Moottorin esilämmittimien, PTC-lämmittimen ja sisätilanlämmittimen teho

Aloittaja vkjoki, 13.12.09 - klo:08:21

« edellinen - seuraava »

samppa79


Rupesi kiinnostamaan tämä TT Thermo. Löytyykö pääkaupunkiseudulta liikettä, joka näitä asentaisi?

TapsaR

"Pienen" selvittelyn jälkeen sain selville että lämmitystolppa/auto on mitoitettu 1000W kuormalle, enemmänkin kai kestää.
Joten sillä perusteella arvaisi ostaa sen 1000W tehoisen mallin ja ehkä se kestäisi rinnalla sen 300W? öljypohjan lämmittimenkin.

Itse ajattelen niin että parempi on että öljykin lämpiää, vaikka itse lohko ja kansi koneesta ei olisikaan yhtä lämpimiä kuin isommalla lämmittimellä. Kun taas isolämmitin = lämmin moottori ja kylmät öljyt, tosin kun moottori on lämmin niin koneeseen menevä öljykin on lämmintä, koska öljynlämmönvaihdin lämmittää öljyä, jos se vaan menee imusiivilästä pumpulle ja pumppu jaksaa sitä pumpata, sen muutaman minuutin kunnes öljy jo vähän notkistuukin.
Golf IV & Octavia 2

jariay

nykyöljyjen lämmittämisestä ei ole mitään hyötyä, jos moottoria jollain muulla lämmittää, viskositeetti kyllä pysyy sellaisena w0 ja w5-luokan öljyillä että se voitelee heti ....

TapsaR

Lainaus käyttäjältä: jariay - 31.08.14 - klo:00:07
viimetalvena laitoin audiin lämmityslaitteen kennon letkuun tt-thermo  letkulämmittimen jossa on pumppu, 1000w teholla. näyttää vielä löytyvän: www.tuontitekniikka.com
tuntui toimivan ja puolentunnin lämmitys on alle -10 asteessa riittävä, tunti kovemmilla. hinta ei paha jossain 130e viimetalvena.

auto vaihtui BMW 525d:ksi ja meinaan siihen tilata tuon saman, siinä ainakin tuo säteilylämmittimen lämmitysteho on lähinnä hengen tuote ja uskon asia.

Kuinka teit pistorasia asennuksen konepellin alle?
Golf IV & Octavia 2

kottarainen

En nyt ihan varma onko tämä oikean otsikon alla, mutta onko kellään kokemuksia Suomalaisesta innovaatiosta nimeltä Polar Energiavahti ? Nyt kun täällä etelässäkin alkaa taas olemaan aamupakkasia, niin alkoi tuollainen kiinnostamaan. (paitsi hinta...)
A3 1.8 tfsi sedan quattro s tronic

Taky

Lainaus käyttäjältä: kottarainen - 16.10.14 - klo:21:43
En nyt ihan varma onko tämä oikean otsikon alla, mutta onko kellään kokemuksia Suomalaisesta innovaatiosta nimeltä Polar Energiavahti ?

Ei kokemusta, mutta ajatuksia.


Pätkii samalla myös sitten kabiinin lämmitintä?

Miksi auton pitäisi olla aina lämmin?

Mitä varsinainen lämmityselementti tykkää toistuvista virran pätkimisestä?
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Kotkis

#186
Lainaus käyttäjältä: Taky - 17.10.14 - klo:09:16
Ei kokemusta, mutta ajatuksia.


Pätkii samalla myös sitten kabiinin lämmitintä?

Miksi auton pitäisi olla aina lämmin?

Mitä varsinainen lämmityselementti tykkää toistuvista virran pätkimisestä?
Kuin myös, ei kokemuksia juuri tuosta, mutta vastaavasta sekä ajatuksia: Meillä taloyhtiössä vastaavasti toimiva "keskustermostaatti" ja minä en pidä koko asiasta jo periaatteenkin vuoksi - miksi tosiaan auton pitäisi olla aina lämmin? Vaikka käytetty sähkö maksaakin suoraan vain sen kk-maksun verran (siis tässä minun tapauksessa), joku sen aina maksaa (itse viime kädessä). Ja lisäksi vielä energian ilmastopäästöt, joten siltäkin kannalta aivan älytöntä. Lisäksi tiedän moottorinlämmittimien hajonneen jatkuvassa käytössä, kuin myös sisätilanlämmittimien puhaltimen laakerien. Myös autoista muodostuu melkoisia jäätaideteoksia sisälämppärien kanssa, kun ikkunat jäätyy/sulaa/jäätyy/... etc.
Jos auto jossain hälytys/päivystysajossa, johon lähtö voi tulla milloin vaan, tuollainen systeemi on varmaankin hyvä ja perusteltu. Itse käytän sitä pakon sanelemana pakkasilla yön yli, jos tiedän seuraavana aamuna lähteväni liikkeelle. Mutta perusperiaatteeltaan tuo meidän taloyhtiön systeemi ei kyllä ole 2000-lukua enää...

Lisäys: tuossa linkin järjestelmässä parempaa se, että tunnistaa lämpimän moottorin.
Octavia G-tec:

A4 allroad:  A6:  A3:

sambolo

Bensa autolla ei olekkaan väliä onko aina lämmin kun lämpenee heti. Itsellä tulee paljon ajoa ja pätkäajoa ja ketuttaa kun jo näilä keleillä dieselmotti on hetkessä kylmä ja löpöä kuluu niin perkeleesti. Olen tässä just miettiny tolpan ajastimen jumittamista. Tuskin tekee hirveän pahaa autolle, joissain ne on muutenkin koko ajan päällä. Ei tutuilla ainakaan mitään hajonnut.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

HAL9000

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 19.11.14 - klo:07:00
Bensa autolla ei olekkaan väliä onko aina lämmin kun lämpenee heti. Itsellä tulee paljon ajoa ja pätkäajoa ja ketuttaa kun jo näilä keleillä dieselmotti on hetkessä kylmä ja löpöä kuluu niin perkeleesti. Olen tässä just miettiny tolpan ajastimen jumittamista. Tuskin tekee hirveän pahaa autolle, joissain ne on muutenkin koko ajan päällä. Ei tutuilla ainakaan mitään hajonnut.
Jaa, sinulla ei siis ole kokemuksia VAG:n pienemmistä TSI-koneista. Voin kertoa ettei lämpene, eikä pysy lämpöisenä, ei. Edelliset 2.0 TDI:t olivat lämpimämpiä.
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

DJDH

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 19.11.14 - klo:07:00
Olen tässä just miettiny tolpan ajastimen jumittamista. Tuskin tekee hirveän pahaa autolle, joissain ne on muutenkin koko ajan päällä. Ei tutuilla ainakaan mitään hajonnut.

Jos säteilijästä on kyse, niin kyllä se jatkuvalla virralla jossain kohdin palaa poikki. Sama juttu letkulämppärissä ellei ole kiertovesipumppua tai termariohjattu vastus. Toisaalta sähkölaskukin voi olla aika kova jos autoa pitää roikassa 12/7. Jos se tolppa on perus garon boxilla, niin siihen kyllä saa vaihdettua sen  2h thebenin ajastimen toisen malliseksi.
Skoda Superb LB 2020
Passat B8 Variant BiTurbo

Kotkis

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 19.11.14 - klo:07:00
Bensa autolla ei olekkaan väliä onko aina lämmin kun lämpenee heti. Itsellä tulee paljon ajoa ja pätkäajoa ja ketuttaa kun jo näilä keleillä dieselmotti on hetkessä kylmä ja löpöä kuluu niin perkeleesti. Olen tässä just miettiny tolpan ajastimen jumittamista. Tuskin tekee hirveän pahaa autolle, joissain ne on muutenkin koko ajan päällä. Ei tutuilla ainakaan mitään hajonnut.
Omassa kirjoituksessani viittaamani hajoamiset liittyivät oletettavasti(?) siihen, että termostaatti katkoi lämpöä pois/päälle jatkuvasti.
Mutta mitä tapauksessasi tolpan ajastimen jumittaminen auttaisi? Kyllähän siinä parissa tunnissa, jonka ajastin yleensä antaa, moottori lämpenee ihan riittävästi. Vai etkö pysty ennakoimaan lähtöäsi etukäteen?
Octavia G-tec:

A4 allroad:  A6:  A3:

sambolo

Joo aina ei voi ennakoida, varsinkaan silloin kun ei ole mitään Suunniteltuja aikatauluja. Silloin ärsyttää kun jo näillä keleillä auto tuntuu kun vetelisi viimeisiä kun on kylmä kone ja lämpenee niin hitaasti ja kulutus taivaissa.  Olisi helpompi että olisi aina lämmin. Kaverilla ainaki kaks talvee kestäny jatkuvalla syötöllä lämmittäminen :D
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

HAL9000

Parina aamuna seuraillut moottorin lämpenemistä vähän tarkemmin. Nyt kun tilapäisesti oma tolppapaikka korjauksessa, niin on voinut mitata 1.4 TSI:n lämpiämistä.

Eilen -1.5 kun lähdettiin kotoa, täysin kylmällä autolla liikkeelle. 13 minuutin ajon jälken öljyn lämpö nousi 50 asteeseen. Sisään rupesi tulemaan kunnolla lämmintä pari minuuttia tämän jälkeen.

Tänään töissä oli auto tolpassa 2 tuntia lämpenemässä ennen kotiin lähtöä, ulkona -1. Öljyn lämpötila oli heti käynnistyksessä 53 astetta. Tuosta se laski puolessa minuutissa alle 50, lämmetäkseen uudestaan tuohon ehkä noin 5 minuutissa. Eli kyllä tuo säteilytin ainakin moottoriöljyn lämmittää. Paljonko siitä sitten on hyötyä, kun kylmä moottori ja jäähdytysneste tuon aika tehokkaasti heti jäähdyttää. Kyllä yuosta kuitenkin selvästi hyötyä on. 
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

samppa79


Omaan 1.4 ecofuel TSI:n asennutin calixin letkulämppärin ja kiertovesipumpun. Hyvin tuntuu pelittävän. Ecofuelista puuttuu moottorinlämpötilamittari, joten tarkempaa dataa ei ole, mutta ainakin se käynnistyy suoraan kaasulla kun on ollut piuhan päässä, ja sininen lämpötilan varoitusvalo sammuu noin 1-2min ajon jälkeen.

TapsaR

Nyt on Octavia 08 1.9TDI koneessa ollut Tthermo 500w lämmitin kiinni lokakuun lopusta asti. Päällä tuo on ollut kotona aamusin noin 1,5-4h kelistä riippuen, lämmittää moottorin yllättävän hyvin tehoonsa nähden ja kun alkuperäinen öljypohjaa lämmittävä sätelylämmitin on kiinni lämpiää kone joka paikasta, tarkempia lämpötila mittauksia en ole tehnyt, mutta 20 - 40°C välille kone lämpiää.
Sähkökytkentä tehtiin kytkemällä lämmittimen kytkenrasiaan suoraan kiinni Defan johto, jos oli pätkäisty naaraspää pois, näin välttyi pistorasia virityksiltä konepellin alla.
Golf IV & Octavia 2

samppa79

Lainaus käyttäjältä: TapsaR - 21.01.15 - klo:10:37
Nyt on Octavia 08 1.9TDI koneessa ollut Tthermo 500w lämmitin kiinni lokakuun lopusta asti. Päällä tuo on ollut kotona aamusin noin 1,5-4h kelistä riippuen, lämmittää moottorin yllättävän hyvin tehoonsa nähden ja kun alkuperäinen öljypohjaa lämmittävä sätelylämmitin on kiinni lämpiää kone joka paikasta, tarkempia lämpötila mittauksia en ole tehnyt, mutta 20 - 40°C välille kone lämpiää.
Sähkökytkentä tehtiin kytkemällä lämmittimen kytkenrasiaan suoraan kiinni Defan johto, jos oli pätkäisty naaraspää pois, näin välttyi pistorasia virityksiltä konepellin alla.

Mihin se mahtui sinne? Itselläni oli tarkoitus laittaa passattiin tuo Tthermon 1kw versio, tilasinkin sen, mutta jouduin lähettämään takaisin kun ei sitä yksinkertaisesti saanut mitenkään järkevästi mahtumaan sinne.

TapsaR

Lainaus käyttäjältä: samppa79 - 21.01.15 - klo:10:44
Mihin se mahtui sinne? Itselläni oli tarkoitus laittaa passattiin tuo Tthermon 1kw versio, tilasinkin sen, mutta jouduin lähettämään takaisin kun ei sitä yksinkertaisesti saanut mitenkään järkevästi mahtumaan sinne.
Letku mihin se tuli on se joka on öljynjäähdyttimen ja sylinterinkannen päädystä, alkuperäisen jätin ehjäksi ja tein uuden letkun valmis mutkista, 3kpl 90mutkaa ja yksi jatkopala.
Lämmitin on pystyasenossa startin edessä ja kiinni sen sai johtosarjan kiinnikerautaan, ensin meinasin laittaa sen vaihteiston päällä mutta se olisi ollut liian vaakatasossa ja vaihdevivut olivst tiellä. Muualle se ei mahdu ja tuohon ne Calix sekä Defa versiot tulisi.
voin ottaa huomenna kuvan ja laittaa sen sähköpostiisi tai johonkin mistä sitä voi ihmetellä.
Golf IV & Octavia 2

TapsaR

Oikeastaan tarkempi paikka on öljynjäähdyttimen ja startin välimaastossa. Letkua varten tulee olla ne 3kpl 90° valmismutkaa, koska ne useampi mutkaiset letkut ova liian lyhyitä, letkutus kannenpäästä olevalta muovilähdöltä se haara mikä on alaviistoon eteenpäin:
1kpl 90 mutka pitkä pää eteenpäin, tähän kiinni jatkoholkki, tästä eteenpäin pitkä pää kiinni jatkoholkkiin toine 90 mutka ja sen kulma alaspäin lämmittimeen.
Lämmittimen alta letkumutka kohti öljynjäähdytintä.

Tarvikeet ostin Motonetista oli Gates-merkkisiä letkuja, jatkoholkki jotain muovia ja Etralta kunnon rst klemmarit. Näitä "tarvikeletkuja" on arvosteltu monessa paikassa, etteivät kestä kuin muutaman kuukauden joten kannattaa vähän valvoa niiden kuntoa ettei nesteet lennä ulos. Tosin letkuvalmistajia on monia ja luulisin noiden Gates-merkkisten olevan laadukkaita.
Golf IV & Octavia 2

samppa79

Tuolla on varmaan sit vähän enempi tilaa kuin kaksoisahdetussa. Ongelmaksi muodostui muistaakseni se, että lämmityslaitteen letkut kulkee vaakatasossa, ja tuo olisi pitänyt saada sinne pystyyn, ja oli vähän liian iso mahtuakseen millään. Calixilla ei ollut ongelmaa, ku vesipumppu ja lämmitin on erilliset, niin ne meni eri letkuihin. En nyt kuvia tarvitse, kun calixit jo laitettu.

RSOCUstin

Tämmönen kyssäri kun tätä PTC-toimintaa miettinyt. Olen asiasta mielestäni aikaisemmin kysynyt mutta ei nyt heti tuu mieleen mitä sain vastaukseksi.

2006 RS TDI ja 2009 1.9 Ocu molemmissa toi PTC hörähti käyntiin kun käynnisti kylmän auto. Climatronic hönki kuumaa kovalla puhalluksella ja tasasesti laski puhallusta kun käbiini lämpesi. Kun saavutti ns. esiasetetun käbiinilämmön.

Edellisessä 2008 Altea XL ja nykyinen 2010 1.6tdi cr ocu alkaa puhaltaan vain sillä lämmöllä ja teholla minkä Climatronicissa on asetettu. Jos haluaa hönkää niin asetuksista puhallus vastusmerkistä tuulilasille. Puhallus korviasärkevä ja lämpöä alkaa tulee n. 2min päästä ja olo on kiva. Eli tuulilasin suuttimissa vastus alkaa lämpeneen.

Onko tuossa joku VCDS säätö juttu joka vaan on toisin koodattu aikaisemmissa autoissa kuin nyt? Outo homma tai sitten Alteassa ja nykyisessä on PTC:ssä joku vika.

DSL

Lisäkysymyksenä jos Octaviassa on pelkkä Climatic (manuaalinen ilmastointi), pysyttykö millä lämpötila/puhallin säädöllä estämään PTC vastuksen päällemenon, jos moottorin veden lämpötila on n. 50 C ja ei halua käyttää enää vastusta? Voiko tätä säätää esim. merkkihuollossa?

vwp

Mää tulin mutuilemaan..
Onks niissä jotain ECO- tai AC off-nappia?
ECOllahan ei ainakaan normaalisti lähde päälle.
Passat B7 Variant 2.0 TDI R-Line

DSL

Lainaus käyttäjältä: vwp - 22.01.15 - klo:14:59
Mää tulin mutuilemaan..
Onks niissä jotain ECO- tai AC off-nappia?
ECOllahan ei ainakaan normaalisti lähde päälle.

AC -nappi on, mutta en ole sitä edes kokeillut, kun ilman viilennykselle ei ole ollut viimeaikoina (-15 C) tarvetta. Vai voiskohan tuolla estää PTC lämmittimen päälle menon?!

RSOCUstin

Mulla on AC aina päällä kesät talvet ja ollut edellisissäkin. Ja pyynti 20-22 riippuu kelistä. Nyt 22 ja ac auto high asennossa. Kesällä 20/21 ja ac auto low.

klaak

Mulla on Saksta tuotu 2009 mallinen Golf 1.9 TDI. Mistä saisin tiedon onko autossani PTC lämmitinelementti?

Tos®

Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Tomppa82

Auto: Octavia FL II 1.9TDI vm. 2009.
Autossa tehdasasenteinen webasto.

Pitääkö paikkaansa, että kun on tehdas webasto niin autosta on poistettu PTC-lämmitin?
Tällaisen väittämän löysin...

vwp

Passat B7 Variant 2.0 TDI R-Line

panu

Ainakin VW ilmoittaa suoraan että tehdas-Webaston kanssa PTC jää pois.


Exät: Typ 19 EZ, Typ 89q "KV", B5 ADP, B5 AEB tip, 3C CAXA, 3C BMP 4M

psxgamer

Onko auton lohkolämmittimen ja sisätila lämmittiminen pitäminen päällä läpi yön, esim. 12h jotenkin haitallista autolle tai moottorille?

Taloyhtiön tolppapaikan kello on rikki ja juuri nyt auton lämmityksen ajastaminen ei onnistu, ainakaan ennenkuin korjaavat vian. Ja juuri nyt alkaa sopivasti pakkaset, eli autoa on pidettävä roikassa kuitenkin. Jos vielä auton lämmitykseen illalla ja lämmitän koko yön läpi, voiko tästä olla pientä haittaa esim. mootorille?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy