Kaksoiskytkinvaihteistojen (DSG, S tronic) tyypit

Aloittaja tet, 22.09.11 - klo:18:14

« edellinen - seuraava »

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Filixon - 05.12.11 - klo:13:40
Minut ohitti aikoinaan liukkaalla tiellä auto, alkoi heittelehtiä, tuuskahti sitten pehmeään lumipenkkaan ja jäi siihen nokastaan kiinni. Kun riensin auttamaan, kuski sanoi, ettei auto lähde omin voimin irti kun "se on automaatti".

Lainaus käyttäjältä: Qrmu - 05.12.11 - klo:11:49
Käytännössä vaihteen vaihto kestää niin kauan, että esim. auton heijaaminen kuopasta on vaikeaa.

Jos on tapana ajaa autonsa joka viikko kinokseen tai kuopan pohjalle jumiin, niin silloin automaatti ei välttämättä ole optimiratkaisu. Jos ajaa keulansa hankeen kerran 20 vuodessa ja montussa ollaan kerran viidessä vuodessa, niin en kokisi näitä tilaneita esteeksi automaatin hankinnalle ;)

DSG6:lla pystyy heijaamaan jollain tasolla eteenpäin, mutta ei taaksepäin. Eteenpäin heijaaminen onnistuu, kun vaihtelee vapaan ja D:n välillä sopivalla tahdilla. Pienenpieni ennakko kannattaa ottaa, kun siirtää D:lle. Ei tämä tosin yhtä tehokasta ja nopeaa ole kuin kytkinpolkimen avulla, mutta kyllä se onnistuu.

Qrmu

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 05.12.11 - klo:14:44
Jos ajaa keulansa hankeen kerran 20 vuodessa ja montussa ollaan kerran viidessä vuodessa, niin en kokisi näitä tilaneita esteeksi automaatin hankinnalle ;)

Tarkoitus olikin jakaa nippelitietoa näistä vaihteistoista.

Tuskin automaatin ostajaa kiinnostaa myöskään onko hydraulipumppu harjaton tasavirtamoottori vai tuleeko sen käyttövoima kampiakselilta. ;)
Bensaturbonelivetoautomaattifarmari

Quattroll nyt

Oliko uudessa A6 4G Quattrossa Tyyppi 0B5 (DL501)?

Vaihdellaanko tähän laatikkoon ja perään joskus öljyjä?

transit

Lainaus käyttäjältä: P.Alikka - 05.12.11 - klo:12:52
Jos pääsääntöisesti ajaa kaupungissa/kaupunkialueella, niin harvoin, mutta Suomesta kun löytyy toisenlaistakin asuinympäristöä.. Oma kokemus, että viimeiseen 9 vuoteen kun on asustellut betonihelvetissä niin tasan 0 kertaa on pitänyt "heijata", mutta sitä ennen kun asui maaseudulla, niin joka vuosi muutaman kerran.

Asun Tampereen keskustassa, Tuomiokirkon vieressä. Tuossa on parkkipaikka, jossa joku heijaa autoaan irti talvisin lähes joka viikko.

eGetin

Lainaus käyttäjältä: transit - 24.04.12 - klo:20:48
Asun Tampereen keskustassa, Tuomiokirkon vieressä. Tuossa on parkkipaikka, jossa joku heijaa autoaan irti talvisin lähes joka viikko.
Kävin Tuomiokirkon viereisessä lukiossa vielä viime talvena autolla ja jätin autoa Tuomiokirkon viereen kadunvarsiparkkiin enkä ikinä nähnyt kenenkään jääneen jumiin kadunvarteen... Mahdollisia jumahtamiskohtia olisi ollut monia mutta terveellä järjellä varustettu ihminen ei mokomiin kohtiin autoaan laita. Tai mikäs siinä jos kuvittelee että saa autonsa vielä metrin korkuisen vallin päältä poiskin...

TAG

Lainaus käyttäjältä: Ifa - 22.09.11 - klo:21:03
Hieman OT/ mutten pikaisesti etsimälläkään heti löytänyt tietoa/mielipidettä asiasta:
DSG/Stronic vaihteisto, niin kannattaako esim. liikennevaloissa valojen vaihtumista odotellessa
vaihtaa vapaalle vai pitää vaan D:llä niinkuin normi automaatilla suositellaan...  ???

Alkaa olla melkein kaikissa DSG versioissa uutena BlueMotion Technologies paketti mukana eli start&stop järjestelmä. Eli moottori sammuu paikalla ollessa jolloin tämä kysymys jää historiaan. Ei siellä mitään pyöri kuluttamassakaan :)

JarnoF

Lainaus käyttäjältä: TAG - 23.10.12 - klo:13:02
Alkaa olla melkein kaikissa DSG versioissa uutena BlueMotion Technologies paketti mukana eli start&stop järjestelmä. Eli moottori sammuu paikalla ollessa jolloin tämä kysymys jää historiaan. Ei siellä mitään pyöri kuluttamassakaan :)

...Mutta eikö se moottori sammu vasta kun laittaa vaihdekepin N:lle? Korjatkaa jos olen väärässä, en omista BlueMotionia.

Ilman bluemotionia tuntuu kytkin kyllä ottavan vähän koko ajan kiinni, jos pitää D:llä valoissa.

heifetz

Ei mitään merkitystä kulutusmielessä pitääkö N:llä vai D:llä. Ja start-stop menee päälle vaikka olisi D:llä pysähdyttäessä.
MB W246 B200 -12
Ex. A1 Sportback Ultra -16
Ex. Renault Kadjar TCe 130 Zen S17 -17
Ex. Volvo V40 D2 -13
Ex. BMW E61 525dA Touring LCI -08
Ex. Octavia II Combi 1.6TDI DSG -12
Ex. BMW E81 118d -09
Ex. A3 CC 1.6 -04

qsla

Vanhoissa turbiini automaateissa N:lle tiputtaminen paikoillaan toi hieman säästöä. Siihen aikaan öljy vaan kiersi turbiinissa ja mitä sitä suotta lämmittämään. Nykyisissä Dsg ja S-tronic laatikoissa kytkimet vapautuu kun jarrua painetaan tarpeeksi. Ja Start Stop menee päälle D:llä. Paitsi jos renkaat on käännetty?
Passat GTE 2020 FL
Tiguan eHybrid

Ex:
Passat GTE 2018
Polo 1.2TSI 81KW DSG Highline
Golf Alltrack TDI 135KW DSG 4Mot
Polo 1.2TSI 77KW DSG Highline   
Tiguan 2.0TDI DSG 4Mot BMT
     Passat CC 2.0TDI 125KW
     Golf V 2.0TDI
     Golf IV 1.4 16V

JarnoF

Lainaus käyttäjältä: heifetz - 23.10.12 - klo:13:13
Ei mitään merkitystä kulutusmielessä pitääkö N:llä vai D:llä. Ja start-stop menee päälle vaikka olisi D:llä pysähdyttäessä.

OK. Mielikuva on ilmeisesti syntynyt jonkun toisen konsernin vastaavan tuotteen pohjalta. :)

tet

Lainaus käyttäjältä: qsla - 23.10.12 - klo:13:16
Vanhoissa turbiini automaateissa N:lle tiputtaminen paikoillaan toi hieman säästöä. Siihen aikaan öljy vaan kiersi turbiinissa ja mitä sitä suotta lämmittämään. Nykyisissä Dsg ja S-tronic laatikoissa kytkimet vapautuu kun jarrua painetaan tarpeeksi. Ja Start Stop menee päälle D:llä. Paitsi jos renkaat on käännetty?

Kyllä tuo 6-vaihteinen DSG hiukan luistattaa kytkintä jos vaihde ei ole D-asennossa. Sen tuntee selvästi liikennevaloissa seistessä, kun heittää kepin N-asentoon niin auton tärinä vähenee ja moottorin ääni hiljenee. 7-vaihteinen Golf ei näin tehnyt, mikä onkin ymmärrettävää kuivilla kytkimillä.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

JarnoF

Lainaus käyttäjältä: tet - 23.10.12 - klo:13:19
Kyllä tuo 6-vaihteinen DSG hiukan luistattaa kytkintä jos vaihde ei ole D-asennossa. Sen tuntee selvästi liikennevaloissa seistessä, kun heittää kepin N-asentoon niin auton tärinä vähenee ja moottorin ääni hiljenee. 7-vaihteinen Golf ei näin tehnyt, mikä onkin ymmärrettävää kuivilla kytkimillä.

Menikö oikein? :)

TAG

#42
Lainaus käyttäjältä: heifetz - 23.10.12 - klo:13:13
Ei mitään merkitystä kulutusmielessä pitääkö N:llä vai D:llä. Ja start-stop menee päälle vaikka olisi D:llä pysähdyttäessä.

Start & Stop järjestelmää käytetään DSG:n yhteydessä vain painamalla jarrua ja vapauttamalla se. Oikeasti helpompaa ei voisi olla.

Vähän samalla keskustelualueelle menee uusimmissa DSG vaihteistoissa oleva "Coasting" toiminto joka heittää automaattisesti vaihteiston huomaamattomasti vapaalle jos kaasun nostaa ylös. Vasta jarrupolkimen painallus tai kaasun polkaisu kytkee vedon/moottorijarrutuksen päälle. Tuo toimii todella huomaamattomasti.
Itse olen kytkenyt tämän toiminnon päälle ja etenkin kaupunkiajossa nyt merkittävä osa ajosta menee "Coastaillessa". Kaupunkiajossa iso osa ajosta on ajoa, jossa vauhtia ei ole tarpeen lisätä, pikemminkin rullaillaan seuraava liikenne-estettä kohti. Ainakin Tiguanin massalla tuota rullailua pääsee välillä pitkiäkin matkoja. Itse käytän systeemiä luovasti siten, että jos tarvitsen rullaillessa pientä moottorijarrutusta nopeuden hienosäätöön, työnnän hetkeksi vaihdekepin manuaalipuolelle, jolloin moottorijarrutus alkaa välittömästi. Vastaavasti kun siirrän vaihdekepin takaisin D:lle, palaa coasting toiminto välittömästi päälle.

Siitä voidaan olla montaa mieltä kumpi on kulutuksen kannalta parempi, moottorijarrutus vai rullailu vapaalla. Ainakin itsellä tuo Coasting tuntuu pienentävän keskikulutusta pari desiä.

tet

Lainaus käyttäjältä: JarnoF - 23.10.12 - klo:13:23
Menikö oikein? :)

Ei. ;D Piti oleman N eikä D. Siis luistattaa kytkintä jos ei ole N-asennossa.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

TAG

Kannattaa muistaa, että DSG vaihteistojen ohjaus on täysin sähköinen eli siitä vaihdekepistäkään ei lähde kuin sähköjohtoja.

Eli mitä vaihteisto milläkin PRND asetuksella tekee, on täysin kiinni spekseistä jotka ohjelmoijalle on pöydälle ladottu.

Eli esim. tuolle pysäytysautomatiikalle on ihan sama missä asennossa vaihdekeppi on. Kun moottori sammutetaan valoissa, softa heittää vapaalle ja sammuttaa koneen. Vastaavasti kun jarru vapautetaan, pidetään jarrupaineet parin sekunnin ajan päällä, kytketään vaihde silmään, vapautetaan kytkin ja jarru ja lähdetään liikkeelle. Jos kaasua painetaan ennen jarrupaideiden "keinopitoa", vapautetaan jarrupaineet heti. Kaikki softakoodarin spekseissä.

joukolainen

Sellainen huomio kun tunnen merkkiliikkeeen asentajia, audeissa hyvin vähän ollut ongelmia kaksoiskytkentä vaihteistoissa, verrattua volkkareihin. Toki onhan noissa iso ero öljymäärässä, väännön kestävyydessä ja painossa, eli eihän noita voi verrata keskenään, toimintaperiaate vain sama.
Audi A4 avant 3.0 tdi quattro tiptr. S line -10

Janneh

Onkos tämä DSG6 ainut 6 pykäläinen mitä on? Eli sama mitä käytetään yhä?

GTI

Olen kyllä sitämieltä ,että kaksoiskytkentävaihteistot ovat ihan samat kaikissa VAG versioissa!!!

NcP

Lainaus käyttäjältä: GTI - 07.03.13 - klo:13:46
Olen kyllä sitämieltä ,että kaksoiskytkentävaihteistot ovat ihan samat kaikissa VAG versioissa!!!

Eivät ne ainakaan täysin samoja voi olla, Audeissa on moottoritkin pitkittäin (pl. A1 ja A3) toisin kuin muissa konsernimerkeissä.

wtf

Kyllä ne Audin pitkittäin asennetut S-tronic vaihteistot eroaa Volkkarin (ja A3 sekä TT) poikittain asennetuista merkittävästi.
Ko. vaihteistot on aina märillä kytkimillä ja 7-vaihteisia joissa mm. vaihteiston ja hydrauliikan öljytila on erotettu toisistaan.
Audi A6 Avant 3.0 Tdi Quattro tiptronic

joukolainen

Juuri näin kannatta tutustua aiheeseen tarkemmin, toteutus erillainen wagille/skodalla audin pitkittäiskoneisiin verrattuna.
Audi A4 avant 3.0 tdi quattro tiptr. S line -10

tet

Lainaus käyttäjältä: joukolainen - 07.03.13 - klo:15:09
Juuri näin kannatta tutustua aiheeseen tarkemmin, toteutus erillainen wagille/skodalla audin pitkittäiskoneisiin verrattuna.

Tuossahan ne tyypit on tämän ketjun ekassa viestissä listattu. ::) Audin pitkittäismoottorisissa on käytössä tuo DL501, jota ei muilta konsernimerkeiltä löydy. Poikittaismoottorisissa on tiettävästi sama DQ200 kuin muillakin konsernimerkeillä.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Nudde

LainaaKo. vaihteistot on aina märillä kytkimillä ja 7-vaihteisia joissa mm. vaihteiston ja hydrauliikan öljytila on erotettu toisistaan.

Uudessa A3:sessa, 1.8 quattro on kyllä vaan 6-vaihteinen

Markku J

Poikittaismoottoristen Audien tekniikkahan on suoraan Volkkarilta, joten vaihteistokin on sama DSG. Pitkittäismoottoriset poikkeavat vaihteiston osalta, ja useassa versiossa muutkin voimalinjan osat ovat vain Audin mallistoon tarjolla (6 -sylinteriset moottorit ja "aito" quattro").

re2

Lainaus käyttäjältä: Nudde - 08.03.13 - klo:14:51
Uudessa A3:sessa, 1.8 quattro on kyllä vaan 6-vaihteinen

Jep, koska tuo lainaamasi kommentti koski juurikin pitkittäismoottorisia Audeja, eli A4 -> ylöspäin. A3 on poikittaismoottorinen ja siten eri S tronic on siinä.

Arsenal1982

Skoda octavia 2009 tdi 1.9 dsg. Onko märkä vai kuivakytkin? Olin jostain lukevinani että märkäkytkin löytyy autosta. Nyt laatikko vaihdettu ja samalla laitettu uusi kuivakytkin, eli onko parempi vs märkäkytkin?

brainsurgery

Aika vaikea uskoa että olisi vaihdettu laatikon tyyppiä. Eikös noissa 1.9 TDI:ssä ole ollut tuo 6-vaihteinen märkäkytkimellä.

tarzi

Eiköhän siellä märkäkytkin 6v laatikko ole niinkuin alunperinkin.
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"


- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

Arsenal1982

Tosiaan en tiedä minkälainen kytkin autossa ollut ensin, mutta nyt taskuussa laittaneet kuivakytkimen dsg:n vaihdon yhteydessä. Kuivakytkin kuulemma kestävämpi kuin märkäkytkin. Mene ja tiedä, uskaltaakohan moista autoa ostaa?

brainsurgery

On noihin 1.9TDI koneisiin ainakin intter Netin mukaan laitettu myös 7-vaihteista DSG:tä mutta silloin vääntö on ollut max 250Nm. Kuulostaa kyllä edelleen aika mielenkiintoiselta tuo laatikon vaihto.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy