Webasto

Aloittaja Pastori2, 12.08.11 - klo:07:40

« edellinen - seuraava »

o.b.

Niin sen verran vielä edelliseen kirjoitukseen kommenttia, että Webasto haukkaa huomattavasti enemmän virtaa käynnistyksen yhteydessä. Silloin jännite saatta laskea alle kipurajan ja laite ei käynnisty.

Hehku on käytössä niin kauan, että liekki on kunnolla syttynyt. Sen jälkeen hehku ei enää kuluta sähköä ja akun jännite nousee.

ktre2

Mitenkäs Webaston Ipcu releen saa irti Passat 3c:ssä? Kyseessä jälkiasenteinen webasto ja ipcu rele löytyi pienen tavaralokeron takaa ratin alta. Molemmilla puolilla on pieni klipsi mutta vaikea saada ylhäällä ja alhaalla olevaa klipsiä samaan aikaan painetuksi ja relettä vedetyksi. Vai onko tähän joku työkalu tai ohje millä tuo lähtisi helpoiten?

Ilmeisesti kyseisen rele on hajalla kun ei puske ilmaa sisälle lämmityksen aikana ja rele pitää sirinää? Muuten webasto toimii moitteetta. Lisäksi vielä sellainen kysymys, että mistä uuden releen saisi parhaiten ostettua pk-seudulla?

o.b.

Halvin varmaan ebay.de tilaten:

https://www.ebay.de/itm/Standheizung-Webasto-IPCU-f-Geblaseansteuerung-PWM-Climatronik-VW-Progammierung/202465689249

Postituskulut tuossa aika isot, mutta tuskin halvemmalla uutta, ohjelmoitua relettä Suomesta löydät.

lassemk

Itse ostin suoraan fixuksen liikkeestä hyllystä IPCU releen, meinasivat että releen vakiospeksit vastaavat samoja asetuksia mitä climatronic käyttää.
Toista talvea nyt ollut ja vieläkin toimii yhtä hyvin kuin alkuperäinenkin  ;D Eli tosiaan itsellä ei ainakaan vaatinut ohjelmointia.

ktre2

Muistatko lassemk lähtikö rele irti ilman työkaluja? Jotenkin tuntuisi että tarvitsee jonkun vastaavantyylisen ulosvetäjän kuin sulakkeissa. Omat sormet ei ainakaan taivu noihin klipseihin ja saamaan samaan aikaan vedettyä tuota kun on suhteellisen ahdas paikka.

lassemk

Minusta pienellä väkivallalla lähti ulos, kovin en vanhaa laitosta säälinyt kun olihan se kuitenkin rikki.
En pakkaskelillä alkanut sen kummemmin ihmettelemään miten se on siellä reletaulussa kiinni vaan vetäsin irti ja laitoin uuden tilalle  ::)

ktre2

Pitänee vielä yrittää vetää pihtien avulla tuota pois, en niinkään tuon releen vahingoittamista pelkää vaan tuota ympäristöä ja kiinnikkeitä. Jotkut ilmeisesti kammenneet noita talttapääruuvarilla pois, mutta kuulostaa melko järeältä keinolta.  ???

nurmikko

Onko kellään tietoa onko weboissa pakkasrajaa käynnistymiseen? Jouduin vaihtamaan jälkiasennettuun kaukosäätimen vastaanottimen passattiin. Tilasin sen ebay uksta. Lähti hyvin pelaamaan, mut tietty kovilla pakkasilla ei kaukari ottanut yhteyttä autoon. Akun jännitteet olivat 12.5V tienoilla. Aina ku pakkanen laski alle n. 15 asteen pelaa hienosti, mut -20 ei pelaa enää.

vwmies

Ei niissä mitään pakkasrajaa ole.... onko talvilaatu dieseliä? Akun jännite myös asettaa raja-arvon startille.
Yritetään pärjätä.

o.b.

Webasto kyllä yrittää käynnistyä, mutta annostelijapumpuille luvataan seuraavaa:



Minkä maan(osan) talvidisukka on kyseessä, on paha sanoa. -26 astetta on itsellä ollut joskus raja, jolloin ei ole lähtenyt käyntiin. Mutta paljon vaikuttaa varmaan se, miten paljon kesälaatua ja talvilaatua on tankissa.

Webaston pa-putki on todella ohutta, joten se ei ainakaan auta asiaa ???

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 29.01.19 - klo:23:12
Webasto kyllä yrittää käynnistyä, mutta annostelijapumpuille luvataan seuraavaa:



Minkä maan(osan) talvidisukka on kyseessä, on paha sanoa. -26 astetta on itsellä ollut joskus raja, jolloin ei ole lähtenyt käyntiin. Mutta paljon vaikuttaa varmaan se, miten paljon kesälaatua ja talvilaatua on tankissa.

Webaston pa-putki on todella ohutta, joten se ei ainakaan auta asiaa ???

Minkäköhän maan talvidieselillä nämä syttymislämpötilat on mitattu/testattu? Veikkaan että ei suomalaisella..

Ainakin reilu 10 vuotta sitten saksalainen talvi diesel oli vähän huonompaa kuin meillä välilaatu (-15/-25). Saksalaisen talvilaatu oli jäykkää puuroa -22 lämpötilassa (nimimerkillä kokemusta on).
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Geoman

Tankkiinhan tulee sitä polttoainetta mitä polttoainepumpusta tulee.

Mikäli alle 15 pakkasasteen lämpötilat ovat yleisiä niin eikö lisälämmittimen polttoaineletkuun asennettava polttoainelämmitin olisi hyvä ratkaisu:
Diesel lisälämmittimelle, 4mm letkuliitos, Arctic Fuel Heater

hece

Omat kokemukset eberistä Nesteen Pro Dieselillä (-32/-37) on että -28 jätti pari kertaa käynnistymättä. Ajaessa starttasi. Sittemmin ole lyönyt defan laturin kiinni niin on noissa lämmöissä aina startannut, ei tosin montaa kertaa tarvinnut. Kylmemmässä ei auto ole käynyt. Käsitykseni mukaan nuo ohuet polttoaineletkut, jähmeä diesel ja pa-pumpun teho on rajoittamassa. Eli ehdotettu polttoaineenlämmitin voisi myös auttaa, vaatii toki sähköä. Tai mahdollisesti paksummat polttoaineletkut.

Furi

#613
Terve,

Uutuskainen tuttavuus VAG ja Webasto. Passat 1,9tdi -08, weban mallia en tiedä.

Autossa on siis webasto ja kellotaulu ratin vieressä. Kun lämmittimen käynnistää siitä kellotaulusta, alkaa hurina ja naksutus, mutta hetken päästä naksutus loppuu ja tauluun tulee F07. Hurina jää päälle kunnes taulusta sammuttaa koko laitteen.

Lueskelin hieman intternetistä faktaa, ja ilmeisestikään tuo kellotaulun ilmoitus ei välttämättä totuutta kerro. Sehän siis tarkoittaa annostelupumpun vikaa.

Sitä tässä mietin, että voiko alhainen polttoaineen määrä aiheuttaa tuon ja lukita systeemin? Tämä tuli mieleen, kun auto ollut liikkeessä ja ne ei niitä turhaan tankkaile. Sulake irti kuskin puolen taulusta ja takaisin? Siinä on yksi 20A sulake, jonka ohjekirja sanoo olevan lisälämmittimelle.

Neuvoja otetaan vastaan

tarzi

Vikakoodien luvulla lähtee homma käyntiin.
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"


- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

Furi

No näinpä, nyt turkulaiset vcds-velhot kättä pystyyn, itselläni ön vain moottorin koodeja skannaava laite mallia Biltema.

Jasca

Lainaus käyttäjältä: tarzi - 17.03.19 - klo:15:16
Vikakoodien luvulla lähtee homma käyntiin.
Mutta eikös tuo ole (tässä tapauksessa) jälkiasenteinen aparaatti. Onko VCDS:stä silloin hyötyä? Itse saattaisin suunnata auton keulan kohti Webasto-huoltoa.
Cupra Ateca DSG 4Drive MY19
Ex: Seat Leon ST Cupra 300 DSG 4Drive MY17
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI R-Line MY15
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI Comfortline MY12
Ex: Skoda Octavia Combi 1.6 FSI Elegance MY08

M_M

Jos webaa ohjataan ratin vieressä olevasta erillisestä "kellotaulusta", niin eikö se ole silloin jälkiasennettu? VCDS ei sen kanssa auta, kun lämmitin ei ole auton väylässä kiinni.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

lassemk

#618
Lainaus käyttäjältä: M_M - 17.03.19 - klo:17:32
Jos webaa ohjataan ratin vieressä olevasta erillisestä "kellotaulusta", niin eikö se ole silloin jälkiasennettu? VCDS ei sen kanssa auta, kun lämmitin ei ole auton väylässä kiinni.

Veikkaan tehdas-asenteista webastoa sekä jälkiasenteista kelloa. Miltein kaikki tuon vuosimallin diesel passatit on tullut tehtaalta ajonaikaisella webastolla.
Tällöin hyvä lähtökohta olisi saada webaston vikakoodit. VCDS, obdeleven ja jos ei mitenkään nämä ole mahdollisia, myös autocomilla saa luettua tehdaswebaston vikakoodit.

Lainaus käyttäjältä: Furi - 17.03.19 - klo:12:36
Sitä tässä mietin, että voiko alhainen polttoaineen määrä aiheuttaa tuon ja lukita systeemin? Tämä tuli mieleen, kun auto ollut liikkeessä ja ne ei niitä turhaan tankkaile. Sulake irti kuskin puolen taulusta ja takaisin? Siinä on yksi 20A sulake, jonka ohjekirja sanoo olevan lisälämmittimelle.

Voi aiheuttaa, mutta spekulointi sikseen. Myöskin webaston sulake on 3C passatissa moottoritilan sulakerasiassa. Tässä mallissa myös mahdollista nollata lukituksen sulakekikalla. Mutta suosittelen koodien lukua ensin.

tarzi

Juu veikkaan tehdas peli missä jälkiasennus kello.. 9/10 passatissa näin
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"


- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

Furi

Vikakoodit koneesta

18 Lisä-/seisontalämmitys

    Järjestelmä kuvaus: Standheizer     050
    Ohjelmisto numero: 1K0815071T
    Softa versio: 2504
    Sarjanumero: 09009839000000
    Koodata: 0001012

    Virhe koodit:
        02245 - Radiokauko-ohjauksen yhteys ei signaalia/tiedonvaihto
            staattinen
        01406 - Ei liekinmuodostusta
            satunnainen
        01407 - Liekin keskeytys
            satunnainen
        02251 - Lämmityslaite lukittu
            staattinen

Otettu ulos OBD11, ja sen jälkeen vaihdettu kieli englantiin... :)

Avasin lukon ja lähti käyntiin. Huomenna lisää testausta.

Furi

Tai no, eihän se käyntiin lähtenyt, vaan lähti yrittämään. Luin uudestaan vikakoodit ja:

18 Auxiliary Parking Heater

    System description: Standheizer     050
    Software number: 1K0815071T
    Software version: 2504
    Serial number: 09009839000000
    Coding: 0000012

    Trouble codes:
        01406 - No flame
            static

Mikä olisi seuraava vaihe?

Furi

Täällä ei näköjään pääse editoimaan viestejä...

Webasto pärähti ajossa käyntiin kun ajoin n. 1km matkan ja muskarin pihaan kun tultiin, niin kunnon sauhut tuli pellin alta. Siinä en ehtinyt tutkimaan tilannetta, mutta muskarin jälkeen kotimatkalla live data näytti kojeen olevan startti tilassa ja pihassa hetken aikaa istuttuani status muuttui malfunctioniksi.

Painoin kellosta päälle piruuttani ja hetken start asennossa laite käynnistyi -> full load, kunnes lämmöt oli muistaakseni ~78C ja sitten part load tilaan. Sauhut nousi hienosti naapurin puolelle :)

Huomenna lisää tutkintaa, jollen nyt illalla enää ehdi.

o.b.

Palopesän puhdistus. Ole varovainen sen kiilletiivisteen kanssa. Se on posliiniosan ja teräsosan välissä.

Jos palopesän kuppi on pahasti vääntynyt, voi palopesä olla entinen. Pienen vääntymän voi yrittää oikaista 10mm poranterällä, omalla vastuulla tosin.

Furi

Sellaista uumoilinkin, että tarttis varmaan puhdistella paikkoja. Onko edessä auto ylös ja webasto pöydälle meininkiä? Lisälämmittimet ei ole sitten yhtään tuttuja kapistuksia minulle.

JAK

Varmaan tästä on ollut puhetta mutta kysytään kuitenkin. WV:n tehdas webastot ei lämmitä moottoria seuraavissa malleissa (tieto maahantuojalta), Touran, Sharan ja Touareg vaan pelkästään sisätilan. Onko näihin saatavana joku jälkiasennussarja jolla saa webaston lämmittämään myös moottoria. Kyseessä on siis uusista autoisa joita myydään nyt.

reccu

Lainaus käyttäjältä: JAK - 09.04.19 - klo:20:13
Varmaan tästä on ollut puhetta mutta kysytään kuitenkin. WV:n tehdas webastot ei lämmitä moottoria seuraavissa malleissa (tieto maahantuojalta), Touran, Sharan ja Touareg vaan pelkästään sisätilan. Onko näihin saatavana joku jälkiasennussarja jolla saa webaston lämmittämään myös moottoria. Kyseessä on siis uusista autoisa joita myydään nyt.

Tässä juttua aiheesta:
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/koneet-autot/artikkeli-1.231925

o.b.

Kauppalehden artikkelissa oli korjaus:

Moottorin esilämmityksen mahdottomuus polttoainetoimisilla lisälämmittimillä koskee vain osaa Volkswagen-konsernin Euro 6 -autoista, ei kaikkia kuten alkuperäinen juttu väitti. Poikittaismoottorilla varustetuissa Volkswageneissa, Seateissa ja Audeissa ja Skodissa moottori lämpenee edelleen polttoainetoimisilla lisälämmittimillä. Pitkittäismoottorisissa Audeissa, Volkswagen Crafterissa, T6 Transporterissa ja Amarok malleissa moottoria ei lämmitetä polttoainetoimisella lisälämmittimellä.

Eli saa ehkä muutettua osaavan huollon tahi harrastajan toimesta jos moottori on poikittain ??? Tehdasoletus saattaa olla, että moottoria ei lämmitetä.

JAK

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 09.04.19 - klo:22:58
Kauppalehden artikkelissa oli korjaus:

Moottorin esilämmityksen mahdottomuus polttoainetoimisilla lisälämmittimillä koskee vain osaa Volkswagen-konsernin Euro 6 -autoista, ei kaikkia kuten alkuperäinen juttu väitti. Poikittaismoottorilla varustetuissa Volkswageneissa, Seateissa ja Audeissa ja Skodissa moottori lämpenee edelleen polttoainetoimisilla lisälämmittimillä. Pitkittäismoottorisissa Audeissa, Volkswagen Crafterissa, T6 Transporterissa ja Amarok malleissa moottoria ei lämmitetä polttoainetoimisella lisälämmittimellä.

Eli saa ehkä muutettua osaavan huollon tahi harrastajan toimesta jos moottori on poikittain ??? Tehdasoletus saattaa olla, että moottoria ei lämmitetä.

Noi mallit jotka kirjoitin on maahantuojan ilmoittamia, siis VW:ssä.

Furi

Lainaus käyttäjältä: Furi - 09.04.19 - klo:19:40
Sellaista uumoilinkin, että tarttis varmaan puhdistella paikkoja. Onko edessä auto ylös ja webasto pöydälle meininkiä? Lisälämmittimet ei ole sitten yhtään tuttuja kapistuksia minulle.

Kävin paikallisella Webastoasentamolla männä viikolla, ja asentaja meinasi, että näissä olisi harvemmin karstaa palopesässä, ja ongelma on palopesän peltien vääntymisessä ja keramiikan halkeamisessa.  :o

Ajattelin nyt kumminkin katsoa ensin itse tuon palopesän kunnon ennen muuta toimintaa. Olisiko jossain tarkempaa ohjetta tähän operaatioon? Kuvilla tai Youtube-videota?

VEVOa en varmaan ala vaihtamaan, sillä hinta on kohtuuton auton arvoon nahden, mutta ajatuksissa on alkanut pyörimään letkulämmitin. Defan ja Calixin listoilta ei suoraan löydy BXE-koneelle kuin säteilylämmitin, eli pitäisikö harkita TT-Thermoa tai vastaavaa? Kokemuksia tästä kellään?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy