TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

tet

Lainaus käyttäjältä: frozzu - 31.08.12 - klo:12:51
Melkein joka toiseen vaihdetaan turboa, jakoketjua, vaihdelaatikkoa jne.

Jos sinulla on jotain tilastodataa tästä aiheesta niin pistäpä näkyviin, aika moni miellään näkisi faktaa siitä kuinka paljon näitä korjaillaan. Jos taas tuo "tietosi" perustuu foorumeilta luettuun valitukseen tai esson baarissa kuultuun sadatteluun niin sitten ei ehkä kannattaisi ihan noin varmoja mielipiteitä heitellä ilmaan mutu-pohjalta. :)
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

frozzu

Lainaus käyttäjältä: tet - 31.08.12 - klo:13:02
Jos sinulla on jotain tilastodataa tästä aiheesta niin pistäpä näkyviin, aika moni miellään näkisi faktaa siitä kuinka paljon näitä korjaillaan. Jos taas tuo "tietosi" perustuu foorumeilta luettuun valitukseen tai esson baarissa kuultuun sadatteluun niin sitten ei ehkä kannattaisi ihan noin varmoja mielipiteitä heitellä ilmaan mutu-pohjalta. :)

Ehkä kaikkea ei kannata ottaa kirjaimellisesti mitä lukee...netissäkään. Muutetaan, sitten että "tuntuu, että joka toiseen vaihdetaan..."
Skoda Octavia Combi Elegance 1.6 MPI -06

Ex-VAG: Seat Leon 1.4TSI 122 Style -13 (Emocion Red), Skoda Fabia 1.4TDI Sport -08

Vaarivanhus

Lainaus käyttäjältä: frozzu - 31.08.12 - klo:12:51
Toivoisin, että VAG-konserni nyt panostaisi enemmän laatuun ja antaisi vaikka edes 3 vuoden takuun. Autot kun muuten ovat hyvinkin mielenkiintoisia.
Itse otin, saadakseni kolmen vuoden takuun, autooni huolenpitosopimuksen, joka tulee maksamaan koko kaudelta minun ajoillani reilun tuhat euroa. Tosin myyjä oli sitä mieltä, että nämä ovat niin hyviä autoja, ettei näihin kannata sellaista hankkia, joihinkin "relluihin" on eri juttu. Jostain kumman syystä myyjä suhtautui hyvin nihkeästi asiaan. Kaiken lisäksi eivät ole vieläkään saaneet, reklamaatiosta huolimatta, sopimuksen laskutusta monen kuukauden jälkeen toimimaan, kerrassaan omituista.  
Joutilas 76v

hosee

Lainaus käyttäjältä: Vaarivanhus - 31.08.12 - klo:13:14
Itse otin, saadakseni kolmen vuoden takuun, autooni huolenpitosopimuksen, joka tulee maksamaan koko kaudelta minun ajoillani reilun tuhat euroa.
Huolenpitosopimus on eri asia kuin takuu. Joillain merkeillä voi ostaa myös normaalia pidemmän takuun.
Nyt: Mini Cooper S A (F55) + John Cooper Works Tuning Kit, Fiat 500C 1.2 Pop
Ex VAG mm. VW Beetle 2.0TSI DSG Sport, VW Golf VI 1.4TSI DSG, VW Passat CC 1.8TSI DSG

Vaarivanhus

Lainaus käyttäjältä: hosee - 31.08.12 - klo:13:41
Huolenpitosopimus on eri asia kuin takuu. Joillain merkeillä voi ostaa myös normaalia pidemmän takuun.
No joo, tässä tapauksessa sen nimenä on 'Jatkoturva'. Se astuu voimaan takuun päätyttyä ja sen ehdoissa on eritelty minkälaisia "ilmiöitä" se kattaa ja mitä ei. On se ainakin jonkinlainen takuu sille, ettei vahingon sattuessa kolmen vuoden aikana perna pääse pahasti letkahtamaan.

Kait oleellista lienee se, mitä takuu kattaa? Onhan niitä autoja, joilla on "luonnostaan" jopa seitsemän vuoden takuu. Eipä vaan ole tullut koskaan tutustuttua niiden autojen takuuehtoihin ja minkä hintaista on niiden autojen normaalit huolto- ja varaosahinnat. Puusta katsoen luulisi, että bisnestä ne kaikki autoliikkeet ovat tekemässä, menetelmät vain eroavat toisistaan.
Joutilas 76v

skriko

Virhevastuun saa aivan ilmaiseksi. Volkkarissakin jakoketjun osalta 100 000/5 v. Toki jos ei osaa pitää puoliaan, niin silloin kannattaa lihottaa autofirmoja kaiken maailman jatkoturvilla.

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: skriko - 31.08.12 - klo:19:58
Virhevastuun saa aivan ilmaiseksi. Volkkarissakin jakoketjun osalta 100 000/5 v. Toki jos ei osaa pitää puoliaan, niin silloin kannattaa lihottaa autofirmoja kaiken maailman jatkoturvilla.

Missä näin sanotaan? Jakoketjun ikä 100tkm? 120tkm ajetussa asiakas jo joutuu maksumieheksi jollakin osuudella. Ei voi muuta sanoa, että toivotan tervetulleeksi jakohihnan takaisin VW:lle. Jos homma ei suju ketjulla niin onhan se ainoa vaihtoehto. On ainakin maksaja selvillä jos hihna katkeaa kesken huoltovälin.

skriko

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 31.08.12 - klo:20:05
Missä näin sanotaan? Jakoketjun ikä 100tkm? 120tkm ajetussa asiakas jo joutuu maksumieheksi jollakin osuudella. Ei voi muuta sanoa, että toivotan tervetulleeksi jakohihnan takaisin VW:lle. Jos homma ei suju ketjulla niin onhan se ainoa vaihtoehto. On ainakin maksaja selvillä jos hihna katkeaa kesken huoltovälin.

Liikkeessä missä huollatin viime syksynä autoni, kertoivat että jakoketjujen vaihdot menee ongelmitta maahantuojan piikkiin 100 tkm/5 v.

Waiski

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 31.08.12 - klo:20:05
Missä näin sanotaan? Jakoketjun ikä 100tkm? 120tkm ajetussa asiakas jo joutuu maksumieheksi jollakin osuudella. Ei voi muuta sanoa, että toivotan tervetulleeksi jakohihnan takaisin VW:lle. Jos homma ei suju ketjulla niin onhan se ainoa vaihtoehto. On ainakin maksaja selvillä jos hihna katkeaa kesken huoltovälin.

Samaa mieltä, onpa se volkkarin ketjun ikä aika lyhyt kilometreissä, nimim. 45tkm laitettu takuuna, nyt rullattu 74tkm ja kolme vuotta vanha, ihankuin rallattelisi taas :-( (1.4 Tsi 90Kw CAXA )

Vaarivanhus

Lainaus käyttäjältä: skriko - 31.08.12 - klo:19:58
Virhevastuun saa aivan ilmaiseksi. Volkkarissakin jakoketjun osalta 100 000/5 v. Toki jos ei osaa pitää puoliaan, niin silloin kannattaa lihottaa autofirmoja kaiken maailman jatkoturvilla.

Mikäli jakoketju pitää yleensäkin vaihtaa, vaikkapa sen sadantonnin välein, niin kyllähän sen pitäisi olla mainittuna huolto-ohjelmassa, kuten hihnanvaihtokin mainitaan hihnalla varustetussa autossa.
Tarkastelin juuri vuoden 2011 mallisen Tiguanin (1,4 litrainen TSI-moottori 110kW) mukana toimitettua "huolto-ohjelma"-kirjasta, johon on kerätty CC, Eos, Golf, GTD, Golf GTI, Golf Plus, Passat, Passat CC, Passat Variant, Polo, Scirocco, Sharan, Tiguan, Touran, Magotan, Magotan Variant (tähän kirjaseen leimataan suoritetut huoltotoimenpiteet). Huolto-ohjelmassa on mainittu hammashihnan tarkastus- ja vaihtoväli, mikäli jakopää on hihnalla varustettu. Sen sijaan ketjukäyttöisen jakopään ketjun tarkastuksesta tai vaihdosta ei mainita yhtään mitään. En ala olettamaan mitään, mutta eittämättä tulee mieleen, että ketjun on ajateltu kestävän ilman vaihtoa auton moottorin eliniän, mikä se sitten lieneekään. On olemassa riski, että moottorin elinikä tulee täyteen "sillä siunaamalla" venyneen ketjun hypätessä ja jaon seotessa. Voisin arvuutella, että auton moottorin elinikä pitäisi olla vielä nykyisinkin 300-500 tuhatta km eikä 100 tuhatta.

Jotain lienee mennyt pieleen. Se, että autotehdas menisi asian vapaaehtoisesti myöntämään tarkoittaisi sille julmetun isoja kustannuksia. Hyvä ratkaisu on palata takaisin hihnavetoon ja antaa ajan hoitaa "luonnollisen poistuman" kautta ketjuongelmat. Auton omistajien kannalta katsoen saattaisi olla parasta, että ketjulle määriteltäisiin säännöllinen vaihtoväli "sopuhintaan" joka olisi suuruusluokaltaan hihnanvaihtoa vastaava. Rahastahan tässä on kyse, myös auton omistajan osalta. Muuten saattaa käydä niin, että ostajat äänestävät jaloillaan.   
Joutilas 76v

skriko

Eihän huoltokirjassa ole mainintaa mäntienrenkaiden vaihdosta ja joskus ne ovat hajonneet 20000-50 000 ja takuut ummessa eikä asiakas ole saanut mistään rempalle maksajaa.

Wekotin

Lisäksi huvittavaahan tässä on, että esim. Fiat myöntää jakohihnan vaihtoväliksi 4v / 120tkm.

skriko

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 31.08.12 - klo:21:53
Lisäksi huvittavaahan tässä on, että esim. Fiat myöntää jakohihnan vaihtoväliksi 4v / 120tkm.

Citikalla 120 000 tai oliko se nyt 8 vai 10v.

Zaasa


livejungle

Täällä joskus aikoinaan valittelin itsekkin rallattelua. "Ominaisuus" ilmeni melkein heti ostettuani auton. Mittarissa oli silloin 105tonnia. Käytin sitä laakkosella ja valitin asiasta. Eivät kuullet koko räminää. Eihän sitä kuule jos auto on lämmin. Ilmenee kun on seissyt pidempään tai kun käynnistää auton ei tasaisella.
Nyt räminä on pahentunut (140tkm) niin paljon että välillä kuulostaa todella pahalta kun se sen tekee. Jää jopa rahisemaan joskus, ja uudelleen käynnistys kiristää ketjun kunnolla. Rahina loppuu. Siitäpä sitten soitto huoltoon.
Kuulemma ketju ja kiristin vaihdettaisiin, kuluja minulle pari sataa. Loput maksaa Helkama. Ainut ongelma ettei maahantuojalla ole ketjuja niin ei voida vaihtaa.
Odottanut olen tässä jo yli kuukauden asian kanssa. Tällä viikolla soitin että missä mennään asian kanssa, ei ole ketjuja. Otetaan yhteyttä kun tulee. Octavia 1.4TSI 90kw..

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 31.08.12 - klo:21:56
^^Taitaa exän Puntossa olla 40000Km/3vuotta.

No ainakin T-Jet Bravossa on Autokeskuksen mukaan tuo 4v / 120tkm.

Zaasa


Vaarivanhus

Lainaus käyttäjältä: skriko - 31.08.12 - klo:21:50
Eihän huoltokirjassa ole mainintaa mäntienrenkaiden vaihdosta ja joskus ne ovat hajonneet 20000-50 000 ja takuut ummessa eikä asiakas ole saanut mistään rempalle maksajaa.
Olisi mukava saada autonvalmistajalta tieto jakoketjuremppojen prosentuaalisesta osuudesta juurikin näistä puheena olevista moottoreista, kilometrilukemineen. Voihan auton moottorista tosiaankin särkyä mitä tahansa, vaikka tulla "veivi kyljestä ulos", on sellaistakin nähty. Ei kuitenkaan ole kovinkaan miellyttävää saada 5000-10000 euron lasku moottorin yllättäen särkyessä jakoketjun - jonka pitäisi olla erittäin pitkäikänen - vuoksi. Vähintäänkin kohtuutonta, ainakin minun mielestäni.
Joutilas 76v

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 31.08.12 - klo:22:08
Eri vehkeitä.

Pointti kai lähinnä siinä, että valmistajat ovat valmiita myöntämään jakohihnalle pitkiäkin vaihtovälejä. Ketjuja tosin sitten (nimim. Skrikon) mukaan voidaan olettaa kestävän 100tkm. Aika paljon ovat materiaalit ketjuissa heikentyneet. Ei silti TM totesi tämän jossakin numerossa polkupyörien ketjujen kohdalla. Sama varmaan pätee myös autojen jakopääketjuihin. Halvalla on vaan tehtävä.

Vaarivanhus

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 31.08.12 - klo:22:16
Halvalla on vaan tehtävä.
Halpa saattaa käydä joskus kalliiksi - autonvalmistajallekin. Aika näyttää, miten tässäkin käy? Vai ollaanko me "kirjailijat" tekemässä täällä kärpäsestä härkästä?
Joutilas 76v

hosee

Lainaus käyttäjältä: skriko - 31.08.12 - klo:19:58
Virhevastuun saa aivan ilmaiseksi.
Juuri näin. Turilaaseen tyrkyttivät huolenpitosopimusta. Laskelman mukaan 36kk mittaisessa 45k kilometrin sopparissa DSG nosti hintaa 6â,¬/kk ja Xenonit 3â,¬/kk. Kun kysyin mitä huolto-ohjelmanmukaisia tai normaalista kulumisesta johtuvia huoltoja DSG-vaihteistoon tai Xenon-valoihin sopimusjaksolla on odotettavissa, oli vastauksena kiusallista hiljaisuutta.... Meni OTksi, sori.
Nyt: Mini Cooper S A (F55) + John Cooper Works Tuning Kit, Fiat 500C 1.2 Pop
Ex VAG mm. VW Beetle 2.0TSI DSG Sport, VW Golf VI 1.4TSI DSG, VW Passat CC 1.8TSI DSG

skriko

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 31.08.12 - klo:22:16
Ketjuja tosin sitten (nimim. Skrikon) mukaan voidaan olettaa kestävän 100tkm.

En sanonut missään, että ketjun voidaan olettaa kestävän 100tkm, vaan että autohuoltajani sanoi alta 5 vuotta vanhan ja alta 100tkm ajetun auton ketjurempan menevän ilman tappelua virhevastuun piikkiin. Oletetusta kestosta en puhunut.

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: hosee - 31.08.12 - klo:22:31
Juuri näin. Turilaaseen tyrkyttivät huolenpitosopimusta. Laskelman mukaan 36kk mittaisessa 45k kilometrin sopparissa DSG nosti hintaa 6â,¬/kk ja Xenonit 3â,¬/kk. Kun kysyin mitä huolto-ohjelmanmukaisia tai normaalista kulumisesta johtuvia huoltoja DSG-vaihteistoon tai Xenon-valoihin sopimusjaksolla on odotettavissa, oli vastauksena kiusallista hiljaisuutta.... Meni OTksi, sori.

Virhevastuuta ei saa ilmaiseksi. Varsinkaan jos joku älytön 100tkm/5v raja on ylittynyt.

Edit: Takuu on ilmainen asiakkaalle. Virhevastuu vain tietyin ehdoin (esim. auto vähän ajettu / tietyn ikäinen).

skriko

Lainaus käyttäjältä: hosee - 31.08.12 - klo:22:31
Juuri näin. Turilaaseen tyrkyttivät huolenpitosopimusta. Laskelman mukaan 36kk mittaisessa 45k kilometrin sopparissa DSG nosti hintaa 6â,¬/kk ja Xenonit 3â,¬/kk. Kun kysyin mitä huolto-ohjelmanmukaisia tai normaalista kulumisesta johtuvia huoltoja DSG-vaihteistoon tai Xenon-valoihin sopimusjaksolla on odotettavissa, oli vastauksena kiusallista hiljaisuutta.... Meni OTksi, sori.

Tuotehan tuo huoltosopimus on, ja tuotteita yritetään myydä. En vaan ymmärrä mitä järkeä ottaa autoon kolmen vuoden huoltosopimus yhtä öljyn ja suodattimen vaihtoa varten. Takuu on kuitenkin 2 v ja virhevastuulla jatketaan.

skriko

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 31.08.12 - klo:22:36
Virhevastuuta ei saa ilmaiseksi. Varsinkaan jos joku älytön 100tkm/5v raja on ylittynyt.

Edit: Takuu on ilmainen asiakkaalle. Virhevastuu vain tietyin ehdoin (esim. auto vähän ajettu / tietyn ikäinen).

Onhan takuussakin ehtoja vaikka kuinka paljon.
Virhevastuussa ei auton iästä eikä ajokilometreistä katsota pääsääntöisesti menee ko tapaus vastuun piikkiin, vaan siitä mitä kyseisen osan oletetaan kestävän. Olen samaa mieltä, että ketjun kestoijän pitäisi olla 400 000 tuhatta eikä ennen sitä saisi asiakkaalta ottaa euroakaan.

Vaarivanhus

Lainaus käyttäjältä: skriko - 31.08.12 - klo:22:45
Olen samaa mieltä, että ketjun kestoijän pitäisi olla 400 000 tuhatta eikä ennen sitä saisi asiakkaalta ottaa euroakaan.
Plymouth Valiantin ketjun vaihdoin 350 tuhannen kohdalla, Fiat 127:n ketjun 270 tuhannen kohdalla ja olisi niillä vieläkin ajellut. Onhan autot vuosien varrella parantuneet, ainakin luulisin, joten kyllä ketju tosiaankin saisi sen 400 tuhatta kestää.
Joutilas 76v

VWRiddare

Lainaus käyttäjältä: skriko - 31.08.12 - klo:22:40
Tuotehan tuo huoltosopimus on, ja tuotteita yritetään myydä. En vaan ymmärrä mitä järkeä ottaa autoon kolmen vuoden huoltosopimus yhtä öljyn ja suodattimen vaihtoa varten. Takuu on kuitenkin 2 v ja virhevastuulla jatketaan.
Lyhyesti, mutta ytimekkäästi. Kirjoitit täyttä asiaa. :D Noinhan se menee. Turha sinne merkkiliikkeeseen on rahaa kantaa turhan takia.

dosetti

Lainaus käyttäjältä: Vaarivanhus - 31.08.12 - klo:21:45
Mikäli jakoketju pitää yleensäkin vaihtaa, vaikkapa sen sadantonnin välein, niin kyllähän sen pitäisi olla mainittuna huolto-ohjelmassa, kuten hihnanvaihtokin mainitaan hihnalla varustetussa autossa.Huolto-ohjelmassa on mainittu hammashihnan tarkastus- ja vaihtoväli, mikäli jakopää on hihnalla varustettu. Sen sijaan ketjukäyttöisen jakopään ketjun tarkastuksesta tai vaihdosta ei mainita yhtään mitään. En ala olettamaan mitään, mutta eittämättä tulee mieleen, että ketjun on ajateltu kestävän ilman vaihtoa auton moottorin eliniän, mikä se sitten lieneekään.   

Tässä ollaan minusta asian ytimessä.

Taky

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 31.08.12 - klo:21:53
Lisäksi huvittavaahan tässä on, että esim. Fiat myöntää jakohihnan vaihtoväliksi 4v / 120tkm.

VAG 1.6 CRTDi:ssä 210 000km/6vuotta.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

tet

Lainaus käyttäjältä: Taky - 01.09.12 - klo:07:46
VAG 1.6 CRTDi:ssä 210 000km/6vuotta.

Onhan näitä remmeillä vaihtovälejä, mutta mitäs niistä. Ketju on ketju ja kuuluu kestää "ikuisesti". Kantti-Ladassakin oli ketju ja kesti tietääkseni kevyesti sen puoli miljoonaa km minkä kyseinen kone muutenkin. Tosin rallatusta alkoi kuulumaan 0 km alkaen, ja KOVAA rallatusta. ;D
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy