TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

Eka Golf

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 21.01.18 - klo:08:23
Mitä täm tarkoitti rahassa? Paljonko piti vielä maksaa?
725â,¬ maksoin mutta siihen sisältyi laatikon öljyn vaihto sekä moottoriöljyn ja suodattimen vaihto, eli kustansi minulle jotain 500â,¬ tai alle?

Jipe

Oma Golf 1.4 tsi vm2011 lähti tänään määräaikaishuoltoon volkkarille autolla ajettu 88tkm. Pyysin huoltoa tarkistamaan jakoketjun kunnon ja oli kuulemma toleranssien ulkopuolella. Huoltokirja on kunnossa ja maahantuoja maksaa 100% ketjun vaihdon. Itselle tuli yhteensä maksettavaa 970â,¬ kun takajarru levyt, palat ja käsijarruvaijeri joudutaan vaihtamaan määräaikaishuollon lisäksi. Autoilu on kyllä ihanan halpaa.

Foxit

Lainaus käyttäjältä: Jipe - 12.02.18 - klo:10:13
Oma Golf 1.4 tsi vm2011 lähti tänään määräaikaishuoltoon volkkarille autolla ajettu 88tkm. Pyysin huoltoa tarkistamaan jakoketjun kunnon ja oli kuulemma toleranssien ulkopuolella. Huoltokirja on kunnossa ja maahantuoja maksaa 100% ketjun vaihdon. Itselle tuli yhteensä maksettavaa 970â,¬ kun takajarru levyt, palat ja käsijarruvaijeri joudutaan vaihtamaan määräaikaishuollon lisäksi. Autoilu on kyllä ihanan halpaa.
Miksi vasta 88 tkm ajetut takajarrulevyt menevät vaihtoon?  ::) Liian kuluneet jo noilla kilsoilla?
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

kt

^ ^ Tuossa jarrulevyvaihdossahan ne työpalkat saa ketjunvaihtoonkin. Kannattaa ehkä vaihdattaa jarrulevyt ja vaierit muualla nyrkkipajassa myöhemmin ja tehdä nyt vain normaali huolto. Tekevät ketlunvaihdon sitten, kun haluavat. ;)
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

mfroberg

Yleisin syy takalevyjen vaihtoon taitaa tänä päivänä olla ruostuminen. Kun jarrupoljinta painellaan vaan hissukseen tapahtuu kaikki jarruttaminen etujarruilla. Vaimon juuri vaihtoon menneessä kolmivuotiaassa Golfissa todettiin ekassa (ja meille myös vikassa) katsastuksessa orastavaa ruosteongelmaa pelkääjän puolen takalevyssä, katsellessani jarrutestiä huomasin itsekin sen dynossa sellaisena eräänlaisena kynnyksenä jarrutehossa, ei kuitenkaan vaikuttanut leiman saantiin.

Itsellä on aina välillä tapana survoa jarrua kunnolla esim. motarin erkanemisrampilla (ei saa olla ketään lähellä takana), viimeksi tänä aamuna. Pysyy takalevyt kirkkaina tuolla tavalla eikä männät jumi. Pitää vaan saada rouva käyttämään jarruja kunnolla, välillä ajan itsekin hänen autollaan joten silloin saavat levyt hankausta myös takana.

VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: kt - 12.02.18 - klo:12:28
^ ^ Tuossa jarrulevyvaihdossahan ne työpalkat saa ketjunvaihtoonkin. Kannattaa ehkä vaihdattaa jarrulevyt ja vaierit muualla nyrkkipajassa myöhemmin ja tehdä nyt vain normaali huolto. Tekevät ketlunvaihdon sitten, kun haluavat. ;)

Kuulostaa levyjen/palojen ja käsijarruvaijerin vaihdon hinta ryöstöltä  ;D.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

sambolo

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 12.02.18 - klo:15:43
Kuulostaa levyjen/palojen ja käsijarruvaijerin vaihdon hinta ryöstöltä  ;D.

Siinähän oli määräaikaishuolto myös. Itellä ois ollu seat centerissä 120tkm määräaikaishuolto 690e ja risat.. käytin kyllä muualla ja maksoi noin 300e.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

tet

Lainaus käyttäjältä: kt - 08.02.18 - klo:19:05
Joo, ainoa hyvä auto on mulla ollut Lada. Siinä pystyi itse kiristämään jakoketjua ja tarvittaessa sen vaihtamaan. Ja kammella sai aina käyntiin. Mutta tuulettajan hihnaa kannatti pitää aina mukana. Muttei niitäkään autoja enää kai saa.

Sinulla oli sitten se alkuperäinen pyöreälamppuinen. Minun kanttilamppuisessa (1200S) oli myös muuten kaikki edellytykset tuolle, työkalulaukusta löytyvaa kampea myöten, mutta valitettavasti etuhelmassa ei ollut enää reikää josta kammen olisi saanut paikalleen. Kampiakselin päässä hihnapyörässä oli kyllä edelleen se kammen vetokappale. ;D
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Enhancer

Ei kai sitä tarvitse kuin ostaa N47-moottorilla varustettu BMW, ymmärtääkseni noissa toinen ketju vaihdetaan juurikin uittamalla yläpuolelta. Ympyrä sulkeutuu jne? :) Kammen paikkaa ei taida keulasta kuitenkaan löytyä...
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Popo

Lainaus käyttäjältä: tet - 13.02.18 - klo:12:38
Sinulla oli sitten se alkuperäinen pyöreälamppuinen. Minun kanttilamppuisessa (1200S) oli myös muuten kaikki edellytykset tuolle, työkalulaukusta löytyvaa kampea myöten, mutta valitettavasti etuhelmassa ei ollut enää reikää josta kammen olisi saanut paikalleen. Kampiakselin päässä hihnapyörässä oli kyllä edelleen se kammen vetokappale. ;D

Ladan jakoketjuhan oli suorastaan huolto-ohjelman mukaan kiristettävä joka 10 tkm. Ja vaihdettiin 60  tkm välein. Väljä ketju alkoi pitämään "sepelimyllyn" ääntä. Näin muistelen...

Ensimmäinen "kanttilamppuhan" oli 2105, jossa 1300-kone oli jakoHIHNALLA. Se ei kovin kauaa tuotannossa viihtynyt, vaan 1200S ja 1500 S ketjukoneet jatkoivat. Oliko Tovereille liian vaativaa tuo hihnatekniikka, ken tietää.

Off-Topic jakopään toteutuksen historiaa tämäkin...
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 13.02.18 - klo:13:27
Ei kai sitä tarvitse kuin ostaa N47-moottorilla varustettu BMW, ymmärtääkseni noissa toinen ketju vaihdetaan juurikin uittamalla yläpuolelta. Ympyrä sulkeutuu jne? :) Kammen paikkaa ei taida keulasta kuitenkaan löytyä...

Taisi olla kolmas ketju joka venyy ja sen pystyy vaihtamaan yläkautta vetämällä vanhalla ketjulla uusi paikoilleen. Joissain se venyy ja joissain ei, toivottavasti ei omassa vielä pariin vuoteen  ::)
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

JREwing

Skoda Octavia 1.2TSI vm. 2011 km. 129500 on tällä hetkellä merkkiliikkeen takapihalla. Vein auton ihan oma-aloitteisesti ilman häiriöilmoituksia ketjun tarkistukseen, toki epäilin ongelman olemassa oloa. Käytännössä ketju oli venynyt jo ihan loppuun, hyppy rattaalta olisi voinut tapahtua milloin vaan. Remontin kustannusarvio on 882,71â,¬. Nyt odottelen mitä merkkiliike saa neuvoteltua maahantuojan osuudeksi ennenkuin annan luvan remonttiin.

jt

Voiko tuon ketjun kuntoa mitenkään chekata softalla (esim. VCDS) vai onko ainut tapa mekaaninen tarkastelu ja "venyttely"?
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

JREwing

Lainaus käyttäjältä: JREwing - 19.02.18 - klo:17:39
Skoda Octavia 1.2TSI vm. 2011 km. 129500 on tällä hetkellä merkkiliikkeen takapihalla. Vein auton ihan oma-aloitteisesti ilman häiriöilmoituksia ketjun tarkistukseen, toki epäilin ongelman olemassa oloa. Käytännössä ketju oli venynyt jo ihan loppuun, hyppy rattaalta olisi voinut tapahtua milloin vaan. Remontin kustannusarvio on 882,71â,¬. Nyt odottelen mitä merkkiliike saa neuvoteltua maahantuojan osuudeksi ennenkuin annan luvan remonttiin.
Maahantuoja maksaa osista 80% ja työstä 60%.

maileri

Ei sun tarvi maksaa tuosta pennin jeniä. Täydet vastaantulot on luvattu koska valmistaja on myöntänyt suunnitteluvirheen.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: maileri - 20.02.18 - klo:20:37
Ei sun tarvi maksaa tuosta pennin jeniä. Täydet vastaantulot on luvattu koska valmistaja on myöntänyt suunnitteluvirheen.

Niimpä. Moni asiakas vain tyytyy tuohon ensimmäiseen tarjoukseen.

Toki takuun vuoksi kannattaa joku 10% varaosista maksaa, että saa sen kahden vuoden takuun noille osille...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Jipe

Lainaus käyttäjältä: jt - 19.02.18 - klo:23:18
Voiko tuon ketjun kuntoa mitenkään chekata softalla (esim. VCDS) vai onko ainut tapa mekaaninen tarkastelu ja "venyttely"?
Volkkarihuollossa tekivät omalle autolleni huoltokuitin mukaan TSI testin joka ei kauaa kestänyt kun ilmoittivat jakoketjun olevan venynyt. Laittavatko sitten tietokoneeseen auton kiinni vai avaavatko moottoria? Eikös siinä pidä hetki purkaa osia tieltä ennenkuin pääsee käsiksi siihen ketjuun?

JREwing

Lainaus käyttäjältä: maileri - 20.02.18 - klo:20:37
Ei sun tarvi maksaa tuosta pennin jeniä. Täydet vastaantulot on luvattu koska valmistaja on myöntänyt suunnitteluvirheen.
Olen tässä kirjoitellut osoitteeseen skoda@skoda.fi, mutta eivät suostu parempiin korvauksiin. Pitäisi löytyä jotain uusia perusteita - mistä niitä saisi, kun kaikki on tehty huolto-ohjelmaa paremmin?

Popo

Lainaus käyttäjältä: JREwing - 22.02.18 - klo:18:22
Olen tässä kirjoitellut osoitteeseen skoda@skoda.fi, mutta eivät suostu parempiin korvauksiin. Pitäisi löytyä jotain uusia perusteita - mistä niitä saisi, kun kaikki on tehty huolto-ohjelmaa paremmin?

Milloin autosi on otettu käyttöön? Onko jo 11/11 mennessä käyttöön otetut "parannetut" osat jakopäässä? Vanhemmissa voisi vedota jo  alunperin vialliseen rakenteeseen, mutta toisaalta sillä on menty pitkään,  ellei tämä ole jo toinen jakopään remppa...
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

Juhoo90

Meikäläisen case tämä: Vw Golf 1.4 TSI vm.08 ajettu 108tkm BMY-moottori. Jakoketju uusittu VV-Autolla noin puolitoista vuotta sitten (30tkm). Nyt vein auton valtuutetulle VW huoltamolle huoltoon, koska sytytteli välillä kylmänä moottorin vikavaloa, arvelin että voisi johtua venyneestä jakoketjusta.

Tuomio: Kahdessa sylinterissä kylmänä sytytyskatkoja. Öljyn seassa bensaa(tuoksu), arvio että korkeapainepumppu vuotanut öljyn sekaan. Jakoketju todettu testerillä venyneeksi. Tämän jälkeen pyydettiin lupa puristupainemittauksiin ja sylintereiden tarkastukseen endoskoopilla ja lopputuloksena saatiin 12 / 11 / 6 / 5 puristukset suunnilleen(sen jälkeen kun olin kertonut että varaosatakuu voimassa). Sylintereitä ei koskaan tarkistettu vaan todettiin että moottori uusittava.

Ei vastaantuloja koska bensaa öljyn seassa(edelleen öljy pisaroituu tikun päähän ja öljyn taso aivan merkissään). Tämä voitelun huonontuminen vaurioittanut jakoketjua ja moottoria. Korjausarvio 13tâ,¬ ei kannata korjata. Autolla ajettu viime aikoina enimmäkseen lyhyttä kaupunkiajoa.

Mikä on arvon raadin näkemys tähän. Auto käynnistyy normaalisti avaimesta edelleen, ei mielestäni ole käyntiäänessä muutoksia.
1. Voiko auto käydä näillä puristuksilla aivan normaalisti ja ilman moottorinvikavaloa? Ei edes savuta?
2. Eihän ketjun pitäisi tuona aikana vielä venyä mihinkään, aivan naurettava väite. Onko ketjulla suihku vai kylpyvoitely?

Mun näkemys tähän on että puristuspaineen mittauksessa tapahtunut virhe.

Löysin muutaman saman tapaisen jutun joissa korvauksista yritetty luistaa vedoten nimenomaan tähän bensaan öljyssä, tämä ilmeisesti uusi kikka?

Nyt aion varata toisesta huoltamosta ajan että tsekkaavat puristukset puolueettomasti.

sambolo

Jotenki tuntuu et vag alko taas välttelee vastuuta noissa ketjujutuissa kun päästöskandaali alko..
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Popo

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 23.02.18 - klo:20:40
Jotenki tuntuu et vag alko taas välttelee vastuuta noissa ketjujutuissa kun päästöskandaali alko..

Pari vuotta sitten oli kampanja ja testasivat sekä korjasivat tehtaan piikkiin enemmänkin ajettuja, 100% korvaukset. Siis VW-Auto. Nyt palattu "vanhaan normaaliin"?

Skoda ja Helkama erikseen. Ja Kuluttajaviranomainen ei taida edellyttää ketjun kestoa 200 tkm valmistajan piikkiin, kun uusien osien mukana saa "ikäistään paremman" auton, niin pitää jotain maksaa.

Ketjulle ei ole huolto-/vaihtoväliä, mutta silti ok jos vaihdetaan kuten hihna... ::)

Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

multsi

#6022
Mun mielestä toi nuuhkudiagnoosi tikunnokasta on aika hauska  :D ;D

Haiseeko siinä ihan oikeasti bensa jos itse haistelet? Mä uskoisin, että bensa palaa öljyn seasta pois niin, että mitään ei huomaa, ellei sitä sitten oikeasti mene sinne litratolkulla. Tee kepponen ja vaihda siihen uudet öljyt ja mene sitten myyjän kanssa haistelemaan öljytikkua.

Kuulosta enemmän myyjälle opetetulta mallivastaukselta, joka kerrotaan jokaiselle, jolle ei haluta korvata mitään.


vwmies

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 20.02.18 - klo:21:13
Niimpä. Moni asiakas vain tyytyy tuohon ensimmäiseen tarjoukseen.

Toki takuun vuoksi kannattaa joku 10% varaosista maksaa, että saa sen kahden vuoden takuun noille osille...

Takuu on tietenkin vapaaehtoinen jne.... irvokasta tai arvokasta maksaa kymmenen pinnaa osista ja saa taas 2 v. "jatkon" takuulle.
Suunnitteluvihreitä ja mokia ei kukaan tule marmorilla myöntämään, "enpä ole kuullut" ....  :o
Yritetään pärjätä.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 24.02.18 - klo:08:51
Takuu on tietenkin vapaaehtoinen jne.... irvokasta tai arvokasta maksaa kymmenen pinnaa osista ja saa taas 2 v. "jatkon" takuulle.
Suunnitteluvihreitä ja mokia ei kukaan tule marmorilla myöntämään, "enpä ole kuullut" ....  :o

Maksat osan remontista ja saat sille kahden vuoden takuun=Saat mielen rauhan ja pidät auton.
Et maksa mitään ja et saa kahden vuoden takuuta=Auto mahdollisimman nopeasti kiertoon.

Väittäisin että aika pitkälle ajatusmaailma henkilöllä on juuri tuo.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Juhoo90

Lainaus käyttäjältä: multsi - 24.02.18 - klo:08:08
Mun mielestä toi nuuhkudiagnoosi tikunnokasta on aika hauska  :D ;D

Haiseeko siinä ihan oikeasti bensa jos itse haistelet? Mä uskoisin, että bensa palaa öljyn seasta pois niin, että mitään ei huomaa, ellei sitä sitten oikeasti mene sinne litratolkulla. Tee kepponen ja vaihda siihen uudet öljyt ja mene sitten myyjän kanssa haistelemaan öljytikkua.

Kuulosta enemmän myyjälle opetetulta mallivastaukselta, joka kerrotaan jokaiselle, jolle ei haluta korvata mitään.



Joo, kyllä se bensalle tuoksahtaa, mutta mielestäni se että öljy kuitenkaan ei norona valu tikusta pois on merkki siitä ettei sitä oikeasti siinä paljoa seassa ole. Onko kellään kokemusta että voiko sitä pitoisuutta millään mitata kuin hajun perusteella :D

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Juhoo90 - 24.02.18 - klo:11:37
Joo, kyllä se bensalle tuoksahtaa, mutta mielestäni se että öljy kuitenkaan ei norona valu tikusta pois on merkki siitä ettei sitä oikeasti siinä paljoa seassa ole. Onko kellään kokemusta että voiko sitä pitoisuutta millään mitata kuin hajun perusteella :D

Jos haistamisen perusteella muka evätään, niin haistattaisin itse pitkät 😉. Tuo uusien öljyjen vaihtaminen ja uudelleen näyttö ei ole paha idea.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Juhoo90

Lainaus käyttäjältä: Juhoo90 - 24.02.18 - klo:11:37
Joo, kyllä se bensalle tuoksahtaa, mutta mielestäni se että öljy kuitenkaan ei norona valu tikusta pois on merkki siitä ettei sitä oikeasti siinä paljoa seassa ole. Onko kellään kokemusta että voiko sitä pitoisuutta millään mitata kuin hajun perusteella :D

Päivitys tähän keissiin:
Toisessa huollossa ei alentunutta puristuspainetta havaittu tasainen 14bar kaikissa sylintereissä, ei myöskään ohivuotoa. Sytytyskatkoja käynnistäessä edelleen toisinaan, epäillään joko puola- tai suutinvikaa.

Mitä tästä oppineena, no ainakin se ettei Laakkoseen voi luottaa missään asiassa, eivät näköjään kaihda keinoja päästäkseen vastuustaan. Tämän heidän "moottori korjauskelvoton" kommentin takia olemme joutuneet hankkimaan toisen väliaikaisen auton, sekä käyttämään aivan kohtuuttoman paljon aikaa tapellessa autoliikkeen ja kuluttaja-asiamiehen kanssa.

Tästä lähtee Laakkoselle reklamaatio.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Juhoo90 - 01.03.18 - klo:16:30
Päivitys tähän keissiin:
Toisessa huollossa ei alentunutta puristuspainetta havaittu tasainen 14bar kaikissa sylintereissä, ei myöskään ohivuotoa. Sytytyskatkoja käynnistäessä edelleen toisinaan, epäillään joko puola- tai suutinvikaa.

Mitä tästä oppineena, no ainakin se ettei Laakkoseen voi luottaa missään asiassa, eivät näköjään kaihda keinoja päästäkseen vastuustaan. Tämän heidän "moottori korjauskelvoton" kommentin takia olemme joutuneet hankkimaan toisen väliaikaisen auton, sekä käyttämään aivan kohtuuttoman paljon aikaa tapellessa autoliikkeen ja kuluttaja-asiamiehen kanssa.

Tästä lähtee Laakkoselle reklamaatio.

Kaippa sulla on tuo Laakkosen diagnoosi kirjallisena?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Juhoo90

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 01.03.18 - klo:22:19
Kaippa sulla on tuo Laakkosen diagnoosi kirjallisena?

Juu on ihan paperilaskulla nämä diagnoosit, sekä sähköpostissa kun oltiin juuri reissussa ulkomailla kun auto oli huollossa niin ei puhelimella onnistunut yhteydenpito.

Tänään soitteli jo korjaamopäällikkö lisätietoja ja lupasi palailla asiaan ensi viikolla, kovasti kyllä pahoitteli tapausta jo tässä vaiheessa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy