TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

Jukkareu

Mistä sen tietää onko missäkin mallissa hammaspyörä vaihdettavaa mallia vai kiinteä?
A6 Avant 3.0 TDi Quattro -12
A3 2.0 TDi Quattro -14

Tommi87

Kenellä mahtaa olla ennätys bmy 1.4 tsi koneella ajossa?Itselläni 450tkm mittarissa. Seitteämäs turbo menossa ja seitteämäs jakoketju mutta alkuperäinen Moottori. Liekkö turbojen lukumäärään vaikuttanut sadan euron kiinakopiot. Mutta hyvin pärjää kun muistaa n. 70 000tkm välein vaihtaa turbon ja ketjupaketin vaikkei tietokone niistä erikseen herjaisikaan.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Tommi87 - 30.05.21 - klo:12:42
Kenellä mahtaa olla ennätys bmy 1.4 tsi koneella ajossa?Itselläni 450tkm mittarissa. Seitteämäs turbo menossa ja seitteämäs jakoketju mutta alkuperäinen Moottori. Liekkö turbojen lukumäärään vaikuttanut sadan euron kiinakopiot. Mutta hyvin pärjää kun muistaa n. 70 000tkm välein vaihtaa turbon ja ketjupaketin vaikkei tietokone niistä erikseen herjaisikaan.

65tkm välein turbon ja jakoketjun vaihto  ;D. Todellista pioneerihenkeä.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Daatta

Joo, turha sanoa etteikö nämä laitteet kestäisi kilometreja. Vaihdettiinhan sitä nokkahihnaa 60tkm välein jossain malleissa joten ketju 70ktm välein kuulostaa ihan kohtuulliselta.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

ukormi

CAXC 310tkm ja ainakin minä olen vaihtanut ketjurojut kerran ja vaihdelaatikon vaihdoin tehdaskunnostettuun. Huoltokirjassa ei ole merkintää turbon vaihdosta.
Manuaalilaatikotkin tuntuvat noista porsivan ennen konetta.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 31.05.21 - klo:09:02
Joo, turha sanoa etteikö nämä laitteet kestäisi kilometreja. Vaihdettiinhan sitä nokkahihnaa 60tkm välein jossain malleissa joten ketju 70ktm välein kuulostaa ihan kohtuulliselta.

Ketjun piti kestää auton elinkaaren jakohihnan ei. Tässä on hienoinen ero.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

ukormi

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 31.05.21 - klo:09:41
Ketjun piti kestää auton elinkaaren jakohihnan ei. Tässä on hienoinen ero.

Yksi jobbari kauppaa 1.4TSI koneista VAG autoa sanoilla, "Autossa nokat jakoketjulla, ei huolia hihnanvaihdoista"
No onhan hän tavallaan oikeassa  ;D
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

vag4life

Lainaus käyttäjältä: Tommi87 - 30.05.21 - klo:12:42
Kenellä mahtaa olla ennätys bmy 1.4 tsi koneella ajossa?Itselläni 450tkm mittarissa. Seitteämäs turbo menossa ja seitteämäs jakoketju mutta alkuperäinen Moottori. Liekkö turbojen lukumäärään vaikuttanut sadan euron kiinakopiot. Mutta hyvin pärjää kun muistaa n. 70 000tkm välein vaihtaa turbon ja ketjupaketin vaikkei tietokone niistä erikseen herjaisikaan.

Ja sit sä heräsit?
A4 B9 TFSI Q s-line

bowtie81

Lainaus käyttäjältä: ukormi - 31.05.21 - klo:09:36
CAXC 310tkm ja ainakin minä olen vaihtanut ketjurojut kerran ja vaihdelaatikon vaihdoin tehdaskunnostettuun. Huoltokirjassa ei ole merkintää turbon vaihdosta.
Manuaalilaatikotkin tuntuvat noista porsivan ennen konetta.

mulla on 2013 mallinen mk2 octavia 1.2 TSI ja nyt menty 200tkm, ketjua ei vaihdettu mutta manuaalilaatikon kanssa ollut viimeiset 100tkm sellaisia ongelmia, että pienempien vaihteiden kytkeytyminen joskus takeltelee, ikäänkuin olisi pykälä johon valitsin tökkää eikä mene perille asti. Lisäksi lähinnä kesällä pakki ei aina tykkää kytkeytyä, kuin kytkin ei kunnolla irrota ja rattaat rutisee. Öljyt laatikkoon vaihdatin 120tkm kohdalla, ei ollut apua. Lisäksi moottorijarrutuksella kuulostaa kuin jokin laakeri hieman kahnaa. Hellästi käsitellen tuo on kestänyt mutta varmaan rivahtaa jossain kohtaa.

Popo

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 31.05.21 - klo:09:41
Ketjun piti kestää auton elinkaaren jakohihnan ei. Tässä on hienoinen ero.

Näin. Hihnan vaihto taas on normaalia kunnossapitoa, suositellaan 6 vuoden välein. Eikä rahanmenoa voi estää. Laakkonen aina valmiina palvelemaan:

"JAKOHIHNAN VAIHTOPAKETIT DIESEL- JA BENSIINIMOOTTOREIHIN.
Dieselmoottorit 599 â,¬

1,2 TSI ja 1,4 TSI moottorit 749 â,¬"

Mutta alkuperäisellä ketjulla mennään, 105 tkm ja 9 v. takana. Ketjupaketti vaihtotöineen ei nykyisin hinnaltaan hihna-huollosta paljoa eroa, ainakaan 1.2 TSIn osalta...
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

JouniJL

Kysyin juuri hintaa vm. 10 Passatin ketjunvaihdon hintaa 1,4TSI CAXA koneelle. VW Center Tampereen hinta 1600-1800â,¬ ei ihan hihnan hintainen.
Olisiko ehdottaa muita vaihtoehtoja Tampereen alueelta.

tsihman

Lainaus käyttäjältä: JouniJL - 31.05.21 - klo:14:15
Kysyin juuri hintaa vm. 10 Passatin ketjunvaihdon hintaa 1,4TSI CAXA koneelle. VW Center Tampereen hinta 1600-1800â,¬ ei ihan hihnan hintainen.
Olisiko ehdottaa muita vaihtoehtoja Tampereen alueelta.

RS Huolto Oy Nuutisarankatu 6 33900 Tampere

Kysäseppä tuolta....

Foxit

Mikä selittää näin isot erot ketjujen vaihtohinnoissa? Onhan tuo nyt iso ero, jos toisaalla maksaa 1600-1800 â,¬ ja toisaalla 749 â,¬. Niin ja onko tuo kalliimmalla teetetty ketjun vaihto kestävempi kuin halvemmalla teetetty? Joku voisi tähän vaikka listata käytetyt työtuntiarviot ja erikseen osat, niin loppuisi mutuilut.
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Popo - 31.05.21 - klo:12:19
Näin. Hihnan vaihto taas on normaalia kunnossapitoa, suositellaan 6 vuoden välein. Eikä rahanmenoa voi estää. Laakkonen aina valmiina palvelemaan:

"JAKOHIHNAN VAIHTOPAKETIT DIESEL- JA BENSIINIMOOTTOREIHIN.
Dieselmoottorit 599 â,¬

1,2 TSI ja 1,4 TSI moottorit 749 â,¬"

Mutta alkuperäisellä ketjulla mennään, 105 tkm ja 9 v. takana. Ketjupaketti vaihtotöineen ei nykyisin hinnaltaan hihna-huollosta paljoa eroa, ainakaan 1.2 TSIn osalta...

Tuolla alla olevalla hinnalla tekee sen kaksi hihnanvaihtoa (Jopa kolme). Normaaleilla kilsoilla ajelee sen 12 vuotta ja helposti 300tkm. Unohtamatta että jos tuo ketju katkeaa, niin aina pelkällä vaihdolla ei selviäkkään.

Oletan 1.2 ja 1.4TSI vaihtojen hinnan olevan nimenomaan jakohihnojen vaihdon hintoja ei ketjun?

Lainaus käyttäjältä: JouniJL - 31.05.21 - klo:14:15
Kysyin juuri hintaa vm. 10 Passatin ketjunvaihdon hintaa 1,4TSI CAXA koneelle. VW Center Tampereen hinta 1600-1800â,¬ ei ihan hihnan hintainen.
Olisiko ehdottaa muita vaihtoehtoja Tampereen alueelta.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Popo

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 31.05.21 - klo:16:47
Tuolla alla olevalla hinnalla tekee sen kaksi hihnanvaihtoa (Jopa kolme). Normaaleilla kilsoilla ajelee sen 12 vuotta ja helposti 300tkm. Unohtamatta että jos tuo ketju katkeaa, niin aina pelkällä vaihdolla ei selviäkkään.

Oletan 1.2 ja 1.4TSI vaihtojen hinnan olevan nimenomaan jakohihnojen vaihdon hintoja ei ketjun?

1.4 TSIn ketjurempan hinta 1600 -1800â,¬ kuulostaa kieltämättä reippaalta. Oma kiinnostus kohdistuu 1.2 moottoriin joka on yksinkertaisempi. Töineen alle tonnin on luvattu, 1.4 hintoja en ole kysellyt. Voi siis olettaa, että kun TSIn ketjuremppaa mainostetaan alkaen 900â,¬, se ei tarkoita 1.4 konetta.

"Normaalina kunnossapitona" 749â,¬ on kuitenkin "vähän ajavalle" (10 - 15tkm/v) kuuden vuoden kohdalla aika iso kustannus. Kaikkine muiden huoltotöineen toista tonnia tod näk..
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

ukormi

Lainaus käyttäjältä: Popo - 01.06.21 - klo:09:12
1.4 TSIn ketjurempan hinta 1600 -1800â,¬ kuulostaa kieltämättä reippaalta. Oma kiinnostus kohdistuu 1.2 moottoriin joka on yksinkertaisempi. Töineen alle tonnin on luvattu, 1.4 hintoja en ole kysellyt. Voi siis olettaa, että kun TSIn ketjuremppaa mainostetaan alkaen 900â,¬, se ei tarkoita 1.4 konetta.

"Normaalina kunnossapitona" 749â,¬ on kuitenkin "vähän ajavalle" (10 - 15tkm/v) kuuden vuoden kohdalla aika iso kustannus. Kaikkine muiden huoltotöineen toista tonnia tod näk..

Ammattilaiselle tuon ketjun vaihtaminen ei ole kyllä mikään iso homma. Ei tuo ollut kummoinen harrastelijallekaan. Ainut ongelma tuli niiden kahden vaihdelaatikon kotelon kätköön laitettavien pulttien kiinnittämisessä kun laittoi öljypohjaa takaisin paikoilleen. Ja toki Autodocin ketjusarjassa oli väärä alapyörä ja se piti ostaa alkuperäisenä osana. Marmori ei muuten tarjonnut mitään järkihintaista "vahvistettua" ketjusarjaa. Kannattaa noissa vanhemmissa hihnakoneissakin olla tarkkana tuon 6v ja kilometrimäärän täyttymisen kannalta. Hihnaremppa on pakollinen ja jos se eskaloituu heti oston jälkeen, pitää muistaa huomioida se sitten hinnassakin.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009


9987

Jakohihnojen vaihdot olleet kaikkea muuta kuin Laakkosen +700EUR, paljon pienemmät. Satoja euroja.  En ainakaan itse maksaisi tuollaisia eikä läpiiriiri.

Mieluummin hihnakoneellinen niin on vähemmän harmia kuluvan metalliketjun, rattaiden takia. Eikä rallata.

Tommi87

1.4 ketjunvaihtopaketti maksoi 1200e. 9h työ. Merkkiliikkeen jakoketjupaketti.

Freetsiler

Neljäs ketju konepellin alla ja toinen kone, 290tkm. Tän viimeisen ketjun pitäis ilmeisesti kestää varmaan auton peltejä pidemmälle.

ukormi

Lainaus käyttäjältä: Freetsiler - 09.06.21 - klo:13:54
Neljäs ketju konepellin alla ja toinen kone, 290tkm. Tän viimeisen ketjun pitäis ilmeisesti kestää varmaan auton peltejä pidemmälle.

Mikä konetyyppi? Tupla-ahdettu?
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

leinoan

Pitihän se näihin sotkeutua.
CAXC 1.4 seatin keulalla 100 tonnia ajettuna.
ketju ja hilkkeet vaihdettu, mutta pärinä jatkuu.
yks.ysi tdi,n jälkeen laatupudotus on murskaava.

ukormi

Lainaus käyttäjältä: leinoan - 11.06.21 - klo:10:48
Pitihän se näihin sotkeutua.
CAXC 1.4 seatin keulalla 100 tonnia ajettuna.
ketju ja hilkkeet vaihdettu, mutta pärinä jatkuu.
yks.ysi tdi,n jälkeen laatupudotus on murskaava.

Vaihdoitko ihan kaikki, myös VVT pyörän? Kuinka öljypumpun ketju?
Kyllä se minullakin rolahtaa kun kylmänä pistää käyntiin mutta sekunnin parin päästä häviää. Ja jos laittaa lämpimänä käyntiin niin ei siitä juuri mitään kuulu.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

leinoan

Ukormi:
Arveletko, jotta sekunnin kahden terävä pärinä ns. kylmäkäynnistyksessä on ominaisuus, jolla ei kannata päätä vaivata ja on normaalia?
5 tuhatta km. sitten ei tuota ilmiötä vielä ollut. Rempan jälkeen pysyi poissa pari tuhatta jahka alkanut vaivata enenevissä määrin jälleen/ 3 tunnin seisominen riittää tuon pärinän aikaan saamaan.
Tarkkaa tietoa ei ole mitä vaihdettiin/ koko paketin olin ainakin ostavinani.
Siellähän se pajalla nytkin tutkittavana on mitä mahtaisi olla tehtävissä. Autoa on huollettu esimerkillisesti ja öljyjen osalta enemmän kun kirja vaatii/ viimeisimpiä vaihtoja 7500 km välein. Lienee siis pärinää ollut 6000 km ajetuilla öljyillä jo ennenkin/ voisi tästä päätellä.
ex cordobassa (1.9) diisseli nyt lankomiehen alla jo 700 000 km menossa rikki,eikä konetta ole avattu edes kannen osalta. Hieman on huolenaiheet näissä lisääntyneet.

ukormi

Lainaus käyttäjältä: leinoan - 11.06.21 - klo:13:12
Ukormi:
Arveletko, jotta sekunnin kahden terävä pärinä ns. kylmäkäynnistyksessä on ominaisuus, jolla ei kannata päätä vaivata ja on normaalia?
5 tuhatta km. sitten ei tuota ilmiötä vielä ollut. Rempan jälkeen pysyi poissa pari tuhatta jahka alkanut vaivata enenevissä määrin jälleen/ 3 tunnin seisominen riittää tuon pärinän aikaan saamaan.
Tarkkaa tietoa ei ole mitä vaihdettiin/ koko paketin olin ainakin ostavinani.
Siellähän se pajalla nytkin tutkittavana on mitä mahtaisi olla tehtävissä. Autoa on huollettu esimerkillisesti ja öljyjen osalta enemmän kun kirja vaatii/ viimeisimpiä vaihtoja 7500 km välein. Lienee siis pärinää ollut 6000 km ajetuilla öljyillä jo ennenkin/ voisi tästä päätellä.
ex cordobassa (1.9) diisseli nyt lankomiehen alla jo 700 000 km menossa rikki,eikä konetta ole avattu edes kannen osalta. Hieman on huolenaiheet näissä lisääntyneet.

No en tuossa omassani ole ollut asiasta huolissani. Kun Audissa käsijarruvaijeri tuppasi talvella jäätymään ja poika jätti auton vaihdepäällä parkkiin, oli pärinä järkyttävää. Vaihdoin vaijerit ja käsijarru auttoi asiaa kun auton paino ei vetänyt ketjua totaalisen löysälle. Tuolla on nyt ajettu ketjurojujen vaihdon jälkeen 60tkm ja aivan samanlainen kylmäkäynnistys raplatus siellä on kuin heti vaihdonkin jälkeen oli, osa kyllä kuuluu hydraulinostajista. En tiedä olisiko pitänyt vaihtaa öljypumppukin, ei se kyllä kulunut ollut kun aukaisin sen.

Ei 100tkm ajetussa pitäisi sitä kuulua mutta jos ketju ei ole venynyt niin aika tyyppillistä tuo silti noille koneille on. Näissä ketjukoneissa nyt vaan on sellainen konstruktio jota en ollenkaan ymmärrä. Yksinkertainen räikkäsysteemi kiristäjässä öljynpainekiristyksen lisänä olisi poistanut tai ainakin vähentänyt tätä ongelmaa.

En tietenkään tiedä tuon oman autosi tilannetta mutta kyllä se korjaamo varmaan hoitaa asian kuntoon takuuna.

No 1.9 TDI koneista on myös olemassa niitä vahvoja ja vähemmän vahvoja versioita. Surullisimpia ovat nämä alkupään pumppusuutin 2.0TDI moottorit johon itsekin haksahdin. Siellä se A4 tallissä möllöttää kone palasina pöydällä. 
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

Superkossu

Ei tuo pärinä kyllä ominaisuus ole. Omaan tehtiin n.2 puoli vuotta sitten täydellinen kansi/ jakoketju remppa merkkiliikkeessä, 40tkm ajettu sen jälkeen eikä pärise yhtään, edes kylmänä.
Audi A3 8P 1.4TFSI

ukormi

Lainaus käyttäjältä: Superkossu - 11.06.21 - klo:13:45
Ei tuo pärinä kyllä ominaisuus ole. Omaan tehtiin n.2 puoli vuotta sitten täydellinen kansi/ jakoketju remppa merkkiliikkeessä, 40tkm ajettu sen jälkeen eikä pärise yhtään, edes kylmänä.
Sulla varmaan laitettiin joku kehitysversio alkuperäisista nokkaketjuhiluista. Yleensä taidetaan laittaa tarvikesatsi ja tuossa omassani se ei kyllä juurikaan eronnut siitä sarjasta joka siellä oli paikoillaan. Mulla saattaa olla myös jo ihan noiden hytikoiden takia raplatusta kun ei ole öljynpainetta kylmäkäynnistyksessä. Rullattu kuitenkin jo 310tkm ja orkkishytikat koneessa. 100tkm ajetussa ei varmaan vielä ole hytikat raplatuksen syynä. Kansiremontissahan ne hydraulinostajatkin yleensä sitten vaihtuu.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

leinoan

Nyt on sitten 2 x jakopää auottu ja vaihdettu kaikki mikä sinne vaihdettavissa on.
Syyllinen tuohon sekunnin-kahden korvia "hivelevään" pärinään oli sitten se imunokkapyörä ( Marmorilla 650 e) joka hakkasi kylmänä koteloon.
Tällä kohti koko oem. yläkerran sarja 500e jonka jälkeen öljypumpun ratas ei enää käynytkään. Siihen + 300 e sitten öljypumpun vahvistettuun ratas/ketjusarjaan.
Kone käy nyt todella nätisti/ kylmänäkään ei kuulu mitään ylimääräistä, kuten ei kuulukaan kuulua.
Alle tonnin noihin ketjuja vaihdetaan, mutta jos koko setti laitetaan alkuperäisillä osilla on hinta siellä 1200 euron paremmalla puolella aivan väkisin (omassa nettohinta jo pelkillä osilla 770e)
Kyseisen jakopään rakenne on aivan lapsellinen. Ketju jää tietyssä asemassa "pykälälle" ja särkee siten käytännössä lopulta itse itsensä. Tarinat parannelluista ketjuista voi unohtaa. Rakenne on semmoinen, ettei sitä parannella yksittäisillä osilla. Eli kuten vag itsekin sen lopulta älysi ja siirtyi takaisin hihnaan.
Eli näillä mennään. Katellaan nyt millä kohti vika sitten taas uusii. Parikymmentä oli tämäkin kyseinen paja jo vaihtanut kuluvan kevään aikana näihin ketjuja. Pahimmillaan ketjun vaihdon jälkeen päässeet sen 60 000 km. Eli 70 000 ketjunvaihtoväli kuten tuossa aiemmin jo oli mainittu on aika realistinen. Onko se nykyaikaa kun remmeillä pääsee melkein vehkeellä kuin vehkeellä 180 000 km, eikä sen niiden vaihto maksa puoliakaan ketjurempasta niin sitä voi miettiä.

jt

Lainaus käyttäjältä: Tommi87 - 30.05.21 - klo:12:42
Kenellä mahtaa olla ennätys bmy 1.4 tsi koneella ajossa?Itselläni 450tkm mittarissa. Seitteämäs turbo menossa ja seitteämäs jakoketju mutta alkuperäinen Moottori. Liekkö turbojen lukumäärään vaikuttanut sadan euron kiinakopiot. Mutta hyvin pärjää kun muistaa n. 70 000tkm välein vaihtaa turbon ja ketjupaketin vaikkei tietokone niistä erikseen herjaisikaan.
Näissä 1.4TSI ketjukoneissa näyttää olevan todella radikaaleja eroja ketjun kestossa moottorityyppien kesken. Toisaalta, onhan moottorivariantteja/moottorikoodejakin läjäpäin ja siihen päälle vielä eri revisiot/vuosimallit.

Näittäisi siltä, tämänkin palstan viestin perusteella ja käytettyjä autoja tutkailemalla, että varsinkin alkupään 1.4TSI turbo/kompurakoneissa ketjua on vaihdettu hyvinkin ahkerasti. Sen sijaan myöhemmissä vm11 -> 1.4TSI (kaasu)koneissa, ketju on ollut todella pitkäikäinen noihin verrattuna, tällä palstalla muutamia tapauksia bongannut joissa vaihdettu ennen/200tkm tienoilla.

Itsellä on omakohtaista kokemusta kahdesta yksilöstä ihan omana ja kenties tässä sitten "käänteinen" (?)  ennätys - 1.4TSI CDGA kaasukone, vm11, edellinen meni myyntiin yli 270tkm mittarissa, ketju originaali. Nykyinen 1.4TSI CDGA kaasukone, vm11, km yli 170tkm mittarissa, ketju originaali. En tiedä onko sillä sitten mitään merkitystä että kaasukoneessa ei ole long-life huoltoväliä ja ohuinta longlife öljyä vaatimuksena. Kummassakaan ei kuulu mitää "pärähtelyjä" kylmäkäynnistyksen yhteydessä.

En nyt sitten tiedä voiko venymää kotikonstein mitata josko sitä on vai ei? Merkkihuollossa eivät ole määräaikaishuoltojen yhteydessä ketjusta mitään kommentoineet. (referenssinä 1.9TDI, huollossa sanoivat ~90tkm kohdalla että vaihtoon hihna+hihnapyörät)

Eräs syy hihnaan siirtymiseen voi olla myös kustannukset, luulisi että hihnakonstruktio on yksinkertaisempi ja halvempi, lieneekö myös kevyempi.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

iqo

Pahus sentään, realisoitui tämä jakoketjuongelma itsellä toistamiseen. Tosin moottorina 1.6 FSI, mutta sehän on jakopään osalta käytännössä sama kuin 1.4 TSI. Eka ketju vaihdettiin jo 2010, kun mittarissa oli noin 120tkm. Silloin ei vaihdettu muita rattaita kuin imunokan ajoituksen säätimen mukana tullut. Nyt mittarissa 286tkm, eli aika hyvinhän nuo lopulta ovat kestäneet. Sapettaa vain, kun tuo 1.4 TSI:lle tarkoitettu korjaussarja on enemmän kuin tuplannut hintansa muutamassa vuodessa. 2017 kieppeillä sitä sai saksasta alle 200e posteineen, nyt siitä pyydetään sielläkin melkein 500e. Sama hinta täällä marmorilla. Liekö koronan aiheuttamaa komponenttipulaa, vai mahtoiko vag noita subventoida tuolloin jotenkin ja nyt "vastaantulot" on loppuneet.

Olisiko kellään suosituksia Pirkanmaalla hyvistä ja edullisista korjaamoista, jotka noita ketjuja vaihtaisivat? Mieluiten sellaisia, joille kelpaa asiakkaan hankkimat osat.

Tonnikin alkaa jo olemaan sellainen remonttiraha, että pistää miettimään mielekkyyttä tuollaisessa parin tonnin koslassa. Itsellä ei ole nosturia eikä erikoistyökaluja, eikä kyllä aikaakaan alkaa itse tuota tekemään.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy