Moottorin esilämmittimien, PTC-lämmittimen ja sisätilanlämmittimen teho

Aloittaja vkjoki, 13.12.09 - klo:08:21

« edellinen - seuraava »

Tupo

^Käytännössähän kaikki 230 V verkkovirralla toimivat laitteet kytketään aina rinnan. Näin jokaiselle laitteelle tulee sama jännite.

Vastusmittarilla (yleismittarilla) noita voi mittailla, mutta kätevintä on ostaa pistorasiaan tökättävä energiankulutusmittari. Sellainen maksaa noin kympin ja sillä näkee virrat / tehot suoraan ilman mitään laskutoimituksia.

downtime

Lainaus käyttäjältä: ConD - 11.02.11 - klo:09:41
Tuolla downtimen logiikalla ensimmäinen kytkentä on toimimaton kytkentä, koska "maata" ei löydy niinkuin tuossa jälkimmäisessä. Vaihtovirrassahan suunta vaihtelee, mutta silti..

Kylläpä sieltä tulee, en vaan jaksanut jokaista karvaa alkaa erikseen piirtämään. Demonstroin vain tuota laitteiden ketjutusta.

Mutta, mitä tulee tähän kytkentään niin täytyypä myöntää moka ja tunnustaa että rinnankytkentä siellä tosiaan on. Eikä tarvinnut kun pariin otteeseen itselle piirtää tuo paperille :)

saktom

Kyllä se rinnankytkentä on, usko pois.

Sen verran vielä jatkan, että koska tässä tapauksessa kyseessä on lähes yksinomaan resistiivinen kuorma (siis ei induktanssia), voidaan laitteiden tehot laskeskella yhtälöllä P=UI, jossa

P= Laitteen sähköteho
U= Jännite 'vastuksen' yli
I= Virta vastuksen läpi

Yhtälö kertoo siis paljonko vastuksessa muutetaan sähkötehoa lämmöksi (hyötysuhteella 1).

Toisaalta P=RI^2 =U^2/R, tästä voidaankin sitten laskeskella laitteen teho jännitteen (230 VAC) ja mitatun resistanssin avulla.

Edellä mainitun sisätilalämppärin vastus on usein PTC- tyyppinen. Sen resistanssi nousee lämpötilan noustessa ja näin sen antama teho pienenee. Siksi esimerkiksi nimimerkki ConD:n mittaama teho tippui =>800 W

EMi

Skoda Octavia Combi 1.2 TSI Elegance -11

Tos®

Tiedä sit liittyykö mitenkään aiheeseen, ffp:ltä bongattu linkki litkuun joka  
Lainaajoka parantaa jäähdytysnesteen lämmönsiirtokykyä, madaltaen sen lämpötilaa jopa 18°C

http://www.roadmachine.fi/watwet.html

LainaaTalvikäytössä 50/50-glykoli/vesi-seoksen kanssa WaterWetter kasvattaa lämmityslaitteen tehoa. Huono sisätilan lämmitysteho on ongelma nykyisillä erittäin suurella hyötysuhteella toimivilla dieselmoottoreilla, varsinkin kaupunkiajossa, kun hukkalämpöä syntyy vähän.  
Tammelan Autohuolto: "bensa-Octaviassa -14°C pakkasella sisälämpö nousi noin 5°C"
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

tet

Tuli tuossa taannoin mittailtua säteilylämppärin tehoa. Ajoin kahtena päivänä saman lenkin, toisen ilman esilämmitystä ja toisen kahden tunnin esilämmityksen jälkeen. Liikkeelle lähtö tallista jossa noin +6 astetta, ulkona molemmilla lenkeillä muutama plus-aste. Liitteenä VCDS:n lämpötilaloggauksia käppyröiksi purettuna.

Kunhan tuo talvi jossain vaiheessa alkaa, ajan saman testin jossain 10-15 asteen pakkasella. Täytyy muistaa silloin ottaa myös ylös ajotietokoneen keskikulutuslukemat, ne unohtuivat nyt tästä ekasta testistä.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Tos®

Omassaki öljynlämmöt tipahtaa hetkeks http://tos.pp.fi/images/golf/temp.gif

Ihmettelin joskus; mutta kai se johtuu siitä, että öljypohjan kylmä ölppä lähtee kiertoon tms.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

VAG!

Lainaus käyttäjältä: tet - 01.12.11 - klo:10:30
Kunhan tuo talvi jossain vaiheessa alkaa, ajan saman testin jossain 10-15 asteen pakkasella.

Olisi kyllä mielenkiintoista nähdä sellainen käppyrä missä auto on ulkona 15 asteen pakkasessa vaikka yön yli ja säteilylämppäri posottaa kaksi tuntia ennen starttia. Mielenkiintoista sikäli, että moni kirjoittaa säteilylämppärin olevan turhaa pelleilyä, mutta kyllä se ainakin 2.0 TDI:ssä helpotti merkittävästi koneen käynnistämistä. Käppyrästä näkisi varsin yksiselitteisesti miten öljyn lämpötila oikeasti käyttäytyy.

Itse en "valitettavasti" voi kokeilla, kun ei ole pakkasta eikä lämppäriä ;)

tet

Nonnis, nyt saapuivat viimein pakkaset ja pääsin tekemään lämpenemisnopeustestin vaiheen 2 eli pakkastestin. Tein taas kaksi testilenkkiä, sama 27 km reitti kuin edellisessä testissä. Ennen ensimmäistä testiä, joka tapahtui ilman moottorin esilämmitystä, auto oli seisonut autotallissa noin 22-23 tuntia. Testilenkin heitin perjantai-iltana kello 18 aikoihin, jonka jälkeen auto takaisin talliin. Seuraavana päivänä moottorinlämmitin päälle klo 10:30 ja kahden tunnin lämmityksen jälkeen uusi testilenkki. Lämmityksen alkaessa talli oli kylmempi kuin edellisenä iltana, mutta lämpeni esilämmityksen aikana samoihin lukemiin kuin illan "kylmälenkin" alussa.

Alla muutamia keskiarvotietoja testilenkeiltä. Ulkoilman lämpötila oli pääsääntöisesti lenkeillä noin -12 °C, keskiarvoa nostaa autotallin -6,5 °C lämpö datan alussa. Ensimmäinen lenkki tuli ajettua hiukan hitaammin, mikä johtui varmaankin siitä että ajo tapahtui iltapimeällä ja tien pinta reitillä oli pääosin jäiseksi kiillottunutta polannetta.

                            Kylmä       Lämmitetty
Ulkoilman lämpötila         -11,1       -11,2
Moottorin kuorma %          52,6        51,8
Moottorin kierrosnopeus     1481        1499
Keskinopeus km/h            55          58
Keskikulutus l/100km        7,1         7,0


Jos kuvittelemme, että tuo pieni ero keskikulutuksessa johtui esilämmityksestä, voimme todeta että tuolla 27 km lenkillä esilämmitys säästi polttoainetta noin 0,3 desilitraa eli rahassa noin 4,3 senttiä. Kahden tunnin esilämmitys tuolla Defan mitättömällä paistinpannulla, joka mittausteni mukaan ottaa sähkötehoa noin 180 wattia, maksaa kutakuinkin 4,5 senttiä. Energiakustannusten osalta tilanne oli siis kutakuinkin "fifty-sixty". ;D Todellisuudessa tuo mitätön desin ero keskikulutuksessa voi johtua monesta muustakin asiasta, joten voimme todeta että kustannuksissa ei ole olennaista eroa ainakaan vielä tämän pituisella ajomatkalla.

Liitteenä lämpötilatrendit ajolenkeiltä.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

a4b8

Olisin kiinnostunut, joko olette saaneet ja mihin hintaan A4 B8 FL 1.8 TFSI 125 kW Multitroniciin Defa moottorilämmitintä?
mm
VW Vento, VW Passat 3B,3BG,3C
A4 B8 Multitronic
A4 B8 FL Multitronic
A4 B9 2.0 TFSI Business Sport Sedan S tronic 140 kW
T-Roc 1.5 110 kW TSI EVO Sport DSG -19
Id.4 150kw Pro Performance Business Plus Edition -24

tsiih

Hintakyselyjä voi varmaan laittaa tuonne jonnekin audi-osioon.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Tos®

Nyt saapui uus ptc elementti saksasta


vielä kun malttais vaihtaa
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

tsiih

Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Tos®

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 08.11.12 - klo:12:43
Oliko tyyris?

Oli.
Reilu puolet suomen hinnoista:
AkuAnkan koslan rekisterinumero muutettuna euroiksi.... +posti
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Nykäne

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 08.11.12 - klo:21:04
Reilu puolet suomen hinnoista:

No, jos noin 250 euroa säästit marmorihintaan verrattuna, niin kyllä kannatti.
On muuten noitten käytettyjenkin PTC-elementtien hinnat nousseet parin vuoden takaisista hinnoista.
Venäläiset varmaan innostuneet asentelemaan...
Glf V TSI 90kW -09

jkarha

Olisin noista säteilylämmittimistä kysynyt, minkä tehoisia niitä on olemassa ja onko niissä ylipäätään eri vaihtoehtoja ? Kun tämmöinen nykyaikainen lämmitin omasta volkkaristakin löytynee, aloin epäillä toimiiko se ollenkaan kun on tuntuu että on melko sama onko se johdon päässä ollut vai ei. Mittasin sähkönkulutusmittarilla että kyllä siellä jotain sähköä kulkee silloinkin kun sisälämppäri ei ole päälle, eli toimii, ja lukemaksi tuli 290 W.    Voiko tuosta päätellä millainen lämppäri siinä on ja onko tuo teho "normaali".


Zaasa

Ihan normaalia säteilylämppärille.Taitaa Touranissa olla 300W paistinpannu öljypohjassa.
Lämmittää öljyä,ei moottoria.

jkarha

OK, mitäs mieltä muut on tuosta lämmittimestä, onko lähtö kuin palmun alla kovillakin pakkasilla ? 


vkjoki

^ Säteilylämmittimistä ja niiden tehosta löytyy jo oma aihe. Täältä löytyy tietoa ja käyttökokemuksia:
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=642.120
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

lemmentalja

Ei palmun alta, mutta notkeammin kuin ilman esilämmitystä. Omasta mielestä öljyn esinotkistaminen paistinpannulla on aivan yhtä järkevää kuin veden lämmittäminen perinteisin keinoin...
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

jkarha

Lainaus käyttäjältä: vkjoki - 02.12.12 - klo:19:05
^ Säteilylämmittimistä ja niiden tehosta löytyy jo oma aihe. Täältä löytyy tietoa ja käyttökokemuksia:
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=642.120


Kiitos, yritin kyllä käyttää hakua.  Tuossahan sitä tarinaa mitä kaipasinkin  :)  

Touranin 300W lämmitin on melkein yhtä tyhjän kanssa. Tarkemmin ajateltuna, ja nyt kun tietää että se siellä
jotain elonmerkkejä jopa osoittaa, vaikuttaa kyllä hieman käynnistyvyyteen mutta ikävä tulee vanhaa kunnon lohkolämppäriä.


skriko

Lainaus käyttäjältä: jkarha - 02.12.12 - klo:19:11
Kiitos, yritin kyllä käyttää hakua.  Tuossahan sitä tarinaa mitä kaipasinkin  :)  

Touranin 300W lämmitin on melkein yhtä tyhjän kanssa. Tarkemmin ajateltuna, ja nyt kun tietää että se siellä
jotain elonmerkkejä jopa osoittaa, vaikuttaa kyllä hieman käynnistyvyyteen mutta ikävä tulee vanhaa kunnon lohkolämppäriä.



Ihan hyvä tuo säteilylämmitin on kun pidät sitä vaan tarpeeksi kauan päällä.20 pakkasissa 3 tuntia, 9 asteen 2 tuntia, 0 asteessa tunti ja vartti.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: skriko - 02.12.12 - klo:19:40
Ihan hyvä tuo säteilylämmitin on kun pidät sitä vaan tarpeeksi kauan päällä.20 pakkasissa 3 tuntia, 9 asteen 2 tuntia, 0 asteessa tunti ja vartti.

No ei se kyllä ole hyvä millään muotoa, toki sen rikkoutumisen huomasi edellisessä ocussa mutta ei sitä moottoria voinut lämpimäksikään sanoa pitkälläkään lämmityksellä. Nykyisessä oleva letkulämppäri on aivan eri maata, lämmintäkin alkaa puhaltamaan huomattavan nopeasti verrattu noihin paistinpannuihin.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

jkarha

Lainaus käyttäjältä: skriko - 02.12.12 - klo:19:40
Ihan hyvä tuo säteilylämmitin on kun pidät sitä vaan tarpeeksi kauan päällä.20 pakkasissa 3 tuntia, 9 asteen 2 tuntia, 0 asteessa tunti ja vartti.

Meillä tulee tolpasta ajastimella vaan 2 tunnin jakso. Mutta voisihan sitä nyt kerran kokeilla mikä vaikutus ylimääräisellä tunnilla on.

Emil

Mulle on verkkokalvoille palanut semmoinen näky, että ainakin 2.0 Fsi:ssä säteilylämmitin olisi pultattu lohkoon kiinni, ei ainakaan öljypohjaan. Taikka siinä lohkon ja öljypohjan sauman paikkeilla se lämmitin on. Sillä vaan, että kyllä se lohkoakin lämmittää, eikä vain öljyä. Alumiini on aika hyvä johtamaan lämpöä, ja sitenpä kai säteilylämmitin lämmittää tasaisemmin koko konetta, ehkä vähän jopa vaihteistoa. Ei ole tarkoitus ylistää säteilylämmitintä sen kummemmin, mutta on se tyhjää parempi.

Muistan eri tavalla nuo säteilylämmittimien tehot. Silloin kun ne tulivat markkinoille, niin olisivatko olleet jopa 700-800 wattisia. Mitään varmaa en sano, sen verran on vettä Vantaassa virrannut.

Nykäne

Lainaus käyttäjältä: Emil - 05.12.12 - klo:20:19
Sillä vaan, että kyllä se lohkoakin lämmittää, eikä vain öljyä. Alumiini on aika hyvä johtamaan lämpöä, ja sitenpä kai säteilylämmitin lämmittää tasaisemmin koko konetta, ehkä vähän jopa vaihteistoa. Ei ole tarkoitus ylistää säteilylämmitintä sen kummemmin, mutta on se tyhjää parempi.

Tänä aamuna tais olla pakkasta -15°, kun golffin käynnistin. Jos oikein muistan, niin jäähdytinnesteen lämpö oli jotain -5° ja
öljyn lämpö +23°. Kyllä se säteilijä mustakin vähän muutakin kuin öljyä lämmittää. Saiskohan tuota vaihteiston lämpöä VCDS:llä
mitattua, en tiedä?
Glf V TSI 90kW -09

Emil

Jännä että öljyn lämmitti noinkin paljon lämpimäksi. Ei se huono juttu ole. Taitaa näissä nykykoneissa olla usein se lämmonvaihdin öljyn ja jäähdytysnesteen välillä. Eli toinen ei voi lämmetä, ellei toinenkin lämpene. Toisinsanoen, molempien pitää lämmetä, jotta nesteen lämpötila nousee niin, että sen mittaristakin huomaa.

Nyt en muista mistä ketjusta sen luin, kun joku kertoi pitävänsä lämppärin puhallusta suurella nopeudella. Sehän on erittäin tehokas tapa jäähdyttää moottoria, ja siksi kone lämpenee hitaammin. Kannattaisi malttaa pitää puhallus maltillisena, kunnes kone mittarin mukaan on lämmennyt.

Wekotin

#147
Aikamoinen ero öljyn viskositeetissa kun se on 32c (103 cSt) vs -6c (990 cSt). Esimerkki M-1 ESP Formulalla. Ihan aiheellista tuo lämmitys.

Edit: Ja jos tuo öljynlämmöt jää tuohon 80-85, niin öljypohjassa on käytännössä SAE 50 -paksuista öljyä. Eli ESP:stä tulikin Rally Formulaa  :D

Emil

Jep, ja siitä öljyn (-kin) lämmityksestä johtunee se, että kone pyörii korvin kuultavasti paremmin esilämmitettynä, kuin täysin lämmittämättä.

Tanhis

Lainaus käyttäjältä: Emil - 05.12.12 - klo:20:19
Mulle on verkkokalvoille palanut semmoinen näky, että ainakin 2.0 Fsi:ssä säteilylämmitin olisi pultattu lohkoon kiinni, ei ainakaan öljypohjaan.

Viime viikolla asensin TFSI 2007 passattiin tuollaisen ja ainakin defan tuote tulee öljypohjan kylkeen kiinni. En ole mitään arvoja mittaillut mutta jos 2h lämmityksellä alkaa pellin päältä lumi sulamaan ~-10 pakkasella niin ei siittä haittaakaan voi olla. Ja itse näkisin asian niin että tärkeämpää se öljyn lämmittäminen on kuin jäähdytin nesteen koska ei se jäähdytin neste konetta voitele. Mutta sitten taas jäähdytineste kiertää paremmin koko konetta ja lämmittää paremmin koko pakettia. Mutta jos öljy ovat ihan tervaa käynnistyksessä niin siinä voi olla paikottain aika kovaa öljynpainetta kun sitä tervaa prässätään koneen läpi.
If it ain't broke don't fix it

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy