TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: skriko - 09.07.15 - klo:21:15
Koittakaa nyt jo pikkuhiljaa ymmärtää, että jos jakoketju on liian heikkolaatuinen polkupyörän ketju, niin ihan sama oliko ll öljyä tai muuta ja menikö vaihto pitkäksi vai ei.
Ainoa syy miksi kyttäävät niin tarkkaan mitä öljyä on käytetty ja koska vaihdettu on se, että pääsisivät maksumiehen roolista sillä verukkeella.

Tuplakomppi.

kai75

Lainaus käyttäjältä: skriko - 09.07.15 - klo:21:15
Koittakaa nyt jo pikkuhiljaa ymmärtää, että jos jakoketju on liian heikkolaatuinen polkupyörän ketju, niin ihan sama oliko ll öljyä tai muuta ja menikö vaihto pitkäksi vai ei.
Tätä juuri itsekin meinasin tuolla em. lausahduksellani... 8)
Exät: Audi A6 3.0TDI Avant Quattro tiptronic -05, Volvo V70 D5 Aut -02, Volvo V70 TDI Aut -97

MMV

Lainaus käyttäjältä: SNG - 09.07.15 - klo:23:35
Oulun seudulla VAG:n halvalla puristemetallista muotoon tehdyt hihnapyörät ovat kuluneet ja kuoppakorrosoituneet ihan yhtä huonoon kuntoon kuin hihnatkin.

Kyse ei ole VAG-spesifistä ongelmasta, vaan saman tyyppisesti kuluneita hihnapyöriä löytyy myös Toyotalta jne.

Q.Atro

Lainaus käyttäjältä: MMV - 10.07.15 - klo:06:49
Kyse ei ole VAG-spesifistä ongelmasta, vaan saman tyyppisesti kuluneita hihnapyöriä löytyy myös Toyotalta jne.

Totta. Lähipiirissä Toyotan 2.0 d4d. Normi hihnanvaihtorempan yhteydessä havaittiin hihnapyörien olevan vaihtokunnossa. Kilometrejä n. 200k.
VW CC 2.0TDI 130 -14
Ex-vag: Seat Leon FR 1.4 TSI, Audi 100 2.3 C4, Skoda Superb 2.0 TDI

JoLah

Lainaus käyttäjältä: Q.Atro - 10.07.15 - klo:07:46
Totta. Lähipiirissä Toyotan 2.0 d4d. Normi hihnanvaihtorempan yhteydessä havaittiin hihnapyörien olevan vaihtokunnossa. Kilometrejä n. 200k.

2.0 D4D on ollut kauan ketjulla... Eli aikakin voi syödä.
Skoda Octavia Ambition 2.0 150 TDI DSG 4x4 Matrix LED+peruutuskamera

ELa

vw touran 1.4 tsi vm.2010 ajettu 48000km. Tarkastettu tänään Laakkosella ketjunvenymä oli 26 astetta. Ei kuulemma aiheuta vielä toimenpiteitä.

JFabiaK

TSI-koneiden jakoketjuongelmat ovat Oulun näkökulmasta paljon vähäisempiä kuin mainittujen hammashihnojen ongelmat. Jakohihnoja on katkennut ja päässyt hampaistaan ns. oulunseudun ongelmassa. Oulussa ei ole päästy selvyyteen siitä onko tienpäällysteessä käytetty oktomurske vai teiden sulanapitämiseen käytetty uudentyyppinen urea syyllinen; uusin versio on sulanapitokemian syyllisyys. Mitu-mutu-vihreiltä on kyllä tullut syytöksiä nastarenkaista (->oktopöly), mutta suolasta ja ureasta - varsinaiset ympäristön ja pohjavesien saastuttajat - ei ole mitään syytöksiä. Nastarenkaat eivät muuten nykykuosissaan juuri teitä kuluta, ellei tienpinnoitetta pehmennetä/rapauteta suolalla tai nestesuolalla (urea).
Ja tässä on sitten hajonnut "synteettisiä" jakopäitä kaikilta automerkeiltä, niin VW:ltä, Opelilta, Toyotalta, kuin muiltakin.
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

Waiski

Lainaus käyttäjältä: Taky - 09.07.15 - klo:18:42
Jos tuossa pari viestiä ylempänä pitää kutinsa, niin voitelulla ainakin on merkitystä...

Kaikki osat vaihtoon ja myös kansi (kuulemma siinä on ylimääräinen voitelureikä uudistuksena.

Näinhän ne marmorilla kertoi, tosin tänään autoa noutaessa eri huoltoneuvoja kertoi, että kansi on pakko vaihtaa, koska sitä ei saa ehjänä irti :-) Luoja armahda meitä huoltovastaavilta ja auta meitä, että asentaja, ehkä tietää ;-)

Eka Golf

Olen kuullut että joissain merkeissä alakertaa ei voi vaihtaa mutta kansi kuulostaa oudolta?  ???
Myös paljon ajetun polkupyörän ketjun katketessa myös takarataspakka pitää vaihtaa koska muuten ei toimi kunnolla, sama kait jakoketjuissa?  ???

Waiski

^ Tuosta en tiedä, mutta nyt kun katselin ehjättyä pikku Caxa-konettani, niin kyllä toi kopan kansi uusi on, tiedä sitten miksi se on uuteen vaihdettu, ehkä kertomus ylimääräisestä voitelureiästä pitää paikkansa. Öljysuodatin on myös uusittu, nämä siis näkyvät muutokset.

pomo

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 10.07.15 - klo:01:00
Tuplakomppi.

Mutta miksi siis tarjota syy ja olla huoltamatt auto oikein? Sama koskee ihan kaikkia merkkejä, mersulla, volvolla jne on vielä tiukempaa.

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: pomo - 11.07.15 - klo:17:46
Mutta miksi siis tarjota syy ja olla huoltamatt auto oikein? Sama koskee ihan kaikkia merkkejä, mersulla, volvolla jne on vielä tiukempaa.

Olet oikeassa.  Ei saa antaa valmistajalle syytä vetäytyä vastuusta. Huoltakaa auto valmistajan ohjeiden mukaisesti käyttäen vaadittuja nesteitä. Parasta "myrkkyä" valmistajalle on kun ketju venyy vaikka huollettu ohjeiden mukaisesti.


kt

Aina kun huolto on antanut "ajoturvaleiman", niin huolto on tehty ohjeiden mukaan. Muuten ne ei voi leimaa antaa. Ja siihen voi vedota, jos joku alkaa nikottelemaan.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

skriko

Lainaus käyttäjältä: kt - 11.07.15 - klo:19:17
Aina kun huolto on antanut "ajoturvaleiman", niin huolto on tehty ohjeiden mukaan. Muuten ne ei voi leimaa antaa. Ja siihen voi vedota, jos joku alkaa nikottelemaan.

Näin on. Omassa Sciroccossa ekassa huollossa vaihdettiin öljyt ja putsari sekä nollattiin huoltonäyttö. Toisessa huollossa samat hommat. Ajoturvaleima laitettiin.  30 620 oli ajettu kun jakopääremontti tehtiin. Jotain yrittivät kitistä kun en ollut vaihdattanut jarrunesteitä vaikka auto oli yli 3 vuotta vanha. Tulpistakin oli jotain puhetta.
Kitinän asteelle jäi jutut ja 100% vastaantulo oli rempassa.
Eka huolto maksoi 40â,¬, toinen 50â,¬, omat öljyt ja suodatin. Molemmat merkkiliikkeessä.
Vahingosta viisastuneena, aion minimoida seuraavan auton huoltokulut jättämällä tuon merkkiliikkeen väliin. On tuo 90â,¬ liikaa, kun auto oli minulla vain 4,5v. ;)

unelmatalo

Omalla kohdalla uutena ostettu :'( Skoda Octavia 1,4 TSI Elegance Dsg  vm. 2009, aj. 88000km.

Pari vuotta sitten harkitsimme myyntiä, nettiautossa pyyntihinnat n. 21-22000 â,¬, ajattelin että ajellaan vielä vuosi pari, pitääpä hintansa tosi hyvin ( = VIRHE).

Nyt oli nettiautossa myynnissä pyynti hinnalla 13500 â,¬ muutaman kuukauden, ei ainoatakaan puhelua! (erittäin siisti, hyvät valokuvat, 2 x alut, 2 x uudet renkaat...jne.)

Kysyin Laakoselta (Jyväskylä) jakoketjun, hammaspyörien ja kiristimen vaihtoa, vastaus oli, että 1,5-2 kâ,¬. Samalla kysyin rempalle takuuta, vastaus oli:" normaali huoltotyön ja varaosien takuu". Jatkokysymys:" saanko 20 000 km takuun, jos jotain ketjun kanssa käy, niin menee teidän (Laakkosen) piikkiin. Vastaus:"en pysty sellaista lupaamaan, normaali huoltotyön ja varaosien takuu tulee". Kysyin myös maahantuojan vastaantuloa mahdollisen ketjuvaurion kohdalla, vastaus:"katsotaan sitten jos niin käy, maahantuoja on tarkka huoltojen suhteen, että ovat suoritettu merkkiliikkeessä". Eli jos on huollatettu jossain muualla, niin... No, autoamme oli huollatettu muuallakin, koska EU:ssa ollaan ja se on täysin OK pykälien mukaan?

Eli ketjun vaihtaminen ei asiakkaan tilannetta paranna ollenkaan, olisivat varmasti veloittaneet 2200,- â,¬ (koska piti vaihtaa "nesteetkin" tms). Eli ilmaan heitettyä rahaa olisi ollut tuo.

Lopulta vaihdoimme auton autoliikkeeseen, joka pystyy myymään edullisen "kaikenvara" tekniikkaturvan samalla autoon ja näin uusi omistaja on ainakin ekan vuoden turvassa 100,- â,¬ omavastuulla. Nettiautosta muuten en saanut tekniikka vakuutusta ko. autoon. Laitoin rastin ruutuun, mutta vaihtoehto hävisi kun menin eteenpäin. Lieko merkki / TSI malli rajattu pois vakuutuksista??? Kyselin vakuutuksen perään vielä sähköpostilla, mutta ei vastausta nettiautosta.

Käytetyn Skodan arvo tipahti vajaan kymppitonnin parissa vuodessa, onko normaalia? (EI) Saimme hyvityshinnan 11000,- â,¬, ylihintaiseen vaihtoautoon, huonommilla renkailla jne.. Laakkoseltakin kysyimme vaihtotarjousta, mutta, kun heidän vaihdokkien hinnassa on enemmän liikkeen "hyvää" hinnassa päällä, niin vielä enemmän olisi tullut "turpaan". Vaikka hyvitys olisi ollut 13000,- mutta kun vaihdokin hinnassa oli 3-4000,- enemmän ylimääräistä, niin ei mitään järkeä. Loppuhinta ja mitä saat ratkaisee.

Jos TSI kilahtaa, niin ylihintainen käytetty moottori maksaa yli 9000,- â,¬, josta asiakas maksaa osansa, eikä auton arvo muuta kuin alene!!!! ( http://www.kauppalehti.fi/uutiset/ruotsalaislehti-tylyttaa-volkswagenia-jakoketju-helvetista/3ng3yC2u ) :"Suomessa Kilpailu- ja kuluttajaviraston kanta on, että jakoketju on niin sanottu huoltovapaa osa, ja sen pitäisi kestää koko auton oletettavissa oleva käyttöikä. Kuluttajan vastuulla on kuitenkin huolehtia, että auton öljyt tarkastetaan säännöllisesti."

Voisiko joku "vuotaa8)  Laakkoselta tai Helkama-autolta tapahtuneet oikeat ketjuvauromäärät julkisuuteen? Näin saataisiin jopa valmistaja lopulta julkisuuspaineen kautta vastuuseen tekosistaan.  Ei nämä nettiin kirjoittelijat itse keksi tyhjästä ketjuvikoja, kyllä taustalla on oikeita ongelmia. Harva jaksaa nettiin kirjoitella.

Turpaan tuli siis kunnolla. KIITOS HELKAMA AUTO!  >:(

wtf

Ymmärrän että olet pettynyt autosi nykyiseen arvoon, mutta sellaista se autoilu on. Osta uusi auto ja menetä rahaa helvetisti. Omani on maksanut uutena varusteineen noin 80000â,¬. Tänä paivänä arvo noin 20000â,¬.
Audi A6 Avant 3.0 Tdi Quattro tiptronic

pomo

Lainaus käyttäjältä: unelmatalo - 12.07.15 - klo:07:20
Omalla kohdalla uutena ostettu :'( Skoda Octavia 1,4 TSI Elegance Dsg  vm. 2009, aj. 88000km.

Pari vuotta sitten harkitsimme myyntiä, nettiautossa pyyntihinnat n. 21-22000 â,¬, ajattelin että ajellaan vielä vuosi pari, pitääpä hintansa tosi hyvin ( = VIRHE).

Nyt oli nettiautossa myynnissä pyynti hinnalla 13500 â,¬ muutaman kuukauden, ei ainoatakaan puhelua! (erittäin siisti, hyvät valokuvat, 2 x alut, 2 x uudet renkaat...jne.)

Kysyin Laakoselta (Jyväskylä) jakoketjun, hammaspyörien ja kiristimen vaihtoa, vastaus oli, että 1,5-2 kâ,¬. Samalla kysyin rempalle takuuta, vastaus oli:" normaali huoltotyön ja varaosien takuu". Jatkokysymys:" saanko 20 000 km takuun, jos jotain ketjun kanssa käy, niin menee teidän (Laakkosen) piikkiin. Vastaus:"en pysty sellaista lupaamaan, normaali huoltotyön ja varaosien takuu tulee". Kysyin myös maahantuojan vastaantuloa mahdollisen ketjuvaurion kohdalla, vastaus:"katsotaan sitten jos niin käy, maahantuoja on tarkka huoltojen suhteen, että ovat suoritettu merkkiliikkeessä". Eli jos on huollatettu jossain muualla, niin... No, autoamme oli huollatettu muuallakin, koska EU:ssa ollaan ja se on täysin OK pykälien mukaan?

Eli ketjun vaihtaminen ei asiakkaan tilannetta paranna ollenkaan, olisivat varmasti veloittaneet 2200,- â,¬ (koska piti vaihtaa "nesteetkin" tms). Eli ilmaan heitettyä rahaa olisi ollut tuo.

Lopulta vaihdoimme auton autoliikkeeseen, joka pystyy myymään edullisen "kaikenvara" tekniikkaturvan samalla autoon ja näin uusi omistaja on ainakin ekan vuoden turvassa 100,- â,¬ omavastuulla. Nettiautosta muuten en saanut tekniikka vakuutusta ko. autoon. Laitoin rastin ruutuun, mutta vaihtoehto hävisi kun menin eteenpäin. Lieko merkki / TSI malli rajattu pois vakuutuksista??? Kyselin vakuutuksen perään vielä sähköpostilla, mutta ei vastausta nettiautosta.

Käytetyn Skodan arvo tipahti vajaan kymppitonnin parissa vuodessa, onko normaalia? (EI) Saimme hyvityshinnan 11000,- â,¬, ylihintaiseen vaihtoautoon, huonommilla renkailla jne.. Laakkoseltakin kysyimme vaihtotarjousta, mutta, kun heidän vaihdokkien hinnassa on enemmän liikkeen "hyvää" hinnassa päällä, niin vielä enemmän olisi tullut "turpaan". Vaikka hyvitys olisi ollut 13000,- mutta kun vaihdokin hinnassa oli 3-4000,- enemmän ylimääräistä, niin ei mitään järkeä. Loppuhinta ja mitä saat ratkaisee.

Jos TSI kilahtaa, niin ylihintainen käytetty moottori maksaa yli 9000,- â,¬, josta asiakas maksaa osansa, eikä auton arvo muuta kuin alene!!!! ( http://www.kauppalehti.fi/uutiset/ruotsalaislehti-tylyttaa-volkswagenia-jakoketju-helvetista/3ng3yC2u ) :"Suomessa Kilpailu- ja kuluttajaviraston kanta on, että jakoketju on niin sanottu huoltovapaa osa, ja sen pitäisi kestää koko auton oletettavissa oleva käyttöikä. Kuluttajan vastuulla on kuitenkin huolehtia, että auton öljyt tarkastetaan säännöllisesti."

Voisiko joku "vuotaa8)  Laakkoselta tai Helkama-autolta tapahtuneet oikeat ketjuvauromäärät julkisuuteen? Näin saataisiin jopa valmistaja lopulta julkisuuspaineen kautta vastuuseen tekosistaan.  Ei nämä nettiin kirjoittelijat itse keksi tyhjästä ketjuvikoja, kyllä taustalla on oikeita ongelmia. Harva jaksaa nettiin kirjoitella.

Turpaan tuli siis kunnolla. KIITOS HELKAMA AUTO!  >:(
,

Näin se on, malli kun vaihtuu niin käytettyjen vanhan malli autojen hinnat tippuu lyhyessä ajassa 20-30%! Siitä tässä on kysymys, kuka ostaisi käytettyä vanhaa mallia kun melkein samalla rahalla saa uuden huonommill varusteille!?! Itse olen samassa tilanteessa, vuoden 2010 octavian hinta tippui pari vuotta sitten muutamassa kuukaudessa 5000-6000e, ei tässä sen kummemmasta ole kyse ;D

Ja kyllä, helkama on syyllinen, sehän se tuota uutta mallia tuo Suomeen ;)

SNG

Kyllä unelmatalon kirjoituksessa mielestäni totuudentynkää tsi-dsg:n maineestakin on.

Malli on vaihtunut, mutta OCU II ollut erittäin vankan ja ruostumattoman auton maineessa. Malli vaihtunut juu, mutta toisaalta uutta mallia pidetty hieman "köykäisempänäkin" pienentyneen painon lisäksi (esim ovet muovia, ei enää kangasta).

Menetetty maine pysyy brändeissä erittäin sitkeästi. Maineen hankkiminen vie todella pitkään, mutta sen menettää hetkessä. Huonon maineen korjaaminen vaikka kuinka hyvällä teknisellä laadulla ja hyvällä palvelukonseptilla vie vielä pidempään kuin uuden brändin rakentaminen, ja se voi olla käytännössä mahdotontakin.

Ajatellaampa 80-luvun Skodaa ja 90-luvulla tullutta Feliciaa. Ainakin itse niputin Skodan kommunismin tuotokseksi tuolloinkin, vaikka olin tietoinen sotia edeltävän Skodan ja Laurinista ja Klementistä. Ocu I :stä kuului paljon hyvää, olihan se jo aivan eri auto, länsi-tekniikkaa. Siltikään en suhtautunut siihen juuri kummemmin, kuin Feliciaan. En vain voinut uskoa, että Skoda voisi olla muuta kuin Ladat, Mosset, Trabit ja Warppurit jne ovat olleet.

Vasta Superb I ja OCU II "avasi silmäni". Niiden laatuvaikutelma oli jotain käsittämätöntä aiempaan ja moniin "länsi-kilpailijoihin" verrattuna. Käyttäjäkokemuksia alkoi näkymään julkisuudessa ja nämä palstat alkoivat nousta suosituiksi. Superb II:n osalta en enää epäillyt vaan sitä piti käydä heti liikkeessä koeistumassa.

Mikä on tilanne nyt? En ole uutta Superbia käynyt katsomassa ja Ocu III:akin vain pikaisesti koeistumassa oman auton huollon yhteydessä.

Opel ei ole noussut jakohihnakatastrofistaan kun maahantuoja ei readoinut ongelmaan välittömästi. Myöhemmin oli hyvät vastaantulot 16-venttiilisten tiheissä jakohihnarempoissa. Huvittaa alentuvasti hiukan sarkastisesti tehdyt tv-mainokset joissa varusteita yritetään hehkuttaa. En ostaisi. Itsellä oli Vectra 2.2i Sport automaatti -01, jakoketjulla uutena kaksi vuotta! Auto toimi hyvin, mutta silti jotenkin hävetti ajaa. Sen jälkeen ajettu vaggineilla.

Eli brändin kolhiintuminen viime aikojen kohujen ansioista enemmän kuin todennäköistä. Siitä maahantuojat saavat kiittää ihan "peilikuviansa".

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: unelmatalo - 12.07.15 - klo:07:20
Omalla kohdalla uutena ostettu :'( Skoda Octavia 1,4 TSI Elegance Dsg  vm. 2009, aj. 88000km.

Pari vuotta sitten harkitsimme myyntiä, nettiautossa pyyntihinnat n. 21-22000 â,¬, ajattelin että ajellaan vielä vuosi pari, pitääpä hintansa tosi hyvin ( = VIRHE).

Nyt oli nettiautossa myynnissä pyynti hinnalla 13500 â,¬ muutaman kuukauden, ei ainoatakaan puhelua! (erittäin siisti, hyvät valokuvat, 2 x alut, 2 x uudet renkaat...jne.)

Kysyin Laakoselta (Jyväskylä) jakoketjun, hammaspyörien ja kiristimen vaihtoa, vastaus oli, että 1,5-2 kâ,¬. Samalla kysyin rempalle takuuta, vastaus oli:" normaali huoltotyön ja varaosien takuu". Jatkokysymys:" saanko 20 000 km takuun, jos jotain ketjun kanssa käy, niin menee teidän (Laakkosen) piikkiin. Vastaus:"en pysty sellaista lupaamaan, normaali huoltotyön ja varaosien takuu tulee". Kysyin myös maahantuojan vastaantuloa mahdollisen ketjuvaurion kohdalla, vastaus:"katsotaan sitten jos niin käy, maahantuoja on tarkka huoltojen suhteen, että ovat suoritettu merkkiliikkeessä". Eli jos on huollatettu jossain muualla, niin... No, autoamme oli huollatettu muuallakin, koska EU:ssa ollaan ja se on täysin OK pykälien mukaan?

Eli ketjun vaihtaminen ei asiakkaan tilannetta paranna ollenkaan, olisivat varmasti veloittaneet 2200,- â,¬ (koska piti vaihtaa "nesteetkin" tms). Eli ilmaan heitettyä rahaa olisi ollut tuo.

Lopulta vaihdoimme auton autoliikkeeseen, joka pystyy myymään edullisen "kaikenvara" tekniikkaturvan samalla autoon ja näin uusi omistaja on ainakin ekan vuoden turvassa 100,- â,¬ omavastuulla. Nettiautosta muuten en saanut tekniikka vakuutusta ko. autoon. Laitoin rastin ruutuun, mutta vaihtoehto hävisi kun menin eteenpäin. Lieko merkki / TSI malli rajattu pois vakuutuksista??? Kyselin vakuutuksen perään vielä sähköpostilla, mutta ei vastausta nettiautosta.

Käytetyn Skodan arvo tipahti vajaan kymppitonnin parissa vuodessa, onko normaalia? (EI) Saimme hyvityshinnan 11000,- â,¬, ylihintaiseen vaihtoautoon, huonommilla renkailla jne.. Laakkoseltakin kysyimme vaihtotarjousta, mutta, kun heidän vaihdokkien hinnassa on enemmän liikkeen "hyvää" hinnassa päällä, niin vielä enemmän olisi tullut "turpaan". Vaikka hyvitys olisi ollut 13000,- mutta kun vaihdokin hinnassa oli 3-4000,- enemmän ylimääräistä, niin ei mitään järkeä. Loppuhinta ja mitä saat ratkaisee.

Jos TSI kilahtaa, niin ylihintainen käytetty moottori maksaa yli 9000,- â,¬, josta asiakas maksaa osansa, eikä auton arvo muuta kuin alene!!!! ( http://www.kauppalehti.fi/uutiset/ruotsalaislehti-tylyttaa-volkswagenia-jakoketju-helvetista/3ng3yC2u ) :"Suomessa Kilpailu- ja kuluttajaviraston kanta on, että jakoketju on niin sanottu huoltovapaa osa, ja sen pitäisi kestää koko auton oletettavissa oleva käyttöikä. Kuluttajan vastuulla on kuitenkin huolehtia, että auton öljyt tarkastetaan säännöllisesti."

Voisiko joku "vuotaa8)  Laakkoselta tai Helkama-autolta tapahtuneet oikeat ketjuvauromäärät julkisuuteen? Näin saataisiin jopa valmistaja lopulta julkisuuspaineen kautta vastuuseen tekosistaan.  Ei nämä nettiin kirjoittelijat itse keksi tyhjästä ketjuvikoja, kyllä taustalla on oikeita ongelmia. Harva jaksaa nettiin kirjoitella.

Turpaan tuli siis kunnolla. KIITOS HELKAMA AUTO!  >:(

Oma ocu meni vaihdossa 11 000 â,¬. 1,6 tdi manuaali niin ei ollut pahaa mainetta, ajettukin oli 150 tkm.  :) Ei hassumpi auto ollut, mutta automaatti piti saada.
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

Sokota09

Lainaus käyttäjältä: unelmatalo - 12.07.15 - klo:07:20
Omalla kohdalla uutena ostettu :'( Skoda Octavia 1,4 TSI Elegance Dsg  vm. 2009, aj. 88000km.

Pari vuotta sitten harkitsimme myyntiä, nettiautossa pyyntihinnat n. 21-22000 â,¬, ajattelin että ajellaan vielä vuosi pari, pitääpä hintansa tosi hyvin ( = VIRHE).

Nyt oli nettiautossa myynnissä pyynti hinnalla 13500 â,¬ muutaman kuukauden, ei ainoatakaan puhelua! (erittäin siisti, hyvät valokuvat, 2 x alut, 2 x uudet renkaat...jne.)

Omasta Ocusta sain viime kesänä vaihtohyvitystä 14,5k, 1.4 TSI Ambiente -09 ja ajettu n. 100 tkm. Vaihdoin siis uuteen Ocuun.

Tuo sinun autosi on sellainen yhdistelmä (TSI+DSG), etteivät edes autoliikkeet ota sitä kovin mielellään itselleen riesaksi, jälleenmyyminen on aika helkkarin hankalaa. Ja Laakkoselta tuskin kannattaa kysyä mitään jakoketjuremppaa, on aivan saatanan kallis puulaaki. Jos aiot vielä pitää autoasi pidemmän aikaa, miksi et teettäisi ketjun vaihtoa jossain ei merkkiliikkeessä? Auton arvo on jo mennyttä, niin ehkä kannattaa noin vähillä kilometreillä ajella sillä itse, jos siis tekniikka on kaikin puolin kunnossa?

esko

Lainaus käyttäjältä: SNG - 12.07.15 - klo:10:39
Kyllä unelmatalon kirjoituksessa mielestäni totuudentynkää tsi-dsg:n maineestakin on.

Malli on vaihtunut, mutta OCU II ollut erittäin vankan ja ruostumattoman auton maineessa. Malli vaihtunut juu, mutta toisaalta uutta mallia pidetty hieman "köykäisempänäkin" pienentyneen painon lisäksi (esim ovet muovia, ei enää kangasta).

Menetetty maine pysyy brändeissä erittäin sitkeästi. Maineen hankkiminen vie todella pitkään, mutta sen menettää hetkessä. Huonon maineen korjaaminen vaikka kuinka hyvällä teknisellä laadulla ja hyvällä palvelukonseptilla vie vielä pidempään kuin uuden brändin rakentaminen, ja se voi olla käytännössä mahdotontakin.

Ajatellaampa 80-luvun Skodaa ja 90-luvulla tullutta Feliciaa. Ainakin itse niputin Skodan kommunismin tuotokseksi tuolloinkin, vaikka olin tietoinen sotia edeltävän Skodan ja Laurinista ja Klementistä. Ocu I :stä kuului paljon hyvää, olihan se jo aivan eri auto, länsi-tekniikkaa. Siltikään en suhtautunut siihen juuri kummemmin, kuin Feliciaan. En vain voinut uskoa, että Skoda voisi olla muuta kuin Ladat, Mosset, Trabit ja Warppurit jne ovat olleet.

Vasta Superb I ja OCU II "avasi silmäni". Niiden laatuvaikutelma oli jotain käsittämätöntä aiempaan ja moniin "länsi-kilpailijoihin" verrattuna. Käyttäjäkokemuksia alkoi näkymään julkisuudessa ja nämä palstat alkoivat nousta suosituiksi. Superb II:n osalta en enää epäillyt vaan sitä piti käydä heti liikkeessä koeistumassa.

Mikä on tilanne nyt? En ole uutta Superbia käynyt katsomassa ja Ocu III:akin vain pikaisesti koeistumassa oman auton huollon yhteydessä.

Opel ei ole noussut jakohihnakatastrofistaan kun maahantuoja ei readoinut ongelmaan välittömästi. Myöhemmin oli hyvät vastaantulot 16-venttiilisten tiheissä jakohihnarempoissa. Huvittaa alentuvasti hiukan sarkastisesti tehdyt tv-mainokset joissa varusteita yritetään hehkuttaa. En ostaisi. Itsellä oli Vectra 2.2i Sport automaatti -01, jakoketjulla uutena kaksi vuotta! Auto toimi hyvin, mutta silti jotenkin hävetti ajaa. Sen jälkeen ajettu vaggineilla.

Eli brändin kolhiintuminen viime aikojen kohujen ansioista enemmän kuin todennäköistä. Siitä maahantuojat saavat kiittää ihan "peilikuviansa".

Lueskelin Tuulilasista Lauri Larmelan artikkelia, jossa hän nimesi Skodan "teiden kuninkaaksi".
Minussa kirjoitus herätti monenlaisia ajatuksia Skodasta, mutta myös Tuulilasi-lehdestä.
Jonkin verran on Skodasta kokemuksia, tietysti myös monesta muusta autosta 40-vuotisen ajomatkan ajalta.
Skodallakin on juhlapäivien ohella myös arkitodellisuus. Mielestäni osa turhautuneista purkauksista johtuu siitä, että lehdistön luoma mielikuva ei vastaa täysin sitä todellisuutta, jonka autoilija kohtaa arjessa.
Itse tuote ei ole huono, mutta liika ylistysjargoni ei palvele pitemmän päälle ketään.

JFabiaK

Onko näistä jakoketjuongelmaisista selvää yhteenvetoa ollut näkyvissä?  Minulla olisi koko repertuaari, jossa automallin jälkeen merkitty valmistusaika on joko vuodesta vuoteen tai alkamisajan jälkeen viivaan päättyen tarkoittaen sitä, että niin kauan on ollut tuotannossa kuin ketjulla on tehty (xx.xx.2014 ?).

Audi A1 1,2 TFSI           2011-
Audi A3 1,2 TFSI           2010-        1,4 TFSI 2007-2009

Seat Ibiza 1,2 TSI         2011-
Seat Leon 1,2 TSI         2011-        1,4 TSI 2008-2010
Seat Altea                                     1,4 TSI 2010-

Skoda Fabia 1,2 TSI      2010-2011
SkodaRoomster 1,2 TSI 2011-
Skoda Yeti 1,2 TSI        2011-
Skoda Octavia 1,2 TSI  2010-         1,4 TSI 2009-2010

Jatketaan "seuraavalla sivulla" VW:llä
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

hodillac

Pitää vielä täältä sivusta huudella ja kysellä, että nämä TSI moottorilla varustetut Jetat (2011-/CBZB) ja kumppanit kannattaisi siis suosiolla jättää kauppaan/myyjälle?

Ja olenko nyt ymmärtänyt oikein, että varsinainen vika on ainoastaan tuo venyvä jakoketju, joka äärimilleen vietynä (tässä tapauksessa jo ennen huolto-ohjelman mukaista aikataulua) aiheuttaa joko nakutusta tai jopa metalliromua? Eli autossa tai sen moottorissa ei sinällään pitäisi olla muuta heikkoa kuin tuo jakopää? (lähtökohtaisesti)

Ja vaikka jakopää olisi takuukorjattu, niin se ei välttämättä ole muuksi muuttunut, kun osat on veistetty ns. samasta puusta?
Minkälainen takuu näissä on ja alkaako korjauksesta uusi takuu? Samaan tapaan kuin kunnalla irtisanomissuojat summataan...

Joku jossain väitti, että takuu ei siirry kuluttajien välisessä kaupassa, mutta kyllähän sen suurimmassa osassa tapauksia siirtyy, kun kysehän on valmistajan/maahantuojan antamasta takuusta eikä myyjän... Vaiko kö?

JFabiaK

Volkswagenien ketjuongelmallinen aikakausi:

VW Polo 1,2 TSI          2010-2011     1,4 TSI (aika epäselvä, ilmeisesti sama kuin Golfilla)
VW Golf 1,2 TSI          2010-2011     1,4 TSI 2006-2012
VW Golf Plus 1,2 TSI   2011-             1,4 TSI 2007-2010
VW Jetta                                          1,4 TSI 2009
VW Passat                                        1,4 TSI 2008-2011
VW Tiguan                                       1,4 TSI 2008-2011
VW Caddy 1,2 TSI       2011-                 
VW Touran                                       1,4 TSI 2006-2010
VW Scirocco                                     1,4 TSI 2008-2010
VW Eos                                            1,4 TSI 2007-2010
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

kt

Lainaus käyttäjältä: hodillac - 12.07.15 - klo:12:48
Pitää vielä täältä sivusta huudella ja kysellä, että nämä TSI moottorilla varustetut Jetat (2011-/CBZB) ja kumppanit kannattaisi siis suosiolla jättää kauppaan/myyjälle?

Ja olenko nyt ymmärtänyt oikein, että varsinainen vika on ainoastaan tuo venyvä jakoketju, joka äärimilleen vietynä (tässä tapauksessa jo ennen huolto-ohjelman mukaista aikataulua) aiheuttaa joko nakutusta tai jopa metalliromua? Eli autossa tai sen moottorissa ei sinällään pitäisi olla muuta heikkoa kuin tuo jakopää? (lähtökohtaisesti)

Ja vaikka jakopää olisi takuukorjattu, niin se ei välttämättä ole muuksi muuttunut, kun osat on veistetty ns. samasta puusta?
Minkälainen takuu näissä on ja alkaako korjauksesta uusi takuu? Samaan tapaan kuin kunnalla irtisanomissuojat summataan...

Joku jossain väitti, että takuu ei siirry kuluttajien välisessä kaupassa, mutta kyllähän sen suurimmassa osassa tapauksia siirtyy, kun kysehän on valmistajan/maahantuojan antamasta takuusta eikä myyjän... Vaiko kö?

Vuoden 2011 autossa on yleensä ollut 2 vuoden takuu valmistajalta tai maahantuojalta, joten se on jo loppunut. Mutta jos ostat tuo auton jostain liikkeestä, niin todennäköisesti saat siihe ½-1 vuoden takuun (liikkeen vakuuttamana), ja se sitten korvaa jotakin (selviää papereista).

Jakopäässä ketju "venyy", koska sen rakenne "kuluu". Varsinaisesti siis teräs ei veny, mutta se rakenne ikäänkuin löystyy.
Mutta myös jakoketjun kiristin saattaa toimia huonosti tai epävarmasti. Sen toimii öljynpaineella ja jos öljynpaineen aikaansaamisessa on ongelmia (öljypumppu, öljyn laatu, pakkanen, öljyn määrä....jne...), niin ketju voi hypätä.
Öljyn kierrätyksessä on ollut huonoja ratkaisuja, ja niitäkin on paranneltu.
Jakoketju kuluttaa myös rattaita, jos se on venynyt.

Rakennetta on ilmeisesti kaikilta osin paranneltu, joten voisi olettaa, että aina seuraavat 100 000 km pystyy ajamaan huoletta uusituilla ketjuilla, öljypumpuilla, kiristimillä, jne, ennen kuin tarvitaan uusi "uusinta".

Ja kannattaa muistaa, että muissakin autoissa jakoketjut ja jakohihnat katkeavat silloin tällöin ennen kuin ne pitäisi vaihtaa.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

JFabiaK

Lainaus käyttäjältä: kt - 12.07.15 - klo:13:06
Vuoden 2011 autossa on yleensä ollut 2 vuoden takuu valmistajalta tai maahantuojalta, joten se on jo loppunut. Mutta jos ostat tuo auton jostain liikkeestä, niin todennäköisesti saat siihe ½-1 vuoden takuun (liikkeen vakuuttamana), ja se sitten korvaa jotakin (selviää papereista).

Jakopäässä ketju "venyy", koska sen rakenne "kuluu". Varsinaisesti siis teräs ei veny, mutta se rakenne ikäänkuin löystyy.
Mutta myös jakoketjun kiristin saattaa toimia huonosti tai epävarmasti. Sen toimii öljynpaineella ja jos öljynpaineen aikaansaamisessa on ongelmia (öljypumppu, öljyn laatu, pakkanen, öljyn määrä....jne...), niin ketju voi hypätä.
Öljyn kierrätyksessä on ollut huonoja ratkaisuja, ja niitäkin on paranneltu.
Jakoketju kuluttaa myös rattaita, jos se on venynyt.

Rakennetta on ilmeisesti kaikilta osin paranneltu, joten voisi olettaa, että aina seuraavat 100 000 km pystyy ajamaan huoletta uusituilla ketjuilla, öljypumpuilla, kiristimillä, jne, ennen kuin tarvitaan uusi "uusinta".

Ja kannattaa muistaa, että muissakin autoissa jakoketjut ja jakohihnat katkeavat silloin tällöin ennen kuin ne pitäisi vaihtaa.
Erittäin asiallinen kirjoitus. Toivottavasti valaisee itse asiaa ja myös sen hoitamista.
Ketjun pituus muuttuu kulumisen seurauksena, ketjuhan koostuu lenkeistä ja tapeista, jotka todella kuluvat enemmän tai vähemmän materiaalista ja siihen suhteutetusta mitoituksesta riippuen - ja voitelulla on todella merkittävä vaikutus tähän, kuten kiristimenkin toimintaan; venynyt ketju kuluttaa myös hammaspyörät, joita ei ole mitoitettu poikkeaville ketjumitoille.
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

hodillac

Lainaus käyttäjältä: kt - 12.07.15 - klo:13:06
Vuoden 2011 autossa on yleensä ollut 2 vuoden takuu valmistajalta tai maahantuojalta, joten se on jo loppunut. Mutta jos ostat tuo auton jostain liikkeestä, niin todennäköisesti saat siihe ½-1 vuoden takuun (liikkeen vakuuttamana), ja se sitten korvaa jotakin (selviää papereista).

Jakopäässä ketju "venyy", koska sen rakenne "kuluu". Varsinaisesti siis teräs ei veny, mutta se rakenne ikäänkuin löystyy.
Mutta myös jakoketjun kiristin saattaa toimia huonosti tai epävarmasti. Sen toimii öljynpaineella ja jos öljynpaineen aikaansaamisessa on ongelmia (öljypumppu, öljyn laatu, pakkanen, öljyn määrä....jne...), niin ketju voi hypätä.
Öljyn kierrätyksessä on ollut huonoja ratkaisuja, ja niitäkin on paranneltu.
Jakoketju kuluttaa myös rattaita, jos se on venynyt.

Rakennetta on ilmeisesti kaikilta osin paranneltu, joten voisi olettaa, että aina seuraavat 100 000 km pystyy ajamaan huoletta uusituilla ketjuilla, öljypumpuilla, kiristimillä, jne, ennen kuin tarvitaan uusi "uusinta".

Ja kannattaa muistaa, että muissakin autoissa jakoketjut ja jakohihnat katkeavat silloin tällöin ennen kuin ne pitäisi vaihtaa.

Ok, tuon 2v takuun osalta keskustelu kääntyy varmaan siihen, että mitä valmistaja on ilmoittanut ko. osan kohdalla kestoksi.

Ja toki, kaikilla merkeillä sattuu ja tapahtuu eikä sitä käy kieltäminen. Voisin kuitenkin kuvitella, että monesti niiden kohdalla vikaa löytyy myös käyttäjästä.
Tai vastaavasti joku asia jää huomaamatta huollossa, sitä ei viitsitä tarkistaa tai nyrkkipaja ei vaan osaa, jolloin kärpäsestä tulee härkänen.

Mitä se korjaussarja pitää sisällään? Keskusteluissa mainitaan vaihtelevasti kansi ja muita osia...
Ja entä miten on asianlaita seuraavan uusinnan kohdalla? Jos kertaalleen on laitettu osittain parannellut osat, niin "mitä laitetaan"? Piia Potkaa lainatakseni...

kt

Unelmatalon lohdutukseksi listaan tässä 1.2.2010 ostamani GolfPlus 1,4 TSI+DSG varusteineen tietoja:
Hinta oli silloin 29500, josta verojen osuus oli 5500 euroa. Huvikseni sitten kyselin tarjouksia "uuteen samanlaiseen golfiin" .

6.7. 2011 oli vaihtohyvitys 22500 euroa.
10.6. 2013 oli hyvitys 17000 euroa
15.3. 2015 olisi hyvitetty  13000 euroa.

Eka vuonna arvo putoaa autoveron verran. Ja sen jälkeen noin 2000 euroa per vuosi.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

tet

Lainaus käyttäjältä: hodillac - 12.07.15 - klo:13:46
Ok, tuon 2v takuun osalta keskustelu kääntyy varmaan siihen, että mitä valmistaja on ilmoittanut ko. osan kohdalla kestoksi.

Vain jos ostat liikkeestä. Virhevastuu katkeaa kuin kanan lento, jos auto vaihtaa omistajaa yksityiseltä yksityiselle.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

kt

Lainaus käyttäjältä: hodillac - 12.07.15 - klo:13:46
Ok, tuon 2v takuun osalta keskustelu kääntyy varmaan siihen, että mitä valmistaja on ilmoittanut ko. osan kohdalla kestoksi.

Mitä se korjaussarja pitää sisällään? Keskusteluissa mainitaan vaihtelevasti kansi ja muita osia...
Ja entä miten on asianlaita seuraavan uusinnan kohdalla? Jos kertaalleen on laitettu osittain parannellut osat, niin "mitä laitetaan"? Piia Potkaa lainatakseni...

Jos kysyt varaosana tai takuukorjauksena tai virhevastuun Goodwilinä vaihdetun jakoketjun "takuuta", niin se varmaan riippuu mistä roikkuukaan. Saattaa olla takuuta ½, 1 tai 2 vuotta tai ei ollenkaan. Kannattaa kirjallisesti sopia.

Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy