A6 moottorivalikoima

Aloittaja VAG!, 25.08.11 - klo:11:16

« edellinen - seuraava »

VAG!

Uusimmassa TM:ssä oli lyhyt juttu uudesta Avantista ja ohessa taulukko saatavilla olevista moottoreista. Edellisen C6 mallin kohdalla useampaan kertaan ihmettelin Audin kummalista järkeilyä bensamyllyjen kohdalla. Miksi ihmeessä auton keulille laitettiin vajaatehoinen (170hv/280Nm) 2.0 bensaturbo, kun hyllystä olisi löytynyt auton arvolle paremmin sopiva täysitehoinenkin malli. Looginen selitys tälle puutteelle oli tietysti vanha heikkotehoinen 2.4 V6 bensavapari. Eihän alkaen malli voinut alkaa hyppimään tämän muinaisjäänteen varpaille, kun olihan se sentään V6. 211hv/320Nm bensaturbo olisi laittanut kovasti kampoihin myös modernimmalle 3.2 kutoselle.

No, mikä on nyt tilanne? Muinaisjäänteet ovat poistuneet valikoimista ja bensamyllyjen tehokkaammaksi vaihtoehdoksi on tullut mekaanisesti ahdettu kolme litrainen kutonen. Tämän varpaille ei nykyinen 2.0 TFSI hyppisi 211hv/350Nm variaationakaan. Mitä tekee Audi? Laittaa alkaen malliksi 180hv/320Nm bensaturbon iskutilavuudella kaksi litraa. Motin minkä perusrakenne juontaa jo todella monen vuoden takaa. Ja tehtaan moottoripaletista löytyisi myös moderni 1.8 litrainen, EURO6 bensaturbo pienemmillä päästöillä ja 170hv/320Nm lukemilla.

Mikä ihmeen logiikka tämän kutosen bensamyllyissä on vuodesta ja mallisukupolvesta toiseen? Kolmonen, nelonen ja vitonen ovat täysin loogisia moottoripaleteiltaan, mutta tehtaan massapremiumien johtajassa on sitten logiikka jotain käsittämätöntä? Onko tehtaan politiikkana se, että kutosen pienimmän bensamyllyn pitää olla aina vanhinta tekniikkaa mitä varaston perukoilta löytyy?

Jos nyt verrokina ajatellaan vaikka Eemelin 1.8 litraisia bensaturboja joista kutitellaan 184hv/270Nm & 204hv/310Nm lukemia ulos. Ja ne on vielä saatavillakin konepellin alle! Audi pystyisi helposti vastaamaan tähän haasteeseen tarjoamalla 2.0:aa 211hv/350Nm pakettina ja alkaen mallina 1.8 170hv/320Nm. Tai sitten vain toinen, jos moottoripaletti halutaan pitää pienempänä. Mutta ei, ei näin voi tehdä. Nyt yhdistetään näiden mottien huonot ominaisuudet ja laitetaan sellainen tarjolle. Eli nykymittapuulla iskutilavuuteen nähden vähän suorituskykyä ja paljon päästöjä.

411E

#1
Kannattaisi lukea muutakin kuin Tekniikan maailmaa, muualla kuin Suomessa on A6:n valikoimissa 2.8FSI, 204hv.
Siksi tuo turbomoottori on "alamittainen".

Edit.

Saksassa on muutakin "mukavaa" saatavilla, vaikkapa A7 2.8FSI multitronic ja ETUVETO.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: 411E - 25.08.11 - klo:11:29
muualla kuin Suomessa on A6:n valikoimissa 2.8FSI, 204hv.

Eli muinaisjäänteitä ei sittenkään maltettu haudata! Tuo selittää taas hyvin nämä epäloogisuudet.

Ton-1

Oheinen strategia on sitä heidän omaansa itseään, nyt kun itse korilla ja tekniikalla muutoin on uutuusarvoa niin se menee kaupaksi 'moottorilla kuin moottorilla', sitten hetken kuluttua rummutetaan uusia moottoreja tähän koriin ja taas rahamiehet vaihtavat autojaan.

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 25.08.11 - klo:11:16
Kolmonen, nelonen ja vitonen ovat täysin loogisia moottoripaleteiltaan, mutta tehtaan massapremiumien johtajassa on sitten logiikka jotain käsittämätöntä?

Mahtaako aika kuultaa muistot noitten osalta ?

Lainaus käyttäjältä: 411E - 25.08.11 - klo:11:29
Kannattaisi lukea muutakin kuin Tekniikan maailmaa, muualla kuin Suomessa on A6:n valikoimissa 2.8FSI, 204hv.
Siksi tuo turbomoottori on "alamittainen".


No juurikin tuota topic:in aloittaja tarkoittaakin, mitä tommosta vanhaa 2.8-teknologiaa kumartamaan kun reippaasti vaan pellin alle se 2.0 TFSI 155 KW-versio aloitusversioksi meinaa !
Member of a A(udi) & A(prilia) club

Tikka

Mutta eikös 5-sarjan Bemussakin ole 3,0 litrainen moottori ja tehoa "vain" 204 hv, eli teho-koko-suhde vielä huonompi. En jaksa tosin moottorien tarkempia arvoja (vääntö, kulutus yms.) mistään etsiä, mutta varmaankin Bemarilla tuo moottori on esimerksiksi vähemmän kuluttava ja siten järkevämpi?

Mutta kyllähän Audille se 2,0TFSI (155kw) olisi järkevämpi ja parempi moottori tuon 2,8 tilalle.

VAG!

#5
Lainaus käyttäjältä: Tikka - 25.08.11 - klo:12:00
Mutta eikös 5-sarjan Bemussakin ole 3,0 litrainen moottori ja tehoa "vain" 204 hv, eli teho-koko-suhde vielä huonompi.

On toki, mutta heiltä löytyy kyseisestä myllystä myös "täysitehoinen" versio. Ja eiköhän me 5-sarjankin osalta nähdä aivan lähitulevaisuudessa joku tekohengitetty rivinelonen. Mutta sen lottorivi ei varmasti ole 2000cm3 & 180hv & 320Nm.

Lainaus käyttäjältä: Ton-1 - 25.08.11 - klo:11:33
Oheinen strategia on sitä heidän omaansa itseään, nyt kun itse korilla ja tekniikalla muutoin on uutuusarvoa niin se menee kaupaksi 'moottorilla kuin moottorilla', sitten hetken kuluttua rummutetaan uusia moottoreja tähän koriin ja taas rahamiehet vaihtavat autojaan.

Ehkä Audin strategia kutosen tyyppisen auton kohdalla on se, että pienet bensamyllyt ovat niin marginaalinen juttu, että ei niihin kannata satsata, kun dieselit on merkittävämmässä asemassa. Laitetaan nyt jotain pellin alle, kunhan myllyjä löytyy hyllyjen perukoilta ja sopii paikalleen mahdollisimman edullisesti.

Hevosmies

Lainaajoku tekohengitetty rivinelonen

Kyllähän siä just esiteltiin se uusi Twinpower-moottori vitoseenkin, 1997 cm3, 245 hv, keskikulutus 6,8 l (528i TwinPower Turbo A). Your move, Audi...
Audi A4 Avant 2.0 TFSI quattro man. 2009 //ex-vag: Skoda Octavia RS HB 2.0 TFSI 2006

411E

Lainaus käyttäjältä: Tikka - 25.08.11 - klo:12:00
Mutta eikös 5-sarjan Bemussakin ole 3,0 litrainen moottori ja tehoa "vain" 204 hv, eli teho-koko-suhde vielä huonompi. En jaksa tosin moottorien tarkempia arvoja (vääntö, kulutus yms.) mistään etsiä, mutta varmaankin Bemarilla tuo moottori on esimerksiksi vähemmän kuluttava ja siten järkevämpi?

Jäämässä pois, on jo esitelty 528i, 2.0 turbo ja 245hv.

Sori 2 min myöhässä... :-[

Tikka

Lainaus käyttäjältä: Hevosmies - 25.08.11 - klo:12:15
Kyllähän siä just esiteltiin se uusi Twinpower-moottori vitoseenkin, 1997 cm3, 245 hv, keskikulutus 6,8 l (528i TwinPower Turbo A). Your move, Audi...

Olikos sitä hybridiä tulossa 2,0 TFSI:n kylkeen A6:een? Sehän on varmasti oikeinkin järkevä moottori ja laittaa kampoihin Bemarille.

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: Hevosmies - 25.08.11 - klo:12:15
Kyllähän siä just esiteltiin se uusi Twinpower-moottori vitoseenkin, 1997 cm3, 245 hv, keskikulutus 6,8 l (528i TwinPower Turbo A).

Offaria mutta ihan on *erseestä noi Bemmun moottorimerkinnät jatkossa (jos on ollut jo hetken aikaakin), ei ne luxusrouvat enää tiiä kuinka isot moottorit heitin miestensä autoissa on ... ;D
Member of a A(udi) & A(prilia) club

olympiavolkkari

LainaaKannattaisi lukea muutakin kuin Tekniikan maailmaa
Niinpä. Vaikka alkuperäinen kysymys lieneekin provoksi tarkoitettu, niin vastataan, että A6:n moottorivalikoima päivittyy pian sekä hybridillä, 180 kW (245 hv) 480 Nm, että tavallisella 2.0 TFSI:lla 132 kW (180 hv) and 320 Nm.

Tämä on ollut tiedossa ensiesittelystä lähtien.

Neppis

Luullakseni Audi haluaa laittaa A6:n parempiin malleihin vähintään kuutoskoneen. Neloskoneet laitetaan sitten hinnat alkaen versioihin. Siinä mielessä loogista, mutta em vanhan tekniikan laittaminen konepellin alle on kyllä silti vähintäänkin outoa.
A6 Sedan 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic -12
Ex: A6 Sedan 2.0 TFSI 125kW multitronic -07

Markku J

Eihän tuossa Audin moottoripaletissa mitään vikaa ole. 204 -heppainen bensakone riittää vajaavetoon kohtuullisesti, kun ei ihmeitä vaadi. Minullahan on vastaavantehoinen 3 -litrainen nyt 523 iA:ssa. Kyllä sekin aika kivasti laulaa ja menee kierroksia käyttäen - kuutoskoneen soundein varustettuna.

A7:aa en itse ostaisi vajaaaveto multina, jotenkin se huutaa quattroa enemmän kuin sedan, jolla on paikkansa myös pappaversiona.

Nalle

Onko kellään tietoa onko tänä vuonna tulossa A6:seen uusia moottoreita lähinnä bensapuolelle?
Nyt vissiin alkaa ensimmäisiä 2.0TFSI koneella varustettuja A6:sia tulla ulos.
Onko tuo 2.0TFSI aivan sama kone kuin esim A4:ssa?

toniv

Herätetään vanhaa topiccia:

Amerikoissa on tulossa vuodelle 2013 tarjolle A6 2.0tfsi quattro 8 lovisella automaatilla! Kyseessä on 211hv versio, ja kovasti voisi tehdä kauppansa myös täällä.

En löytänyt mitään vihjettä euroopan lanseerauksesta, mutta melko järkevältä voisi tuntua korvata vanha 2.8v6 tällä moottorilla.

Muutama linkki:

http://www.audizine.com/forum/showthread.php/491479-Audi-A6-2-0T-with-Quattro-and-eight-speed-auto-for-2013

http://dl.dropbox.com/u/334865/2013%20Order%20Guide%204.6.2012.pdf

Todella erikoista politiikkaa mikäli euroopan markkinoille tämä yhdistelmä tulee tarjolle myöhemmin, Atlantin toisella puolella selkeästi arvostetaan ihan eri tavalla edelleen kuutiotuumia, ja bensan hinta sekä verotus suosisivat selkeästi enemmän täällä tuota yhdistelmää.

Jos pohditaan mahdollista hintaa --> 2.0tfsi multi on 50Ke, olisiko 2.0tfsi quattro s-tronic 57Ke, jolloin jäisi vielä eroa mopompaan V6 dieseliin. Tietysti tämä versio olisi meillä tarjolla rautajousilla, jolloin hintaero sitäkin kautta voisi olla suurempi.

Onko kellään parempaa tietoa?
Ex VAG: A4 2.0TFSI quattro Sline -12, TTS Stronic -10, A4 1.8TFSI quattro widebody-09,Golf R32 -07, A4 avant 2.0 tfsi -06, A4 1.8 T quattro Sline -04, A3 2.0 FSI -03, Golf GTI -01.

Muut: Volvo XC60 D4 R-Design -10, BMW 120 Msport -07, Opel Astra 1.6 eco -99

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy