TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: tärpätti - 05.11.13 - klo:19:05
No tänne on turha tulla vertaamaan saabeja nyky vagiin. paljon on materiaalit, öljyt muuttunu.  osaan vaikuttaa kiristyneet päästö vaatimukset jne. myös moottorit on suunniteltu ihan erilaisilla varmuus kertoimilla kuin ennen vanhaan, eikä tässä ole menty parenpaan suuntaan.

öljy voi mennä luiruksi, vuotaa stefojen välistä paljon ajettuna, mutta tätäkään ei usko ennenkuin itse sen näkee. lyhyemmällä vaihtovälillä pysyy sisällä mutta pitkä voi olla liikaa.

Kuorma-autoille luvataan jopa 100 tkm öljynvaihtovälejä, toki vain pitkää siivua ajaville.

tärpätti

Lainaus käyttäjältä: Epes - 05.11.13 - klo:19:12
No tuota ei kyllä näkemättä usko ... ;D

18tkm vaihtoväli diamond dieselillä, kusi stefojen välistä öljyä. sittemmin öljyt vaihdettu 10tkm jälkeen eikä ongelmia ole ollut. reilu 150tkm kyseisen huomion jälkeen.

sama homma omassa ocussa ll öljyillä. tiivisteet kusi. nyttemmin ei ongelmaa oo ollu lyhyellä 10tkm vaihtovälillä ja enkä käytä ll öljyä. uusilla kun ajaa eikä itse vaihda öljyjä niin tuskin tietää asiasta. tieto lisää tuskaa ja kuitu paskaa.
Octavia BKD

firstvw

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 05.11.13 - klo:19:21
Kuorma-autoille luvataan jopa 100 tkm öljynvaihtovälejä, toki vain pitkää siivua ajaville.

Mutta on niissä moninkertainen öljytilavuuskin. Minusta näihin vageissakin sais olla 6 tai 7 litran öljytilavuus, kestäis sen vaihtovälin paremmin

tärpätti

Turhaa verrata kuorma auton moottoria ketjun venyttimeen, moottorin kierrokset ja kaikki olosuhteet on monesti täysin eri verrattuna henkilö auton moottoriin.

jos nykymoottoreissa olisi meininki suunnitella moottori kestäväksi niin se nykytietämyksellä onnistuu ihan varmasti.  säästöt ajaa tähän nykymeininkiin.

eikö konerakennuksen oppitunneilla opeteta että koneesta puuttuva osa on koneen paras osa.
Octavia BKD

jarkko_h

Lainaus käyttäjältä: firstvw - 05.11.13 - klo:21:59
Mutta on niissä moninkertainen öljytilavuuskin. Minusta näihin vageissakin sais olla 6 tai 7 litran öljytilavuus, kestäis sen vaihtovälin paremmin

Kestääkö ketjut ja turbot edes niissä vaggineissa jotka hörppivät litratolkulla öljyä öljynvaihtoväleillä? Tuskin. Pahimmissa vaggineissa todellinen öljynkäyttö vaihtovälillä on lähempänä 10 litraa kuin 5:ttä.

Toki järjen käyttö on sallittu ja long lifestä voi halutessaan siirtyä esim 15 tkm väliin. Jos kuitenkin nykyvaggineet eivät kestä oikeasti kovasti markkinoimaansa long lifeä, pitää siitä myyntiyhtiön selvästi tiedottaa. Muuten huoltokuluja säästävästä longlifestä puhuminen ja sen lupaaminen myyntilanteessa on todella törkeää kuluttajan harhauttamista (suomeksi kusetusta, valehtelua...). Puolustukseksi kuluttajien harhauttamiselle ei riitä että jokin muukin merkki kusettaa.

Itsellä on mennyt reilu 200 tkm ilman ongelmia 30 tkm vaihtovälillä. Ölhyn vaihto noin kerran 2 vuodessa. Joskus harvemmin. Mutta auto onkin ajalta, jolloin VAG teki vielä laatua. Ei vuoda stefat, ei vuoda männänrenkaat, ei tarvitse lisätä öljyä koko vaihtovälillä... käy ja kukkuu ja kun loppuu käymästä ajetaan suoraan paalille. :'(

pomo

Ja tuo määrä on vielä pientä kun volvoon saa laittaa 1l/1000km ja autossa ei kuulemma ole vikaa.

ConD

Lainaus käyttäjältä: tärpätti - 05.11.13 - klo:22:33
jos nykymoottoreissa olisi meininki suunnitella moottori kestäväksi niin se nykytietämyksellä onnistuu ihan varmasti.  säästöt ajaa tähän nykymeininkiin.

eikö konerakennuksen oppitunneilla opeteta että koneesta puuttuva osa on koneen paras osa.
Mä olen monelle tämän sanonut: Olen omissa päissäni miettiessä tullut siihen lopputulokseen, että ketjuongelmasta huolimatta 1.2TSI on yksi konsernin parhaista koneista tällä hetkellä. Tietyt suunnittelussa pöydälle jätetyt jutut, muutamat sopivat ratkaisut sekä käyttöominaisuudet ovat tuon puolella. Hihnakoneisissa tuosta ainoastakin heikkoudesta (ketjusta) toivoisin päästyn eroon. Aika näyttää...

t. DI, konetekniikan osastolta valmistunut ;)
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

TinQ

Tuntuu että tämä nykyajan eco-hippeily ajaa kaikessa perinteisten arvojen, kuten kestävyyden edelle.
Parempi nykyään tehdä osia muovista ja entistä ohuemmasta teräksestä, jotta saadaan auto sata kiloa kevyemmäksi ja siten kulutus 0,3l/100km pienemmäksi kuin kilpailijalla. Samalla leikataan 5 vuotta pois auton käyttöiästä.

Sen seurauksena menee E-sarjan mersutkin nykyään 3 vuoden iässä katsarilla hylkyyn, kun tukivarret on löysät joka suunnasta. Sellasia 900tkm "mannemersuja" ei kaupasta enää uusia saa. Ei nämä 2.0TDI:t kestä yhtä pitkään. Kaikki osat mitoitetaan minimiin ja varmuuskertoimet kutistuu vuodesta toiseen. Pakko saada painoa pois. Sitten ku ajaa kerran vahingossa vauhdilla hidastetöyssyyn, on kaikki tukivarret murtumia täynnä.

Tosin eipä tuolla autoilun päämarkkinoilla keski-euroopassa moni millään 10+ vuotta autoilla ajakkaan. Miksi ihmeessä tällaisia "pikku golffeja" mitoitettaisiin kestämään 20 vuotta & 500tkm ajoa perunapellolla, kun ei kukaan sitä kestoa siltä odotakkaan. Keskiverto saksalainen ostaa golffinsa uutena 15 tonnilla ja ajaa sillä 7 vuotta, kunnes ostaa taas uuden. Autot mitkä ovat suomessa 30 tonnia uutena on saksassa 20 tonnia tai ties vaikka vähemmän.

Autotehtaat tekee sitä mitä kuluttajat haluaa. Jos ihmiset olisivat valmiita maksamaan kestävyydestä, sitä varmaan myös saataisiin. Nyt kun keskiverto autonostaja vertailee uutta astraa ja golffia, katsoon hän kumpi on kalliimpi ja kumpi syö vähemmän polttoainetta. Ihmekkös että ollaan tässä tilanteessa... :(
Golf -08 1.4TSI 90tkm.
Jakoketju venyy, volkswagenin takuu ei.
Turbo välyksellinen ja siivet raapii koteloa, autoilijan vika.
Volkswagen. Das Auto.

RoccoScientist

No eipä tuosta kyllä ihan hirveästi voi "eco-hippeilyä" syyttää. Vaikka mitään päästörajoja ei olisikaan, ei nykyautojakaan mistään valuraudasta väännettäisi puhtaan kestävyyden takia, koska:

-materiaalit maksavat ja niitä on rajallisesti
-moderneilla suurlujuusteräksillä ja kasaamismetodeilla saadaan korit jäykemmiksi vähemmällä materiaalien käytöllä
-kilpailu "pakottaa" kasvattamaan autojen kokoa (verratkaa vaikkapa kolmoskopan Golfia seiskakopan Golfiin) samalla kun hintaluokan pitäisi pysyä suurin piirtein samana
-autoihin pitää vuosi vuodelta myös ahtaa enemmän elektroniikkaleluja, joiden kustannuslisä pitää kuitata jostain muualta
-kvartaalitaloudessa ei pörssissä listatuille yhtiöille riitä pelkkä voitollisuus vaan pitää kasvaa
-edelliseen liittyen on huonoa bisnestä tehdä liian kestäviä autoja
-pienempi paino parantaa suorituskykyä ja tuo etua myös alustan suunnittelussa
-kolariturvallisuuden takia osien ja rakenteiden on annettava hallitusti periksi testitilanteissa

Näin esimerkiksi. Voi myös miettiä miten hyvin vaikkapa kodinkoneet kestävät nykyään ja paljonko tällä on "eco-hippeilyn" kanssa tekemistä. Nostalgian suhteen kannattaa muutenkin olla varovainen. Voi tosiaan olla, että vanhat autot ruostuivat puhki hitaammin kuin nykyiset (milläs tasolla tien suolaus muuten oli ennen muinoin?), mutta eivät nuo vanhat autot oikeasti nykyautoille vertailussa pärjää. Aika vain tuppaa kultaamaan muistot.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

toukopouko

Lainaus käyttäjältä: tärpätti - 05.11.13 - klo:19:05
No tänne on turha tulla vertaamaan saabeja nyky vagiin. paljon on materiaalit, öljyt muuttunu.  osaan vaikuttaa kiristyneet päästö vaatimukset jne. myös moottorit on suunniteltu ihan erilaisilla varmuus kertoimilla kuin ennen vanhaan, eikä tässä ole menty parenpaan suuntaan.

öljy voi mennä luiruksi, vuotaa stefojen välistä paljon ajettuna, mutta tätäkään ei usko ennenkuin itse sen näkee. lyhyemmällä vaihtovälillä pysyy sisällä mutta pitkä voi olla liikaa.

Isäukko tuossa oli juuri vaihtanut öljyt uudehkoon pösöönsä. Eihän edellisestä öljynvaihdosta ollutkaan ajettu kuin vasta vaatimattomat 60 000km. Hyvin käy ja kukkuu. Kaikenlisäksi ihan tavalliset öljyt millä ajellut, jotain Tokmannilta ostettua halpisölyä.

En kyllä itse uskaltaisi moista suoritusta tehdä  ;D

sakal83

Lainaus käyttäjältä: RoccoScientist - 06.11.13 - klo:13:41
Voi myös miettiä miten hyvin vaikkapa kodinkoneet kestävät nykyään ja paljonko tällä on "eco-hippeilyn" kanssa tekemistä.
Kodinkoneissahan käytetään tätä hehkulampputeoriaa  ;)
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

tapanixxx

Sellainen toisenlainen näkökanta tähän asiaan on, että kun tuotteet suunnitellaan nykyisin ajatellen lyhyempää elinkaarta niin liikenteessä autokanta tulee nuorentumaan ja tämä auttaa osaan liikenneturmia.

Myös työllisyys paranee kun autojen romutusikä pienenee. Samalla tehtaiden voitot kasvat ja osa näistä voitoista voidaan investoida uuteen kasvuun joten siltäkin osalta työllisyys paranee. Eli on tässä hyviäkin puolia :)

jarkko_h

Lainaus käyttäjältä: TinQ - 06.11.13 - klo:11:47
Tuntuu että tämä nykyajan eco-hippeily ajaa kaikessa perinteisten arvojen, kuten kestävyyden edelle.

VAG :n luokattoman kestävyyden kanssa ei ole mitään tekemistä eco-hippeilyn kanssa. Kyse on ekonomihippeilystä, jossa voitot maksimoidaan. Maksimoinnin huipentuma on se tapa millä kuluttajia kyykytetään pakenemalla tuotevastuusta mitä ihmeellisimmin verukkein. Toivoa sopii että tuotevastuusta rimpuilusta huolimatta VAG:n takuukulut kasvavat niin suurisksi että ekonomitkin heräävät.

Kapa

Alusta asti kone pärissyt joskus käynnistäessä, ja on kohta 50 tuhatta ajettu.

pomo

Ei se kestävyys nyt ihan luokatonta voi olla kun katsoo myyntimääriä... Ja ongelmahan vaikuttaa olevan Suomessakin lähinnä huolloilla/jälleenmyyjillä, jotka eivät halua tehdä heille kallliita takuukorjauksia (valmistaja antaa tiukan hinnan korjauksille ja osistakaan ei saa katetta) ja keksivät sen vuoksi kivoja osuuksia jotka asiakkaan pitää itse maksaa...

TinQ

Lainaus käyttäjältä: pomo - 07.11.13 - klo:08:08
Ei se kestävyys nyt ihan luokatonta voi olla kun katsoo myyntimääriä... Ja ongelmahan vaikuttaa olevan Suomessakin lähinnä huolloilla/jälleenmyyjillä, jotka eivät halua tehdä heille kallliita takuukorjauksia (valmistaja antaa tiukan hinnan korjauksille ja osistakaan ei saa katetta) ja keksivät sen vuoksi kivoja osuuksia jotka asiakkaan pitää itse maksaa...

Jos jokaiselle TSI-VAG -auton ostajalle myyjä kertoisi, että "näissä menee sitten 40tkm sisällä jakoketju pitkäksi ja tulemme tekemään kaikkemme, että sinä autoilijana maksat viulut", niin saattaisi myyntimäärätkin hieman heilahtaa.

Tietämättömyys on se millä näitä autoja myydään.

Itse ainakin menin aivan lankaan, kun elin uskossa että VW on laatumerkki mille ei voi käydä näin karmivaa mokaa moottorituotannossaan. Jos olisin halunnut huonon auton, olisin ostanut italialaisen tai ranskalaisen menopelin.
Golf -08 1.4TSI 90tkm.
Jakoketju venyy, volkswagenin takuu ei.
Turbo välyksellinen ja siivet raapii koteloa, autoilijan vika.
Volkswagen. Das Auto.

Keni1

Lainaus käyttäjältä: TinQ - 07.11.13 - klo:12:28
Jos jokaiselle TSI-VAG -auton ostajalle myyjä kertoisi, että "näissä menee sitten 40tkm sisällä jakoketju pitkäksi ja tulemme tekemään kaikkemme, että sinä autoilijana maksat viulut", niin saattaisi myyntimäärätkin hieman heilahtaa.

Tietämättömyys on se millä näitä autoja myydään.

Itse ainakin menin aivan lankaan, kun elin uskossa että VW on laatumerkki mille ei voi käydä näin karmivaa mokaa moottorituotannossaan. Jos olisin halunnut huonon auton, olisin ostanut italialaisen tai ranskalaisen menopelin.

VWarsinkin pelkkää silmäkarkkia jos selkeät linjat miellyttää silmää, luotettava tekniikka olisi kiva lisä, ihmiset nyt kuitenkin pääosin ostaa autonsa kuvien perusteella ja otetaan se mistä muut on eniten kateellisia mikä on siis pelkkää typeryyttä.

sakal83

LainaaJos jokaiselle TSI-VAG -auton ostajalle myyjä kertoisi, että "näissä menee sitten 40tkm sisällä jakoketju pitkäksi ja tulemme tekemään kaikkemme, että sinä autoilijana maksat viulut", niin saattaisi myyntimäärätkin hieman heilahtaa. Tietämättömyys on se millä näitä autoja myydään.
Näin sen on oltava.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Sniiki

Lainaus käyttäjältä: Keni1 - 07.11.13 - klo:12:44
VWarsinkin pelkkää silmäkarkkia jos selkeät linjat miellyttää silmää, luotettava tekniikka olisi kiva lisä, ihmiset nyt kuitenkin pääosin ostaa autonsa kuvien perusteella ja otetaan se mistä muut on eniten kateellisia mikä on siis pelkkää typeryyttä.
Ihan vähäsen pikkaisen on pakko sortua tähän offtopicciin sen verran että itse ainakin ostan auton joka miellyttää omaa silmää, naapurista viis. Varmaan on BMW ja MB enemmän naapurikateutta herättäviä mutta omaa silmää esim. CC mielltytti niin paljon enemmän että kun karvan verran tuoreempaan piti vaihtaa niin 3C:n vaihdokki oli aika selkeä valinta, vaikka VW:n laadun kyllä tiesinkin. Ja persaukisuudellahan ei siis ollut mitään tekemistä sen kanssa että premiumit jäi kauppaan *KöH!*.

TinQ

Noh, nyt sai tämä tarina onnellisen lopun. Golffista löytyi merkkihuollossa vielä 6500â,¬ edestä lisää korjattavaa (jakoketjun ja turbon vaihdon jälkeen kone täristi edelleen ja sytytyskatkoksia jokaiseen sylinteriin, myös lämpimänä), mm. kansivaurio, suuttimet rikki (en tiedä miten) ja joku korkeapainepumppu viallinen.

Kauppa purettu ja minä en enää ikinä koske pitkällä tikullakaan näihin vag -vehkeisiin.
Golf -08 1.4TSI 90tkm.
Jakoketju venyy, volkswagenin takuu ei.
Turbo välyksellinen ja siivet raapii koteloa, autoilijan vika.
Volkswagen. Das Auto.

toukopouko

Lainaus käyttäjältä: TinQ - 11.11.13 - klo:13:21
Noh, nyt sai tämä tarina onnellisen lopun. Golffista löytyi merkkihuollossa vielä 6500â,¬ edestä lisää korjattavaa (jakoketjun ja turbon vaihdon jälkeen kone täristi edelleen ja sytytyskatkoksia jokaiseen sylinteriin, myös lämpimänä), mm. kansivaurio, suuttimet rikki (en tiedä miten) ja joku korkeapainepumppu viallinen.

Kauppa purettu ja minä en enää ikinä koske pitkällä tikullakaan näihin vag -vehkeisiin.

Melkoisen pommin joku on vaihtoon vienyt  ;D Hyvä että pääsit eroon tuosta taistelusta.

dotsi

Näkeekö VCDS:llä suoraan onko jako pielessä? Ihan kuin omankin kulkineen koneesta olisi alkanut kuulumaan tuota pahenteistä nakutusta...
Å KODA Octavia 1.8 TSI DSG Style Quartz Grey 2016

Routa

Lainaus käyttäjältä: TinQ - 11.11.13 - klo:13:21
Noh, nyt sai tämä tarina onnellisen lopun. Golffista löytyi merkkihuollossa vielä 6500â,¬ edestä lisää korjattavaa (jakoketjun ja turbon vaihdon jälkeen kone täristi edelleen ja sytytyskatkoksia jokaiseen sylinteriin, myös lämpimänä), mm. kansivaurio, suuttimet rikki (en tiedä miten) ja joku korkeapainepumppu viallinen.

Kauppa purettu ja minä en enää ikinä koske pitkällä tikullakaan näihin vag -vehkeisiin.
Onneksi laukesi välittömästi oston jälkeen niin pääsit eroon. Ei näihin TSI-vehkeisiin kannata käytettynä koskea.
Entinen VAG-kuljettaja.

Kameleontti

Lainaus käyttäjältä: dotsi - 11.11.13 - klo:16:35
Näkeekö VCDS:llä suoraan onko jako pielessä? Ihan kuin omankin kulkineen koneesta olisi alkanut kuulumaan tuota pahenteistä nakutusta...

Kampiakselin asentoanturi vai mikä se nyt oli, antoi ainakin omassa yksilössä vikakoodia ennen kuin mitään pahempaa pääsi käymään.
VCDS@Helsinki, PM

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Karvesak - 20.11.13 - klo:15:56
Jotenkin näyttäisi,että 1.4 TSI-ongelmat saattavat liittyä puutteelliseen öljynpaineeseen/voiteluun.LL-Huoltovälit meidän pohjoisen olosuhteissa on kyllä surma moottorin toiminnalle.On raportoitu Turbon puutteellisesta ja tukkeutuneesta voitelusta,tukkeutuneista öljynsuodattimista,öljypohjan imusihdin tukkeutumisia jakoketjun voitelun puutteellisuus,liian alhaiset äljynpaineet...Huomion arvoista on se ettei ky/ongelmat ole vaivanneet lähes ketään joka on tähän moottorityyppiin vaihtanut öljyt esim 10t/km välein suodattimen kanssa.

Mä uskon ilman mitään konkreettisia todisteita, että osaltaan nämä ongelmat johtuvat siitä, että Suomessa penttiperusautoilijalla voi helposti ajaa neljä kuukautta siten, että motin öljyt eivät ikinä nouse normilämpöihin. Käynnistetään motteja -20 asteessa, ajetaan lyhyttä siivua hiisukseen ja hanaa ei anneta ikinä.

Mä uskon vankasti, että motille tekee vain hyvää, kun ajaa sen normilämpöihin ja antaa sitten hanaa! Siis sillain ihan reilusti, että motin lämmöt käyvät vähintään kerran kuussa yli sadassa asteessa. Talvella tämä toki vaatii Suomessa vaggineissa keulamaskia ja pientä luukutusta motarilla. Saattaa olla tarvetta ajaa jopa hiukan yli sataa.

Meidänkin vanhalla disukkaoculla kun vaimo oli ajellut viikon, niin sissussoikoon millainen sienipilvi peräpeilin taakse tuli, kun antoi ekan kerran motarin rampissa vähän reilummin föönille kierroksia.

Keni1

Lainaus käyttäjältä: Karvesak - 20.11.13 - klo:15:56
Jotenkin näyttäisi,että 1.4 TSI-ongelmat saattavat liittyä puutteelliseen öljynpaineeseen/voiteluun.LL-Huoltovälit meidän pohjoisen olosuhteissa on kyllä surma moottorin toiminnalle.On raportoitu Turbon puutteellisesta ja tukkeutuneesta voitelusta,tukkeutuneista öljynsuodattimista,öljypohjan imusihdin tukkeutumisia jakoketjun voitelun puutteellisuus,liian alhaiset äljynpaineet...Huomion arvoista on se ettei ky/ongelmat ole vaivanneet lähes ketään joka on tähän moottorityyppiin vaihtanut öljyt esim 10t/km välein suodattimen kanssa.Nämä asiat liittyvät toisiinsa näin voimme uskoa.Toki tietynlaisesta suunnitteluvirheestäkin on varmasti kyse ja edes auttaa ongelmien syntyä. Itse ajan vielä tuota lyhyemmillä öljynvaihto väleillä koska Autolla ajetaan lyhyitä pätkiä ja vesi ja polttoaine sekoittuvat öljyyn suurempina määrinä kuin maantiekäytössä olevassa Autossa.Mutta pitää myös ymmärtää,että Auton käyttäjiä on monenlaisia ja toiset eivät vie Autoa mihinkään ylimmääräiseen huoltotoimenpiteeseen ennen aikojaan ja onhan se aina lisäkustannus tietty.Mutta näyttää,että muuten tämä hieno moottori kaipaa enemmän huoltoa kuin tuon 30t/km välein öljyjen osalta mikäli haluaa välttyä edellä mainituilta ongelmilta :'(

Netti on pullollaan tästä aiheesta ei tarvi luulotella eikä arvuutella, paska mikä paska, on hyötysuhteeltaan varsinkin kaksoisahdettu passeli laite, kestävyyden olisi saanut kuntoon mutta ei ollut tehtaalla tahtoa koska motin hinta olisi noussut liikaa, hyvää ei ole varaa valmistaa koska voitot jää liian pieniksi, piste. Kaksoisahdettu 1.4 TSI ja DSG 7 niitä kun välttelet niin vältyt harmeilta nimim. kokemusta ja tietoa asiasta on tarpeeksi. Paljon kuullu huonoa myös 1.2 TSI yhdellä ahtimella että ahtimet pamahtaa n. 30 tkm ajetuissa, mitoitettu niin että kestää ehkä huoltovälin hekoheko ja jakoketjut ei kans kestä. Sen sijaan 1.4 TSI yhdellä ahtimella on todella varmatoiminen ja kestävä ei ole kuullut moitteen sijaa ja itsellä sellainen ollut ja melkein suosittelisin jos vaan uusien volkkarien pellit kestäis mut käytetty niin sellainen vois toimia, älä osta uutta volkkaria koska ruostuvat käsiin.

TTO

Totta, tärpätti on oikeassa. Kirjoitukseni meni väärän otsikon alle. Ongelmana illalla oli, että en löytänyt mistään ketjua 'Oulun seudun jakoremmit' ja tämä otsake osui lähimmäksi ja tuohon aikaan illasta arviointivirheitä syntyy helpommin.

Joku voisi kertoa missä tuo jakoremmiketju on. Googlen mukaan se on poistettu.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: TTO - 22.11.13 - klo:16:13
Joku voisi kertoa missä tuo jakoremmiketju on. Googlen mukaan se on poistettu.

Mielenkiintoista. En minäkään sitä enää löytänyt.

sambolo

Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR


Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy