Kaksoiskytkinvaihteistojen (DSG, S tronic) tyypit

Aloittaja tet, 22.09.11 - klo:18:14

« edellinen - seuraava »

a_jaba

Moottori poikittain, etuveto ja max 250nm niin erittäin suurella todennäköisyydellä DQ200.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Jgolf

moi,
onko 0am dq200 vaihteistosta tehty revisioita, jossa on paranneltu sitä mekatroniikan paskaks menoa siitä painekun/alumiinikuoren kohdalta,
ja jos, niin mistä vuosimallista lähtien?
ja, noin niinkuin muutoin, onko toi 0am dq200 vielä käytössä, vai onko poistunut jossain välissä, jos, niin milloin?

missä kaikissa autoissa tuo on käytössä? octavia...golf...audi a1-a4..?

M_M

DQ200 0AM on korvattu DQ200 0CW laatikolla, kaiketi siinä vaiheessa kun MQB-autot tulivat (Golf7, Octavia3 jne).

Mitä eroja noissa sitten käytännössä on, niin enpäs tiedä.

DQ200 on käytössä konsernin niissä autoissa joissa moottori on poikittain, moottorin maksimivääntö on korkeintaan 250Nm ja autossa on etuveto. Jos haluaa jonkun muun automaattivaihteiston, niin pitää etsiä auto jossa yksi tai useampi noista ehdoista ei täyty.

Noista ehdottamistasi esimerkiksi A4 ei tuota lootaa käytä ikinä, koska siinä on moottori pitkittäin.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

ram1

Voisin tuohon lisätä, että jos A4:sta ostamassa pienellä 1.4 koneella, niin siinä ei tosiaan ole kuivaa lootaa, vaan märkä DQ382. Softaajillekin ihan ok huomio, koska tuossahan on väännönkesto 400Nm, vrt kuiva 250.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 02.09.21 - klo:07:46
Voisin tuohon lisätä, että jos A4:sta ostamassa pienellä 1.4 koneella, niin siinä ei tosiaan ole kuivaa lootaa, vaan märkä DQ382. Softaajillekin ihan ok huomio, koska tuossahan on väännönkesto 400Nm, vrt kuiva 250.

Pieni tarkennus: A4 laatikko on DL382 koska moottori on pitkittäin.

Saksalaisella on niinkin hyvä mielikuvitus että vähän joka asiassa käytetään L ja Q merkintöjä

Q = Quer = Poikittainen -> MQB ja MQB Evo = poikittaismoottoriset autot DQ, AQ ja MQ laatikoilla

L = Längs = Pitkittäinen -> MLB ja MLB Evo = pitkittäismoottoriset autot DL, AL, VL ja ML laatikoilla
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Jari.minkkinen

Hei tietääkö joku että onko dsg tyyppi dq250 ni sama laatikko 2 ja 4 veto autossa?

mejari

Löytyykö joltain tietoa Audi Q5 2.0TDI vm2012 käytetystä NKJ tyyppisen 7-pykäläisen S-tronicin specseistä? Mites muuten öljynvaihdot näihin, audi center/k-kaara tekee valuttamalla ja esim. ma-autohuolto kertoo sivuillaan ettei kaksoiskytkin vaihteistoissa saavuteta hyötyjä koneellisesti huuhtelemalla tehdystä vaihdosta. Kannattaako tässä säästää vai tilata vain huuhtelemalla tehty huolto jostain muualta kuin merkkarilta?

M_M

Tuon ikäisen Q5 Audin käyttämä 7-vaihteinen S-Tronic on DL501. Siitä löytyy runsaasti tietoa googlaamalla.

En itse usko, että huuhtelemalla tehty huolto toisi mitään lisäarvoa. Eikö tuo huuhtelu ole tullut muotiin lähinnä siksi, että saataisiin vaihtumaan mahdollisimman iso osa myös perinteisen automaattivaihteiston turbiinin sisältämästä öljystä? Sellaista osaa ei näissä ole, joten laatikkoon jäävä vanhan öljyn osuus on aika pieni.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Cobrinhuuhaa

-18 1.6TDI Octavia farmari. Ilmeisesti DQ200 0CW laatikolla?
Onko tästä tietoja, kokemuksia, huhuja?
Tarvitseeko tätä huoltaa? Laatikon öljynvaihtoa tms?

vag4life

Lainaus käyttäjältä: Cobrinhuuhaa - 19.06.22 - klo:21:56
-18 1.6TDI Octavia farmari. Ilmeisesti DQ200 0CW laatikolla?
Onko tästä tietoja, kokemuksia, huhuja?
Tarvitseeko tätä huoltaa? Laatikon öljynvaihtoa tms?

Ei tarvitse. DQ200 on kuivakytkinloota, kovaa ajoa vain.
A4 B9 TFSI Q s-line

Arde

Lainaus käyttäjältä: vag4life - 20.06.22 - klo:09:53
Ei tarvitse. DQ200 on kuivakytkinloota, kovaa ajoa vain.
Kuiva joo mutta onhan siellä öljytila 1,5L joka suositellaan vaihtamaan 60tkm välein.
Skoda Fabia 1.2 TSI DSG Style Montecarlo -15

tet

Lainaus käyttäjältä: Arde - 20.06.22 - klo:13:01
Kuiva joo mutta onhan siellä öljytila 1,5L joka suositellaan vaihtamaan 60tkm välein.

Ei ainakaan alkuperäisessä DQ200-lootassa (varaosakoodi 0AM) ollut mitään suositusväliä. Väittivät öljyjä "ikuisiksi". Siellähän on kaksi eri öljyä itse asiassa, mekatroniikan hydrauliöljy ja laatikon voiteluöljy. Ensin mainittua ei pysty oikein helpolla mitenkään edes vaihtamaan käsittääkseni, jälkimmäinen kannattanee vaihtaa samalla tahdilla kuin manuaalilaatikon öljyt.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

vag4life

Lainaus käyttäjältä: Arde - 20.06.22 - klo:13:01
Kuiva joo mutta onhan siellä öljytila 1,5L joka suositellaan vaihtamaan 60tkm välein.

Missähän moisen "suosituksen" olet kuullut. Kenties shellin baarissa..?
TET tuossa ylempänä mainitsikin jo kattavat tiedot aiheesta.
A4 B9 TFSI Q s-line

Cobrinhuuhaa

Lainaus käyttäjältä: tet - 20.06.22 - klo:13:31
Ei ainakaan alkuperäisessä DQ200-lootassa (varaosakoodi 0AM) ollut mitään suositusväliä. Väittivät öljyjä "ikuisiksi". Siellähän on kaksi eri öljyä itse asiassa, mekatroniikan hydrauliöljy ja laatikon voiteluöljy. Ensin mainittua ei pysty oikein helpolla mitenkään edes vaihtamaan käsittääkseni, jälkimmäinen kannattanee vaihtaa samalla tahdilla kuin manuaalilaatikon öljyt.
Autolla ajettu 200tkm, eikä mitään mainintaa laatikon öljynvaihdosta ole.
Olisiko oman mielenrauhan kannalta järkevää seuraavan huollon yhteydessä vaihdattaa laatikon öljyt?
Mitähän laatikon öljynvaihto kustantaa, esim nelipyörässä?

Arde

Joo tet mainitsi jo kattavat tiedot  ;) mekatroniikasta en puhunut vaan voiteluöljystä ja suositusväli minkä "Shellin paarista" kuulin löytyy esim. täältä: https://oilpoint.fi/s/automaattivaihteiston-oljynvaihto
Tietoa vaihdon tärkeydestä löytyy paljon ja jos joku kuvittelee edelleen ettei automaatin öljyjä tarvitse vaihtaa niin ihan vapaasti, tulee vaan ongelmat laatikossa aiemmin vastaan.
Tossa vielä noita myyttejä: https://automaattivaihteisto24.fi/automaattivaihteiston-oljynvaihto/
Ja Cobrinhuuhaa jos autolla on ajettu jo 200tkm niin tilaa ihmeessä jo öljynvaihto  :)
Skoda Fabia 1.2 TSI DSG Style Montecarlo -15

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Arde - 21.06.22 - klo:08:30
Joo tet mainitsi jo kattavat tiedot  ;) mekatroniikasta en puhunut vaan voiteluöljystä ja suositusväli minkä "Shellin paarista" kuulin löytyy esim. täältä: https://oilpoint.fi/s/automaattivaihteiston-oljynvaihto
Tietoa vaihdon tärkeydestä löytyy paljon ja jos joku kuvittelee edelleen ettei automaatin öljyjä tarvitse vaihtaa niin ihan vapaasti, tulee vaan ongelmat laatikossa aiemmin vastaan.
Tossa vielä noita myyttejä: https://automaattivaihteisto24.fi/automaattivaihteiston-oljynvaihto/
Ja Cobrinhuuhaa jos autolla on ajettu jo 200tkm niin tilaa ihmeessä jo öljynvaihto  :)

Sitä vaan että DQ200 on nimenomaan sieltä voiteluöljyn puoleisesta tilasta täysin manuaalilaatikon kaltainen niin vaihtovälin perustelu tuolla öljypisteen suosituksella ei oikein päde. Siellä toki puhutaan DSG laatikosta, joita on kymmenkunta perusrakenteeltaan erilaista ja niiden kaikkien vetäminen yhteen huoltosuositus muottiin täysin mahdotonta. Esim. DQ250 laatikkoon toi 60tkm on aika ehdoton jos haluaa pitää laatikon kunnossa.

DQ200 laatikkoon ei siis edelleenkään valmistajan puolesta suositella vaihdettavaksi öljyjä ollenkaan, kuten ei myöskään suositella manuaalilaatikoihinkaan aika yleisesti riippumatta merkistä. Toki öljynvaihto on fiksua tehdä jollain aikavälillä jos haluaa maksimoida käyttöiän. ,,kkiseltään kuitenkin sanoisin että 60tkm vaihtoväli manuaalilaatikkoon (sekä DQ200 laatikkoon) on hiukan hätävarjelun liiottelua. Itse teettäisin öljynvaihdon varmaan 120tkm tai 150tkm huoltojen yhteydessä.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Cobrinhuuhaa

Oilpoint hinnasto:
Vaihteistotyyppi DQ200 / 0AM, 0CW, 0VM. Kuivakytkin versiot.
Sisältää vaihteistoöljyt ja työt. Tässä autossa ei ole automaattiöljyjä, vaan pelkät vaihteiston voiteluöljyt.
110 ,

Ei pahan hintainen, niin tuon öljynvaihdon voisi käydä teettämässä joku päivä.
Auton seuraava huolto on vasta vuoden lopulla, niin sinne asti ei malta odotella.
Luultavasti öljypisteellä osaavat tehdä homman oikein?

Arde

Lainaus käyttäjältä: Cobrinhuuhaa - 21.06.22 - klo:09:35
Oilpoint hinnasto:
Vaihteistotyyppi DQ200 / 0AM, 0CW, 0VM. Kuivakytkin versiot.
Sisältää vaihteistoöljyt ja työt. Tässä autossa ei ole automaattiöljyjä, vaan pelkät vaihteiston voiteluöljyt.
110 ,

Ei pahan hintainen, niin tuon öljynvaihdon voisi käydä teettämässä joku päivä.
Auton seuraava huolto on vasta vuoden lopulla, niin sinne asti ei malta odotella.
Luultavasti öljypisteellä osaavat tehdä homman oikein?
Itse käytin siellä ja osaavat kyllä, odottaessa homma hoitui hienosti.
Skoda Fabia 1.2 TSI DSG Style Montecarlo -15

tet

Lainaus käyttäjältä: Cobrinhuuhaa - 21.06.22 - klo:09:35
Oilpoint hinnasto:
Vaihteistotyyppi DQ200 / 0AM, 0CW, 0VM. Kuivakytkin versiot.
Sisältää vaihteistoöljyt ja työt. Tässä autossa ei ole automaattiöljyjä, vaan pelkät vaihteiston voiteluöljyt.
110 ,

Boldattuna lainauksessa se pihvi. Laatikko on automatisoitu manuaaliaski, mekaanisesti täysin samanlainen kuin käsivalintainen vaihteisto. Siksi sen voiteluöljykin rasittuu kutakuinkin saman verran, kuin käsin hämmennettävässä askissa.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

M_M

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 21.06.22 - klo:09:23
Sitä vaan että DQ200 on nimenomaan sieltä voiteluöljyn puoleisesta tilasta täysin manuaalilaatikon kaltainen niin vaihtovälin perustelu tuolla öljypisteen suosituksella ei oikein päde. Siellä toki puhutaan DSG laatikosta, joita on kymmenkunta perusrakenteeltaan erilaista ja niiden kaikkien vetäminen yhteen huoltosuositus muottiin täysin mahdotonta.

Oli niillä siellä joku "blogikirjoitus" jossa oli avattu asiaa tarkemmin: https://oilpoint.fi/b/16-06-2021/dsg-oljynvaihto-ja-dsg-vaihteiston-saannollinen-huolto

Kuivalla kytkimellä varustettu 7-vaihteinen DSG-vaihteisto ei omaa vaihdettavaa kaksoiskytkinöljyä, jonka vuoksi sille ei ole määritetty huoltoväliä. Kuivakytkin DSG-vaihteistoon on kuitenkin mahdollista suorittaa öljynvaihto ns. ”kovan” vaihteiston puolelle, jossa öljy voitelee rattaat ja laakerit. Tähän suositellaan noin 60 " 100 tkm huoltoväliä, joka on suosituksena myös manuaalivaihteiston öljynvaihtoväliksi.

Aika tiuha olisi tosiaan tuo 60tkm, manuaalivaihteistolle sekä tälle kyseiselle DSG-laatikolle. Mutta tottahan öljynvaihtoja rahaa vastaan tekevän kannattaa suositella tiheää huoltamista.  :)

DQ200-laatikoita on kyllä hajonnut niin, että nimenomaan tuolta vaihteiston puolelta pettää jotain (laakerointi?) joka täyttää sitten metallisilpulla koko vaihteiston. Ongelma havaitaan yleensä siinä vaiheessa kun siirtohaarukoiden magneettiset asentotunnistimet ovat täyttyneet tästä silpusta eikä loota enää toimi sen takia.

Siitä minulla ei ole aavistustakaan, auttaako öljyjen vaihtaminen ehkäisemään tätä vikaantumismekanismia vai onko kyseisissä laatikoissa joku vika joka aiheuttaa tämän vaikka öljyjä vaihtaisikin.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

vag4life

Lainaus käyttäjältä: Arde - 21.06.22 - klo:10:13
Itse käytin siellä ja osaavat kyllä, odottaessa homma hoitui hienosti.

Tässä kohtaa kiinnostaa tietää, että vaihdatatko Arde oman kulkineen DQ200:n öljyt 60tkm välein?
A4 B9 TFSI Q s-line

Arde

Kyllä, nykyiseen kulkimeeni vaihdatin heti kun olin hankkinut, mittarissa silloin 66tkm  :)
Skoda Fabia 1.2 TSI DSG Style Montecarlo -15

vag4life

Lainaus käyttäjältä: Arde - 21.06.22 - klo:12:19
Kyllä, nykyiseen kulkimeeni vaihdatin heti kun olin hankkinut, mittarissa silloin 66tkm  :)

Jokainen tyylillään, mutta eihän tuossa mitään järkeä ole. Tuskin olet vaihdattanut entisiin manuaali autoihinkaan 60k välein.
A4 B9 TFSI Q s-line

Arde

Lainaus käyttäjältä: vag4life - 21.06.22 - klo:12:25
Jokainen tyylillään, mutta eihän tuossa mitään järkeä ole. Tuskin olet vaihdattanut entisiin manuaali autoihinkaan 60k välein.
On siinä jos sillä voin vaikuttaa laatikon kestävyyteen, manuaali ja DSG  :o joo en nyt jaksa vääntää enempää,  mutta - jokainen tyylillään  :)
Skoda Fabia 1.2 TSI DSG Style Montecarlo -15

ukormi

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 23.10.19 - klo:16:08
Laita VIN, niin katson tiedot.
Ratsastan vanhalla kyssärillä, sori.
TMBKE61Z7D2042170
200tkm ajettu neliveto kakkoskoppanen Octavia 2.0 diesel. Ehkä hairahtumassa ensimmäiseen DSG laatikkoiseen.
Mikähän laatikko tuossa lienee?
Tänään saan katsottua huoltokirjaa josko olisi kaikki tehty säntillisesti. Tuossa lienee märkä laatikko jossa saa kyllä olla 60tonnin öljynvaihdot tehtyinä..
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

ukormi

Lainaus käyttäjältä: ukormi - 01.08.22 - klo:08:25
Ratsastan vanhalla kyssärillä, sori.
TMBKE61Z7D2042170
200tkm ajettu neliveto kakkoskoppanen Octavia 2.0 diesel. Ehkä hairahtumassa ensimmäiseen DSG laatikkoiseen.
Mikähän laatikko tuossa lienee?
Tänään saan katsottua huoltokirjaa josko olisi kaikki tehty säntillisesti. Tuossa lienee märkä laatikko jossa saa kyllä olla 60tonnin öljynvaihdot tehtyinä..
No tämä ehti jo mennä kaupaksi.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

hezzuhopo

Lainaus käyttäjältä: ukormi - 01.08.22 - klo:08:25
Ratsastan vanhalla kyssärillä, sori.
TMBKE61Z7D2042170
200tkm ajettu neliveto kakkoskoppanen Octavia 2.0 diesel. Ehkä hairahtumassa ensimmäiseen DSG laatikkoiseen.
Mikähän laatikko tuossa lienee?
Tänään saan katsottua huoltokirjaa josko olisi kaikki tehty säntillisesti. Tuossa lienee märkä laatikko jossa saa kyllä olla 60tonnin öljynvaihdot tehtyinä..

Tässä kombinaatiossa -> VM-13 ja neliveto = DQ250 eli 6-lovinen märillä kytkimillä varustettu laatikko. Tarkemmalta malliltaan DQ250-MQB ja huoltoväli 60 tkm.

anttiko80

DSG-vaihteisto autoissa Octavia ja Passat 1.6TDI vm.2015-2018. Voiko näillä tiedoilla päätellä mikä DSG-malli näissä on?

vag4life

A4 B9 TFSI Q s-line

Jani933

Onkohan golf 8 ja audi a3:ssa sama laatikko? Katellut siis 2021 wv golf 1.0 eTSI dsg ja audi a3 2021 30 TFSI Stronic. Molemmat samalla 1 litran koneella.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy