TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

Ranssi

Skodaan ei kuulemma edes tarkastusta saa veloituksetta, vaikka toki sentään ilman erillistä kustannusta kuuntelevat startatessa. Nihkeää on, kun käsittääkseni Volkkarilla ketjuja on uusittu 100% vastaantulolla.


Popo

Lainaus käyttäjältä: Ranssi - 02.11.20 - klo:11:51
Skodaan ei kuulemma edes tarkastusta saa veloituksetta, vaikka toki sentään ilman erillistä kustannusta kuuntelevat startatessa. Nihkeää on, kun käsittääkseni Volkkarilla ketjuja on uusittu 100% vastaantulolla.

Valitettavasti näin. Oma 1.2 TSI alkoi viime keväällä satunnaisesti ääntämään pidempään startissa ja jarrurempan ohella sitä kuunneltiin huollossa, mutta ei silloin tehty sen enempää, kun ei rallatellut heidän mielestään. Jarruremontin "jatkosäädön" yhteydessä yllättäen jotain kuului myös heidän korviinsa ja pyydettiin lupaa ketjun tarkistukseen. Maksoi hieman yli 100â,¬. Kiristimen pituus 72 mm, sallittu maksimi 74mm, joten mitään ei kuitenkaan tehty. Ei ole sen jälkeen äännellyt sen enempää, kuin se pieni "luvullinen" käynnistysääni...

Huoltomyyjän mukaan "aina voidaan laittaa kyselyä maahantuojalle" vastaantuloista. Marmorilla on nykyisin n. 350â,¬:n jakoketjupaketti, josta töiden kanssa päädytään johonkin tuhannen euron paikkeille. Tästä sitten Helkamalta voi kysellä "hyväntahtoisuutta" osallistua tehtaan tiedossa olevan tyyppivian kustannuksiin...

Huollon mukaan uudemmissa 1.2 TSI-versioissa ei ole riskiä venyneen ketjun jaon hyppäyksestä niin, että moottori hajoaa samalla...  ::)

Käyttämäni huolto on sekä Volkkarin että Skodan virallinen valtuutettu, mutta ei minkään autoliikkeen huolto. Palvelu saattaa olla hieman "autopalatseja" enemmän asiakaslähtöisempää, ainakin reklamaatiot ottavat tosissaan.


Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

harava

Lainaus käyttäjältä: Ranssi - 02.11.20 - klo:11:51
Skodaan ei kuulemma edes tarkastusta saa veloituksetta, vaikka toki sentään ilman erillistä kustannusta kuuntelevat startatessa. Nihkeää on, kun käsittääkseni Volkkarilla ketjuja on uusittu 100% vastaantulolla.
eikös 10 vuotta vieläkin ole se raja? Luulis, että kuuluu myös skodalle. Ja sit tietty km-määrä ratkaisee. 2009(käyt.2008) touraniin saanut 2 vaihtoa. Nyt 12 vuotias ja vaihtoon menee siis. Pelko persiissä kun pitäs kestää vielä pari kuukautta.

Popo

Lainaus käyttäjältä: harava - 02.11.20 - klo:14:20
eikös 10 vuotta vieläkin ole se raja? Luulis, että kuuluu myös skodalle. Ja sit tietty km-määrä ratkaisee. 2009(käyt.2008) touraniin saanut 2 vaihtoa. Nyt 12 vuotias ja vaihtoon menee siis. Pelko persiissä kun pitäs kestää vielä pari kuukautta.

Tämä keskustelu on järkyttävän pitkä, mikä on mielestäni selvä merkki siitä, ettei jakoketjuongelmien hoito valmistajan piikkiin varsinkaan ensimmäisten TSI-moottoreiden osalta ole ollut itsestään selvää. Oli kyseessä Helkaman Skodat tai Volkkarin muut merkit.

Lukemalla ketjua taaksepäin tarinaa löytyy, mutta muistini mukaan ennen v. 2015 kampanjaa myös Volkkarilla vedottiin "tapauskohtaisuuteen", eikä mitään aika- tai km-rajoja ollut. Takuuajan jälkeen saatettiin "tulla vastaan", kun autolla oli ajettu vaikkapa 60 tkm ja kaikki huollot tehty merkkihuollossa. Jos ei piti esim. oikeiden öljyjen käytöstä olla kuitit tallella...
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

juhap88

Toledo 2014, 1.2 tsi ketjukoneella. Moottorikoodi CBZB.
115000 mittarissa.
Pärähteli mielestäni kylmänä käynnistäessä, kaksi eri Seat huoltoa sanoi, että ei syytä huoleen.

Tarkastivat kuitenkin asiaa Turun KCaaralla: ketjunkiristin ja öljynsuodatin vaihtui. Suodatin ei ollut alkuperäinen VAG.
Sanoivat myös, että ketju on OK.
Auto ostettu käytettynä, myyjäliike maksoi.

Popo

Lainaus käyttäjältä: juhap88 - 15.11.20 - klo:14:38
Toledo 2014, 1.2 tsi ketjukoneella. Moottorikoodi CBZB.
115000 mittarissa.
Pärähteli mielestäni kylmänä käynnistäessä, kaksi eri Seat huoltoa sanoi, että ei syytä huoleen.

Tarkastivat kuitenkin asiaa Turun KCaaralla: ketjunkiristin ja öljynsuodatin vaihtui. Suodatin ei ollut alkuperäinen VAG.
Sanoivat myös, että ketju on OK.
Auto ostettu käytettynä, myyjäliike maksoi.

Ketjunkiristimen sallittu maksimi-mitta on 74mm. Sen vaihto olisi toki halvempi ratkaisu, jos jopa ilman ketjun vaihtoa selviää. Ei kiristimen vaihto kyllä  venynyttä ketjua paranna, joten onko liikenteessä myös viallista ketjunkiristintä...  ???
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

Jareqq

Lainaus käyttäjältä: Popo - 19.11.20 - klo:14:57
Ketjunkiristimen sallittu maksimi-mitta on 74mm. Sen vaihto olisi toki halvempi ratkaisu, jos jopa ilman ketjun vaihtoa selviää. Ei kiristimen vaihto kyllä  venynyttä ketjua paranna, joten onko liikenteessä myös viallista ketjunkiristintä...  ???

1.2 tsi kiristimestä on ainakin 3 eri versiota. Vuosimallin perusteella tuossa on ollut keskimmäinen versio. Muistelisin lukeneeni, että suositellaan vaihtoa uusimpaan jos oireita ilmenee. Pelkän kiristimen vaihdon pitäisi olla tässä mallissa helppo homma.


Popo

Lainaus käyttäjältä: Jareqq - 19.11.20 - klo:16:44
1.2 tsi kiristimestä on ainakin 3 eri versiota. Vuosimallin perusteella tuossa on ollut keskimmäinen versio. Muistelisin lukeneeni, että suositellaan vaihtoa uusimpaan jos oireita ilmenee. Pelkän kiristimen vaihdon pitäisi olla tässä mallissa helppo homma.

Tää ketjunkiristin pitää ottaa esille, "kun seuraavan kerran aihetta ilmenee". Kesällä mittasivat 72 milliä mitaksi, joten mitään ei tehty. Juteltiin vain, että ketjun korjaussarja löytyy jo suoraan täydellisenä ja se sitten jos...
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

a_jaba

Tuli tehtyä sukulaisen 1.2 TSI (CBZB) Golffiin jakoketjun vaihto. Ostin VAG:n ketjusarjan jossa on kaikki tarvittavat varaosat yhdessä paketissa.

Laatikon varaosanro tarrassa lukee Made in Czech Republic, laatikon sisältöä kun tarkastelee niin siellä on jokainen pääkomponentti omassa nätissä paketissa ja niissä tietysti omat varaosanro tarrat. Ketjussa lukee Made in Japan, ylähammaspyörässä Made in Germany, alahammaspyörässä Made in Slovakia, kiristäjässä Made in Italy ja kiinteässä ketjuohjurissa Made in Czech Republic. Kiristäjän puoleinen ohjuri on ilman pussia ja siinä ei lue valmistusmaata ollenkaan. Huvittavaa kyllä miten tollasenkin setin komponenttien valmistus on hajautettu  ;D

Vertailin vanhaa ja uutta ketjusarjaa ja uusi on selkeästi parannettu versio, uudessa sarjassa molemmat hammaspyörät ja ketju on 1mm leveämpiä kuin vanhassa. Työntömittatarkkuudella vanha hammaspyörä on 7,4mm leveä ja uusi on 8,4mm leveä.

Tässä vielä kuva uudesta ja vanhasta nokka-akselin hammaspyörästä.


Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

ukormi

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 08.01.21 - klo:22:25
Tuli tehtyä sukulaisen 1.2 TSI (CBZB) Golffiin jakoketjun vaihto. Ostin VAG:n ketjusarjan jossa on kaikki tarvittavat varaosat yhdessä paketissa.

Laatikon varaosanro tarrassa lukee Made in Czech Republic, laatikon sisältöä kun tarkastelee niin siellä on jokainen pääkomponentti omassa nätissä paketissa ja niissä tietysti omat varaosanro tarrat. Ketjussa lukee Made in Japan, ylähammaspyörässä Made in Germany, alahammaspyörässä Made in Slovakia, kiristäjässä Made in Italy ja kiinteässä ketjuohjurissa Made in Czech Republic. Kiristäjän puoleinen ohjuri on ilman pussia ja siinä ei lue valmistusmaata ollenkaan. Huvittavaa kyllä miten tollasenkin setin komponenttien valmistus on hajautettu  ;D

Vertailin vanhaa ja uutta ketjusarjaa ja uusi on selkeästi parannettu versio, uudessa sarjassa molemmat hammaspyörät ja ketju on 1mm leveämpiä kuin vanhassa. Työntömittatarkkuudella vanha hammaspyörä on 7,4mm leveä ja uusi on 8,4mm leveä.

Tässä vielä kuva uudesta ja vanhasta nokka-akselin hammaspyörästä.



Paljonko satsi maksoi?
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

a_jaba

Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

ukormi

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 08.01.21 - klo:23:28
N. 125e + postikulut

https://www.vag247.com/en_US/p/Timing-chain-kit-1.2-TSI-CBZA-CBZB-CBZC/1704

Tuossa ei ole VTT säädintä? Kiristin lienee jossakin pussissa.
Jossakin mainittiin että marmorilta löytyisi 350e satsi. Liekö siinäkään tuota säädintä.
Ostin Autodocista 1.4 CAXA koneeseen satsin jossa tuli kaikki tarvittava. Alapyörä oli tuollainen kuin tuossa mutta se ei siihen käynyt. Öljypumpun ratas oli ohuempi. Piti ostaa orkkis marmorilta. Edelleen raplattaa hetken kylmänä.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

a_jaba

Tuo 1.2 TSI on pikkasen yksinkertaisempi, siinä on vain yksi nokka-akseli eikä ole ajoituksen säätöä ollenkaan. Kiristin on toi joka on kuvassa pienen pahvirasian päällä. Itselle toi oli kyllä ihan oikea sarja, kaikki osat sopi paikoilleen mitä laatikosta löytyi.

Kysyin VW liikkeen varaosista tälläisen sarjan hintaa niin elämäänsä kyllästynyt pizzanaama siellä väitti ettei VW:ltä saa valmista sarjaa vaan osat tulee ostaa erikseen ja hinta on reilu 600e. Motonetissa tota samaa VW:n alkyperäistä ketjusarjaa myydään myös 199e hintaan.

https://m.motonet.fi/fi/tuote/256517/Jakoketjusarja-VAG-12TSI-CBZACBZB-11--alkuperainen
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Higu

Lainaa Tämä tarina saatiin lopulta päätökseen! Aluksi täytyy sanoa että sain heti aluksi kustannusarvion n. 1000â,¬ jakoketjun vaihdosta ja tutkimusten jälkeen katsottaisiin korvaako maahantuoja mitään.Eilen sitten ilmoitettiin että jakoketju oli venynyt, kun liikkeessä poikkesin. Maahantuoja oli sanonut että lisäksi on vaihdettava myös nokka-akselin säädin, jotta menisi takuuseen. Usein vika on kuulemma siinä. Itse huoltoliike ei olisi sitä vaihtanut. No itse säädin saatiin vasta eilen liikkeeseen toimitettua ja korjaus venyi siis päivällä.LOPULTA: Maahantuoja korvasi 100% töistä ja. 70% varaosista. Maahantuojalle oli lähetettävä kopio auton huoltokirjasta ja sen historiasta (huolto-ohjelman mukaiset huollot tehty) Koska korjaus venyi sain myös eilen veloituksetta käyttöön vuorokaudeksi sijaisauton. Lopuksi jäi minulle maksettavaa n. 300 euroa, josta suurin osa tuli tästä nokka-akselin säätimestä, ovh n.750â,¬ ja loput muista osista kuten ketjusta, kiristimistä jne..Siis ainoastaan MERKKIHUOLTO/AUTON OSTOPAIKKA tarjosi tämän. Jos olisin vienyt sen muualle huoltoon olisi hinta ollut tarjousten perusteella n. 1500â,¬ ilman nokka-akselin säädintä ja siitä aiheutuvaa työtä.Säästyipä tässä nyt jokunen raha vaikka joulua varten   Kiitos ja kumarrus



Paljon on aikaa kulunut sitten tästä, mutta iskipä sama vika uudestaan! Autossa nyt mittarissa jo hitusen alle 250000km ja edellisen ketjuvaihdon jälkeen tullut se 140000km lisää! Siis onko edessä nyt toinen uusi ketju osalle jonka piti olla huoltovapaa ja kestää auton käyttöiän. Korvataankohan näin vanhasta autosta enää mitään vai vienkö suoraan merkkiliikkeen sijaan halvemmalle pajalle?


Auto siis hankittu 2010 ja edellinen ketjuremontti tehtiin 111000km kohdalla 2014 joulukuussa! Huollot tehty aina huoltoväli ilmoitusten mukaan!

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: ukormi - 08.01.21 - klo:23:41
Tuossa ei ole VTT säädintä? Kiristin lienee jossakin pussissa.
Jossakin mainittiin että marmorilta löytyisi 350e satsi. Liekö siinäkään tuota säädintä.
Ostin Autodocista 1.4 CAXA koneeseen satsin jossa tuli kaikki tarvittava. Alapyörä oli tuollainen kuin tuossa mutta se ei siihen käynyt. Öljypumpun ratas oli ohuempi. Piti ostaa orkkis marmorilta. Edelleen raplattaa hetken kylmänä.

Saa näköjään tuohon CAXA moottoriin myös VW:n alkuperäisen ketjusarjan motonetistä. Niitä on varmaan erilaisilla öljypumpuilla kun tuossakin mainitaan että kyseisen satsin öljypumpun pyörässä on 18 hammasta.

https://m.motonet.fi/fi/tuote/255883?ajoneuvo=780
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

maneesi

Audi A3 1.4tfsi.
340tkm mittarissa
Auton elinkaaren toinen ketjuremontti tehtiin eilen.

Laaja Jakopään huoltosarja sekä työt. 887e, mikä mielestäni edullinen.
Edellinen ketju oli 150tkm ja oli kolme hammasta pielessä.

Josko tämä uusin ketju kestäisi auton loppuelinkaaren😀
A4 b8.5 tdiq, A3 8P Sportback 1.4tfsi

ukormi

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 09.01.21 - klo:22:56
Saa näköjään tuohon CAXA moottoriin myös VW:n alkuperäisen ketjusarjan motonetistä. Niitä on varmaan erilaisilla öljypumpuilla kun tuossakin mainitaan että kyseisen satsin öljypumpun pyörässä on 18 hammasta.

https://m.motonet.fi/fi/tuote/255883?ajoneuvo=780

Tuossa on just se väärä alapyörä tuohon omaan A3:seen. Tuo alkuperäinen ei sinällään herätä luottamusta ellei ole jollakin tavalla vahvistettu. Se alkuperäinenhän tuppasi kestämään sen 20tkm - 60tkm.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: ukormi - 13.01.21 - klo:17:18
Se alkuperäinenhän tuppasi kestämään sen 20tkm - 60tkm.

Tuohon sukulaisen 1.2TSI CBZB moottoriin oli ensimmäisen kerran vaihdettu ketju 30tkm huollossa kamppanjana ja nyt mittarissa oli n. 190tkm. Eli ensimmäinen jotenkin modifioitu kesti ~160tkm ja nyt uusi sarja oli selkeästi vahvistettu versio kun hammaspyörät ja ketju oli 1mm leveämmät, vanha 7,4mm ja uusi 8,4mm. Tuosta kun karkeasti laskee niin +13,5% on tullut leveyttä lisää ja sitä kautta oletus että ketju kestää 160tkm x 113,5% ~ 180tkm niin voisi kuvitella tämän ketjun kestävän pidempään kuin koko loppuauto..  ;D
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: Higu - 09.01.21 - klo:22:11



Paljon on aikaa kulunut sitten tästä, mutta iskipä sama vika uudestaan! Autossa nyt mittarissa jo hitusen alle 250000km ja edellisen ketjuvaihdon jälkeen tullut se 140000km lisää! Siis onko edessä nyt toinen uusi ketju osalle jonka piti olla huoltovapaa ja kestää auton käyttöiän. Korvataankohan näin vanhasta autosta enää mitään vai vienkö suoraan merkkiliikkeen sijaan halvemmalle pajalle?


Auto siis hankittu 2010 ja edellinen ketjuremontti tehtiin 111000km kohdalla 2014 joulukuussa! Huollot tehty aina huoltoväli ilmoitusten mukaan!


Kuulostaa suurinpiirtein oikealta. Itsellä venyi 1.4 TSI CAVD alkuperäinen ketju 118tkm ajettuna ja uudestaan parannetuilla osilla n. sata tonnia myöhemmin. Ja itsehän huollatin vielä tihempää mitä huoltoväli olisi vaatinut, esim. väliöljynvaihdot.

Jomii

Mullahan nyt kävi se että ketju oli hypännyt hampailta ja kyse on tästä tsi 1.4 koneesta seat leon missä näitä ongelmia on ollut. Näihin ilmeisesti on maahantuonti firma tullut vastaan että korvaavat koska kyse on tyyppivika. Ja huollot on tehty ajallaan. Onko muilla ollut samaa?

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Jomii - 03.02.21 - klo:20:29
Mullahan nyt kävi se että ketju oli hypännyt hampailta ja kyse on tästä tsi 1.4 koneesta seat leon missä näitä ongelmia on ollut. Näihin ilmeisesti on maahantuonti firma tullut vastaan että korvaavat koska kyse on tyyppivika. Ja huollot on tehty ajallaan. Onko muilla ollut samaa?

Tällä viestillä on nolla informaatio arvo, jos et viitsi edes kertoa auton ikää tai paljonko sillä on ajettu.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Jomii

2012 on vuosimalli ja ajettu 153000 eli seat leon 1.4 TSI bensa. Ja mulla tää auto on ollu reilu vuoden

aliasJ

Kysyisin nyt muutamia tarkennuksia tähän TSI ketjuasiaan liittyen.

1.2 TSI koneet ketjulla: Olen ymmärtänyt että nämä motit ovat remontin osalta yksinkertaisempia isoveljiin verrattuna, ei esim toista nokkapyörää tai ajoituksen säädintä?

Välilä oli se käsitys, että jos kulunut ketju on aiheuttanut kulumaa kampiakselin rattaaseen, ei sitä ratasta voi vaihtaa vaan se on kiinteä. Voiko tämän rattaan uusia vai ei? Eikös nämä nyt myytävät ketjusarjat sisällä täydellisenä myös kampiakselin rattaan.

Onko tosiaan niin, että jopa viimeisillä päivitetyillä osilla korjattuja autoja joudutaan edelleen korjaamaan uudelleen esim. 100 tkm välein?

Jotkut kertoivat, että korjauksen jälkeen moottori rupeaa syömään öljyä. Eihän tässä voi olla muuta logiikkaa kuin että joku tiivistys pettää jakopäässä remontin yhteydessä ja öljy valuu moottorista pois?

1.2 tsi koneen osalta jakopään osasarja on hyvinkin edullinen tällä hetkellä. Mihin hintaan olette halvimmillaan saaneet jakopään nykyään teetettyä korjaamolla?

1.2 Tsi koneena ominaisuuksien puolesta miellyttää ja kulutus on kohtuullinen mutta tämä jakopään nykytilanne mietityttää.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: aliasJ - 16.02.21 - klo:08:14
1.2 TSI koneet ketjulla: Olen ymmärtänyt että nämä motit ovat remontin osalta yksinkertaisempia isoveljiin verrattuna, ei esim toista nokkapyörää tai ajoituksen säädintä?

Vastaan nyt omien CBZB moottorin kokemuksien perusteella (CBZA ja CBZC ilmeisesti samoja jakopään osalta).

Jakopää on hyvin yksinkertainen, ei ajoituksen säädintä ja vain yksi nokkapyörä. Jakopää on koteloitu niin että sen saa hyvin auki eikä tarvitse mistään mahdottomasta välistä taiteilla erikoityökaluilla.

Lainaus käyttäjältä: aliasJ - 16.02.21 - klo:08:14
Välilä oli se käsitys, että jos kulunut ketju on aiheuttanut kulumaa kampiakselin rattaaseen, ei sitä ratasta voi vaihtaa vaan se on kiinteä. Voiko tämän rattaan uusia vai ei? Eikös nämä nyt myytävät ketjusarjat sisällä täydellisenä myös kampiakselin rattaan.

Itse omin kätösin vaihdoin loppiaisviikolla sukulaisen 1.2TSI koneeseen ketjusarjan ja siinä ainakin kampiakselin hammaspyörä oli erillinen osa jonka pystyi vaihtamaan. Uusi ketjusarja oli 1mm leveämpi kuin vanha niin myös kampiakselin hammaspyörä oli 1mm leveämpi. Jos olisi laittanut uuden ketjun ja jättänyt vanhan hammaspyörän niin varmasti aiheuttaisi lisää ongelmia kun ovat ns. eri paria. Kuulemma joissain 1.4TSI moottoreissa on kiinteä hammaspyörä kampiakselilla.

Lainaus käyttäjältä: aliasJ - 16.02.21 - klo:08:14
Onko tosiaan niin, että jopa viimeisillä päivitetyillä osilla korjattuja autoja joudutaan edelleen korjaamaan uudelleen esim. 100 tkm välein?

Tähän en osaa vastata absoluuttisesti mutta oma kuvitelma on että ei tarvitse ihan noin tiheästi. Sukulaisen autoon oli vaihdettu ensimmäisen kerran ketju kampanjana 30tkm huollossa, se ketju otettiin nyt pois kun mittarissa oli n. 180tkm. Nyt laitettu uusi ketju oli vahvistettu versio edellisestä niin luulisi sen kestävän vähintään saman 150tkm jolloin kyseinen auto on varmaan jo muutenkin finaalissa.

Lainaus käyttäjältä: aliasJ - 16.02.21 - klo:08:14
Jotkut kertoivat, että korjauksen jälkeen moottori rupeaa syömään öljyä. Eihän tässä voi olla muuta logiikkaa kuin että joku tiivistys pettää jakopäässä remontin yhteydessä ja öljy valuu moottorista pois?

En nyt äkkiseltään keksi miten jakopään korjaus vaikuttaisi moottorin öljynsyöntiin. Jos öljypohjan tai jakopäänkotelon liimaa huonosti paikalleen niin toki sieltä öljyä voi alkaa tulemaan ulos mutta itse laskisin sen öljyvuodoksi eikä öljyn syönniksi  ;D

Lainaus käyttäjältä: aliasJ - 16.02.21 - klo:08:14
1.2 tsi koneen osalta jakopään osasarja on hyvinkin edullinen tällä hetkellä. Mihin hintaan olette halvimmillaan saaneet jakopään nykyään teetettyä korjaamolla?

Tein itse ja säästin niin korjaamohinnoista en osaa sanoa. Osasarja tosiaan hyvinkin edullinen myös merkkiosana. Itse tein samalla muutakin huoltoa ko. autoon niin osiin/tarvikkeisiin meni noin 350e.

Lainaus käyttäjältä: aliasJ - 16.02.21 - klo:08:14
1.2 Tsi koneena ominaisuuksien puolesta miellyttää ja kulutus on kohtuullinen mutta tämä jakopään nykytilanne mietityttää.

Kyseinen moottori on tosiaan ihan OK ainakin minun mielestä. Esim. perus hatchback Golffiin sopivan kokoinen perus moottori jossa suhteellisen yksinkertaista tekniikkaa. Osia tuntuu saavan euroopasta kohtalaisen edullisesti.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Popo

Kun kampiakselin hammasratas on saatavana ja todistettavasti asennettukin, voinee nuo tässä pitkässä keskustelussa jo vuosia sitten esitetyt väitteet rattaan vaihtokelvottomuudesta unohtaa. Mistä ovat lähtöisin tietysti askarruttaa, jos se onkin 1.4 TSI, jossa ei voi ratasta vaihtaa. Varmaa luuloa...

Ketju 1.2 TSI:n öljynkulutuksesta en ole aiemmin kuullut, jakopään remppa tai ei. Sen sijaan uudemmat hihna 1.2 TSI-moottorit ovat tällaista mainetta saaneet, kun niistäkin on jo vuosien kokemusta. Oma 4/2012 moottori ei ole öljyä vienyt  max 16 tkm vaihtovälillä. Alkuperäisellä ketjulla menty 102500 km, ajoittaista ääntelyä käynnistyksessä, mutta kiristin mitattu olevan toleransseissa. Viime kesänä.



Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

aliasJ

a_jaba: Kiitos kattavasta vastauksesta ja sinulla onkin ihan omakohtaista kokemusta remontista. Pystyisitkö antamaan seikkaperäistä ohjetta ketjun vaihdosta tai onko netissä saatavilla korjausohjetta, että miten homma käytännössä suoritetaan? Jos rakenne on tosiaan yksinkertainen niin uskoisin remontin onnistuvan kotioloissa, vanhempiin moottoreihin olen tehnyt isompiakin kunnostuksia.

Popo: Minullakin on tiedossa, että uudempi 1.2 tsi hihnakone on vienyt joissain tapauksissa öljyä liikaa ja öljynkulutusremontteja on näihin koneisiin tehty. Sen sijaan en ole juurikaan kuullut, että tämä 1.2 tsi ketjukoneella veisi öljyä ainakaan yleisesti.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: aliasJ - 16.02.21 - klo:12:01
a_jaba: Kiitos kattavasta vastauksesta ja sinulla onkin ihan omakohtaista kokemusta remontista. Pystyisitkö antamaan seikkaperäistä ohjetta ketjun vaihdosta tai onko netissä saatavilla korjausohjetta, että miten homma käytännössä suoritetaan? Jos rakenne on tosiaan yksinkertainen niin uskoisin remontin onnistuvan kotioloissa, vanhempiin moottoreihin olen tehnyt isompiakin kunnostuksia.

Tässä aika hyvä video ketjun vaihdosta https://youtu.be/UYirJKJf7Qo

Ja tässä pari tärkeää kiristysmomenttia (pätevät siis ainakin CBZB moottoriin)


Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

o.b.

Kommentti videosta: jos laittaa tiivisteliimaa tuon 10 x liikaa, niin voi olla varma, että kohta on öljysihti tukossa ja öljynpaineen merkkivalo hälyttää ;D

ukormi

Hyvin oli dokumentoitu, juuri mitään en kyllä selostuksesta ymmärtänyt.
Eikö tuolle öljypumpun ketjulle ole mitään kiristintä?
Se tuossa nyt ainakin on rallattanut railakkaasti.
1.4 koneeseen eroa muutenkin tuon kiristimen suhteen. Vaihdettavissa ilman kopan avausta.
Alapyörää joku voisi luulla kiinteäksi kun aika tiukassa tuntui olevan. Olikos tuolle alapyörälle joku tietty asento vai kuinka?
1.4 koneessa tuo on ihan käsin poistettavissa.

Ja loppukaneettina.
Yksinkertainen konstruktio, miten ihmeessä ne ovat voineet sössiä tuonkin?
Ja tuolla tiivisteliiman määrällä olisi tosiaan kyllä tiivistänyt useammankin kopan.
Kohta taitaa tuosta volkkarista mennä takapään stefa vaihtoon.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 16.02.21 - klo:15:32
Kommentti videosta: jos laittaa tiivisteliimaa tuon 10 x liikaa, niin voi olla varma, että kohta on öljysihti tukossa ja öljynpaineen merkkivalo hälyttää ;D

Joo sitä laitetaan tuossa aika reilulla kädellä. Hyvä kikka tuohon on että ostaa helkkarin kallista tiivisteliimaa ja pienen tuubin niin tulee luonnostaan nuukailtua ja annosteltua vain se 2-3x tarvittava määrä  ;D

Lainaus käyttäjältä: ukormi - 16.02.21 - klo:16:27
Hyvin oli dokumentoitu, juuri mitään en kyllä selostuksesta ymmärtänyt.
Eikö tuolle öljypumpun ketjulle ole mitään kiristintä?
Se tuossa nyt ainakin on rallattanut railakkaasti.
1.4 koneeseen eroa muutenkin tuon kiristimen suhteen. Vaihdettavissa ilman kopan avausta.
Alapyörää joku voisi luulla kiinteäksi kun aika tiukassa tuntui olevan. Olikos tuolle alapyörälle joku tietty asento vai kuinka?
1.4 koneessa tuo on ihan käsin poistettavissa.

Ja loppukaneettina.
Yksinkertainen konstruktio, miten ihmeessä ne ovat voineet sössiä tuonkin?
Ja tuolla tiivisteliiman määrällä olisi tosiaan kyllä tiivistänyt useammankin kopan.
Kohta taitaa tuosta volkkarista mennä takapään stefa vaihtoon.

Ei ole kiristintä öljypumpun ketjulle. Pieni löysähän ei siinä teoriassa haittaa kun asetelma on siinä kohdassa sellainen ettei hyppäämistä tapahdu kovinkaan helpolla eikä tarkalle ajoitukselle ole tarvetta.

Alapyörä on prässi sovitteella akselissa eli on oikeastikin todella lujassa. Pitää olla hyvä ulosvetäjä että sen saa pois. Asennolla ei ole väliä muuta kuin että se öljypumpun puoli lohkoon päin ja jakoketjun puoli ulospäin. Ei siis ole mitään kiilauraa tms. Kampiakselin ja nokka-akselin välinen ajoitus säädetään sitten kuitenkin nokka-akselin hammaspyörän avulla.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy