Kaksoiskytkinvaihteistojen (DSG, S tronic) tyypit

Aloittaja tet, 22.09.11 - klo:18:14

« edellinen - seuraava »

Iceborg

Onhan tuo DQ400e nyt uutena 6-vaihteisena. Mitä olen ymmärtänyt niin perustuu jollain tavalla DQ250/DQ500:n tekniikkaan. Toivottavasti toimiva vempele kun moisella varustettu laitos on tilauksessa :)

Kyseessä siis hybridivaihteisto jossa vääntömaksimi kaiketi 330nm?

tet

Lainaus käyttäjältä: Iceborg - 09.06.15 - klo:21:58
Onhan tuo DQ400e nyt uutena 6-vaihteisena. Mitä olen ymmärtänyt niin perustuu jollain tavalla DQ250/DQ500:n tekniikkaan. Toivottavasti toimiva vempele kun moisella varustettu laitos on tilauksessa :)

Kyseessä siis hybridivaihteisto jossa vääntömaksimi kaiketi 330nm?

Mielenkiintoinen vempele tämä hybridivaihteisto. Pitäisiköhän tätä nyt sitten kutsuakin kolmoiskytkinvaihteistoksi. :) Laitteessa näyttää olevan kolmas kytkin poltto- ja sähkömoottorin välissä, perinteiset kaksi sijaitsevat sähkömoottorin ja vaihteiston välissä. Sähkömotti toimii samalla TSI:n starttimoottorina, siinä avustaa tämä kolmas kytkin jonka vääntömomentin kesto on 350 Nm. Kaksoiskytkimen väännön kesto taas on lootan tyyppimerkinnän mukaisesti 400 Nm. Tämän laatikon märät kytkimet ovat BorgWarnerin käsialaa, joten viittaus sukulaisuussuhteeseen alkuperäiseen DQ250-laatikkoon lienee oikeutettu.

Pikaisella googlauksella löysin maininnan myös hybridivaihteistosta tyypiltään DQ200e.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

AmirN

Ensimmäisen VAG tuotteen ostaneena; Mikähän 7v DSG on 2010 1.6 TDi Octaviassa?
Lappusessa kun lukee vaihteisto: MGN

tarzi

Lainaus käyttäjältä: AmirN - 29.06.16 - klo:18:06
Ensimmäisen VAG tuotteen ostaneena; Mikähän 7v DSG on 2010 1.6 TDi Octaviassa?
Lappusessa kun lukee vaihteisto: MGN


0AM dq200 7 vaihteinen. Valitettavasti
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"


- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

AmirN

Lainaus käyttäjältä: tarzi - 29.06.16 - klo:18:45

0AM dq200 7 vaihteinen. Valitettavasti

Miksihän tuohon vaihdetaan 60 tonnin välein öljyt? On merkki huollettu täydellisellä huoltokirjalla.

tet

Lainaus käyttäjältä: AmirN - 29.06.16 - klo:20:43
Miksihän tuohon vaihdetaan 60 tonnin välein öljyt? On merkki huollettu täydellisellä huoltokirjalla.

Ei siihen vaihdeta. Kerran on voitu vaihtaa, lootaan on kampanja jossa öljyt vaihdetaan toisen tyyppisiin.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

BobSmith

Ilta-Sanomat uutisoi uuden sukupolven 1.5TSI-moottorista Golfin mallimuutoksen yhteydessä.

Kirjoituksessa huitaistaan myös lyhyesti DSG-laatikon muutoksesta. Mitähän se tarkoittaa???

"Moottoriuudistuksen myötä myös Golfin vaihteistovalikoimassa tapahtuu muutoksia, sillä merkin uudelleenkehitetty 7-vaihteinen DSG-automaattivaihteisto korvaa vähitellen 6-vaihteisen DSG-automaattivaihteiston."

tet

Tuonne toiseen ketjuun jo vastasin, mutta laitetaan nyt tännekin kun osuu vielä paremmin aiheeseen.

Veikkaisin että tarkoittaa tuota uusinta märkäkytkimistä 7-vaihteista, tyyppi DQ381, joka löytyy esim. Atecan isoimpien dieselkoneiden perästä (sekä kaksi- että nelivetoisten). En ole ehtinyt etsiskelemään tarkempia tietoja, mutta muistelisin jonkin dokun joskus nähneeni josta jäi se käsitys että on "pienempi ja sirompi" kuin aiemmat märät 7-vaihteiset. Eli hyvin looginen korvaaja vanhalle 6-vaihteiselle joka lienee... onko tuo nyt jo 12-vuotias?
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

tet

Tuoretta (?) tietoa DSG-malleista löytyy esim. tältä ranskankieliseltä sivustolta: http://docteur-dsg.com/content/10-modeles-de-boites-dsg. Sieltä Google-kääntäjällä englanniksi käännettynä (sen kuukkeli jotenkuten osaa) antaa seuraavanlaisen kuvauksen tyypille DQ380:

Lainaa
The DQ380 appeared in 2014. It is a brand new box intended to replace the DQ200 and DQ250 initially on the motor vehicles 2L TSI and TDI of the platform MQB.
This version is intended for vehicles with transverse engines and front-wheel drive 2-wheel drive or 4-wheel drive. Technically the DQ380 is close to the DQ250 because it is cooled by an oil sump system which also submits the clutches. This new box is produced by a Chinese subcontractor of the VAG group. The first vehicles to benefit are initially intended for the Chinese market.

Torque limits of the DQ380:

Due to the torque limiter of the original program, the maximum torque for an original DQ380 is generally 380Nm depending on the vehicle.
Technically the gearbox and clutch are sized to accept up to 420Nm.

Sitten taas saksankielinen Wikipedia mainitsee näin (taas kuukkelilla tutummalle kielelle käännettynä):

Lainaa
6-speed DSG (wet clutch) since 2003, available for engines up to 380 Nm (initially as DQ250, later as DQ380, from 2017 as 7-speed DQ381)

Eli tuo antaisi ymmärtää, että DQ380 on kuusivaihteinen jatkokehitelmä DQ250-mallille, ja DQ381 olisi siitä tehty 7-vaihteinen versio. Ranskankielinen sivusto yllä taas väittää DQ380-mallia jo 7-vaihteiseksi.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

jtn58

Mm. Moottori.fi ja Teknavi.fi puhuvat 1,5 TSI:n yhteydessä uusitusta DSG -vaihteistosta. Kyselin lisätietoa asiasta maahantuojalta ja sain tällainen vastauksen.

Kiitos yhteydenotostanne ja mielenkiinnosta uutta Volkswagen Golfia kohtaan. Uuden 1.5TSI moottorin yhteydessä tullaan käyttämään 6-vaihteista manuaalivaihteistoa ja 7-vaihteista DSG-automaattivaihteistoa. Kyse ei ole DQ381 vaihteistosta, se tulee 2.0TDI, GTD 2,0 TDI, R ja GTI yhteydessä.

Mukavaa talven jatkoa!

Ystävällisin terveisin,
VV-Auto Group Oy, asiakaspalvelu

jtn58

Lainaus käyttäjältä: jtn58 - 11.03.17 - klo:13:08
Mm. Moottori.fi ja Teknavi.fi puhuvat 1,5 TSI:n yhteydessä uusitusta DSG -vaihteistosta. Kyselin lisätietoa asiasta maahantuojalta ja sain tällainen vastauksen.

Kiitos yhteydenotostanne ja mielenkiinnosta uutta Volkswagen Golfia kohtaan. Uuden 1.5TSI moottorin yhteydessä tullaan käyttämään 6-vaihteista manuaalivaihteistoa ja 7-vaihteista DSG-automaattivaihteistoa. Kyse ei ole DQ381 vaihteistosta, se tulee 2.0TDI, GTD 2,0 TDI, R ja GTI yhteydessä.

Mukavaa talven jatkoa!

Ystävällisin terveisin,
VV-Auto Group Oy, asiakaspalvelu


Ja vielä lisäinfoa

Tämä on viesti VV-Auto Groupin palautejärjestelmästä. Jos vastaat tähän viestiin, ole hyvä ja säilytä otsikko ennallaan.

Hei,

Kiitos viestistänne. Kyseessä on uusin versio 7-vaihteisesta kuivakytkimellä olevasta DQ200 tyyppikoodin vaihteistosta.

Ystävällisin terveisin,
VV-Auto Group Oy, asiakaspalvelu

vikingarna

Ainakin omaan 0AM lootaan saa öljyt sisään päältä päin itsekin. Joko spesiaali liittimellä varustetulla letkulla varsinaisesta täyttäaukosta. Merkkiliike ei jostain syystä tuota alkanut myymään :-) Tai sitten ilmapropusta ihan vaan pehmeällä letkulla ja "tippapullolla" pikkuhiljaa valuttamalla. Ei siinä kovin kauaa edes mene. Muutamana pienenä eränä jotta ilma pääsee välillä pois. Öljythän tulee alakautta pois niinkun moottoristakin propun kautta.
Akun + hilut ympäriltä toki joutuu tähän projektiin irrottamaan.

JKK

Mikähän DSG-laatikko on uusimman korimallin, vuoden 2015 Passat 2,0TDi:ssä (150hp-versio)? Tuollainen on liipasimella että saattaisin ostaa pois. Mahtaako tässä olla DQ250 6-vaihteinen?

Vaihtoehtona on samanlainen 1,6TDi 120hp, jossa lienee DQ200. Ja oliko näin että tämä on se huonompi vaihtoehto?

Mutta onko tuo 6-vaihteinen toiminnaltaan kuinka vanhanaikaisen tuntuinen verrattuna 7-vaihteiseen?
*** RossTech USB-HEX V2 Unlimited & VCDS löytyy. Piuhan/läppärin vuokraus onnistuu PK-seudulla jopa kotiintoimituksella ***

- BMW 520d G31 SportLine
- Triumph Street Scrambler 900

kali

Näkeekös sen jostain näppärästi, mikä vaihteisto autossa on? Alla 2015 Octavia DSG 7-vaihteinen. Joku vaihteistokoodi huoltolapuissa oli, mutta ei täsmää mihinkään noista ensimmäisen viestin koodeista.

M_M

Noilla tiedoilla voi jo sanoa, että siellä on DQ200. Ei 2015 Ocuun muita seitsemänvaihteisia ole saanut.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

vag4life

A4 B9 TFSI Q s-line

OctyRO

Onkohan porukalla jo kokemuksia tuosta uudesta märästä dsg 7:sta.
Vähän kahden vaihdella ollaan nyt, dsg6 tykkäsin kovasti 2018 mallin autossa, mutta mietin, olisiko se seiska ollut parempi maantieajoon. Ainoa miinus on se, että eipä täältäkään taida kauheasti laatikosta kokemusta olla. 250 on kuitenkin testattu ja todettu hyväksi kuusivaihteisenakin. Mutta kun maantienopeudet alkaa siitä 150 ylöspäin (ei tietenkään suomessa), niin mietin tässä pitäisikö vaihtaa toimitukseen kuitenkin dsg7 vaikkakin siinä pelossa, että pääsee koekaniiniksi kaikkiin sen ongelmiin.

rami

Eihän tuosta ole pitkäkään aika kun ruotsalaislehdet kirjoittivat siitä kuinka pitää olla vaiti VG automaateista ja ongemista.
Korjaamoihin oli oltu yhteydessa, että täytyy vikojen kanssa olla hyvin vaitonaoinen.
Kyllä tämä jotain kertoo siitä, että tiettyä painetta on valmistuspäässä näistä vehkeistä.

Squierrel

Löytyykö mistään ajan tasalla olevaa varmaa tietoa, mikä vaihteistotyyppi on missäkin malli/moottoriyhdistelmässä? Vai pitääkö jokaisesta kysyä erikseen jostain maahantuojan teknisestä tuesta? VW-nettisivuilta löytyy vain pykälien määrä´, mutta ei tietoa, onko kyseessä märkä vai kuiva.

Hookala

Hei, uusi jäsen ilmottautuu. Vannoutuneena Volvo miehenä on vaan iskenyt kipinä ostaa käytetty Octavia tai Superb. Mutta alkoi askarruttamaan että mikä vaihdelaatikko tyyppi on 1.6D malleissa? Yksi auto kiinnostaisi kovasti mutta en halua tuota kuivaa seiskaportaista.  Auto on 1.6 tdi 2014 mallin Superb (ensirekisteröinti 3/14). Onko siinä nyt märkä vai kuivakytkin? KIITOS.

vag4life

Lainaus käyttäjältä: Hookala - 01.11.18 - klo:12:46
Hei, uusi jäsen ilmottautuu. Vannoutuneena Volvo miehenä on vaan iskenyt kipinä ostaa käytetty Octavia tai Superb. Mutta alkoi askarruttamaan että mikä vaihdelaatikko tyyppi on 1.6D malleissa? Yksi auto kiinnostaisi kovasti mutta en halua tuota kuivaa seiskaportaista.  Auto on 1.6 tdi 2014 mallin Superb (ensirekisteröinti 3/14). Onko siinä nyt märkä vai kuivakytkin? KIITOS.

Kuiva. Mutta mitä pelkäät, ettei seiskaa voi ottaa?
A4 B9 TFSI Q s-line

s-mod

No kyllä uudet 6v on vaan parempia 1400kg autossa.  3 kpl 7v omistaneena
LIIKENTEESSÃ,,: POLO GTI 2.0
EX SKODA OCTAVIA COMBI MY-14
ex: Skoda Fabia RS: 2010

jensseni

Moro. Harkinnassa on ostaa audi a3 3.2 2004 dsgllä. mikähän laatikko mahtaa kyseisessä autossa olla?

M_M

Lainaus käyttäjältä: jensseni - 15.08.19 - klo:13:40
Moro. Harkinnassa on ostaa audi a3 3.2 2004 dsgllä. mikähän laatikko mahtaa kyseisessä autossa olla?

DQ250, ei tuohon aikaan vielä muita lootia ollut.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Celsius

Lainaus käyttäjältä: Hookala - 01.11.18 - klo:12:46
Hei, uusi jäsen ilmottautuu. Vannoutuneena Volvo miehenä on vaan iskenyt kipinä ostaa käytetty Octavia tai Superb. Mutta alkoi askarruttamaan että mikä vaihdelaatikko tyyppi on 1.6D malleissa? Yksi auto kiinnostaisi kovasti mutta en halua tuota kuivaa seiskaportaista.  Auto on 1.6 tdi 2014 mallin Superb (ensirekisteröinti 3/14). Onko siinä nyt märkä vai kuivakytkin? KIITOS.
Ehdottomasti Superb 170 heppasella 2.0 dieselillä. Egr helposti siinä esillä kun tukkeutuu. On hyvä ja kestävä laatikko ja tehoja kuin urheiluautossa.

Jodl

Liittyen tuohon DQ200 vaihteistoon niin jostain netin syövereistä löysin tiedon (ja tämän aiheen etusivullakin on) että rattaissa on oma öljy ja mekatroniikan venttiilejä käyttää jonkinlainen hydraulineste. Kymysys kuuluu, että onko tuota hydraulinestettä vaihdettu ja onko se mahdollista vaihtaa järjellisin kustannuksin (tai kannattavaa vaihtaa)? Tietysti kaiken minkä ihminen on kasannut niin auki saadaan jne mutta mutta, ei ole ehkä niin yksiselitteinen. Tet kun tuntuu olevan asian päällä niin onko arviota? 2009 golf on aina toiminut ja kerran on ne mineraaliöljyt vaihdettu rattaisiin. Oli kampanja.

tet

^ Ei minulla mitään kovin syvällistä tietoa asiasta ole. Tietojeni mukaan DQ200 mekatroniikat tulevat tehtaalta valmiiksi hydrauliöljyllä täytettynä, myös varaosina asennettavat. Siihen öljyyn ei mekatroniikan vaihdossa siis kosketa, joten oletan ettei niitä ainakaan merkkiliike ihan helpolla ala vaihtaa asiakkaan pyynnöstäkään. En ole varma, onko siinä mitään "öljyroppua", vai saako öljyt ulos vain purkamalla koko vempeleen osiin.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

M_M

Mekatroniikan öljynvaihtoon ei ole olemassa tehtaan ohjetta, joten merkkiliike ei sitä ala tekemään.

On se silti tehtävissä erinäisin vippaskonstein ja varmaan on tässäkin maassa pajoja jotka sen tekevät. Toisaalta jos lootassa kaikki toimii, niin tuskin tuosta mitään varsinaista hyötyä saavutetaan. Haittaa kylläkin, jos tekijä ei sittenkään osaa hommaa ihan oikein... Siellä ei ole mitään öljytikkua tai tarkistusreikää, joten se on ensin valutettava varmuudella TÃ,,YSIN tyhjäksi ja sen jälkeen lisättävä TASAN oikea määrä öljyä. Ei mikään tekemätön temppu, mutta helppo myös epäonnistua.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Jodl

Minkälaista askia ne laittaa nyt tähän syksyyn valmistettuihin autoihin? Kohtuullisen vaatimattomat tiedot tuli auton mukana.
Huoltokirjaakaan en löytänyt mistään tai oikeastaan mitään muutakaan. Hoonolla suomella kirjoitettu käyttöopas oli autossa mukana.
Mahtaako tämä olla leasing autojen normaali käytäntö? Koska kyseessä on Gtec (= 96kW) niin olisko siinä DQ200, jos sellaista nykyään tehdään?
Tarvinnee kurkata konepellin alle, että näkee mikä on moottorin koodi.

o.b.


Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy