TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: autofanaatikko - 29.04.12 - klo:10:56

Mutta tuo systeemi on kuitenkin sen verran älykäs, että ne anturit&tietokoneet laskee kokoajan sitä milloin auto pitää viedä öljynvaihtoon ja jos on paljon lyhyttä pätkäajoa ja paljon kylmäkäynistyksiä yms., niin ei se auto anna edes ajaa 30.000km:a samoilla öljyillä. Mulla on esim. juurikin tuollaista pätkäajoa lähes kaikki ajot.
Miksi tämä älykäs systeemi ei sitten pidennä huoltoväliä (lisää päiviä ja km) kun autoon tehdään ylimääräinen huolto-ohjelmaan kuulumaton öljynvaihto?  

himppe

Lainaus käyttäjältä: autofanaatikko - 29.04.12 - klo:10:56Mutta tuo systeemi on kuitenkin sen verran älykäs, että ne anturit&tietokoneet laskee kokoajan sitä milloin auto pitää viedä öljynvaihtoon ja jos on paljon lyhyttä pätkäajoa ja paljon kylmäkäynistyksiä yms., niin ei se auto anna edes ajaa 30.000km:a samoilla öljyillä.

Kylläpä minun autoni vain antaa ajaa jopa yli 30tkm vaikka ajo on lyhyttä pätkäajoa ja kylmäkäynnistyksiä tulee suht paljon: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=293.msg228047#msg228047   

Ei vain taida omistajan kantti kesää ajaa kahta talvea samoilla liukasteilla. Nimimerkki tet kommentoikin samaan ketjuun, että VAG-inssit eivät ole osanneet ottaa talvikelejä (veden kondensoitumista öljyn sekaan) huomioon laskuria laatiessaan. Liekö sittenkään niin älykäs systeemi...?

Karvis

Lainaus käyttäjältä: himppe - 29.04.12 - klo:11:46
Kylläpä minun autoni vain antaa ajaa jopa yli 30tkm vaikka ajo on lyhyttä pätkäajoa ja kylmäkäynnistyksiä tulee suht paljon: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=293.msg228047#msg228047   

Ei vain taida omistajan kantti kesää ajaa kahta talvea samoilla liukasteilla. Nimimerkki tet kommentoikin samaan ketjuun, että VAG-inssit eivät ole osanneet ottaa talvikelejä (veden kondensoitumista öljyn sekaan) huomioon laskuria laatiessaan. Liekö sittenkään niin älykäs systeemi...?

Mulla on ajot pitkälle samantyyppistä kuin sinulla ja huoltoväli olisi jäänyt n.24tkm tasolle, eli kyllä se ottaa pätkäajot huomioon.

Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 29.04.12 - klo:11:28
Miksi tämä älykäs systeemi ei sitten pidennä huoltoväliä (lisää päiviä ja km) kun autoon tehdään ylimääräinen huolto-ohjelmaan kuulumaton öljynvaihto? 

Koska systeemi ei tiedä että öljyt vaihdettiin, öljyn laatua kun ei seurata.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

autofanaatikko

Lainaus käyttäjältä: himppe - 29.04.12 - klo:11:46
Kylläpä minun autoni vain antaa ajaa jopa yli 30tkm vaikka ajo on lyhyttä pätkäajoa ja kylmäkäynnistyksiä tulee suht paljon: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=293.msg228047#msg228047   

Ei vain taida omistajan kantti kesää ajaa kahta talvea samoilla liukasteilla. Nimimerkki tet kommentoikin samaan ketjuun, että VAG-inssit eivät ole osanneet ottaa talvikelejä (veden kondensoitumista öljyn sekaan) huomioon laskuria laatiessaan. Liekö sittenkään niin älykäs systeemi...?

Joo kyllä mullakin TSI-Golfit ja vaparimoottoriset Golfit antoi samanlaisilla ajoilla ajaa jopa 30.000km:a mutta ehkäpä tämä nykyisen erimerkkisen auton systeemi on ronkelimpi kun samantyylisillä ajoilla väittää, että pitäs mennä öljynvaihtoon melkein puolet aiemmin.

kt

Tuohon "öljyn laadun mittaukseen". Kuten muut ovat jo kertoneet, ei viisas vag-insinööri sentään osaa Suomen kelejä systeemiinsä sisällyttää.
Näissä LL-huolto-ohjelmaa noudattavissa autoissa ei siis "mitata" öljyn laatua!
Huoltoajankohdan arviointisysteemille vain kerrotaan, että nyt koneeseen laitettiin uudet LL-öljyt. Sen jälkeen systeemi alkaa laskemaan paljonko on mennyt kilometrejä ja paljonko on kulunut polttoainetta ja kuinka moottorin lämmöt on olleet. Näiden ynnä joidenkin muiden tietojen perusteella systeemi tekee "salaisen laskutoimituksen" ja ilmoittaa, että nyt huoltoon kipinkapin tai että ei vielä huoltoon.
Huollossa sitten huoltosetä sanoo, että öljyt pitänee vaihtaa ja tehdä muut toimet.
Ei laskentasysteemi tiedä mitään öljyn todellisesta laadusta vaihtohetkellä! Kaikki on pelkkää arviota!

Kun näin on, niin voi käyttää myös omaa järkeään ja vaihtaa öljyt kuten itse haluaa. Itsehän sen myös maksaa.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Erzi

Lainaus käyttäjältä: autofanaatikko - 29.04.12 - klo:10:58
Ketju, kirstin, ohjurit ei nyt paljoa maksa jos se riittää eikä muuta tarvita. Yhteissumma on kuitenkin satasia.

Mulla vaihdettiin edelliseen autoon ketjunkiristin takuuseen. Pyysin siitä kuitin ja hinta oli 1600â,¬.
Onhan se tietysti satasia, vähän useampia vaan :D
Ex. Golf VI 1,4tsi Comfortline
Ex. Golf V 1,6fsi Sportline

qsla

Eikö tehtaalla olla vieläkään korjattu tätä jakoketjuongelmaa uusiin tuontantomoottoreihin? Noh jännitys alkaa sitten kun oma 1.2tsi saapuu pihaan joskus ennen syksyä ;D
Passat GTE 2020 FL
Tiguan eHybrid

Ex:
Passat GTE 2018
Polo 1.2TSI 81KW DSG Highline
Golf Alltrack TDI 135KW DSG 4Mot
Polo 1.2TSI 77KW DSG Highline   
Tiguan 2.0TDI DSG 4Mot BMT
     Passat CC 2.0TDI 125KW
     Golf V 2.0TDI
     Golf IV 1.4 16V

autofanaatikko

#607
Lainaus käyttäjältä: Erzi - 29.04.12 - klo:13:27
Mulla vaihdettiin edelliseen autoon ketjunkiristin takuuseen. Pyysin siitä kuitin ja hinta oli 1600â,¬.
Onhan se tietysti satasia, vähän useampia vaan :D


No onhan tuossa mukana työtuntejakin eikä varmaan ihan yksi tai kaksi.

Osia on pakko olla muutakin kuin vain pelkkä kiristin. Ei siitä muuten noin suurta kokonaissummaa tule. On siinä varmasti vaihdettu uusi ketju ja laahaimetkin.

Ne työt ja osat on varmasti siinä kuitissa eriteltynä.

Arcca

Lainaus käyttäjältä: kt - 29.04.12 - klo:13:23
Tuohon "öljyn laadun mittaukseen". Kuten muut ovat jo kertoneet, ei viisas vag-insinööri sentään osaa Suomen kelejä systeemiinsä sisällyttää.
Näissä LL-huolto-ohjelmaa noudattavissa autoissa ei siis "mitata" öljyn laatua!
Huoltoajankohdan arviointisysteemille vain kerrotaan, että nyt koneeseen laitettiin uudet LL-öljyt. Sen jälkeen systeemi alkaa laskemaan paljonko on mennyt kilometrejä ja paljonko on kulunut polttoainetta ja kuinka moottorin lämmöt on olleet. Näiden ynnä joidenkin muiden tietojen perusteella systeemi tekee "salaisen laskutoimituksen" ja ilmoittaa, että nyt huoltoon kipinkapin tai että ei vielä huoltoon.
Huollossa sitten huoltosetä sanoo, että öljyt pitänee vaihtaa ja tehdä muut toimet.
Ei laskentasysteemi tiedä mitään öljyn todellisesta laadusta vaihtohetkellä! Kaikki on pelkkää arviota!


Ei tuollainen arviointi menetelmä välttämättä huono ole öljyn kunnonarvioinnissa, kyllä niitä algoritmejä inssit on miettineet. Meidän yetiläistä kehotti jo menemään 11600tkm kohdalla huoltoon, ja ihan aiheesta.

Topicciin liittyen, toinen pärähdys ilmeisesti (vaimon kertomaa) havaittu eli aikaisempi ilakointini taisi olla ennenaikaista.
Audi A4 B9 2.0TFSI Stron Business Sport Sedan -16 & Subaru XV 2.0 CVT -15.
Ex: Passatteja...

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: kt - 29.04.12 - klo:13:23

Näissä LL-huolto-ohjelmaa noudattavissa autoissa ei siis "mitata" öljyn laatua!
Huoltoajankohdan arviointisysteemille vain kerrotaan, että nyt koneeseen laitettiin uudet LL-öljyt.
Ei laskentasysteemi tiedä mitään öljyn todellisesta laadusta vaihtohetkellä! Kaikki on pelkkää arviota!
Myönnettävä on että näin olen tulkinnut täällä kirjoitettujen perusteella. 30000km/2vuotta pidän omassa ajossa liian pitkänä välinä,vähintään kerta vuoteen vaihtuu muljut koneeseen.

clacson

Lainaus käyttäjältä: kt - 29.04.12 - klo:13:23
Tuohon "öljyn laadun mittaukseen". Kuten muut ovat jo kertoneet, ei viisas vag-insinööri sentään osaa Suomen kelejä systeemiinsä sisällyttää.
Mitenkäs Suomen kelit eroavat esim. Pohjois-Norjan/Pohjois-Ruotsin/Venäjän keleistä?
Myös insinöörien kotiseuduilla Keski-Euroopan vuoristoseuduilla on erityyppisiä kelejä ja sellaisiakin ilmasto-olosuhteita, joita Suomessa ei koskaan.
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

M_M

Aloin tässä miettiä... kun autossani on surullinen BMY-moottori... paljonkohan tuon jakoketjun ja kiristimen yms vaihtotyö maksaisi?

By-pass venttiilin vaihdon yhteydessä huolto kertoi että jakoketju on hiukan venynyt, mutta ei kuulemma aiheuta toimenpiteitä. En silloin tiennyt tämän ongelman todellisesta luonteesta, joten en osannut alkaa inttämään sen enempää. Nyt vaan tuntuu siltä että ajan kysymyshän se on, milloin pata korkkaa lopullisesti.

Tuleeko kalliimmaksi vaihdattaa nuo tarpeelliset osat jo etukäteen omalla kustannuksellaan, vaiko odottaa että koko paska hajoaa ja maksaa sitten siitä huomattavasti kalliimmasta remontista joku osa X? Koska olen itse ostanut auton käytettynä liikkeestä, en pidä realistisena sitä että saisin myyjän maksamaan koko rempan. Kuluttajasuoja on luultavasti samaa mieltä, koska käytetyn autonhan minä olen ostanut ja osia uusimalla siitä tulee "parempi" kuin ostohetkellä.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Erzi

Lainaus käyttäjältä: autofanaatikko - 29.04.12 - klo:14:12

No onhan tuossa mukana työtuntejakin eikä varmaan ihan yksi tai kaksi.

Osia on pakko olla muutakin kuin vain pelkkä kiristin. Ei siitä muuten noin suurta kokonaissummaa tule. On siinä varmasti vaihdettu uusi ketju ja laahaimetkin.

Ne työt ja osat on varmasti siinä kuitissa eriteltynä.

Kuittia en pysty katsomaan, koska meni auton mukana uudelle omistajalle. Muistelisin kuitenkin, että ei vaihdettu kuin kiristin ja jotain sälää mitä meni samalla, ei ketjua kuitenkaan. Työtunteja oli varmaan kuutisen. Aamulla vein pajalle ja iltapäivällä hain pois.
Ex. Golf VI 1,4tsi Comfortline
Ex. Golf V 1,6fsi Sportline

Filixon

Lainaus käyttäjältä: M_M - 02.05.12 - klo:10:01
Koska olen itse ostanut auton käytettynä liikkeestä, en pidä realistisena sitä että saisin myyjän maksamaan koko rempan. Kuluttajasuoja on luultavasti samaa mieltä, koska käytetyn autonhan minä olen ostanut ja osia uusimalla siitä tulee "parempi" kuin ostohetkellä.

Aiempien viestiesi mukaan autosi on niin vähän ajettu, että kyllä tuon tyyppivian korjaamisen pitäisi normaalisti olla sinulle täysin ilmaista. Mutta kuka lystin maksaa, siitä varmaan syntyy vääntöä. Millaisesta liikkeestä mahdoit autosi ostaa?
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

M_M

Lainaus käyttäjältä: Filixon - 02.05.12 - klo:20:40
Aiempien viestiesi mukaan autosi on niin vähän ajettu, että kyllä tuon tyyppivian korjaamisen pitäisi normaalisti olla sinulle täysin ilmaista. Mutta kuka lystin maksaa, siitä varmaan syntyy vääntöä. Millaisesta liikkeestä mahdoit autosi ostaa?
Auto on toistaiseksi vähän ajettu (~75tkm), mutta montako vuotta ja tuhatta kilometriä menee vielä ennenkuin kone hajoaa? Selviä oireita ei kuitenkaan ole, mitä nyt joskus kylmäkäynnistyksessä kuuluu melkoinen rallatus ja huollon maininta venyneestä jakoketjusta (joka sekin varmasti kiistetään jos nyt lähtee kyselemään, kaikki pitäisi ottaa paperille tai nauhoittaa...). Onko joku ylipäänsä saanut näitä korjailtua etukäteen, ilman selviä oireita (moottorissa vikakoodeja, tai suoranainen jaon hyppääminen)?

Myyjäliikkeellä ei ole VW:n edustusta, sekin varmasti lisää myyjän hinkua inttää vastaan siitä ettei tyyppivian korjaaminen ole heidän ongelmansa. Toki kuitenkin ihan oikea autoliike, ei tätä mistään jobbarilta ole haettu (onneksi). Turbon by-passin ja DSG:n kytkinpakan korjailut maksettiin ihan ok, joskin nekin vasta melkoisen kädenväännön jälkeen...
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

himppe

Voisiko joku vahvistaa, onko 90kW TSI:ssä (CAXA) todellakin ainoastaan öljynpaineella toimiva jakoketjun kiristin?

Audissa ja Seatissa käytetyssä 92kW sisarkoneessa (CAXC) nimittäin vaikuttaisi olevan öljynpaineella toimivan kiristimen lisäksi jousikuormitteinen esikiristin, jos tähän saksankieliseen SSP-filuun on uskominen: http://www.vwclub.bg/~dragocl/pdf/SSP/ssp432_d.pdf (huom PDF)

LainaaFür den kettentrieb der nockenwellen kommt ein kettenspanner zum einsatz, der mit einer mechanischen feder vorgespannt ist und zusätzlich mit öldruck aus dem motorölkreislauf beaufschlagt wird.

Vapaa suomennos: nokkaketjun kiristin on esijännitetty mekaanisella jousella ja lisäksi kiristys toimii moottoriöljypiirin öljynpaineella.

Tuntuisi jotenkin älyvapaalta, että muuten lähes identtisissä moottoreissa olisi noin radikaali ero. Jos jousikuormitus on todettu tarpeelliseksi toisessa tapauksessa, miksi sitä ei ole kopioitu toiseenkin? Ei varmaankaan puhuta monen markan osasta, joka kuitenkin pahimmillaan vaikuttaa koneen elinikään merkittävästi (jakoketjun hyppääminen käynnistettäessä tms).

Wekotin

^Ainakin tuossa kaksoisahdetun SSP:ssä todetaan, että juuri nokka-akseliketju on (pelkästään) hydraulinen, mutta öljypumpun ketjussa on jousikuormitteiinen esikiristys. Ja 90kW TSI:n SSP ei sen enempää näytä jakopään rakennetta. Käsketään vain tutustua tuohon kaksoisahdetun SSP:en. Muutenkin näyttää tuo kuvissa oikeanpuoleinen kiristin erilaiselta Audissa. Aivan kuin siinä olisi joku metallinen jousipakka tai vastaava.

http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_359.pdf


Löysin toisenkin Audin 1.4 TFSI moottorin SSP:n ja siinä eritoten mainitaan sekä mekaaninen, että hydraulinen kiristys jakoketjulle. Sekä erikseen vielä öljypumpun ketjulle.

http://admin.audionlinetraining.com/Upload/SSP/509_SSP491_1.4l%20TFSI%20Engine%20with%20Dual%20Charging.pdf

ConD

Nopeasti kun vilkaisin perhealbumista, niin näytti siltä että CAXC koneessa on sama varaosanumero kuin CAXA:n kiristimessä: 03C109507AH

Varmistan tuon vielä tarkemmin kotoa.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

Filixon

Lainaus käyttäjältä: M_M - 03.05.12 - klo:08:43
Onko joku ylipäänsä saanut näitä korjailtua etukäteen, ilman selviä oireita â€" â€".

Autoni BMY-moottoriin vaihdettiin viime vuoden lopulla pyynnöstäni â€" pienen empimisen jälkeen â€" veloituksetta ja ennalta ehkäisevästi turbon tuloöljyputki eristettyyn malliin (valmistaja MBG). Pyysin tuota vaihtoa niiden tietojen perusteella, että eristämättömän öljyputken karstoittuminen saattaa olla yhteydessä TSI:n jakoketjuongelmiin. Merkkihuollossa myönnettiin, että venyneiden jakoketjujen vaihdon yhteydessä tuo eristämätön öljyputki aina vaihdetaan eristettyyn malliin. Takuuaika oli päättynyt, kilometrejä oli 34 400.

Merkkiliikkeen vastaantulo saattoi olla hyvitystä sille, että autoni oli ollut aikaisemmin korjattavana sitkeän moottorihäiriön vuoksi yhteensä nelisen viikkoa. Syyksi paljastui huonosti eristetty johtosarja moottoritilassa. Korjauksesta ei veloitettu mitään, kun kyseessä oli ilmiselvä virhevastuutapaus. Minulle sanottiin, että kustannukset menivät tuolloin puoliksi maahantuojan ja puoliksi merkkiliikkeen kontolle.
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

Waiski

Lainaus käyttäjältä: himppe - 03.05.12 - klo:10:47
Voisiko joku vahvistaa, onko 90kW TSI:ssä (CAXA) todellakin ainoastaan öljynpaineella toimiva jakoketjun kiristin?

Audissa ja Seatissa käytetyssä 92kW sisarkoneessa (CAXC) nimittäin vaikuttaisi olevan öljynpaineella toimivan kiristimen lisäksi jousikuormitteinen esikiristin, jos tähän saksankieliseen SSP-filuun on uskominen: http://www.vwclub.bg/~dragocl/pdf/SSP/ssp432_d.pdf (huom PDF)

Vapaa suomennos: nokkaketjun kiristin on esijännitetty mekaanisella jousella ja lisäksi kiristys toimii moottoriöljypiirin öljynpaineella.

Tuntuisi jotenkin älyvapaalta, että muuten lähes identtisissä moottoreissa olisi noin radikaali ero. Jos jousikuormitus on todettu tarpeelliseksi toisessa tapauksessa, miksi sitä ei ole kopioitu toiseenkin? Ei varmaankaan puhuta monen markan osasta, joka kuitenkin pahimmillaan vaikuttaa koneen elinikään merkittävästi (jakoketjun hyppääminen käynnistettäessä tms).


Moi

Minulla (45tkm) kohdilla tehdyssä takuurempassa on varaosalistauksen (jonka pyysin erikseen) mainittu Ketjunkiristin (03C 109 088 E) ja Ketjunkiristin (03C 109 507 AH ) Edellisen hinta 430â,¬ ja jälkimmäisen 45.40â,¬ Eli kai niitä kaksi sitten on?

Kone on 1,4Tsi 90Kw CAXA


Waiski



skriko

Lainaus käyttäjältä: Filixon - 03.05.12 - klo:12:28

Minulle sanottiin, että kustannukset menivät tuolloin puoliksi maahantuojan ja puoliksi merkkiliikkeen kontolle.
Sinulle valehdeltiin. Kustannukset menevät kokonaisuudessaan maahantuojalle joka laskuttaa ne tehtaalta.

ConD

Lainaus käyttäjältä: Waiski - 03.05.12 - klo:18:15
Minulla (45tkm) kohdilla tehdyssä takuurempassa on varaosalistauksen (jonka pyysin erikseen) mainittu Ketjunkiristin (03C 109 088 E) ja Ketjunkiristin (03C 109 507 AH ) Edellisen hinta 430â,¬ ja jälkimmäisen 45.40â,¬ Eli kai niitä kaksi sitten on?

Kone on 1,4Tsi 90Kw CAXA
Ensimmäinen varaosanumero "Camshaft adjuster unit", eli nokka-akselin säädin ja tuo jälkimmäinen sitten ketjunkiristin. Hintasi ovat oikein.

Tarkastin tuon aiemman kejunkiristimen... sitä samaa osaa on käytetty jo FSI koneissa ym ketjupeleissä. Ei ole siis mikään 1.4TSI:n tai pelkästään CAXA:n osa.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

Waiski

Lainaus käyttäjältä: ConD - 03.05.12 - klo:18:35
Ensimmäinen varaosanumero "Camshaft adjuster unit", eli nokka-akselin säädin ja tuo jälkimmäinen sitten ketjunkiristin. Hintasi ovat oikein.

Tarkastin tuon aiemman kejunkiristimen... sitä samaa osaa on käytetty jo FSI koneissa ym ketjupeleissä. Ei ole siis mikään 1.4TSI:n tai pelkästään CAXA:n osa.

Ok, lunttasin vaan suoraan LMS:n työmääräyksestä... noista mitään muuten tiedä.

Waiski

Filixon

Lainaus käyttäjältä: skriko - 03.05.12 - klo:18:25
Sinulle valehdeltiin. Kustannukset menevät kokonaisuudessaan maahantuojalle joka laskuttaa ne tehtaalta.

Noin kai sen maallikkojärjen mukaan olla pitääkin, että tehdas maksaa virheistään. Mutta mistä johtuu tämä salamyhkäisyys näissä virhevastuuasioissa? Ketä niissä yritetään kusettaa â€" pelkästäänkö asiakasta?
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

skriko

Lainaus käyttäjältä: Filixon - 03.05.12 - klo:20:51
Noin kai sen maallikkojärjen mukaan olla pitääkin, että tehdas maksaa virheistään. Mutta mistä johtuu tämä salamyhkäisyys näissä virhevastuuasioissa? Ketä niissä yritetään kusettaa â€" pelkästäänkö asiakasta?

Laskutetaan kahteen kertaan sama työ. Ensin asiakkaalta ja sitten tehtaalta.

msvahn

Lainaus käyttäjältä: skriko - 03.05.12 - klo:22:43
Laskutetaan kahteen kertaan sama työ. Ensin asiakkaalta ja sitten tehtaalta.

Tuo itselläkin tulee mieleen. Kauppa se on joka kannattaa, joskus pelkkä kusetuskin..
Nykykalusto
4-pyöräset: 2x B8 A4 Avant 3.0TDIQ, 1x B8 A4 Avant 2.0TDI, LT35 2.5TDI
2-pyöräset: zx10r, gs1000g, gs850g, gs550e, xl600, yz250, gas gas 250, kx85

skriko

Lainaus käyttäjältä: msvahn - 03.05.12 - klo:22:49
Tuo itselläkin tulee mieleen. Kauppa se on joka kannattaa, joskus pelkkä kusetuskin..

Rehellisellä kaupalla on jatkuvuutta, kusetus jää useasti viimeiseksi kaupaksi. Siis jos asiakas huomaan tulleensa petetyksi. Jokaisen autokaupan tarkoitus pitäisi olla tehdyn kaupan johtaminen seuraavaan kauppaan. Muuten tulee noutaja nopeasti.

Zaasa

#627
Lainaus käyttäjältä: msvahn - 03.05.12 - klo:22:49
Tuo itselläkin tulee mieleen. Kauppa se on joka kannattaa, joskus pelkkä kusetuskin..
Kai tässä kusetuksessa on maahantuojakin jotenkin mukana?Eivät voi niin sinisilmäisiä olla etteivät tiedä mitä piirimyyjät puuhastelee?
Lainaus käyttäjältä: skriko - 03.05.12 - klo:22:43
Laskutetaan kahteen kertaan sama työ. Ensin asiakkaalta ja sitten tehtaalta.

Wekotin

#628
Vielä tuosta ketjunkiristäjästä,

Siis eikö tuo varaosanumero 03C 109 507 AH ole pelkästään sille hydrauliselle yksikölle joka painaa sitä ketjunohjainta? Mielestäni tässä tärkeintä olisi selvittää, että ovatko nuo ketjunohjaimet (2kpl + öljypumpun ketjukiristin 1kpl) samanlaiset CAXC- ja CAXA-koneissa. Ja onko Audeissa tuo toinen ketjunohjain esim. jousikuormitteinen vai ei.

Tuossakin on tuo sama varaosanumero, mutta sillä osoitetaan pelkästään tuohon hydraulityöntäjään, jota ketjunkiristäjäksi kutsutaan.

http://fabiar2.com/download/nd/2012_EN.pdf

http://seekpart24.com/febi/tensioner-timing-chain-36484?c=100414


Lisäystä: Näyttäisi ainakin tuo seekpart24.com tarjoavan samat ketjunohjaimetkin noihin moottoreihin osanumeroilla 03C 109 509 P ja 03C 109 469 K

himppe

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 04.05.12 - klo:11:09Lisäystä: Näyttäisi ainakin tuo seekpart24.com tarjoavan samat ketjunohjaimetkin noihin moottoreihin osanumeroilla 03C 109 509 P ja 03C 109 469 K

Sivuston mukaan tosiaan samat ketjunohjaimet käyvät sekä CAXA:n että CAXC:hen eikä kuvien perusteella kummassakaan ole jousikuormitusta. Eri juttu on, miten luotettava tuollainen sivusto on... Löytäisikö joku varmempaa infoa aiheesta?

http://seekpart24.com/febi/guides-timing-chain-36085?c=100413&at=33467
http://seekpart24.com/febi/guides-timing-chain-36224?c=100413&at=33467

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy