TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

RoccoScientist

Yritin haulla löytää juttua eri tyyppisten koneiden jakoketjuongelmista, mutta tämä osoittautui turhan hankalaksi. Kun jakoketjuun liittyviä ongelmia tuntuu esiintyvän niin uusissa kuin vanhoissakin TSI-koneissa tilavuuteen katsomatta, olisi ehkä parasta yrittää kasata tapauskertomukset yhden otsikon alle. Pohjustetaan asiaa tällä vastauksella, jonka sain brittifoorumilla kysyessäni onko TSI-koneiden jakoketjuihin tehty jotain parannuksia tuoreemmissa versioissa:

http://www.sciroccocentral.co.uk/forum/viewtopic.php?f=2&t=9546

"From what I know..... no. Not showing a production change.

Chains are just replaced when the customer makes a point that the engine is running erractically and/or the engine warning lamp is ON.

Dealer finds diagnostic faults for Lambda, Camshaft, Fuel Control & Turbo Waste gate.

Instruction is to check the valve timing.
Replace the chain if stretched, together with the chain tensioner.
Clean out the oil supply pipe to the turbo
Remove the oil separator bolts in the top of the chain housing and refit the bolts with locking compound. (If a bolt is missing already, check for damage)
Replace the crankcase breather valve (if fitted).
And bring the engine ECU upto latest map.

Affects Scirocco 122/160PS as well as lesser powered engines. Not heard of it happening though with a Scirocco. And it looks like older 1.4Tsi block variant engines mainly affected, ie. not CAXA & CAVD engine codes, more the A** and B** engine coded engines.

Chain stretch isn't new, VR6 engines getting on for 160,000Km (100,000 miles) sometimes exhibit stretching. VW said the chains would not ever need changing for the life time of the engine.
But this one is above 20,000 Km (12,500 miles).

C."


Vapaa suomennos:

"Tietääkseni ei. Tuotannossa ei näy muutoksia.

Ketjuja ainoastaan vaihdetaan, jos asiakas huomauttaa moottorin epätasaisesta käynnistä ja/tai moottorin varoitusvalo palaa.

Huollossa löytyy diagnostiikkaviat lambdalle, nokka-akselille, polttoaineen säädölle ja turbon hukkaportille.

Ohjeistus on, että venttiilinajoitus tulisi tarkistaa.
Jos (jako)ketju on venynyt, tulee se vaihtaa ketjun kiristäjän kanssa.
Turbon öljyputki tulee puhdistaa.
Poista öljynerotuspultit ketjun kotelon yläosasta ja asenna ne uudestaan lukitsevan yhdisteen kera. (Jos pultteja puuttuu jo, tarkista vaurioiden varalta.)
Vaihda nokka-akselin kotelon ilmanvaihtoventtiili (jos asennettu).
Päivitä moottorin ECU uusimpaan versioon.

Koskee 122 / 160 hv Sciroccoa, sekä vähempitehoisia koneita. En kuitenkaan ole kuullut ongelmista Sciroccoissa. Lisäksi vaikuttaisi siltä että lähinnä vanhemmat 1,4 TSI-koneet kärsivät tästä, ts. eivät moottorit CAXA & CAVD, vaan ennemminkin A** ja B** moottorityypit.

Ketjun venyminen ei ole uusi asia, 160 000 km ajetuissa VR6-koneissa tuota esiintyy joskus. VW:n mukaan ketju kestää koko moottorin eliniän. Mutta tämä on yli 20 000 km.

C."


Tekstin kirjoittaja on mitä ilmeisimmin VW:llä töissä ja todennäköisesti huollon puolella, sillä tuon brittifoorumin puolelta löytyy hänen laittamanaan sekä tietoa että käytännön ohjeita (esim. sytytystulppien vaihdosta Sciroccoon).

Pistän ylläolevaan esittämäni jatkokysymyksen vastauksineen myöhemmin tähän samaan topikkiin. Omista jakoketjukokemuksista puhuttaessa olisi hyvä ainakin ensimmäisessä viestissä mainita oman auton moottori ja kilometrit (esim. 90 kW 1.4 TSI (CAXA), ajettu 30 000 km).
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

tsiih

Laitapa tähän vielä äänestys niin nähdään monellako jakoketju hajoaa vielä tulevaisuudessa  ;)
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

RoccoScientist

No tähänhän se äänestys sopisi paremmin, joskin tuolta DSG-topikista lainatussa muodossa (levisikö ja jos kyllä, millä kilometreillä).  Se kyllä tiedetään jo, ettei kyseessä ole vika vaan ominaisuus. ;)
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

Late_a

1.8 TSI 119tkm ajettu. Jakoketju ja kiristäjä vaihdettu edellisen omistajan aikana 109 tkm kohdalla. Oli ketju hypännyt ja tämän seurauksena tehot kadonneet, ei muita oireita. Korjauksen jälkeen toiminut taas normaalisti.

Der Mann.

1.2 TSI 77 kW - ajettu 35.000 km

No voi könttä, omalle kohdalle sattui tänään vikavalo ja virhekoodi hukkaportin toimintahäiriöstä (plus kone meni "polvilleen"), ja reilu sata kilometriä sitten oli näköjään tallentunut virhekoodi liian korkeasta polttoaineenpaineesta. Molemmat näyttäisivät kuuluvan tuohon yllä esitettyyn oirelistaan.

Joka tapauksessa otan piakkoin huoltoon yhteyttä ja raportoin oireista. Jos vain suosittelevat kovaa ajoa niin sitten olen ainakin maininnut asiasta ja olen takuun suhteen vahvoilla mikäli kone sattuisikin poikimaan. En kuitenkaan halua uskoa pahinta, eli eihän nyt vaivaiset 35 tkm ajetusta koneesta voi jakoketju venyä. Eihän? Kiitos vain tällekin foorumille tiedon eli tuskan lisäämisestä, nyt täytyy varmaan mielenrauhan vuoksi lukea vikakoodit VCDS:llä joka päivä...  ::) ;D
Polo 1.2 TSI 6-v. "Tätäensittentuunaa-line"

ATM

#5
38000km:n kohdalla kiristinrulla petti, ketju hyppäsi ja loppu on kasa historiaa metallinkeräyspisteessä. Nyt uudella moottorilla takana 7500km ja alkaa vertyä. Moottorihan meni ns. "Good will" -takuuseen, vaikka takuu oli mennyt umpeen pari kuukautta aikaisemmin.

apo

103 kw, 1.4 TSI (BMY), ajettu 69000km (tarkistettu työmääräimestä, itse muistelin, että 65000km).

Paras/ pahin, minkä itse olen tähän mennessä korjauttanut on ~28000km kohdalla (BMY kone).

tsiih

Lainaus käyttäjältä: Der Mann. - 13.09.11 - klo:23:03
1.2 TSI 77 kW - ajettu 35.000 km

No voi könttä, omalle kohdalle sattui tänään vikavalo ja virhekoodi hukkaportin toimintahäiriöstä (plus kone meni "polvilleen"), ja reilu sata kilometriä sitten oli näköjään tallentunut virhekoodi liian korkeasta polttoaineenpaineesta. Molemmat näyttäisivät kuuluvan tuohon yllä esitettyyn oirelistaan.
En usko että on välttämättä nyt jakoketjusta kyse...
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

DyyD

1.4 / 104KW, 88 tuhatta ajettuna moottorin vikavalo paloi. Venynyt ketju, rikkoontunut turbo. Vaihtoon kaikki kiristysrullineen päivineen. Moottorin vikavalo vain paloi, ehkä aavistuksen tehoton. Voi johtua suurilta osin tuosta turbon tilanteesta. Ketju ei ollut vielä hypännyt.

Tällöin muuten kysyin asiasta huollossa, onko asiat muuttuneet. Huolto väitti verranneensa vanhoja ja uusia osia. Ja väittivät parannusta tapahtuneen. Tämä on sitten taas herran hallussa pitikö paikkansa.

RoccoScientist

Eli tässä lisäuteluni ja vastaukset suomeksi, alkuperäiset löytyvät ensimmäisessä viestissä olevan linkin takaa:

"Minä: Olin kuullut huhuja, että vanhempien koneiden jakoketjuongelmien jälkeen VW olisi vaihtanut alihankkijaa, mutta vaikka tämä olisikin totta, ei se välttämättä ratkaisisi ongelmaa. Ketjujen venyminen itsessään ei ole tietenkään mikään uusi juttu, mutta jotkut ovat joutuneet vaihtamaan ketjun ja ketjun kiristäjän ennen kuin 60 000 km tulee täyteen.

RW1: VAG hankkii osia useammalta kuin yhdeltä taholta, joka lisää vaihtelua sen suhteen tapahtuuko tuota vaiko ei.

Minä: Suomalaisella VW-forumilla oli eräs 160-heppaisen Sciroccon omistava henkilö, joka valitteli tyypillistä jakoketjuongelman oiretta (muutaman sekunnin mittainen rallatus käynnistyksen yhteydessä) ja hänelle vaihdettiin nokka-akselin säädin - ja hän oli ajanut 'roccollaan vain 40 000 km.

RW1: Ei sama asia. Nokka-akseli nököttää jakoketjukotelon päällä ja muuttaa venttiilinajoitusta moottorin ensimmäisen käyntiminuutin aikana riippuen moottorin lämpötilasta ja kierroksista. Se saa moottorin säilömään pakokaasuja ja siten lämpeämään nopeammin ilman tarvetta pakokaasujen takaisinkierrätykselle (Exhaust Gas Re-circulation, EGR) pakoputkiston kautta. Katalysaattorin/lambda järjestelmän käyttöönotto nopeutuu siis huomattavasti samoin kuin EGR:ää käytettäessä.

Sillä on ollut ihan omat ongelmansa, eritoten muutaman sekunnin kylmäkäynnistyksen yhteydessä. Usein omistajat sekoittavat tämän simuloituun "EGR" lämmityksen dieselmäiseen ääneen, joka kuuluu jopa 30 s normaalilla 1.4 TSI:llä käynnistyksen yhteydessä moottorin lämpötilasta riippuen. [Nokka-akselin] ääni on enemmän metallista kalinaa. 40 000 km on tyypillinen lukema forum-raporteissa tähän liittyen. Mutta niitä ei ole montaa.

Minä: P.S. Onko kohdalla "Turbon öljyputki tulee puhdistaa" jotain tekemistä sen kanssa, että aiemmissa kaksoisahdetun versioissa öljyputkilla oli puuttellinen lämpösuojaus, mikä saattoi johtaa turbon hajoamiseen? Vai onko tämä normaali varotoimenpide jakoketjuongelmien kohdalla?

RW1: En usko, enemmänkin jotain mitä voi odottaa kun metallipaloja on ilmaantunut öljyyn, joten koko öljyjärjestelmä tarvitsee puhdistusta uuden öljynsuodattimen lisäksi. Don't think so, more what you would expect after metal shards have appeared in the oil so the whole oil system needs cleaning and new oil/oil filter. [Turbon öljyputkeen] lisättiin alumiinifoliota, joka pitää löystyneen ketjun korjauksen yhteydessä asentaa, jos sitä ei ole jo asennettu."
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

re2

#10
Hyödyllinen ketju. Kiitokset RS:lle aktiivisesta roolista tiedon jakamisessa.

Itseäni jäi nyt vaivaamaan ovatko CAX ja CAXA yhtä ja samaa vaiko eri moottoriversioita?

Omani kun ilmaisee itseään näin:
LainaaAddress 01: Engine (CAX)       Labels: None
   Part No SW: 03C 906 016 BM    HW: 03C 906 016
   Component: MED17.5.5           8539 
   Revision: L3H04---    Serial number: VWX7xxxxxxxxxx
   Coding: 0000072
   Shop #: WSC 7xxxx 2xx 9xxxx

E: Tarrakin sanoo vain että "CAX", vaikka osalla näkyy siellä lukevan "CAXA", eli taitavat siis olla eri versioita? Tuon aloitusviestin siteeraukseen perustaen jäin pohtimaan olisiko CAX sitten jotenkin alttiimpi näille ongelmille kuin CAXA ja sitä uudemmat? Kaveri kyllä painotti viestissään tätä A- ja B-alkuisten konetyyppien oireeksi.

kt

Renukka tuo uuden huippumoottorin 1,2 litraa. Huoltokustannukset pienenevät mm. jakoketjun ansiosta!!
http://www.autotoday.fi/page.php?page_id=2&news_id=201107559
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

RoccoScientist

#12
Lainaus käyttäjältä: re2 - 14.09.11 - klo:15:00
Itseäni jäi nyt vaivaamaan ovatko CAX ja CAXA yhtä ja samaa vaiko eri moottoriversioita?

Tuo viimeinen A taitaa olla vain jokin lisämääre ja CAX sitten yleisempi versiokoodi, sillä 92 kW:n 1.4 TSI on tyypiltään CAXC (http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Volkswagen_Group_petrol_engines). Sinun koneesi pitäisi olla mallia CAXA.

Edit: Niin ja eipä kestä. Kiva jos joku näistä hyötyy.

Edit2:
LainaaE: Tarrakin sanoo vain että "CAX", vaikka osalla näkyy siellä lukevan "CAXA", eli taitavat siis olla eri versioita? Tuon aloitusviestin siteeraukseen perustaen jäin pohtimaan olisiko CAX sitten jotenkin alttiimpi näille ongelmille kuin CAXA ja sitä uudemmat? Kaveri kyllä painotti viestissään tätä A- ja B-alkuisten konetyyppien oireeksi.

Ehkä tuo on sitten aikaisempaa tuotantosarjaa? En kyllä yhtään tiedä johtaako se mihinkään käytännön eroihin koneissa.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

tet

Lainaus käyttäjältä: re2 - 14.09.11 - klo:15:00
Hyödyllinen ketju. Kiitokset RS:lle aktiivisesta roolista tiedon jakamisessa.

Itseäni jäi nyt vaivaamaan ovatko CAX ja CAXA yhtä ja samaa vaiko eri moottoriversioita?

Omani kun ilmaisee itseään näin:
E: Tarrakin sanoo vain että "CAX", vaikka osalla näkyy siellä lukevan "CAXA", eli taitavat siis olla eri versioita? Tuon aloitusviestin siteeraukseen perustaen jäin pohtimaan olisiko CAX sitten jotenkin alttiimpi näille ongelmille kuin CAXA ja sitä uudemmat? Kaveri kyllä painotti viestissään tätä A- ja B-alkuisten konetyyppien oireeksi.

Jostain olin lukevinani että kone olisi alkuun tunnettu vain nimellä CAX ja myöhemmin kun alkoi tulla useampia versioita hiukan eri tehoisina tuli tuo lisäkirjain (CAXA, CAXC...). Minulla näyttää VCDS myöskin että on CAX, tuskin tuossa on noita eri versioita sen paremmin eroteltu.

Sinulla taitaa muuten olla VCDS:stä aika vanha versio, kun ei ole labelfileä olleenkaan tuolle koneelle? Minulla näyttää "Labels: 03C-906-016-CAX.clb".
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

kt

Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

tet

Lainaus käyttäjältä: kt - 14.09.11 - klo:15:34
CAXA on 1,4 TSI 90 kW.

Niin on myös CAX ymmärtääkseni. Mutta uskoisin että tuo viimeinen kirjain on vain joku "revisio", joten CAX ja CAXA (CAX malli A?) ovat sama asia. 92-kilowattinen on sitten CAXC.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

tsiih

90 kw CAXA -09 piti uudesta asti ulinaa tyhjäkäynniltä kierroksia nostettaessa. N. 30 tkm:n paikkeilla huomasin helisevän-kilisevän äänen kun tyhjäkäynnillä moottori oli lämmin ja hellitti kaasun isommilla kierroksilla. Esiintyi myös nakutusta 95:lla.
Huollossa tarkistettiin öljynpaine, sitä ei ollut. Öljypumppu ja koko jakopää pyörineen kaikkineen uusittiin n. 50 tkm:n kohdalla.
Sitten lakkasin kuuntelemasta  ;D
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

kt

No omassani on 32tkm ja vielä ei helise.
Ekat 15tkm meni Mobilin ESP tehdastäytöllä ja sen jälkeen onkin ollut Teboilin Carat.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

sr.v

1,4 tsi 90kw CAXA + dsg, käyttöönotto 9/2010 ,  6/2011 ajettu 25 000km ketju, kiristäjä ja ö-pumpun imusiivilä + pultteja uusittu. Oireena ketjun rallatus n. 3sek käynnistyksen jälkeen.
sportsvan 1,6tdi dsg
Sportsvan 1.5 96kw tsi evo dsg

Ville R

Minua kiinnostaa tässä topicissa eniten kuka maksaa ja minkä verran. Selvää kai on, että 20 - 30 000 ajetun auton remontti menee täysin takuuseen, vai? Entä vanhemmat/enemmän ajetut?

ram1

Ainakin 103Kw moottorissa jakoketjuongelmat menee täysin tehtaan piikkiin jos autolla ajettu alle 100tkm ja huollettu merkkiliikkeestä.Näin toisella foorumilla kerrottiin.Tuossa moottorissahan on öljyputki vedetty liian läheltä turboa, eikä sitä ole suojattu.Jakopään voitelu kärsii näinollen, eli selkeä valmistusvirhe.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Filixon

Lainaus käyttäjältä: Ville R - 15.09.11 - klo:17:11
Minua kiinnostaa tässä topicissa eniten kuka maksaa ja minkä verran. Selvää kai on, että 20 - 30 000 ajetun auton remontti menee täysin takuuseen, vai? Entä vanhemmat/enemmän ajetut?

Merkkiliike maksoi naapurin 103 kW:n remontin kokonaan, vaikka takuuaika oli jo päättynyt. TSI:llä oli ajettu 40â€"50 tuhatta kilometriä. Mutta naapuri pahoitti mielensä, kun huollossa oli sanottu, että ilmainen remontti tehdään "hyvän tahdon eleenä". Hänellä oli käsitys, että jakoketjun pitäisi kestää paljon pitempään. Seuraavassa autonvaihdossa kuuluu konsernikin vaihtuvan...
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

skriko

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 15.09.11 - klo:17:17
Ainakin 103Kw moottorissa jakoketjuongelmat menee täysin tehtaan piikkiin jos autolla ajettu alle 100tkm ja huollettu merkkiliikkeestä.Näin toisella foorumilla kerrottiin.Tuossa moottorissahan on öljyputki vedetty liian läheltä turboa, eikä sitä ole suojattu.Jakopään voitelu kärsii näinollen, eli selkeä valmistusvirhe.

Kummallista, että ehtona on huollettu merkkiliikkeessä. On se öljyputki siinä samassa paikassa ja väärin vedetty vaikka huollot tehtäisiin ei merkkiliikkeessä. Tuskinpa vika olisi tulematta jos oljyt yms. olisi vaihtanut merkkiliike. Maaginen kosketus kait.

tsiih

Uskomatonta ettei sille öljyputken lämpösuojalle ole takaisinkutsua...
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

DyyD

Joo, samalla kun meni itsellä jakopää remppaan niin vaihtoivat mullekin sen öljyputkiston "huoltosarjan". Kun olin asiasta lukenut jo etukäteen niin kysäisin suoraan että meneekö se nyt tarpeeksi kaukaa pakosarjasta. Vastaus oli hetken  :o ilmeen jälkeen: "Menee, nyt pysyy turbokin kunnossa." Ja turbohan vaihdettiin samalla.  ;D

kt

Tässä ongelmassa on kyseessä alunperin moottorin suunnitteluvirhe. Moottorin konstruktio on suunniteltu toiminnallisesti väärin. Tällaisesta suunnitteluvirheestä vastaa VAG konsernin moottorinsuunnitteluosasto. Vrt öljyputken paikka tai jakoketjun mitoitus ja kiristysrullan toiminta.

Valmistusvirhe taas tarkoittaa sitä, että esim alihankkija yms on tehnyt jonkun moottorin osan väärin tai moottori on koottu vastoin hyväksyttyjä speksejä. Vrt. öljyputki on liian ahdas, ketju on väärästä teräksestä, kiristysrullassa on vikaa. Nämä esimerkkejä valmistusvirheestä.

Suunnitteluvirheitä syntyy tyypillisesti noin 20 vuoden välein eri autonvalmistajilla, kun sukupolvi vaihtuu suunnitteluosastolla. Silloin uudet tulokkaat rationalisoivat rakennetta ja eivätkä kokeneet ehdi deletoida noita uusia ideoita.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Turis

Touran TSI 103kW vm-08, BMY koneella, 38 800KM ja jakopää remppaan.

Ostin auton tässä kesällä, muutaman päivän ja 106km jälkeen syttyi 'moottori' vikavalo (=häiriö pakokaasujärjestelmässä). Eikun takas autoliikkeeseen, jossa piuhalla katsoivat että kampiakselin anturi hälyttää eikä kuittaannu pois. Auto AD-huoltoputiikkiin, joka vaihtoi anturin. Taas pääsi muutamn kilometrin, kun sytty sama vikavalo uudestaan. Sitte auto oikealle VW-pajalle, diagnoosi tuli nopeasti että jakopään ketju venynyt ja vaihtoon rullineen, vaihtoivat myös öljyputkea ja siivilää (turbosta ei mitään mainintaa ainakaan 3 sivuisessa työlistassa).
Lasku oli jotain 1800e josta maahantuoja maksoi 70% ja auton myynyt liike loput. Summassa oli öljyä ja suodatinta siis 'huoltoa' joka ei kuulunut maahantuojalle...(meni siis autoliikkeen piikkiin) Sijaisauton sain autoliikkeeltä, kun tähän kaikkeen meni pari viikkoa aikaa.

Ei alkanut kovin vakuuttavasti yhteiselo TSI Touranin kanssa !!!
Harmitti kyllä aikalailla, vaikkei maksanut menetettyä aikaa enempää.

Nyt korjausten jälkeen syyskuun 'kylmä' käynnistyksessä moottori värähtelee 1-2min niin voimakkaasti että sen tuntee ohjauspyörässä ja penkissä asti. Tällöinhän moottorin kierrokset on hieman yli 1000rpm:ää tyhjäkäynnillä, värinä pienenee oleellisesti kun kierrokset laskee norm. tyhjäkäynnille siis hieman alle 1000rpm:n. Toki silloinkin värinä on olemassa liki samalla syklillä ja varsin terävää mutta pienempänä eikä tunnu enää ohjaamossa.

Onko tämmönen ominaista TSI:lle ? 
Täytyy varmaan käydä siellä vw-pajalla näyttämässä kun tuo TSI kokemus on sen verran ohkaista, ettei tiedä ollako huolestunut vai ei.



repe59

No voe sentään, eikös tsi olekaan mualiman paras mylly? Mikähän olisi viaton?
Skoda Octavia 1,6 tdi dsg Elegance lb -13,
Brilliant Silver
Mitsubishi Pajero 3,2 DID -01
ex-Skoda Octavia II 1,9 tdi hb ambiente -07

M_M

Lainaus käyttäjältä: Turis - 16.09.11 - klo:17:10
Nyt korjausten jälkeen syyskuun 'kylmä' käynnistyksessä moottori värähtelee 1-2min niin voimakkaasti että sen tuntee ohjauspyörässä ja penkissä asti. Tällöinhän moottorin kierrokset on hieman yli 1000rpm:ää tyhjäkäynnillä, värinä pienenee oleellisesti kun kierrokset laskee norm. tyhjäkäynnille siis hieman alle 1000rpm:n. Toki silloinkin värinä on olemassa liki samalla syklillä ja varsin terävää mutta pienempänä eikä tunnu enää ohjaamossa.

Onko tämmönen ominaista TSI:lle ?

Tämän ketjun perusteella väittäisin että ihan normaalia käytöstä: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=6708.0

Ainakin niin olen itselleni uskotellut kun omakin 1.4TSI 103kW (BMY) tuota tekee. Noin muuten niin lähinnä odottelen että koskahan se jakopää sitten sanoo poks (ajettu nyt 70tkm). Keväällä auto kävi huollossa, turbon by-pass oli jumissa. Sanoivat siinä samalla että jakoketju näyttäisi olevan aavistuksen venynyt mutta ei kuulemma aiheuta vielä toimenpiteitä?? Kai se on volkkarin linja yleensäkin että kaikki ajakoon vehkeet ensin paskaksi ja parsitaan vasta sitten.  ::)
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

xmasa

Lainaus käyttäjältä: repe59 - 16.09.11 - klo:17:24
No voe sentään, eikös tsi olekaan mualiman paras mylly? Mikähän olisi viaton?
Vaikka tuo oma TSI on toiminut moitteetta, niin en silti luota kyseiseen vehkeeseen niin paljoa, että voisin huoletta ajella vielä pitkään. Voihan se olla, että mitään ongelmia ei omalle kohdalle kerkiä tulla, ennen kuin auto menee vaihtoon. Jos "luotettavuutta" haluan, niin eiköhän se joku tuollainen perus tylsä 2.0l vapari olisi.
Nyk: Avensis -18
Ex: BMW F31 320iA xDrive -13
Ex: Toyota Auris -14
Ex: VeeWee Golf TSI -09

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy