TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

-karppa-

#6300
Lainaus käyttäjältä: Popo - 05.05.19 - klo:17:18
Nyt vaihtuu jo männätkin, koska jakoketju? Karpalla on kyky soveltaa omia ja kavereittensa kokemuksia hyvinkin  erilaisiin tilanteisiin ja kysymyksiin. Arvostan toki asennetta.

No kysyppä marmorilta paljonko jakoketjun vaihto maksaa ilman vastaantuloa. Ei tuo 2000 euroa kauaksi heitä ja viisi vuotta sitten noita vastaantuloja ei, niin herkästi tullutkaan, kun ihmiset eivät olleet tietoisia tästä tyyppiviasta! Eikä sen eväämiseen vaadita, kuin yksi 10% ylitys määräaikaishuollossa.

Ja nuo mun hinnat kestää kyllä päivänvalon, kun katsoo esimerkkejä:

https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/ratkaisuja-riitoihin/autot/jakoketju/
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Popo

Kysyin Veholta aikanaan, tosin viisi vuotta jo aikaa, arvio oli n. 900 euroa. Vapaa korjaamo mainostaa samaa summaa nykyisin. Jos viisi vuotta sitten kuluttajaa huijattiin, senkö  mukaan mennään nyt? Ikuisen jakohihnan myyminen on myös hieman kyseenalaista, jos ikuisuus on kuusi vuotta...

Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Popo - 05.05.19 - klo:18:05
Kysyin Veholta aikanaan, tosin viisi vuotta jo aikaa, arvio oli n. 900 euroa. Vapaa korjaamo mainostaa samaa summaa nykyisin. Jos viisi vuotta sitten kuluttajaa huijattiin, senkö  mukaan mennään nyt? Ikuisen jakohihnan myyminen on myös hieman kyseenalaista, jos ikuisuus on kuusi vuotta...

Mä väitän ettet merkkihuollosta saa jakoketjun vaihtoa ilman vastaantuloa 900 euroon, koska tuo hinta on autojerryssä! Sinunkin tapauksessa kyseessä oli vain arvio.

Minusta on kusetusta myydä autoa jatkoketjulla, joka ei kestä edes 20tkm! En myöskään ole nähnyt mediassa ikuista jakohihnaa hehkutettavan, mutta jakoketjua on moni tavis pitänyt sellaisena, että sen pitäisi kestää auton eliniän.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Popo

Voipi olla, että sinä Karppa olit yksi niistä varmojen faktojen kertojista, joiden kirjoittelun perusteella katsoin parhaaksi tarkistuttaa takuun loppuhetkinä ketjun kunnon. Lupaamasi 20 tkm oli silloin ajettu jo. Nyt sentään 85 tkm.

Tuleeko hyvät vastaantulot, jos ketju sprakaa nyt? Ken tietää, ainakaan tehdyistä huolloista se ei ole kiinni. Mutta jakohihna autoon olisi jo pitänyt ajan perusteella vaihtaa, ilman vastaantuloja...
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

-karppa-

Appiukolle ostettiin 1.2tsi/dsg vajaa seitsämän vuotta sitten ja sillä on ajettu alle 35tkm, mutta huollettu prikuulleen huolto-ohjelman mukaan. Kerron kyllä, jos tuohon jotain tulee. Oli kyse jakoketjusta tai dsg:stä!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Octavia4x4

Lainaus käyttäjältä: Octavia4x4 - 01.12.15 - klo:16:27
Kesällä kun käytin tuon emännän Golfin jakoketjuntarkastuksessa, näytti huoltoneuvoja näytöltään alkuperäisen ja 2011 tulleen vahvistetun ketjun kuvat. Näkyvä muutos ketjussa oli nimenomaan ketjulenkin vahvistaminen. Kun alkuperäisen ketjun lenkkilamellit ovat muodoltaan ikään kuin 8- numeron mallisia, tappien välistä ohennettuja, uudessa ketjussa lenkit ovat tasalevyisiä ovaaleja. Saattaa siinä ketjussa olla piileviäkin muutoksia, mutta tuo tosiaan näkyvä muutos. Heidän tietojensa mukaan tässä meidän 1.4 TSI (BMY) olisi laitettu nimenomaan tuo uusittu ketju vuonna 2011, 72 tkm ajettuna ja nyt 64 tkm myöhemmin venymä taas 24, vai 25o. Sillai kai..  ;)
110 tkm tämä toinen ketju sitten kesti. Tai ei se vieläkään katkennut, mutta venyi niin paljon, että nokan asennontunnistin alkoi herjata. Tää 3. ketju on sitten viimeinen tuossa Golfissa, ainakin tässä taloudessa.
Konsernipelejä vuodesta 1993

-karppa-

Summasummarum: Hihna on vaggilaisessa pidempi ikäinen, kuin ketju...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

jt

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 05.06.19 - klo:23:12
Summasummarum: Hihna on vaggilaisessa pidempi ikäinen, kuin ketju...
Tuohon voisi kommentoida jokunen Oulun seudulla ajeleva 2.0TDI/1.6TDI CR:n omistaja eriävän mielipiteen.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

samileim

Lainaus käyttäjältä: jt - 06.06.19 - klo:00:34
Tuohon voisi kommentoida jokunen Oulun seudulla ajeleva 2.0TDI/1.6TDI CR:n omistaja eriävän mielipiteen.
1.6 TDI CR kuski kuittaa, tosin varsinais-suomesta. Jakohihna ja kiristin meni vaihtoon n. 25 tkm ajettuna parin vuoden ikäisenä, onneksi alkoi kylmänä kuulumaan sen sorttista kitinää/sirinää että tuli vietyä rinta-joupille videon kera kuultavaksi. Suora tuomio että remmi vaihtoon  8)
Skoda Octavia 1.6 TDI Greenline 2017

Lare111

2010 1.2 TSI Octavian ketju vaihdettiin oston yhteydessä 144tkm kohdalla, kun rallatti. 5tkm myöhemmin alkoi rallattamaan ja päristelemään ja vein Laakkoselle. Öljynpaineet ja suodatin kunnossa, ketju ja rattaat kuulemma uudenveroisia ja kiristin toimi normaalisti. Rallatus lakkasi tuon jälkeen.

Nyt taas 15tkm jälkeen kuuluu puolilämpöisenä nopeita pärähdyksiä. Eli kylmäkäynnistyksellä ei mitään, mutta jos ajaa esim. kauppaan niin poistuessa startatessa nopea ehkä 0,5s pärähdys.

Mistähän nuo nyt johtuvat? Onko jonkunlainen pärähdys normaalia, kun kiristin kiristää ketjun? Kylmänä kone sahaa pidempään ja nostaa öljynpaineet valmiiksi, mutta lämpöisenä lyö heti käyntiin = kiristin ei ehdi saamaan paineita?
2018 Skoda Octavia 1.6 TDI 85kW Ambition

exari

Lainaus käyttäjältä: samileim - 06.06.19 - klo:00:47
1.6 TDI CR kuski kuittaa, tosin varsinais-suomesta. Jakohihna ja kiristin meni vaihtoon n. 25 tkm ajettuna parin vuoden ikäisenä, onneksi alkoi kylmänä kuulumaan sen sorttista kitinää/sirinää että tuli vietyä rinta-joupille videon kera kuultavaksi. Suora tuomio että remmi vaihtoon  8)
minkä tyyppistä kitinää kuuluu? Omastani kuuluu ehkä minuutin ajan kylmänä käynnistäessä hentoa sirkutusta.

mikeone

Viimesenä oljenkortena ajattelin kysästä täältä apuja. Hirveessä autokuumeessa menin tekemään hätiködyn päätöksen ja ostin Golf GT 170hv vuosimallia 2006 noin 3 kuukautta sitten, kyseisellä autolla oli ajettu 70 tkm ja ajattelin, että perkele tässähän kelpo tehopeli hyvillä kilsoilla, taloudellisella kulutuksella ja miltein täydellisellä huoltohistorialla. Vasta jälkeenpäin tietenkin tuli luettua enemmän auton vioista. Heti ensimmäisen ajokuukauden jälkeen autosta piti vaihtaa abs moduuli kun esp jäi pysyvästi pois päältä, remppa kustansi sen 900e ja maksoin siitä puolet. No tilanne on nyt kumminkin se, että auto temppuili huollon jälkeen vaa enemmän (tehot hävis, ketju rallatti ja moottori valo jäi sillontällön vilkkumaan) käytin auton autokaupan piikkiin vw airportissa tarkistettavana ja tuomiona: Jakoketju venynyt, puolat vaihtoon, imuventtiilit karstoittuneet ja pitäs putsata... Maksettavaa jäis kevyet 4000e. Autokauppa sano tulevansa vastaan puolet kustannuksista, mutta ei hirveesti lämmitä maksella heti kättelyssä melkeen puolia auton hinnasta lisää. Ajattelin jo että kaupan purku ois aivan varma tässä vaiheessa, mutta eipä onnistu ja kuluttajansuojan puhelimeen soittelu on yhtä haistavittu hommaa kun toisessa päässä iäkäs mummo ihmettelee että miten vesipumpun vaihto voi maksaa 300e kun osahan maksaa hänen mielestään alle 30e. ELI! Onko enään mitään mahiksia saada GW takuita ketjun vaihtoon? Autossa kumminkin täydellinen huoltohistoria.

TLDR; 75tkm ajettu vm 2006 GT Golf 1.4 170hv täydellisellä huoltohistorialla: jakoketju venyny onko enää mahdollisuuksia GW takuisiin?

-karppa-

Auto on jo 13 vuotta vanha joten tuskin maahantuoja hirveänä tulee vastaan. Jos taas viat on ollut ostosta saakka, niin itse en kyllä rupeaisi puolia maksamaan. Kuluttajaviraston sivuilta löytyy kyllä tarpeeksi ennakkopäätöksia mistä aika helposti  saa osviittaa paljonko kuluttajan osuus on. Minusta se on satasia eikä tonneja noilla kilometreillä ja täydellisellä merkkiliikkeen huoltohistorialla ja JOS huoltoväliä ei ole ylitetty yli 10%.

Tokihan itse airportilla kysyit tiskillä tuosta goodwillistä omatoimisesti, kun kyse on tyyppiviasta?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Seat-mies77

Lainaus käyttäjältä: Lare111 - 17.06.19 - klo:16:42
2010 1.2 TSI Octavian ketju vaihdettiin oston yhteydessä 144tkm kohdalla, kun rallatti. 5tkm myöhemmin alkoi rallattamaan ja päristelemään ja vein Laakkoselle. Öljynpaineet ja suodatin kunnossa, ketju ja rattaat kuulemma uudenveroisia ja kiristin toimi normaalisti. Rallatus lakkasi tuon jälkeen.

Nyt taas 15tkm jälkeen kuuluu puolilämpöisenä nopeita pärähdyksiä. Eli kylmäkäynnistyksellä ei mitään, mutta jos ajaa esim. kauppaan niin poistuessa startatessa nopea ehkä 0,5s pärähdys.

Mistähän nuo nyt johtuvat? Onko jonkunlainen pärähdys normaalia, kun kiristin kiristää ketjun? Kylmänä kone sahaa pidempään ja nostaa öljynpaineet valmiiksi, mutta lämpöisenä lyö heti käyntiin = kiristin ei ehdi saamaan paineita?
Itsellä vastaava moottori, ja kyllä sieltä tuon kaltaisia pärähdyksiä juurikin puolilämpöisenä tulee. On pärähdellyt jo 4,5v/120 tkm ja kahteen kertaan olen ketjun kunnon tarkistuttanut. Enää en pärinöistä huolestu.

9987

Hankala homma jos autokaupan jälkeen ilmaantuu heti vikoja.

Käytettyjen kauppaan ostaja ja liike voi tehdä sopimuksen ennen ostoa, esim takuun osalta tai vaihdetaanko jakopää. 

Ketjullisen jakopään joutuu uusimaan hyvin monessa autossa ennemmin tai myöhemmin.

Korjauksien hinnoissa on isoja eroja, ison kaupungin merkkiliikkeen korkea kate ja kulut vs pienen kylän yksityinen.
Teetätin sukulaisen autoon vuosi sitten jakopään, 300eur sis työn, osat hankin itse. Tuossakin jää mukavasti rahaa pienestä hommasta.

Lare111

Lainaus käyttäjältä: Seat-mies77 - 18.06.19 - klo:16:19
Itsellä vastaava moottori, ja kyllä sieltä tuon kaltaisia pärähdyksiä juurikin puolilämpöisenä tulee. On pärähdellyt jo 4,5v/120 tkm ja kahteen kertaan olen ketjun kunnon tarkistuttanut. Enää en pärinöistä huolestu.
Toivotaan, ettei kestää itselläkin. Tänään rallatellut kahdesti vähän kovemmin ja alkoi jo hirvittää, mutta sitten hiljeni. Samalla tavalla rallatteli kunnolla syksyllä kahdesti ja sitten 9 kuukautta vain pärähteli. OBD Elevenin sytytysennakon mielestä ketju ei kuitenkaan ole venynyt.
2018 Skoda Octavia 1.6 TDI 85kW Ambition

Seva

Itselläni on vähän päälle 500 000 km kokemus TSI-koneista. Siihen mahtuu 2 x 1.8TSI, 2 x 1.4TSI, 1 x dsg, 3 x manuaali, ketjullisia ja ketjuttomia, vuosimallit 2008-2018.

Mitään ongelmia ei ole ollut missään vaiheessa. Joko minulla on ollut uskomattoman hyvä tuuri tai sitten ajomäärät ovat olleet liian pieniä (kaikissa on ajomäärä jäänyt alle 150 000 km)?
Passat B8 Variant 1.5 TSI DSG Highline EX: Passat B8 Variant 1.4 TSI DSG Comfortline, Octavia III Combi 1.4 TSI Elegance -13, Passat 3C Variant 1.8 TSI Comfortline -08

ile

Lainaus käyttäjältä: K2 - 14.08.19 - klo:12:27
itse lähtisin tiedotteen kanssa kuluttajaviranomaisten pakeille ellei tiedotteen avulla saa ilmaista korjausta tai rahojaan takaisin mikäli on joutunut maksumieheksi näistä.

Oljenkorsi
http://www.kolumbus.fi/keni1/vw_jakoketju_tiedote_2015.jpg

VV-Autohan on nykyään K-Auto ellei joku saatunut tietämään, siis sama pulju eri nimellä. Siellä on juuri käynnistynyt 190 henkilöä koskevat YT:t, lieneekö laatuongelmat syynä myynnin vähenemiseen mene ja tiedä, itse ostin viimeisen volkkarin 2010 ja se todellakin jäi viimeiseksi vaikka Golf R himottais, ei vaan uskalla ostaa omien kokemusten jälkeen :-[

Eihän tuossa tiedotteessa myönnetä yhtään mitään. Todetaan vain, että joissakin moottoreissa on havaittu ennenaikaista kulumista ja tule tarkistuttamaan tilanne. Tiedä vaikka löytyy kannasta, että ko. auto on jopa tarkastettu ja todettu ettei ongelmia.

YT:t taitaa koskea Laakkosen ostoa ja päällekkäisyyksien karsimista & optimointia - ei mitään muuta.


jabajee

Lainaus käyttäjältä: Seva - 14.08.19 - klo:13:36
Itselläni on vähän päälle 500 000 km kokemus TSI-koneista. Siihen mahtuu 2 x 1.8TSI, 2 x 1.4TSI, 1 x dsg, 3 x manuaali, ketjullisia ja ketjuttomia, vuosimallit 2008-2018.

Mitään ongelmia ei ole ollut missään vaiheessa. Joko minulla on ollut uskomattoman hyvä tuuri tai sitten ajomäärät ovat olleet liian pieniä (kaikissa on ajomäärä jäänyt alle 150 000 km)?

Tämä on vähän sama, kun kävisi AA-kerhossa kertomassa, että käyttää itsekin alkoholia, muttei sen kanssa ole koskaan ollut mitään ongelmia ::)

tet

Lainaus käyttäjältä: jabajee - 14.08.19 - klo:17:48
Tämä on vähän sama, kun kävisi AA-kerhossa kertomassa, että käyttää itsekin alkoholia, muttei sen kanssa ole koskaan ollut mitään ongelmia ::)

Tavallaan kyllä. Mutta AA-kerhosta tuskin löytyy alkoholisteja, jotka väittäisivät sinun tuossa tilanteessa valehtelevan. Ja olisivat vahvasti sitä mieltä että KAIKILLA, jotka koskaan ovat alkoholia maistaneet, on alkoholiongelma.

Oman auton ongelmattomuuden korostaminen täällä on ehkä turhaa, mutta niin on myös sen väittäminen, että samoja ongelmia on kaikilla.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Hidalgo

Ei noita K2:n itkemisiä kannata ottaa tosissaan. K2 on selkeästi tehnyt huonoja kauppoja K-ryhmän ja Volkkareiden kanssa kun lukee hänen kirjoituksiaan, ja nyt haluaa tästä kaikille avautua. Jokaisessa hänen tekstissään valitetaan volkkarista ja/tai K-ryhmästä. En tiedä mitä kicksejä hän tästä saa, mutta selvästi se häntä kiehtoo. ;D

Popo

K2:n kicksit ovat yhtä arvokkaat kuin kenen tahansa, mutta hänen avautumisensa ei palvele edes jakoketjupulmia kohdannutta. Jos tätä palstaa on lukenut, on myös todennut korvauskäytännön muuttuneen 2015, kun Volkkari aloitti kampanjan  jakoketjutarkistuksista. Voihan se olla taas nihkeämpää, toki.

YT-neuvottelut ovat valitettavan säännöllinen seuraus, kun yrityskaupoissa sun muissa järjestelyissä on hetki huilattu. Ja uudet autot menevät huonosti kaupaksi, pakko kaikkien myöntää, luulisin näin...

Kun oma TSI kosahtaa, kerron heti. Viattomuus ei ketään vakuuta näillä kilsoilla (88 tkm), mutta riittää minulle.
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

jabajee

#6322
Lainaus käyttäjältä: tet - 14.08.19 - klo:17:59


Oman auton ongelmattomuuden korostaminen täällä on ehkä turhaa, mutta niin on myös sen väittäminen, että samoja ongelmia on kaikilla.

Tätä juuri ajoin takaa. Eli se ettei itsellä ole koskaan ollut ongelmia jakopään (tai minkään muun) suhteen ei tarkoita etteikö jollain toisella voisi olla ongelmia ja päinvastoin. Ongelmattomuuden korostamisessa tällaisessa ketjussa ei varmasikaan palvele näitä ihmisiä jotka ongelman ovat kohdanneet. Jos tälle kokee tarvetta niin ainahan voi perustaa ketjuja joissa keskustellaan kaikista niistä ongelmista joilta on välttynyt.

Seva

Lainaus käyttäjältä: jabajee - 14.08.19 - klo:20:32
Tätä juuri ajoin takaa. Eli se ettei itsellä ole koskaan ollut ongelmia jakopään (tai minkään muun) suhteen ei tarkoita etteikö jollain toisella voisi olla ongelmia ja päinvastoin. Ongelmattomuuden korostamisessa tällaisessa ketjussa ei varmasikaan palvele näitä ihmisiä jotka ongelman ovat kohdanneet. Jos tälle kokee tarvetta niin ainahan voi perustaa ketjuja joissa keskustellaan kaikista niistä ongelmista joilta on välttynyt.

Jos rinnastat tämän palstan AA-kerhoon tai muuhun vertaistukiryhmään, halusin vain kertoa, että minulle ei vielä ole tullut ongelmia pitkäaikaisesta sekakäytöstä huolimatta, mutta en ole varma johtuuko se hyvästä onnesta vai siitä, että käyttö ei vielä ole jatkunut riittävän kauan. Satunnainen vierailu AA-kerhossa auttaa kuitenkin minua pysymään nöyränä asian suhteen, mutta kuten toteat, ei varmaankaan auta vakiojäseniä heidän ongelmissaan.  ;)
Passat B8 Variant 1.5 TSI DSG Highline EX: Passat B8 Variant 1.4 TSI DSG Comfortline, Octavia III Combi 1.4 TSI Elegance -13, Passat 3C Variant 1.8 TSI Comfortline -08

Iero

Lainaus käyttäjältä: jabajee - 14.08.19 - klo:20:32
Tätä juuri ajoin takaa. Eli se ettei itsellä ole koskaan ollut ongelmia jakopään (tai minkään muun) suhteen ei tarkoita etteikö jollain toisella voisi olla ongelmia ja päinvastoin. Ongelmattomuuden korostamisessa tällaisessa ketjussa ei varmasikaan palvele näitä ihmisiä jotka ongelman ovat kohdanneet. Jos tälle kokee tarvetta niin ainahan voi perustaa ketjuja joissa keskustellaan kaikista niistä ongelmista joilta on välttynyt.
Poikani autoon Passat 1.8 TSI CC -12 mittarissa hiukan alla 100 tkm piti tehdä moottoriremontti, josta hän maksoi lähes 4 tonnia. Auto käytetty aina merkkihuollossa. Ölppää meni lähes litra tuhannelle kilometrille. Siskoni Jetta 1,6 TSI oireilee, mutta vie vielä alle 0,5 l/1000 km. Mittarissa 130 tkm. Myyjäliike ei suostunut korjaamaan, kun totesi testissä, että on annetuissa rajoissa.
RAV4 Hybrid -17 AWD ja Yaris Hybrid Style -18
Ex: Ocu -15, 1,4 TSI DSG7 Combi, Honda CRV Exec. -07, Honda CRV -05, Opel Vectra GLS 2.0 aut. -95

jabajee

Lainaus käyttäjältä: Seva - 14.08.19 - klo:21:26
Jos rinnastat tämän palstan AA-kerhoon tai muuhun vertaistukiryhmään, halusin vain kertoa, että minulle ei vielä ole tullut ongelmia pitkäaikaisesta sekakäytöstä huolimatta, mutta en ole varma johtuuko se hyvästä onnesta vai siitä, että käyttö ei vielä ole jatkunut riittävän kauan. Satunnainen vierailu AA-kerhossa auttaa kuitenkin minua pysymään nöyränä asian suhteen, mutta kuten toteat, ei varmaankaan auta vakiojäseniä heidän ongelmissaan.  ;)

Satunnainen vierailu täällä VW- (tai AA)-kerhossa antaa ainakin varoittavia esimerkkejä siitä minkälaisia ongelmia voi pahimmillaan kohdata, jos oikein huono tuuri käy. Onneksi molemmista varmasti löytää kohtalotovereita joiden kanssa jakaa murheita ja saa vertaistukea, jos omalle kohdalle sattuu.

jt

Lainaus käyttäjältä: mikeone - 17.06.19 - klo:19:02
No tilanne on nyt kumminkin se, että auto temppuili huollon jälkeen vaa enemmän (tehot hävis, ketju rallatti ja moottori valo jäi sillontällön vilkkumaan) käytin auton autokaupan piikkiin vw airportissa tarkistettavana ja tuomiona: Jakoketju venynyt, puolat vaihtoon, imuventtiilit karstoittuneet ja pitäs putsata... Maksettavaa jäis kevyet 4000e. Autokauppa sano tulevansa vastaan puolet kustannuksista, mutta ei hirveesti lämmitä maksella heti kättelyssä melkeen puolia auton hinnasta lisää.

TLDR; 75tkm ajettu vm 2006 GT Golf 1.4 170hv täydellisellä huoltohistorialla: jakoketju venyny onko enää mahdollisuuksia GW takuisiin?
Onkohan tässä käynyt niin että puola tai jokunen niistä ollut heikko/lopussa, huono sytytys, polttoaine palaa huonosti -> johtanut karstoittumiseen? Ehkäpä tässä tapauksessa kannattaisi palostella asiaa. Ensinnäkin puolat, ne lienevät enempi tai vähempi kulutustavaraa ja ovat helppo vaihtaa vaikka itsekin, jos tuo 1.4TSI on yhtään samanlainen kuin vaikkapa 1.4TSI ecofuel.  Taitaa olla niitä harvoja asioita jotka pystyy vaihtamaan melkein ilman työkaluja.

Näin vanhaan autoon kelpaa varmaan varaosa muualtakin kuin marmorilta, vaikka Motonetistä. Joka tulpalla on oma puola, yleensä on niin että yksi on rikki ei välttämättä kaikki ja sen näkee taasen lukemalla vikakoodit missä on katkoksia. Yksi puola maksaa joitain kymppejä kappale, joten vaikka kaikki vaihtaisi itse, ei siinä mene vielä konkurssiin, hintaa tulee varmaan 100...200euroa. Sitten seuraavaksi jakoketju. Tähänhän on VW antanut Goodwilliä, jota voisi lähteä kysymään merkkitiskiltä. Autolla on kuitenkin aika vähän km ja jos aukoton merkkiliikkeen historia, senkin luulisi vaikuttavan. Kyllähän ketjun nyt se 300tkm pitäisi mennä jos ajatellaan vaikka kuluttajaviranomaisten kannanottoja. Niitten imuventtiilien osalta, onko kaikki likaisia, menisikö puhdistus-ihme aineilla tai ajamalla vähän isommilla kierroksilla, en tiedä?

Toisekseen, kannattaa miettiä missä korjaisi ketjua. Onko merkkiliike ainoa vaihtoehto, vai löytyisikö kenties jokin ei-merkkiliike jolla VAG-tietämystä? Jo tuntihinnassa voi olla iso ero. Ja ainahan voi laittaa vaikka autojerryn kautta tarjouspyynnön paljonko maksaisi ketjun vaihto ja mahdollinen venttiilien puhdistus bonuksena. Hinta jää todennäköisesti ihan eri luokkaan kuin on merkkiliikkeessä, meinaan huomattavasti halvemmaksi. Lopulta voi olla että ei-merkkiliike ja merkkiliike menee ketjun vaihdon osalta about samoihin hintoihin jos tulee goodwilliä, mutta nämähän selviää vain kysymällä.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

tet

^ Suurin syyhän näihin jakoketjuongelmiin eri merkeillä ovat tiettävästi päästömääräykset. En tiedä mikä on uskottavaa ja mikä liioittelua, mutta kovimpien juttujen mukaan jakoketjujen keventämisellä on saatu kymmeniä CO2-grammoja pois normipäästöistä. Sen takia ne ketjut paukkuvat, eikä VAG ole todellakaan ainut valmistaja, jolla ongelmia on. Sitä en osaa sanoa, kuinka hyvin tai huonosti muut valmistajat ovat ketjuongelmaiset asiakkaansa hoitaneet. Ongelma on tietysti sikäli helpottanut, että uusilla hihnamateriaaleilla hinta/kestävyys/päästökombinaatio on parempi kuin kevennetyillä ketjuilla, ja sen myötä siirtymää tapahtunut taas hihnoihin monella valmistajalla.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

o.b.

100tkm pintaan meni veljen Hyundai i20, sitten syttyi vikavalo ja ketju vaihtoon. Että osaa ne korealisetkin ::) 7-vuoden takuu tietty kattoi korjauksen.

Jareqq

Lainaus käyttäjältä: K2 - 15.08.19 - klo:13:39
Siis tässähän näiden jakoketjujen kanssa on ollut ongelmia oikeasti kaikissa alkupään moottoreissa eikä ongelma ole näköjään poistunut myöhemmissäkään versioissa kokonaan. Se miksi hieman uudemmissa ketjullisissa ei yhtä nopeasti huomaa samaa vikaa, johtuu siitä, että valmistaja pidensi ketjunkiristäjän tappia 1.4 TSI koneissa, joten sama huono ketju vaan venyy nyt hieman kauemmin kuin aiemmin. Kun vika ilmenee myöhemmin niin sitä pidetään jo normaalina kulumana?

1.2 TSI moottoriin on lisätty myös erillinen pieni levy joka estää jakoketjun hyppäämisen rattaalta.

Eli parannuksia on tehty, mutta varsinainen vika ei ole kokonaan poistunut. Jakoketju on ns. täysin huoltovapaa osa, joten sen pitää kestää vähintään moottorin oletettu käyttöikä eli 250 - 300 tkm ja hyvin huollettuna paljon enemmänkin. Nythän vanhemmista käytetyistä on ketjuja vaihdeltu jo toistakymmentä vuotta ja moniin useampi uusi ketju kiristäjineen, 1.4 TSI tuli joskus 2005 markkinoille ja jo sieltä on peräisin kyseiset ongelmat.

Mun pointti oli siinä, että jos olet maksellut tai joudut maksamaan valmistajan suunnitteluvirheitä niin se on väärin. Kukin toki itse päättää miten toimii asiassa, on kuitenkin erikoista että täällä ns. "asiantuntijat" ovat isoon ääneen neuvomassa ettei kannata kuin niellä tappio ja käydä kohti uutta tappiota. Toki saa maksella jos siltä tuntuu, itse laitoin rotiskon kiertoon enkä ole päivääkään katunut. 88 tkm ajettuna mitattu öljynkulutus 2,21 litraa 1000 km eli semmonen 66 litraa 30 tkm huoltoväli, ja huohotinletkua oli taas ollu tarjolla...vuosien ajan sai kuluttaa litratolkulla öljyä, se on monta tonnia rahassa pelkkään öljyyn. Edellisessä ja nykysessä Opelin Turbossa ei kuluta yhtään öljyä huoltovälillä. Ei siis tarvi ite lisäillä huoltojen välissä. Eikä ole kyllä muutakaan vikaa ollu niinku ei uusissa pidäkkään.

Ps. Tiedätkö sä että aina kannattaa noista VW ihmeellisistä vioista ainakin kysyä, tulostaa kuvan kampajan tiedotteesta ja vie pajalle ja kysyy että mikäs tää on, netistä ottaa mukaan tietoja siitä miten vikoja on korjattu ja että koskee kaikkia autoja joissa tuo tietty moottorimalli on. Maahantuojahan silottelee aina, eihän DSG 7:ssa ollut mitään vikoja muuten kuin kuumissa ja kosteissa olosuhteissa, ja kun nettiä lukee niin melko paljon on suomenkin kuumissa ja kosteissa olosuhteissa ollut vikoja...mut nää on näitä makuasioita nää.

1.2 tsi ketjua on levennetty jonkun millin viimeisessä versiossa. Tällä luulisi jo olevan todellista vaikutusta kestoon.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy