TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

Seat-mies77

Siis toki kai ketjun pituus säilyä ainakin suurin piirtein samana. Ilmeisesti ajatuksena on ollut, että lenkin kokoa pienentämällä ja lenkkimäärää kasvattamalla saadaan parempi ketju. Ilmeisesti vm 2012-> TSI-ketjukoneissa on ollut vähemmän ongelmia kuin vanhemmissa. Tiedä sitten johtuuko tästä vai jostain muusta.

Jos homma on ketjulenkin koosta kiinni, niin ongelmavuosien autot pysyvät "pommeina" eikä tilannetta korjaa sen enempää ketjunvaihto kuin edes moottorinkaan vaihto.  ::)

kt

Se ketjun "lamelli-osa eli yksittäinen lenkki" ei siis veny, vaan kahden lenkin välinen liitos "löystyy". Mitä enemmän lenkkejä sitä enemmän näitä lenkkiliitoksia ja sitä nopsemmin koko ketju "venyy".
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Tonika75

Laittelen itse reklamaatiota myyjäliike/maahantuoja kuluttaja-asiamiehen toimesta, tuli tässä luettua viime viikolla tämän Vagarenan lisäksi muualtakin hyviä keskusteluja , ja joskus tästä 1535 0018 FGW koodista ollut juttua niin onko tuo koodi esim vielä "voimassa"?

Ja tuossa aiemmin Saabin tapaan vertasin moottorivaurioissa, olkoot kuollut merkki mutta hyväpä auto oli 9-5. Huohotinletku hässäkkä teki sitten omat tuhonsa/ongelmansa mutta hienosti Saab hoiti sitten sen uuden puolimoottorin ja Garretin ahtimen tilalle Mitsubishin hintaan 0â,¬. Ja se takuu 5v.

Ja sitten jos joku maahantuoja alkaa vaatia no onko käyty ketjun tarkastuksessa tehty sitä ja tätä, onko siitä tiedotettu tyyliin kirje asiakkaalle, tai edes merkkihuollossa kysytty tiedättehän että TSI koneesi voi särkyä pahemminkin?

Vai onko joku puolijumala tämä Suomen VW maahantuoja , ranskassa varmaan olisi mellakka maahantuojan pihassa ja poltettas kaikki autot pihalta  ;D.

Kuningaskuluttaja-ohjelma voisi asiasta tehdä uudemman kerran juttua?

Voisin loppuun sanoa vertauksena jakopään kestosta, että äidillä vähän takavuosina unohtui "91 Carinansa hihnan vaihto, no ajoi kait 250tkm hihnalla ja sitten vasta muistivat vaihtaa. No ei silti ollut pahassa kunnossa hihna ja kiristinkään sanoi Toyotahuoltomies. Toisaalta auto hällä oli 195-425tkm ajettuna ja oliko 7v ajan. Ja ihan viime hetkinäkin kone kävi "kuin uusi".
Oli ja meni.. jakopääpoks Altea XL 1,8 TSI = Tee Se Itse

-karppa-

Ongelma on se, että ilmeisesti ne jotka ovat mediassa huutaneet asiasta ja saaneet ilmaisen remontin on ostettu hiljaiseksi jollain sopimuksella eivätkä saa enään kommentoida tuota tapausta. Näin ainakin tuon A5 audin kohdalla.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

PenaPuistoK

Lainaus käyttäjältä: Tonika75 - 30.11.15 - klo:20:12
Ja tuossa aiemmin Saabin tapaan vertasin moottorivaurioissa, olkoot kuollut merkki mutta hyväpä auto oli 9-5. Huohotinletku hässäkkä teki sitten omat tuhonsa/ongelmansa mutta hienosti Saab hoiti sitten sen uuden puolimoottorin ja Garretin ahtimen tilalle Mitsubishin hintaan 0â,¬. Ja se takuu 5v.

Ja sitten jos joku maahantuoja alkaa vaatia no onko käyty ketjun tarkastuksessa tehty sitä ja tätä, onko siitä tiedotettu tyyliin kirje asiakkaalle, tai edes merkkihuollossa kysytty tiedättehän että TSI koneesi voi särkyä pahemminkin?

Voisin loppuun sanoa vertauksena jakopään kestosta, että äidillä vähän takavuosina unohtui "91 Carinansa hihnan vaihto, no ajoi kait 250tkm hihnalla ja sitten vasta muistivat vaihtaa. No ei silti ollut pahassa kunnossa hihna ja kiristinkään sanoi Toyotahuoltomies. Toisaalta auto hällä oli 195-425tkm ajettuna ja oliko 7v ajan. Ja ihan viime hetkinäkin kone kävi "kuin uusi".
Ja minkähän helvetin takia se saabi meni konkkaan, kun noin kivasti huolehti asiakkaistaan? Kannattanee perehtyä kestämättömien firmojen historiaan hieman tarkemmin.

Mamman karinan hihna varmaan kestää isältä pojalle niin kauan, kun autolla ajetaan joka päivä edes se 10km. Ovathan nuo niin helvetin tykkejä pelejä, että ihan remmiä käy sääliksi venttiilijousien ja pakopaineiden tekemä kuorma... Voi Vittu Soikoon...

Oliko muita jäätävän räjäyttäviä argumentteja heittää TSI-koneiden ketjujen rinnalle?

ps. Miten käy "kuin uusi" loppuunajettu tojotan kone? (älä vastaa, olen nähnyt niitä ihan riittävästi...)

MTa

Lainaus käyttäjältä: kt - 30.11.15 - klo:18:24
Se ketjun "lamelli-osa eli yksittäinen lenkki" ei siis veny, vaan kahden lenkin välinen liitos "löystyy". Mitä enemmän lenkkejä sitä enemmän näitä lenkkiliitoksia ja sitä nopsemmin koko ketju "venyy".

Kutakuinkin näin. Veikkaisin että tässä tarkoitettiin ketjun lenkkien lisäyksellä ketjussa olevien levyjen määrää. Eli kasvatettaisiin levymäärää sivusuunnassa ja muutettaisiin siten levykimppuketjun rakennetta kulutuskestävämmäksi. Epäilen kyllä suuresti, että ratkaisulla on lähinnä marginaalinen vaikutus ketjun kestoon koska tarpeeksi radikaaleja muutoksia ei voi rattaiden ja mahdollisesti myös tilanpuutteen vuoksi tehdä. Ketjun jaon muuttaminen (lenkkien lisääminen) on tosiaan mahdotonta jos rattaita ei vaihdeta.

(Nokka)ketjut eivät tosiaan pitene niin että aine venyisi, vaan ketjun nivelet kuluvat. Kuluminen tapahtuu lähinnä rattaalla ketjun taittuessa ja normaalisti kuluminen tapahtuu tapin hiertäessä holkin sisäpintaa. Tämä kyseinen jakoketju näytti kuvan perusteella olevan levykimppuketjua ja siinä kuluminen tapahtuu hieman eri tavalla ketjun tapin hiertäessä sisempien levyjen reikää.

Mitä lyhyempijakoinen ketju, sitä vähemmän ketju rattaalle tullessa ja sieltä lähtiessä taittuu. Eli jos ketjukiepin koko pituus pysyy samana ja jakoa pienennetään (lenkkimäärää kasvaa), niin ketjun venyminen ei tuplaannu. Kohteesta riippuen ketjun jaon pienentäminen voi itseasiassa olla hyvinkin suositeltavaa. Tässä tapauksessa siis kuitenkin mahdotonta koska rattaat.

Tämä ei siis ollut erikseen kt:lle osoitettu, kunhan oli vartti luppoaikaa jaaritella…

skriko

Lainaus käyttäjältä: MTa - 30.11.15 - klo:22:58

(Nokka)ketjut eivät tosiaan pitene niin että aine venyisi, vaan ketjun nivelet kuluvat.

Näin kävi motonikin ketjuille 50 000 jälkeen. Ei oo muka kukaan päässyt  tolla motolla 50 000 alkuperäisillä ketjuilla, vielä on kiristysvaraa vaikka kuinka.

PenaPuistoK

Lainaus käyttäjältä: kt - 30.11.15 - klo:18:24
Se ketjun "lamelli-osa eli yksittäinen lenkki" ei siis veny, vaan kahden lenkin välinen liitos "löystyy". Mitä enemmän lenkkejä sitä enemmän näitä lenkkiliitoksia ja sitä nopsemmin koko ketju "venyy".
Mihinkäs tämä tieto perustuu?

PenaPuistoK

Lainaus käyttäjältä: MTa - 30.11.15 - klo:22:58
Kutakuinkin näin. Veikkaisin että tässä tarkoitettiin ketjun lenkkien lisäyksellä ketjussa olevien levyjen määrää. Eli kasvatettaisiin levymäärää sivusuunnassa ja muutettaisiin siten levykimppuketjun rakennetta kulutuskestävämmäksi.

(Nokka)ketjut eivät tosiaan pitene niin että aine venyisi, vaan ketjun nivelet kuluvat.

Mitä lyhyempijakoinen ketju, sitä vähemmän ketju rattaalle tullessa ja sieltä lähtiessä taittuu. Eli jos ketjukiepin koko pituus pysyy samana ja jakoa pienennetään (lenkkimäärää kasvaa), niin ketjun venyminen ei tuplaannu. Kohteesta riippuen ketjun jaon pienentäminen voi itseasiassa olla hyvinkin suositeltavaa. Tässä tapauksessa siis kuitenkin mahdotonta koska rattaat.

Tämä ei siis ollut erikseen kt:lle osoitettu, kunhan oli vartti luppoaikaa jaaritella…
Juu ja ei. Näissä tapauksissa on lähes päivän selvää, että nimenomaan lenkkien materiaali on venynyt. Toki voitelun puute aiheuttaa tuon taitteiden kulumisen, mutta paska materiaali on tässä nyt lähtökohta. Siksi sinne lyödään lisää rautaa sivuille, muuttamatta suuremmin muuta rakennetta.

Tuommoinen viaton nokkaketju joutuu melko pirulliselle rasitukselle jatkuvasti, eikä siinä juuri voitelu auta, jos materiaali tulee osastolta B)...
Teräksiä kun on niin monenlaisia.

Joku vannoutunut moottoripyöräilijä tiesi ajaneensa samoilla ketjuilla 50tkm? Mahtoiko mitata ketjun pituuden ennen/jälkeen suorituksen? Veikkaan, että muutama sentti on tullut pituutta lisää, ja nimenomaan nivelien kulumisen takia, ei materiaalin venymisen.

skriko

Lainaus käyttäjältä: PenaPuistoK - 30.11.15 - klo:23:28

Joku vannoutunut moottoripyöräilijä tiesi ajaneensa samoilla ketjuilla 50tkm? Mahtoiko mitata ketjun pituuden ennen/jälkeen suorituksen? Veikkaan, että muutama sentti on tullut pituutta lisää, ja nimenomaan nivelien kulumisen takia, ei materiaalin venymisen.

Akseliväli on kasvanut. ;)

PenaPuistoK

Lainaus käyttäjältä: skriko - 30.11.15 - klo:23:32
Akseliväli on kasvanut. ;)
Viimeksi, kun ketjuvälitteisellä pärrällä ajelin, niin tuo oli valitettavan totta... Sitä joutuu pidentämään ketjun venyessä.

Statisti

Lainaus käyttäjältä: MTa - 30.11.15 - klo:22:58
Kutakuinkin näin. Veikkaisin että tässä tarkoitettiin ketjun lenkkien lisäyksellä ketjussa olevien levyjen määrää. Eli kasvatettaisiin levymäärää sivusuunnassa ja muutettaisiin siten levykimppuketjun rakennetta kulutuskestävämmäksi. Epäilen kyllä suuresti, että ratkaisulla on lähinnä marginaalinen vaikutus ketjun kestoon koska tarpeeksi radikaaleja muutoksia ei voi rattaiden ja mahdollisesti myös tilanpuutteen vuoksi tehdä. Ketjun jaon muuttaminen (lenkkien lisääminen) on tosiaan mahdotonta jos rattaita ei vaihdeta.

(Nokka)ketjut eivät tosiaan pitene niin että aine venyisi, vaan ketjun nivelet kuluvat. Kuluminen tapahtuu lähinnä rattaalla ketjun taittuessa ja normaalisti kuluminen tapahtuu tapin hiertäessä holkin sisäpintaa. Tämä kyseinen jakoketju näytti kuvan perusteella olevan levykimppuketjua ja siinä kuluminen tapahtuu hieman eri tavalla ketjun tapin hiertäessä sisempien levyjen reikää.

Mitä lyhyempijakoinen ketju, sitä vähemmän ketju rattaalle tullessa ja sieltä lähtiessä taittuu. Eli jos ketjukiepin koko pituus pysyy samana ja jakoa pienennetään (lenkkimäärää kasvaa), niin ketjun venyminen ei tuplaannu. Kohteesta riippuen ketjun jaon pienentäminen voi itseasiassa olla hyvinkin suositeltavaa. Tässä tapauksessa siis kuitenkin mahdotonta koska rattaat.

Tämä ei siis ollut erikseen kt:lle osoitettu, kunhan oli vartti luppoaikaa jaaritella…

Uusimmassa ketjuversiossa on erilaiset rattaat kuin vanhemmissa.

Tonika75

No anteeksi Saab-vertaukset olisiko GM yksi syy Saabin kuolemaan och så vidare..

Jos niin ottaa pulttiin Carina-vertaukset taidan vinkkinä sanoa että hyvä henki ja fiilis Saabclub&Volvoforumilla   ;) En häiritse enää tässä topicissa. Over and out.
Oli ja meni.. jakopääpoks Altea XL 1,8 TSI = Tee Se Itse

MTa

Lainaus käyttäjältä: Statisti - 01.12.15 - klo:05:58
Uusimmassa ketjuversiossa on erilaiset rattaat kuin vanhemmissa.

Ihan mielenkiinnosta, osaisitkohan sanoa mitä muutoksia ketjuun ja rattaisiin on tehty?

kt

Lainaus käyttäjältä: PenaPuistoK - 30.11.15 - klo:23:13
Mihinkäs tämä tieto perustuu?

"Venyminen" on ketjun pitenemistä. Heikoin kohta ketjussa on aina juuri tämä kahden lenkin välinen liikkuva liitoskohta, kuten MTa tuossa tarkentaa. Siinä teräspinta hioo toista vastaavaa pintaa, aina kun rattaan yli ketju pyörähtää. Pehmeämpi teräspinta kuluu, jolloin kahden lenkin "välinen etäisyys" kasvaa. Liitoskohdan toteutuksella ja sen valmistustavalla ja -tarkkuudella sekä näiden materiaalien rakenteella (esim. pintakovuus) on merkitystä.
Itse lamellin runko on niin "vahva", siis keskiosaltaan, etteivät jakoketjuun kohdistuvat "voimat" pysty sitä venyttämään. Mutta juuri lamellien kummassakin päässä olevat reiät, liitostapit, holkit ja tappien kiinnitys lamelliin ovat kuluvaa materiaalia. Jos sitten sinne jakoketjukoteloon heitetään vielä hiekkaa Oulun malliin, niin nopeasti siinä huonosti käy. ;D

Kaiken tämän pystyy sopivalla peruskoulutuksella helposti päättelemään.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Seat-mies77

Hetkinen, pitääköhän sittenkin korjata tuota eilistä viestiäni muutoksista ketjulenkkien määrän suhteen.
Selailin nimittäin uudelleen Febin/Swagin varaosaluetteloita moottorin 1.2 TSI 105hv suhteen , ja taitaakin olla niin, että tuo 70 lenkin ketju onkin öljypumpun ketju ja sopii kaikenikäisiin tuonmallisiin moottoreihin. Sen sijaan 150 lenkin ketju on nokka-akselille, eli juuri se ketju missä ne ongelmat ovat olleet. Tuon ketjun kohdalla on maininta, että vuosimallista 11/2011 eteenpäin, tätä vanhempiin koneisiin ei ole tarjolla nokka-akselin ketjua. Hämäävästi kyllä esimerkiksi topautonosat.fi ja rexbo myyvät tuota öljypumpun ketjua jakoketjuna ilman sen kummempaa täsmennystä.

1.4 TSI:n kohdalla öljypumpun ketjun lenkkien lukumäärä näyttäisi olevan 54 ja nokka-akselin ketjun 130. Samat ketjut näkyy sopivan kaikkiin vuosimalleihin.

Octavia4x4

Kesällä kun käytin tuon emännän Golfin jakoketjuntarkastuksessa, näytti huoltoneuvoja näytöltään alkuperäisen ja 2011 tulleen vahvistetun ketjun kuvat. Näkyvä muutos ketjussa oli nimenomaan ketjulenkin vahvistaminen. Kun alkuperäisen ketjun lenkkilamellit ovat muodoltaan ikään kuin 8- numeron mallisia, tappien välistä ohennettuja, uudessa ketjussa lenkit ovat tasalevyisiä ovaaleja. Saattaa siinä ketjussa olla piileviäkin muutoksia, mutta tuo tosiaan näkyvä muutos. Heidän tietojensa mukaan tässä meidän 1.4 TSI (BMY) olisi laitettu nimenomaan tuo uusittu ketju vuonna 2011, 72 tkm ajettuna ja nyt 64 tkm myöhemmin venymä taas 24, vai 25o. Sillai kai..  ;)
Konsernipelejä vuodesta 1993

Octavia4x4

Lainaus käyttäjältä: kt - 01.12.15 - klo:10:11
"Venyminen" on ketjun pitenemistä. Heikoin kohta ketjussa on aina juuri tämä kahden lenkin välinen liikkuva liitoskohta, kuten MTa tuossa tarkentaa. Siinä teräspinta hioo toista vastaavaa pintaa, aina kun rattaan yli ketju pyörähtää. Pehmeämpi teräspinta kuluu, jolloin kahden lenkin "välinen etäisyys" kasvaa. Liitoskohdan toteutuksella ja sen valmistustavalla ja -tarkkuudella sekä näiden materiaalien rakenteella (esim. pintakovuus) on merkitystä.
Itse lamellin runko on niin "vahva", siis keskiosaltaan, etteivät jakoketjuun kohdistuvat "voimat" pysty sitä venyttämään. Mutta juuri lamellien kummassakin päässä olevat reiät, liitostapit, holkit ja tappien kiinnitys lamelliin ovat kuluvaa materiaalia. Jos sitten sinne jakoketjukoteloon heitetään vielä hiekkaa Oulun malliin, niin nopeasti siinä huonosti käy. ;D

Kaiken tämän pystyy sopivalla peruskoulutuksella helposti päättelemään.

Mun muistot ketjujakopäistä ovat 70- ja 80- lukujen takatuuppareista. Niissä ainakin tuo jakoketju oli lohkon sisällä suljetussa kotelossa ja ainakin alaosastaan öljykylvyssä. Ei sinne ainakaan hiekka pääse, ei edes Oulussa. On näiden nykykoneiden ketju jotenkin harvemmassa pärekorissa?  :o
Konsernipelejä vuodesta 1993

BobSmith

Lainaus käyttäjältä: kt - 01.12.15 - klo:10:11
Jos sitten sinne jakoketjukoteloon heitetään vielä hiekkaa Oulun malliin, niin nopeasti siinä huonosti käy. ;D
Ei saa sekottaa kaurapuuroa ohravelliin! Jos tässä viitataan ns. oktomurskejuttuun, niin sehän liittyi dieselkoneiden hammashihnaan. Jakoketjun koteloon ei kyllä pääse mitään hiekkaa, se on tiiviisti liimattu kiinni koska siellähän pyörii öljyä.

Octavia4x4

Lainaus käyttäjältä: BobSmith - 01.12.15 - klo:16:33
Ei saa sekottaa kaurapuuroa ohravelliin! Jos tässä viitataan ns. oktomurskejuttuun, niin sehän liittyi dieselkoneiden hammashihnaan. Jakoketjun koteloon ei kyllä pääse mitään hiekkaa, se on tiiviisti liimattu kiinni koska siellähän pyörii öljyä.
Ai, tuo "Oulun tautiko" on yksilöitynyt nimenomaan dieseleihin?  :o Pitänee tästä lähtien kiertää pohjoiseen Kajjaanin kautta.  ;D
Konsernipelejä vuodesta 1993

Statisti

Lainaus käyttäjältä: MTa - 01.12.15 - klo:07:49
Ihan mielenkiinnosta, osaisitkohan sanoa mitä muutoksia ketjuun ja rattaisiin on tehty?

Ketju ja rattaat ovat leveämpiä kuin ennen ja rattaan hampaat ovat vähän eri muotoisia.



Vasemmalla jokin vanhoista ketjuista, näitähän oli useampi versio. Oikealla uusin



Vasemmalla vanha ratas ja oikealla uusi malli.


Täällä on enemmänkin kuvia muutoksista mitä vuosien varrella on tehty.

http://a1.audi.club.forumfree.it/?t=69339806

Nämä siis koskevat 1.2 tsi moottoria, 1.4 litraisessa on aivan erilainen rakenne.



kt

Vai onko tuossa alhaalla vasemmalla "vanha kulunut" ratas ja oikealla "uusi kulumaton"?

Vaikeaa jakoketjun teossa on ketjun lamellien muodon ja reikien lävistäminen. Pehmeällä teräksellä kyseinen työ onnistuu hyvin ja urakoissa pääsee palkoille, mutta ketjun kuluminen/venyminen seuraa. Lujempaa ainetta työstettäessä työkalut kuluu eikä hommasta tahdo tulla mitään. Urakat kusee. Hinta näinollen muodostuu erilaiseksi alihankkijalla.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Statisti

Lainaus käyttäjältä: kt - 01.12.15 - klo:18:04
Vai onko tuossa alhaalla vasemmalla "vanha kulunut" ratas ja oikealla "uusi kulumaton"?

Vaikeaa jakoketjun teossa on ketjun lamellien muodon ja reikien lävistäminen. Pehmeällä teräksellä kyseinen työ onnistuu hyvin ja urakoissa pääsee palkoille, mutta ketjun kuluminen/venyminen seuraa. Lujempaa ainetta työstettäessä työkalut kuluu eikä hommasta tahdo tulla mitään. Urakat kusee. Hinta näinollen muodostuu erilaiseksi alihankkijalla.

Vasemmassa rattaassa näkyy pientä jälkeä keskellä hammasta. Se on se kuluma mitä näihin tulee kun ketju venyy.


Tässä vielä sivuprofiili vanhasta ja uudesta mallista. Oikealla uusi ratas.

Oktaavi

Lainaus käyttäjältä: Oktaavi - 24.11.15 - klo:22:07
Tänään lähti 1.2 TSI Roomster lavetilla merkkikorjaamolle. Alle 90tkm ajettu, vuosimallia -12. Ketju vaihdettu alle 30tkm sitten. Startatessa jakopään seudulta kuuluu ääni, joka kuulostaa metalliselta kirskumiselta. Tehot hävöksissä ja käynti epätasaista. Ilmeisesti ketju mennyt, ellei jotakin muutakin? Ilmoittelen lisää kuulumisia, kun kuulen kaverilta lisää, mitä on mennyt?
Jako hypännyt ja tullut damagea moottoriin enemmälti. Kuulema koko kone menee vaihtoon ja kustannus nolla euroa omistajalle.

Seat-mies77

Kuten noista Statistin postaamista kuvistakin näkyy, rattaiden hampaiden määrää ei ole muutettu eikä myöskään ketjun lenkkien lukumäärää. Pahoittelen harhaanjohtavan käsityksen jakamista edellä. Syytän siitä kyllä edelleen varaosaluettelon huonoja merkintöjä: Öljypumpun ketjua ei oltu erotettu nokkaketjusta.

Alkuperäinen kysymykseni kuitenkin oli, että voidaanko vanhanmallisen koneen/ketjun (kone, jossa vanhemman mallin ketju ja rattaat) tilalle laittaa uudemman mallinen kone/ketju. Eikös se edellyttäisi kaikkien rattaiden vaihtamista? Vai voisiko tuo uudempi leveämpi ketju pyöriä vanhanmallisilla rattailla? Jos siis vanhemmanmalliseen autoon (vm < 2011) vaihdetaan jakoketju tai vaikka koko kone ja huoltoneuvoja kehuu, että nyt jakopää vastaa tehtaan viimeisintä tekniikkaa jne, niin tarkoittaako tämä
a) että vanhanmallinen ketju on korvattu uudenmallisella ketjulla ja kaikki rattaat on vaihdettu,
b) että uudenmallinen ketju on laitettu vanhanmallin rattaille, vai
c) että vanhan ketjun tilalle on laitettu edelleen vanhanmallinen, ehkä vähän paremmin tehty ketju ja että jakopäähän on tehty joitakin muita korjauksia esim. kiristimiin tai ohjaimiin?

Mikä näistä kolmesta vaihtoehdosta on oikein?

Seat-mies77


[/quote]
Lainaus käyttäjältä: Oktaavi - 01.12.15 - klo:22:24
Jako hypännyt ja tullut damagea moottoriin enemmälti. Kuulema koko kone menee vaihtoon ja kustannus nolla euroa omistajalle.

Vuosimallin -12 autossa pitäisi kaiken järjen mukaan olla uudenmallinen ketju, joten eipä sekään näytä ongelmaa ratkaisseen.  :(

Popo

Lainaus käyttäjältä: Seat-mies77 - 02.12.15 - klo:09:49

Vuosimallin -12 autossa pitäisi kaiken järjen mukaan olla uudenmallinen ketju, joten eipä sekään näytä ongelmaa ratkaisseen.  :(

Tämä. Mutta kiinnostaa, mitä vm. -12 tarkoittaa tässä tapauksessa. Onko auto ja moottori  valmistettu jo vuonna 2011, vuosimallithan vaihtuvat yleensä jo ennen kalenterivuotta?  Uusi ketju taas on otettu käyttöön vuoden 2011 lopulla (11/2011?). Vai mite se ny sitte oli... :-\
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

MTa

Lainaus käyttäjältä: Statisti - 01.12.15 - klo:17:54
Ketju ja rattaat ovat leveämpiä kuin ennen ja rattaan hampaat ovat vähän eri muotoisia...

...Nämä siis koskevat 1.2 tsi moottoria, 1.4 litraisessa on aivan erilainen rakenne.

No on tuossa edes vähän yritystä. Varmaan tässä topikissa jo monta kertaa puitu tarkkaankin läpi, mutta ymmärsin että myös näitä uuden rakenteen ketjuja on porsinut ennen aikojaan?

Topikin lukemalla tämäkin varmaan selviäisi, mutta kysytään nyt "laiskuuttaan" että onko jakoketjut vaihdettu kaikkiin 1.2 TSI moottoreihin takaisinkutsuna, vai onko niin että joissain koneissa kestävät hienosti ja toisissa sitten taas laukeavat pienilläkin kilsoilla?

Volkkaripappa

Tänään oma TSI 1.4 CAXA aj.65000km kävi ilmaisessa jakoketjun tarkastuksessa, kaikki kunnossa,  ei toimenpiteitä. Tullut jokin uusi systeemi tuohon venymän mittaukseen, mikäli oikeinymmärsin.

Kireys mitattu nyt kaksi kertaa joskus 30000km tienoilla ja tänään uudestaan 65000km:ssä, alkuperäisillä osilla mennään, ei kai ne kaikki sitten ihan  p###kaan ole, vaikka kutsun saatuani rahatota joulua veikkailin. :D

Polari

#5249
Ketjun vaihtoa 2004

http://forums.vwvortex.com/showthread.php?1264409-DIY-Replacing-timing-chains-tensioners-and-guides-on-a-12v-VR6%5C

Ei tuo ketju mitenkään kovin vahvalta näytä, toisaalta ei se mitenkään heikoltakaan näytä.

Muutenkin juttu on aika mielenkiintoinen

Ote jutusta

Since timing chains are considered by VW to be a "lifetime" item, there is no recommended mileage for the replacement (or even inspection) of timing chain parts. However, while timing chains should realistically outlast the rest of the car, the design of the guides and tensioners used to keep the chains tight on a 12v VR6 is inadequate IMO. It is very common for guides and tensioners to fail (especially in older VR6 motors) as mileage approaches or passes 100k miles.

Jos katsoo kuinka ohut ketju on niin ei pitäisi olla mitään syytä vahvempaan ainakaan 1.2 litrasessa

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy