Kirjoittaja Aihe: Auto Bild testasi 9 auton Start/Stop -järjestelmät kaupunkiajossa  (Luettu 27668 kertaa)

Poissa jni

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.976
  • Tulossa Bass olut
    • Profiili
Mikähän tuossakin on? :O Luulee vieläkin että olisi vapaalla tms?

Vaikea sanoa? Auto kyllä tietää mikä vaihde on silmässä, vaikka manuaali onkin. Se osaa myös opastaa vaihtamaan pienemmälle tai isommalle.
Ajossa: Skoda Kodiaq 2.0 TSI Exclusive A Velvet Red

Ex M-B E 250 T 4Matic Elegance
Ex Suzuki Swift 1.2 VVT GL 5D
Ex Volvo XC60 2.4D AWD Geartronic Momentum
Ex Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D EXE
Ex VAG:t:
3 x Skoda Superb
4 x Skoda Octavia
1 x Skoda Felicia
1 x Seat Ibiza

Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

Poissa eGetin

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.166
    • Profiili
Tietää toki, mutta menee hämilleen kun on kuitenkin ilman kytkintä runtattu ykkönen silmään?

Poissa jni

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.976
  • Tulossa Bass olut
    • Profiili
Tietää toki, mutta menee hämilleen kun on kuitenkin ilman kytkintä runtattu ykkönen silmään?

Käsittääkseni se huomaa nimen omaan sen myös.

"jaahas, kuski meni yrittämään jotain jekkua. Starttaa sitten myös itse autosi... "  ;D ;D ;D
Ajossa: Skoda Kodiaq 2.0 TSI Exclusive A Velvet Red

Ex M-B E 250 T 4Matic Elegance
Ex Suzuki Swift 1.2 VVT GL 5D
Ex Volvo XC60 2.4D AWD Geartronic Momentum
Ex Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D EXE
Ex VAG:t:
3 x Skoda Superb
4 x Skoda Octavia
1 x Skoda Felicia
1 x Seat Ibiza

Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

Poissa VAG!

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 7.294
    • Profiili
Mutta "Auto Bild testasi 9 auton Start/Stop -järjestelmät kaupunkiajossa"

Jutussa kiinnitti huomiota että taloudellisella VAG-dieselillä ero on hyvin marginaalinen.

Volkswagen Golf 1,6 TDI
ilman Start/Stopia = 4,47 l/100 km
Start/Stopin kera = 4,44 l/100 km
Säästö: 0,03 l/100 km (0,7 %)

Olen nyt ajellut vajaan viikon vuokraA1:sellä ja siinä on juurikin tuo 1.6 TDI ja S/S. Tämä oli itse asiassa ensimmäinen kerta, kun ajoin pidempää sessiota S/S:llä. Ennen olin sitä mieltä, että koko systeemi on ihan hanurista ja nyt olen sitä mieltä entistä voimakkaammin. Käytännön hyödyt jäävät varmasti hyvin heikoiksi ja mahdollisia haittoja on vaikea lähteä arvioimaan.

Tuolla kun ajoin tyypillistä isompien kaupunkien ruuhkarumbaa, niin laskin neljän kilometrin matkalla kuinka monta kertaa kone käynnistyi. 23 kertaa. Lähes kaikki stopit olivat noin parin sekunnin mittaisia nyykähdyksiä, kun jono pysähtyi. Varsin harvoin oltiin liikennevaloissa tai vastaavassa paikassa missä auto oli pidempiä aikoja paikallaan.

Minun on vain hyvin vaikea uskoa, että tuollaiset käynnistysmäärät tekevät koneelle hyvää. Ja jos kone sammutetaan kahdeksi sekunniksi ja pyöräytetään sitten käyniin, niin on edelleen hyvin vaikea uskoa, että sillä saavutetaan yhtään mitään säästöä. Edes teoriassa, kun se koneen käynnistäminen kuitenkin vaatii energiaa.

Sitä myös ihmettelin, että S/S aktivoitui, vaikka mittariston mukaan jäähdytysnesteen lämmöt olivat vasta 70 asteessa. Eli todelliset lämmöt olivat luultavasti paljon alhaisemmat. Eikö se nyt kokonaisuuden kannalta olisi kuitenkin parempi saada motti edes normilämpöihin ennen sammutuksia? Se tuosta järjestelmästä on positiivisena puolena sanottava, että manuaalivaihteisessa se ei kyllä yhtään hidasta liikkeellelähtöä. Melkoinen keke saa olla, jotta saa kytkimen ylös ennen käynnistymistä ;)

Mielenkiinnolla jään odottamaan, tuleeko lähivuosina selkeitä ongelmia tästä autotehtaiden EU-kulutussyklin optimoinnista.

Poissa ML1

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 117
    • Profiili
No ei ehkä suomessa kun talvisin S/S-järjestelmät ei kait ole käytössä

Kyllä mulla Passatti sammuu vielä -15 asteen pakkasella. Joten kyllä se talvellakin on käytössä  :D
Puheet siitä että se ei talvella olisi käytössä on kyllä urbaanilegendaa....  ;D
Ja kone sammuu vaikka lämpömittari ei olisi noussutkaan, muutaman minuutin ajo riittää.

Mulla on käynyt kaksi kertaa niin että ähäkuttis auto ei käynnistykkään kun nostaa jalan jarrulta  ???. No onneksi se taas käynnistyy kun polkaisee jarrua uudestaan ja sitteen nostaa jarrulta jalan.
Joku kysyi miten S/S vaikuttaa LL huoltolaskimeen, vastaus ei mitenkään mulla meni ensimmäiseen huoltoon tasan 30100 km LL laskimen mukan joten ei vaikutusta. Liikun 80 % kehä 3:lla ja sen sisäpuolella joten S/S on käytössä joka päivä. Hiukan on hidas käynnistymään mutta muuten toimii ihan kivasti.
« Viimeksi muokattu: 20.04.12 - klo:15:08 kirjoittanut ML1 »
Volvo V40 D2 Aut Ocean Race
Ex:
Golf VI 1,4 TSI DSG Highline (2011)
VAG Golf IV GTI Exclusive (2003), Passat 2,0 TDI DSG Highline Variant 103 kw, B7(2011)
Audi A4 2,0 TDI Avant Quattro, B7 (2008), VW Passat 3BG 1,8 T Tiptronic (Karala)

Poissa Kotkis

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 115
    • Profiili
Mikähän tuossakin on? :O Luulee vieläkin että olisi vapaalla tms?

Syynä siihen, että kerrotussa tapauksessa start&stop menee pois päältä, on tietysti se, että järjestelmän pitää voida käynnistää kone myös ilman kuljettajan kytkimen painallusta. Esim. akun latauksen hiipuessa liikaa, sisälämpötilan muuttuessa liikaa asetetusta etc. Jos on vaihde silmässä, ei starttia ole hyvä pyörittää  ;)


Itse olen kyllä hyvin tyytyväinen start&stopin toimintaan manuaaliautossani. Normaalisti liikennevaloissa ei juuri tarvitse miettiä koko asiaa, toiminta on aivan niinkuin ennenkin. Jossain jonoajossa ehkä vähän funtsii vielä alitajuisesti, että milloin päästää kytkintä ylös, pysähtyykö jono oletettavasti kuinka pitkäksi aikaa. Ihan muutaman sekunnin pysähdyksen takia ei tietenkään kannata kytkintä ylös nostaa ja moottoria sammututtaa. Vaan aikalailla samantapaisesti sitä kyllä ajeli ennen s&s:ääkin.

Audi A3 Sportback Business Sport 1,6 TDI S tronic Dakota Grey -15

 








Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
www.autotahti.fi