TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

ram1

K2 teki juuri sen mitä ei pitäisi tehdä, ja vastoin omia puheitaan. Vaikka vika tiedossa ja vastaantuloa odotettavissa, niin laitetaan auto kiertoon. Ja mielellään pieneen liikkeeseen mikä saa sit tapella uuden omistajan kanssa, kun ei ole tietoinen vioista. Ja sit haukutaan liikettä kun ei maksa koko remppaa, kun syy tehtaan ja edellisen omistajan. Viekää ne autonne heti sinne merkkarille kun huomaatte rallatusta, tai öljynkulutusta. Silloin hyvät mahkut saada ilmaiseksi, ja pitääkin jos eka omistaja.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

lemmentalja

Mitenkä on tullut valmistaja vielä vastaan jakopään rempoissa? Onko tarvinnut tiskillä vängätä? 😁

Kaverilla on vm 2010 ~100tkm ajettu missä näyttäisi olevan ketju tiensä päässä. 
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: lemmentalja - 13.09.19 - klo:19:10
Mitenkä on tullut valmistaja vielä vastaan jakopään rempoissa? Onko tarvinnut tiskillä vängätä? 😁

Kaverilla on vm 2010 ~100tkm ajettu missä näyttäisi olevan ketju tiensä päässä.

Jos täydellinen huoltokirja eikä huoltoja ole ylitetty yli 10%, niin aina voi yrittää, mutta melkein 10 vuotta vanha auto.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

a_jaba

100tkm ajettuihin on kyllä 100% vastaantuloja tullut mutta on tosiaan jo vuosia aika paljon.

Lähtökohtana toki kannattaa pitää se, että kysyminen ei maksa mitään  :)
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

lemmentalja

Joo, niin itsekin ajattelin että tiskille mankumaan vaan. Onneksi tuossa on maahantuojan leimoja täynnä oleva huoltokirja, niin josko se edistäisi asiaa.
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

Waiski

#6335
Lainaus käyttäjältä: lemmentalja - 13.09.19 - klo:19:10
Mitenkä on tullut valmistaja vielä vastaan jakopään rempoissa? Onko tarvinnut tiskillä vängätä? 😁

Kaverilla on vm 2010 ~100tkm ajettu missä näyttäisi olevan ketju tiensä päässä.

Minulla laitettiin 2009 käyttöönotettu (vm.2010) Golf Plus viime vuonna alkuvuodesta, kilometrejä oli 195tkm, tosin saattoi vaikuttaa, että ennen sitä oli laitettu 45tkm ja 135tkm kohdilla. Sama auto edelleen käytössä, tämä viimeisin ketju kuulemma on C-versio ja se kestää :-) Paikkana Vw-center (vai mikä Kaara se nykyään on) Turku. Kaikki huollot oli ajallaan tehty (Kuulemma 3000km ylitys oli sallittu vastaantuloon, ja kuitti käytetystä öljystä, jos siis muualla tehty huolto) Erinomaista palvelua olen saanut tuolta aina.

Edit:Tarkistin papereista, että itseasiassa toi viimeinen ketjuremppa tehtiinkin 20.9.2018 eli noin vuosi sitten, ja silloin auto oli siis 9v vanha. Paikkana oli jo silloin K-Caara Turku. Kokonaiskustannus 1694â,¬ ja vastaantulo 100%

Foxit

Lainaus käyttäjältä: Waiski - 14.09.19 - klo:11:19
Minulla laitettiin 2009 käyttöönotettu (vm.2010) Golf Plus viime vuonna alkuvuodesta, kilometrejä oli 195tkm, tosin saattoi vaikuttaa, että ennen sitä oli laitettu 45tkm ja 135tkm kohdilla. Sama auto edelleen käytössä, tämä viimeisin ketju kuulemma on C-versio ja se kestää :-) Paikkana Vw-center (vai mikä Kaara se nykyään on) Turku. Kaikki huollot oli ajallaan tehty (Kuulemma 3000km ylitys oli sallittu vastaantuloon, ja kuitti käytetystä öljystä, jos siis muualla tehty huolto) Erinomaista palvelua olen saanut tuolta aina.

Edit:Tarkistin papereista, että itseasiassa toi viimeinen ketjuremppa tehtiinkin 20.9.2018 eli noin vuosi sitten, ja silloin auto oli siis 9v vanha. Paikkana oli jo silloin K-Caara Turku. Kokonaiskustannus 1694â,¬ ja vastaantulo 100%
Löytyykö sinulta oikeasti vieläkin kolmen vaihdetun ketjun jälkeen luottoa tuon ketjunrakenteen kestävyyteen?
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

Waiski

Lainaus käyttäjältä: Foxit - 14.09.19 - klo:12:51
Löytyykö sinulta oikeasti vieläkin kolmen vaihdetun ketjun jälkeen luottoa tuon ketjunrakenteen kestävyyteen?

Joka kerta kun ajelen ko. autolla :-) Kerron täällä sitten, jos toi vielä minun aikana venyy remonttiin asti, tosin goodwillit on varmaan jo käytetty tuon auton osalta ;-)

ukormi

CAXC 1.4 TFSI. Ostin auton reilu vuosi sitten ja siihen oli juuri vaihdettu ketju. Mutta kun ei ollut vaihdettu ketjun lisäksi mitään muuta. Nyt tuon jälkeen ajettu 9000 ja vissiinkin jakopäästä alkoi kuulua kahnuttava ääni joka tuntuu noudattavan ketjun pyörimistä. Kylmäkäynnistyksessä se on jo jonkun aikaa raplattanut.
Kysymys kuuluisi: Mikä olisi edullinen ja suht kestävä setti? Siis kestollahan näissä ei taideta juhlia mutta jos vaikka sen 50000 kestäisi.
Liekö tämä millainen?
https://www.topautoosat.fi/fai-autoparts-12903345.html

Tuossahan ei ole mukana öljypumpun ketjua ja laahainta, se on vielä vissiin erikseen tuohon ostettava.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

ukormi

No tuon satsin tilasin. Öljypumpulle ei ollut ketju/laahain satsia.
Saakos tuon alarattaan ylipäätään irti ilman öljypohjan irroittamista?

9000km sitten oli vaihdettu ketju ja laahaimet vanhoille rattaille ja vanhalle VTT pyörälle. Kiristimen mäntä on 11,5mm ulkona ja ketju aivan löysällä.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

Superkossu

Lainaus käyttäjältä: ukormi - 29.10.19 - klo:12:04
No tuon satsin tilasin. Öljypumpulle ei ollut ketju/laahain satsia.
Saakos tuon alarattaan ylipäätään irti ilman öljypohjan irroittamista?

9000km sitten oli vaihdettu ketju ja laahaimet vanhoille rattaille ja vanhalle VTT pyörälle. Kiristimen mäntä on 11,5mm ulkona ja ketju aivan löysällä.

Kyllä pitää irroittaa. On kyllä taas säästetty väärässä kohtaa kun vain ketju/laahaimet vaihettu... >:(
Audi A3 8P 1.4TFSI

ukormi

Lainaus käyttäjältä: Superkossu - 29.10.19 - klo:12:35
Kyllä pitää irroittaa. On kyllä taas säästetty väärässä kohtaa kun vain ketju/laahaimet vaihettu... >:(

Juu, kun tuon ostin oletin tietysti että koko jakopää olisi korjattu kun ketjunvaihto mainittiin. No itse kun tekee niin voi sitten katsoa peiliin jos kohta taas rallattaa. On tuolla satsilla 2v takuu eli tuskin täyttä sekundaa satja on. Eli öljypohjan irroitukseen seuraavaksi. Samalla saa öljysihdin puhtaaksi. Kannattaakos noissa vaihtaa öljypumppu samalla kun on öljypohja irti? 250tkm rullattu.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

ukormi

#6342
No tulipa heti ongelma.
Sarjan mukana tuli kampuralle ratas jossa öljypumpulla on 18 hammasta ja paksuus on n. 4mm. Tuossa orkkiksessa on 23 hammasta ja paksuus on n. 6mm.
Rattaassa koodi 03C 105 209 AK.
Huoh..

Siis tällainen on:
https://www.autodoc.fi/vaico/12246867

ja tällainen on sarjassa mukana:
https://www.topautoosat.fi/topran-8877965.html
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

o.b.

Ei sitä öljypumpun ketjua ja rattaita mikään pakko ole uusia. Ei niissä käsittääkseni mitään ongelmaa ole ollut ???

Muissa(kin?) moottoreissa ne kestää yhtä pitkään kuin öljypumppukin, yleensä paaliin asti.

ukormi

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 07.11.19 - klo:21:07
Ei sitä öljypumpun ketjua ja rattaita mikään pakko ole uusia. Ei niissä käsittääkseni mitään ongelmaa ole ollut ???

Muissa(kin?) moottoreissa ne kestää yhtä pitkään kuin öljypumppukin, yleensä paaliin asti.

Öljypumpun puoleinen ratas vielä menisi mutta tuo jakoketjun puoli on kyllä aivan loppu.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

ukormi

Ja voisihan tuon ongelman kiertää ostamalla uusi ohuella rattaalla oleva öljypumppu ja siihen ketju sekä kiristin. Mutta käykö tuollainen ohuemmalla rattaalla oleva öljypumppu tuohon ja miten ihmeessä tuo välitys? Öljypumpuissa on 29 ( tuollainen tuossa on ) tai 30 hampaisia versioita. Eikös öljypumppu kierrä huomattavasti vähemmän 18 piikkisellä kampuranrattaalla kuin 23 piikkisellä
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

o.b.

Laita VIN, niin katson, mitä osia siihen kuuluu. Tuo öljypumppu ja ketju + rattaat on voinut vaihtua jossain vaiheessa.

lemmentalja

Lainaus käyttäjältä: lemmentalja - 13.09.19 - klo:19:10
Mitenkä on tullut valmistaja vielä vastaan jakopään rempoissa? Onko tarvinnut tiskillä vängätä? 😁

Kaverilla on vm 2010 ~100tkm ajettu missä näyttäisi olevan ketju tiensä päässä.

100% goodwillinä meni tämä, ilman sen kummempaa vänkäystä. Auto on huollettu ajallaan ja aina maahantuojalla.
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

vag4life

Lainaus käyttäjältä: lemmentalja - 08.11.19 - klo:09:55
100% goodwillinä meni tämä, ilman sen kummempaa vänkäystä. Auto on huollettu ajallaan ja aina maahantuojalla.

Noniin, asiallista toimintaa maahantuojalta.
A4 B9 TFSI Q s-line

jabajee

Lainaus käyttäjältä: ukormi - 07.11.19 - klo:20:42
No tulipa heti ongelma.
Sarjan mukana tuli kampuralle ratas jossa öljypumpulla on 18 hammasta ja paksuus on n. 4mm. Tuossa orkkiksessa on 23 hammasta ja paksuus on n. 6mm.
Rattaassa koodi 03C 105 209 AK.
Huoh..

Siis tällainen on:
https://www.autodoc.fi/vaico/12246867

ja tällainen on sarjassa mukana:
https://www.topautoosat.fi/topran-8877965.html

Mulle tuli just Autodocilta 1.6 FSI koneen jakoketjusarja https://www.autodoc.fi/fai-autoparts/7814940
Tämä sarjahan käy 1.6 FSI:n lisäksi myös 1.4 TSI:hin
Sarjan mukana tuli nuo molemman tyyppiset ketjupyörät ja saatteena oli tällainen ohje


Popo

Lainaus käyttäjältä: lemmentalja - 08.11.19 - klo:09:55
100% goodwillinä meni tämä, ilman sen kummempaa vänkäystä. Auto on huollettu ajallaan ja aina maahantuojalla.

Oli tässä siis Volkkari kyseessä? Nyt on Skodalla ajettu n. 90 tkm täydellisellä merkkihuoltouskollisuudella, joten olisihan se mukava, jos tämä huomioidaan Helkamallakin vänkäämättä...
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

Renny

Onko kukaan huomannut että nokkaakselia ohjaavan öljyn mangneettiventtiililn karan ja rungon väliin kertyy pieniä vaaleita muovi muruja jotka lukitsevat karan väärään asentoon , moottorivalo syttyy ja tyhjäkäynti kierrokset alkaa humppaamaan .
Pari kertaa tein ketju vaihdon ja kolmannella kerralla löysin muruset , toimi puoli vuotta nyt löytyi vielä yksi pieni jonka poistin , taas kone käy hyvin ilman vikakoodeja . Onko öljykiertoon yhteydessä  vaaleaa muovia esim nokkapyörän sisällä ?

jabajee

Lainaus käyttäjältä: jabajee - 08.11.19 - klo:13:01
Mulle tuli just Autodocilta 1.6 FSI koneen jakoketjusarja https://www.autodoc.fi/fai-autoparts/7814940
Tämä sarjahan käy 1.6 FSI:n lisäksi myös 1.4 TSI:hin
Sarjan mukana tuli nuo molemman tyyppiset ketjupyörät ja saatteena oli tällainen ohje


Toiseen viestiketjuun laitoinkin tämän giffin, mutta lisätään tähänkin.
Tuon verran oli noin 215tkm ajetun 2006 1.6fsi:n ketju venynyt. Samanmallinen ketju meni tilalle joten voi olla, että tuo aikaisempikin ketju on joskus jo vaihdettu. Vanhemmat ketjut kun on erilaisia rakenteeltaan.

lemmentalja

Lainaus käyttäjältä: Popo - 08.11.19 - klo:14:12
Oli tässä siis Volkkari kyseessä? Nyt on Skodalla ajettu n. 90 tkm täydellisellä merkkihuoltouskollisuudella, joten olisihan se mukava, jos tämä huomioidaan Helkamallakin vänkäämättä...

VW Golf on auto.
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI


Popo

Lainaus käyttäjältä: lemmentalja - 09.12.19 - klo:20:43
VW Golf on auto.

Automiesten juttuja? Jotkut väittää, että kyseessä on kolopallo. Jakoketjurempan korvauskäytäntöön liittynee kovin vähän, oli auto tai kolopallo-peli...
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

tapanixxx

Pojalla 7 v vanha polo. Marmorin mukaan remontti maksaisi tuhansia euroja LOL. Vastaantulo olisi ollut 50%. Työtä tässä on noin 6-7 tuntia. Teetätin remontin volkkareihin erikoistuneella pajalla hintaan 650â,¬. Ketjulla oli ajettu 120 tkm ja piti käynnistäessä ääntä. Nyt toimii hiljaisesti 😀

bowtie81

kuinkas pitkälle 1.2 TSI:llä voi päästä alkuperäisellä ketjulla, nyt 150tkm eikä pidä ääniä, öljyt valutettu ulos 15tkm välein. Laakkonen oli merkannut huoltokirjaan 60tkm kohdalle hammashihnan vaihdon, mutta kysyin asiasta, niin kuulemma ruksattu vanhingossa. Kotelon kannesta kyllä pursuaa vanhaa tiivisteainetta sen näköisesti, ettei ole tehtaan liimaama, mutta kukaan ei tämän tiedon perusteella ole ketjua vaihtanut.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 03.01.20 - klo:13:53
Pojalla 7 v vanha polo. Marmorin mukaan remontti maksaisi tuhansia euroja LOL. Vastaantulo olisi ollut 50%. Työtä tässä on noin 6-7 tuntia. Teetätin remontin volkkareihin erikoistuneella pajalla hintaan 650â,¬. Ketjulla oli ajettu 120 tkm ja piti käynnistäessä ääntä. Nyt toimii hiljaisesti 😀

Mehevästä tarinasta jätit kertomatta, jos vastaantulo oli 50%, niin paljonko olisi ollut loppulasku euroina?

Pienellä tinkaamisella olisit saanut 70% vastaantulon...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

tapanixxx

No lisätään. Lasku minulle olisi ollut n. 1300â,¬. Tallinnan volkkarihuollossa lasku olisi ollut n. 700â,¬ ja siis suomessa teetettynä 650â,¬. Käytännössä aikaa meni n. 6,5h remontille.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy