TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: nackerton - 15.03.16 - klo:15:10
Haha ;D Yrittikö huoltoneuvoja repiä vähän lisää voita leivän päälle laskuttamalla sekä tehdasta 100 % että asiakasta jollain tonnilla? Meni kyllä puhumaan liikaa..
[/quote

Oikeasti tämä homma haisee ja kauas. Samahan oli Ruotsissa. Yritykset yrittävät maksattaa asiakkaalla vaikka tehdas korvaa kaikki. Mä väitän että yritykset tekee tuolla lisäkatetta,  kun paremmin tuottavat huollot jää näiden takia tekemättä.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

multsi

#5461
Lainaus käyttäjältä: Popo - 09.03.16 - klo:12:511.2 TSIn normi ketjurempan hinta oli vuonna 2014 Vehosta saamani tiedon mukaan 800 - 900 â,¬. Ko. työnjohtajan näkemyksen mukaan ei "näillä nykyisillä  moottoreilla" ajeta yli 200 tkm ilman jotain remonttia, mutta sitä ennen huoltokuluja onkin sitten vähemmän, kuin "vanhoja hyviä moottoreita" kaipailevat muistavat... ;)

Näin varmasti on jos "vanhoilla kunnon moottoreilla" tarkoitaan 70-lukulaisia ja sitä vanhempia. 80-/90- taitteesta eteenpäin moottorit ovat olleet kyllä pitkälti huoltovapaita. Eli huollossa on lähinnä vaihdettu öljyt.

Toki jos huoltokuluilla tarkoitetaan pelkästään öljyvaihdon tiheydestä johtuvia kustannuksia, niin siinä työnjohtaja oli varmasti oikeassa.

Kestää se itse moottori nykyään kuten ovat kestäneet jo pitkään. Nykymoottoreissa on vain siinä moottorin ympärillä niin monta anturia, tunnistinta sun muuta tilpehööriä, että nämä niitä ongelmia vanhemmiten tuottavat.

pomo

Ja tiukentuvat pakokaasupäästöt yhdessä pienentyneen kulutuksen ja kasvaneiden tehojen kanssa.

Mutta aika härskisti yrittivät kusettaa, taisi olla laaakkone tai pölhö?

Oktaavi

Minä ainakin laittaisin viestiä eteenpäin, esimerkiksi tehtaalle/maahantuojalle, jos paikallinen merkkiliike yrittäisi veloittaa sellaisesta remontista lisää, minkä tehdas on jo korvannut/korvaa kokonaan. Uskoisin, että heitä kiinnostaisi tälläiset tapaukset.

Popo

Lainaus käyttäjältä: multsi - 16.03.16 - klo:00:53
Näin varmasti on jos "vanhoilla kunnon moottoreilla" tarkoitaan 70-lukulaisia ja sitä vanhempia. 80-/90- taitteesta eteenpäin moottorit ovat olleet kyllä pitkälti huoltovapaita. Eli huollossa on lähinnä vaihdettu öljyt.

Toki jos huoltokuluilla tarkoitetaan pelkästään öljyvaihdon tiheydestä johtuvia kustannuksia, niin siinä työnjohtaja oli varmasti oikeassa.

Kestää se itse moottori nykyään kuten ovat kestäneet jo pitkään. Nykymoottoreissa on vain siinä moottorin ympärillä niin monta anturia, tunnistinta sun muuta tilpehööriä, että nämä niitä ongelmia vanhemmiten tuottavat.

Oma tulkinta oli, että ei taida edes perusmoottori kestää kuiten 80/90-luvuilla tehdyt. Olisiko näiden nykyisten kvartaalitalous-, päästö- ja kulutusnormien vaikutuksesta "kevennetty ja halpuutettu" jo kertaalleen kestäviksi suunniteltuja rakenteita. Turbo muuten yksinkertaisen moottorin kyljessä on yksi tekijä...

Tuo keskustelu tapahtui jakoketjun tarkastuksen yhteydessä. Luotto maksetun auton luovutuksen jälkeen laskuja lähetelleeseen ja käytettyjä talvipyöriä  uutena myyneeseen MetroAutoon oli niin vähissä,  että kysyin Vehosta mahdollisuutta tarkistaa asia takuuajan lopulla ja siellähän homma hoitui.

Onhan se aikamoista, jos edelleen koitetaan tehdä lisätiliä maahantuojan ja tehtaan jo 100% korvaamasta rempasta.Ehkä korvaukset ovat alakanttiin verrattuna asiakkaalta suoraan perittäviin, mutta silti.

Autoalalla on ilmisesti sisäänrakennettu ajattelu, että uudet autot myydään mielikuvilla ja merkkihuollon palveluita käytetään sen jälkeen automaattisesti määrätty aika ennen pärnäsen palveluita. Hyvä palvelu tarkoittaa tod näk näille toimijoille, osaako huoltomyyjä tarjota sijaisautoa, pesua, rengashotellia sun muita maksullisia palveluita.
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

Tomppaa_


-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Tomppaa_ - 19.03.16 - klo:16:41
Jätän tämän vain tähän  ;)

https://www.youtube.com/watch?v=Q4OFnhowtSk

Onnellinen vag:n omistaja  ;). Eikä muuten korjaannu pelkällä ketjun vaihdolla, kun löysä ketju syö myös muita paikkoja...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

tarzi

Nykyään vaihdetaan kaikki rattaat noihin samalla kun ketju.
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"


- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: tarzi - 19.03.16 - klo:17:57
Nykyään vaihdetaan kaikki rattaat noihin samalla kun ketju.

Mitä tuo pomppinen tekee sitten nokka-akselille ja muille komponenteille, kun täälläkin on kirjoitettu että parhaimmillaan 0-60tkm on vaihdettu ketju kahteen kertaan?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

tarzi

Mikä pomppiminen? Tietty jos jako menee sekaisin niin hajoo venat. Löysä ketju ei kuluta kuin laahareita ja joissain harvoissa tapauksissa rattaita.
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"


- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

Tommi6

Ostin tammikuun lopussa 171tkm ajetun A4 2.0tfsi vm05 bgb koneella, öljyt oli vaihdettu kerran vuodessa melkein uudesta asti, joten uskalsin sen ostaa ja nyt nokkien välinen ketju poikki pari päivää sitten. Myyjä, joka on iso suomalainen autoliike tulee huikeat 50% korjauksissa vastaan. Remontin hinta vähintään 3500e riippuen miten paljon tuhoa ehti tapahtumaan, ketju katkes käynnistettäessä. Hienoja vehkeitä nämä vag vehkeet. Auto ei varoittanut millään tavalla, vaan meni kerrasta. Maahantuojalle laitoin tietenkin palautteen, mutta eihän ne mitään tietenkään korvaa 11 vuotiaaseen autoon.

Archie

#5471
Lainaus käyttäjältä: Tommi6 - 21.03.16 - klo:09:13
Ostin tammikuun lopussa 171tkm ajetun A4 2.0tfsi vm05 bgb koneella, öljyt oli vaihdettu kerran vuodessa melkein uudesta asti, joten uskalsin sen ostaa ja nyt nokkien välinen ketju poikki pari päivää sitten. Myyjä, joka on iso suomalainen autoliike tulee huikeat 50% korjauksissa vastaan. Remontin hinta vähintään 3500e riippuen miten paljon tuhoa ehti tapahtumaan, ketju katkes käynnistettäessä. Hienoja vehkeitä nämä vag vehkeet. Auto ei varoittanut millään tavalla, vaan meni kerrasta. Maahantuojalle laitoin tietenkin palautteen, mutta eihän ne mitään tietenkään korvaa 11 vuotiaaseen autoon.

Tuohan on kaupan purun paikka jos eivät maksa (lähes) kokonaan. Alle 2kk. kaupan teosta ja noin vähän ajettu.

Tommi6

Lainaus käyttäjältä: Archie - 21.03.16 - klo:11:32
Tuohan on kaupan purun paikka jos eivät maksa (lähes) kokonaan. Alle 2kk. kaupan teosta ja noin vähän ajettu.

Ei suostu kaupan purkuun ja vaihdossa antamani ocu mennyt jo kaupaksikin. Ei kai tässä auta kuin kirota auto kauppiaat ja etenkin vag konsernin huippu kalliit, mutta umpi surkeat autot. Joita itsekkin omistanut jo neljä kappaletta.

vwmies

Lainaus käyttäjältä: Tommi6 - 21.03.16 - klo:21:09
Ei suostu kaupan purkuun ja vaihdossa antamani ocu mennyt jo kaupaksikin. Ei kai tässä auta kuin kirota auto kauppiaat ja etenkin vag konsernin huippu kalliit, mutta umpi surkeat autot. Joita itsekkin omistanut jo neljä kappaletta.

Kannattaisiko silti pikapikaa kysyä apuja maistraatin kuluttajaneuvojalta ? Ei maksa kuin puhelinkulut. Jos kiesi on liikkeestä ja vika ilmenee 6kk sisällä ostohetkestä, pätee ns. virheolettama automaattisesti eli vian oletetaan olleen jo ostohetkellä. Toki kannattaa myös pyytää apua tai malli oikeamuotoiseen reklamaatioon. Se että vanha auto on myyty, ei käsittääkseni vaikuta asiaan.  ::)

OT: arenaa lukiessa ainakin käytettyjä todella paljon myyvän K-kirjaimella alkavan ketjun kanssa näyttäisi jälkipeli takkuavan pahasti.  :o
Yritetään pärjätä.

Zmo

Täällä väitetään että 2011 jälkeen ei enää pitäisi huolia olla? Ei taida pitää paikkansa? 1.2TSI fabia 2011-2013 saattaisi olla kiikarissa ..

http://www.iltalehti.fi/autot/2015051119668901_au.shtml
http://www.volkswagen.fi/vv-auto/vw_news.nsf/html/tsi-moottoreidenjakoketjut?open&db=vw5.nsf

:-\

Popo

Lainaus käyttäjältä: Zmo - 23.03.16 - klo:17:12
Täällä väitetään että 2011 jälkeen ei enää pitäisi huolia olla? Ei taida pitää paikkansa? 1.2TSI fabia 2011-2013 saattaisi olla kiikarissa ..

http://www.iltalehti.fi/autot/2015051119668901_au.shtml
http://www.volkswagen.fi/vv-auto/vw_news.nsf/html/tsi-moottoreidenjakoketjut?open&db=vw5.nsf

:-\

En usko "kaikkien valehtelevan kaiken aikaa" muutetusta ketjusta v. 2011 lopulla. Olen asiaa nyt kolmisen vuotta selvitellyt ja oman auton 4/2012 valmistettu moottori on ilman korjausta pärjännyt.  ::)
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

Zmo

Pitänee kahlata tätä VIESTI-ketjua läpi kuhan kerkiää .. vaihtoehtona olis 1.6crdi diesel kone (Hyundai tai Kia Ceed) tai Focus 1.6TDCi näissä muutamassa nyt kiikarin alla olevissa ..  diesel kyllä houkuttelisi mutta päivittäiset ajot on keskimäärin alle 10km, joskus mökille 100km/suunta tai pidempi harrastusmatka .. en tiedä toimiiko diesel noilla 5km/suunta päiväajossa niin hyvin

pomo

My 12 tais rakenne muuttua ja mikä vuosi olikaan paluu hihnaan?

sambolo

Lainaus käyttäjältä: Zmo - 23.03.16 - klo:18:15
Pitänee kahlata tätä VIESTI-ketjua läpi kuhan kerkiää .. vaihtoehtona olis 1.6crdi diesel kone (Hyundai tai Kia Ceed) tai Focus 1.6TDCi näissä muutamassa nyt kiikarin alla olevissa ..  diesel kyllä houkuttelisi mutta päivittäiset ajot on keskimäärin alle 10km, joskus mökille 100km/suunta tai pidempi harrastusmatka .. en tiedä toimiiko diesel noilla 5km/suunta päiväajossa niin hyvin
Meni vähän ohi, miten tää liittyy vag bensakoneiden jakoketjuihin?
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

vwmies

Lainaus käyttäjältä: pomo - 28.03.16 - klo:21:35
My 12 tais rakenne muuttua ja mikä vuosi olikaan paluu hihnaan?

Golf VII 2012 loppuvuodesta, käytännössä kaikki Suomessa rekatut taitavat jo olla my 13 kulkineita.....
Yritetään pärjätä.

BobSmith

Laitan piruuttani tähän ketjuun, kun jakopäävaurion yhteydessäkin huolto monesti on kiinnostunut, onko auto huollettu ohjelman mukaisesti.

Eksyin tässä Vehon sivuille, jossa usein kysytyissä kysymyksissä oli:
Haittaako jos huolto menee yli kilometrirajan?
Vastauksena: "Ei haittaa, mutta huolto olisi hyvä suorittaa noin 1000 km tai yhden kuukauden tarkkuudella huoltoajankohdasta".

No ei tähän tietenkään voi VW-groupin kohdalla vedota, joten siinä mielessä off-topicciahan tämä on. Skodalle Veho kylläkin on virallinen huolto.

Lalli

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 29.03.16 - klo:03:48
Golf VII 2012 loppuvuodesta, käytännössä kaikki Suomessa rekatut taitavat jo olla my 13 kulkineita.....

Taisi hihnaan siirtyminen vaihdella aika lailla konsernin tuotteiden välillä, Toledoon tuli 1.2 Tsi Ea211 hihnalla vasta MY2016- versioon. Viimeisiä ketjukoneellisia oli myynnissä vielä syksyllä.
Toledo 1.2 Tsi

vwmies

Lainaus käyttäjältä: Lalli - 29.03.16 - klo:11:23
Taisi hihnaan siirtyminen vaihdella aika lailla konsernin tuotteiden välillä, Toledoon tuli 1.2 Tsi Ea211 hihnalla vasta MY2016- versioon. Viimeisiä ketjukoneellisia oli myynnissä vielä syksyllä.

Kyllä, ja uusi hihnakone taisi saman "kaavan" mukaan tulla myös Ocu III;seen 2013-> samalla kun tuli uusi MQB alustakin.
Yleensä konsernisisaret saavat uusimmat moottorit myöhemmin, liekö syynä rajoitettu valmistuskapasiteetti vai imagosyyt... ?
OT: bensakoneista hihnalla ei toistaiseksi ole kuulunut mitään huonoa...  :o
Yritetään pärjätä.

RSOCUstin

Lainaus käyttäjältä: Zmo - 23.03.16 - klo:17:12
Täällä väitetään että 2011 jälkeen ei enää pitäisi huolia olla? Ei taida pitää paikkansa? 1.2TSI fabia 2011-2013 saattaisi olla kiikarissa ..

http://www.iltalehti.fi/autot/2015051119668901_au.shtml
http://www.volkswagen.fi/vv-auto/vw_news.nsf/html/tsi-moottoreidenjakoketjut?open&db=vw5.nsf



:-\

Just katoin vRS Fabioita nettiautosta huvikseen parista oli kone vaihdettu ja laatikot myös. Niillä oli ajettu 60-150tkm.

JiiJii71

Lainaus käyttäjältä: Tommi6 - 21.03.16 - klo:09:13
Ostin tammikuun lopussa 171tkm ajetun A4 2.0tfsi vm05 bgb koneella, öljyt oli vaihdettu kerran vuodessa melkein uudesta asti, joten uskalsin sen ostaa ja nyt nokkien välinen ketju poikki pari päivää sitten. Myyjä, joka on iso suomalainen autoliike tulee huikeat 50% korjauksissa vastaan. Remontin hinta vähintään 3500e riippuen miten paljon tuhoa ehti tapahtumaan, ketju katkes käynnistettäessä. Hienoja vehkeitä nämä vag vehkeet. Auto ei varoittanut millään tavalla, vaan meni kerrasta. Maahantuojalle laitoin tietenkin palautteen, mutta eihän ne mitään tietenkään korvaa 11 vuotiaaseen autoon.

Miten tuo meni poikki? Varoitteliko yhtään etukäteen? ...vaimolla samanlainen menopeli... ::)
Octavia RS TDI DSG 4x4 LB
Audi A4 2.0T quattro B7

tarzi

Harvinaista toi nokkien välisen ketjun katkeaminen onneksi. Eli älä menetä yöuniasi :)
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"


- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

Zmo

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 29.03.16 - klo:00:37
Meni vähän ohi, miten tää liittyy vag bensakoneiden jakoketjuihin?

Joo ääneen mietin .. kun Kiaa ei ole ahdetulla pikkukoneella ja tosiaan 1.2TSI Fabia 2012-2013 oli vaihtoehtona Ceedille, pitäs päättää uskaltaako siihen TSI:hin lähteä

pomo

Onhan se kian koneen kestävyys vielä arvoitus, eikö se tullut markkinoille tänän vuonna?

ctrlk

Lainaus käyttäjältä: Zmo - 23.03.16 - klo:17:12
Täällä väitetään että 2011 jälkeen ei enää pitäisi huolia olla? Ei taida pitää paikkansa? 1.2TSI fabia 2011-2013 saattaisi olla kiikarissa ..

http://www.iltalehti.fi/autot/2015051119668901_au.shtml
http://www.volkswagen.fi/vv-auto/vw_news.nsf/html/tsi-moottoreidenjakoketjut?open&db=vw5.nsf

:-\

Siitä on olemassa tehtaan tiedote, joka muistaakseni pyöri netissäkin. Meillä on kakkosautossa vuoden 2012 1.2 TSI, ja se on tarkistettu merkkihuollossa kausihuollon yhteydessä. Haettaessa huoltoneuvoja totesi, että tarkastus oli sittenkin tarpeeton. Autossa on huollon mukaan jo vahvempi ketju, ja huoltotiedotteessa nämä oli rajattu tarkistusten ulkopuolelle. Syy tarkistukselle oli käynnistyksen yhteydessä kuuluva ääni, mutta tästä on itse asiassa ohjekirjassakin maininta, että moottori voi ääntää käynnistyksen yhteydessä ennen kuin öljynpaine nousee (muistuttaa vähän jakopäävaivaisen rallatusta).

PP

Täällä on puhuttu, että tämä sama koskee jossain määrin tai paljonkin FSI-koneita.

No, oma 2008 Octavia II 1.6 FSI:llä taitaa olla remontin tarpeessa, kun kilometrejä on jo 199 t. Kone pitää kylmänä, pari minuuttia käynnistyksen jälkeen sopivalla kevyellä vedolla rallattavaa/kolisevaa ääntä, jonka voi helposti kuvitella tulevan ketjusta. Ã,,äni tulee hyvin rajatusti vain ihan kylmällä koneella ja sopivalla kevyellä vedolla, ei tyhjäkäynnillä tai isommin kaasuttamalla.

Mitäs arvon raati sanoo? Onko se jo pommi ja remontti pitää varata heti?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy