Webasto

Aloittaja Pastori2, 12.08.11 - klo:07:40

« edellinen - seuraava »

o.b.

Lainaus käyttäjältä: repomies - 15.10.17 - klo:17:21
En oikein ymmärrä miten se webasto tulisi sieltä ottamatta pissapojan säiliön alaosaa pois, mutta ehkä sekin on mahdollista.

Mun kulkimessa ei ole niitä jonnin joutavia lampunpesureita ja säiliö saattaa olla erilainen? Ne kaksi torx-ruuvia on kyllä ihan tyrkyllä kun puskurin irroittaa.

Laitan mukaan kuvan, jossa erilaiset webaston versiot näkyvät. Ekana TT-V vanhempi ->07, toisena TT-V uudempi 07->, kolmantena TT-VEVO 11-> ja viimeisenä TT-EVO ->15? Webastojen päällä DP42, joka pitää olla VEVO tai EVO-malleissa. Taustalla DP41, joka toimii ainoastaan TT-V uudemman mallin kanssa (solenoidiventtiili lämmittimessä). Vanhemman TT-V:n polttoainepumppu DB40 on samanlainen, mutta säiliö on musta (sisällä takaiskuventtiili).








repomies

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 15.10.17 - klo:20:57
Mun kulkimessa ei ole niitä jonnin joutavia lampunpesureita ja säiliö saattaa olla erilainen? Ne kaksi torx-ruuvia on kyllä ihan tyrkyllä kun puskurin irroittaa.

Siinä se selitys on. Kun on ajovalojen pesurit niin säiliö on kaksiosainen ja tilavuudeltaan isompi. Siinä webaston vieressä on se alempi osa, joka kyllä lähtee suht helposti pois ettei siinä mithän.

Garry Grandy

Kyllä minäkin sitä pikkasen mietin että mikä siinä webaston irroittamisessa on niin vaikeeta että pitäis puskuri ja lampunpesimen säiliö ottaa irti omasta otin tossa Lauantai aamupäivän aikana molemmin puolin sisälokarit pois ja samalla irroitin webaston mulla autona passat C3 B6 2007 2,0 tdi DSG ei mun tarvinnu puskurin pultteja/muttereita irroitella enkä sitä lampunpesimen säiliötäkään irrottanu ainoa mitä puskurista irroitin oli oikeanpuolen ala ritilä, sieltä sai liittimet ja pa putken irti sit vaan weba käteen,putsasin samalla kaikki hiekat sieltä lokarien takaa minne tuulilsin alla olevasta kaukalosta menee roskat sellanen 10 litran ämpäri tuli puolilleen hiekkaa ym roskaa sit vielä pesurilla vettä perään niin ei rupee ihan heti ainakaan sieltä lahoomaan,kaikkiaan aikaa meni näihin n 3.5 tuntia takas laitto Sunnuntaina varmaan ehkä pikkasen kauemmin,niin ja tein tän eka kertaa, edellinen kulkine joka oli BMW 316 03 siinä joutu apurunkoa löysään ennen ku lokarin sai irroitettua.

repomies

Lainaus käyttäjältä: Garry Grandy - 21.10.17 - klo:15:33
Kyllä minäkin sitä pikkasen mietin että mikä siinä webaston irroittamisessa on niin vaikeeta että pitäis puskuri ja lampunpesimen säiliö ottaa irti omasta otin tossa Lauantai aamupäivän aikana molemmin puolin sisälokarit pois ja samalla irroitin webaston mulla autona passat C3 B6 2007 2,0 tdi DSG ei mun tarvinnu puskurin pultteja/muttereita irroitella enkä sitä lampunpesimen säiliötäkään irrottanu ainoa mitä puskurista irroitin oli oikeanpuolen ala ritilä, sieltä sai liittimet ja pa putken irti sit vaan weba käteen.

Voitko jakaa viisauttasi vähän laveammin nyt? Kun meillä muilla se webaston runko on pultattu rautaan ja ruuvit on pesurin säiliön alaosan takana, ei niitä sieltä pois saa ellei sitä säiliötä saa edestä, eikä säiliö tule edestä ellei puskuria ole avattu. Tuo webaston rauta puolestaan ei irtoa autosta ilman rälläkkää, sikäli kun minä tiedän.

Vai onko sulla jälkiasennettu webasto joka on muualla kuin normaalissa tehdaswebaston paikassa kiinni?

o.b.

Tehdasasenteinen Weba on kiinni molemminpuolisilla raudoilla. Vasemman puoleinen on kahdella mutterilla kiinni. Mutterit saa helposti auki alhaaltapäin kunhan näkyvissä.

Oikaen puoleisen kiinitytysraudassa on 2 x T25 ruuvia, jotka vaativat puskurin iroituksen. Niitä ei saa alakautta irti. Jos autossa ei ole ajovalojen pesimiä, riittää puskurin irroitus ja ruuvit ovat framilla. Pesimien kanssa en tiedä kun sellaista ei vielä ole tarvinut tehdä. Silloin pitää iroittaa pesurinsäiliö ainakin osittain?

Tuo lämmitin pysyy varsin hyvin paikoillaan, vaikka siinä olisi vain vasen, (moottorin puoleinen) kiinitysrauta kiinni. Se saataisi helpottaa seuraavia vaihtoja kun puskuria ei tarvitse irroittaa. En suositele tosin   


Garry Grandy

Pitänee laittaa tänne vinkkejä siitä irroituksesta ilman lampunpesimen säiliön irroitusta kunhan ekaks puran ja huollan lämmitimen niin ja kyllä on aito tehdas asennus weba sähkö piuhat sais olla vaan muutaman sentin pidemmät niin liittimien irroitus pikkasen helpompaa,mutta on vielä muita pikku huoltoja ennen weban takaisin asennusta esim kaksismassa pitää vaihtaa vetokoukku poistaa ja kurkkia pohjamuovien alle mitä sieltä löytyy jos pitäis tän passatin yhtäkauan kon edellisen 2000 1,9 tdi atm 3B oli 11 vuotta BMW 316 2003 kaks vuotta nyt taas paluu takas passattiin,palataan asiaan kunhan noi pikku huollot on tehty.

repomies

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 22.10.17 - klo:00:16
Tehdasasenteinen Weba on kiinni molemminpuolisilla raudoilla. Vasemman puoleinen on kahdella mutterilla kiinni. Mutterit saa helposti auki alhaaltapäin kunhan näkyvissä.

Oikaen puoleisen kiinitytysraudassa on 2 x T25 ruuvia, jotka vaativat puskurin iroituksen. Niitä ei saa alakautta irti. Jos autossa ei ole ajovalojen pesimiä, riittää puskurin irroitus..

Vasen ja oikea ovat vähän huonoja määritelmiä auton kanssa. Riippuu nimittäin ihan siitä katsooko autoa auton takaa vaiko edestä, kumpi on vasen ja kumpi oikea. Jos autossa ei ole isoa pesurin säiliön alaosaa, uskoisin että weba irtoaa ihan vaan ottamalla pois sisälokasuoja sekä sen alapuolella keulan puolella oleva muovi, ja ehkä sumuvalojen ritilä.

Se helposti irtoava rauta on moottorinpuoleinen. Auton kyljen puoleinen rauta ei irtoa ilman rälläkkää, sen kiinnittävä ruuvi on moottoritilan puolella paikassa josta sitä ei saa pois inhimillisellä vaivalla. Tuohon hankalalle ruuville menevä osa auton kyljen puoleisesta raudasta olisi kuitenkin muistaakseni helpohko sipaista rälläkällä poikki ja sen jälkeen korjata kun webaston laittaa takaisin. Korjauksen voisi tehdä monella eri tavalla, hitsaus varmaan olisi paras mutta eiköhän joku muukin tapa toimisi.

Mielenkiinnolla odotan garryn ohjeita.

Garry Grandy

Nonii kyllä se Weba lähtee sieltä poijes ilman etupuskurin irroitusta,siellä konetilassa on yksi t30 torx pultti ja sen kun irroittaa niin lähtee Weba rautoineen pois pitää vaan irroittaa pa suodatin ja siirtää koneen päälle sen jälkeen yks 10mm kannalla oleva pultti siitä täyttö putken etupuolelta ja samaa kokoa oleva pultti lokasuojan sisältä täyttöputkesta se täyttöputki löystyy niin sitä saa siirrettyä lokasuojan ulkoreunan suuntaan siihen täyttöputkeen on suunnitteluvaiheessa muotoiltu sellainen uun mallinen ura josta se torx pultin kanta näkyy niitä on kaksikappaletta vierekkäin se irroitettava pultti on se lokasuojan puoleinen joka irroitetaan se toinen pultti ei mun mielestä pidä mitään kiinni ja sitte ei kun irroittaa loput pulti jotka sitä lämmitintä kiinni pitää pulttien irroituksen jälkeen ei tarvii kuin pikkasen vaikka sopivan pitkällä messinki tuurnalla tai sopivalla raudalla napauttaa siihen kiinnitysrautaan edestäpäin joka on siinä alasäiliön kyljessä uumallisissa kiinnikkeissä   ja vetää sen lokarin sisältä taaksepäin lämmitin kaikkine rautoineen pois ehkä tuntuu pikkasen monimutkaiselta mutta tehtynä yksinkertaista,koitin myös sitä puskurin irroitusta mutta siinä on sen tukeminen ja kaikki liittimet ja pesurin letkut hankaloittaa sitä hommaa varsinkin jos pesurinsäiliössä on nestettä,koitin laittaa kuvia siitä moottoritilan täyttöputken ja sen torx pultin irroituksesta mutta ei onnistunu

Juccis

Lainaus käyttäjältä: repomies - 07.09.17 - klo:17:52
^Helpoimmalla pääset kun webaston tilalle vaihdatat VEVO mallin. PA-pumppu menee myös vaihtoon, muuta ei tartte vaihtaa.

Jos haluat että weba toimii "vielä yhden talven" niin kaiva se esiin ja puhdista palopesä sekä hehkun pinta. Varmista että polttimen solenoidi-venttiili toimii. Varmista että PA-linjan liitokset ovat tiiviit (voit vaihtaa O-renkaat tankin päältä ja webaston yläpuolella olevasta liittimestä). Tarkasta että PA-pumppu tuottaa oikean määrän ajamalla sitä thermotest-ohjelmalla oikealla taajuudella service manualin mukainen aika, ja mittaa tuotto webaston päästä. Varmista että imuäänenvaimennin ei ole tukossa ja pakoputki hengittää hyvin. Säädä CO2-pitoisuuden perusteella paloilmapuhallin webaston käydessä täysteholla, joko VCDS tai thermotest avulla.

Tai sitten vaan vaihdat sen VEVOn.

Tietämätön kyselee kun on niin ristiriitaista tietoa saanut eri lähteistä. Ongelma on seuraava vm. 2010 Skoda Yetissä jossa on tuo TTV webasto tehtaalla asennettu. Laite alkoi polttamaan sulaketta ja johtosarja todettiin olevan kunnossa. Nyt kahdesta liikkeestä tarjottiin laitteen vaihtoa uuteen (kustannus noin 1100 euroa). Kyselin päivitystä VEVO malliin mutta edes merkkiliike ei osannut sanoa käykö heittämällä paikoilleen.

Valistakaa viisaammat, että käykö tuo VEVO tilalle? Jos käy, niin pitääkö polttoainepumpun lisäksi muuta vaihtaa (esim. johtosarja)? Tarvitseeko jotakin ohjelmointia?

Torstaina on menossa laite vaihtoon ja jos tähän varmaa tietoa saisi niin peruisin huollon ja tilaisin tuon VEVON tilalle.


repomies

Lainaus käyttäjältä: Juccis - 31.10.17 - klo:09:22
Torstaina on menossa laite vaihtoon ja jos tähän varmaa tietoa saisi niin peruisin huollon ja tilaisin tuon VEVON tilalle.

En pysty varmaksi sanomaan, ehkä joku muu uskaltaa väittää varmaksi. Uskoisin toimivan. Luulisi ainakin uutta ostaessa myyjän kanssa voivan tehdä diilin että laitteen testi väylällä sallitaan, rahat takas jos ei käy. Sehän pitäisi näkyä heti ajastukset ajotietokoneella, kun sen laittaa piuhoihin kiinni. Ja jos sähköplugi ei sovi niin se on selvä peli sitten.

o.b.

VEVO käy suoraan samoihin liittimiin kuin V. Sen sijaan EVO ei käy kun kaikki liittimet erilaisia. Aikaisempaan viestiini laitoin kuvia noista eri versioista.

Siirryttäessä V -> VEVO, täytyy vaihtaa annostelijapumppu DP41 -> DP42 versioon. Tämä siksi, että (uudemmassa) V:ssä on sulkuventtiili lämmittimessä. VEVO:ssa sitä ei ole, joten polttoainelinjasto tyhjenee auton seisoessa jos annostelijapumppua ei vaihdeta. DP42:ssa on takaiskuventtiili, joka estää pa-linjaston tyhjenemisen. Periaatteessa DP41:n kanssa saattaisi polttoaine valua myös lappoefektin kautta toiseen suuntaan ja silloin voi olla jopa tulipalon vaara.

Vanhemmassa DP40 pumpussa on myös takaiskuventtiili, joten se saattaisi myös toimia VEVO:n kanssa. En suosittele kuitenkaan kun ei ole valmistajan suosittelema kombinaatio.

Juccis

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 31.10.17 - klo:13:38
VEVO käy suoraan samoihin liittimiin kuin V. Sen sijaan EVO ei käy kun kaikki liittimet erilaisia. Aikaisempaan viestiini laitoin kuvia noista eri versioista.

Siirryttäessä V -> VEVO, täytyy vaihtaa annostelijapumppu DP41 -> DP42 versioon. Tämä siksi, että (uudemmassa) V:ssä on sulkuventtiili lämmittimessä. VEVO:ssa sitä ei ole, joten polttoainelinjasto tyhjenee auton seisoessa jos annostelijapumppua ei vaihdeta. DP42:ssa on takaiskuventtiili, joka estää pa-linjaston tyhjenemisen. Periaatteessa DP41:n kanssa saattaisi polttoaine valua myös lappoefektin kautta toiseen suuntaan ja silloin voi olla jopa tulipalon vaara.

Vanhemmassa DP40 pumpussa on myös takaiskuventtiili, joten se saattaisi myös toimia VEVO:n kanssa. En suosittele kuitenkaan kun ei ole valmistajan suosittelema kombinaatio.

Eikä erillistä koodausta tarvita vaan ihan sen kummemmin? Merkkiliike ei luonnollisesti ollut halukas tekemään muuta kuin korvaamaan laitteen samanlaisella raudalla.

pasi61

Moi
Autoa katsotaan takaapäin
Esim. Volvomies näkee ratista kumpi on vasen ja kumpi oikea
Ratissa lukee VolvO 
Hyvä muistisääntö 😀


Lainaus käyttäjältä: repomies - 22.10.17 - klo:09:45
Vasen ja oikea ovat vähän huonoja määritelmiä auton kanssa. Riippuu nimittäin ihan siitä katsooko autoa auton takaa vaiko edestä, kumpi on vasen ja kumpi oikea. Jos autossa ei ole isoa pesurin säiliön alaosaa, uskoisin että weba irtoaa ihan vaan ottamalla pois sisälokasuoja sekä sen alapuolella keulan puolella oleva muovi, ja ehkä sumuvalojen ritilä.

Se helposti irtoava rauta on moottorinpuoleinen. Auton kyljen puoleinen rauta ei irtoa ilman rälläkkää, sen kiinnittävä ruuvi on moottoritilan puolella paikassa josta sitä ei saa pois inhimillisellä vaivalla. Tuohon hankalalle ruuville menevä osa auton kyljen puoleisesta raudasta olisi kuitenkin muistaakseni helpohko sipaista rälläkällä poikki ja sen jälkeen korjata kun webaston laittaa takaisin. Korjauksen voisi tehdä monella eri tavalla, hitsaus varmaan olisi paras mutta eiköhän joku muukin tapa toimisi.

Mielenkiinnolla odotan garryn ohjeita.

arsik

Kyllä vasen on autossa aina ollut perinteisesti kuljettajan puoli.(Suomi)
Kirjaimellisesti se rippuu tietty katsojan suunnasta.

o.b.

Lainaus käyttäjältä: Juccis - 31.10.17 - klo:14:45
Eikä erillistä koodausta tarvita vaan ihan sen kummemmin? Merkkiliike ei luonnollisesti ollut halukas tekemään muuta kuin korvaamaan laitteen samanlaisella raudalla.

Ihan samat koodaukset kuin uudelle V:llekin varmaan. Coolant Shut-Off valve ja RF remote löytyy/ei löydy tulee ainakin heti mieleen. VCDS kaapelilla pitäisi onnistua.

Jos itse meinaat asennella, kiinnitä huomiota myös ilmaamiseen. Ei tarvitse paljoa ilmaa olla pumpussa, niin heti menee ylikuumenemisen takia vikatilaan kun ei neste kierrä.

Passatisti94

Nyt on tehas webastosta palopesä putsattu ja pitäisi saada on-off kytkin johonkin väliin. Mihin johtoon laitan että webasto ei lähde päälle? Webasto on vain ajonaikanen lämmitin.

vespuw

Kun on täällä kaikkea testanneita niin kysymys kuuluu... Käykö 7E0963511B Telestart T90 kaukosäädin 7E0963511B vastaanottimen kanssa yksiin? Kauko vw logolla. Vastaanotin ei.

o.b.

Tarkista tuo vastaanottimen koodi vielä. Se pitäisi kaiketi olla 513? -loppuinen.

vespuw

Ajatusvirhe tuon vastaanottimen numeron kanssa. Sehän onkin 9006744A .
" https://www.digades.de/sites/default/files/Product%20PDFs/digades_telestart_t90_webasto.pdf " ...sivun mukaan olisi toimivia yhdessä.

o.b.

Epäilen, että ei toimi, mutta kokeilla kannattaa. Tuon linkin kaukosäätimien taajuus 868,3 MHz on ainakin väärä tänne päin maailmaa. 433 MHz pitäisi olla.

Oikea VAG-konsernin vastaanotin tuolle olisi 7N0963513 ilman mitään lisäkirjainta. Löytyy melko helposti käytettynä maailmalta.

crk1

Webastosta olisi kysyttävää täälläkin:

Tuli ostettua 2012 vuosimallin Passat TDI 2.0 DSG, jossa on tehdasasennettu Webasto. Toimii sekä kaukosäätimellä että ajotietokoneesta. Ja lisäksi käynnistyy itsestään kun auton käynnistää kylmässä.
Hyvin tuntuu toimivan ja lämmittävän kaikissa tapauksissa.
Tuntuu vaan aika turhalta välillä tuo automaattikäyttö, ja joissain tapauksissa sen kai saa poistettua päältä.
Toiveena olisi siis vain kaukosäätimellä ja ajotietokoneen ajastimella käynnistyvä Webasto.
Saakos tuon sellaiseksi jotenkin laitettua?
Tuossahan taitaa olla se TT-VEVO jos olen oikein ymmärtänyt.

lassemk

Lainaus käyttäjältä: crk1 - 03.01.18 - klo:22:54
Webastosta olisi kysyttävää täälläkin:

Tuli ostettua 2012 vuosimallin Passat TDI 2.0 DSG, jossa on tehdasasennettu Webasto. Toimii sekä kaukosäätimellä että ajotietokoneesta. Ja lisäksi käynnistyy itsestään kun auton käynnistää kylmässä.
Hyvin tuntuu toimivan ja lämmittävän kaikissa tapauksissa.
Tuntuu vaan aika turhalta välillä tuo automaattikäyttö, ja joissain tapauksissa sen kai saa poistettua päältä.
Toiveena olisi siis vain kaukosäätimellä ja ajotietokoneen ajastimella käynnistyvä Webasto.
Saakos tuon sellaiseksi jotenkin laitettua?
Tuossahan taitaa olla se TT-VEVO jos olen oikein ymmärtänyt.

Tässä taloudessa löytyy myös 2012 passatti jossa tuskailen samaa ongelmaa. Oma auto on taas 2009 passatti jossa oma kellosarja joten sen osalta pystyi vain pätkäistä can väylän johdot.
Tämän toisen auton osalta en ole vieläkään keksinyt ratkaisua, sillä jos pätkäisee can väylän niin webastoa ei voi käyttää edes esilämmitykseenkään.
Olen kuullut, että VCDS softalla pitäisi pystyä säätää jänniterajat erikseen esilämmitykselle ja ajonaikaiselle lämmitykselle, en ole vielä löytänyt oikeaa kohtaa ohjelmasta, mutta jos se onnistuisi niin ajonaikaiseen lämmitykseen voisi laittaa sellaisen jänniterajan ettei ajossa ikinä käynnistyisi. Toki toivon, että jollain muulla löytyisi parempi ratkaisu. Ja kyllä, ThermoTop EVO löytyy B7 korimallin passateissa.

o.b.

Webaston CAN-väylään 2-piirinen rele, jonka ohjaus sytytysvirralta. Can väylän johtimet C (Common) ja NC (Normally Cloced) kärjille, eli rele on lepotilassa kun autossa ei ole virrat päällä. Kun virrat laitetaan päälle, rele vetää ja väylä väylä katkeaa.

Releen ohjaukseen sisätiloihin kytkin, jolla toiminnon saa tarvittaessa takaisin alkuperäiseksi. Kun tuo rele on aktiivinen, ei webastoa saa ajon aikana Climatronicin näppäimestä. Kaukosäätimestä ehkä? Ja jos on isommat pakkaset tai haluaa auton nopeammin lämpöisäksi niin sen soisi menevän päälle  ;D

crk1

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 04.01.18 - klo:12:02
Webaston CAN-väylään 2-piirinen rele, jonka ohjaus sytytysvirralta. Can väylän johtimet C (Common) ja NC (Normally Cloced) kärjille, eli rele on lepotilassa kun autossa ei ole virrat päällä. Kun virrat laitetaan päälle, rele vetää ja väylä väylä katkeaa.

Releen ohjaukseen sisätiloihin kytkin, jolla toiminnon saa tarvittaessa takaisin alkuperäiseksi. Kun tuo rele on aktiivinen, ei webastoa saa ajon aikana Climatronicin näppäimestä. Kaukosäätimestä ehkä? Ja jos on isommat pakkaset tai haluaa auton nopeammin lämpöisäksi niin sen soisi menevän päälle  ;D

Olisko tietoa missä tuollaisen saisi teetettyä? Itsellä ei taidot/osaaminen tuohon riitä.

repomies

Tuo o.b:n relejuttu taitaa olla peräisin minun ohjeistani. Sillä erolla että ohjeistin laittamaan sen releen laturilta tulevaan herätteeseen, jotta ajastukset voi laittaa ajotietokoneelta silloin kun sytytysvirrat on päällä. Tuo laturilta tuleva piuha on kuskin jalkatilassa CECM-modulilla. Minun versiossani weba putoaa väylältä kun moottori käynnistyy.

Vaikea sanoa kuka tuon tekisi. Jos tyytyy siihen että laittaa sytytysvirtaan niin se on melko helppo, fuse tap sulakeboksille vaan johonkin terminal 15 sulakkeeseen ja rele webaston liittimen lähelle. Työtä riittää kyllä tuossakin.

o.b.

Ei ole Repomies (ainakaan tahallisesti) kopio sinun ohjeistasi, omia ajatuksia vaan. Elektronikkakokemusta löytyy paljon pidemmältä ajalta kuin tämän foorumin lukijoiden keski-ikä ;D Ja kokemusta VW autoista 60-luvun lopulta alkaen kun faija osti T3 porrasperän ja sitä sitten viikonloppuisin korjailtiin jääkylmässä autotallissa  :o

Tuo laturilta tuleva ohjaus on varmaan parempi ratkaisu käytännössä.

On ollut ajatuksena tehdä valmiita relemoduleita tuollaiseen tarkoitukseen ja laatikosta löytyykin kymmenkunta sopivia minirelettä. Osaisikohan joku kertoa, missä voisi teettää pienen erän kohtuuhintaisia piirilevyjä? Itse en enää ala noita enää valottelemaan ja syövyttelemään... Olisiko jollain foorumilaisella jyrsin, jolla tuo onnistuisi? Koteloita voisi sitten tehdä 3D printterillä, jonka hankin kunhan lakkaan köyhtymästä  ;)

repomies

Ei välttämättä kannata alkaa tekemään omaa ratkaisua. Tuplareleitä saa tilaamallakin, ja jos oikein haluaa sniiduilla niin voi tehdä kuten minä, eli hommaa kiinalaisen kahden minireleen kortin ebaysta, sellainen ei maksa kuin pari euroa. Sen saa siihen weban viereen puskurin raudan päälle, mihin itse valoin sen sitten epoksiin säältä suojaan. Onhan tuo kestänyt jo pari vuotta. Noissa korteissa on riittävä ohjauselektroniikka diodisuojauksineen. Katkaisija auton sisällä on hyvä lisä kovia pakkasia ajatellen.

juppep

o.b, noihin piirilevyihin...
https://www.itead.cc/open-pcb/pcb-prototyping.html
Oon tuolla teettänyt omista CAD raapustuksista levyjä hyvällä menestyksellä.

hoomax

Näkeekö softalla (vcds) mikä webasto on asennettuna?

o.b.

Näkee joo, jos on alkuperäiasennus ja kiinni CAN-väylässä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy