Webasto

Aloittaja Pastori2, 12.08.11 - klo:07:40

« edellinen - seuraava »

repomies

Aika uskomatonta jos tammikuussa on vaihdettu viimeksi ja nyt jo uutta palopesää ja niin pois päin. Tuo weban hengitys pitäisi vaihdon jälkeen tarkastaa co2 mittarilla. Jos siellä joku ahistaa imu- tai pakopuolella, niin seos jää rikkaaksi ja palopesä karstoittuu. Ahistusta voi sitten kompensoida puhaltimen säädöllä, ei ole pakko rassata putkia.

MiCCo_81

Osaako joku sanoa että mikä olisi tai mistä löytyisi varaosanumero autoni webaston poltinsarjalle. Kerran tuon palopesän putsannut ja nyt on aika savutusta taas joten lienee seuraavana koko polttimen vaihto tuohon tehdasasenteiseen TT-V malliin. Auto on siis cc, 09, 2.0tdi cr.

Piti kyllä ottaa kaikki notulit ylös kun sitä putsailin pari vuotta sitten mutta niin ne siinä innostuksissa unohtu. Saako esim testerillä selville? Vai onkohan haettava suosiolla marmorilta kun pelkkää numeroa tuskin antavat..

DJDH

Kyllä ne sen varaosanumeron "kertoo" kun menet tiskille, kysyt osaa ja sen jälkeen tarjousta siitä. Sen jälkeen pyydät vielä mustaa valkoiselle. Kukaan ei sitä jaksa paperille kirjoittaa, vaan printtaavat sen ulos ja samalla lapulla sitten lukee sen osan numerokin. Mut jos suoraan kysyt vain osan numeroa, niin harvemmin kertovat, koska etsimiseen menee aikaa ja tietävät, että tilaat osat muualta.
Skoda Superb LB 2020
Passat B8 Variant BiTurbo

Mikey

Laitan tämän tännekin vaikka kyse onkin Fordista - sama TT-V on kuitenkin kyseessä...

Potilaana 2009 Mondeo 2.2 TDCi, jonka Webasto ei useimmiten lähde ajastettuna käyntiin. Tai paremminkin auto ei anna sen lähteä tulille.

Webasto (pahamaineinen Thermo Top V) toimii moitteetta sekä ajonaikaisena lisälämmittimenä (Aux Heater) että "Active Now" -komennolla käskettynä. Laite ei savuta, ei pätki eikä oireile mitenkään muutoinkaan.

Lämmitin toimii ajastettuna mikäli autolla on ajettu muutamia tunteja ennen lämmityksen alkua. Jos auto on ajamatta työpäivän ajan, Webasto ei ole lähtenyt tulille. Mutta "Active Now" -komennolla lähtee maunuaalisesti siis tuolloinkin kyllä. Eli ajastettuna näyttäisi pätevän tiukemmat kriteerit käynnistysluvalle kuin manuaalisesti komennettuna.

Vikakoodina on useimmiten B1D31 (liekki havaittu ennen lämmittimen käynnistymistä). Mutta pari kertaa on ollut koodi alhaisesta jännitteestä ja kerran polttoilmapuhaltimen ongelmasta. Alhaisen jännitteen koodi tuli vaikka akkulaturi oli tuolloin kytkettynä ja antoi takuulla riittävän jännitteen.

Olen istunut autossa silloin kun Weban olisi pitänyt lähteä tulille. Tällöin mittaristo on pysynyt pimeänä eikä Weba ole yrittänytkään lähteä lämmittämään. Ongelma on siis siinä, että jostain syystä auton ohjainboksi ei anna käynnistyslupaa - lämmitin itsessään siis toimii ongelmitta.

Tuossa TT-V:ssä hehkutulppa toimii oman toimensa ohella liekkivahtina, joten se on tietysti pääepäilty. Mutta nuo muut vikakoodit pistävät epäilemään josko vika onkin Webaston ohjaimessa.

Onko tietoa?

kudunsu

Noniin pitkään mentiin ilman ongelmia, mutta tänään aamulla oli kylmä auto odottamassa. Olin webaston ajastanut (ovaalinmallisesta) kellolaitteesta päälle aamulla, mutta ei ollut startannut. Noh auto käyntiin ja lumet putsattuani työmaata kohti. Koitin vielä ajon aikana starttailla webastoa muutaman kerran kellolaitteen liekkinapista, mutta vika aina sama. Liekkinappia painettaessa kellolaitteen näyttöön kyllä ilmestyy 30min, mutta hetken kuluttua näyttö pimenee kokonaan eikä webasto yritäkkään käydä. Mistähän tässä lähtisi vikaa kohdentamaan? Piuhassa pääsen todennäköisesti viikonloppuna käyttämään, mutta onko mitään tehtävissä ennen sitä (sulakkeet?) Autona siis -08 passatti TT-V weballa.

repomies

^ Onhan se ne vikakoodit nähtävä. Sinänsä aivan oikein kokeilit auton käydessä sen webaston käynnistämistä, sillä saa yleensä jo selville olisiko vesipumppuvika tai alhainen jännite kyseessä. Nyt ei ilmeisesti ole, jos kerta ei auton oman pumpun kierrolla ja auton laturin korkeammalla jännitteellä lähde käyntiin.

Yhdestä epäonnistuneesta ajastuksesta ei webaston pitäisi vielä mennä lukkoon, jos vikana on vaan klassinen "no flame", mutta useampi perättäinen epäonnistuminen laittaa sen jo niin tilttiin ettei se enää yritäkään ennen kuin lukitus on testerillä poistettu. Jos webaston kaikki komponentit kuitenkin surisevat ja toimahtavat testerin mukaan, kannattaa ajella se hehkutulppatesti vaikka pariin kertaan ihan loppuun asti. Se nimittäin käyttää sen tulpan kuumana ja hyvällä tuurilla siitä irtoaa samalla hieman karstaa, kun polttoainetta ei roiskita päälle.

Webaston asetuksilla voi vaikuttaa sen kestävyyteen, mutta vikatilanteen ollessa päällä tällä ei ole tietenkään väliä. Sieltä löytyy nimittäin lämpötilarajat joilla webaston hystereesit on määritelty. Nämä lämpötilarajat on määritelty vielä erikseen sille että laitetta käytetään pysäköintilämmitykseen ja ajon aikana. Lämpötilarajat ovat tällaiset:

puoliteho täystehon jälkeen (lämpötilan noustessa tähän pudotetaan puoliteholle)
täysteho puolitehon jälkeen (lämpötilan laskiessa tähän laitetaan täysteho päälle)
sammutus (lämpötilan noustessa tähän sammutetaan webasto tykkänään)
käynnistys sammutuksen jälkeen (lämpötilan laskiessa tähän käynnistetään webasto uudelleen)

Omasta mielestäni noihin puoliteho-täysteho-sammutus lämpötiloihin ei kannata koskea. VCDS:ssä nuo puoliteho-tekstit on lisäksi kirjoitettu väärin päin, mutta rajat on kuitenkin ihan ok asetuksissa nähdäkseni. Mutta siellä on tuo käynnistys sammutuksen jälkeen (heater start after control pause, tai jotain sellaista VCDS:ssä) ja tuo on aika korkea tuo lämpötila kuitenkin. Sen suosittelisin tiputtamaan niin alas kuin sen saa (yleensä 60C) koska talvisin käy aika helposti niin että webasto sammuu työmatka-ajon aikana maantienopeudessa, ja sitten kun tullaan taajamaan työpaikan lähelle moottorin lämmöt laskevat ja se webasto käynnistyy uudestaan sammuakseen sitten taas kun auto ajetaan työpaikan parkkiin. Vastaavasti sitten taas kotiin tullessa. Tuossa tulee ajon päätteeksi sellainen mukavasti karstoittava lyhyt käyntisykli. Ainakaan minulla moottorin lämmöt eivät kuitenkaan tipu alle 60 asteen joten tästä pääsee eroon sillä että säätää tuon uudelleenkäynnistymisen rajan mahdollisimman alas. Huomatkaa että siellä on tämä sama lämpötilaraja sekä pysäköintilämmitykselle että ajonaikaiselle apulämmitykselle ja molemmat kannattaa säätää. Se on tuurista ja lämmityksen ajastuksesta kiinni, onko webaston mielestä nyt käynnissä ajonaikainen vai pysäköintilämmitys. No ittellä on aina pysäköinti, koska olen disabloinut releellä sen ajonaikaisen.. mutta teillä muilla on ne molemmat. TTV-webastoa on parempi ajaa yksi sykli ihan hehkuvan kuumaksi asti, ja sitten kokonaan seis sen ajokerran ajaksi.

kudunsu

^Kiitos nopeasta vastauksesta! Piuhassa käytetty ja löytyi sieltä matalan polttoainetason vika historiasta. Sen kun poisti niin lähti webasto hyrskyttämään. Kellolaitteeseen ei vaan minkäänlaista vikakoodia ilmestynyt eikä webasto ollut lukitustilassakaan autocomin mukaan  ???. Pitääpä tutustua vielä nuihin mainitsemiisi rajoituksiin ja säätää tuo uudelleenkäynnistys sinne 60 asteeseen niin jää monta turhaa starttia pois.

repomies

^Ihan ilman testeriäkin noita uudelleenkäynnistyksiä saattaa pystyä vähentämään niinkin mullistavalla keksinnöllä kuin keulamaskin peitteillä. Minulla ei noita ole, mutta tehdaswebastolla varustettuihin diesel-autoihin siinä on yksi syy lisää käyttää moisia! Niiden avullahan moottorin lämpö pysyy ainakin vähän paremmin myös silloin kun kuormitus tippuu olemattomaksi taajama-ajon aikana. Sekin auttaa että keulamaskien kanssa maantieajon aikana moottori lämpenee paremmin, öljyt samoin, eli lämpöjen tippuminen webaston uudelleenkäynnistymisen rajalle kestää kauemmin.

Kuke

Nostetaampa aihetta kun pakkasetkin alkaa lähestyä. Huomasin jo keväällä, että webasto ei enää pelitä, mutta annoin olla koska kesä. Tekee siis sellaista, että kellon liekistä painettaessa lähtee käyntiin hiukan savuten ja pömisee 20-30s jonka jälkeen sammuu. Kiihdytys alkaa uudestaan, mutta ei kuitenkaan syty. Tuon jälkeen loppuu myös yritykset ja vain puhallin joka puhaltelee hyttiin jää hurisemaan. Muutaman tunnin päästä testasin uudestaan ja sama homma. Kello ei myöskään näytä vikakoodeja. Sitten taas kun laittaa illalla ajastimella päälle niin aamulla on koko pirssi kylmä ja kellossa vikakoodi F02. Mistä lähtisitte tätä ehjäämään? Auto on -08 Passat Luxline 1.9Tdi.

repomies

^Helpoimmalla pääset kun webaston tilalle vaihdatat VEVO mallin. PA-pumppu menee myös vaihtoon, muuta ei tartte vaihtaa.

Jos haluat että weba toimii "vielä yhden talven" niin kaiva se esiin ja puhdista palopesä sekä hehkun pinta. Varmista että polttimen solenoidi-venttiili toimii. Varmista että PA-linjan liitokset ovat tiiviit (voit vaihtaa O-renkaat tankin päältä ja webaston yläpuolella olevasta liittimestä). Tarkasta että PA-pumppu tuottaa oikean määrän ajamalla sitä thermotest-ohjelmalla oikealla taajuudella service manualin mukainen aika, ja mittaa tuotto webaston päästä. Varmista että imuäänenvaimennin ei ole tukossa ja pakoputki hengittää hyvin. Säädä CO2-pitoisuuden perusteella paloilmapuhallin webaston käydessä täysteholla, joko VCDS tai thermotest avulla.

Tai sitten vaan vaihdat sen VEVOn.

momentti

Saattaa olla vika myös webaston omassa kiertovesipumpussa, emännän auto teki myös tuota eli lähti käyntiin ja sammui. Lämpötila nousee nopeasti ja jos vesi ei lähde kiertämään järjestelmässä niin webasto sammuttaa itsensä ettei ylikuumene. Pumpun vaihdolla alkoi taas toimimaan niin kuin pitääkin.

repomies

^Jos vesi ei kierrä niin se ei heti startissa aiheuta savuamista, ja sen kuulee että vesi kiehuessaan aiheuttaa yskäisyjä webastossa.

momentti

Ainakin toi savutti aikalailla. Sitten työnsi savua oikein kunnolla kun ei ollut palanut kunnolla pitkään aikaan, kun pumpun vaihdon jälkeen testerillä pisti käymään. Naapuri luuli että talli palaa ja oli jo soittamassa palokuntaa perkl..

Mutta vika vaihtoehtojahan noissa alkuperäisissä webastoissa on kyllä riittävästi

Kuke

^Meinaatko tolla VEVOlla Thermo Top Evoa vai? Tätä tehdasasennettua TT-V ei varmaan ainakaan samanlaiseen kannata vaihtaa? Mitähän tuo EVO tänä päivänä kustantaa noin?

repomies

EVO on tonnin huitteilla, riippuen siitä ottaako 4kW vai 5kW mallin, voi olla vähempikin. Ja ostopaikka vaikuttanee myös.

Käsitykseni on että tuosta on olemassa vw spesifinen versio joka tottelee volkkarin ajotietokoneen ajastuksia can-väylän yli. Mutta kaikki EVOt tuskin niin tekevät.

Kuke

Kävin luetuttamassa vikakoodit paikallisessa Bosch Car Servicessä. Ainoa vikakoodi kertoi, ettei liekkiä synny (mikä uutinen!). Uusi hehku/palopesä töineen kuulemma ~500â,¬. Eli puranpa  weban esiin nyt viikonloppuna ihan itsekseni ja putsailen ainakin palopesän ja tsekkaan sähköliitokset. Jos ei putsailu auta niin irroittelen sitten koko paskan ja tutkin oikein ajan kanssa. Eihän tuon irroittaminen nyt ajamista estä kun ei vielä pakkasia ole.

Kuke

Lainaus käyttäjältä: Kuke - 08.09.17 - klo:16:19
Kävin luetuttamassa vikakoodit paikallisessa Bosch Car Servicessä. Ainoa vikakoodi kertoi, ettei liekkiä synny (mikä uutinen!). Uusi hehku/palopesä töineen kuulemma ~500â,¬. Eli puranpa  weban esiin nyt viikonloppuna ihan itsekseni ja putsailen ainakin palopesän ja tsekkaan sähköliitokset. Jos ei putsailu auta niin irroittelen sitten koko paskan ja tutkin oikein ajan kanssa. Eihän tuon irroittaminen nyt ajamista estä kun ei vielä pakkasia ole.

Hehku/poltin piti sanomani.

enke63

Jos tuon v-mallin vaihtaa evoon tai muuhun paremmin hallittavaan ,riittääkö tuo alkuperäinen  tankilta tuleva polttoaineputki? Käsittääksen vaatii oman pumpun nuo muut mallit.Ja pitääko tankissa tehdä mitään muutoksia putkelle?

repomies

Evoon siirtyessä kuulemma riittää polttoainepumpun vaihto tankin kyljessä. Itse polttimeen käy vanha johtosarja jos osaa valita vaikka ebaysta sopivan vw spesifin version.

Passatisti94

Missähän asteessa nämä ajonaikaiset webastot lähtee hyrskyttään? Ja missähän lie sulake sijaitsee? Kuskin puolen kaikki sulake paikat oli tyhjiä eikä nastojakkaan pohjissa ollut.

Edit. -08 1.9tdi

repomies

+5C. Omassa autossa on moottoritilan sulakeboksissa tuo sulake.

enke63

Lainaus käyttäjältä: repomies - 23.09.17 - klo:14:39
Evoon siirtyessä kuulemma riittää polttoainepumpun vaihto tankin kyljessä. Itse polttimeen käy vanha johtosarja jos osaa valita vaikka ebaysta sopivan vw spesifin version.
Mitä tarkoitat "tankin kyljessä". Pumppu sijaitsee tankin sisällä.??

repomies

Lainaus käyttäjältä: enke63 - 25.09.17 - klo:16:15
Mitä tarkoitat "tankin kyljessä". Pumppu sijaitsee tankin sisällä.??

Ei, se on tankin kyljessä ainakin vm 2008 TDI-koneisessa. Pelkääjän puolella, etupenkin puoleisella tankin kyljellä. Siitä menee ylös tankin päälle sähköjohto ja PA-letku joka on pikaliittimellä tankin päällä missä on varsinainen auton siirtopumppu - se webaston pumpun PA-letku menee siis siirtopumppuun kiinni.

enke63

Lainaus käyttäjältä: repomies - 25.09.17 - klo:17:56
Ei, se on tankin kyljessä ainakin vm 2008 TDI-koneisessa. Pelkääjän puolella, etupenkin puoleisella tankin kyljellä. Siitä menee ylös tankin päälle sähköjohto ja PA-letku joka on pikaliittimellä tankin päällä missä on varsinainen auton siirtopumppu - se webaston pumpun PA-letku menee siis siirtopumppuun kiinni.

Ok. Siis webaston pumppu on tankin kupeessa. Mietin vaan siksi ,kun viime talvena vaihdoin siirtopumpun autoon,mutta webaston pumppua ei yläkautta edes näkynyt :)

o.b.

Minulta löytyy uusia ja/tai kunnostettuja VAG Webastoja kohtuuhintaan. TTV vanhempi ja  uudempi, sekä VEVO ja käyttämätön EVO.  Jokunen PA-pumppukin löytyy.

EVO:ssa on ihan erilainen sähköliitäntä ja sen sovittaminen vanhempaan kulkimeen vaatii liittimien vaihtoa.

YV tavoittaa viiveellä...

lassemk

Nyt oma webasto on ilmeisesti kesän aikana kosahtanut.
Eka toimi syksyllä silloin tällöin ja nykyään käynnistyy normaalisti kunnes muutaman sekunnin jälkeen sammuu ja puskee valkosta savua ulos. Tuota rumbaa jatkaa muutaman kerran kunnes päätyy F02 vikakoodiin.

Ilmeisesti polttimen vaihto olisi edessä ? Jos uusii koko webaston, minkälainen operaatio olisi edessä? Harkitsen että liikkeessä uusisin polttimen (500â,¬). Mutta toisaalta haluttaisi uusia koko laitos.

anttiko80

Oma Webasto on jälleen pimeänä, lukossakin varmaan, kun ei tapahdu mitään. Ajattelin, jos ottais irti ja huoltaa ajan kanssa, niin voiko autolla ajaa Webasto irti? Yhdistelee/tulppaa neste ja polttoaineletkut?

Saako vcds: llä säädeltyä/avattua Webastoa? Pitäisiköhän hankkia, kun näyttää noita vikoja kasaantuvan iän myötä.

o.b.

Lukituksen poisto kyllä onnistuu ainakin laillisella VCDS'llä kuten myös vikakoodien lukeminen. Jos liikut pk-seudulla (ei pohjois-karjala  ;D ) voin kenties auttaa. Jos autossa on jälkiasenteinen kello, voi viat lukea myös sitä kautta (WBUS) Webaston omalla ohjelmalla (ja edullisella kaapelilla).

Voit irroittaa Webaston ja jos et halua lutrailla jäähdytysnesteiden kanssa voit jopa jättää vesipumpun kiinni letkuihin. Jäähdytysneste kulkee melko hyvin sen läpi vaikka pumpun moottori ei pyörisikään.

Netissä liikkuvista ohjeista poiketen irottaminen ei välttämättä vaadi pissapojan säiliön irroittamista (melkeinpä se isoin työ irroituksessa). Tällöin oikanpuoleinen kiinnitysrauta jää kiinni autoon. Vasemmanpuoleisen raudan kaksi mutteria korista irti ja sitten kaksi torx-ruuvia lämmittimen kyljestä irti. Sitä ennen puskurin irroitus... Siinä haastavin ne 4xmutteri siellä kaukana edessä.

Kuten edellissä viesteissä mainitsin, minulta löytyy kunnostettuja ja testattuja VAG webastoja kohtuuhintaan. Myös joku uusikin löytyy. YV tavoittaa. Tuossa vuosimallissa on ThermoTop V, uudempi malli, jossa on polttoainelinjassa solenoidiventtiili ja esilämmitys.

o.b.

anttiko80

No niin, Webasto on irti ja ainakin muutamia vikoja löytyi. Vuonna 2014 edellisen kerran olen putsannut laitteen.
Polttimeen on tullut koloja, joista ainakin yksi oli puhki. Kiertovesipumppu rikki, ei pyöri. Ja nyt en millään muista, että onko tuo yhdessä kuvassa näkyvä kolo ihan normaalia? Vai onko se sitä yhtä tappia varten tuo kolo, mikälie oikealta nimeltään (hehkuko?)? Nuo tiivisteet oli aivan haperoa, viimeksi pysyivät vielä kasassa. Karstaa oli jonkin verran. Eli varmaan ainakin poltin osa ja kiertovesipumppu menee uusiksi?









repomies

En oikein ymmärrä miten se webasto tulisi sieltä ottamatta pissapojan säiliön alaosaa pois, mutta ehkä sekin on mahdollista. Muistaakseni se pissapojan puoleinen tukirauta on yläosastaan hankalasti kiinni ja on helpointa jättää se autoon. Tällöin pissapojan alaosa on irroitettava jotta webaston kyljessä kiinni olevat torxit mahtuu avaamaan.

Jos vetää rälläkällä sen tukiraudan paloiksi niin sitten voi lähteä irroittamatta pissapojan säiliön alaosaakaan. Miggiliimalla vaikka takas. Jos on koneet hollilla niin tuo saattaa olla kaikkein nopein tapa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy