TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

tet

Lainaus käyttäjältä: pomo - 27.06.15 - klo:11:12
Taitaa vaan ikävä kyllä olla niin, että turvavarusteiden vioissa takaisinkutsu on pakollinen...

Näinhän se on, ainakin meillä Suomessa. Trafin sivuilla on listattuna meikäläiset takaisinkutsut, eli ne joissa valmistaja/maahantuoja on pakotettu toimimaan.

Viime vuosina on nähty monella merkillä ISOJA takaisinkutsukampanjoita, lähinnä jenkeissä. Kyse on aina ollut turvallisuuteen vaikuttavista vioista; ohjauslukkoja jotka lukittuvat itsekseen, turvatyynyjä jotka räjähtelevät itsekseeen tai eivät toimi lainkaan, mattoja jotka ruttaantuvat kaasupolkimen väliin jumittaen polkimen pohjaan, ym. ym. Sen sijaan muista kuin turvallisuuteen vaikuttavista vioista (esim. juuri tämän jakoketjuongelman kaltaisista) ei juuri kampanjoista uutisoida.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: Peedy - 26.06.15 - klo:14:25
Noniin, maahantuojan vastaus tiedusteluun mahdolliseen vastaantuloon mäntärempassa oli kolmen viikon odottelun ja useiden yhteydenottoyritysten jälkeen "kiitos palautteesta. Vastaantulon mahdollisuudet ovat tarkistettu eikä niitä tässä tapauksessa ole". Huollon puolella ei nähdä mitään syy-yhteyttä edelliseen vikaan/remppaan, jolloin työ ei takuuseen mene.

Kirsikkana kakun päällä vielä se ettei konsernin oma tuote kelpaa VW:lle edes vaihdettaessa uuteen kansanautoon. En tiiä mitä enään sanoa...

Aivan uskomatonta! Vahvistaa kyllä käsitykseni entisestään konsernista enkä kyllä suosittele yhdellekään merkin ostamista. Ei vikojen vuoksi vaan pelkästään asiakaspalvelun.

Ishvan

Lainaus käyttäjältä: Peedy - 07.06.15 - klo:18:31
Löytyisikö neuvoa epätoivoiselle... Tilanne on nyt seuraavanlainen; jakoketju hyppäsi pari kuukautta sitten, johtaen 7000â,¬ remppaan. Itselle tuli tästä maksettavaa 3500â,¬. Nyt pari kuukautta tästä rupesi kosla käymään epätasaisesti tyhjäkäynnillä. Vein huoltoon tarkistettavaksi ja ilmeisesti männän tiivisteet/mäntä vikaantunut. Kustannusarvio 4200â,¬ ja mikäli sylinterissä vaurioita, pitänee kone laittaa vaihtoon kokonaan. Huollosta ilmoitettiin samaan hengenvetoon, ettei viassa ole syy-yhteyttä edelliseen insidenttiin, eikä täten mene takuuseen (vastaantulo 0â,¬). Jakoketjun korjauksen yhteydessä männät tarkistettiin ja ilmeisesti todettiin olevan ehjät, eli niitä ei vaihdettu.

Rupeaa autolla olemaan arvoa. Kyseessä siis 85tkm ajettu VW Scirocco -09. Nyt olis hyvät neuvot arvossaan...

Romutusautopalkkio 1500e  ;D
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

Typ2

Lainaus käyttäjältä: Ishvan - 27.06.15 - klo:13:26
Romutusautopalkkio 1500e  ;D

Ei kelpaa edes siihen, koska romutettavan auton pitää olla vähintään 10-vuotias.
Passat 1,6 TDI BM ´14
Yaris 1,5 HSD hybrid ´13
Volvo V70 ´97
MB 500 SL ´90
Range Rover Vogue ´89

Jyri

Toyotaa koskevat viestit siirretty Toyta alueen alle. Pitäydytään jatkossa otsikon mukaisessa keskustelussa.

Deadlift

Terve,

Olen suunnitellut hankkivani toiseksi autoksi tuollaisen Audi A3 1.4 92kW TFSI koneella.

Kun aikani googletin käyttökokemuksia autosta niin sattui silmään tämä keskustelu VW:n TSI moottoreista ja niiden "erinomaisuudesta".

Voisiko joku asiasta tietävä valaista minua että on tuo VW:n TSI mylly sama kone kuin Audin TFSI?
Lähinnnä nyt kiinnostaa se että kuinka suuri todennäköisyys on että jakopään kanssa tulee ongelmia.

Asiasta uutisointi koskee yleensä vain Volkkaria, mutta Audin ongelmista ei ole niin paljon ollut keskustelua...?

JarnoF

Lainaus käyttäjältä: Deadlift - 29.06.15 - klo:12:07
Terve,

Olen suunnitellut hankkivani toiseksi autoksi tuollaisen Audi A3 1.4 92kW TFSI koneella.

Kun aikani googletin käyttökokemuksia autosta niin sattui silmään tämä keskustelu VW:n TSI moottoreista ja niiden "erinomaisuudesta".

Voisiko joku asiasta tietävä valaista minua että on tuo VW:n TSI mylly sama kone kuin Audin TFSI?
Lähinnnä nyt kiinnostaa se että kuinka suuri todennäköisyys on että jakopään kanssa tulee ongelmia.

Asiasta uutisointi koskee yleensä vain Volkkaria, mutta Audin ongelmista ei ole niin paljon ollut keskustelua...?

Sama kone se on. Audeista puhutaan vähemmän, koska niitä yksinkertaisesti myydään vähemmän. Kalliimman ja "laadukkaamman" Audin ostajat eivät myöskään kehtaa myöntää työntäneensä kätensä haisevaan kasaan *askaa. Itkevät vain itsensä illalla hiljaa uneen ja toivovat, että se seuraava Olymppiavolkkari (tai sitä seuraava) olisi edes melkeen yhtä laadukas auto kuin se naapurin Luxus-Toyota.

kai75

Lainaus käyttäjältä: Deadlift - 29.06.15 - klo:12:07
Terve,

Olen suunnitellut hankkivani toiseksi autoksi tuollaisen Audi A3 1.4 92kW TFSI koneella.

Kun aikani googletin käyttökokemuksia autosta niin sattui silmään tämä keskustelu VW:n TSI moottoreista ja niiden "erinomaisuudesta".

Voisiko joku asiasta tietävä valaista minua että on tuo VW:n TSI mylly sama kone kuin Audin TFSI?
Lähinnnä nyt kiinnostaa se että kuinka suuri todennäköisyys on että jakopään kanssa tulee ongelmia.

Asiasta uutisointi koskee yleensä vain Volkkaria, mutta Audin ongelmista ei ole niin paljon ollut keskustelua...?
Ihan on audin TFSI sama ku volkkarin TSI. Just tilasin äitmuorin A3 1.4TFSI 92kW vm. 2008 (ilmaisen) ketjuntarkistusajan et jos ostat A3:n niin vaadi et ketjuntarkistus/-vaihto on tehty ennen kauppaa...
Exät: Audi A6 3.0TDI Avant Quattro tiptronic -05, Volvo V70 D5 Aut -02, Volvo V70 TDI Aut -97

SNG

Lainaus käyttäjältä: kai75 - 29.06.15 - klo:12:33
Ihan on audin TFSI sama ku volkkarin TSI. Just tilasin äitmuorin A3 1.4TFSI 92kW vm. 2008 (ilmaisen) ketjuntarkistusajan et jos ostat A3:n niin vaadi et ketjuntarkistus/-vaihto on tehty ennen kauppaa...

Voitko vahvistaa, että ketjunkiristyskampanja koskee myös Audeja? Entäs Seat?

kai75

Lainaus käyttäjältä: SNG - 29.06.15 - klo:13:22
Voitko vahvistaa, että ketjunkiristyskampanja koskee myös Audeja? Entäs Seat?
No Pörhölle (Rovaniemi) soittelin, esittelin et millä asialla soittelen ja kyllä huoltojannu ko. A3:n osalta sanoi et "kampanja on avoinna" ja sovittiin ketjuntarkistusaika, niin kyllä näiden perusteella käsitin, että myös audeja koskee tarkistuskampanja. Ja kysymykseeni "mites sit jos ketju venynyt ja mene vaihtoon" huoltojannulta perinteiset pienet nikottelut, et valmistajan kanta riippuu käytetyistä öljyistä ja huoltoväleistä, ei niinkään siitä et missä huoltoja on teetetty (tätä ei ainakaan maininnut).

Ensi vkolla sit viisaampana kun A3 on käytetty tarkistuksessa, saa nähdä tuleeko "taistelu" vai meneekö sopuisasti. Kirjailen sit tänne lopputulokset kun savotta suoritettu.

Seatista en kysellyt (enkä siis tiedä) kun perhe-/ystäväpiirissä ei siitillä kukaan ajele.
Exät: Audi A6 3.0TDI Avant Quattro tiptronic -05, Volvo V70 D5 Aut -02, Volvo V70 TDI Aut -97

SNG

Thanx. Ã,,iteellä A3SB 1.8tsi:llä. Täytynee käyttää tarkistuksessa.

Sen takia pyysin kuittausta Audin (ja Seatin) osalta että VW-auton julkaisemassa tiedotteessa mainittiin vain Volkswagen.

himppe

En olisi halunnut tähän keskusteluun osallistua, mutta niinpä vain kävi.

Omistan VW Golfin 1.4TSI-moottorilla (CAXA). Ostin auton käytettynä, itse olen ajanut sillä 4 vuotta / 60tkm ilman murheita. Kuultuani kampanjasta varasin ajan ilmaiseen jakoketjun tarkistukseen. Vein auton ajamalla paikalliseen merkkiliikkeeseen, jossa aiemmatkin huollot on suoritettu. Parin tunnin päästä minulle ilmoitettiin, että tarkistuksen yhteydessä ketjua jouduttiin venyttämään ja se hyppäsi jaon yli. Moottoria ei saa käynnistää tai se hajoaa. Valmistaja maksaa 100%:sti ketjuun liittyvät osat ja työn, mutta minun pitäisi itse maksaa nokka-akselin säädin, joka kustantaa noin 600â,¬. Säätimen vaihtaminen on kuulemma vapaaehtoista. Nykyinen osa saattaa toimia tai olla toimimatta. Kun moottori on jo muutenkin levällään, säätimen vaihtaminen olisi helppoa ja halpaa. Jos säädin hajoaa/oireilee myöhemmin, joudun (ilmeisesti) maksamaan osan töineen, jolloin kustannus on rajusti suurempi.

Asiasta enempää tietämättä luulisin nokka-akselin säätimen olevan jakoketjun kanssa samaa sarjaa, eli sitä ei ole suunniteltu vaihdettavaksi auton eliniän aikana. Minä en ymmärrä, miksi paljon mainostettu Good Will ei kata tuota osaa. Huollon mukaan se ei kuulu vastaantulon piiriin. Onko muilla kokemuksia vastaavasta toimintamallista?

Tuntuu kovin julmalta, että ajamalla huoltoon viety auto julistetaan yhtäkkiä ajokelvottomaksi ja korjauksesta pyydetään rahaa.

jhm

Kuulostaa kummalliselta näin äkkiseltään että jossain korjaamolla venytetään ketjua yleensäkään ja jos siinä sitten jotain muuta hajoaa niin eikö sen pitäisi mennä pajan piikkiin..Kun tuo jakoketju on viimeinkin tunnustettu sudeksi.

Mitenkä yleensäkään saadaan ketjua tasaisesti venytettyä missään pajaolosuhteissa ja millä voimalla ne muka saa sen sopivasti venytettyä ettei siitä tule liian pitkä tai katkee koko paska?

En ole kyllä mikään autoinsinööri mutta ihmetyttää kummastuttaa pientä kulkijaa.
Odotetaan viisaampien kommentteja.
VW Transporter T5  84kw 2014

jarmaho

Komppaan jhm:ää. Jos testaaja töppää, niin firman kuuluu vastata työntekijöidensä tekemisistä. Itse kyllä kyselisin muualta tuosta säätimen vaihdosta, on ainakin minulle ensimmäinen kerta kun kuulen asiasta (tosin en ole hirveän aktiivisesti tätä ketjua lukenut).
Laatua se on huonokin laatu!
Edelliset käyttöjärjestyksessä:Passat GTE, Sharan, 2 x Touran, 2 x Passat, Golf, 2 x Passat.

himppe

#4664
Tarkennetaan tarinaa sen verran, että autoni jakoketju oli ilmeisesti jo valmiiksi niin venynyt, että jako hyppäsi tarkistuksen yhteydessä. Ketjun kunto tarkistettiin toissakesänä, silloin ketjun venymäksi ilmoitettiin pontevasti 0,0mm. Kai sitä pitäisi olla tyytyväinen, ettei hyppäys tapahtunut ajon aikana, mutta jostain syystä se nyt ei paljoa lämmitä. Suoraan jakoketjuun liittyvät korjaustoimenpiteet valmistaja tosiaan korvaa täysin, mutta nokka-akselin säädin rajautuu tästä laajuudesta ulos.

Minä sain keskustelussa sen kuvan, että VI-korimallin alkupään vuosimallien nokka-akselin säätimet ovat yleisesti ottaen huonoa laatua, mutta jostain syystä valmistaja ei halua korvata niitä. Vaihtoehtoina on maksaa uuden osan hinta tässä yhteydessä tai jatkaa vanhalla osalla omalla riskillä.

Foxit

Lainaus käyttäjältä: himppe - 29.06.15 - klo:21:00
En olisi halunnut tähän keskusteluun osallistua, mutta niinpä vain kävi.

Omistan VW Golfin 1.4TSI-moottorilla (CAXA). Ostin auton käytettynä, itse olen ajanut sillä 4 vuotta / 60tkm ilman murheita. Kuultuani kampanjasta varasin ajan ilmaiseen jakoketjun tarkistukseen. Vein auton ajamalla paikalliseen merkkiliikkeeseen, jossa aiemmatkin huollot on suoritettu. Parin tunnin päästä minulle ilmoitettiin, että tarkistuksen yhteydessä ketjua jouduttiin venyttämään ja se hyppäsi jaon yli. Moottoria ei saa käynnistää tai se hajoaa. Valmistaja maksaa 100%:sti ketjuun liittyvät osat ja työn, mutta minun pitäisi itse maksaa nokka-akselin säädin, joka kustantaa noin 600â,¬. Säätimen vaihtaminen on kuulemma vapaaehtoista. Nykyinen osa saattaa toimia tai olla toimimatta. Kun moottori on jo muutenkin levällään, säätimen vaihtaminen olisi helppoa ja halpaa. Jos säädin hajoaa/oireilee myöhemmin, joudun (ilmeisesti) maksamaan osan töineen, jolloin kustannus on rajusti suurempi.

Asiasta enempää tietämättä luulisin nokka-akselin säätimen olevan jakoketjun kanssa samaa sarjaa, eli sitä ei ole suunniteltu vaihdettavaksi auton eliniän aikana. Minä en ymmärrä, miksi paljon mainostettu Good Will ei kata tuota osaa. Huollon mukaan se ei kuulu vastaantulon piiriin. Onko muilla kokemuksia vastaavasta toimintamallista?

Tuntuu kovin julmalta, että ajamalla huoltoon viety auto julistetaan yhtäkkiä ajokelvottomaksi ja korjauksesta pyydetään rahaa.

Kylläpäs ovat keksineet kätevän rahastuskeinon tuon tarkastuksen myötä. Melkoisia velikultia...

Sinuna en laittaisi tuohon korjaukseen penniäkään kiinni. Ota myös samoiten yhteys kuluttajaneuvojaan. Jos näillä avuilla eivät suostu laittamaan veloituksetta tuota heidän mielestään "halpaa" 600â,¬ nokka-akselin säädintä samalla kuntoon, niin en vaihtaisi koko osaa. Tämän jälkeen auto välittömästi vaihtoon ja kierrät kaukaa VW-konsernin tuotteet kerta toiminta on noin kieroa ja ala-arvoista!
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

kt

^ Onhan tuo nokka-akselin säädin samassa päässä moottoria kuin jakoketju ja kyllä se tietenkin sytytyksen säätöön liittyy, kuten jakoketjukin. Mutta eri osiahan ne kumpikin ovat ja vikaantuvat toisistaan riippumatta. Säädin kai itse vikaantuessaan aiheuttaisi lähinnä huonoa kiihtyvyyttä ja ehkä katkokäyntiä. Onko sellaista esiintynyt?

Joten  kyllä nokka-akselin säädin kannattaa ilman muuta nyt vaihtaa, kun paikat on levällään. Sitten maksun suorittajasta voi yrittää neuvotella. Kyllä sitä itsekin auton kulumisesta jotain on maksettava. Itsellänikin on ollut noin 6 vuotta vuoden 2010 CAXA-kone ja ei se enää huippukunnossa ole, vaikkei jakoketjua olekkaan vielä uusittu.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

hosee

Siis hetkinen.... Vaihtoa suosittelemalla merkkihuolto taitaa kyllä antaa ymmärtää että eivät usko osan kestävän ja sen mahdollisesti aiheuttavan uuden konerikon (saattaa toimia tai olla toimimatta)? Eli sen vaihdon pitäisi mennä kyllä virhevastuun piikkiin! Jatkaisin keskustelua siten että tuosta suosituksesta jäisi minulle tallenne (kirjallinen tai nauhoite) ja palaisin sitten asiaan ihmetellen että miksi työ ei kuulu virhevastuun piiriin jos merkkihuolto sitä suosittaa ketjurempan yhteydessä ja epäilee nykyisen osan kestävyyttä??? Säätimen elinkaari varmaan pitäisi olla sama kuin ketjun?

Taas uusi k**etus?
Nyt: Mini Cooper S A (F55) + John Cooper Works Tuning Kit, Fiat 500C 1.2 Pop
Ex VAG mm. VW Beetle 2.0TSI DSG Sport, VW Golf VI 1.4TSI DSG, VW Passat CC 1.8TSI DSG

pomo

Kyllä minäkin vaihdattaisin tai jos on aikaa tilaisin jostakin liikkeestä pyytämälläni osanumerolla uuden? Saattaa tuota kysyessä myös hinta laskea...

Eka Golf

Lainaus käyttäjältä: himppe - 29.06.15 - klo:21:00
En olisi halunnut tähän keskusteluun osallistua, mutta niinpä vain kävi.

Omistan VW Golfin 1.4TSI-moottorilla (CAXA). Ostin auton käytettynä, itse olen ajanut sillä 4 vuotta / 60tkm ilman murheita. Kuultuani kampanjasta varasin ajan ilmaiseen jakoketjun tarkistukseen. Vein auton ajamalla paikalliseen merkkiliikkeeseen, jossa aiemmatkin huollot on suoritettu. Parin tunnin päästä minulle ilmoitettiin, että tarkistuksen yhteydessä ketjua jouduttiin venyttämään ja se hyppäsi jaon yli. Moottoria ei saa käynnistää tai se hajoaa. Valmistaja maksaa 100%:sti ketjuun liittyvät osat ja työn, mutta minun pitäisi itse maksaa nokka-akselin säädin, joka kustantaa noin 600â,¬. Säätimen vaihtaminen on kuulemma vapaaehtoista. Nykyinen osa saattaa toimia tai olla toimimatta. Kun moottori on jo muutenkin levällään, säätimen vaihtaminen olisi helppoa ja halpaa. Jos säädin hajoaa/oireilee myöhemmin, joudun (ilmeisesti) maksamaan osan töineen, jolloin kustannus on rajusti suurempi.

Asiasta enempää tietämättä luulisin nokka-akselin säätimen olevan jakoketjun kanssa samaa sarjaa, eli sitä ei ole suunniteltu vaihdettavaksi auton eliniän aikana. Minä en ymmärrä, miksi paljon mainostettu Good Will ei kata tuota osaa. Huollon mukaan se ei kuulu vastaantulon piiriin. Onko muilla kokemuksia vastaavasta toimintamallista?

Tuntuu kovin julmalta, että ajamalla huoltoon viety auto julistetaan yhtäkkiä ajokelvottomaksi ja korjauksesta pyydetään rahaa.

Outoa tosiaan koska säädin kait vaikuttaa lähinnä tehoihin (säätö kuormituksen mukaan?), tosin en ole Volkkarin sielunelämään tarkemmin perehtynyt, kait onneksi!  8)
Omaani vaihdatin ketjun kevällää ja sanoivat KETJUN SÃ,,Ã,,TIMEN olleen tapissa eli ketju venyt liikaa. Tuli vikakoodi nokan asentoanturilta eli oli "limitin" ulkopuolella. Ajoin muutaman sata kilsaa tuon jälkeenkin vaikka ei kait olisi pitänyt!  ???
Meni onneksi myyjäliikkeen piikkiin, samoin takaoven lukko joka ei auennut kuin särkemällä, kustansi myyjälle 1200 ja minulle reilun satasen kun vaihadatin öljyt, suodattimen ja jarrunesteet!  :)

Tomppaa_

Nokka-akselin säädin on sellainen hydraulisesti toimiva pökäle nokan päässä. Tämä säädin kääntää imunokan (joskus myös pakonokan) ennakkoa muutaman asteen jotta alavääntö paranee. Hajotessaan pitää erittäin karkeaa kalkatusta kierroksista riippumatta. Kylmällä moottorilla saattaa olla hieman vaimeampi. Tätä säädintä ohjaa useimmiten sähkösolenoidi joka myös vikaantussaan aiheuttaa kaikennäköistä tehottomuutta ja kalketta. Säädin ei lopeta kalinaa missään vaiheessa vaan kalkattaa käytännössä kokoajan. Venynyt ketju korahtaa käynnistyksen yhteydessä. Jos käynnistyksen yhteydessä kuuluu tiheärytminen korina kannattaa käyttää auto asiantuntevan korjaajan kuunneltavana koska riittävän aikaisin suoritettu jakopäänketjun uusinta tulee huomattavasti halvemmaksi kuin puolikkaan moottorin kunnostus.

Pahoittelen jos en ole vastannut minulle esitettyihin kysymyksiin tai muuten osallistunut keskusteluihin. Pienyrittäjän aika on kovin rajallinen eikä se aina riitä tänne keskustelufoorumeille vaikka täällä mielelläni kirjoittelenkin.  :D

evilk

Myös Octavia II faceliftin Räsäsen 2.0 TSIn (EA888) jakoketjut oireilevat. Omaani vaihdettiin ketju jo 60tkm:n kohdalla. Jako ehti hypätä yhdellä ja vikavalo syttyi. Niillä kilsoilla meni (luonnollisesti?) kokonaan maahantuojan piikkiin vaikka 2v takuu olikin jo mennyt umpeen.

Tämä myynti-ilmoitus herättää ajatuksia
"SKODA OCTAVIA COMBI 2,0 TSI RS TEHDASUUSI MOOTTORI 500KM AJ. "
http://www.autotalli.com/vaihtoauto/33996870/Skoda/Octavia/2011

Ajokilometrit 135tkm ja tehdasuusi moottori. Ettei vaan olisi ketju porsinut?
Superb IV 1.4 TSI Sportline Combi -20
EX: Octavia RS 2.0 TSI DSG Combi -15, Octavia RS 2.0 TSI Combi -10, Octavia RS 2.0 TFSI Combi -08, Nissan Primera 5d 2.0 -01, Nissan Primera 4d 2.0 -98, Toyota Corolla 1.3 -88, Ford Escort 1.4 -86

nightflier

Lainaus käyttäjältä: nightflier - 18.06.15 - klo:11:05
Kävin äsken varaamassa ilmaisen ketjuntarkistuksen Polo 1.2 TSI:lle. Huoltoon varataan 2 tuntia aikaa ja huoltoaika meni 2 viikon päähän. Kehui tiskin takana että "vastaantulot on hyvät". Mielenkiinnolla odotan mitä sieltä tulee jos remonttia pukkaa.

Kyseessä vm2012, mittarissa 70tkm. Ketju vaihdettu "ennaltaehkäisevänä" toimenpiteenä 30tkm kohdalla (samalla uusittiin TSI), nykyään krapinaa kuuluu välillä käynnistäessä. TSI vaihdettu toisen kerran 60tkm kohdalla sähkövian takia. Samalla vaihdettiin "läpi lyövät" sytytysjohdot ja ketjun kireys tarkistettiin, oli "ok". Tästä meinasivat laittaa suunnilleen puolet minulle maksettavaksi, mutta myyjäliike maksoikin loput kun asiaa kysyivät, remontilla oli hintaa 2500â,¬.

Ketju tarkastettu tänään, venymä 19mm, maksimi saa olla 28mm, ei toimenpiteitä. Tällä ketjulla ajettu nyt 40tkm. Kehui että 2tkm ajetusta on mitattu venymäksi 15mm. Eli venyy 1mm/10000km? Eli jossain 130tkm paikkeilla ketju vaihtoon viimeistään?

Telehell

Aivan järjetöntä.. turhapa on myyjien hehkuttaa nettiautossa "ketjukone - eli ei kalliita jakohihnan vaihtoja!"  ;D ;D
Mitsubishi Outlander PHEV 2014
Ex: Skoda Superb Combi 2.0Tdi 170HV DSG 2013
Ex:VW Golf 1,4tsi DSG 90kw 2009 CAXA
Ex: BMW E61 525d 130kW Automaatti 2005
Ex: Volvo V40 1,9 T4 147kW Automaatti 2001
Ex: VW Passat 2,0TDI PD 125kW DSG Highline 2007
Ex: Nissan Primera 1,8 2001
Ex: Nissan Sunny 1,6 1994

Eka Golf

Lainaus käyttäjältä: nightflier - 03.07.15 - klo:16:44
Ketju tarkastettu tänään, venymä 19mm, maksimi saa olla 28mm, ei toimenpiteitä. Tällä ketjulla ajettu nyt 40tkm. Kehui että 2tkm ajetusta on mitattu venymäksi 15mm. Eli venyy 1mm/10000km? Eli jossain 130tkm paikkeilla ketju vaihtoon viimeistään?
Nyt lupasivat että tuo toinen ketju kestää ainakin 100tkm eli aika samoin kuin sinulle luvattiin?
Eka kesti n. 110tkm ja toinen n. 80tkm eli laatu "parantunut"?  ???

nightflier

Lainaus käyttäjältä: nightflier - 03.07.15 - klo:16:44
Ketju tarkastettu tänään, venymä 19mm, maksimi saa olla 28mm, ei toimenpiteitä. Tällä ketjulla ajettu nyt 40tkm. Kehui että 2tkm ajetusta on mitattu venymäksi 15mm. Eli venyy 1mm/10000km? Eli jossain 130tkm paikkeilla ketju vaihtoon viimeistään?

Korjaus: ei mm vaan astetta. En sitten tiedä mikä ero, mutta viisaampi valaiskoon.

Eka Golf

Minusta 19 astetta on liikaa! Tosin kait säätö korjaa koska muuten vaikuttaisi käynnistykseen tai smmutukseen ja kulutukseen?  ???

nightflier

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 03.07.15 - klo:23:08
Minusta 19 astetta on liikaa! Tosin kait säätö korjaa koska muuten vaikuttaisi käynnistykseen tai smmutukseen ja kulutukseen?  ???

Juu, en jää odottamaan pahinta, kiertoon lähti. Oli viimeinen VAG.

iikori

Mulla eka skoda. Ketju porsi 4v, 105 tkm. Moottorinvaihto tulos.  Kaikki puhelinkeskustelut tallessa, samoin liikkeessä käydyt keskustelut. Oma oikeusturva varmistettava. Tarvittaessa käräjät.

MixuJoo

Miten kannattaisi edetä tässä asiassa teidän mielestä?

Autoni -09 GTI Golf 2.0 TSI-koneella, tapahtuessa n. 110tkm mittarissa. Jakoketju ja kiristin vaihdettiin, loppulasku n. 1300â,¬. Paikallinen merkkihuolto sanoi, ettei mitään mahdollisuuksia vastaantuloon maahantuojan puolesta. Huollot tehty, mutta ei "tismalleen ajallaan". Samalla vaihdettiin laturin hihna ja siihen kiristin? (Ei sisälly siis vastaantuloon, mutta mainittakoon samalla) VWgroupin "jakoketju puhelinnumeroon" soitettu ja sieltä oli ohje = "merkkihuolto ilmoittaa asiasta meille, et sinä".

Eli uskonko laiskaa merkkihuollon huoltopäällikköä(?) vai lyönkö nyrkkiä pöytään, että asiaa vietävä "eteenpäin"? Kaivanko kuvetta vai otanko kuluttajansuojaan yhteyttä?

"Tismalleen ajallaan" tarkoitan heittoja 1tkm-5tkm huolto-ohjelmaan nähden.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy