Kirjoittaja Aihe: TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset  (Luettu 2012326 kertaa)

Poissa Eka Golf

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.896
    • Profiili
Mitä täm tarkoitti rahassa? Paljonko piti vielä maksaa?
725€ maksoin mutta siihen sisältyi laatikon öljyn vaihto sekä moottoriöljyn ja suodattimen vaihto, eli kustansi minulle jotain 500€ tai alle?

Poissa Jipe

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 22
    • Profiili
Oma Golf 1.4 tsi vm2011 lähti tänään määräaikaishuoltoon volkkarille autolla ajettu 88tkm. Pyysin huoltoa tarkistamaan jakoketjun kunnon ja oli kuulemma toleranssien ulkopuolella. Huoltokirja on kunnossa ja maahantuoja maksaa 100% ketjun vaihdon. Itselle tuli yhteensä maksettavaa 970€ kun takajarru levyt, palat ja käsijarruvaijeri joudutaan vaihtamaan määräaikaishuollon lisäksi. Autoilu on kyllä ihanan halpaa.

Poissa Foxit

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 328
  • Lexus CT 200h - Hybrid A Comfort (2011)
    • Profiili
Oma Golf 1.4 tsi vm2011 lähti tänään määräaikaishuoltoon volkkarille autolla ajettu 88tkm. Pyysin huoltoa tarkistamaan jakoketjun kunnon ja oli kuulemma toleranssien ulkopuolella. Huoltokirja on kunnossa ja maahantuoja maksaa 100% ketjun vaihdon. Itselle tuli yhteensä maksettavaa 970€ kun takajarru levyt, palat ja käsijarruvaijeri joudutaan vaihtamaan määräaikaishuollon lisäksi. Autoilu on kyllä ihanan halpaa.
Miksi vasta 88 tkm ajetut takajarrulevyt menevät vaihtoon?  ::) Liian kuluneet jo noilla kilsoilla?
Lexus CT 200h - Hybrid A Comfort (2011)
ex: Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol
      Volkswagen Polo 1,2 TDI

Poissa kt

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.181
  • Ocu2/ G+/Fabia/Touran1,4DSG
    • Profiili
^ ^ Tuossa jarrulevyvaihdossahan ne työpalkat saa ketjunvaihtoonkin. Kannattaa ehkä vaihdattaa jarrulevyt ja vaierit muualla nyrkkipajassa myöhemmin ja tehdä nyt vain normaali huolto. Tekevät ketlunvaihdon sitten, kun haluavat. ;)
Foorumilla jo vuodesta 2009

Poissa mfroberg

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 167
    • Profiili
Yleisin syy takalevyjen vaihtoon taitaa tänä päivänä olla ruostuminen. Kun jarrupoljinta painellaan vaan hissukseen tapahtuu kaikki jarruttaminen etujarruilla. Vaimon juuri vaihtoon menneessä kolmivuotiaassa Golfissa todettiin ekassa (ja meille myös vikassa) katsastuksessa orastavaa ruosteongelmaa pelkääjän puolen takalevyssä, katsellessani jarrutestiä huomasin itsekin sen dynossa sellaisena eräänlaisena kynnyksenä jarrutehossa, ei kuitenkaan vaikuttanut leiman saantiin.

Itsellä on aina välillä tapana survoa jarrua kunnolla esim. motarin erkanemisrampilla (ei saa olla ketään lähellä takana), viimeksi tänä aamuna. Pysyy takalevyt kirkkaina tuolla tavalla eikä männät jumi. Pitää vaan saada rouva käyttämään jarruja kunnolla, välillä ajan itsekin hänen autollaan joten silloin saavat levyt hankausta myös takana.

VW Golf Variant 1.5 TSI DSG Highline 2018
Seat Leon ST 1.0 TSI Style 2017

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.766
    • Profiili
^ ^ Tuossa jarrulevyvaihdossahan ne työpalkat saa ketjunvaihtoonkin. Kannattaa ehkä vaihdattaa jarrulevyt ja vaierit muualla nyrkkipajassa myöhemmin ja tehdä nyt vain normaali huolto. Tekevät ketlunvaihdon sitten, kun haluavat. ;)

Kuulostaa levyjen/palojen ja käsijarruvaijerin vaihdon hinta ryöstöltä  ;D.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa sambolo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.049
    • Profiili
Kuulostaa levyjen/palojen ja käsijarruvaijerin vaihdon hinta ryöstöltä  ;D.

Siinähän oli määräaikaishuolto myös. Itellä ois ollu seat centerissä 120tkm määräaikaishuolto 690e ja risat.. käytin kyllä muualla ja maksoi noin 300e.
5F Leon 1.4 tsi style
Ex vag:
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Poissa tet

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.946
    • Profiili
Joo, ainoa hyvä auto on mulla ollut Lada. Siinä pystyi itse kiristämään jakoketjua ja tarvittaessa sen vaihtamaan. Ja kammella sai aina käyntiin. Mutta tuulettajan hihnaa kannatti pitää aina mukana. Muttei niitäkään autoja enää kai saa.

Sinulla oli sitten se alkuperäinen pyöreälamppuinen. Minun kanttilamppuisessa (1200S) oli myös muuten kaikki edellytykset tuolle, työkalulaukusta löytyvaa kampea myöten, mutta valitettavasti etuhelmassa ei ollut enää reikää josta kammen olisi saanut paikalleen. Kampiakselin päässä hihnapyörässä oli kyllä edelleen se kammen vetokappale. ;D
Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6, Jungle Green
ex-vag: Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011, Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 Comfortline MY 2010

Poissa Enhancer

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 541
    • Profiili
Ei kai sitä tarvitse kuin ostaa N47-moottorilla varustettu BMW, ymmärtääkseni noissa toinen ketju vaihdetaan juurikin uittamalla yläpuolelta. Ympyrä sulkeutuu jne? :) Kammen paikkaa ei taida keulasta kuitenkaan löytyä...
VCDS -apua tarjolla Tampereella, yksityisviesti tai vcds@enhancer.fi tavoittaa. Käytössä HEX-V2. Vikakoodit, testit, sopeutukset, lisätoimintojen aktivointi jne.

Poissa Popo

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 174
    • Profiili
Sinulla oli sitten se alkuperäinen pyöreälamppuinen. Minun kanttilamppuisessa (1200S) oli myös muuten kaikki edellytykset tuolle, työkalulaukusta löytyvaa kampea myöten, mutta valitettavasti etuhelmassa ei ollut enää reikää josta kammen olisi saanut paikalleen. Kampiakselin päässä hihnapyörässä oli kyllä edelleen se kammen vetokappale. ;D

Ladan jakoketjuhan oli suorastaan huolto-ohjelman mukaan kiristettävä joka 10 tkm. Ja vaihdettiin 60  tkm välein. Väljä ketju alkoi pitämään "sepelimyllyn" ääntä. Näin muistelen...

Ensimmäinen "kanttilamppuhan" oli 2105, jossa 1300-kone oli jakoHIHNALLA. Se ei kovin kauaa tuotannossa viihtynyt, vaan 1200S ja 1500 S ketjukoneet jatkoivat. Oliko Tovereille liian vaativaa tuo hihnatekniikka, ken tietää.

Off-Topic jakopään toteutuksen historiaa tämäkin...
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012

Poissa Patomursu

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.290
    • Profiili
Ei kai sitä tarvitse kuin ostaa N47-moottorilla varustettu BMW, ymmärtääkseni noissa toinen ketju vaihdetaan juurikin uittamalla yläpuolelta. Ympyrä sulkeutuu jne? :) Kammen paikkaa ei taida keulasta kuitenkaan löytyä...

Taisi olla kolmas ketju joka venyy ja sen pystyy vaihtamaan yläkautta vetämällä vanhalla ketjulla uusi paikoilleen. Joissain se venyy ja joissain ei, toivottavasti ei omassa vielä pariin vuoteen  ::)
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

Poissa JREwing

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Skoda Octavia 1.2TSI vm. 2011 km. 129500 on tällä hetkellä merkkiliikkeen takapihalla. Vein auton ihan oma-aloitteisesti ilman häiriöilmoituksia ketjun tarkistukseen, toki epäilin ongelman olemassa oloa. Käytännössä ketju oli venynyt jo ihan loppuun, hyppy rattaalta olisi voinut tapahtua milloin vaan. Remontin kustannusarvio on 882,71€. Nyt odottelen mitä merkkiliike saa neuvoteltua maahantuojan osuudeksi ennenkuin annan luvan remonttiin.

Poissa jt

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 111
    • Profiili
Voiko tuon ketjun kuntoa mitenkään chekata softalla (esim. VCDS) vai onko ainut tapa mekaaninen tarkastelu ja "venyttely"?
VW Passat -11 1.4TSI DSG Ecofuel (kaasu)

 









Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi