Öljyn kulutus

Aloittaja Wilburi, 16.12.09 - klo:22:43

« edellinen - seuraava »

Telehell

En antaisi köyttä yhtään maahantuojalle enkä auton jälleenmyyjälle. Onhan niiden opittava, että joko sen auton myyntiarvon on pudottava niin radikaalisti, että ostajan lompakko kestää TODENNÃ,,KÖISEN tuhansien eurojen remontin - tai sitten myyjän/valmistajan on siitä vastattava.
Mitsubishi Outlander PHEV 2014
Ex: Skoda Superb Combi 2.0Tdi 170HV DSG 2013
Ex:VW Golf 1,4tsi DSG 90kw 2009 CAXA
Ex: BMW E61 525d 130kW Automaatti 2005
Ex: Volvo V40 1,9 T4 147kW Automaatti 2001
Ex: VW Passat 2,0TDI PD 125kW DSG Highline 2007
Ex: Nissan Primera 1,8 2001
Ex: Nissan Sunny 1,6 1994

neljä rinkulaa

Lisäänpä omankin valitusvirteni tänne.

Kyseessä siis 2012 vuoden B8 A4, 2.0TDI 130KW koneella. Autolla on nyt ajettu jo kunnioitettavat 82tkm ja öljyä palaa noin litran per tuhat kilometria. Eilen aloitettiin öljynkulutusmittaus, joka piti tehdä punnitsemalla eli hintaa operaatiolle kertyi vaatimattomat 350â,¬. Lisäksi pitää maksaa 95â,¬, kun mittaus lopetetaan eli 445â,¬ pelkästään ongelman toteamiseksi.

Jo 30km jälkeen näytti auton virtuaalinen öljytikku parin "naksauksen" laskua ja tänä aamuna firman parkkihallissa kun ajoin, niin siellä haisi ihanasti palaneelle öljylle.  Saapa nähdä päästäänkö tuota öljynkulutusmittauksen vaatimaa 1000km matkaa, vai loppuuko matka kesken.

Kerron sitten loppuuko se konerikkoon vai kuljettajan aivoverenvuotoon...

tseitsei

Tervehdys! Löytyisikö täällä kokemuksia A6 2.0tdi ultra 140kW 2015 (CNHA) öljynkulutuksesta? Oma kokemus 13tkm takana ja MMI:ssa näyttää edelleen täyttä öljyn suhteen. Ei siis kovin suurta kulutusta ainakaan tässä omakohtaisessa tapauksessa. Vai liittyykö iso öljynkulutus pääasiassa noihin bensakoneisiin? Kohtalotovereita?

Flat

Lainaus käyttäjältä: neljä rinkulaa - 04.08.16 - klo:16:17
Lisäänpä omankin valitusvirteni tänne.

Kyseessä siis 2012 vuoden B8 A4, 2.0TDI 130KW koneella. Autolla on nyt ajettu jo kunnioitettavat 82tkm ja öljyä palaa noin litran per tuhat kilometria. Eilen aloitettiin öljynkulutusmittaus, joka piti tehdä punnitsemalla eli hintaa operaatiolle kertyi vaatimattomat 350â,¬. Lisäksi pitää maksaa 95â,¬, kun mittaus lopetetaan eli 445â,¬ pelkästään ongelman toteamiseksi.

Jo 30km jälkeen näytti auton virtuaalinen öljytikku parin "naksauksen" laskua ja tänä aamuna firman parkkihallissa kun ajoin, niin siellä haisi ihanasti palaneelle öljylle.  Saapa nähdä päästäänkö tuota öljynkulutusmittauksen vaatimaa 1000km matkaa, vai loppuuko matka kesken.

Kerron sitten loppuuko se konerikkoon vai kuljettajan aivoverenvuotoon...


Miksi maksoit tutkimuksesta ?  Ei pitäisi maksaa mitään. Kusetuksen makua ilmassa.....

vai olikos se niin että rahat sai takaisin jos todettiin että kulutus liian suurta...en enään muista.

Geoman

Lainaus käyttäjältä: tseitsei - 15.11.16 - klo:09:43
Tervehdys! Löytyisikö täällä kokemuksia A6 2.0tdi ultra 140kW 2015 (CNHA) öljynkulutuksesta? Oma kokemus 13tkm takana ja MMI:ssa näyttää edelleen täyttä öljyn suhteen. Ei siis kovin suurta kulutusta ainakaan tässä omakohtaisessa tapauksessa. Vai liittyykö iso öljynkulutus pääasiassa noihin bensakoneisiin? Kohtalotovereita?
2.0 TDI koneiden öljynkulutus on yleisesti ottaen pieni, lisäystä ei ainakaan minulla tarvita 30 tkm huoltovälillä (CFHC, 103 kW, vm 2011 ajettu 132 tkm). Tuo "neljä rinkulaa"-nimimerkin tapaus on harvinainen ja "valmistusvika" tuntuu ilmeiseltä.

Öljynkultusongelmaa on ollut useissa bensiinimoottoreissa.

teknistaetumatkaa

Päivitellääs taas tänne tarinalle jatkoa.

Mun tapauksessa kävi niin, ettei Audi/maahantuoja tullut centiäkään vastaan, joten tunnelmat olivat melko apeat. Onneksi lopulta tutun tuttu vaihtoi männät autotallissaan todellakin sopuhintaan. Alle 1700 osineen töineen vaihtui männät, kierokankien laakerit ja kytkin. Lisäksi tietysti kaikki kertakäyttöiset pultit ja tiivisteet jne. Huomioida kannattaa, että läheskään kaikkea mitä Audi ohjeistaa vaihtamaan joka kerta, ei tarvitse vaihtaa. Myös sen jakoketjun sinne voi jättää, vaihtaa vaikka vaan sitten sen kiristimen, josta on tullut uusi revisio (riippuu tietysti siitä, miltä kilkkeet näyttää kun ne on saatu pöydälle.). Tohon hintaan myös puhdistettiin imusarja ja venttiilit jne karstasta ja tarkistettiin niiden toiminta.

Mut niin, asiaan, eli koneeseen (CDNB) laitettiin Saksasta tilatut männät, jotka sopivat vanhoihin kankiin, mutta joissa on uudet, korkeammat öljyrenkaat. Näitä toimittaa ainakin Tornau Motoren (http://www.tornau-motoren.de), mäntä maksaa aika tarkkaan 100 euroa per muki kotiovelle toimitettuna, toimitus kesti alle viikon. Männät voi tilata täältä: http://www.ebay.de/itm/381608511371

Hyvin ovat männän kopioineet, ainoat erot on nimittäin jo mainittu paksumpi öljyrengas ja näistä uusista puuttuu audin neljä rinkulaa mukin sisältä.

Remontti kesti pitkään, mutta meitä ei haitannut kun on toinen auto myös käytössä. Remontin tehneen tyypin tiedot löytyy multa yv:llä jos joku toinen on pulassa, hän operoi siis Turun lähellä. Mulla meni kaikki hyvin, mutta niin kuin Audi sanoo, niin yksilöitähän nämä kaikki ovat..

Liitteenä kuvia vielä uusista männistä:






teknistaetumatkaa

Tässä vielä vanhan vakiomäntä kuvina. Männät olivat itseasiassa niin saman näköiset, että aluksi oli epäselvää, oliko meille myyty originaalikopiot, mutta ei se uuden männän 2mm rengas kyllä tohon koloon uponnut. Harmi etten ottanut vastaavia mittoja tuosta uudesta männästä.

Tietääkö kukaan mikä sen vanhan männän öljyrenkaan korkeus on? Muistelisin 1,54mm, ja jos uudessa on 2mm, on se tietty jo neljänneksen stydimpi, joka saattaa kestävyyteenkin aika lailla vaikuttaa. Hauska harrastus, ja nyt harmittaa kuitenkin miksei koneessa ole takokamat... No, seuraavaksi sitten ehkä.











Jaqne

Lainaus käyttäjältä: Jaqne - 18.08.15 - klo:23:33
Oma kävi viime viikolla huollossa ja aloitettiin öljynkulutusmittaus. Huollossa tehtiin huohotin muutos,  öljynerotin vaihdettiin ja moottorinohjaus päivitettiin. Ennen huoltoa kulutus oli 1l/2600km. Huollon kaveri sanoi että jos öljynkulutus jatkuu niin sitten tarkastellaan homma uudelleen ja tehdään suurempi remontti. Sanoi muuten myös että virheettömällä huoltokirjalla ja rullatuilla kilometreillä 84000km ei tarvitse olla huolissaan kustannuksista.

Nyt on omalla kohdalla edessä mäntäremontti. Öljynkulutus alkoi taas kasvaa ja tehtiin uudestaan mittaus, josta en joutunut maksamaan mitään (pienen väännön jälkeen). Todettu öljynkulutus oli 0,8l/1000km, joten mäntäremontti edessä, Audi tulee täysin vastaan ja saan vielä sijaisauton käyttöön kuluitta. Omalla kohdalla varmasti vaikuttaa, että kaikki paitsi ensimmäinen huolto on tehty Audi Airportissa ja ensimmäinenkin auton myyjäliikkeessä. Erittäin tyytyväinen luonnollisesti Audin toimintaan. Kilsoja tällä hetkellä 109000km.

kaku

Haluaisin jatkaa tähän lähinnä emännän Audista,  B8 -09 TFSI 2,0 kyseessä. Maksusopimuksessa mainittu lisätiedoissa/ehdoissa, että öljynkulutus 0,7l/1000km. Tämä kuulemma vielä normaalia? Noh, auto toiminut muuten hyvin ja ostohetkestä 12.4 ajettu noin kolmisen kuukautta ja 1litran lisäys. Tarkkaa kilometrimäärä ei siinä vaiheessa tullut otettua. Ensimmäinen huollon tein autoon 26.10, jolloin myös öljyt vaihdoin, kaiken muun lisäksi. Kilometrejä kertynyt ostohetkestä 2055 km. Tänään olimme ajelulla ja auto ilmoitti öljyn lisäämisestä. Öljyä lisäsin litran verran. Huollon jälkeen ajettu tähän päivään mennessä 475 km. Mielestäni öljynkulutus alkaa olemaan sellainen, että se ei ole normaalia ;) Näitä asioita on käsitelty täällä enemmänkin, vaikka tätä ketjua olenkin lukenut niin kertokaan kehenkä otan yhteyttä ensimmäisenä vai katsonko vielä kerran, että mihin kulutus on menossa, mutta missä se raja oikein menee tässä? Huhtikuussa tulee vuosi täyteen ostosta mutta kilometrejä ei ole juurikaan tullut kuin 2512 km tänä aikana. Kiitos etukäteen neuvoista, jotta osaan toimia oikein, sillä vaimo ei tätä asiaa pysty hoitamaan kuitenkaan :)
Leon Cupra -15
EX -octavia 4x4 2,0 fsi -05, Modeo ST220, BMW 135i, Alfa Mito QV

Jaqne

Jos huoltokirja kunnossa, eikä kilometrejä älyttömästi niin lähtisin käymään Audilla. Myyjäliike tuskin tulee vastaan millään tavalla, koska kulutus kirjattu kauppakirjaan. Omassa remontti maksaa 7000â,¬, jonka Audi kustantaa täysin.

kaku

Niin, kilometrejä on 171512 :-\ Ostohetkellä 169010km? Onko kilometrejä liikaa vai voiko niin sanoa, jos koneessa selkeä ominaisuus, niin kuin joku sanoi, mutta ei ole käytännössä normaalia, kun niitä on kerran korjattu? Sehän on aika paljon kiinni käyttäjästä, ajotyylistä ym. mikä vaikuttaa öljynkulutukseen ja miten nopeasti vika alkaa ilmenemään!
Leon Cupra -15
EX -octavia 4x4 2,0 fsi -05, Modeo ST220, BMW 135i, Alfa Mito QV

multsi

Jos jos myyntihetkellä on ilmoitettu tuollainen öljynkulutus, niin eiköolisi kannattanut siirtyä seuraavaan yksilöön mitään empimättä? Tai ehkä johonkin aivan muuhun vehkeeseen, koska noissa noita öljypolttimia on vaikka miten, ellei vikaa ole korjattu. Monissa ei ole, vaan auto on laitettu vaihtoon kuten tuossakin tapauksessa on varmaan käynyt kun öljyä on alkanut menemään.

Jotenkin epäilen, että noilla kilsoilla vastaantulo on aika nihkeätä, eikä kuluttajariitalautakunnankaan kautta ihmeitä ole odotettavissa.

teknistaetumatkaa

Lainaus käyttäjältä: kaku - 27.03.17 - klo:17:42
Niin, kilometrejä on 171512 :-\ Ostohetkellä 169010km? Onko kilometrejä liikaa vai voiko niin sanoa, jos koneessa selkeä ominaisuus, niin kuin joku sanoi, mutta ei ole käytännössä normaalia, kun niitä on kerran korjattu? Sehän on aika paljon kiinni käyttäjästä, ajotyylistä ym. mikä vaikuttaa öljynkulutukseen ja miten nopeasti vika alkaa ilmenemään!

Tässä taas mielestäni on täysin väärää tietoa. Öljynkulutus ei juurikaan riipu ajotavasta tms., eikä sitä voi korjata millään tavalla öljyn merkkiä tai jäykkyyttä vaihtamalla. Autossasi on suunnitteluvirhe, eli liian heppoiset öljyrenkaat, josta syystä öljyä menee palotilaan ja se palaa tasaisesti pois.

Audin virallinen raja on 0,5 litraa per tuhat kilometriä, jos tuo ylittyy, on heidänkin mielestään jokin pielessä.

Auto on siis myyty sinulle viallisena. Ainoa ongelma on se, että tästä viasta on nyt maininta kaupakirjassa, joten olet ollut siitä tietoinen kun kaupat on tehty. (Tai tähän myyjäliike todennäköisesti vetoaa.) Onko tuo laillista, sitä en tiedä.

Volkkaripappa

Täysin samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa, ei se moottorivika sieltä eri öljyjä kokeilemalla mihinkään häviä ja kaikenlaiset lisäaineet, joita kaadetaan moottoriin on täyttä rahan tuhlausta. Ei muuta kun kone auki, uudet männät renkaineen on ehkä pienin remontti jonka joutuu tekemään. Tämän lisäksi on joskus vaihdettu lohko  jos sylintereissä on havaittu soikeutta.

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: teknistaetumatkaa - 06.05.17 - klo:16:42
Audin virallinen raja on 0,5 litraa per tuhat kilometriä, jos tuo ylittyy, on heidänkin mielestään jokin pielessä.

Tämä taitaa vaihdella moottorityypin mukaan, muistelen että litran saisi vielä nämä ongelmamoottorit syödä ennenkuin tehdas alkaa reagoimaan.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

teknistaetumatkaa

#1005
Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 07.05.17 - klo:12:26
Tämä taitaa vaihdella moottorityypin mukaan, muistelen että litran saisi vielä nämä ongelmamoottorit syödä ennenkuin tehdas alkaa reagoimaan.

Aikaisemmin lainattu teksti koski B8 2.0 TFSI 2009 autoa, ja itsellä on samanlainen CDNB moottorikoodilla varustettu tekele, ja ainakin marmorilla Turussa asioidessa ja asioista väännettäessä minulle kerrottiin 0,5l / 1000km. Perustin siis tähän tuon raja-arvon.

Edit: tarkistan vielä myöhemmin ohjekirjasta tuon arvon myös, sieltä se pitäis löytyä kanssa.

Rauska

^Kyllä vm 2010 Audin 2.0 155 kW TFSI:n raja on 0.5 l/1000 km. Tiedän kokemuksesta, ja kone laitettiin takuuseen kuntoon uusilla männillä. Kulutus loppui käytännössä siihen, ts. ei lisäyksiä vaihtovälillä 30000 km
NYX RS E-Tron Gt 2022
EX E-Tron Sportback Progres Plus 55 quattro 2022
EX Audi e Tron GT 2021
EX A3  A3 Sportback TFSI mild hybrid 110 kW
EX A4 Avant 2016 2.0 TFSI Quattro
Ex A4 Avant 2.0 TFSI q 2015
Ex A3 SB 1.8 q Business Sport S-Tronic -13
EX A5 SB 2.0T q business -10.
Ex A3 1.4 T s-tronic -09.

teknistaetumatkaa

Unohtui tarkistaa omasta ohjekirjasta ja auto taas maailmalla. No, tässä on yksi ohjekirja 2008 B8 koriin, jossa myös todetaan max. kulutukseksi 0,5l / 1000km:

https://www.pdf-archive.com/2015/03/28/audi-a4-2008-owners-manual/audi-a4-2008-owners-manual.pdf

Lainaus sivulta 259 "Depending on how you drive and the conditions in which the car is
used, oil consumption can be up to 0.5 ltr./1000 km. Oil consumption
is likely to be higher for the first 5000 km."

Ei muuten erittele moottorikoodeja ainakaan tuo kirja, vaan koskee kaikkia moottoreita, joita koriin on tehtaalla pultattu kiinni.

kaahari

Mietin hiukan etupeltoon tuota hommaa omaan autooni (A5 2.0 TFSI quattro 2010)... mutta yksi asia epäselvä:

Onko männätappi vakiona 21mm? (siis näissä alkupään koneissa)
Ja ilmeisesti facelift koneessa 23mm? (jonka takia ne kanget menee vaihtoon)
Audi A5 2l TFSI 6spd coupe quattro -10

Passo1983

Onko tätä öljynsyönti ongelmaa vielä havaittu 2012 (tai 2013 malli, mutta ollut saatavilla jo 2012) malleissa 1.8TSFI kohdalla esim. 125kw pannu ?

Ja onko jollakin ko. moottori kulkineessaan / paljonko syö öljyä vai syökö ?
Ex vagit: Audi A4 Avant 1.8TFSI Q 2012, Skoda Octavia Combi 1.8Tsi 4x4 2009,
VW Passat variant sportline 2.0tdi 2006,
Audi A3 1.8T ambition 2000

ile

Lainaus käyttäjältä: Passo1983 - 09.08.17 - klo:19:32
Onko tätä öljynsyönti ongelmaa vielä havaittu 2012 (tai 2013 malli, mutta ollut saatavilla jo 2012) malleissa 1.8TSFI kohdalla esim. 125kw pannu ?

Ja onko jollakin ko. moottori kulkineessaan / paljonko syö öljyä vai syökö ?

Tämä klassinen öljytilanne koskee B8 pre-fl -malleista varsinkin pitkittäiskoneellisia 2.0TFSIa, ei enää faceliftejä enkä muista nähneeni yhtä ainutta raportoitua öljynkulutustilannetta B8.5:sta.

Passo1983

Lainaus käyttäjältä: ile - 10.08.17 - klo:21:01
Tämä klassinen öljytilanne koskee B8 pre-fl -malleista varsinkin pitkittäiskoneellisia 2.0TFSIa, ei enää faceliftejä enkä muista nähneeni yhtä ainutta raportoitua öljynkulutustilannetta B8.5:sta.

Tämä voi kuulostaa tyhmältä mutta mistä näen onko oma autoni minkä toissapäivänä vaihdoin, B8 vai B8.5 ?
Auto on siis juuri tuossa edellisessä viestissä mainitsemani A4 1.8TSFI 125kw, rekisteröity 2012, mutta ilmeisesti 2013 malli, ainakin niin paperissa luki.
Ex vagit: Audi A4 Avant 1.8TFSI Q 2012, Skoda Octavia Combi 1.8Tsi 4x4 2009,
VW Passat variant sportline 2.0tdi 2006,
Audi A3 1.8T ambition 2000

mikkom

Lainaus käyttäjältä: Passo1983 - 10.08.17 - klo:21:06
Tämä voi kuulostaa tyhmältä mutta mistä näen onko oma autoni minkä toissapäivänä vaihdoin, B8 vai B8.5 ?
Auto on siis juuri tuossa edellisessä viestissä mainitsemani A4 1.8TSFI 125kw, rekisteröity 2012, mutta ilmeisesti 2013 malli, ainakin niin paperissa luki.

Ulkoisesti faceliftin tunnistaa varmaan helpoiten valoista ja yläreunastaan kapenevasta etumaskista, mutta eiköhän paperit ole ihan kunnossa koska vanhempi 1.8TFSI on muistaakseni 118kW.

Mulla on samalla koneella ja öljynlisäykset ollut ehkä luokkaa 1,5l/50tkm öljynvaihtojen lisäksi, eli käytännössä kerran tai kaks vaihtovälillä olen vähän lisännyt.
A4 Avant 1.8TQ -12

Passo1983

Lainaus käyttäjältä: mikkom - 11.08.17 - klo:09:54
Ulkoisesti faceliftin tunnistaa varmaan helpoiten valoista ja yläreunastaan kapenevasta etumaskista, mutta eiköhän paperit ole ihan kunnossa koska vanhempi 1.8TFSI on muistaakseni 118kW.

Mulla on samalla koneella ja öljynlisäykset ollut ehkä luokkaa 1,5l/50tkm öljynvaihtojen lisäksi, eli käytännössä kerran tai kaks vaihtovälillä olen vähän lisännyt.

Juu valot ovat jo sitä "nauha" mallia. En tiedä osaanko oikein tuota öljypalkkia tulkita ja sen toimintaa, autoliikkeen pihassa se näytti puolta väliä MIN/MAX ja sen jälkeen ajossa tai heti ajon jälkeen pykälää tai kahta sen alle.
Edelliselle omistajalle soittelin ja kertoi että noin 0.5l olisi lisännyt vaihtovälillä öljyä...

Laskeeko siis tuo öljypalkki ajossa/heti sen jälkeen verrattuna siihen että auto olisi seissyt tasaisella esim. päiviä?
Ex vagit: Audi A4 Avant 1.8TFSI Q 2012, Skoda Octavia Combi 1.8Tsi 4x4 2009,
VW Passat variant sportline 2.0tdi 2006,
Audi A3 1.8T ambition 2000

Eloton91

Ostin tuossa hetki sitten audi a4 1.8tfsi vuosimallia 2013.
Ajelin auton oston jälkeen 3000 kilometriä öljy palkki tippui yhdellä(oli puolessa välissä kun ostin auton) Auto kävi määräaikaishuollossa hetki sitten . Olen ajanut siitä noin 300 kilsaa ja öljy tippunut jo maksimista ydellä pykälällä onko normaalia vai pitääkö huolestua  :(

Autolla ajettu 104 000km

audion

Lainaus käyttäjältä: Eloton91 - 26.08.17 - klo:12:44
Ostin tuossa hetki sitten audi a4 1.8tfsi vuosimallia 2013.
Ajelin auton oston jälkeen 3000 kilometriä öljy palkki tippui yhdellä(oli puolessa välissä kun ostin auton) Auto kävi määräaikaishuollossa hetki sitten . Olen ajanut siitä noin 300 kilsaa ja öljy tippunut jo maksimista ydellä pykälällä onko normaalia vai pitääkö huolestua  :(

Autolla ajettu 104 000km

Ehdotan kaupanpurkua, jos myyjä ei mitenkään reagoi ongelmaan. Ei 300km näy öljytikussa.

Oma pirssi parasta aikaa ö-rempassa.

McInen

Voi olla myös hieman vajaa täyttö huollossa. Itselläni kävi kerran b8:n kanssa niin, että ekalla tankillisella huollon jälkeen putosi yksi pykälä mutta kulutus oli silti ihan normaalia eli sen yksilön kohdalla noin 8dl / 15000km. Voihan toki myyjälle asiasta ilmoittaa mutta seurailisin öljynkulutusta ihan rauhassa.

Eloton91

Nyt on takana 1200 kilsaa huollosta ja enään ei ole tippunut . Pitää seurailla tilannetta :) Onneksi on kirjallisena audin vuoden takuu luulisi kattavan myös tuon ongelman. Lueskelin kyllä paljon enneen auton ostoa enkä missään nähnyt mainintaa että tuo facelift enään öljyä söisi :l


karjmake

Mistä tiedän onko omassa B8 kanssa tuo öljysyöppö EA888 -kone? Em artikkeleissa mainitaan 09-11, mutta itsellä on A4 1.8tfsi CDHB moottorilla. Vm. 2008?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy