Taloudellinen ajotapa ja kulutuksen pienentäminen

Aloittaja vkjoki, 13.12.09 - klo:20:49

« edellinen - seuraava »

VAG!

Lainaus käyttäjältä: TuplaVW - 27.05.13 - klo:10:45
On totta että jos ei kertakaikkiaan ole taloudellisuuteen ja sujuvuuteen mitään intressiä tai taitoa, on varmasti parempi kaikille olla väkisin opettelematta jotakin mitä ei opi, koska väärin käytettynä voi johtaa siihenkin että haittaa muiden liikennettä tai jopa vaarantaa sitä kun ei ymmärrä mitä on tarkoitus tehdä. Tuon kaiken nimittäin pitää tapahtua ihan helposti ja alhaisella sykkeellä  ;D

Eiköhän se ole monille kuitenkin selvää, että rullaamista optimaalisesti käyttämällä, voidaan saavuttaa polttoaineen säästöä. Tämä on ainakin minulle täysin selvä asia. Mä olen käynyt villeinä opiskeluaikoina jopa seuraamassa Remmi-Teamin tekemisiä, joten olen kyllä nähnyt miten rullaamista ja kiihdyttämistä käytetään optimaalisella tasolla.

Mutta edelleen olen sitä mieltä, että tuollainen kulutuksen optimointi ei sovi millään tapaa vilkkaaseen liikenteeseen. Sillä aiheutetaan valtavasti haittaa muille. Varsinkin jos ajetaan jonossa maantiellä ja jojoilun takia jonon viimeisten autojen vauhti seilaa jo tolkuttomasti. Jokainen varmaan muistaa miten hauskaa intin polkupyörämarseille jonon viimeisillä oli... Tai jos omaa vauhtia aletaan himmailemaan kilometri ennen kääntymistä. Tässäkin keskustelussa on rullailija kehunut, kuinka rullaa viimeisen kilometrin ennen kotitielle kääntymistä. On siellä varmaan kanssa-autoilijoilla hauskaa takana.

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 27.05.13 - klo:10:56
Mutta edelleen olen sitä mieltä, että tuollainen kulutuksen optimointi ei sovi millään tapaa vilkkaaseen liikenteeseen. Sillä aiheutetaan valtavasti haittaa muille. Varsinkin jos ajetaan jonossa maantiellä ja jojoilun takia jonon viimeisten autojen vauhti seilaa jo tolkuttomasti. Jokainen varmaan muistaa miten hauskaa intin polkupyörämarseille jonon viimeisillä oli... Tai jos omaa vauhtia aletaan himmailemaan kilometri ennen kääntymistä. Tässäkin keskustelussa on rullailija kehunut, kuinka rullaa viimeisen kilometrin ennen kotitielle kääntymistä. On siellä varmaan kanssa-autoilijoilla hauskaa takana.
Kuka nyt vilkkaassa liikenteessä näin itsekkäästi on ajamassa, silloin ajetaan muiden tahtiin. Oma tilanne oli se että 40 alue ja vauhti ei hiivu ollenkaan. Eipä siinä oo kellään sanomista ja toisekseen siinä on harvoin ketään takana..ja lisäksi on myös tasa-arvoiset risteykset ja päättyvä tie..olen ajanut ammatikseni taksia, rekkaa ja nosturia..siinä kyllä näkee ja oppii monenlaista. Turha näitä nyt on perustella.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 27.05.13 - klo:10:56
Mutta edelleen olen sitä mieltä, että tuollainen kulutuksen optimointi ei sovi millään tapaa vilkkaaseen liikenteeseen. Sillä aiheutetaan valtavasti haittaa muille. Varsinkin jos ajetaan jonossa maantiellä ja jojoilun takia jonon viimeisten autojen vauhti seilaa jo tolkuttomasti. Jokainen varmaan muistaa miten hauskaa intin polkupyörämarseille jonon viimeisillä oli... Tai jos omaa vauhtia aletaan himmailemaan kilometri ennen kääntymistä. Tässäkin keskustelussa on rullailija kehunut, kuinka rullaa viimeisen kilometrin ennen kotitielle kääntymistä. On siellä varmaan kanssa-autoilijoilla hauskaa takana.

Sekö ei sitten aiheuta haittaa, että ajetaan liikennevaloihin hampaat irvessä jarrulaikat punaisina ja sitten arvotaan liikkeellelähtöä. Tasaiseen ajoon pyrkivä vetää ohitse toiselta kaistalta, kun on vauhtia varastossa. Sitten kun näitä urpoja on kahdella kaistalla odottamassa vihreitä, niin koko muu liikenne joutuu jarruttelemaan, kun nämä urpot eivät saa vehkeitään kiihtymään sekunnissa viiteenkymppiin.

Santeri

Tuli harrastettua edellisen autoni eli ocsun 2 1.6MPI kanssa taloudellisuusajoa. Ja parhaimmillaan 540km reissu meni keskikulutuksella 5.4l/100km.
Mutta tästä johtuen sitten kone karstottu pahasti ja tuli käyntiongelmia (johtu myös kyllä mystisestä sähköviasta).
Oli lähellä kuulemma ettei tarvinut konetta avata...

Nyt viimekesänä hommaama pasuunan kanssa en ole taloudellisuus ajoa suorittanut, enkä tule suorittamaan.
Keskikulutus viimeiseltä puoleltavuodelta 9.45l/100km :))

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk 2

VW Passat Variant 1.8Tsi SportLine TipTronic -09
VW Golf IV 1.4 16v Classic HB -00
ex- Skoda Octavia II 1.6MPI Ambiente HB - 05
ex- Peugeot 406 2.0l -00

b1mpo

Tuntuu että täällä vedetään kaikki ihan äärimmilleen. Kyllähän sitä välillä kannattaa kenkää antaa, "täydellinen" palaminen kun ei tapahdu tyhjäkäynnin tuntumassa.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

tet

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 26.05.13 - klo:15:58
Nykyisillä automaattivaihteisilla (mukaan lukien DSG) en rullaisi - voi tulla ajatushäiriö vaihdekeppiä siirrellessä.

Ei tuossa mitään häiriötä pääse tapahtumaan, kunhan muistaa pitää peukalon kurissa. Ilman peukkunappia se keppi liikkuu vain kahden asennon välillä: N ja D.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Vaginisti

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 26.05.13 - klo:15:29
Tuntuu olevan niin ettei haluta ymmärtää rullauttamisperiaatetta alkuunkaan, vaan tuijotetaan sitä nollaa..suosittelen kokeilemaan tutulla ajoreitillä minkälainen kulutushyöty tulee nimenomaan vapaalla rullautuksella..

Vaginisti teki empiiristä tutkimusta ja alustavien tulosten perusteella vapaalla rullaamisesta voi tulla yllättävääkin kulutussäästöä  :D Olen tainnut todellakin tuijottaa sitä nollaa liikaa...pitää jatkaa tutkimuksia jahka joudun takaisin työmaalle, joka päivä on samaan aikaan sama reitti ja kulutus aika hyvin tiedossa. Raportoin edistyksestä myöhemmin...  8)

Foxit

#67
Kaikista parhaiten tuo vapaalla rullauksen etu tulee esille silloin kun rengaspaineet ovat riittävän korkeat tai jopa hieman suosituksia korkeammat (Itse käytän nyt Polossani 3,2/3,1 bar, suositukset 2,6/2,4).

Tutuillakin reiteillä saattaa tulla positiivisia yllätyksiä kun kohdassa jossa oman silmän mukaan näyttäisi olevan tasamaata, onkin hyvin loivaa alamäkeä jota ei silmällä erota. Tällöin vapaalle heitettäessä saattaa käydä niin että pienen pintakaasun (hetkellinen kulutus: 1,5-2 l/100km) sijaan pääsetkin vauhdin hiljentymättä rullailemaan vapaalla (Polossani 0,3-1,0 l/h riippuen sähkölaitteiden lukumäärästä).

Taloudellisuusajosta monella onkin kummallinen mielikuva tientukkona olemisesta. Todellisuudessa taloudellisesti ajava kuski lähtee ripeästi valoista liikkeelle, ennakoi valoja katsomalla kauas horisonttiin, pitää turvälit riittävän pitkinä, käyttää paljon sivu/taustapeilejä ja osoittaa aikeistaan ajoissa muille autoilijoille vilkuin ja ryhmittymällä oikein. Ideana on kuitenkin säilyttää joka hetki vauhti mahdollisimman tasaisena. Taitavasti ajava kuski sekoittaa sopivassa suhteessa vapaalla rullautusta ja moottorijarrutusta. Nämä on vain asioita jotka kannattaa itse kokeilla ihan käytännössä.
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 27.05.13 - klo:11:52
Sekö ei sitten aiheuta haittaa, että ajetaan liikennevaloihin hampaat irvessä jarrulaikat punaisina ja sitten arvotaan liikkeellelähtöä.

Ei maailmassa pidä nähdä kaikkia asioita mustavalkoisina. Ei kaupunkiliikenteessä kannata ajaa pisaralla pisimmälle -periaatteella, mutta ei myöskään jarrulaikat punaisina. Molemmet ovat mielestäni yhtä typeriä ajotapoja. Ja molemmat tavat aiheuttavat vain haittaa muille autoilijoille.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Foxit - 27.05.13 - klo:12:45
Tutuillakin reiteillä saattaa tulla positiivisia yllätyksiä kun kohdassa jossa oman silmän mukaan näyttäisi olevan tasamaata, onkin hyvin loivaa alamäkeä jota ei silmällä erota. Tällöin vapaalle heitettäessä saattaa käydä niin että pienen pintakaasun (hetkellinen kulutus: 1,5-2 l/100km) sijaan pääsetkin vauhdin hiljentymättä rullailemaan vapaalla (Polossani 0,3-1,0 l/100km riippuen sähkölaitteiden lukumäärästä).

Nyt meni kyllä fysiikan lait uusiksi. Ei muuta kuin soittoa Ruotsin suuntaan ja pystiä noutamaan.

EDIT: Jos siis olet sitä mieltä, että auto menee loivassa alamäessä samaa vauhtia pienellä pintakaasulla vaihde päällä, kuin vaihde vapaalla.

b1mpo

Täällä onkin paljon muitakin kuin kehä1 sisällä ajavia, olen myös itse asunut siellä..kyllä sitä voi liikennettä sielläkin ennakoida ja säästää. Ihan keskusta-ajo on taloudellisinta hybrideillä..tosiaan säästäminen on sitäkin että jättää siellä auton etäämmälle ja kulkee julkisilla..
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 27.05.13 - klo:12:50
Nyt meni kyllä fysiikan lait uusiksi. Ei muuta kuin soittoa Ruotsin suuntaan ja pystiä noutamaan.

EDIT: Jos siis olet sitä mieltä, että auto menee loivassa alamäessä samaa vauhtia pienellä pintakaasulla vaihde päällä, kuin vaihde vapaalla.
Minulla ainakin. Riippuu vauhdista/ilmanvastuksesta, massasta ja renkaiden vierinvastuksesta.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

b1mpo

Toiset ihmettelee miten auto kuluttaa niin vähän ja toiset ihmettelee miten paljon. On se ihmeellistä. Tästä topiikista on toivottavasti jollekkin säästöä hakevalle jotain hyötyä. Toisia tämä vain ärsyttää. Monesti takana tuleva hakkaa rattia ja manaa mutta kiittää kuitenkin kun ei tarvinnutkaan pysähtyä.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

b1mpo

Toiset autot rullaa vaan paremmin kuin toiset. Huomasin sen kun auto vaihtui että piti jarrutella paljon enemmän. Meidän pikkukauppakassi ei tahdo oikein millään rullata, ehkä se on liian kevyt.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Foxit

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 27.05.13 - klo:12:50
Nyt meni kyllä fysiikan lait uusiksi. Ei muuta kuin soittoa Ruotsin suuntaan ja pystiä noutamaan.

EDIT: Jos siis olet sitä mieltä, että auto menee loivassa alamäessä samaa vauhtia pienellä pintakaasulla vaihde päällä, kuin vaihde vapaalla.

Tämän voit ihan itse kokeilla jos et muuten usko. Mittaa rullausmatka vaihteella ja ilman niin saatat yllättyä. Asiaa voit miettiä ihan fysiikan kauttakin niin että vapaalla rullatessa sinulla ei ole moottori kitkoineen vastustamassa rullausta, kun se on kytetty pois voimalinjasta. Silloin kun vaihde on päällä niin moottoriin joudutaan syöttämään enempi polttoainetta jotta sama vauhti säilyy. 
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Foxit - 27.05.13 - klo:13:11
siaa voit miettiä ihan fysiikan kauttakin niin että vapaalla rullatessa sinulla ei ole moottori kitkoineen vastustamassa rullausta, kun se on kytetty pois voimalinjasta. Silloin kun vaihde on päällä niin moottoriin joudutaan syöttämään enempi polttoainetta jotta sama vauhti säilyy.

Nyt ei mene jakeluun. Mutta sehän on minun kohdallani hyvin yleistä :)

Kun rullaat sitä alamäkeä alaspäin ja motti käy, niin aivan samat sisäiset kitkat siellä motissa on kuin veto päällä tilanteessa. Mutta pintakaasulla annat motille puolta enemmän polttoainetta ja jos se annos ei kiihdytä auton nopeutta, niin fysiikan lait ovat menneet uusiksi.

Eli olet sitä mieltä, että auto joka rullaa tyhkäynnillä loivaa mäkeä alaspäin kulutuksella 1.0 l/100km, kulkee nopeampaa kuin täysin identtinen auto jossa on veto päällä ja sen kulutus on 2.0 l/100km?

tet

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 27.05.13 - klo:13:25
Eli olet sitä mieltä, että auto joka rullaa tyhkäynnillä loivaa mäkeä alaspäin kulutuksella 1.0 l/100km, kulkee nopeampaa kuin täysin identtinen auto jossa on veto päällä ja sen kulutus on 2.0 l/100km?

Nyt ollaan asian ytimessä. :)

Kyllähän se sama potentiaalienergia, joka avittaa autoa mäkeä alas lasketellessa, vaikuttaa myös vaihde päällä ajaessa. Vaihde vapaalla tai vaihde päällä, paljoa ei ole myöskään eroa kitkoissa tai pyörivissä massoissa. Mutta entäs jos ajetaan sekä vaihde vapaalla että LISÃ,,KSI vielä kytkin pohjassa? Silloin periaatteessa iso osa vaihdelaatikon pyörivistä osista seisoo. Tuliskohan tuosta jotain huomattavaa eroa, hmm...
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

b1mpo

Alamäessä pintakaasulla vaihde päällä kierrokset on isommat kuin rullaamalla tyhjäkäynnillä ja vaatii enemmän polttoainetta. Elikkä kevitetään kulkua pienellä kaasulla.
Jos vaikka kokeilee sitä vakkarilla ja seuraa kulutusta? Joko moottori jarruttaa ja kulutus nolla tai vakkari tarjoilee kaasua ja kulutus yleensä suurempi kuin tyhjäkäynnillä. Se saattaa tuntua pienenä nykimisenä loivassa alamäessä. Aikaisemmin mainitsinkin asiasta että niin suurta vaihdetta ja herkkää kaasujalkaa ei taida olla kellään. ;)
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

VAG!

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 27.05.13 - klo:13:43
Alamäessä pintakaasulla vaihde päällä kierrokset on isommat kuin rullaamalla tyhjäkäynnillä ja vaatii enemmän polttoainetta. Elikkä kevitetään kulkua pienellä kaasulla.
Jos vaikka kokeilee sitä vakkarilla ja seuraa kulutusta? Joko moottori jarruttaa ja kulutus nolla tai vakkari tarjoilee kaasua ja kulutus yleensä suurempi kuin tyhjäkäynnillä. Se saattaa tuntua pienenä nykimisenä loivassa alamäessä.

Eipäs lähdetä nyt sivuraiteille. Nyt ei ajeta vakkarilla, eikä varsinkaan jarruteta. Toinen auto rullaa loivaa alamäkeä alaspäin tyhjäkäynnillä ja toinen ajaa samaa alamäkeä tasaisella ja jatkuvalla pintakaasulla.

tet

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 27.05.13 - klo:13:43
Alamäessä pintakaasulla vaihde päällä kierrokset on isommat kuin rullaamalla tyhjäkäynnillä ja vaatii enemmän polttoainetta. Elikkä kevitetään kulkua pienellä kaasulla.
Jos vaikka kokeilee sitä vakkarilla ja seuraa kulutusta? Joko moottori jarruttaa ja kulutus nolla tai vakkari tarjoilee kaasua ja kulutus yleensä suurempi kuin tyhjäkäynnillä. Se saattaa tuntua pienenä nykimisenä loivassa alamäessä. Aikaisemmin mainitsinkin asiasta että niin suurta vaihdetta ja herkkää kaasujalkaa ei taida olla kellään. ;)

Totta tämäkin, mutta hiukan mietityttää että mikä on se todellinen käytännön ero. Omassa TDI:ssä harvoin kierrosluku ylittää 2000 rpm rajaa, toki motarilla muttei paljon muuten.

Kyllähän tuolla teoriassa saadaan eroa, mutta kuinka paljon käytännössä? Eli jos lähtökohta on se että vauhti pyritään pitämään tasaisena, taitaa mennä pilkun viilaamiseksi. :-\
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Tkarkka

Onko niin, että edellä jotkut puhuvat  manuaalivaihteisista ja toiset taas automaattivaihteisista autoista?

pantero

Lainaus käyttäjältä: cKid - 27.05.13 - klo:08:21
Tästä rullailusta. Itselle jäänyt vahvasti mieleen, kun aikanaan ~15v sitten kun ajokorttia ajoin ja rullasin maantiepätkällä 80km rajoitusalueella alamäessä autolla, niin ajo-opettaja ei suosinut ajatusta. Tarkasti en muista, mutta sanoi että vapaalle laitettaessa vaihteistossa jää jokin akseli lepäämään kevyen neulalaakerin varaan joka luonnollisesti ei kestä tällaista pitkään. Tämän säikäyttämänä en ole vapaalla rullausta käyttänyt kuin aivan hitailla nopeuksilla jos niilläkään. Onkohan tässä mitään perää vai uskaltaako sitä heitellä vapaalle huoletta alamäissä?
Huoletta voi pistää vaihteen vapaalle ja rullata. Vaihteistossa pyörii aina jokin/jotkut akselit ja ne(akselit, hammaspyörät ja laakerit) on mitoitettu kestämään kaikki normaalit käyttömoodit. Peruutusvaihteella en ryhtyisi tuhansia kilometrejä ajamaan, enkä kytkintä pitäisi pohjassa tarpeettomasti. Muuten kaikki käyttötilat on manuaalivaihteiston osalta sallittuja.

Muistelen, että joskus on julkisuudessa ollut puhetta vapaalla rullauksesta, että alipainetta ei silloin riittäisi äkkijarrutuksiin. Tässä voi käyttää tervettä järkeä. Maantiellä harvemmin rullaillaan pitkiä matkoja.

Manuaalivaihteella voi kokeilla samassa loivassa alamäessä rullausta ja moottorijarrutusta. Rullaus toimii aina ja polttoainetta säästyy. Moottorijarrutus dieselilläkin toimii(polttoaineen syöttö katkeaa ja kulutusmittari näyttää nollaa), mutta auto hidastuu nopeammin moottorijarrutuksen takia ja jos jatkaa liian pitkälle moottori alkaa protestoimaan(nykimään ja sammuu).

Itse käytän kumpaakin. Vähän jyrkemmässä mäessä moottorijarrutusta( tai 100 tiellä 80 lätkän nähdessäni). Liikennevaloihin rullaan yleensä vapaalla, lopuksi vähän määrätietoisempi jarrutus, jolloin i-stop toimii.

================

Automaatilla on sen logiikan ohjelmoijan varassa...

b1mpo

Se että esim. omassa autossa saa kaasun annostelulla viemään alle 0.6/100km alamäessä niin täytyy olla tarkka jalka..GPS 75km/h ja 1500 rpm vaatii jonkun verran enemmän polttoainetta kuin tyhjäkäynnillä rullaamalla. Puhutaan nyt tasaisesta mäestä. Jos esim. vauhti kiihtyy mäessä vaikka +5 tai vastaavasti -5 niin ei liene merkitystä matkanteolle.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

b1mpo

Alipaine pitäisi riittää kolmeen kunnon polkaisuun jokatapauksessa. Tehostimella on takaiskuventtiili niin alipaine ei pääse tehostimelta pois tyhjäkäynnillä kun tuotto pienempi. Pumppaamalla voi saada alipaineen loppumaan joissakin autoissa.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

b1mpo

#84
Lainaus käyttäjältä: pantero - 27.05.13 - klo:14:07
Liikennevaloihin rullaan yleensä vapaalla, lopuksi vähän määrätietoisempi jarrutus, jolloin i-stop toimii.
Riippuu autostasi mutta liikennevaloja lähestyessä yleensä rullaa ennakoiden, sitten moottorijarrutus ja lisää loppuun jarrun mukaan ja siirto vapaalle vasta kun 2 vaihde saavuttaa tyhjäkäyntinopeuden. Kun moottorijarrutusta käyttää tehokkaasti rullauksen jälkeen niin esim. 4, 3, 2 ja siitä vihreä syttyy niin 2 vaihde jo valmiina ja hanaa.. O0
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Tikka

Viikonloppuna pari kertaa eko-ajelua harrastin ja kylläpä on mukavaa! Ajaminen on mielenkiintoista, kun samalla voi vahtia kulutuslukemaa ja yrittää rikkoa omia ennätyksiä. Kaiken lisäksi tuo on rentoa ja stressitöntä. Oletuksena tosin on vähäinen liikenne, sillä taloudellinen ajo menee pilalle, jos joku ilmaantuu taakse, eikä silloin viitsi esim. moottorijarrua käyttää niin paljoa tai antaa nopeuden laskea hetkellisesti "alinopeuden" puolelle. Verrokkina esimerkiksi maantie-painotteinen osuus: Taloudellinen ajo 6,5l/100km ja sama reitti toiseen suuntaan normaalimmalla ajolla 6,9l/100km.

b1mpo

Vaatii kyllä aika paljon harjoitusta että ajo tulee selkärangasta. Ja kun se tulee rangasta niin siihen ei tarvi keskittyä. Kuitenkin huomioiden muu liikenne samalla..mutta kuten aikaisemmin todettu se on monesti paljon sujuvampaa ajaa "ekoillen"..
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

vkjoki

#87
Tottahan toki liikenneturvallisuus ja muiden autoilijoiden kannalta huomaavainen ajotapa on se ykkösasia! Mutta se kun on otettu huomioon, voidaan keskustella taloudellisesta ajotavasta. Eikä kaikilla taloudellisen ajotavan kikoilla saada merkittäviä kulutussäästöjä aikaiseksi, mutta on hyvä joskus pohdiskella myös asioiden teoreettisia taustoja.

Moni tosiaan luulee, että moottorijarrutus on taloudellisempaa kuin rullaus. Mutta aina kun jarrutetaan, muutetaan auton massaan kalliisti ladattua liike-energiaa lämpöenergiaksi, joka häviää jarrutuksessa taivaan tuuliin. Jarrutus on aina jarrutusta.

Itselläni Golf VII:ssa on ajomoodin valinta. Yksi ajomoodi on Eco. Econ ollessa päällä, moottori ja vaihteisto menevät rullaustilaan jatkuvasti - siis moottori-insinöörit suosivat rullausta kuten ennakkoonkin olisi voinut arvata. Ajoin Golf VII 103 kW 1.4 TSI ACT DSG:llä toissa päivänä täsmälleen saman 30 km:n pätkän keskinopeudella 60 km/h sekä Eco- että Normal-valinnalla ajaen koko ajan nopeusrajoitusten mukaista suhteellisen tasaista maksiminopeutta (pääosin 80 km/h ja välillä 60 km/h). Econ-moodilla kulutus oli 4,5 l/100 km (kylmä moottori lähdössä) ja normal-moodilla 4,6 l/100km (lähdössä lämmin moottori). Ero oli hyvin pieni johtuen siitä, että ajan normaalimoodillakin taloudellisen ajotavan oppeja noudattaen ja siitä, että normaalimoodilla lähtö tapahtui lämpimällä moottorilla.

Nykyiset autot kuluttavat vähiten, kun vauhti on tasolla 40 km/h. Harvoin tuota tietoa kuitenkaan pystyy käytännössä hyödyntämään.

Jos jollakin ajorupeamalla pyrin mahdollisimman pieneen kulutukseen, ajan mäet juuri niin kuin b1mpo aiemmin kuvasi:
- mäen alaosa suurella vaihteella tai D-moodilla kiihdyttäen (silloin moottorin kuormitusaste on mahdollisimman korkea ja tehon hinta halvimmillaan)
- vaihto vapaalle jonkin verran ennen ennen mäen harjaa, jotta pääsen loppumatkan mäen päälle melkein ilmaiseksi
- mäkeä alas rullaten - ja sitten kun on pakko jarruttaa, ensin moottorijarrutus ja vasta aivan lopuksi jalkajarrutus
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

b1mpo

Huomaa näissä ns. ekoautoissa vielä herkemmin kuinka tärkeää on kulutuksen kannalta öljyn lämpötila ja rengaspaineet. Kai ne tuohonkin on öljyn lämpötilamittarin tarkoituksella laittaneet..
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

vkjoki

Mainittakoon taloudellisen ajotavan teoriasta kiinnostuneille, että myös otsikon

Ominaiskulutus, hyötysuhde ja polttoaineenkulutus

alta löytyy kiinteästi aiheeseen liittyvää tarinaa, siis täältä:
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=426.0
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy