TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

nackerton

Heh, talvisin bensaa menee muutenkin väkisin öljyn sekaan, kun moottorinohjaus kääntää seosta rikkaalle jäähdytysnesteen ollessa kylmää. Kaikkea ne keksivät..

abelgarcia

Pakokaasujen merkkivalo syttyi ja auto pajalle. Ketju vaihtoon on tuomio. Vm.2011 ja ajettu 95th Ocu 1,4 TSI. Sitä vaan, että auto on kaupattu liikkeeseen, kun tulee uutta pihaan keväämmällä. Miten tähän nt pitää suhtautua kun se on "heidän" omaisuutta kun hyvitys on määritelty ja nimet on kauppasopimuksessa.

Popo

Lainaus käyttäjältä: abelgarcia - 09.03.18 - klo:09:02
Sitä vaan, että auto on kaupattu liikkeeseen, kun tulee uutta pihaan keväämmällä. Miten tähän nt pitää suhtautua kun se on "heidän" omaisuutta kun hyvitys on määritelty ja nimet on kauppasopimuksessa.

Itse olisin niin "naivi", että ottaisin yhteyttä ensin liikkeeseen ja kertoisin tilanteen. Lieneekö kauppasopimuksessa määritelty vaihtoauton kunnon "olennaista muuttumista" tms?

Ei oikein innosta tilailla seuraavaa autoa jollain puolen vuoden odotusajalla, jos täytyy tätä TSI-arpaa jännittää...  ???
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

abelgarcia

Kinkkinen homma kun olen reissuhommmis maailmalla ja kaikki on vaimon hoteissa. Millaisia kustannuksia voi odottaa kun on ajettu 95th ja huollot kaikki merkkiliikkessä ja sielllä kaara on just nyt.

Popo

Edelliseltä sivulta löytyy saman vuosimallin "potilas", tosin yksinkertaisempi 1.2-moottori, mutta enemmän kilsoja takana:

"Lainaus käyttäjältä: JREwing - 19.02.18 - klo:17:39
Skoda Octavia 1.2TSI vm. 2011 km. 129500 on tällä hetkellä merkkiliikkeen takapihalla. Vein auton ihan oma-aloitteisesti ilman häiriöilmoituksia ketjun tarkistukseen, toki epäilin ongelman olemassa oloa. Käytännössä ketju oli venynyt jo ihan loppuun, hyppy rattaalta olisi voinut tapahtua milloin vaan. Remontin kustannusarvio on 882,71â,¬. Nyt odottelen mitä merkkiliike saa neuvoteltua maahantuojan osuudeksi ennenkuin annan luvan remonttiin.

Maahantuoja maksaa osista 80% ja työstä 60%."

Volkkarin osalta on "ketjukampanjan" aikana näitä korvattu ilmeisesti 100% enemmänkin ajettuihin, mutta Helkaman tulkinnat erikseen...
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

abelgarcia

Saman näin ja sen perustella voi tehdä laskutoimituksia. Mutta miten sais noista luvuista jotain konkreettista, eli kuinka paljon ko. summasta 882â,¬ on työtä ja kuinka paljon osia. Pitäis saada täältä maailmalta rouvalle raamit joista neuvotella. Auto hankittu uutena samasta liikkeestä jossa sitä nyt syynäävät.

abelgarcia

Samassa liikkeessä on tehty kaupat Ocu G-Tec ja toimitus keväällä. Siellä on remmi, eli nämä ketjuhuolet voi sitte unohtaa. Saavat samaan liittoon tämän vanhan pelin riviin uusilla kilkkeillä....Olis vaan kestäny viel muutaman kuukauden :(

Popo

Työn osuus on valitettavasti suurempi, osat muutamia satasia. Tosin mitä pakettiin sisältyy on eri juttu, onko vain ketju kilkkeineen, vai myös rattaat. Toki vaihtoon menevä auto pärjää vähemmälläkin...  ;)

Jos samassa liikkeessä kaupat, niin neuvottelua peliin, mitä tekevät "oman koslansa" kanssa jatkossa. Ja voihan aina laittaa asian Kuluttajaviranomaisten loppusyyniin. Näin on tullut tehtyä asuntokaupoissa ja oma argumentointi todella palkittiin, vaikka aikaa kului kaksi vuotta...
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

Ishvan

Lainaus käyttäjältä: abelgarcia - 09.03.18 - klo:09:02
Pakokaasujen merkkivalo syttyi ja auto pajalle. Ketju vaihtoon on tuomio. Vm.2011 ja ajettu 95th Ocu 1,4 TSI. Sitä vaan, että auto on kaupattu liikkeeseen, kun tulee uutta pihaan keväämmällä. Miten tähän nt pitää suhtautua kun se on "heidän" omaisuutta kun hyvitys on määritelty ja nimet on kauppasopimuksessa.

Auton normaali ylläpitovelvoite on omistajalla siihen asti kunnes autot vaihtavat lopullisesti tonttia. Eikös se siellä sopimuksissa näin lue.
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

Popo

Lainaus käyttäjältä: Ishvan - 09.03.18 - klo:12:05
Auton normaali ylläpitovelvoite on omistajalla siihen asti kunnes autot vaihtavat lopullisesti tonttia. Eikös se siellä sopimuksissa näin lue.

Varmasti näin. Tuskin autoliike huonompaa diiliä omalta kannaltaan tekisikään.

Mutta vähintään mielenkiintoista, kun auto on saman merkkiliikkeen korjaamolla, johon se on tulossa vaihtoautona. Millaiseen tulevaan myyntikuntoon auto on laitettava asiakkaan piikkiin, vai viedäkö auto toisaalle, jos merkkiliike alkaa sanelemaan ehtoja... ???
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

abelgarcia

Laitan infoa kun on aihetta. Just nyt seilaan Englannin kanaalissa, joten asiotten hoitaminen omatoimisesti on hiukka haastavaa....

JREwing

Lainaus käyttäjältä: Popo - 23.02.18 - klo:17:19
Milloin autosi on otettu käyttöön? Onko jo 11/11 mennessä käyttöön otetut "parannetut" osat jakopäässä? Vanhemmissa voisi vedota jo  alunperin vialliseen rakenteeseen, mutta toisaalta sillä on menty pitkään,  ellei tämä ole jo toinen jakopään remppa...

16.5.2011.

abelgarcia

Tuli infoa, eli osista korvataan 100% ja työstä niin, että maksettavaa jää n. 350â,¬, Tästä ei ole vielä erittelyä miten summa koostuu. Torstaiks luvattu kuntoon.

kramer

Lainaus käyttäjältä: abelgarcia - 09.03.18 - klo:15:56
Tuli infoa, eli osista korvataan 100% ja työstä niin, että maksettavaa jää n. 350â,¬, Tästä ei ole vielä erittelyä miten summa koostuu. Torstaiks luvattu kuntoon.

On kyllä mielenkiintoisen erilaiset toimintatavat helkaman ja vw-autogroupin puolella kun näitä tapauksia on tullu seurattua. Itsellä korvasivat ketjuremontin edeltävään passattiin 100% työt mukaanlukien ja isommilla kilometreillä. Tokihan tuokin on parempi kuin ei mitään.

Popo

Auto Bild Suomi 2/2018 listaa käytetyn II Octavian varaosahintoja lähteenä motonet.fi ja topautoosat.fi.

1.4 TSI:n jakoketjusarjalle mainitaan hinnaksi 174,90 â,¬. Sarjan sisällöstä ei erittelyä. Mikä on merkkiliikkeen hinnoittelu on toinen juttu, kun 100% korvataan.

Tuosta AB:n jutusta saa sen käsityksen, että varsinaiset yllätykset voivat tulla esim. Ksenon-umpioiden vaihdon muodossa, 376 â,¬/kpl. Ja tuohon iloon ei vastaantuloja liene odotettavissa...
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Popo - 11.03.18 - klo:11:18
Tuosta AB:n jutusta saa sen käsityksen, että varsinaiset yllätykset voivat tulla esim. Ksenon-umpioiden vaihdon muodossa, 376 â,¬/kpl. Ja tuohon iloon ei vastaantuloja liene odotettavissa...

Tuo umpion hinta ei varmana ole alkuperäisen xenon-umpion hinta!

Pelkästään Superskodalla maksaa 250 euroa ei xenon-umpio.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Popo

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 11.03.18 - klo:12:47
Tuo umpion hinta ei varmana ole alkuperäisen xenon-umpion hinta!

Pelkästään Superskodalla maksaa 250 euroa ei xenon-umpio.

Ei ole, alkuperäinen ei. Ed viitaten vain tarvike-osia oli AB:ssa mainittu.
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

tet

Lainaus käyttäjältä: Ishvan - 09.03.18 - klo:12:05
Auton normaali ylläpitovelvoite on omistajalla siihen asti kunnes autot vaihtavat lopullisesti tonttia. Eikös se siellä sopimuksissa näin lue.

Lisäisin tuohon vielä "tai siihen asti kun uusi auto olisi pitänyt toimittaa". Jos uuden toimitus menee pitkäksi paperiin kirjatusta (tai kirjauksen puuttuessa autokaupan yleisten kauppaehtojen määrittämästä), vastuu siirtyy periaatteessa myyjäpuolelle. Sanatarkkaa määritelmää tälle ei ole, mutta ehdoissa on kohta joka määrittelee että ostajalla on oikeus vahingonkorvaukseen viivästyksen takia. Jos vaihtoauto hajoaa sovitun (toteutumattoman) toimituspäivän jälkeen, korjaukset ovat ostajalle taloudellista vahinkoa -> myyjän korvattava.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Telehell

Noinko edukas on ketjun vaihto? Itse kuvittelin sen maksavan vähintäänkin 1500â,¬. Tuohan on lähes hihnan vaihdon hinnassa  ;D... tuli tänään ostettua taloon 2. auto eukon ajoon.. Golf -09 1,4tsi dsg 90kw 220tkm ajettu -  jännittäviä kilometrejä edessä :D.


Lainaus käyttäjältä: Popo - 09.03.18 - klo:10:14
Edelliseltä sivulta löytyy saman vuosimallin "potilas", tosin yksinkertaisempi 1.2-moottori, mutta enemmän kilsoja takana:

"Lainaus käyttäjältä: JREwing - 19.02.18 - klo:17:39
Skoda Octavia 1.2TSI vm. 2011 km. 129500 on tällä hetkellä merkkiliikkeen takapihalla. Vein auton ihan oma-aloitteisesti ilman häiriöilmoituksia ketjun tarkistukseen, toki epäilin ongelman olemassa oloa. Käytännössä ketju oli venynyt jo ihan loppuun, hyppy rattaalta olisi voinut tapahtua milloin vaan. Remontin kustannusarvio on 882,71â,¬. Nyt odottelen mitä merkkiliike saa neuvoteltua maahantuojan osuudeksi ennenkuin annan luvan remonttiin.

Maahantuoja maksaa osista 80% ja työstä 60%."

Volkkarin osalta on "ketjukampanjan" aikana näitä korvattu ilmeisesti 100% enemmänkin ajettuihin, mutta Helkaman tulkinnat erikseen...
Mitsubishi Outlander PHEV 2014
Ex: Skoda Superb Combi 2.0Tdi 170HV DSG 2013
Ex:VW Golf 1,4tsi DSG 90kw 2009 CAXA
Ex: BMW E61 525d 130kW Automaatti 2005
Ex: Volvo V40 1,9 T4 147kW Automaatti 2001
Ex: VW Passat 2,0TDI PD 125kW DSG Highline 2007
Ex: Nissan Primera 1,8 2001
Ex: Nissan Sunny 1,6 1994

a_jaba

Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

abelgarcia

Aikataulu ja budjetti piti, joten ihan ok koko jupakka.

Visa

Lainaus käyttäjältä: JREwing - 19.02.18 - klo:17:39
Skoda Octavia 1.2TSI vm. 2011 km. 129500 on tällä hetkellä merkkiliikkeen takapihalla. Vein auton ihan oma-aloitteisesti ilman häiriöilmoituksia ketjun tarkistukseen, toki epäilin ongelman olemassa oloa. Käytännössä ketju oli venynyt jo ihan loppuun, hyppy rattaalta olisi voinut tapahtua milloin vaan. Remontin kustannusarvio on 882,71â,¬. Nyt odottelen mitä merkkiliike saa neuvoteltua maahantuojan osuudeksi ennenkuin annan luvan remonttiin.

Hei näissä ei oikeasti pidä maksaa yhtään mitään. Liikkeessä yrittävät maksattaa ylihintaisesta remontista mukamas jonkun prosentin vaan.

Mulla vaihdettiin 2011 1.2tsi Jettaan 180tkm ketju josta kulut 0 eur, ei tarvinnut edes neuvotella mitään.

Jonde

2011 1.2tsi Touran 65tkm kun antoi vikakoodia ketjusta. Eivät edes marmorilla lukeneet koodeja, riitti kun sano että startissa ketju ääntää.
Kustannus oli 0â,¬, sisältäen sijaisauton kolmeksi päiväksi.

Eka Golf

Lainaus käyttäjältä: Popo - 11.03.18 - klo:11:18
Auto Bild Suomi 2/2018 listaa käytetyn II Octavian varaosahintoja lähteenä motonet.fi ja topautoosat.fi.

1.4 TSI:n jakoketjusarjalle mainitaan hinnaksi 174,90 â,¬. Sarjan sisällöstä ei erittelyä. Mikä on merkkiliikkeen hinnoittelu on toinen juttu, kun 100% korvataan.

Tuosta AB:n jutusta saa sen käsityksen, että varsinaiset yllätykset voivat tulla esim. Ksenon-umpioiden vaihdon muodossa, 376 â,¬/kpl. Ja tuohon iloon ei vastaantuloja liene odotettavissa...
Kalleinta tuossa on tosiaan työ ainakin "tuplaturboissa" joissa purku ja kasaus vie lähes päivän! :o

abelgarcia

Volkkari korvaa näköjään kaiken. Olisko pitäny viedä Ocu sinne laitettavaks?

vwmies

Lainaus käyttäjältä: abelgarcia - 18.03.18 - klo:10:56
Volkkari korvaa näköjään kaiken. Olisko pitäny viedä Ocu sinne laitettavaks?

Eri maahantuoja, Helkamasta on areenaa lukemalla jäänyt huonompi (nipo, hankala) kuva. Saa tapella ihan tosissaan, simply not clever.  :o :-\ :'(
Yritetään pärjätä.

tet

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 18.03.18 - klo:11:39
Eri maahantuoja, Helkamasta on areenaa lukemalla jäänyt huonompi (nipo, hankala) kuva. Saa tapella ihan tosissaan, simply not clever.  :o :-\ :'(

Jännästi on homma kääntynyt, jos näin tosiaan on. Vielä jokunen vuosi sitten täällä kehuttiin, kuinka asiallinen Helkama on VV-Autoon verrattuna. Se oli sitä aikaa, kun VW-merkkisiin piti vielä hohtimilla myyjän hampaasta vetää sitä vastaantuloa...
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Popo

Lainaus käyttäjältä: tet - 19.03.18 - klo:15:15
Jännästi on homma kääntynyt, jos näin tosiaan on. Vielä jokunen vuosi sitten täällä kehuttiin, kuinka asiallinen Helkama on VV-Autoon verrattuna. Se oli sitä aikaa, kun VW-merkkisiin piti vielä hohtimilla myyjän hampaasta vetää sitä vastaantuloa...

Näin. Joskus n. 4-5 vuotta sitten volkkarinkin osalta oli näitä 300-400 Euron "omavastuita" ja autot olivat vielä silloin vähemmän ajettuja. Sitä ennen ilmeisesti "yksittäistapauksissa " 100% laskutustakin yritettiin.

Ketjuntarkastus-kämppis muutti ilmeisen paljon tilannetta. Ja jyrkästi.  Jotenkin älytöntä äkkiväärää. Ensin ei olla kuultukaan mistään ketjuvioista ja sitten tullaan vastaan kunnolla. Mainetta ehdittiinkin jo pilata myös kunnolla.

Helkamalla käytäntö on ilmeisesti pysynyt ennallaan ja varovaisena, eikä mitään tarkastus-kampanjaa ole ollut...
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

-karppa-

Helkama on maahantuoja yksi helvetin vitsi. Sieltä et saa ikinä ketään kiinni ja jos saat kiinni eivät ikinä palaa asiaan. Sulle valehdellaan päin naamaa ja siinä vaiheessa katottiin kortit loppuun saakka. Jokainen voi lukea vaikka tuon maalitopic:n missä rupeaa pisteitä tulemaan maalipinnan alle ja sen jälkeen kuplii maalin läpi.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

japuusti

Taustana:
2017 Maaliskuussa Ruotsista tuotu kaasu Passat 1.4TSI 110kW ECOFUEL
Havaitsin jakoketjusta ääntä tyhjäkäynnillä noin marraskuussa 2017.
Vein auton maaliskuun lopussa huoltoon, jossa ilmoitin äänestä. Korjaamolla tutkivat asiaa ja kirjasivat:
"Huollon jälkeen kylmällä moottorilla selvä rahina -> ketju tarkastettu testerillä -> P0016, nokka-akseliasennon / kampiakseliasennon väärä yhteenkuuluvuus.
Huollosta ilmoittivat heti, että VV-auto ei tule korjauksessa vastaan kun huollot Ruotsissa on epäselvät.
Ruotsin huollot on tehty jossain pienessä huolto liikkeessä, eikä ole tietoa mitä öljyä on käytetty.

Meneekö korjaus täysin omaan piikkiin? Onko mahdollista neuvotella maahantuojan kanssa? Miten kannattaisi edetä.

Alppilan Autohuollon tarjous 1640e ja laakkosella 1850e korjauksesta. Ei merkkikorjaamolla 1300-1450 â,¬.

Onko korjausten yhteydessä vaihdettu yleensä myös nokka-akselin ajoituksen säädin? Laakkosen korjaamopäällikkö kehoitti vaihdattamaan myös sen ja laahaimet, jos teettää korjauksen muualla. Sisältääkö "korjaussarja" kyseisen laitteen.

Vinkkejä jatkoon?
VW Passat 1.4 TSI EcoFuel

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy