Ajatko mielelläsi hiekkateillä?

Aloittaja Quality, 18.08.11 - klo:20:47

« edellinen - seuraava »

Ajan hiekkateitä

todella mielelläni, koska niillä auton ajo-ominaisuudet punnitaan
19 (19.4%)
siinä kuin muitakin
34 (34.7%)
vain, koska se on välttämätöntä
26 (26.5%)
vain pakon edessä, mutta mieluiten etsin muun reitin
41 (41.8%)

Äänestäjiä yhteensä: 98

Kärki

Lainaus käyttäjältä: Quality - 18.08.11 - klo:20:47
Ja vielä kysymys Porsche-kuljettajille: Oletteko kokeilleet, miten autonne käyttäytyy hiekalla? Toimiiko hyvin, keskinkertaisesti vai huonosti?

Toimii ajettavuuden puolesta ihan hyvin, samoin kuin myös talvikelissä. Ongelmaa tuottaa ennemminkin se, että alustan kovuuden vuoksi mukavuus on useimmiten hiekkatiellä jo niin kaukainen ominaisuus, että sen vuoksi hiekkateillä ei ole mielellään pidempään aja. Jos epämukavuuden unohtaa, niin kyllähän sitä sitten voisi päästellä hiekkatietä varmasti hiukan kovempaakin.
Mutta onhan se silti fakta, että asfaltillehan nuo on tehty, eli ei ne hiekkatiellä kotonaan missään nimessä ole.
Cayenne on tietenkin oma lukunsa tässä kohtaa.

Tupo

Autossa on neliveto ja pohjapanssari. Riittää, kun on jonkinlainen tie... :D

tet

Vastasin että siinä kuin muitakin. Nimenomaan nykykalustolla noin, edellinen ranskatar ei oikein ollut kotonaan soralla (sen huomasi jo M.Grönholm aikoinaan ;D). Tosin välillä olisi tarvetta ajella sellaisia hitaampiakin sorapätkiä joilla kaipaisi huomattavasti enemmän maavaraa kuin mitä Golfista löytyy. :(
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

tlindstr

Hiekkateillä on oikein mukava ajella.
Polonen on myös maistellu useita pätkiä ja mieluummin ajelen lyhempää hiekkatietä kuin kierrän asfalttireittejä.

Ainut vaan että auto vaatii useimmin pesua hiekkateillä kurvailujen jälkeen. Siitä siis pieni miinus  :P
Pihassa majailee Pappa-Pasuuna -15

isopahasusi

En mielellään, koska niissä on usein kuoppia ja madalletulla autolla ei juuri ole asiaa sinne silloin  :-[
Skoda Octavia Combi 2013 | HB 2005

livejungle

Vältän hiekkateitä kuin ruttoa. Välillä on pakko kuitenkin ajella jos sienessä/marjassa aikoo käydä.
Noh yleensä ei tarvitse pitkästi ajella ja sekin mennään 30km/h kaikkia kuoppia vältellen.
Ei yhtään helpota madallettu alusta ja 17" 45/225 renkaat.
Voi sitä hiekan määrää mikä kuivalla soratiellä kertyy farmarin takaosaan lyhyelläkin ajolla..

Hiekkateistä huolimatta octavian takapuskurin alaosa on kuin hiekkapuhellettu 120tkm, eli maalia ei juuri ole.
Eipä se toisaalta sieltä alaalta näy ja muoviahan se on. Kuraläpät takana auttaisi kummasti tuohon asiaan.

rob-s

Vältän päällystämättömiä teitä. Vain jos ei ole mitään muuta vaihtoehtoa.
Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

RK

Vastalanattu hiekkatie on oikein mukavaa "ralliterapiaa", siinä voi hieman kokeilla auton luisuttelua. Lanaamattomalla ei uskallus yleensä riitä (näkyvyys, pidon liiallinen vaihtelu). Talvella runsaan lumisateen jälkeen on kuitenkin maukkainta mielestäni rallinajo. Autona 99-Passat syncro.

RTWteam

Tottakai ajan! ja vieläpä mielellään.  ;) Niitä on mukava ajella, koska hiekkateillä on paljon korkeuseroja, tiukkoja mutkia, shikaaneja ja kunnollisia kallistuksia tehty mutkiin. Keväisin ei ehkä niin mukavia teitä mutta saapahan pujoitella suurempia lätäköitä ja "kraattereita".  :D

MasTurbo

On hyvin todennäköistä etten tule koskaan esim asumaan paikassa, jonne pääsy autolla edellyttää edes pientä siirtymää hiekkatiellä.


Eli en aja kuin pakon edessä.
" Dont be scared, just be prepared for the worst "

Kapa

Voiko auto olla jollekkin niin arvokas, ettei voi ajaa hiekkateitä? Varmaan pitää kutsua kriisiryhmä paikalle, jos joutuu hiekkatiellä ajamaan?

MasTurbo

" Dont be scared, just be prepared for the worst "

arsik

Ajourani alkoi takavetoisella autolla ja asuinympäristön tiet pääosin hiekkaa.
Soratie tuntuu oikein kotoisalta vieläkin.Täytyy kyllä todeta,että nykyautot jäykkine alustoineen ja leveine renkaineen eivät ole parhaita
soratie kulkijoita.

Quality


Keskustelu ja mielipiteet jakautuvat juuri kuten odotinkin. Yllättävää ei ole, että moni karttaa sorateitä (minulle hiekka ja sora ovat sama asia, koska hieno ja karkea kiviaines vaihtelevat samoillakin tieosuuksilla), mutta muuten äänestysjakauma on yllättävän tasainen.

Selvää on, että jos alusta on madallettu ja alla leveät läskit, ei ajokin käsittely hiekkatiellä ole nautittavaa, vaan jopa pelottavaa. Ehkäpä tuolla on vaikutusta myös mielipiteisiin. Itse pidän kompromisseista ja haluan, että auto käyttäytyy mahdollisimman tasapainoisesti erilaisilla pinnoilla.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

bilwert

#44
Eipä tarvitse hiekkateitä ajaa kuin max. 3 kertaa vuodessa satunnaisilla mökkireissuilla. Lähinnä auton puhtaana pidon takia yritän hiekalla olevia tietöitäkin välttää, jos kaappi on just pesty. Jos sitä kerran perse ruvella on 2-3 tuntia hinkattu niin yritän pitää pölyttömänä. Pesemättömänä nyt ihan se ja sama. Aamen.
Golf IV 2.0

Zaasa

Pyrin välttämään sorateitä jos vain on mahdollista.Samoin välttelen suolattuja teitä talvella(vaikka tätä ei kysyttykään)Esim.työmatkani voin ajaa suolatulla motarilla tai vieressä kulkevalla ns,vanhalla tiellä jota suolataan harvoin.   

Kapa

Hiekkatiellä ajossa on yksi varjopuoli, eli pöly tarttuu vanteisiin ja jos auto ravistaa sen jälkeen, niin kannatta puhdistaa vanteet! Muutenhan ajo on yhtä juhlaa kunnon soratiellä. Eino Leinon sanoin,: kenkään ei ole huono ihminen, vaan toinen on heikompi toista!

Rauska

Pohjoisessa ajelin soralla. Sellaisella, jossa oli n. sormenpään kokoisia kiviä.
Sehän vastaa liukkaan kelin ominaisuuksia noilla nykyään yleisillä leveillä renkailla.
Ihan mukavan erilaista kuin ajella cruisella s..tanan pitkää asfalttisuoraa ;D
NYX RS E-Tron Gt 2022
EX E-Tron Sportback Progres Plus 55 quattro 2022
EX Audi e Tron GT 2021
EX A3  A3 Sportback TFSI mild hybrid 110 kW
EX A4 Avant 2016 2.0 TFSI Quattro
Ex A4 Avant 2.0 TFSI q 2015
Ex A3 SB 1.8 q Business Sport S-Tronic -13
EX A5 SB 2.0T q business -10.
Ex A3 1.4 T s-tronic -09.

Kapa

Man got to do what man got to do! Se ei pelaa, joka pelkää! Näin se on, ja joka pelkää, mitä tekee tällä keskusteluareenalla?

tsiih

Kermaperseilee niinkuin kaikki muutkin täällä.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Arcca

CC - en aja mielelläni, aika tuskaista on (kovat ja leveät renkaat, kovahko alusta, lisäksi kuoppia haluan varoa ettei vaan ajettavuuteen/renkaiden tärinättömyyteen muutoksia).

Yeti - menettelee tarpeen vaatiessa (alusta ja renkaat paljon sopivammat hiekkatielle ja kuopat näkee hyvin.)

Pöly kiusaa vaan jos edellämenijä sen nostaa ja en haluaisi koneen ilmansuodattimeen sitä tukkimaan. Likana pöly ei minua isommin haittaa.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

väinämöinen

Uuuden auton kyseessä ollessa niin miel.vältän.En halua autooni heti kivenlyöntejä,tai lasivaurioita.
Lainaus käyttäjältä: tsiih - 20.08.11 - klo:09:31
Kermaperseilee niinkuin kaikki muutkin täällä.
Ettei olisi berseesi kunnon hoitelun tarpeessa,rasvaa nippaan ;)

Donitsi

Auto on asfalttisäädöissä. Välttelen hiekkateitä koska ovat yleensä järkyttävässä kunnossa. Tänä kesänä on kyllä tullut muutamat rullattua läpi mutta hommasta katoaa mielekkyys väistellessä jumalattomia kuoppia ja ravistellessa "nimismiehenkiharalla". Toisekseen auto on madallettu ja 18" vanteet jotka eivät kiittele kun vajaata kahdeksaakymppiä rysäyttää johonkin yllättävään routakuoppaan.

pepe

Lainaus käyttäjältä: Donitsi - 20.08.11 - klo:12:01
Auto on asfalttisäädöissä. Välttelen hiekkateitä koska ovat yleensä järkyttävässä kunnossa. Tänä kesänä on kyllä tullut muutamat rullattua läpi mutta hommasta katoaa mielekkyys väistellessä jumalattomia kuoppia ja ravistellessa "nimismiehenkiharalla". Toisekseen auto on madallettu ja 18" vanteet jotka eivät kiittele kun vajaata kahdeksaakymppiä rysäyttää johonkin yllättävään routakuoppaan.

+1,itsellä myös madallettu alusta ja 225/35 renkaat,joten asfaltilla mennään.kaupungissa asuvana ei kyllä ole ollut tarvettakaan hiekka/sorateillä paljon ajella...

jf

On teillä outoja autoja, kun toipotassa menee 265:set ja 18" kiekot ihan hyvästi hiekkatiellä. Ainoastaan tuon aktiivialustan haluaisi huonoimmilla pätkillä pois päältä (jäykistää alustaa turhan paljon)...  ;)
LC 150, maasturi vammaisella lämmityslaitteella!

P.Alikka

Koska myös Skodassa on jousitus vakiovarusteena (ollut ainakin vuonna 2005) ja auto kuluu kuitenkin, niin en näe mitään syytä välttää sorateitä. Lisäksi kun on niin persaukinen, ettei ole varaa ostaa 18" bling bling vanteita lumikolan levyisillä renkailla, niin ei ajaminen ole mitenkään vaikeata, tuskaista tai liukastakaan.  ;D
Ajossa I: Seat Leon ST FR 1,8 TSI DSG
Harrasteena: Nahkea Opel
Ex-VAG Skoda Octavia 2,0 TDI+DSG

makkis

Jouduin tänään ajamaan soratietä. Näitä siis vältän aina kun mahdollista koska pelkään ajaa sorateitä.

Olen tainnut aiemminkin ylistää Alfan ajettavuutta, mutta jatkettakoon. Soralla tuo nimittäin on aivan samaan tapaan elementissään kuin pikkuteiden asfaltillakin. Ensimmäinen ajamani / kokemani auto, jossa espin haluaa antaa olla päällä huonollakin kitkalla. Pelaa aivan uskomattoman sivistyneesti. Soralla oppi taas aivan uuden ajotavan, eli voit nojata espiä vasten hallitussa luistossa, samoin kuin voisit nojata penkkaa vasten. En ole koskaan aiemmin moista kokenut, joten piti ihan huimistella. Nautinnollinen vietävä ja nautinnollisesti koodattu espi on alfassa.

156 normikäytös on yliohjaava (minun makuun) mutta jotenkin italian luigi on saanut koodattua tuon espin kuten herkkä vasen jalka jarrulla. Itse aina "sidon" vasurilla autoa, mutta alfassa espi hoitaa "sitomisen" ja voi vaan nauttia. Uskomaton auto ajettavuudeltaan.

No, talvi tulee, kerron sitten lisää-

Markku J

Näyttää siltä, että makkis on nyt kokonaan menetetty Alfa -leiriin ! Mikäs siinä - hyvältä kuulostaa auton ja kuskin suhde.

Der Mann.

Hiekkateitä ei pelota ajaa mutta silloin pitää kyllä alla olla jokin vanha reuhu, jossa ei ole väliä vaikka alustasta ja kyljistä hiekkapuhalletaan maalit pois. Eli en aja hiekkateitä mielelläni omalla autollani, etenkään sadekeleillä jolloin "lisäbonuksena" se mämmi joutuu joka paikkaan.  :( Samahan se tilanne on tietysti talvella suolatuilla asfalttilteilläkin, siitä ei oikein pääse eroon kuin muuttamalla talveksi vaikka Etelä-Ranskaan...  ;)

Erityisesti kiukuttaa jyväjemmarit ja maansiirtoyrittäjät, jotka siirtävät kalustonsa renkaissa puolet pellosta tai sorakuopasta puhtaalle asfaltille! Olette ihania...  :-*
Polo 1.2 TSI 6-v. "Tätäensittentuunaa-line"

Kapa

Der Mann! Oletko huomioinut, että on olemassa elämää, joka tuottaa evästä sinne kauppaan josta ruokasi ostat!  Tunnen miehen, joka pyyhkii tahran autostaan, heti kun sellaisen huomaa. Saatana, jannu kulkee rätti kädessä aina kun autoa käytetään! On todella mukavaa tavata joskus sellainen ihminen, jolle auto on työväline, kuten kirves ja vasara.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy