Kirjoittaja Aihe: TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset  (Luettu 2820613 kertaa)

Poissa Ranssi

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.360
    • Profiili
Skodaan ei kuulemma edes tarkastusta saa veloituksetta, vaikka toki sentään ilman erillistä kustannusta kuuntelevat startatessa. Nihkeää on, kun käsittääkseni Volkkarilla ketjuja on uusittu 100% vastaantulolla.

 

Poissa Popo

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 467
    • Profiili
Skodaan ei kuulemma edes tarkastusta saa veloituksetta, vaikka toki sentään ilman erillistä kustannusta kuuntelevat startatessa. Nihkeää on, kun käsittääkseni Volkkarilla ketjuja on uusittu 100% vastaantulolla.

Valitettavasti näin. Oma 1.2 TSI alkoi viime keväällä satunnaisesti ääntämään pidempään startissa ja jarrurempan ohella sitä kuunneltiin huollossa, mutta ei silloin tehty sen enempää, kun ei rallatellut heidän mielestään. Jarruremontin "jatkosäädön" yhteydessä yllättäen jotain kuului myös heidän korviinsa ja pyydettiin lupaa ketjun tarkistukseen. Maksoi hieman yli 100€. Kiristimen pituus 72 mm, sallittu maksimi 74mm, joten mitään ei kuitenkaan tehty. Ei ole sen jälkeen äännellyt sen enempää, kuin se pieni "luvullinen" käynnistysääni...

Huoltomyyjän mukaan "aina voidaan laittaa kyselyä maahantuojalle" vastaantuloista. Marmorilla on nykyisin n. 350€:n jakoketjupaketti, josta töiden kanssa päädytään johonkin tuhannen euron paikkeille. Tästä sitten Helkamalta voi kysellä "hyväntahtoisuutta" osallistua tehtaan tiedossa olevan tyyppivian kustannuksiin...

Huollon mukaan uudemmissa 1.2 TSI-versioissa ei ole riskiä venyneen ketjun jaon hyppäyksestä niin, että moottori hajoaa samalla...  ::)

Käyttämäni huolto on sekä Volkkarin että Skodan virallinen valtuutettu, mutta ei minkään autoliikkeen huolto. Palvelu saattaa olla hieman "autopalatseja" enemmän asiakaslähtöisempää, ainakin reklamaatiot ottavat tosissaan.


Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

Paikalla harava

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 24
    • Profiili
Skodaan ei kuulemma edes tarkastusta saa veloituksetta, vaikka toki sentään ilman erillistä kustannusta kuuntelevat startatessa. Nihkeää on, kun käsittääkseni Volkkarilla ketjuja on uusittu 100% vastaantulolla.
eikös 10 vuotta vieläkin ole se raja? Luulis, että kuuluu myös skodalle. Ja sit tietty km-määrä ratkaisee. 2009(käyt.2008) touraniin saanut 2 vaihtoa. Nyt 12 vuotias ja vaihtoon menee siis. Pelko persiissä kun pitäs kestää vielä pari kuukautta.

Poissa Popo

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 467
    • Profiili
eikös 10 vuotta vieläkin ole se raja? Luulis, että kuuluu myös skodalle. Ja sit tietty km-määrä ratkaisee. 2009(käyt.2008) touraniin saanut 2 vaihtoa. Nyt 12 vuotias ja vaihtoon menee siis. Pelko persiissä kun pitäs kestää vielä pari kuukautta.

Tämä keskustelu on järkyttävän pitkä, mikä on mielestäni selvä merkki siitä, ettei jakoketjuongelmien hoito valmistajan piikkiin varsinkaan ensimmäisten TSI-moottoreiden osalta ole ollut itsestään selvää. Oli kyseessä Helkaman Skodat tai Volkkarin muut merkit.

Lukemalla ketjua taaksepäin tarinaa löytyy, mutta muistini mukaan ennen v. 2015 kampanjaa myös Volkkarilla vedottiin "tapauskohtaisuuteen", eikä mitään aika- tai km-rajoja ollut. Takuuajan jälkeen saatettiin "tulla vastaan", kun autolla oli ajettu vaikkapa 60 tkm ja kaikki huollot tehty merkkihuollossa. Jos ei piti esim. oikeiden öljyjen käytöstä olla kuitit tallella...
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

Poissa juhap88

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Toledo 2014, 1.2 tsi ketjukoneella. Moottorikoodi CBZB.
115000 mittarissa.
Pärähteli mielestäni kylmänä käynnistäessä, kaksi eri Seat huoltoa sanoi, että ei syytä huoleen.

Tarkastivat kuitenkin asiaa Turun KCaaralla: ketjunkiristin ja öljynsuodatin vaihtui. Suodatin ei ollut alkuperäinen VAG.
Sanoivat myös, että ketju on OK.
Auto ostettu käytettynä, myyjäliike maksoi.

Poissa Popo

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 467
    • Profiili
Toledo 2014, 1.2 tsi ketjukoneella. Moottorikoodi CBZB.
115000 mittarissa.
Pärähteli mielestäni kylmänä käynnistäessä, kaksi eri Seat huoltoa sanoi, että ei syytä huoleen.

Tarkastivat kuitenkin asiaa Turun KCaaralla: ketjunkiristin ja öljynsuodatin vaihtui. Suodatin ei ollut alkuperäinen VAG.
Sanoivat myös, että ketju on OK.
Auto ostettu käytettynä, myyjäliike maksoi.

Ketjunkiristimen sallittu maksimi-mitta on 74mm. Sen vaihto olisi toki halvempi ratkaisu, jos jopa ilman ketjun vaihtoa selviää. Ei kiristimen vaihto kyllä  venynyttä ketjua paranna, joten onko liikenteessä myös viallista ketjunkiristintä...  ???
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

Poissa Jareqq

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 104
    • Profiili
Ketjunkiristimen sallittu maksimi-mitta on 74mm. Sen vaihto olisi toki halvempi ratkaisu, jos jopa ilman ketjun vaihtoa selviää. Ei kiristimen vaihto kyllä  venynyttä ketjua paranna, joten onko liikenteessä myös viallista ketjunkiristintä...  ???

1.2 tsi kiristimestä on ainakin 3 eri versiota. Vuosimallin perusteella tuossa on ollut keskimmäinen versio. Muistelisin lukeneeni, että suositellaan vaihtoa uusimpaan jos oireita ilmenee. Pelkän kiristimen vaihdon pitäisi olla tässä mallissa helppo homma.


Poissa Popo

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 467
    • Profiili
1.2 tsi kiristimestä on ainakin 3 eri versiota. Vuosimallin perusteella tuossa on ollut keskimmäinen versio. Muistelisin lukeneeni, että suositellaan vaihtoa uusimpaan jos oireita ilmenee. Pelkän kiristimen vaihdon pitäisi olla tässä mallissa helppo homma.

Tää ketjunkiristin pitää ottaa esille, "kun seuraavan kerran aihetta ilmenee". Kesällä mittasivat 72 milliä mitaksi, joten mitään ei tehty. Juteltiin vain, että ketjun korjaussarja löytyy jo suoraan täydellisenä ja se sitten jos...
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

Poissa a_jaba

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.374
  • Tietäjät tietää...
    • Profiili
Tuli tehtyä sukulaisen 1.2 TSI (CBZB) Golffiin jakoketjun vaihto. Ostin VAG:n ketjusarjan jossa on kaikki tarvittavat varaosat yhdessä paketissa.

Laatikon varaosanro tarrassa lukee Made in Czech Republic, laatikon sisältöä kun tarkastelee niin siellä on jokainen pääkomponentti omassa nätissä paketissa ja niissä tietysti omat varaosanro tarrat. Ketjussa lukee Made in Japan, ylähammaspyörässä Made in Germany, alahammaspyörässä Made in Slovakia, kiristäjässä Made in Italy ja kiinteässä ketjuohjurissa Made in Czech Republic. Kiristäjän puoleinen ohjuri on ilman pussia ja siinä ei lue valmistusmaata ollenkaan. Huvittavaa kyllä miten tollasenkin setin komponenttien valmistus on hajautettu  ;D

Vertailin vanhaa ja uutta ketjusarjaa ja uusi on selkeästi parannettu versio, uudessa sarjassa molemmat hammaspyörät ja ketju on 1mm leveämpiä kuin vanhassa. Työntömittatarkkuudella vanha hammaspyörä on 7,4mm leveä ja uusi on 8,4mm leveä.

Tässä vielä kuva uudesta ja vanhasta nokka-akselin hammaspyörästä.


Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 85tkm ->
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm

Poissa ukormi

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 255
    • Profiili
Tuli tehtyä sukulaisen 1.2 TSI (CBZB) Golffiin jakoketjun vaihto. Ostin VAG:n ketjusarjan jossa on kaikki tarvittavat varaosat yhdessä paketissa.

Laatikon varaosanro tarrassa lukee Made in Czech Republic, laatikon sisältöä kun tarkastelee niin siellä on jokainen pääkomponentti omassa nätissä paketissa ja niissä tietysti omat varaosanro tarrat. Ketjussa lukee Made in Japan, ylähammaspyörässä Made in Germany, alahammaspyörässä Made in Slovakia, kiristäjässä Made in Italy ja kiinteässä ketjuohjurissa Made in Czech Republic. Kiristäjän puoleinen ohjuri on ilman pussia ja siinä ei lue valmistusmaata ollenkaan. Huvittavaa kyllä miten tollasenkin setin komponenttien valmistus on hajautettu  ;D

Vertailin vanhaa ja uutta ketjusarjaa ja uusi on selkeästi parannettu versio, uudessa sarjassa molemmat hammaspyörät ja ketju on 1mm leveämpiä kuin vanhassa. Työntömittatarkkuudella vanha hammaspyörä on 7,4mm leveä ja uusi on 8,4mm leveä.

Tässä vielä kuva uudesta ja vanhasta nokka-akselin hammaspyörästä.



Paljonko satsi maksoi?
Skoda Scala 1.0 TSI Style 2019
Audi A3 Sportback (8PA)  1.4 TFSI 2007
Smart Roadster 2003

Poissa a_jaba

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.374
  • Tietäjät tietää...
    • Profiili
Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 85tkm ->
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm

Poissa ukormi

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 255
    • Profiili
N. 125e + postikulut

https://www.vag247.com/en_US/p/Timing-chain-kit-1.2-TSI-CBZA-CBZB-CBZC/1704

Tuossa ei ole VTT säädintä? Kiristin lienee jossakin pussissa.
Jossakin mainittiin että marmorilta löytyisi 350e satsi. Liekö siinäkään tuota säädintä.
Ostin Autodocista 1.4 CAXA koneeseen satsin jossa tuli kaikki tarvittava. Alapyörä oli tuollainen kuin tuossa mutta se ei siihen käynyt. Öljypumpun ratas oli ohuempi. Piti ostaa orkkis marmorilta. Edelleen raplattaa hetken kylmänä.
Skoda Scala 1.0 TSI Style 2019
Audi A3 Sportback (8PA)  1.4 TFSI 2007
Smart Roadster 2003

Poissa a_jaba

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.374
  • Tietäjät tietää...
    • Profiili
Tuo 1.2 TSI on pikkasen yksinkertaisempi, siinä on vain yksi nokka-akseli eikä ole ajoituksen säätöä ollenkaan. Kiristin on toi joka on kuvassa pienen pahvirasian päällä. Itselle toi oli kyllä ihan oikea sarja, kaikki osat sopi paikoilleen mitä laatikosta löytyi.

Kysyin VW liikkeen varaosista tälläisen sarjan hintaa niin elämäänsä kyllästynyt pizzanaama siellä väitti ettei VW:ltä saa valmista sarjaa vaan osat tulee ostaa erikseen ja hinta on reilu 600e. Motonetissa tota samaa VW:n alkyperäistä ketjusarjaa myydään myös 199e hintaan.

https://m.motonet.fi/fi/tuote/256517/Jakoketjusarja-VAG-12TSI-CBZACBZB-11--alkuperainen
Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 85tkm ->
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm

Poissa Higu

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Lainaus
Tämä tarina saatiin lopulta päätökseen! Aluksi täytyy sanoa että sain heti aluksi kustannusarvion n. 1000€ jakoketjun vaihdosta ja tutkimusten jälkeen katsottaisiin korvaako maahantuoja mitään.Eilen sitten ilmoitettiin että jakoketju oli venynyt, kun liikkeessä poikkesin. Maahantuoja oli sanonut että lisäksi on vaihdettava myös nokka-akselin säädin, jotta menisi takuuseen. Usein vika on kuulemma siinä. Itse huoltoliike ei olisi sitä vaihtanut. No itse säädin saatiin vasta eilen liikkeeseen toimitettua ja korjaus venyi siis päivällä.LOPULTA: Maahantuoja korvasi 100% töistä ja. 70% varaosista. Maahantuojalle oli lähetettävä kopio auton huoltokirjasta ja sen historiasta (huolto-ohjelman mukaiset huollot tehty) Koska korjaus venyi sain myös eilen veloituksetta käyttöön vuorokaudeksi sijaisauton. Lopuksi jäi minulle maksettavaa n. 300 euroa, josta suurin osa tuli tästä nokka-akselin säätimestä, ovh n.750€ ja loput muista osista kuten ketjusta, kiristimistä jne..Siis ainoastaan MERKKIHUOLTO/AUTON OSTOPAIKKA tarjosi tämän. Jos olisin vienyt sen muualle huoltoon olisi hinta ollut tarjousten perusteella n. 1500€ ilman nokka-akselin säädintä ja siitä aiheutuvaa työtä.Säästyipä tässä nyt jokunen raha vaikka joulua varten   Kiitos ja kumarrus



Paljon on aikaa kulunut sitten tästä, mutta iskipä sama vika uudestaan! Autossa nyt mittarissa jo hitusen alle 250000km ja edellisen ketjuvaihdon jälkeen tullut se 140000km lisää! Siis onko edessä nyt toinen uusi ketju osalle jonka piti olla huoltovapaa ja kestää auton käyttöiän. Korvataankohan näin vanhasta autosta enää mitään vai vienkö suoraan merkkiliikkeen sijaan halvemmalle pajalle?


Auto siis hankittu 2010 ja edellinen ketjuremontti tehtiin 111000km kohdalla 2014 joulukuussa! Huollot tehty aina huoltoväli ilmoitusten mukaan!

Poissa a_jaba

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.374
  • Tietäjät tietää...
    • Profiili
Tuossa ei ole VTT säädintä? Kiristin lienee jossakin pussissa.
Jossakin mainittiin että marmorilta löytyisi 350e satsi. Liekö siinäkään tuota säädintä.
Ostin Autodocista 1.4 CAXA koneeseen satsin jossa tuli kaikki tarvittava. Alapyörä oli tuollainen kuin tuossa mutta se ei siihen käynyt. Öljypumpun ratas oli ohuempi. Piti ostaa orkkis marmorilta. Edelleen raplattaa hetken kylmänä.

Saa näköjään tuohon CAXA moottoriin myös VW:n alkuperäisen ketjusarjan motonetistä. Niitä on varmaan erilaisilla öljypumpuilla kun tuossakin mainitaan että kyseisen satsin öljypumpun pyörässä on 18 hammasta.

https://m.motonet.fi/fi/tuote/255883?ajoneuvo=780
Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 85tkm ->
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm

Poissa maneesi

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 31
    • Profiili
Audi A3 1.4tfsi.
340tkm mittarissa
Auton elinkaaren toinen ketjuremontti tehtiin eilen.

Laaja Jakopään huoltosarja sekä työt. 887e, mikä mielestäni edullinen.
Edellinen ketju oli 150tkm ja oli kolme hammasta pielessä.

Josko tämä uusin ketju kestäisi auton loppuelinkaaren😀
A6 C6 3.0tdiq, A3 8P Sportback 1.4tfsi

Poissa ukormi

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 255
    • Profiili
Saa näköjään tuohon CAXA moottoriin myös VW:n alkuperäisen ketjusarjan motonetistä. Niitä on varmaan erilaisilla öljypumpuilla kun tuossakin mainitaan että kyseisen satsin öljypumpun pyörässä on 18 hammasta.

https://m.motonet.fi/fi/tuote/255883?ajoneuvo=780

Tuossa on just se väärä alapyörä tuohon omaan A3:seen. Tuo alkuperäinen ei sinällään herätä luottamusta ellei ole jollakin tavalla vahvistettu. Se alkuperäinenhän tuppasi kestämään sen 20tkm - 60tkm.
Skoda Scala 1.0 TSI Style 2019
Audi A3 Sportback (8PA)  1.4 TFSI 2007
Smart Roadster 2003

Poissa a_jaba

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.374
  • Tietäjät tietää...
    • Profiili
Se alkuperäinenhän tuppasi kestämään sen 20tkm - 60tkm.

Tuohon sukulaisen 1.2TSI CBZB moottoriin oli ensimmäisen kerran vaihdettu ketju 30tkm huollossa kamppanjana ja nyt mittarissa oli n. 190tkm. Eli ensimmäinen jotenkin modifioitu kesti ~160tkm ja nyt uusi sarja oli selkeästi vahvistettu versio kun hammaspyörät ja ketju oli 1mm leveämmät, vanha 7,4mm ja uusi 8,4mm. Tuosta kun karkeasti laskee niin +13,5% on tullut leveyttä lisää ja sitä kautta oletus että ketju kestää 160tkm x 113,5% ~ 180tkm niin voisi kuvitella tämän ketjun kestävän pidempään kuin koko loppuauto..  ;D
Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 85tkm ->
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm

 





Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy