - klo:21:52
Tärkeintä on että jokainen tekee sisäänajon sen mukaan mikä tuntuu itsestään parhaalta, se on jokaisen oma oikeus ja valinta.

Niinpä.

Hevonlörö

Lainaus käyttäjältä: Voimasavu - 15.04.13 - klo:23:54
Itse ainakin uskon autonvalmistajia ja toimin heidän ohjeistuksen mukaan. Olen vahvasti sitä mieltä, että jos sisäänajo olisi parempi tehdä "aggressiivisella" menetelmällä niin kyllä se autojen ohjekirjoissa olisi näin ohjeistettu tekemään. 

Hmm... mielestäni valmistajan / maahantuojan olisi aika hankala muotoilla ohjeistus reippaammasta sisäänajosta, niin etteivät voisi joutua ongelmatilanteissa vastuuseen. Vielä kun liki jokainen autoilija tulkitsee lukemaansa omalla tavallaan, niin ohjeiden pitää olla yksinkertaisia ja riskittömiä. Varmaan joka auton ohjekirjasta löytyy liioiteltuja, varman päälle otettuja ohjeistuksia. Eihän siellä voi lukea "alussa pitää antaa kunnolla kenkää, se tykkää siitä".

Itse kun olen ajanut sisään autojani varustettuna DSG:llä, niin ajan totutuskilometrit aivan eri tavalla kuin normaalisti sitten parin ekan tonnin jälkeen. Tuntuisi vaan niin väärältä ajaa körötellä isolla vaihteella ja pienillä kierroksilla.

Polokari

Mulla oli jotenkin sellainen mielikuva, että koko "sisäänajo" oli tarpeeton jo jostakin 90-luvulta lähtien. Ehkä uuden auton ostajat vaan on kyselly ohjeita sisäänajoon ja
niin on sitten annettu jonkinlainen yleisohje, joka ei ainakaan ole haitaksi.
Omassa polossa ei oikein sisäänajo edes onnistu, kun dsg pitää huolen kierroksista ja moottorin lämpöä ei näe mistään. Enhän mä nyt millään S-modella rupee revitteleen:D
LL- öljyä oli alussa tikun ylämerkkiin asti, n. 500km:n jälkeen rasteroinnin puolivälissä.
Nyt kilometrejä 13000 ja öljyn määrä edelleen samassa, joten ei ainakaan pahemmin
kuluta öljyä. (Mitähän on tullu tehtyä väärin?) ::)

Latexi

Aluksi ei kuluttanut lainkaan. Nyt n. 16 tkm paikkeilla on ilmaantunut hieman mittarissa hupenemista. Taidan käyttää ekassa öljynvaihdossa pikapuoliin.
Latexi

vkjoki

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 15.04.13 - klo:22:37
Minä olen sitä mieltä, että sisäänajotavalla on korkeintaan marginaalisia vaikutuksia öljynkulutukseen.

Juuri noin! On päivänselvää, että moottorinvalmistajat eivät päästä käsistään moottoreita sellaisessa kunnossa, että moottorien tulevaisuus olisi äärimmäisen herkkä sille, millaisella tavalla autoilija sattuu ensimmäiset sadat kilometrit ajamaan. Jos tuollainen äärimmäinen herkkyys olisi olemassa, sisäänajotapa olisi tulikirjaimin kuljettajan näkyvissä ja koko sisäänajo tehtäisiin valvotuissa olosuhteissa. Ja tehdas pystyy tarvittaessa tekemään moottoreille vaikka millaisen sisäänajon suljetuilla alueilla tai penkissä varmistaakseen, että autoilija ei mokaa sisäänajossa.

Kokemuksesta tiedetään, että:

1. Sporttisen sisäänajon jälkeen tuloksena on sekä paljon että vähän öljyä kuluttavia moottoreita.
ja
2. Varovaisen sisäänajon tuloksena on sekä paljon että vähän öljyä kuluttavia moottoreita.

Niinpä uskomushoidosta on kysymys, jos uskoo, että jompi kumpi sisäänajotapa synnyttää nimenomaan paljon tai vähän öljyä kuluttavan moottorin. Moottorit taitavat kuitenkin olla yksilöitä.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

Voimasavu

Lainaus käyttäjältä: Hevonlörö - 16.04.13 - klo:01:55
Hmm... mielestäni valmistajan / maahantuojan olisi aika hankala muotoilla ohjeistus reippaammasta sisäänajosta, niin etteivät voisi joutua ongelmatilanteissa vastuuseen. Vielä kun liki jokainen autoilija tulkitsee lukemaansa omalla tavallaan, niin ohjeiden pitää olla yksinkertaisia ja riskittömiä. Varmaan joka auton ohjekirjasta löytyy liioiteltuja, varman päälle otettuja ohjeistuksia. Eihän siellä voi lukea "alussa pitää antaa kunnolla kenkää, se tykkää siitä".

Onhan se näinkin. En mä nyt tarkoittanutkaan, että ohjeissa tarvitsisi kehottaa kenkää antamaan, mutta jos kerran vaihtelevilla kierroksilla pitäisi ajaa niin kyllä tuosta pitäisi mainita (ja varmasti näin tehtäisiinkin). Kyllä itsekin olen samoilla linjoilla kuin vjoki ja Pertsa. En usko, että sisäänajotavalla on juurikaan merkitystä öljynkulutukseen. Täällä vaan muutamalla tuntuu olevan sellainen käsitys, että rauhallinen sisäänajo lisää riskiä öljynkulutuksen nousulle, joten ainoa oikea tapa on antaa kenkää.   

golf5

Ei tarvi öljyä lisäillä öljynvaihdon välillä . Ensimmäinen wag-konserin auto joka ei syö öljyä..toki öljyn taso tippuu ylärajasta-alarajaan,mutta ei siis lisäystarvetta. Pari pumppari-konetta ollut ja niihin öljyä piti lisätä. Tähän nykyiseen Cr-koneeseen siis ei.

Murska

Uskomukset kuuluu kirkkoon, ei mekaniikkaan 8)

Kokemukset kymmenistä, ei sentään vielä sadoista, vaikka varmaan kolminumeroisissa lukemissa tällä hetkellä keikutaan, vahvistaa omia käsityksiä moottorin sisäänajon merkityksistä koneen suorituskykyyn ja öljynkulutukseen.

Mutta kuten jo mainitsin, porukat tekee kuten parhaaksi näkee, ei se väärin oo jos tekee kaikki pilkulleen ohjekirjan mukaan ;)
BMW 118dA M-Sport

dosetti

Vaikuttaakos asiaan se, että monessa tekstissä (raju) sisäänajo tapahtuu ensimmäisten kilometrien aikana? Joissain kerrotaan sisäänajon tapahtuneen ja öljyjen vaihtamisesta 30km jälkeen. Ehtiikö uusilla autoilla näin edes tekemään?

pantero

Minulla on aikojen kuluessa ollut käytössä 30(+-3) autoa, joista yhtä lukuunottamatta olen ne itse(+perhe) kaikki sisäänajanutkin. Yksikään auto ei ole kuluttanut öljyä yli mittatikunvälin/10000 - 15000 km. Muutaman kerran olen lisännyt öljyä 0,5-1,0 l lähinnä LL-ajossa(15000 --> 30000 km). Autoilla on ajettu 25000 ---75000 km ennen vaihtoa. Autoja on pidetty keskimäärin pari vuotta( viimeaikoina jo 3-4 vuottakin).

Kaikki autot on ajettu sisään autonvalmistajan ohjeiden mukaan, jotka ovat olleet varsin samantyyppiset kuin mitä tet tuolla ylempänä kertoi. Eli ensimmäiseen 1000 km asti 75 % maksimikierroksista, sen jälkeen hiukan lisää. Käytännössä voi todeta, että kaikki normaali ajotapani(+perhe) meneekin jo tämän kuvauksen sisään. Karrikoiden voikin sanoa, että ajomme ovat olleet jatkuvaa sisäänajoa 'yli 1000 km säännöillä'. Ehkä alkuaikojen bemareilla ajettiin(=minä) vähän reippaamminkin.

Auton sisäänajossa on tärkeää lisäksi vaihdella ajonopeuksia, jotta koko voimansiirto ja sen lukuisat hammaspyörät sopeutuvat toisiinsa. Sanotaan, että jos ajaa ensimmäisen 1000 km tasaisella 80 km/h tuntinopeudella voi saada 'jyrinä' piikin voimansiirtoonsa. Itse en ole sellaista huomannut, vaikka upouudella autolla on joskus tullut heti maantielle lähdettyäkin. Tosin pyrin aina sen ensimmäisen 1000 km ajamaan lähiö- tai kaupunkiympäristössä.

Edelleenkin aion noudattaa uusissa autoissani(tulkoon niitä vielä paljon...) näitä käytäntöjä.

En siis allekirjoita näitä Motomanin ajatuksia ollenkaan. Vähäisen konetekniikan kokemukseni tukemana ja oman käytäntöni vahvistukseksi muutamia hihaan tarttuneita näkemyksiä ja argumentteja ohessa:

- moottori on muutakin, kuin männät ja männän öljyrengas. Sisäänajossa on tarkoitus sopeuttaa mekaanisesti yhteen pultatun moottorin kaikki liukupinnat toimimaan oikealla tavalla. Se tarkoittaa esim. laakereissa laakerimetallien ja laakeripukkien mukautumista rungon valmistuksenaikaisten sisäisten jännitysten laukeamiseen käyttölämpötilassa. Sisäänajon 75 % kuormituksella suojellaan käsittääkseni juuri näitä laakeri-, ym liukupintoja maksimikuormituksilta ennenkuin ne ovat hioutuneet ja sopeutuneet oikein toisiaan vasten.

-Motomanin kokemukset näyttävät perustuvan moottoripyöriin. Synteettisen öljyn vaihto heti pois sekä ensimmäinen öljynvaihto 20 km jälkeen ei mene kaaliini. Autossa ainakin on öljysuodatin, joka kannattaa(=pitää) aina vaihtaa öljynvaihdon yhteydessä, jotta kaikki epäpuhtaudet poistetaan.. Lisäksi siellä taitaa olla kestomagneetti, joka kerää  mahdolliset metallihiukkaset itseensä. Uuden 100 km ajetun auton moottoriöljy onkin vielä yhtä kirkasta, kuin uusi.

-Miten täysi kaasu mukauttaa männän öljyrenkaat 'optimaallisesti' ? Männän keskinopeushan on kierrosluvun funktio ja sylinterin paine riippuu moottorin kuormasta. Motomanin 'ohjeet' eivät oikein ota kantaa, miten tuo sisäänajo pitäisi oikeanlaisesti tehdä, jos ei käytä moottoripenkkiä. Kierroksethan saa helposti tappiin, mutta moottorin maksimikuormitukseen tarvitaan huippunopeus. Nykyautoissa se tarkoittaa 200 km/h ja kortti pois, jos poliisi sattuu paikalle.

pantero

Jatkona edelliseen, kun on ollut tilaisuudessa seurata muiden ajotapaa kakkoskuskin paikalla manuaalivaihteisella 2,0 TDI:llä, on hämmästynyt, miten pienillä kierroksilla jotkut ajavat. Jo 1300-1400 kierroksilla kolmosta sisään ja kiihdytystä moottorin juristessa?! Tämmöinen ajotapa kuormittaa kyllä moottoria ja voimansiirtoakin ihan turhanaikaisesti. Jos olisi oma auto, niin kuski olisi vaihtunut.

Sisäänajossa pienten kierrosten välttäminen ja moottorin vedättäminen on yhtä tärkeätä kuin 75 % ylittäminenkin. Automaattivaihteella tämä ei ole ongelma, mutta käsivaihteella kyllä. Nuo tet:n postaamat sisäänajo-ohjeet varoittavatkin tästä.

Itse olen nyrkkisääntönä noudattanut(ja ohjeistanut tiukasti perhettäkin) sisäänajossa, että esim. kolmosella kiihdytettäessä pitää koneessa olla AINA maksimiväännön kierrosluku( noin 1800 dieselillä ja 2000 bensakoneella). Näin kone käy oikealla kuormitustasolla. Kaasua voi sitten käytää ihan normaalisti.

Uusiin autoihin on ilmestynyt manuaalivaihteisenakin ajovaihteen näyttö sekä vaihtosuositus. Ainakin nykyinen autoni neuvoo vaihtamaan aika alhaalla. Näin haetaan varmaankin viimeistä desilitraa polttoaineenkulutuksessa. Näitä suosituksia en itse sisäänajossa käytä.

Nykymoottorit ovat tosin kehittyneet huimasti ja diesel-, sekä bensakoneissa on jo suuria vääntömomenttiarvoja. Moottorien vääntökäyriä kun katselee, huomaa niiden tuottavan kyllä riittävästi vääntöä auton liikuttamiseen maksimiväännön alapuolellakin(ero 10 vuoden takaiseen voi olla kaksikin kertaa suurempi!).

Tervettä järkeä tähänkin pitää soveltaa. Moottori ilmoittaa kyllä jurinalla ja muutenkin, jos sitä liian pienillä kierroksilla kuormittaa. Itse en kyllä näe järkeväksi näin alhaisilla kierroksilla ajamista sisäänajon jälkeenkään.

Nyt kesäkeleillä tosin aion nykyautossani laskea vaihtovälejä lähemmäksi tuota auton suosittelemaa, kun vääntöä riittää runsaasti ja moottorin ääni ja käyttäytyminen ei tunnu muutuvan miksikään.

M_M

Voisiko autojen sisäänajo-ohje olla maltillinen ihan siksi, ettei autonvalmistaja halua innostaa ketään hulluttelemaan liikenteessä?  :D

Mercuryn perämoottori ei mielestäni eroa merkittävästi auton moottorista (1,7-litrainen remmiahdettu nelitahtinen bensiinimoottori) mutta sisäänajo-ohjeessa on sellainen ero, että siellä nimenomaan käsketään ajamaan torvi auki tietty määrä heti alusta lähtien. Tarkemmin sanoen niin, että ensimmäisten kahden käyttötunnin aikana vaihtelevia kierroksia 4500rpm asti ja sen lisäksi, kymmenen minuutin välein minuutiksi kahva aivan pohjaan.

Auton moottorille vastaavan kuormitustason saavuttaminen vaatisi saksan autobaanan tai pitkän moottoriradan, muuten lähtee kortti. Mainitun perämoottorin ohjeissa myös varoitetaan isoin kirjaimin, että jollei tätä ohjetta noudata niin odotettavissa on heikko suorituskyky koko moottorin eliniäksi ja jopa jonkinlaisia moottorivaurioita.  :o

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy