Webasto

Aloittaja Pastori2, 12.08.11 - klo:07:40

« edellinen - seuraava »

VAGkilainen

Lainaus käyttäjältä: martti - 18.10.14 - klo:13:08
Missä mahtaa olla vika? Webasto kun on päällä,niin sisäpuhallus pätkii. Hanskalokeron suunnalta kuuluu releen naksaus aina kun puhallin taas käynnistyy. Muuten toimii puhallin normaalisti,ainostaa webaston kanssa auton ollessa sammuksissa pätkii. Onkohan vika releessä,vai onko jossain kosketushäiriö? Mistähän kautta releeseen pääsee käsiksi?
Koitappa tuota hakua joskus.. ;)
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=10165.msg240807#msg240807
Ei matka tapa vaan vauhti. Pätee liikuntaan ja autoiluun.

Skoda Octavia Combi 2,0 TDI 184 4x4 RS

martti

KIITOS!!! Vika löytyi, oli IPCU-rele huonosti paikallaan ei saanut kunnolla kontaktia. Yritin kyllä haulla etsiä, mutta liian malttamattomasti :)

axe

Ei liity asiaan mutta näemmä kaha:lla on taas tarjous kampanja pikku autoihin 4kw webasto asennettuna 1150â,¬,tuovan kannattaa ostaa vaikka ilman asennusta 8)

Greenlandi

Tuli hankittua pari viikkoa sitten -06 Passat, jossa on minulle uutena kapistuksena webasto. Typ TT-V lukee tarrassa konepellin alla, ja kojelaudassa on tämä ajastin http://www.webasto.com/fileadmin/webasto_files/images/products-and-markets/control%20elements/top-image/car-vorwahluhr-940x280.jpg

Netistä kaivoin ohjekirjan jonka perusteella olen sitä testaillut, ja moottori tuntuu lämpeävän hienosti, mutta sisätilan puhallusta se ei tunnu käynnistävän automaattisesti. Sitten jos auton käynnistää webaston käydessä niin kyllä puhaltaa kuumaa. Hanskalokerosta löytyi joku ohjelappu, josta oli merkattu kohta että ennen auton sammutusta täytyy kääntää ilmastoinnista lämmöt täysille ja suunta kohti tuulilasia, mutta ei se webasto silti ala puhaltamaan automaattisesti. En tiedä enkö vain osaa käyttää sitä oikein, eikö sen kuulukaan puhaltaa, vai onko jotain vikaa? Jos on vikaa niin autoliikkeelle voisi vielä valittaa että rikkinäisen möitte, vaikka kovasti ne painotti ja papereihin kirjoitti että ei takuuta.

Lisäksi käytön jälkeen auton sisällä haisee jonkun verran pakokaasut, onko se normaalia?

krisuster

Itselläni on jälkiasennettu Webasto skodassa, niin tuo lämpösäädin climatronicissa HI asentoon ja puhallus sopivalle teholle valmiiksi ennen auton sammutusta.
Seuraavana aamuna sitten vain napsauttaa kaukosäätimestä päälle ennen lähtöä.

Tuossa aikaisemmin joku mainitsi, että ei tuuletin lähde puhaltamaan. Täällä samaa vikaa alkanut ilmetä, mutta satunnaisesti. Ilmeisesti juurikin tuo IPCU rele.

Osaiskos viisaammat kertoa, että mistäpäin autoa tuo IPCU rele löytyy? Lämmitin on muistaakseni "Thermo Top V" ja diesel malli.
Krisuster

duke7

Lainaus käyttäjältä: krisuster - 24.10.14 - klo:09:34
Itselläni on jälkiasennettu Webasto skodassa, niin tuo lämpösäädin climatronicissa HI asentoon ja puhallus sopivalle teholle valmiiksi ennen auton sammutusta.
Seuraavana aamuna sitten vain napsauttaa kaukosäätimestä päälle ennen lähtöä.

Tuossa aikaisemmin joku mainitsi, että ei tuuletin lähde puhaltamaan. Täällä samaa vikaa alkanut ilmetä, mutta satunnaisesti. Ilmeisesti juurikin tuo IPCU rele.

Osaiskos viisaammat kertoa, että mistäpäin autoa tuo IPCU rele löytyy? Lämmitin on muistaakseni "Thermo Top V" ja diesel malli.
Jälkiasennetussa (eikä tehdasasennetuissakaan) ei puhallustehon säädöllä ole väliä, se tulee IPCU-releeltä. Suunta lasille ja lämmöt täysille kannattaa säätää koska ne jää siihen missä ovat sammutettaessa.
IPCU-rele voi olla missä vaan mutta yleensä kai kojelaudan päässä kuskin puolella eli sulaketaulun vieressä. Voi olla jossain ratin allakin. Itsellä ainakin IPCU-rele alkoi vikaannuttuaan pitämään nopeaa nakutusta joten sitä voi yrittää kuunnella silloin kun ei puhalla. Toimiessaan ei nakuttanut. 

Greenlandi

IPCU-rele löytyi juuri sieltä kuskin puolelta sen lokeron takaa, ja webaston käydessä kun vähän heilutin sitä niin puhallus heräsi henkiin, mutta vain sen yhden kerran, enkä onnistunut siinä enää uudestaan. Miten sen releen saa irti, kun en ainakaan vetämällä siinä onnistunut? Jos sen irrottaisi ja suihkisi siihen WD-40 niin voisikohan se auttaa?

SNG

Lainaus käyttäjältä: Greenlandi - 28.10.14 - klo:10:31
IPCU-rele löytyi juuri sieltä kuskin puolelta sen lokeron takaa, ja webaston käydessä kun vähän heilutin sitä niin puhallus heräsi henkiin, mutta vain sen yhden kerran, enkä onnistunut siinä enää uudestaan. Miten sen releen saa irti, kun en ainakaan vetämällä siinä onnistunut? Jos sen irrottaisi ja suihkisi siihen WD-40 niin voisikohan se auttaa?

Joskus aika tiukassa. Kyllä sieltä vanhasta releestä on todennäköisesti kärjet menneet. Eli uutta tilalle.

Sitten huomio kaikille, joilla jälkiasenteinen webasto climatronicin yhteydessä
Omaan OcuII:een vaihdettiin eilen uusi IPCU rele. Kahan ohjeistuksen mukaan relepohjissa mekaanista ongelmaa. Eli kun rele painetaan pohjaan kiinni, kontaktorit uppoavat niin syvälle, että aiheuttaa sähköjen sekoamista pohjassa (ja itse releessä). Pirkkalan Autosähkö vaihtoi uuden relepohjan ja kytki uuden releen siihen johdonpätkillä, joihin puristettiin sopivat liittimet. Kuulemma vanhaan pohjaan asennettu uusi rele saattaa mennä alle vuodessa jos tuota muutosta ei tee.

anttiko80

Tietääkö joku mistä löytyy halvimmalla palopesä tt-v webastoon?

Aukasin webaston, kun ei toiminut, niin ei mitenkään pahassa karstassa ollut, mutta mitään huopaa tai muutakaan merkkiä siitä ei kyllä näkynyt koko vehkeessä.
Pitäisikö siellä se kuitenkin olla?
Enpä nyt saa kuvaa lisättyä tuosta palopesästä...

Iso-Jaska

Ihan kohtuu hintasia löytyy Rovaniemeltä  http://www.sercap.fi/category/79/webasto

SEAT LEON ST 1.6 TDI 4Drive -14 (CLHA)
Honda CR-V
Ex VAG:t: T5 Multivan -06 (BNZ), Octavia Combi 1.6 TDI CR DPF Ambiente -10 (CAYC), Octavia HB 1.9 TDI Ambiente -07 (BXE), Octavia Combi 1.9TDI Ambiente -03 (ASV), Cordoba 1.9 TDI Stella -00 (AGR), Polo 6N 1.3i -95 (ADX), Jetta 1.6 TDIC -88, Audi 80 1.6D -84

perusmies

Lainaus käyttäjältä: SNG - 28.10.14 - klo:10:40
Sitten huomio kaikille, joilla jälkiasenteinen webasto climatronicin yhteydessä
Omaan OcuII:een vaihdettiin eilen uusi IPCU rele. Kahan ohjeistuksen mukaan relepohjissa mekaanista ongelmaa. Eli kun rele painetaan pohjaan kiinni, kontaktorit uppoavat niin syvälle, että aiheuttaa sähköjen sekoamista pohjassa (ja itse releessä). Pirkkalan Autosähkö vaihtoi uuden relepohjan ja kytki uuden releen siihen johdonpätkillä, joihin puristettiin sopivat liittimet. Kuulemma vanhaan pohjaan asennettu uusi rele saattaa mennä alle vuodessa jos tuota muutosta ei tee.
Mulla Passatiin uusittiin tuo IPCU-rele kolme vuotta sitten ja jo viime keväänä sisätilanpuhallus alkoi oireilla. Nyt se oireilee vielä enemmän ja usein käy niin että sisätila ei lämpiä ja pikkuhanskalokeron takaa kuuluu tiheä napsutus. Ilmeisesti se IPCU-rele on taas antautumassa. Tuo mainitsemasi relepohja voi olla se syy.

Taitaa olla tuossa releessä katteet aika kohdallaan tavalliseen Webasto-tyyliin.

SNG

Lainaus käyttäjältä: perusmies - 06.11.14 - klo:09:01
Mulla Passatiin uusittiin tuo IPCU-rele kolme vuotta sitten ja jo viime keväänä sisätilanpuhallus alkoi oireilla. Nyt se oireilee vielä enemmän ja usein käy niin että sisätila ei lämpiä ja pikkuhanskalokeron takaa kuuluu tiheä napsutus. Ilmeisesti se IPCU-rele on taas antautumassa. Tuo mainitsemasi relepohja voi olla se syy.

Taitaa olla tuossa releessä katteet aika kohdallaan tavalliseen Webasto-tyyliin.

Joo, voi hyvinkin liittyä tuohon, tai sitten ko releet ovat vain paskaa kalliissa paketissa!

Kahdeksalla-yhdeksällä kympillä pitäisi löytyä Suomestakin, valmiiksi perusohjelmoituna. Jotkut liikkeet väittävät että "pitää tarkistaa sopivuus testerillä. Testerimaksu 50â,¬, asennuksen hinta selviää sitten asennettaessa". Rahastusta sanon minä!

Itsellä maksoi Pirkkalan Autosähkössä (valtuutettu webasto-asennusliike) satkun paikalleenlaitettuna. 20â,¬ sovittiin tuosta uudesta pohjasta ja modauksesta. Marmorilla hinta menee taatusti pariin satkuun, eivätkä tuota modia taatusti tee.

Wili68

Mä vaihdoin tuon IPCU:n viime talvena. Mulle ainakin asentaja joka tuon tilasi sanoi että tehdasasetuksella menee 3C Passattiin ei tartte relettä ohjelmoida mitenkään. 80â,¬ maksoi rele ja itse tökkäsin paikoilleen.

duke7

Hain myös releen äskettäin. 65 eur oli hintaa ja ohjelmointia kuulemma kaipaa jos puhaltaa liian hiljaa tai kovaa. Sopivasti se hönki ilman ohjelmointia. Vanha rele ei ollut ihan pohjassa ja ei uusikaan sinne mennyt. Eivät tosin osanneet kertoa tuosta relepohjan korjaustarpeesta vaikka valtuutettu huolto olikin kyseessä.

SNG

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 06.11.14 - klo:23:58
Hain myös releen äskettäin. 65 eur oli hintaa ja ohjelmointia kuulemma kaipaa jos puhaltaa liian hiljaa tai kovaa. Sopivasti se hönki ilman ohjelmointia. Vanha rele ei ollut ihan pohjassa ja ei uusikaan sinne mennyt. Eivät tosin osanneet kertoa tuosta relepohjan korjaustarpeesta vaikka valtuutettu huolto olikin kyseessä.

Toi on kyllä halpa, jos Suomesta uutena ostit!

Jep, noin se menee. Ei tarvitse ohjelmointia vaikka moni liike sitä pakollisena tyrkyttääkin!

Nimenomaan ko relettä EI SAA PAINAA pohjaan asti siihen relepohjaan. En tiedä onko noissa joku mitoituskämmi.

Totuuskomissio voisi kertoa kuka puhuu totta. Voihan olla että tuo pohjanvaihtokin oli vain "aktiivista myyntityötä". Tosin ei ammattilainen tuollaisia töpsejä johdoista ja liittimistä rupea yleensä huvikseen väsäämään, varsinkaan ulkona parin asteen lämmössä ja tihkusateessa...

duke7

Lainaus käyttäjältä: SNG - 07.11.14 - klo:07:37
Toi on kyllä halpa, jos Suomesta uutena ostit!

Jep, noin se menee. Ei tarvitse ohjelmointia vaikka moni liike sitä pakollisena tyrkyttääkin!

Nimenomaan ko relettä EI SAA PAINAA pohjaan asti siihen relepohjaan. En tiedä onko noissa joku mitoituskämmi.

Totuuskomissio voisi kertoa kuka puhuu totta. Voihan olla että tuo pohjanvaihtokin oli vain "aktiivista myyntityötä". Tosin ei ammattilainen tuollaisia töpsejä johdoista ja liittimistä rupea yleensä huvikseen väsäämään, varsinkaan ulkona parin asteen lämmössä ja tihkusateessa...
Joo, Suomesta kyllä ja saman isomman kylän liepeiltä kuin sinä. Näytin varmaan niin köyhältä, että antoi alennusta ennen kuin ennätin edes tinkiä.
Relettä en tosiaan edes yrittänyt pohjaan kun stoppasi niin selkeästi.

kallekor

Laitoin tänään webastolle lisäsarjan 3c Passattiin. Se ohjelmointi jäi tekemättä, kun ei oikein täysin päässy jyvälle miten se tehdää. Sarjan mukana tuli se muistitikku ja cd-levy. Täytyykö se ohjelmointi tehdä webaston testerilla siitä kelloon tulevan johdon kautta vai miten? Siitä kytkentä ohjeesta sai sellasen kuvan että pitäs olla  muuntokappale webaston testeriin joka käy sit kellon piuhaan. Vai miten se tapahtuu. Ja mistä sellasen muuntokappaleen saa testeriin?

Leader dog

Lainaus käyttäjältä: kallekor - 03.01.15 - klo:21:09
Laitoin tänään webastolle lisäsarjan 3c Passattiin. Se ohjelmointi jäi tekemättä, kun ei oikein täysin päässy jyvälle miten se tehdää. Sarjan mukana tuli se muistitikku ja cd-levy. Täytyykö se ohjelmointi tehdä webaston testerilla siitä kelloon tulevan johdon kautta vai miten? Siitä kytkentä ohjeesta sai sellasen kuvan että pitäs olla  muuntokappale webaston testeriin joka käy sit kellon piuhaan. Vai miten se tapahtuu. Ja mistä sellasen muuntokappaleen saa testeriin?

Tarkistiko Kahan sivut?. Sieltä voisi löytyä apua.

kallekor

Joo kyllähän niitä selattiin, mut ei sieltä oikein apua löydetty. Pikkusen tuli myös päänsärkyä, kun ei 450â,¬ saanu edes suomen kielisiä ohjeita.  >:(

repomies

#349
Lainaus käyttäjältä: ConD - 21.12.11 - klo:15:47
Kuvasta näkee, että webbanen on aika hyvin kiinni tuossa runkoaisassa. "Opas" käskee irroittamaan lasinpesunestesäiliön yläosan, sisälokarin, moottorin alasuojan ja etupuskurin että tuon saa irti.

Ei noin. Moottorin alasuoja on ihan turha irroittaa. Samoin lasinpesunestesäiliön yläosa jätetään paikalleen, siitä voi irroittaa sisälokarin puolelta yhden pultin jotta se joustaa vähän enempi, muuta ei yläosasta tartte irroittaa. Eikä sitäkään pulttia välttämättä.

Puskurin poisotto helpottaa hommaa, itsekin otin. Varmaan onnistuu puskuria riittävästi raottamallakin mutta tuskin se on nopeampaa, kun tilaa tekemiseen ei sitten oikein ole. Samoin sisälokarit, myös alaosat, on hyvä ottaa pois etenkin vänkärin puolelta, ja sumarien/vilkkujen ym. sähköliittimelle pääsee paremmin kun ottaa kuskin puolelta samoin ainakin alaosan. Yksi sähköliitin riittää puskuria irroittaessa, ittellä jäi vielä defan kaapeli puskuriin mutta se oli onneksi asennettu kiitollisesti niin pitkäksi että puskurin  sai laskettua maahan. Pissapojan säiliöstä sitten valonpesijöiden pikaliitin irti, jos sellaiset autossa on.

Webaston vieressä oleva lasinpesunestesäiliön alaosa otetaan pois. Siinä on pari ruuvia, sitten kiskotaan  kohti keulaa niin se irtoaa pellistään. Webaston ja lasinpesunestesäiliön alaosan välissä olevaa peltiä EI oteta pois, webaston kyljessä olevat kaksi ruuvia vain irroitetaan siitä. Sitävastoin se moottoritilan ja webaston välissä oleva kiinnitysrauta otetaan irti. Siinä on kaksi mutteria, toinen puskurin puolella ja toinen renkaan puolella webaa. Kun nämä neljä (2 ruuvia, 2 mutteria) on veks, webasto on irti. Melkein. Toki vesiletkuista kanittaa. Puristin itte letkut kasaan ja avasin torxin jolla letkuyhteet kiinnittyy webaan. Samoin avasin vesipumpun kiinnityksen. Tällöin vesiputket on irti muusta webasta ja  webbasen saa pois autosta pakoputkineen kaikkineen. Toki sähköliittimet ym pitää ensin avata.

VAGkilainen

Ei kellään olisi nurkissa 3C:n tehdasweban polttoainepumppua? (Sijaitsee auton pohjamuovien alla puolessa välissä pohjaa)
Tiputtaa vaimon autossa hieman ja vois vaihtaa ehjän tilalle.
Ei matka tapa vaan vauhti. Pätee liikuntaan ja autoiluun.

Skoda Octavia Combi 2,0 TDI 184 4x4 RS

repomies

#351
^Joo on, mutta en ole myymässä.. Ettei olisi kuitenkin vain joku liitoksista joka vuotaa? Siinähän on joku pikaliitin sekä jokunen puristettu letkuklemmari siinä pumpun luona. Pikaliittimessä on ehkä O-rengas tjsp. Klemmariliitoksista voi vuotaa myös. Bilteman ruuvattavat miniklemmarit on sopivia korvikkeita noiden puristettujen klemmarien tilalle. Jos varustautuu O-rengassarjalla, ohuella polttoaineletkulla ja letkuklemmareilla, niin sanoisin melko hyväksi onnistumistodennäköisyyttä vuodon korjaamiseksi.

Edit: enpä menekään sanomaan mitään pikaliittimestä passatin osalta - omassa dp41 varaosapumpussa sellainen on, mutta se ei ole passatista peräisin. Anyway, en ensimmäisenä epäilisi itte pumppua vuotavaksi, ne letkut liitoksineen eniten epäilyttäisi.

VAGkilainen

No huollossa sanoivat että ei letku vaan se "paketti" vuotaa, itse en ole pohjalevyä irrottanut kun ei ole nostinta että sais auton ylös.
Ei matka tapa vaan vauhti. Pätee liikuntaan ja autoiluun.

Skoda Octavia Combi 2,0 TDI 184 4x4 RS

pasi_

3C:n ('06) tehdaslämmittimessä on sellainen vika, että lämmitin käynnistyy moitteetta aina välittömästi, polttaa savuttamatta, mutta hetken käynnin jälkeen sammuttaa itsensä ja käynnistää uudelleen. Välillä tämä toistuu pari kertaa ja lämmitin jää käyntiin, välillä taas jää sammuneeksi. Vaikuttaa siltä, että ohjainlaite luulee liekin sammuneen, josta myös kertoo vikakoodit "flame extinguished" ja "repeated flame-out". Kovalla pakkasella tämä toistuu melkein aina, mutta lämpimämmällä kelillä harvemmin. Ja esimerkiksi kauppareissun aikana käynnistetty lämmitin toimii ongelmitta.

0-kelissä tehdyssä testissä lämmittimen diagnostiikan mukaan (VCDS) veden lämpötilat näyttävät järkeviä lukemia ja hehkun resistanssi (oletan sen olevan se) on 1.9 ohmin luokkaa hehku päällä ja se tippuu 0.85-0.9 ohmin tasolle, kun hehku sammutetaan. Näillä arvoilla lämmitin saattoi yhdessä startissa hetken päästä sammua ja toisella kertaa jäädä päälle.

Lämmitin on tehtaalta lisälämmitin, johon on joskus asennettu seisontalämmitinsarja ja sisäpuhallinohjaus.

Onko vika tuttu ja mitä sille voisi tehdä? Vika vaikuttaa samanlaiselta, kuin harrasteautoni Thermo Top C:n ohjainlaitevika, jossa liekinvalvontapiirissä oli jokin viallinen komponentti. Ohjainlaitteen korjasi eräs huoltoliike vuosia sitten ja se on toiminut siitä lähtien.
Passat 2.0 BiTDI 4motion DSG '15

anzie

Mikähän tuossa omassa Webastossa on? Aloittanut temppuilun pari viikkoa sitten.
Muutaman kerran kun olen autolle mennyt ei olekaan Webasto lämmittänyt juuri yhtään. Sitten kun käynnistää kaukosäätimestä niin käynnistyy taas normaalisti, mutta sammuu kuitenkin ennen määritettyä aikaa (40min). Sitten jos käynnistän auton ja laitan Webaston päälle, se pysyy kyllä koko työmatkan ajan päällä (45min).
Kyseessä tehdaswebasto, säädöt ajotietokoneesta ja toinen akku löytyy kontista. Akkukin on vaihdettu uuteen hetki sitten.

VCDS antaa tällaista vikakoodia:

-------------------------------------------------------------------------------
Address 18: Aux. Heat        Labels: None
   Part No: 1K5 815 007 GC
   Component: Stanaheizer%    044 4303 
   Revision: 00041050    Serial number: 0<011075500000
   Coding: 0001012
   Shop #: WSC 65681 207 65901
   VCID: 70EF364B6356C89E643-8025

1 Fault Found:
01409 - Repeated Flame-Out
            005 - No or Incorrect Basic Setting / Adaptation - Intermittent

-------------------------------------------------------------------------------
Address 19: CAN Gateway        Labels: 3C0-907-530-V1.clb
   Part No SW: 3C0 907 530 C    HW: 3C0 907 951 A
   Component: Gateway         007 0040 
   Revision: 00007000    Serial number: 0700C069270286
   Coding: 7FFD1C54CE1002
   Shop #: WSC 00028 028 00001
   VCID: 2149030FF83C3116BBD-8074

1 Fault Found:
01207 - Control Module for Auxiliary Heater (J364)
            004 - No Signal/Communication - Intermittent
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00100100
                    Fault Priority: 2
                    Fault Frequency: 2
                    Reset counter: 159
                    Mileage: 143713 km
                    Time Indication: 0
                    Date: 2015.01.11
                    Time: 14:56:51
Audi A6 C6 3.0tdiq

hoomax

Tehdasasennettu lämmitin, vuosimallia 2008. "Aux. Heater System Fault". Näkeekö millään laitteella tarkempia koodeja mikä vois olla rikki? Onko kellään Jyvässeudulla moista lukijaa? Torque ei näytä mitään vikakoodia.

kudunsu

Tulipas tuossa itsekkin siirryttyä VAG-leiriin -09 1.9 TDI passatin muodossa. Auton sain halvalla, koska webasto (olisiko mallia jälkiasennettu uutena, ovaali käyttöpaneeli missä ajastusmahdollisuus) ei pelannut. Tekee siis samaa kuin monella muulla tällä palstalla, eli lähtee liekki-napista päälle ja liekki katoaa itsekseen parin minuutin kuluttua. Eikä siis lämpeä. Edellinen omistaja käyttänyt webastoa piuhan nokassa vian ollessa silloin F07. Vika kuitattiin ja webasto lähti komean savupilven saattelemana lämmittämään ja pysyi päällä hetken. Sitten sammuttuaan ilmoitti, ettei saa liekkiä aikaiseksi (karstaa?).  Tuossa soittelin paikalliselle korjaamolle ja kyselin mikä olisi suositeltu toimenpide. Antoivat kolme vaihtoehtoa karkeilla hinnoilla:

Poltinpesän vaihto töineen ~450â,¬
Uuden vastaavan webaston asentaminen kokonaisuudessaan töineen ~900-1000â,¬
Uudemman mallin webaston asentamisen kokonaisuudessaan töineen ~1450â,¬

Täältä lueskeltuani tuli selville ne kaksi muuta vaihtoehtoa eli puhdistus ~0â,¬ ja uusi poltinpesä ~250â,¬.

Nyt pitäisi sitten päättää mille aletaan ja hyvää pitäisi saada aikaan kun auto tulee todennäköisesti olemaan perheessä ainakin 5 vuotta. Eli mikähän voisi olla tuo uudempi webaston malli ja olisiko se parempi vanhaan vrt? (soittamalla tietenkin selviäisi webaston malli.. ::)) Tuo uuden vastaavan webaston asennus tuntuu ainakin hölmöltä jos karstoittuminen jatkuu yhtä tiheään (puhdistus kerran vuodessa).

repomies

Ã,,h, paskat se vuodessa mitään karstoitu, ellei ajot ole parisataa metriä päiväkotiin, sitten lyhyt matka töihin ja sama takaspäin. Tuommoisessa syklissä se karstoittuu, kun se tehdasweba nippa nappa kerkiää käynnistyä kunnes heti sammutetaan ja savu nousee..

Normiweba jota ei auto itsekseen starttaile, ja jota käytetään kerralla vähintään vartti, ei karstoitu mihinkään tai ainakin se kestää vuosia. Koska sulla on autossa weban kello, voit vetäistä can-johdot poikki ja se on sillä hyvä, käytät sitä käsin tai ajastuksella silloin kun tarttee.

Omassa kinnerissä oli orggis tehdasweba vielä vuodenvaihteessa, ja se kävi yhä vaikka satunnaisesti jättikin käynnistymättä. Auto on kuitenkin syksyllä 2007 tullut tehtaan linjalta, ja kilsoja noin 110t tuossa vuodenvaihteen tienoilla. Siinä kohtaa weba oli putsausta vaille valmis, ja nyt kun se on putsattu ja lojuu tuolla varastoni työpöydällä testipenkissä, se ei savuta pätkääkään startissa.

Webaston irroitukseen passatista ei tarvita kummoista osaamista eikä erikoistyökaluja. Aikaa siihen toki palaa, ainakin ensmmäisellä kerralla. Sama pätee webaston putsaukseen, ei ole kyse rakettitieteestä.

hoomax

Samat diagnoosit sain omaan webastoon pajalla, käynnistyy mutta antaa savupilven jälkeen virheen ettei ole liekkiä.
Mistäs tuon poltinpesän saisi 250:llä?


Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy