Kirjoittaja Aihe: TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset  (Luettu 2618099 kertaa)

Poissa Foxit

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 393
  • Toyota Prius (2016) Active
    • Profiili
Tarina ei kerro, mutta kamu vahvasti epäili että se ei merkkiliikkeen jakopään korjaus meni kätöseen, viive korjauksessa ja hänelle annettu sijaisauto olisi johtunut siitä että auto lähti hänelle myydystä ei merkkiliikkeestä merkkiliikkeeseen korjattavaksi. Tätä hän ei kysellyt, hän kun piti kirjaimellisesti kiinni siitä että myyjä vastaa myydystä tuotteesta, tuplatakuutkin on voimassa :) Hän myös koki että jos huoltoon soittelee, se menee sähläämiseksi eikä hänellä ole sähläämiseen aikaa. Tämä sattui hetkeen jolloin itse katselin käytettyä Golf TSi:tä perheelleni autoksi, se jäi ostamatta kun kaveri kertoi tarinansa. Sitten alkoivatkin nämä jakoketju jutut kiertää netissä. Ostin käytetyn Megane 1.5 DCi:n,se oli 50 tkm ajettu ja siitä sain työporukassa kuittia että kai sulla hinausvakuutukset on kunossa, sunpitää asiakkaalle kuule perille päästä, meille on nuo teollisuuden asiakkaat leivän takia tärkeitä. Renulla oli ajetu 50 tkm ja ajattelin että jos kerta golfista jakoketjut porsii, se on ihan sama vaikka renulla ajaa :). Renu toimi kuin kello. 300 tkm kohdalla meni EGR. Siinä ainoa vika. Liekö keston syy se että huimat 110 heppaa oli otettu koneesta ja vaihteisto oli manuaalinen. Auto ei myöskään juuri mitään polttoja tehnyt, en ikinä ainakaan huomanut vaikka siinä oli partikkelisuodatin.Autoon ei tullut jakohihna tai -ketju murheita, en tänäkään päivänä tiedä oliko ketju- vai hihnakone :) Autolle tehtiin  ohjekirjan huollot säntillisesti, siellä oli alapalllo niveltä veloituksetta vaihdeltu, ei ne kyllä kolisseet mun korvaan. Työtehtävien hoidosta aiheutuneet kilometrikorvaukset kattoi kaiken ja vähän ylikin :)
Opettavainen kertomus! Mitä olen ymmärtänyt niin nykyiset ranskalaiset ovat aika kestäviä tekniikaltaan, varsinkin nuo dieselit. Kahvipöytäkeskusteluissahan noista aina kuittaillaan, mutta niin taidetaan nykyisin näistä VAG -suunnittelumokistakin.
Toyota Prius (2016) Active
ex: Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol,
      Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

Poissa Enhancer

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.663
    • Profiili
Joo ruosteet on tarkoituskin kytätä kunnolla ja osa näistä tyypillisistä ruostepaikoista on kyllä itselläkin tiedossa. Kiitti kuitenkin vinkeistä!

Mutta vielä olisin kiinostunut, että onko VCDS:llä mahdollista katsoa jotain arvoa joka kertoisi nokka-akselin virheellisestä asennosta suhteessa kampiakseliin? Jotenkin muistelen että ainakin pumppusuutin dieseleissä oli torsion value (tai jotain sinnepäin) joka taisi kertoa juuri tästä.
https://forums.vwvortex.com/showthread.php?9285465-Use-VCDS-to-check-for-timing-chain-stretch-(CPLA-engine)

Tuosta koordinaatteja, VCDS:llä löytyy arvo mitä moottorinohjain seuraa kunnes sytyttää sitten ajoituksen pielessäolon merkiksi check engine -valon.

Vihjeeksi myös muille, jos oman auton kunto epäilyttää tai on harkitsemassa moisen miinan hommaamista.
VCDS -apua tarjolla Tampereella, yksityisviesti tai vcds@enhancer.fi tavoittaa. Käytössä HEX-V2. Vikakoodit, testit, sopeutukset, lisätoimintojen aktivointi jne.

Jos tarvitset VCDS-apua muualla, tutustu: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=23.0

Poissa passo_s

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 465
    • Profiili
Opettavainen kertomus! Mitä olen ymmärtänyt niin nykyiset ranskalaiset ovat aika kestäviä tekniikaltaan, varsinkin nuo dieselit. Kahvipöytäkeskusteluissahan noista aina kuittaillaan, mutta niin taidetaan nykyisin näistä VAG -suunnittelumokistakin.
Mää veikaan että se aika kun ranskalaiset oli kestäviä oli lyhyt ja se aika saastemääräysten myötä meni jo :) Renu DCi -14 oli huollettuna kestävä. DPF kesti joko siksi että se oli harva tai sitten polttoväli oli tehty siten että partielisuodatimesta saatiin pitkäikäinen, kenties kummatkin. Kamulla citikan partikkelisuodatin meni täysin tukkoon 180 tkm kohdalla. Mun entinen 1.6 TDi passatti -17 poltteli vähän väliä partikelisuodatinta ja polttelun huomasi hetkellisestä kulutuslukemasta, luulin että auto on rikki kun "koko ajan" kärryyttää. Passatin partikkelisuodattimen painemittaukseen liityen tehtiin korjailua 70 tkm kohdalla. Niin paljon lisää saastehilpettä on nyky renun dieseleissäkin että enpä sitten kestosta tiedä, enkä pääse enää nykyisen firman autopolitiikan uhrina testaamaankaan.  Isän auto on AdBluen jäätymisvaurioiden korjailun takia ollut viikon pajalla, koronan takia ei saada osia.
« Viimeksi muokattu: 20.05.20 - klo:10:45 kirjoittanut passo_s »

 





Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy