Vuosimallin merkitys?

Aloittaja Golf, 01.09.11 - klo:16:24

« edellinen - seuraava »

Golf

Onkos kellään ns. faktatietoa miten vuosimalli vaikuttaa auton hintaan? Tällä hetkellä näyttää siltä, että tilattu auto olisikin valmiina luovutettavaksi jo marras/joulukuun vaihteessa, mutta alkuperäinen hyvitys vaihtoautosta / uuden auton luovutuksesta laskettiin tammikuun puolelle.

Mitäköhän tässä nyt sitten tekisi, ottaako tänä vuonna vai ei? Jos vaikutus ei ole kovin suuri, niin siinä tapauksessa en näe välttämättä järkeä ajella vanhalla autolla kuukauden verran ylimääräistä ja seisottaa tulevaa autoliikkeen pihassa.

765turbo

Moi
Kyllä se tasan menee niin, että kun joskus myyt sitä vm.2012 autoasi, joka on käyttöönotettu vuonna 2011, niin se on
just vähän vanhempi ku 2012 ja liike sen rankaisee. Näin kävi lankomiehellä ainakin kun aikoinaan otti -99 mallin Passatin -98 joulukuussa ajoon ja sit joskus myi, niin kas kas hyvitys käsiteltiin -98:n mukaan.Liikkeillä on tapana saada kauheesti autoja kaupax loppuvuonna et tilinpäätös ois mahdollisimman myönteinen.
Jos minä olisin omalla rahalla ostamassa itselleni, niin ottasin ajoon ja rekisteriin tammikuussa 2012. Ymmärrän et on kova hinku saada uusi auto alle niin ois mullakin ja mikäs siinä jos sitä pitää ainakin 5-10 vuotta, sillon tolla ei ole merkitystä, onnea pähkäilyyn.

Alke

Lainaus käyttäjältä: 765turbo - 01.09.11 - klo:16:37
Ymmärrän et on kova hinku saada uusi auto alle niin ois mullakin ja mikäs siinä jos sitä pitää ainakin 5-10 vuotta, sillon tolla ei ole merkitystä, onnea pähkäilyyn.

Juurikin näin, että jos et heti ole vaihtamassa niin ota pois vaan, jos aiot kolmen vuoden sisällä vaihtaa niin odota tammikuuhun.
Audi A4 B7 Avant 3.0 TDIQA, tankkaus.com

VAG history: Octavia Combi RS TDI -06, Golf IV TDI 74 kW -01, Golf II 1.6 -90

pokkus

Kyllä tuolla taitaa valitettavasti jonkinlainen vaikutus olla myyntihintaan tulevaisuudessa. Omaa järkeään käyttävä ostaja (yksityisten välinen kauppa) totta kai tajuaa, että sillä rekisteröintipäivällä ei ole merkitystä kummallako puolen vuotta se on tapahtunut kunhan tehtaan vuosimalli on sitä uudempaa. Valitettavasti kaikki eivät välttämättä tajua ja ainakin myynti-ilmoitusta tehdessä auto pitää merkata edellisen vuoden puolella ensirekisteröidyksi. Tämä on vähän samanlainen juttu kuin mittariin pamahtaa se kuuluisa 100 000km lukema. Jotkut tuijottavat tuota lukemaa todella tarkkaan, mutta eivät oikeasti kiinnitä huomiota auton todelliseen kuntoon.

Ironic32

Niin ja hyvitystä vaihtoautosta tuskin ovat halukkaita nostamaan senttiäkään, vaikka ottaisit aiemmin käyttöön. Jos siis maltat odottaa vuodenvaihteen yli, niin odota ehdottomasti.

Golf

Kiitoksia kommenteista, samansuuntaisia ajatuksia itselläkin. Kai se vaan täytyisi malttaa mieli.

Nykyinen täyttää kohta 2 vuotta ja tätäkin piti pitää vähintään 3 vuotta, mutta mutta.. näin se mieli vaan muuttuu kun alkaa päivittäin selailemaan autoesitteitä. Eli ei varmaan kovin paljoa yli kolmea vuotta tule pidettyä jos autonvaihto suinkin sopii elämäntilanteeseen.

olympiavolkkari

Se vaan tuli mieleen, että mietitäänköhän tätä säästämistä joka asiassa muidenkin merkkien keskustelufoorumeilla?

savolaiskollega

Lainaus käyttäjältä: Golf - 01.09.11 - klo:17:13
Kiitoksia kommenteista, samansuuntaisia ajatuksia itselläkin. Kai se vaan täytyisi malttaa mieli.

Nykyinen täyttää kohta 2 vuotta ja tätäkin piti pitää vähintään 3 vuotta, mutta mutta.. näin se mieli vaan muuttuu kun alkaa päivittäin selailemaan autoesitteitä. Eli ei varmaan kovin paljoa yli kolmea vuotta tule pidettyä jos autonvaihto suinkin sopii elämäntilanteeseen.

Jos sulla kerrarn on noinkin uusi auto vielä alla, niin älä nyt helkkarissa siinä uuden auton kiimassa sitä virhettä tee että menet ottamaan sen uuden tälle vuodelle. Jäitä housuun, se kyllä kannattaa. Jos otat nyt, pelaat vain ja ainoastaan autokaupppiaan pussiiin.  ;)

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Golf - 01.09.11 - klo:16:24
Mitäköhän tässä nyt sitten tekisi, ottaako tänä vuonna vai ei?

Reilun kahden vuoden kuluttua, 2014 keväällä sinuun iskee armoton autokuume. Sinulla on silloin kaksi vaihtoehtoa:

a) Tarjota vaihdossa vuosimallin 2012 autoa

b) Tarjota vaihdossa vuosimallin 2011 autoa

Jos päätös pitäisi tehdä järjellä, niin eipä tuo paljoa jätä valinnanvaraa.

skriko

Hyviä vastauksia ovat kaikki antaneet. Niinhän se on, 2011 rek. on aivan eri asia kuin 2012 vaikka auto olisi mallia 2012. Jos tosiaan pidät autoa 3-4 vuotta, niin esim. 30 000â,¬ arvoisen auton hintaero on vaihtohetkellä noin 1500-2000â,¬. Ei ole mitään järkeä ottaa käyttöön tänä vuonna. Itse olen joskus uutta autoa tilatessani antanut heti vaihtoautoni liikkeeseen ja ottanut uuden auton vasta tammikuun alussa käyttöön. Liike hyvittää enemmän omasta kun sen antaa heti, eikä tammikuussa, saavat sen myyyä vielä vuotta uudempana. Sitten kun oon ollut kävelymies, oon ostanut halvan auton ja saanut sillä yleensä omani tai 300â,¬ tappiota ja ostopäässä voitto on 3000-4000.

Zaasa

Pyytäessäni tarjouksia tulevaan Räsään,vaihtoautoni hyvityshinta olisi ollut 1500â,¬ huonompi jos luovutuspäiväksi olisi merkattu tammikuun alku.Jos Räsän toimitus myöhästyisi tammikuulle niin vaihturini arvo on sopimuspäivän mukainen. Hiukan toivoinkin Räsän valmistuksen venyvän mutta nyk.tiedon mukaan valm.viikko on37, luovutus ehkä vko42 .

Sopimukseen kirjattiin myös maininta että jos Räsän luovutus menisi joulukuulle niin silloin rekisteröinti tammikuussa 2012.

XUE

jossain vaiheessa minulla oli muutamia työsuhdeautoja niin yritin ajoittaa
niiden hankinnan siten että auto rekisteröitiin vaikkapa 30.12. vaikka itse
luovutus olisi ollut tammikuussa - siis "vanhaksi" vuosimalliksi.

Idis oli siinä että vaadittu 3 vuotta tuli teknisesti ottaen nopeammin vastaan!
;D ;D
VW Passat Sedan 1.4TSI DSG R-line vm2013

VW Passat Variant 1.8TSI DSG R-line vm2010
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=6097.0

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: XUE - 01.09.11 - klo:20:09
jossain vaiheessa minulla oli muutamia työsuhdeautoja niin yritin ajoittaa
niiden hankinnan siten että auto rekisteröitiin vaikkapa 30.12. vaikka itse
luovutus olisi ollut tammikuussa - siis "vanhaksi" vuosimalliksi.

Idis oli siinä että vaadittu 3 vuotta tuli teknisesti ottaen nopeammin vastaan!
;D ;D

Työsuhdeauto nyt onkin täysin eri asia, kun ei tarvitse jälleenmyyntiarvosta välittää. Sama se tietysti on, jos ajaa uuden oman autonsa paaliin asti.

Juhaa

Itse en ainakaan jaksa moisesta välittää. Kun viimeksi myin autoa, tuntui vain kilsat ja kunto vaikuttaa, tietysti vm oli kohtuullinen...
Mutta jos aina ajattelee, että lykkää auton vaihtoa, niin kohta ajelee edelleen vanhalla romulla. Tärkeintä on mielestäni se, mitä vuosimallia tekniikaltaan auto edustaa, useilla malleilla vaihto taitaa tapahtua kesällä/syssyllä...

Minä

Lainaus käyttäjältä: Juhaa - 01.09.11 - klo:21:31
Itse en ainakaan jaksa moisesta välittää. Kun viimeksi myin autoa, tuntui vain kilsat ja kunto vaikuttaa, tietysti vm oli kohtuullinen...
Mutta jos aina ajattelee, että lykkää auton vaihtoa, niin kohta ajelee edelleen vanhalla romulla. Tärkeintä on mielestäni se, mitä vuosimallia tekniikaltaan auto edustaa, useilla malleilla vaihto taitaa tapahtua kesällä/syssyllä...
Niin eihän siinä järkeä hirveesti olekaan, mutta niin se vaan menee, että sillä käyttöönottovuodella on suuri merkitys autoa myydessä. Yhtä järjetöntähän on myös se ettei auton kunto ja varusteet vaikuta juurikaan autosta saatavaan hyvitykseen. Monet asia menee vaan tässä maailmassa järjen vastaisesti  ;) .

Joo eli ehdottomasti ota ens vuoden puolella, jos ei työsuhdeauto ole tulossa.
Fabia 1.4 Elegance ´08

skriko

Eihän nyt ollutkaan kyse auton hankinnan lykkäämisestä, vaan siitä rekisteröikö jo tilatun auton edellisen vai seuraavan vuoden puolella. Tuskin kukaan muukaan jaksaisi välittää kyseisestä asiasta jos rahaa olisi yllin kyllin.

vincent

Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 01.09.11 - klo:19:49
Pyytäessäni tarjouksia tulevaan Räsään,vaihtoautoni hyvityshinta olisi ollut 1500â,¬ huonompi jos luovutuspäiväksi olisi merkattu tammikuun alku.Jos Räsän toimitus myöhästyisi tammikuulle niin vaihturini arvo on sopimuspäivän mukainen. Hiukan toivoinkin Räsän valmistuksen venyvän mutta nyk.tiedon mukaan valm.viikko on37, luovutus ehkä vko42 .
...

Näinhän se taitaa yleensä mennä, eli se uudemman vuosimallin hyöty siinä tulevassa autossa maksetaan nykyisen auton hyvityksessä tässä vaihdossa. Tietysti, jos vaihto siirtyy ostajasta riippumattomista syistä seuraavalle vuodelle niin saanee pienen hyödyn, kun oma vaihdokki on arvotettu sen perusteella, että liike saisi sen vielä tämän vuoden puolella myyntiin.

Kannattaako auto sitten vaihtaa milloin, en tiedä, mutta ainakin kahden viimeisen vaihdon kohdalla minulle on käynyt niin, että saman vuoden syksyllä on saanut paremmat kaupat kuin aikaisemmin keväällä/kesän alussa. Käytännössä hyvitys omasta on ollut parempi ja lisäksi näissä kaupoissa on ollut tuon päälle liikkeellä/maahantuojalla joku kampanja päällä - ero on ollut tuhansia euroja.
Nämä kaupat on kuitenkin tehty siten, että autot ovat vaihtuneet selkeästi 'tämän' vuoden puolella.

Itse aiheeseen siis sanoisin, että vaihdokin kanssa tuolla ei ole niin suurta merkitystä, mutta ilman vaihdokkia autoa ostettaessa kannattaa varmasti jättää vastaanottaminen seuraavan vuoden alkuun ennemmin kuin kuluvan vuoden viimeisille päiville.
Ex-VAG : Kupla, Golf, Jetta, Golf, Passat, Passat, Golf

skriko

^

On siinä vaihdokin kanssa kuitenkin sellainen hyöty, että melkein aina vaihdokki on halvempi kuin uusi auto, joten vuosimallin vaikutus kalliimmassa on suurempi.

vincent

Lainaus käyttäjältä: skriko - 01.09.11 - klo:21:59
On siinä vaihdokin kanssa kuitenkin sellainen hyöty, että melkein aina vaihdokki on halvempi kuin uusi auto, joten vuosimallin vaikutus kalliimmassa on suurempi.

Niin, mutta eikös se ero siellä seuraavassa vaihdossa ole taas samoissa ja tulos siis +/- nolla.
( Olettaen, että autoja vaihtaa tasaiseen tahtiin. )

Noh, oli miten oli, minulle tulos näistä autokaupoista on kuitenkin aina kohtuuttoman pitkä miinus pankkitilille vaihdoin sitten minä vuonna tahansa.
Ex-VAG : Kupla, Golf, Jetta, Golf, Passat, Passat, Golf

skriko

Lainaus käyttäjältä: vincent - 01.09.11 - klo:22:17
Niin, mutta eikös se ero siellä seuraavassa vaihdossa ole taas samoissa ja tulos siis +/- nolla.
( Olettaen, että autoja vaihtaa tasaiseen tahtiin. )

Noh, oli miten oli, minulle tulos näistä autokaupoista on kuitenkin aina kohtuuttoman pitkä miinus pankkitilille vaihdoin sitten minä vuonna tahansa.

Onhan sinulla joka vuosi yhden vuoden nuorempi vaihdokki kuin jos ottaisit sen ajoon loppuvuonna. Joo, aina se miinusmerkkiseksi nykyään menee ( toista oli ennen kun uuden auton pystyi vaihtelemaan -20%). Mutta vähän kilpailuttamalla, järkeä käyttämällä, maltilla ja pikku kikkailulla miinusmerkkiä voi hieman pienentää.

Zaasa

Mä en viitsinyt lähteä kikkailemaan Räsän toimitusaikaa,ajatuksissa on ajella sillä neljä vuotta ja antaa sitten se pojalle joka on tuolloin ajokortti iässä,Räsällä saattaa silloin olla ajettu jopa 40000Km :).

Cyclic Stig

Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 02.09.11 - klo:22:26
Mä en viitsinyt lähteä kikkailemaan Räsän toimitusaikaa,ajatuksissa on ajella sillä neljä vuotta ja antaa sitten se pojalle joka on tuolloin ajokortti iässä,Räsällä saattaa silloin olla ajettu jopa 40000Km :).
Toivottavasti poika osaa arvostaa suunnitelmiasi, ei ole ihan "ilmainen lahja" neljä vuotta vanhanakaan.... :)

veekoo

Pitää muistaa mallivuoden ja vuosimallin ero. Vuosimalli määräytyy ensirekisteröinti päivän mukaan. Olikohan niin, että monella automerkillä jo viikolla 22 aletaan tehdä seuraavaa mallivuotta. Eli aika monella autolla on eri mallivuosi ja vuosimalli. Hintaan pitäisi vaikuttaa vain vuosimalli. Senhän se tekee ainakin tarjottaessa autoa vaihtoon, mutta kun sitä sitten taas myydään niin myyjä helposti yrittää esittää sitä uudemman mallivuoden autona.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: veekoo - 02.09.11 - klo:22:40
Hintaan pitäisi vaikuttaa vain vuosimalli.

Pitäisi ja pitäisi, mutta kun reaalielämässä ei mene noin. Ei ainakaan Suomessa..

Suomessahan tuo mallivuosi on melkolailla tuntematon käsite, verrattuna vaikkapa Saksaan. On meillä toki perinteitä tälläkin saralla. Esim. Datsun-Nissan Cherryä ostettiin joskus 80-luvun alussa varastoon oikein urakalla ja Aro-yhtymällä oli satamassa parin - kolmen vuoden kysyntää vastaava varasto. Sieltä sitten myytiin "uusia" Cherryjä pitkään, vaikka muualla oli korimallikin jo vaihtunut. Oli siinä suomi-poika ihmeissään ulkomailla, kun Cherrytkin olivat erilaisia kuin Härmässä. Pisimpään satamassa seisseissä oli jo alkavia ruostevaurioita ja kojelaudat oli auringon haalistamia. 

skriko

Lainaus käyttäjältä: veekoo - 02.09.11 - klo:22:40
Pitää muistaa mallivuoden ja vuosimallin ero. Vuosimalli määräytyy ensirekisteröinti päivän mukaan. Olikohan niin, että monella automerkillä jo viikolla 22 aletaan tehdä seuraavaa mallivuotta. Eli aika monella autolla on eri mallivuosi ja vuosimalli. Hintaan pitäisi vaikuttaa vain vuosimalli. Senhän se tekee ainakin tarjottaessa autoa vaihtoon, mutta kun sitä sitten taas myydään niin myyjä helposti yrittää esittää sitä uudemman mallivuoden autona.

Sellaista sanaa ei olekaan kuin mallivuosi. Se tarkoittaa vuosimallia. Autolla on vain yksi vuosimalli ja se on juuri niin kuin sanoit se valmistusvuosi. Esim. juuri viikko 22 jossain mallissa aloittaa uuden vuosimallin valmistuksen. Yleensä monet sekoittavat asiat vuosimalli, rekisteröintivuosi ja käyttöönottovuosi. Viime vuonna oli myynnissä Scirocco jonka vuosimalli oli 2009, rekisteröintuvuosi 2008 ja käyttöönottovuosi 2010. 95% automyyjistä hinnoittelee kyseisen auton 2008 mallina. Todellisuudessa 2008 vuosimallin Sciroccoa e iolekaan, mutta onhan 2009 vuosimallin auto, joka on rekisteröityy 2008, halvempi kuin 2009 mallin auto joka on rekisteröity 2010.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: skriko - 02.09.11 - klo:22:52
Viime vuonna oli myynnissä Scirocco jonka vuosimalli oli 2009, rekisteröintuvuosi 2008 ja käyttöönottovuosi 2010. 95% automyyjistä hinnoittelee kyseisen auton 2008 mallina. Todellisuudessa 2008 vuosimallin Sciroccoa e iolekaan, mutta onhan 2009 vuosimallin auto, joka on rekisteröityy 2008, halvempi kuin 2009 mallin auto joka on rekisteröity 2010.

Onhan tuo vuosimallina 2008 myyminen kaikista selvintä. Se kuitenkin kertoo sen, kuinka pitkään auto on ollut alttiina korroosiolle, UV-säteilylle jne eli vanhentaville tekijöille.

veekoo

Sellaista sanaa ei olekaan kuin mallivuosi. Kyllä se vain on olemassa ainakin Saksalaisissa autoissa. Mallivuosi on aina merkitty auton valmistenumeroon. http://fi.wikipedia.org/wiki/Ajoneuvon_valmistenumero

skriko

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 02.09.11 - klo:22:58
Onhan tuo vuosimallina 2008 myyminen kaikista selvintä. Se kuitenkin kertoo sen, kuinka pitkään auto on ollut alttiina korroosiolle, UV-säteilylle jne eli vanhentaville tekijöille.

Juuri niin. Mutta yleensä taas kun liike myy auton asiakkaalle, niin auto nuorenee ja tuijotetaan siinä vaiheessa rekisteröintivuotta. Muutama vuosi sitten maahantuojalla makasi kymmeniä Honda Civic Type R autoja satamassa. Veho myi niitä uusina. Olivathan ne toki ajamattomia ja ensirekisteröinti- ja käyttööottopäiväksi tuli ostopäivä. Autot olivat valmistettu melkein kolme vuotta sitten ja maanneet yli kaksi vuotta satamassa. Olin kyseisestä autosta kaupoissa mutta kun näin tämän "uuden" auton Vehon pihassa ja katsoin autosta valmistusvuoden kiinnostus loppui. Kysyin piruuttani myyjälätä, koska auto on valmistettu. myyjä sanoi ettei tiedä mutta luultavasti samana vuonna. Lupasin ostaa auton jos on valmistettu samana vuonna. Myyjä sanoi selvittävänsä valmistusvuoden ja soittavansa. Olen odottanut nyt muutaman vuoden sitä soittoa.

A4blackavantB8

Itse katsoisin kyllä sitä rekisteröintipäivämäärää-mutta jos malli on juuri vaihtunut , niin se on eri asia.
Toi Civic Type-R kuvio on kyllä mielenkiintoinen. Liikaa myyntiodotuksia silloin, vaikka Honda tekee hyviä tuotteita!

[/quote]
Lainaus käyttäjältä: skriko - 02.09.11 - klo:23:10
Juuri niin. Mutta yleensä taas kun liike myy auton asiakkaalle, niin auto nuorenee ja tuijotetaan siinä vaiheessa rekisteröintivuotta. Muutama vuosi sitten maahantuojalla makasi kymmeniä Honda Civic Type R autoja satamassa. Veho myi niitä uusina. Olivathan ne toki ajamattomia ja ensirekisteröinti- ja käyttööottopäiväksi tuli ostopäivä. Autot olivat valmistettu melkein kolme vuotta sitten ja maanneet yli kaksi vuotta satamassa. Olin kyseisestä autosta kaupoissa mutta kun näin tämän "uuden" auton Vehon pihassa ja katsoin autosta valmistusvuoden kiinnostus loppui. Kysyin piruuttani myyjälätä, koska auto on valmistettu. myyjä sanoi ettei tiedä mutta luultavasti samana vuonna. Lupasin ostaa auton jos on valmistettu samana vuonna. Myyjä sanoi selvittävänsä valmistusvuoden ja soittavansa. Olen odottanut nyt muutaman vuoden sitä soittoa.

skriko

Lainaus käyttäjältä: veekoo - 02.09.11 - klo:23:03
Sellaista sanaa ei olekaan kuin mallivuosi. Kyllä se vain on olemassa ainakin Saksalaisissa autoissa. Mallivuosi on aina merkitty auton valmistenumeroon. http://fi.wikipedia.org/wiki/Ajoneuvon_valmistenumero

En haluaisi olla pilkun.... mutta Suomen kielessä ei ole sanaa mallivuosi sanoi wigipedia mitä lystää.Se on vähän sama asia kun sanotaan että auto on ruostevapaa. Ruotsin kielestä joku sen kääntää, mutta me olemme Suomalaisia ja meillä on oma kieli. rostfri on suomeksi yhtälailla ruosteeton kuin modelljahr Saksasta suomeksi käännettynä vuosimalli ei mallivuosi.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy