Taloudellinen ajotapa ja kulutuksen pienentäminen

Aloittaja vkjoki, 13.12.09 - klo:20:49

« edellinen - seuraava »

vkjoki

Yksi parhaista taloudellisen ajotavan vinkkilistoista löytyy Motivan nettisivuilta "Easy, Rider" -taloudellisen ajotavan kampanjan materiaalista. Kampanjassa ovat mukana Motiva, liikenne- ja viestintäministeriö, kauppa- ja teollisuusministeriö ja EU:n Intelligent Energy Europe -ohjelma. Linkki: http://www.easyrider.fi/fiksu-ajotapa .

Tässä tämän "Easy, Rider" -kampanjan taloudellisen ajotavan Top 5 -ohjeet:
1. Lähde liikkeelle heti, vältä tyhjäkäyntiä.
2. Valitse ajoreitti, vältä ruuhkia.
3. Kiihdytä reippaasti ajonopeuteen, vaihda isommalle vaihteelle, jätä vaihteita väliin mahdollisuuksien mukaan.
4. Aja suurimmalla vaihteella, jolla moottori vetää hyvin.
5. Aja muun liikenteen rytmin mukaan, rullaa kun mahdollista.

Ja tässä saman kampanjan muut taloudellisen ajon ohjeet:
6. Vältä suuria nopeuksia.
7. Muista rengaspaineet.
8. Poista ylimääräinen kuorma.
9. Käytä sähkölaitteita säästävästi (ilmastointi, takalasin ja istuinten lämmittimet).
10. Käytä moottorilämmitintä.


Omissa pohdinnoissani olen päätynyt siihen, että kolme tärkeintä taloudellisen ajotavan ohjetta ovat:

1. Aja niin, että voit välttää turhaa kaasuttamista ja turhaa jarruttamista; jarruta jarruilla ja moottorilla vain silloin, kun liikenneturvallisuus edellyttää jarruttamista. Jarrutuksessa hukataan aina liike-energiaa, joka on tuotettu kalliisti polttoainetta polttamalla.

2. Alenna käyttämiäsi huippunopeuksia 5-10 km/h ja alenna keskinopeuttasi 5 km/h. Nimittäin ilmanvastuksen voittamiseen tarvitaan paljon tehoa ja paljon polttoainetta.

Ja jos käytössä on käsivaihteisto, listalle tulee vielä kolmas kohta (automaattivaihteisto nimittäin huolehtii tästä kohdasta "automaattisesti"):
3. Käytä aina suurinta vaihdetta ja pienintä kierroslukua, jolla auton moottori toimii moitteettomasti. Suurilla vaihteilla tarvittava teho tuotetaan pienimmällä polttoainemäärällä eli moottorin ominaiskulutus on pienempi kuin pienillä vaihteilla.


Ja jos listaan pitää jättää vain yksi ohje, se on tämä - ja tämä on kohta, jossa uskon suurimman eron kulutukseen eri kuljettajien välillä syntyvän:

Aja niin, että et joudu jarruttamaan sen paremmin jarruilla kuin moottorillakaan muulloin, kuin liikenneturvallisuuden edellyttäessä jarruttamista.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

Ironic32

Erinomaisia ohjeita. Valitettavan usein näkee liikenteessä vallitsevan käsityksen ihmisillä, että hidas kiihdyttäminen sallittuun nopeuteen olisi se taloudellisin tapa. Tehokkaillakin autoilla hinataan ja hinataan ja ottaa kilometritolkulla, että päästään sallittuun nopeuteen.

ATM

Siitä on jo toistakymmentä vuotta aikaa kun setäni, eläkkeellä oleva poliisimies, vakuutti että taloudelliseen ajamiseen kuuluu rivakka kiihdytys haluttuun nopeuteen ja sitten vain ylläpidetään nopeutta. Tämä ohje siis jo aikoja sitten. Joskus tuskastuttaa ajaa jonkun perässä jonka "kiihdytys" ajonopeuteen kestää pahimmillaan kolme kilometriä. Itse olen setäni ohjetta ansiokkaasti toteuttanut ja se kyllä näkyy polttoainetaloudessa.

Tässä eilispäivänä pääsin taas ajelemaan vähän pidempää siivua ja yllätys oli todella positiivinen kun tällaisella koneella ja näillä tehoarvoilla kulutus pysähtyi 5.8 litraan satasella. Tie oli tyhjä ja pääsin ajamaan vakionopeudensäätimellä lähes koko parinsadan kilometrin matkan. Ajoissa aloitettu moottorijarrutus valoihin auttaa paljon. Vkjoen hyvästä listauksesta löytyykin loput neuvot.

vkjoki

#3
Ripeän kiihdytyksen perusteista:

Auton liike-energia lisääntyy yhtä paljon tiettyyn nopeuteen kiihdytettäessä on kiihdytys sitten ripeä tai varovainen; kyseinen energia voidaan kuitenkin tuottaa pienimmällä polttoainemäärällä, jos kiihdytetään ripeästi, mikä tarkoittaa tavallisella bensiinimoottorilla noin 80 %:n ja suorasuihkutusmoottoreilla (bensiini tai diesel) noin 70 %:n kaasutusta täyteen kaasuun verrattuna.

Jos kiihdytetään täydellä kaasulla tai erittäin varovaisesti, kokonaiskulutus kasvaa, koska kummassakin tapauksessa moottori toimii optimialueen ulkopuolella eikä tuota energiaa yhtä hyvällä hyötysuhteella kuin ripeästi kiihdytettäessä.

Nyrkkisääntö on, että moottorin tuottamasta liike-energiasta 25% menee ilmanvastuksen voittamiseen ja 75% massan kiihdyttämiseen, mikä selittää kiihdytyksen optimoinnin tärkeyden pyrittäessä taloudelliseen ajotapaan. Toki vielä tärkeämpää on, että kiihdyttämällä autoon ladattua liike-energiaa ei tuhlata jarruttamalla turhaan.

PS. Tietoja polttoaineenkulutuksesta moottorin eri kierros- ja vääntöalueilla löytyy aihetta käsittelevästä ketjusta Moottori-kategorissa:
http://www.ultimatevag.com/index.php?topic=426.0
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

makkis

1. Aja niin, että voit välttää turhaa kaasuttamista ja turhaa jarruttamista; jarruta jarruilla ja moottorilla vain silloin, kun liikenneturvallisuus edellyttää jarruttamista. Jarrutuksessa hukataan aina liike-energiaa, joka on tuotettu kalliisti polttoainetta polttamalla.

BMW:ssä on KERS. Jarruenergia kerätään talteen ja sillä ladataan akkua. Laturia siis ei tarvitse pyörittää aina. Kiihdytyksissä esmes laturi ei ole mukana ollenkaan. Aina, kun rullaat tai poljet jarrua, niin laturi kytketään mukaan.

Totta vai tarua ja pelaako käytänössä, mutta yllättävän pienellä käytännön kulutuksella nuo menee jos unohdetaan markkinamiesten labraolosuhteet. Käytännön tosin romuttaa se tosiseikka, että nautinnolisen ajettavuuden vuoksi "hanaa" tulee annettua aivan turhaan ja kulutus pompsahtaa ilman noita värkkejä olevaa autoa suuremmaksi, mutta se on oma lukunsa...

id

Henkkoht mielekkäin tapa säästää on jättää turha painolasti pois kyydistä. Polttoaineen kulutus vähenee ja ajo-ominaisuudet paranevat ;) Vaikutus on suurempi kaupinkiajossa, koska massa pitää pysäyttää ja taas kiihdyttää liikkeelle.

Toinen mieluinen säästötapa on pestä auto. Sileämpi pinta on yhtäkuin pienempi ilmanvastus  ;D

vkjoki

^^ Ilman muuta tuollainen jarrutusenergian talteenotto vähentää kulutusta, mutta talteenotola ei pystytä pelastamaan läheskään kaikkea turhaan tuotettua liike-energiaa, joten kulutuksen kannalta parhaaseen tulokseen päästää kaasuttamisen optimoinnilla.

^ 20 kilon matkalaukun kun jättää pois henkilöauton kyydistä, kulutus putoaa noin 1 prosentin. Vaikka vaikutus ei ole tuon suurempi, vihje on kyllä varteenotettava.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

vkjoki

Luulisihan sitä, että autonvalmistaja - tässä tapauksessa Volkswagen - tuntee hyvin taloudellisen ajon niksit!

Niinpä kun Golfin ohjekirjassa yhden luvun otsikko oli "Ajaminen taloudellisesti", oli mitä mielenkiintoisinta katsoa, millaiset ohjeet sieltä löytyvät. Ja tällaiset löytyivät (itse muokkasin tekstin vinkkilistaksi):

1. Aja liikennetilanteita ennakoiden, jotta joutuisit jarruttamaan ja kiihdyttämään mahdollisimman vähän - nimittäin kiihdytettäessä auto kuluttaa eniten polttoainetta.

2. Anna auton mahdollisuuksien mukaan rullata vapaasti, kun esimerkiksi huomaat joutuvasi pysähtymään seuraaviin liikennevaloihin.

3. Huollata auton moottori säännöllisesti - näin voit vaikuttaa liikenneturvallisuuteen, auton jälleenmyyntiarvoon ja polttoaineenkulutukseen.


Yllätys yllätys: ohjeet olivat todella hyviä ja keskeisiä taloudellisen ajotavan kannalta!
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

Tos®

Lukeeko Golffin ohjekirjassa tosiaan noin:
Lainaus käyttäjältä: vkjoki - 16.12.09 - klo:20:28

2. Anna auton mahdollisuuksien mukaan rullata vapaasti,
Itse käsitän tuon vaihtamisella vapaalle... tiedän myös erään; joka vanhakantaisten oppien mukaan hidastelee aina vaihde vapaalla (jopa DSG:llä).

Luulis lukevan tyyliin: Nosta kytkinpoljin ylös ja anna vauhdin hidastua tms...
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

SciroSJK

Mulle oot ainakin aina valittanu et EI vapaalle, vaan MOOTTORIJARRUTUS säästää:D

Mulla nimittäin on tapana manuaalilla usein antaa rullata risteykseen vaihde vapaalla...mistä lie tullut
tavaksi?? Ei ainakaan mistään ohjekirjasta oppimalla..

LainaaItse käsitän tuon vaihtamisella vapaalle... tiedän myös erään; joka vanhakantaisten oppien mukaan hidastelee aina vaihde vapaalla (jopa DSG:llä).

Tuo en ainakaan ole sitten minä!! Ikinä ainakaan laita vapaalle DSG:tä ajon aikana....

Toisaalta, en edes pyri mihinkään taloudelliseen ajotapaan ;D

Tos®

LainaaMulle oot ainakin aina valittanu et EI vapaalle, vaan MOOTTORIJARRUTUS säästää:D
Juuri tuon vuoksi ihmettelen, miksi golffin ohjekirja moista moskaa suoltaa.


LainaaMulla nimittäin on tapana manuaalilla usein antaa rullata risteykseen vaihde vapaalla...
Tämä muinaismuisto on kaasutinkoneiden ajalta, jollon moottorijarrutus lisäsi kulutusta

Olen kuitenkin monesti tavannut kyseisen henkilön vaihtavan vapaalle ennakoiden tulevaa pysähdystä.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

vkjoki

#11
Kyllä kohta 2 on aivan suora "copy - paste" ohjekirjasta. Ja ohje on oikein, jos oikein pihistellen halutaan ajaa. Ja löytyyhän tuo rullauskehotus myös tämän ketjun avausartikkelissa mainitun Easy Rider Top 5 -ohjeiston kohdasta 5.

Olen ajanut kymmeniä kertoja saman 13 km:n pätkän manuaalivaihteistolla ja DSG-automaatilla rullausta hyödyntäen ja toisaalta ilman rullausta. Manuaalilla rullauksella säästää polttoainetta selkeästi, mutta DSG-automaatilla (bensakone) en ole saanut mitään eroa kulutukseen rullauksella tai ilman. Syy lienee se, että DSG-bensiinimoottorilla moottorijarrutus on kaasun noston jälkeen niin vähäistä, että moottorijarrutuksella ei juurikaan muuteta liike-energiaa takaisin lämpöenergiaksi.

Siis vapaasti rullaamalla säästetään polttoainetta ja moottorijarrutuksella tuhlataan autoon ladattua liike-energiaa lämpöenergiaksi, joka haihtuu ilmaan. Mutta jos on pakko jarruttaa, moottorijarrutus säästää energiaa jarrupoljinjarrutukseen verrattuna.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

Tos®

Lainaajos on pakko jarruttaa, moottorijarrutus säästää energiaa jarrupoljinjarrutukseen verrattuna.
Tässä se ydin tulikin....

Ei siis lasketella vapaasti

Täälläpäin on paljon mäkiä, monesti lasken ylhäällä vapaalle ja sitten kuutosta, vitosta jne.. hidastaen kohti risteystä. Jarruja ei tarvitse.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

SciroSJK

#13
LainaaTämä muinaismuisto on kaasutinkoneiden ajalta, jollon moottorijarrutus lisäsi kulutusta

Mistä lie tuo tapa mulle tarttunut?? Autokoulustako?
Ei ainakaan kotoa, koska ei ollut pihassa yhtään manuaalia. Autokoulussakin ajoin ainoastaan yhden kerran henkilöautolla...liekö sitten teoriatunneilla opetettu ja jäänyt takataivoon tai sitten kuorma-autoillessakin tuota painotettiin...EI voi muistaa??

LainaaOlen kuitenkin monesti tavannut kyseisen henkilön vaihtavan vapaalle ennakoiden tulevaa pysähdystä.

Juu niin olet ja yhtä monta kertaa apukuski on aloittanut polttoaineensäästömantransa;)
Mutta tarkoitinkin että ainakaan minä en KOSKAAN heitä DSG:tä vapaalle risteykseen tultaessa, sen
täytyy olla joku muu!!

Ja kuten sanoin ja ainakin Tos® tietääkin:

LainaaToisaalta, en edes pyri mihinkään taloudelliseen ajotapaan

Passatilla joskus fiilistelen alhaisella kulutuksella.... Scirocco vaan ei ole sitä varten :D

Reneto

Lainaus käyttäjältä: SciroSJK - 16.12.09 - klo:21:45
Mulla nimittäin on tapana manuaalilla usein antaa rullata risteykseen vaihde vapaalla...mistä lie tullut
tavaksi?? Ei ainakaan mistään ohjekirjasta oppimalla..

Mulle huomauteltiin autokoulussa toistuvasti siitä, että laskettelin kaikkiin risteyksiin kytkin pohjassa, eli tavallaan vapaalla. Tapa oli jäänyt piikistä, jolla ajelin 16-18 vuotiaana. Moottoripyörissä ei (ainakaan silloin) ollut mahdollista/järkevää käyttää moottorijarrutusta. Toisaalta vapaallekaan laitto ei innostanut, kun vaihteita oli kuusi tai seitsemän, en edes muista.
Nopeasti uuden ajotavan oppi, kun vain jaksoi ohjelmoida selkäytimen uudestaan.
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

SciroSJK

LainaaTapa oli jäänyt piikistä, jolla ajelin 16-18 vuotiaana.

Piikki oli mullakin, muistaakseni 6-vaihteinen?
Ensimmäiset vesijäähdytteiset piikit tulivat silloin markkinoille kun piikkikortin sain.... vuosi oli 1983 kai?
Yamaha RD, valkoinen oli mulla... saattaapa vielä pyörä alle tulla...hah! 

Oli se, koska ajokortin sain syntymäpäivänäni 1985 :D

Silloin kun ajokortin sain, vannoin etten enää koskaan palele pyörällä, ajelen autolla;)

Mielenkiinto on kuitenkin herännyt.... olihan pyörällä jees päästää...

Reneto

Itelläni oli vuosi -91, ja alle tuli sinivalkoinen Suzuki RG "Gamma" -87

En ole ajanut h-autokortin saamisen jälkeen kuin kerran (joskus -95) m-pyörällä. Muistaakseni silloin huipputehokkaalla Yamahan 600-kuutioisella. Jostain syystä minkäänlaista kipinää ei ole tullut edes ajaa prätkällä sen koommin, saati sitten hommata sellaista.
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

Jimme

Mahdollisimman pitkälle ulottuva ennakointi ja joustavuus jokaisessa liikennetilanteessa ja moottorijarrutuksen sekä ripeän liikkellelähdön yhdistelmä on varmasti ne taloudellisen ja turvallisen ajon perusteet, joita suurimmaksi osaksi pyrkii itsekin noudattamaan.

Jacques

LainaaMahdollisimman pitkälle ulottuva ennakointi ja joustavuus jokaisessa liikennetilanteessa ja moottorijarrutuksen sekä ripeän liikkellelähdön yhdistelmä on varmasti ne taloudellisen ja turvallisen ajon perusteet, joita suurimmaksi osaksi pyrkii itsekin noudattamaan.

Suurinpiirtein näillä mennään.
Joskus mummoilen kunnolla ja annan nopeuden ylämäissä tippua 10kmh alle rajoituksen, ja taas alamäessä otan sen 10kmh ylinopeutta.
Mummoilun ykköskriteeri on kuitenkin se ettei kukaan ole takana häiriintymässä. :)

vkjoki

Kun tuosta turhan kaasutuksen ja turhan jarrutuksen kulutusta nostavasta vaikutuksesta on tullut kovinkin paljon puhutuksi, lainaanpa tähänkin ketjuun pari asiaan liittyvää lausahdusta ammattipuolelta:

Helsingin Sanomissa haastateltiin ammattiautoilijaa taloudellisesta ajotavasta ja siitä, kuinka firmassa seurataan eri kuskien kulutuslukemia. Hänen teesinsä oli, että aina jarrutettaessa pitää kysyä, menikö jokin pieleen, kun piti jarruttaa. Suurin osa jarrutuksistahan johtuu siitä, että jossakin vaiheessa ajoa on tullut kaasutetuksi tarpeettomasti - liikaa tai liian myöhään. Pakolliset liikenneturvallisuusjarrutukset ovat tietenkin asia erikseen.

Moottori-lehdessä puolestaan haastateltiin Sujuva liikenne -teemalla VTT:n moottoritekniikan asiantuntijoita. Ko. haastattelussa oli nostettu esiin teesi: "Aina kun jalka käy jarrulla, kulutus kasvaa, koska silloin tuhlataan energiaa".

Jo aiemminkin mainitsin siitä, että tuon VTT:n teesin taustalta löytyi laskelmia, jotka selittivät teesiä eli jarrutuksen haitallisuutta varsin valaisevasti. Artikkelissa kerrottiin, kuinka moottorin tuottamasta liike-energiasta 25% menee ilmanvastuksen voittamiseen ja 75% massan kiihdyttämiseen, ja kuinka tämä 75% voidaan jarruttaa hetkessä hukkalämmöksi. Lisäksi VTT:n tutkijat laskeskelivat, että jos 75% energiasta hukataan ja jos siitä saadaan hybridiautossa 50% palautetuksi, polttoaineen kulutus pienenee yli 30%:lla.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

fish

Ecodrivingkurssilla (jonka ilmaiseksi sain) sanottiin, että jos pysäytät auton kertaalleen kilometrin matkalla, kulutus tuplaantuu. Totta tai ei, ajatus on pysäyttävä.

Minä mummoilen usein, ja se aiheuttaa joka kerta hirvittäviä paineita kanssa, autoilijoissa. On ihan pakko ajaa esim. bussikaistan kautta (oikealta) ohi ja kaasuttaa seuraaviin liikennevaloihin seisomaan.
Touran 1.6 TDI DSG7

vkjoki

DSG-7-vaihteistoa koskevassa keskustelussa on pohdittu, kannattaako polttoaineenkulutuksen kannalta liikennevaloja tai risteystä lähestyä D-moodilla, S-moodilla vai vaihtaen vaihteita käsivalintaisesti pienemmälle.

Periaatteessa vähiten polttoainetta kuluttava lähestymistapa on pitkä rullaus vapaalla, mutta ainakin DSG-TSI-yhdistelmällä moottorijarrutus D-moodilla on niin lievää, että mielestäni vapaalla rullauksella ei DSG-TSI:llä säästä polttoainetta.

DSG-TSI-yhdistelmällä pienimpään polttoaineenkulutukseen ennen pysähtymistä päästään, jos moottorijarrutus D-moodilla kyetään aloittamaan hyvissä ajoin - tällöinhän koko moottorijarrutuksen ajan kulutus on 0,0. Jos kesken moottorijarrutuksen vaihdetaan S-moodiin tai vaihdetaan käsiohjauksella, moottorinohjain antaa varsin reippaan välikaasun ja hetkellinen kulutus käväise tasolla 2-3 l/h. Niinpä S-moodiin tai käsiohjaukseen vaihtamisen vaivaa ei kannata nähdä.

DSG-TDI-yhdistelmälläkin mahdollisimman pitkä moottorijarrutus D-moodilla on yleensä polttoaineenkulutuksen kannalta optimaalisin tapa. Tarvittaessa moottorijarrutusta on kuitenkin TDI:llä perusteltua tehostaa S-moodilla tai vaihteiden käsivalinnalla, koska TDI:llä automaattinen välikaasutus nostaa kulutuksen hetkeksi vain tasolle 0,6-0,7 l/h (Marko K. havainnoi tätä TDI-DSG:n vaihtamishetken kulutusta.)

Pisaran puolitustahan tämä!
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

vkjoki

Eipä ole tullut pariin vuoteen päivitetyksi listaa omasta mielestäni keskeisistä taloudellisen ajotavan vinkeistä. Joten ravistanpa hihasta:

1. Ã,,lä paina tarpeettomasti kaasua niin paljoa, että joudut jarruttamaan vauhtia pois jalalla tai moottorilla ja tuhlaamaan siten auton liike-energiaa.

2. Ennakoi pysähdykset ja hidastukset mahdollisuuksien mukaan niin, että voit lähestyä pysähtymispaikkaa rullaamalla ja loppuvaiheessa jarruttamalla ensi sijassa moottorilla.

3. Vältä ylinopeuksia, koska nopeuden noustessa ilmanvastusvoiman voittamiseen tarvittavan tehon määrä kasvaa eksponentiaalisesti kolmannessa potenssissa.

Siinä kait mielestäni kolme tärkeintä ohjetta. Uskoisin, että noita ohjeita noudattavan ja noudattamattoman autoilijan ero kulutuslukemissa voi olla tuollaiset 2 l / 100 km.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

Poni

Aikanaan yhdistelmäkortin inssiin valmistauduttaessa opettajani sanoi, että hylkäys tulee, jos ajaa vaihde vapaalla pysähdyksiin pidemmän, kuin yhdistelmän mitan verran.

Tarkoittaa, että jos vaihde laitetaan vapaalle, se tehdään aivan viime tipassa.
Kyllä nämä nykyiset vehkeet on suunniteltu siten, että vaihde päällä rullaus on taloudellisin.
Näkee sen kulutusmittaristakin. Nolla näyttää pienessäkin alamäessa, jos nostaa kaasun.
Laita vaihde vapaalle, niin mittari näyttää kulutusta/tunti.

b1mpo

Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: vkjoki - 23.05.13 - klo:20:08

1. Ã,,lä paina tarpeettomasti kaasua niin paljoa, että joudut jarruttamaan vauhtia pois jalalla tai moottorilla ja tuhlaamaan siten auton liike-energiaa.

2. Ennakoi pysähdykset ja hidastukset mahdollisuuksien mukaan niin, että voit lähestyä pysähtymispaikkaa rullaamalla ja loppuvaiheessa jarruttamalla ensi sijassa moottorilla.

3. Vältä ylinopeuksia, koska nopeuden noustessa ilmanvastusvoiman voittamiseen tarvittavan tehon määrä kasvaa eksponentiaalisesti kolmannessa potenssissa.


Tuossa kiteytettynä taloudellisin ajo, turha sitä nollaa on tuijottaa moottorijarrutuksella..ts. kun pysähdytään ennakoiden, niin vähemmän ainetta menee kun heittää ajoissa vapaalle ja moottorijarrutuksella loppuun, kuin moottorijarruttaa pelkästään joka yleensä aloitetaan paljon myöhemmin..koittakaa jos ette usko..
Raskaalla kalustolla korostuu se että ylämäki alamäki ajossa ajetaan mahd. suurella vaihteella ylämäki ja himmataan ennen kuin ylämäki loppuu niin että alamäessä rullaamalla ei tarvitsisi paljoa jarrutella vaan vauhti kiihtyy alamäessä itsekseen suurimpaan sallittuun..
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Poni

Niin, onhan toki kalusto kehittynyt, mutta silloin aikanaan, sitä ei ollut lakiin kirjoitettu,
mutta liian aikaista vapaalle vaihtamista pidettiin osaamattomuuden merkkinä.
Vaihteella voi jarruttaa, vaika jarrut eivät toimisi.
Entinen kalusto oli vähän sellaista, että vaihdetta ei kokematon saanut enää päälle, jos auto liikkui, ja otiin rullattu vaihde vapaalla.
Liittyy kaiken kaikkiaan ajamisen sujuvuuteen, turvallisuuteen ja jopa taloudellisuuteen.
Ja niin, vaihde vapaalla on eri asia, kuin kytkin pohjassa.

b1mpo

No niinhän taitamattomat kuskit tekee että heitetään vaihde vapaalle tai kytkin pohjaan jarrutettaessa.. ;)
Jokatapauksessa moottorilla jarrutettaessa on aina oikea vaihde päällä jos sattuu niin että voikin jatkaa esim. liikennevalot vaihtuukin vihreille tai kolmion takaa ei tuukkaan ketään.
Pahin tilanne on se risteysalueella/mutkissa liukkaalla kun sählätään vapaan  vaihteiden ja jarrujen kanssa kun taas moottorijarrutuksella olisi jo oikea vaihde silmässä ja tasakaasulla auto hanskassa..
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Poni - 26.05.13 - klo:14:34
Aikanaan yhdistelmäkortin inssiin valmistauduttaessa opettajani sanoi, että hylkäys tulee, jos ajaa vaihde vapaalla pysähdyksiin pidemmän, kuin yhdistelmän mitan verran.

Silloin ennen muinoin se oli käsittääkseni laissakin kiellettyä. Ei ole enää.

Toinen pointti on tekninen eli ainakin vielä 90-luvulla oli Scaniankin ohjekirjassa kielletty vapaalla rullaaminen vaihteiston voitelun varmistamiseksi. Nyt uudemmassa autossa ohjekirjassa on sallittu vapaalla ajaminen. (Kannattaa tutkia mallikohtaiset ohjeet ohjekirjasta, koska kuorma-autojen tekniikassa on suuria eroja sen mukaan millaisista valinnaisista palikoista juuri kyseinen auto on kasattu).

Lainaus käyttäjältä: Poni - 26.05.13 - klo:14:34
Tarkoittaa, että jos vaihde laitetaan vapaalle, se tehdään aivan viime tipassa.
Kyllä nämä nykyiset vehkeet on suunniteltu siten, että vaihde päällä rullaus on taloudellisin.
Näkee sen kulutusmittaristakin. Nolla näyttää pienessäkin alamäessa, jos nostaa kaasun.
Laita vaihde vapaalle, niin mittari näyttää kulutusta/tunti.

Tuo pitää paikkaansa, jos ollaan pysähtymässä. Läheskään aina ei ole stoppia tiedossa alamäen jälkeen vaan siellä ylämäki, johon pitää puskea vauhdilla ja voimalla. Kaikki se liike-energia, jonka alamäessä hukkaa moottorijarrutuksella on ylämäessä tehtävä dieseliä polttamalla. Jos alkuvauhti on hitusenkin suurempi, on moottorilla pienempi työ punnertaa auto mäenharjalle.

Alamäkien rullaaminen vapaalla edellyttää tietysti tuttua reittiä, jossa tuntee tienprofiilin. Rullattavien paikkojen pitää olla sellaisia, ettei nopeus kasva liiaksi.

b1mpo

Tuntuu hölmöltä että ei ole voitelua vapaalla, eihän sitä ole kuormitustakaan vapaalla..moni perustelee rullauttamista vastaan nimenomaan voitelun takia..
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy