Skoda Superb II: Äänieristystä

Aloittaja mla, 16.12.09 - klo:10:54

« edellinen - seuraava »

mla

Eristämisestä ajattelin vähän kirjoittaa kun siitä aina joku kyselee privana.


Eli aloitin takaluukun eristämisestä.

Takaluukun peltipinnat oli aika paljaat alussa





Lisäsin paljaille pinnoille Vibroplastia tähän ensimmäiseen yksilöön




Toisessa käytin Bimast Bombia joka on paksumpaa kuin tuo Vibroplast ja eristää paremmin. Toki se on työläämpää asentaa ja kalliimpaa.
Tuon Vibroplastin päälle laitoin Bitoplastia, Spleniä ja Dynalineria.

Itse luukkuun laitoin myös eristettä, jolloin se lakkasi kumisemasta.
Twindoor mallissa takaosan eristäminen voi olla hieman turhaa, mutta halusin sen silti tehdä.


Konepeltiin laitoin Dynamat Extremeä ja Dynamatin Hoodlineria alkuperäisen eristeen alle.





Tuo selvästi vaimensi koneen ääntä ulospäin ja koneesta tuleva lämpö ei karkaa konepellin kautta (huomaa hyvin talvella kun konepellillä on lunta).



Katon eristämisen aloitin poistamalla alkuperäiset huovat.





Kuvassa näkyy myös, että Elegancen kattoantennissa näköjään on vakiona GPS (sininen liitin kattopaateissa) ja siitä vedin kaapelin eteen odottamaan Columbuksen asennusta.
Ainakin näin oli jos autossa on tehtaan Webasto. Toinen auto on vielä käsittelemättä - siinä ei ole Webastoa joten jos antennissa on samat liittimet niin pitää vetää GPS ja Webasto samalla eteen kun katto on irti.



Peltipinnalle laitoin Vibroplastia ja Bimast Bombia, sen päälle 4mm Spleniä ja 10mm Bitoplastia. Kattoverhoilun pinnalle sivelin 4kg Dietzin NoisEx mömmöä.

Tuon jälkeen katto lakkasi kumisemasta.



Lokareihin laitoin ulkopuolelle lisäeristeitä

Peltipinnoille lokareissa laitoin toisessa autossa OTR:n äänieristettä, mutta se oli aika huonoa kiinnittyvyydeltään, joten käytin toisessa Dynamat Extremeä.
Päälle laitoin Bitoplastia 5mm paksuisena, jos laittoi paksumpaa eristettä niin muovilokari ei enää meinannut mahtua takaisin paikalleen  ::)
Bitoplast painuu kasaan todella paljon joten eristeen paksuus ei ole 2mm+5mm=7mm vaan 3mm luokkaa.




Ovet eristin myös


Ovi ennen käsittelyä.







Oviin laitoin peltipinnoille Dynamat Extremeä, Spleniä ja Bitoplastia.

Jäi ottamatta ovien verhoiluista kuvia. Verhoiluihin laitoin 1kg Dietz NoisEx mömmöä per ovi ja Bitoplastia ja Spleniä.

Tuo paransi kummasti basson toistoa ja vaimensi ovien kuminaa.

Kojelautaa purin myös hieman ja etuosan jalkatilaan laitoin lisää eristeitä.


Kojelaudan sisään pääsee käsiksi aika hyvin kun vetää irti ilmansuuttimet. Ne eivät ole kiinni millään ja irtoavat vetämällä. Niitä on helpompi kangeta irti jos irroittaa koristelistat jotka myös lähtevät irti vain vetämällä.
Motonetistä löysin hyvän 'jerkkusarja' joka on täysin muovinen ja ei jätä jälkiä sisustan osiin. Ovat silti sen verran paksuja että niillä saa jotain väännettyäkin ja eivät tunnu heti katkeavan. Vastaavaa tuotetta oli Biltemassakin myynnissä, mutta Motonetista sen ensimmäisenä bongasin - tuotenumero on 76-5134. Hinta on ainakin tällä hetkellä 9.9e eli ei päätä huimaava.

Etuosan jalkatilasta en ottanut kuvia, mutta sanallisesti sen selittäminen onnistunee ihan riittävästi.
Etuosasta pitää saada tietenkin verhoilu pois tieltä jotta pääsee peltipintaan käsiksi. Lattiaverhoilu on 'kiinni' vain eri panelien takana. Repsikan puolella kannattaa irroittaa hanskalokero ja astinlaudan myötäinen muoviverhoilu. Nuo vapauttavat lattiaverhoilua sen verran että sitä saa käännettyä pois tieltä. Hanskalokeron aukosta myös sai tavaraa kojelaudan sisään ääntä vaimentamaan ihan kivasti ja aiemmista autoista hyvien kokemuksien saattelemana verhoilin hanskalokeron ulkopuolelta äänieristeellä myös (monessa tehtaan paremmin äänieristämässä mallissa on myös tehty samoin) - Vibroa ja Bitoplastia tuossa etupäässä käytin. Samalla kun nuo oli pois tieltä niin oli helppo pujottaa GPS antennin johto Columbuksen jälkiasennusta varten.
Lattiaverhoilun alla on vielä vaahtomuovimaista ja huopamaista eristettä. Noita ei saa oikein kunnolla rikkomatta irti joten päätin vain pujotella niiden välistä Dynamat Extremeä ja Bimast Bombia peltipinnoille. Noiden kuvaaminenkin oli aika hankalaa joten jätin sen suosiolla väliin.
Kuskin puolella on eroa tietenkin se, että siellä on nokkapellin avauskahva sivuverhoilua kiinni pitämässä ja sen sivuverhoilun takana on lepuutustuen kiinni pitävä ruuvi. Kaasupolkimen joutuu möys purkamaan pois tieltä jotta saa lattiaverhoilun käännettyä sivuun. Kaasupoljin on kiinni yhdellä ruuvilla ja klipsuilla lattiassa. Kaasupolkimeen tulee johto jonka irroituksen olen taas unohtanut - siinä oli joku kikka millä sen sai irti, mutta poljinta voi pitää sivussa sen ajan kun eristeitä lisäilee peltipinnoille ja kiinnittää sitten ruuvi ja klipsut uudelleen.
Kojelaudan sisään kuskinpuolelta ei saa niin helpolla eristettä kuin repsikan puolelta, mutta mittariston irroittamalla ja ilmasuuttimet, koristelistat yms. purkamalla saa sitä sinnekin hieman pujoteltua. Aiemmissa projekteissa tuo kojelaudan eristäminenkin on vaimentanut melua jonkin verran.
Mittariston saa irti kun ottaa pari ruuvia auki koristelistojen alta ja vetää sen ulos. Sen takana ei ole mikään iso aukko, joten mitään suurta sen irroittamalla ei saa aikaan.


Toiseen on siis tekemättä vielä tuo katon eristys ja eron autoissa huomaa ajaessa selvästi. Toki tässä eristämättömässä on HKPL7 ja eristetyssä on HKPL5:t, mutta silti tuntuisi tuo katon eristäminen auttaneen toisessa melkoisesti nastojen kuminaan.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

Jyri

Onko sinulla jotakin ohjeita miten noita muovipaneeleita irroitella, vai meneekö ihan vaan kokemuksella? Itse aikoinaan Touranin kanssa isoimpia ongelmia tuntui olevan keksiä oieka järjestys irroittattaa ja kiinnittää noita muovipaneeleita, muuten tuntui että joku jäi aina helpolla irvistämään.

Pitää tutkailla näitä kuvia lisää ja miettiä mitä tuolle Combille tulee itse tehtyä kun se aikanaan saapuu.
Oliko niin että tuo Vibroplast on osoittautunut parhaaksi käytettävyyden/hinnan ja toimivuuden suhteen?

mla

Dynamattia ostin aluksi kun sen sai lähes samaan hintaan kuin Vibron Suomesta. Sitten löysin tuon firman joka toimittaa Suomeen isommatkin erät parissa päivässä ja jopa ilman toimituskuluja (isommat erät siis). Sinne käy PayPal maksutavaksi joten voi siinä mielessä luottaa saavansa ainakin rahat takaisin jollei tavaraa kuulu.

Ovien panelit ovat kiinni aivan samoin kuin Touranissa ja muissa Volkkareissa joita olen purkanut. Eli alaosassa ruuvi tai pari ja vetokahvan alla ruuvi tai pari. Superbissä oli lisäksi diskanttien takana myös ruuvi etuovissa - ainakin kun on SoundSystem autossa. Noilla 'jerkuilla' joita edellisessä viestissä mainostin sain nuo klipsut ehjänä irti ja ensimmäistä kertaa en rikkonut yhtään muoviklipsua purkaessa  ::)
Niillä saa väännettyä sen oviverhoilunkin helposti irti ilman suurempaa väkivaltaa, kun ensin tunnustelee missä kohtaa ne klipsut on (eli mistä ei anna heti periksi kun vetää) ja vääntää siitä kohtaa. Muovijerkulla kun uskaltaa painaa peltiäkin vasten ilman että jää jälkiä. Ovien eristämiseen meni joku muutama tunti per auto, mutta piti työ jakaa parille päivälle kun välissä odotti sen Dietzin mömmön kuivumista. Dietzin mömmö on kyllä sitten pahan hajuista (Vetonit ei ole mitään verrattuna siihen), eli kannattaa tehdä hyvin tuuletetussa tilassa sen käyttö. Sitä en ole löytänyt Suomesta mistään, vaan olen tilannut sitä Saksasta eBayn kautta.

Takaosan verhoilut oli helppo purkaa vaikka Touraniin verrattuna eli ovat kiinni parilla ruuvilla C-pilarin verhoilun alla ja kiinnityskoukkujen sisällä tai juuressa (suuremmassa koukussa juuressa siis). Takaosan purkaminen kannatta aloittaa takapenkkien irroittamisellan. Eli twd mallissa ainakin istuin osa irtoaa kokonaisena vain vetämällä se irti (perinteisesti farmari mallissa noin ei ole). Selkänojat saa irti kun niiden välikohdasta katsoo yhden ruuvin irti niitä kiinni pitävästä klipsusta. Klipsun vapauttaminen saa selkänojan osat liikkumaan se verran että ne saa pujoteltua irti yksi kerrallaan. Selkänojien irroitus tuo tilaa irroittaa ne sivupehmusteet, mutta taisi olla helpompi irroittaa sitä ennen ne c-pilarin verhoilut. Tietenkin kannattaa poistaa autosta myös tavaratilan lattian suoja/pehmuste, varapyörä tai paikkasarjan styroksi kehikko. Sivupehmusteet olivat toisessa Superbissä yhdellä mutterilla kiinni lattiassa (toisessa ei ollut muttereita) ja ne lähtevät irti vetämällä niitä taakse yläviistoon, joka vapauttaa niiden klipsun c-pilarista ja sitten ne vedetään pois päin ovesta. Tavaratilan verhoilun ruuvit ovat nyt kaikki näkyvillä (pl. ne jotka ovat piilossa koukkujen sisällä tai se yksi joka on suuremman koukun 'takana') ja ne voi irroittaa. Kun ruuveja irroittelee niin alkaa verhoilun yläosa joka on muovia irrota. Alareunastaan se on kiinni vain verhoilun alaosassa (joka on huopaa) tai sen läpi peltipinnassa klipsuilla. Taisi olla helpompi irroittaa se yläosa ensin ja sitten se alaosa. Toiseen autoon laitoin tuon huopaverhoilun pinnalle Dietziä myös, mutta kun toisessa käytin Bimast Bombia joka on 4mm paksuista niin jätin sen Dietzin suosiolla pois.
Tavaratilan luukun verhoilu twd mallissa irtoaa irroittamalla ne verhoilun sivuilla olevat klipsut ja ottamalla verhoilu pois luukusta. Alle mahtui aika paljon tavaraa, mutta painoa ei kannata lisätä liikaa jos haluaa luukun aukaisun toimivan automaattisesti ilman jousien virittämistä :)
Takapenkin alle en nähnyt mitään hyötyä laittaa eristettä sillä sinne ei sitä juuri mahdu ja penkin verhoilu on niin paksu että se lienee jo riittävä eriste.

Katto noista on se työläin purkaa ja siksi se on vielä tekemättä toiseen yksilöön. Ja ärsyttävintä siinä on vielä se, etten ole keksinyt miten ne kattokahvojen klipsut purkaisi ilman suuria jälkiä niissä kiinnikkeissä. Eli siellä on 'kiilana' se osa joka siinä kahvan aukaistessa näkyy ja se pitää saada kokonaisen ulos sieltä. Ongelmana vain on, että kiila on julmetun kokoinen verrattuna siihen alaan josta sitä vedetään -> se halkeaa helposti reunoista ja näyttää rumalta sen jälkeen. Kiila toimii ihan hyvin sen jälkeen ja on toki korvattavissa uudella, mutta jotenkin ärsyttää kun en ole keksinyt miten sen saa ehjänä ja siististi irti. Kahvat eivät siis ole enää ruuveilla kattopaateissa kiinni kuten aiemmin oli. A-pilarin verhoilu irtoaa vetämällä sitä ensin sivulle ja sitten yläviistoon. B-pilarin verhoilussa on yksi ruuvi sisässä 'AIRBAG' merkin alla ja se irtoaa muutoin vetämällä alareunasta alkaen. Yläreuna siinä on kiilattuna kattopaateisiin ja se irtoaa alapäin vetämällä. Kattovalo pitää vielä edestä irroittaa, samoin kuin aurinkovisiirit ja kattoverhoilu on enää takaosasta tarranauhoilla kiinni. Twd mallista kattoverhoilun saa pois vain kun kääntää penkit sitten että verhoilu on sivuttain auton sisällä ja kinkee sen takaluukun kautta ulos. Tuohon tarvitsee apurin ettei hajota kattoverhoilua. Ahdasta tuon ulos saaminen on, mutta kyllä se onnistuu.


VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

skula

Tiedättekö missä kohtaa etuovia on törmäystunnistimet(mm.kiihtyvyysantureita)?

Ihan vaan mielenkiinnosta kun luin erään jutun jossa eräs onnistui disabloimaan anturit Superb II:n ovesta poppikoneasennuksen yhteydessä.

Ovesta näitä kuulemma löytyy kaksikin kappaletta/ovi.

mla

Sen mitä itse löysin korjaamo-oppaista kuvia niin käsitin sivuanturien olevan edessä oven sisällä ja siksi en ottanut irti lasia tai sitä välipeltiä missä nuo lasin moottorit yms kiinni ja muutoikin se näytti olevan niin jämäkästi kiinni että päätin olla purkamatta sitä.
Huollossa kun itsellä korjattiin toiseen Superbiin airbag-anturia niin taka-anturi ainakin oli kynnyslistan sisässä ei oven sisässä ja vikakoodi siitä oli nimenomaan Side Crash Sensor Rear . Silloin ainakin huollossa väittivät että sivuantureita on kaksi per sivu ja toinen on tuolla kynnyslistassa takana ja toinen etuovessa - toki voi riippua auton varustelusta eli takasivuverhot voi tuoda lisää antureita ovien sisään.

Omilla kikkailuilla en ainakaan vikakoodeja saanut aikaan, sillä tuo vikakoodi tuli jo ennen kuin aloin takaosaa purkamaan ja eristeitä en edes tuonne kynnyslistan sisään tunkenut. Mutta kaikki on mahdollista.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

id

Kiitos erinomaisesta projektikertomuksesta. Hyvät ennen ja jälkeen kuvat sekä tarkka tekstiselostus, great!

Onko vaaraa että bitoplast jättää kosteutta pyörän kaarien sisään?

mla

Bitoplastin valmistajan sivuilla lukee, ettei sen pitäisi vettyä ja kun se on aika puristuksissa tuolla lokarien välissä niin ei sinne paljoa kosteutta mahdukaan väliin. Bitoplast on vaahtomuovimaista, mutta ei kuitenkaan ole vaahtomuovia, se painuu enemmän kasaan ja tuoksuu voimakkaasti bitumilta. Kuvissakin Bitoplast on sen butyylimaton (koitin sitä OTR:ää Motonetistä, mutta sen hinta on oikeasti hirvittävä Vibroon nähden) päällä ja butyylimatto taas ei ime kosteutta ja Bitoplast on siis etupäässä muovilokaria vasten. Jos se Bitoplast pääsee vettymään niin kosteus on kuitenkin etupäässä muovia vasten eikä peltipinnalla.
Splen ja Bitoplast on tarkoitettu noiden butyylimattojen päälle (Dynamat, Vibroplast, OTR jne tai bitumimaton eli raskasmaton) lisäeristeeksi.

Splen on täysin vettymätöntä sillä se on solumuovin tapaista, ellei sitten ole ihan solumuovia. Siinä on todella hyvä liimapinta ja ei tarvitse sutata liiman kanssa kuten normaalin solumuovin kanssa täytyisi. Kalliimpaa Splen on toki kuin normaali solumuovi.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

Riisseli

Sinulla kun on kokemusta näistä autojen äänieristämisestä, niin oletko koskaan mitannut paljonko melu vaimenee?
Ex. Volkswagen Passat 3C Variant 1.9 TDI Luxline -07
Ex. Audi A4 "Le Mans" Avant 2.0TDi Multitronic -10
VW Passat 2.0 TDI B7 Variant DSG -14

mla

En ole desibelejä mitannut kun ei ole koskaan ollut toimivaa mittaria millä mitata. Oma korva on riittänyt toistaiseksi mittariksi :)
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

Riisseli

Eli ilmeisesti korva on yhä edelleen sitä mieltä että homma kannattaa.
Ei kai sitä muuten viittisi joka autoa eristellä.
Ex. Volkswagen Passat 3C Variant 1.9 TDI Luxline -07
Ex. Audi A4 "Le Mans" Avant 2.0TDi Multitronic -10
VW Passat 2.0 TDI B7 Variant DSG -14

mla

Juu ei tuota vaivaa aina parin vuoden välein viitsisi nähdä jollei siitä todella kokisi olevan hyötyä :)
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

Kiviharju

Nimimerkki Höglund kyseli toisessa topicissa mla:lta.
Lainaus käyttäjältä: Höglund
Löytyykö sulla kokemusta uudesta golfista? Mihin kannattaisi laittaa?
Sen verran olen uuden Golfin paksia katsellut että sieltä ainakin itse aloittaisin. Se on melkein kokonaan pelkällä peltipinnalla, pari pientä suikaletta jotain eristettä löytyy...

Melko varmasti kesällä laitankin sinne vähän eristettä, sittenhän näkee auttaako se mitään...
Audi A4 Allroad quattro -17

Höglund

Juuri samaa itse tänään katselin. Takapäähän laitan kyllä eristettä, samoin tekisi mieli laittaa oviin. Varmaan siitäkin jotain hyötyä olisi.

mla

Kannattaa vain panostaa tuohon eristeen laatuun. Bitumimatto maksaa nykyisin lähes saman (tai jopa enemmän) kuin tuo Standartplastin eriste Virosta tilattuna, joten ei kannata bitumia paljoa enää käyttää.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

Jyri

Lainaus käyttäjältä: mla - 06.03.10 - klo:19:13
Kannattaa vain panostaa tuohon eristeen laatuun. Bitumimatto maksaa nykyisin lähes saman (tai jopa enemmän) kuin tuo Standartplastin eriste Virosta tilattuna, joten ei kannata bitumia paljoa enää käyttää.

Olisiko sulla linkkiä?

mla

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 06.03.10 - klo:19:17
Olisiko sulla linkkiä?

Pirulainen oli jäänyt täältä pois tuo linkki. Muistin väärin :)

Tuossa tuolta syksyllä tilasin isomman erän niin sain ilman toimituskulujakin ja oli seuraavana arkipäivänä jo perillä.

Tuolla on se joku uusi Silent Coat joka on kuulemma Vibrosta uusi versio.

Jostain syystä siellä on nyt huonompi valikoima kuin aiemmin. Eli mm. Spleniä, Bitoplastia on eri paksuisuna ja/tai eri päällysteellä. Mutta kyllä noillakin pärjää.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

VKi


Kiviharju

#17
Vibroplastiakos sinne sitten kannattaisi laittaa? Tuolla kun ei sen parempaa infoa ollut, niin kuinka paljon yhdellä paketilla saa eristettyä??


Onko tuo uusi tavara tosiaan noin paljon parempaa kuin hinta antaa ymmärtää??

Hirveästi tyhmiä kysymyksiä...

Edit:
Löytyi tuolta vastaus nro.2:sta tuo linkki, on vain niin näkymätön kun ei ole highviz profiili käytössä ;)
Tuon takia olen itse vielä alleviivannut linkit...
Audi A4 Allroad quattro -17

mla

#18
Yksi Vibro/Silent Coat/Bimast levy on 375x265mm ja pienemmässä paketissa on 8 levyä ja installation paketissa 40 levyä.
Yksi levy on siis n 0,1m2 eli ei 8 levyn paketilla takakonttia verhoile kunnolla - tai no Smartin takakontin ehkä :)
Tuo Silent Coat ei varsinaisesti ole kalliimpaa kuin Vibro (syksyllä maksoin Vibrosta saman), mutta sen paketti on vain suurempi.

Kannattaa mitata ala jota aikoo eristää ja arvioida sen perusteella paljonko tuota tarvitsee. Jos Installation paketti on liian suuri itselle niin koittaa sopia, että jakaa sen vaikka kaverin kanssa tai myy loput vaikka täällä muille joita tavara kiinnostaa.

Itsellä meni lähes 4 tuommoista Installation laatikollista eristettä Superbeihin per auto, jos laskee neliöiden mukaan - en muista enää tarkasti paljonko tavaraa oikeasti oli kun ostin sitä neljässä erässä. Vähemmälläkin pääsee, jos ei eristä koko autoa ja tietenkin auton koko vaikuttaa oleellisesti tarvittavan tavaran määrään.

Niin tuo Virolainen firma tekee myös eristyksiä ja olisivat olleet valmiita neuvomaan minuakin noiden eristeiden käytössä yms. Englantia ainakin osasivat ja vastailivat nopeasti posteihin.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

Höglund

Jos nyt eristäisin Golfin takakontin ja ovia ja hankkisin siihen tuon Silent Coat installation packin. Mitä muuta tuotetta kannattaisi samalla tilata tuolta Auto Soundista?

mla

Splen on ihan ok, mutta jos haluaa säästää niin tavallinen solumuovikin käy (siinä vain ei ole valmista liimapintaa, kuten Splenissä - aiemmin käytin solumuovia, joten ajaa saman asian). Bitoplastia jos saa ilman sitä pinnoitetta niin sitä ottaisin myös. Tai ei se pinnoitus varmaan mitään varsinaisesti haittaa, mutta en vain yleensä pidä moisista ;)

Vibro/Silent Coat, Splen ja Bitoplast - niillä pääsee jo aika pitkälle. Katso niiden neliömäärät sen mukaan mitä haluat niillä eristää. Ja yleensä kannattaa ottaa hieman extraa, ettei tarvitse kesken urakan lähteä lisää hakemaan tai jättää osa paikoista eristämättä kun loppui materiaali kesken.

Neliöitä ja hintoja laskiessasi/vertailtaessa huomaa noiden eri koko. Eli Spleniä on saatavilla parissa eri koossa, samoin kuin Bitoplastia, Suomessa yleensä myydään pienempiä kokoja, mutta poikkeuksiakin on. Suhteuta hinnat aina neliöihin ja muista postikulut. Taisivat olla viimeksi 20e tai sitä luokkaa - jäivät minun suuremmasta tilauksesta pois, joten en muista varmaksi.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

Flat

Kiitos ensiksi hienosta raportista. Tästä pääsi hieman jyvälle siitä mitä pitäisi tehdä. Itselläni on tarkoitus avata ovien pahvit ja tietysti siinä samalla voisi laitta lisäeristystä oviin. Tuon raportin mukaan olet oviin laittanut vähän kaikenlaista levyä ja mömmöä. En nyt ihan hirveästi erinlaisia eristeitä viitsisi hommata, niin millä yhdellä eristeellä hoituisi ovien eristys parhaiten ? Silent coat multilayer / silent coat extra vai silent coat multilayer extra ? Jos katsoo tuota autosoundin valikoimaa, niin eikös tuolaisella installation packagella pitäisi ainakin ainakin kaksi ovea eristää ?

Ovien massaahn tuo lisää roimasti, jos neliön saa oveen uppoamaan, niin tuollainen silent coat extra lisää oven massaa 6 kg !  Aikamoinen kassakaapinovi taitaa tulla ?

Biltemassakin jotain levyä myydään tekeekö niillä mitään ?




LainaaÃ,,Ã,,NIERISTYSLEVY, 1000 X 500 X 30 MM

Autoon, veneeseen, asuntovaunuun jne. Valmistettu vaahtomuovista. Ulkopinta foliota, 
takapinta itsekiinnittyvä. Vähentää tehokkaasti moottorista, vaihdelaatikosta ja alustasta tulevia ääniä ja lämpöä. Käytetään moottori-, sisä- ja tavaratiloissa. Kestää lämpötiloja 
-30° - +120°C. Testattu ja hyväksytty ISO 3795-standardin mukaisesti. 



VKi

Lainaus käyttäjältä: Flat - 14.04.10 - klo:07:13

Biltemassakin jotain levyä myydään tekeekö niillä mitään ?


Matalia jyrinöitä ja mahdollisia resonansseja, jotka autossa eniten häiritsevät, ei käsittääkseni saada vaimenemaan ilman massan reilua lisäystä. Bilteman kama eristää turhan korkeilla taajuuksilla.

mla

Bitumi vaimentaa massalla ja tekee sen 4mm paksuna hyvin, mutta kuten tuossa epäilitte niin liika massa voi tuoda ongelmia mm. ovissa. Ovien avaus on raskasta bitumilla käsittelyn jälkeen ja todennäköisesti saranat kuluvat nopeammin yms.

Butyylilevyt (Dynamat Extreme, Vibroplast ja Bimast) toimivat siten että muuttavat melun lämmöksi. ASTM testissä silloinen voittaja oli Dynamat Extreme ja se vaimensi melua 2mm paksuisena lähes yhtä hyvin kuin 4mm bitumi (oliko ne arvot -8dB/-9dB), joten toimivat ilman massaakin nämä butyylilevyt.
Tuosta Silent Coatista minulle ei ole vielä kokemuksia joten en osaa sanoa onko siitä jotain niin mullistavaa kuin hehkuttavat, mutta tuskin ovat huonompaan suuntaan menneet.

Tuolla Autosoundissa on nyt tällä hetkellä noita installation paketteja vain noita paksuja eristeitä. Ne eivät välttämättä sovellu niin hyvin oviin, koska niissä on massaa paljon aivan kuten bitumissa ja osassa ovien peltipintoja ei voi laittaa paksua eristettä koska sille ei ole välttämättä tilaa. Jos noista nyt siellä olevista eristeistä pitäisi valita oviin niin Vibroplastia laittaisin. Aiemmin siellä oli Silent Coatia myös ilman niitä lisäkerroksia jotka tuovat lisää massaa. Tämä toimisi varmasti myös ovissa tuomatta likaa lisää painoa. Hyvää tuo paksu Silent Coat toki olisi ovissa sikäli, että varmasti vaimentaa varmaan hyvin kerrasta, mutta itseä epäilyttää se massa hieman. Tilaisin itse varmuuden vuoksi ohuempaakin eristettä, jotta eriste varmasti mahtuu oven peltipintaan ja siksi kahden eri tyyppisen eristeen käyttäminen on helpompaa myös ovissa.

Tuota bilteman eristettä olen käyttänyt myös aiemmissa projekteissa. Ajaa sekin asiansa butyyli tai bitumilevyn päällä, mutta yksinään se ei eristä matalia taajuuksia. Eli eri materiaalien idea on eristää eri taajuuksia. Bitumi/butyyli eristää matalia paremmin ja tuommoinen kevyempi vaahtomuovimainen taas vähän korkeampia. Erilaisilla materiaaleilla päästään parempaan lopputulokseen. Silent Coatin paksummilla versioilla pyritään tuohon eli siinä on butyylilevy ja pari ohutta muuta kerrosta päällä.
Tuo Bilteman vaahtomuovimainen materiaali on ollut aina saatavilla ja se on edullista, joten sitä on tullut käytettyä ovissa ja katossa aiemmin ja välillä muutoinkin jos muu materiaali on loppunut kesken. Viimeisimmissä projekteissa tosin tuli kokeiltua noita kalliimpia tarkoituksella jotta selviäisi onko niistä jotain hyötyä.
Omasta mielestäni ainoastaan noilla butyylilevyillä on ollut merkitystä melun suhteen ja nuo sen päälle laitetut ovat olleet helpompia työstää kuin vaahtomuovi ja esim. Bitoplast menee hyvin kasaan verrattuna vaahtomuoviin. Eli noilla 'paremmilla' saavutetaan lähinnä helpompi työstettävyys ja sopii pienempäänkin koloon.
Bilteman bitumillakin voi aloitella, sillä sitä on helppo hakea aina lisää tarvittaessa. Toimii ihan ok sekin, mutta työstettävyys on paljon hankalampaa eli on käytettävä kuumailmapuhallinta yms. Neliöhinta Bilteman bitumissa menee samoihin noiden Autosoundin eristeiden kanssa, joten edullista bitumin käyttäminen ei enää ole, mutta edelleenkin se ajaa asiansa eristeenä jos katsotaan toimivuutta.

VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

pak

Tarkoitus olisi kanssa alkaa eristämään Superbia, mutta ei oiken ole selkeää käsitystä, mihin paikkoihin kannattaisi panostaa, sen verran olen tehnyt, että lisäsin sitä uutta silent coat botuulimattoa (2.2mm) konepellin eristeen alle, sekä takaluukuun, myös varapyöräkotelon päälystin osittain sillä.  takaluukkuun lattialle laiton kaksi kerrosta sitä bilteman vihreää mattoa.

Sillä biltemen vihreällä matolla en kyllä havainnut olevan mitään vaikutusta rengasääniin (liian kevyt massa).

biltema myy kyllä sellaista 3 cm paksua bitumi/vaahtomuovi yhdistelmää, joka painaa aika paljon. taidanpa kokeilla sitä seuraavaksi.

Mla sinun kokemukseen perustuen kumpaan kannattaisi panostaa, laittaa eristeet niiden muovisten (etupää) ja huopaisten (takapää) lokareiden päälle, vai liimatta ne eristeet (silent coat+ jotain muuta) lokareitten alle peltiin suoraan? 


mla

Molempia on tullut koitettua lokareissa, mutta eri autoissa, joten varmasti parempaa tapaa en osaa sanoa. Mutta järki sanoisi että pelti olisi se parempi paikka, koska se 'pysäyttää' sen pellinkin resonoinnin. Peltiin asentamisessa sen puhdistaminen on työläämpää sillä lokareissa tuppaa olemaan sitä vahaa ruosteeneston vuoksi.

Superbissä vähiten olen huomannut vaikuttavan takaluukun eristäminen, mutta kokemuksia on vain sedan mallista joten 'vika' voi olla siinä. Aiemmissa autoissa takaluukku on ollut se mistä on ollut eniten apua rengasmelun vähentämisessä pl. pakettiautot joissa väliseinä yms. Kojelaudan sisään kun ujuttaa sopivasti eristettä, katot ja ovet eristämällä saa renkaiden resonoimaa melua vähennettyä aika hyvin, tuon lokarien eristämisen lisäksi.

Nyt kun vaihtoi kesärenkaat alle molempiin Superbeihin niin urien sivussa ei juuri kuulu rengasmelua, mutta urissa jurnutus alkaa. Talvirenkailla (nastallisen Nokian Hakkapeliitat 5/7) ei toisessa juuri melua kuulunut, mutta toisen katon eristämättömyys ja Nokian Hakkapeliitta 7:t varmaan aiheuttaa sen, että siinä kuulee vielä tuon renkaiden melun.
Työt vain rajoittavat tuota toisen auton valmiiksi saattamista eli auto on niin paljon ajossa, ettei ehdi sitä purkaa :)


VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

Emil Eagle

Noiden eri materiaalien luonteista olisin tiedustellut. Alla olevat on osittain arvelua, jos menee väärin niin oikaiskaa ihmeessä.

Nuo butyylilevyt tosiaan syövät värähtelyn energiaa muuttamalla sitä lämmöksi levyn sisäisiä massoja vatkaamalla. Jossain määrin massiivisena tavarana tuo myös estänee äänen suoran etenemisen?

Bitumilevyn (ja muu massan lisäys) vaimennusteho perustuu ominaistaajuuden alentamiseen. Kun pellin resonassitaajuus saadaan alemmaksi, vaatii se enemmän energia lähteäkseen soimaan. Suhteellisen kovana tavarana sillä ei ymmärtääkseni ole samanlaista lämmöksi muuttavaa toimintamekanismia kuin noilla butyylilevyillä.

Minkälaista kamaa tuo Splen on, onko se ihan retkipatjaa vai kuohkeampaa? Minkälainen rooli sillä on vaimennuksessa? Jos se on tuollaista pehmyttä kevyttä höttöä, niin ilmeisesti se toimii lähinnä korkeita taajuuksia imien samaan tapaan kuin lumppulevy. Kelpaa siis kaikujen vaimentamiseen?


Ps. Silentcoatin hinnat ovat jo Suomessakin Viron tasolla. Eräästä paikallisesta autohifikaupasta kysäisemällä hinta tippui vielä listahinnastakin oleellisesti, joten ei tarvinnut merta edemmäksi kalaan mennä. Virostakin sain ihan asiallisen vastauksen ja tarjouksen, joskin hinnat olivat täsmälleen samat kuin nettisivullakin. Shippauksen ja suklaalevyn lupasivat kaupan päälle  :P
Kiitokset mukavasta foorumista.

Flat

Tuli tilattua vibromattia ja spleniä tuolta virolaisesta autosoundista. Mukavaa porukkaa siellä, vastailevat hyvin kysymyksiin. Niiden sivuilla on se offer nappi jota kannataa käyttää. Vibromat paketin hinta tippui sitä käyttämällä 24 eursta 20 euriin. Splenin hintaa eivät suostuneet tiputtamaan , mutta lupasivat laitaa sen sijaan suklaata kyytipojaksi.
Tuollaisessa putiikissa onmukava asioida ja lupasivat laitaa lähetyksen heti matkaan.

Donitsi

Butyyliä pohjalle ja Spleniä päälle. Lumppumattoon sillä ei ole muuta eroa kuin että ei ime kosteutta eikä vettä.

Kattohan nyt ainakin farmareissa on laaja värähtelevä pinta. Varsinkaan kun se ei ole keskikohdalta mihinkään kiinnitetty. Mutta jos nyt takakontin vielä mattimeikäläinen vaimentaa niin veikkaanpa että pikkuisen enemmän harrastuneisuutta ja pioneerihenkeä vaatii purkaa kattoverhoilu :)

mla

Lainaus käyttäjältä: KariM - 16.04.10 - klo:12:50
Nuo butyylilevyt tosiaan syövät värähtelyn energiaa muuttamalla sitä lämmöksi levyn sisäisiä massoja vatkaamalla. Jossain määrin massiivisena tavarana tuo myös estänee äänen suoran etenemisen?

Bitumilevyn (ja muu massan lisäys) vaimennusteho perustuu ominaistaajuuden alentamiseen. Kun pellin resonassitaajuus saadaan alemmaksi, vaatii se enemmän energia lähteäkseen soimaan. Suhteellisen kovana tavarana sillä ei ymmärtääkseni ole samanlaista lämmöksi muuttavaa toimintamekanismia kuin noilla butyylilevyillä.

Minkälaista kamaa tuo Splen on, onko se ihan retkipatjaa vai kuohkeampaa? Minkälainen rooli sillä on vaimennuksessa? Jos se on tuollaista pehmyttä kevyttä höttöä, niin ilmeisesti se toimii lähinnä korkeita taajuuksia imien samaan tapaan kuin lumppulevy. Kelpaa siis kaikujen vaimentamiseen?

Noin olen itsekin nuo ymmärtänyt. Splen on ihan tavallisen solumuovin oloista, siinä on vain valmis liimapinta. Saattaa siinä olla jotain eroa 'telttapatjaan', mutta itse en ainakaan huomaa sitä.
Aiemmin käytin solumuovia, mutta luovuin siitä lähinnä Splen hyväksi sen vuoksi että Splenissä on valmis liimapinta niin ei tarvitse liimaa käryytellä.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy