Webasto

Aloittaja Pastori2, 12.08.11 - klo:07:40

« edellinen - seuraava »

skodamig

duuhannes : Et sitte nollannut Webaston lukitusta... :o
Ajossa: Seat LeonST 2.0 TDI 150 Style+++ ja Seat Mii 1.0 75 Style+
Menneitä: Octavia II Combi 1.4 TSI(ex) Elegance Octavia II Combi 2.0 TDI Elegance(ex) Octavia I Combi 1.9 TDI 81 kW SLX(ex)

duuhannes

En nollannut kun en osannut!  :(
2008 Passat 2.0 TDI DSG Highline

skodamig

Avaa Webaston ohjain -> Adaption -> kanavalle 42 arvo 1. Sitten nollaat vikakoodit..
Ajossa: Seat LeonST 2.0 TDI 150 Style+++ ja Seat Mii 1.0 75 Style+
Menneitä: Octavia II Combi 1.4 TSI(ex) Elegance Octavia II Combi 2.0 TDI Elegance(ex) Octavia I Combi 1.9 TDI 81 kW SLX(ex)

duuhannes

Sen tein ja ajoin webaston testit myös läpi ja kaikki webaston kapistukset päästelivät ääniä kun niitä testattiin.

Sitten laitoin webaston uudelleen päälle ja se alko pitämään sitä käynnistys meteliä.
Sitten se pukkasi konehuoneen puolelta kamalat pakokaasut (huom! pakoputkista ei tullut pakokaasua) jolloin sammutin sen.

Mitä ihmettä!
2008 Passat 2.0 TDI DSG Highline

duuhannes

Eli webasto käy sen viisi minuuttia ja sitten se sammuu.
Voiskohan siellä olla ilmaa?
2008 Passat 2.0 TDI DSG Highline

Anza

Onko minkälainen ympäristö missä käytät tai olet käyttänyt webastoa? Itsellä teki samaa, kun oli jäätulppa pakoputken päässä, kun jouduin ajamaan syvässä hangessa. Pukkas tosiaan savut konehuoneesta, ilmeisesti ennen äänenvaimentajaa ja sitten hetken päästä sammui.
VW Passat Variant Comfortline 2,0 TDI BlueMotion 81 kW, CBDC, 2009

duuhannes

Pidin autoa tallissa muutaman päivän käyttämättä ja silti ongelma pysyi.
Mietin nimittäin itsekkin tätä että olisko joku tukossa tai jäässä.
2008 Passat 2.0 TDI DSG Highline

Enhancer

Niin siis ymmärsinkö oikein, että oletit että savun pitäisi tulla auton pakoputkesta, ja se tulikin konehuoneesta? Siellä konehuoneessa sen Webaston oma pakoputki on.

Jos lämmitin käy 5 minuuttia, ja sammuu, oletko koittanut tapahtuuko sama jos auto on käynnissä? Tämä kertoisi vesipumppuviasta, ja toisaalta poissulkee matalan akkujännitteen.

Toki voit käyttää lämmitintä paisuntasäiliön korkki auki ja puristella samalla vesiletkuja jos epäilet että siellä ilmaa voisi olla.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

TTIVW

Mahtavia vehkeitä nuo webastot;

Käytin omaani juuri huollossa (Jossain kohtaa näytti W:n kellotaulussa vikaa F32, liikkeessä todettiin että webaston kiertovesipumppu on rikki). Eipä siinä mitään. Palvelu oli hyvää ja sain vielä autonkin lainalle liikkeestä päiväksi. Mutta kas kas. Tässä laina-autossa oli myös webasto sökö...(koodilla F07). Palautin auton samalla kun hain omani pois huollosta ja kohteliaana ilmoitin laina-autossa ilmenneestä webastoviasta. Heti kun sain oman autoni avaimet tiskiltä, kuittasin laskun ja menin testaamaan korjattua webastoa. Toimii ja pöhisee kuin nuori varsa laitumella!
Tänä aamuna; olin asettanut kello-ohjauksen, jotta munat ei olisi huurteessa kun pakkastakin oli -17C. Näin jo kaukaa, että auton ikkunat on jäässä ja pihalla hiljaista... Tällä kertaa vikakoodia F03 :(

Ajaessa kyllä käynnistyi mutta onkohan kokemusta kellään tuosta nollakolmosesta?
Jos pakko on joku valita niin se on VAG. Meni sitten syteen tai saveen.. Kun kerran on pienenä aivopesty, niin pinttyneitä mielikuvia on vaikea jälkeenpäin muuttaa.

VW Passat variant lux -08 1.9tdi

Enskal

Lainaus käyttäjältä: TTIVW - 24.01.14 - klo:07:46
Tällä kertaa vikakoodia F03 :(

Ajaessa kyllä käynnistyi mutta onkohan kokemusta kellään tuosta nollakolmosesta?

F03 = Ali- tai ylijännite.

duuhannes

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 22.01.14 - klo:19:29
Niin siis ymmärsinkö oikein, että oletit että savun pitäisi tulla auton pakoputkesta, ja se tulikin konehuoneesta? Siellä konehuoneessa sen Webaston oma pakoputki on.

Jos lämmitin käy 5 minuuttia, ja sammuu, oletko koittanut tapahtuuko sama jos auto on käynnissä? Tämä kertoisi vesipumppuviasta, ja toisaalta poissulkee matalan akkujännitteen.

Toki voit käyttää lämmitintä paisuntasäiliön korkki auki ja puristella samalla vesiletkuja jos epäilet että siellä ilmaa voisi olla.

Juu niin luulin, että sen kuuluisi tulla pakoputkesta. VCDS:llä ajoin tuota vesipumppu testiä ja kyllä se ainakin kuullosti toimivalta. Tosin en tiedä miltä sen pitäisi toimivana kuullostaa, mutta ääniä kuului. :)

Kyllä sama tapahtuu auton ollessa käynnissä.

Mitähänä tuollaisen vesimpumpun uusiminen maksaa suunnilleen?
2008 Passat 2.0 TDI DSG Highline

VAGkilainen

Lainaus käyttäjältä: duuhannes - 24.01.14 - klo:12:57
Juu niin luulin, että sen kuuluisi tulla pakoputkesta. VCDS:llä ajoin tuota vesipumppu testiä ja kyllä se ainakin kuullosti toimivalta. Tosin en tiedä miltä sen pitäisi toimivana kuullostaa, mutta ääniä kuului. :)

Kyllä sama tapahtuu auton ollessa käynnissä.

Mitähänä tuollaisen vesimpumpun uusiminen maksaa suunnilleen?
Kahteen vagkineeseen vaihdettu vesipumppu tässä vuodenvaihteen tienoilla, hinta n. 140â,¬ /kipale. Ei jaksanu netistä selailla, nämä oli lähikorjaamon hommaamia. Eri mallien hinnat vaihtelee...
http://www.ebay.de/itm/Original-VW-Wasserpumpe-Webasto-Heizung-Touran-Tiguan-Golf-Passat-V55-Pumpe-GLY-/380589482342
Ei matka tapa vaan vauhti. Pätee liikuntaan ja autoiluun.

Skoda Octavia Combi 2,0 TDI 184 4x4 RS

loota II

Moro.
Miten varma toiminen tuo pasuunan vepasto pitäs olla?
Paskamainen ku ei saletisti lähe käyntiin.
Alkuperänen "aytomaatti"laitos kellolla ja kakella.
Lokakuussa vaihettu palopesä ja eile aamulla uus vikakoodi 3.vissiin tarkottaa yli-tai alijännite.
Vois vinkua vielä takuuseen jos olis tietoa mitä..

VAGkilainen

Lainaus käyttäjältä: loota II - 24.01.14 - klo:22:39
Moro.
Miten varma toiminen tuo pasuunan vepasto pitäs olla?
Paskamainen ku ei saletisti lähe käyntiin.
Alkuperänen "aytomaatti"laitos kellolla ja kakella.
Lokakuussa vaihettu palopesä ja eile aamulla uus vikakoodi 3.vissiin tarkottaa yli-tai alijännite.
Vois vinkua vielä takuuseen jos olis tietoa mitä..
Alijännite => akku alijännitteellä ja automatiikka estää weban kuluttamasta viimesiäkin virtoja loppuun. Eli mittaamaan akun jännitteet ensin / lataamaan.
Ei matka tapa vaan vauhti. Pätee liikuntaan ja autoiluun.

Skoda Octavia Combi 2,0 TDI 184 4x4 RS

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: loota II - 24.01.14 - klo:22:39
Moro.
Miten varma toiminen tuo pasuunan vepasto pitäs olla?
Paskamainen ku ei saletisti lähe käyntiin.
Alkuperänen "aytomaatti"laitos kellolla ja kakella.
Lokakuussa vaihettu palopesä ja eile aamulla uus vikakoodi 3.vissiin tarkottaa yli-tai alijännite.
Vois vinkua vielä takuuseen jos olis tietoa mitä..
Jos ei akku ole näillä keleillä vähintään sen 2h päivässä latauksessa, ei tarvitse vikaa sen kauempaa etsiä.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Mtyy

Jokin ylläpitolaturi on enemmän kuin suotava. Itselläni on Ctekin laturi kytkettynä autossa sisätilanlämmittimen pistokkeeseen ja sieltä sitten syöttö akulle. Virran se saa lohkolämmittimen johdosta, itse lämmitin on irroitetu. Näin virtaa riittää joka aamu webaston pyörittämiseen. Halpa ja hyvä ratkaisu.

Jos olette tuollaista pikkulaturia ostamassa ja ajatuksena kytkeä kuten minulla, eli toimimaan automaattisesti, olkaa tarkkoja että se tosiaan lähtee lataamaan itsestaan saadessaan 240V. Kaikki laturit eivät site tee!
Itse lääkitty CR-V 140hp/340Nm -> 180hp/400Nm+DPF OFF / OULU
Vikakoodien luku ja tehonlisäykset
Yhteydenotot: pm / @ / www / puh

pela

Lainaus käyttäjältä: loota II - 24.01.14 - klo:22:39
Moro.
Miten varma toiminen tuo pasuunan vepasto pitäs olla?
Paskamainen ku ei saletisti lähe käyntiin.
Alkuperänen "aytomaatti"laitos kellolla ja kakella.
Lokakuussa vaihettu palopesä ja eile aamulla uus vikakoodi 3.vissiin tarkottaa yli-tai alijännite.
Vois vinkua vielä takuuseen jos olis tietoa mitä..

Ei ole kovin kaksinen peli:palopesät kestää kovemmassa käytössä sen 2 talvea ja on kranttu alijännitteelle. Jotenkin sen kanssa pärjää jos on kunnon verkkoverkkolaturi esim 10A Defa .Henkisesti voi varautua siihen että -25C jälkeen ei yleensä toimi mutta voi joskus toimiakin. Kunnon akku on kaikki kaikessa.

loota II

Joo.skodassa oli jälkiasennettu weba ja siitä ei tarvinnu arpoa lähteekö kellolla vai ei.
Kyllä tuoki toisella lähtee, jääpi vain 5min lämmityksellä kohtuu kylmäksi..
Akkuki uusittu marraskuussa.
Siksi tuo jännitevika vähä hämää.

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: loota II - 25.01.14 - klo:10:55
Joo.skodassa oli jälkiasennettu weba ja siitä ei tarvinnu arpoa lähteekö kellolla vai ei.
Kyllä tuoki toisella lähtee, jääpi vain 5min lämmityksellä kohtuu kylmäksi..
Akkuki uusittu marraskuussa.
Siksi tuo jännitevika vähä hämää.
Ilman ulkoista latausta se uudenkarhea akku tyhjenee ihan siinä missä vanhakin.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

VAGkilainen

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 26.01.14 - klo:01:12
Ilman ulkoista latausta se uudenkarhea akku tyhjenee ihan siinä missä vanhakin.
Ajomatka vaikuttaa ehtiikö ladata ja pakkanen myös siihen ottaako akku virtaa sisään.
Laitapa tuohon yläosassaolevaan hakuun sana webasto, löytyy paljon juttua
Ei matka tapa vaan vauhti. Pätee liikuntaan ja autoiluun.

Skoda Octavia Combi 2,0 TDI 184 4x4 RS

loota II

Ei oikein vastaa tarkotusta alkaa latureita virittelemään.
Nii ja lokilämmitintä ei ole, eikä ollu etellisessäkään.
Ajomatkaa on työhön 120kilsaa sivu.
Tuntus vain, että vähintään yhtähyvin tuon luulis pelaavan.ku etellisessäki..

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: loota II - 26.01.14 - klo:21:21
Ei oikein vastaa tarkotusta alkaa latureita virittelemään.
Nii ja lokilämmitintä ei ole, eikä ollu etellisessäkään.
Ajomatkaa on työhön 120kilsaa sivu.
Tuntus vain, että vähintään yhtähyvin tuon luulis pelaavan.ku etellisessäki..
Sulla toki tulee ajomatkaa sen verran paljon, että terve akku latautuu, mutta auton laturilla et akkua täyteen saa.

Alijännite kun on vikakoodi, se tarkoittaa sitä että nykyinen akku on valmis, joten akkukaupoille, ja jos sieltä kaupoilta haluat jatkossa pois pysyä niin laitat autoon sen ulkoisen laturin.

Vastaa se nyt sitten tarkoitusta tai ei, perinteinen akku missä on vedet sisällä ei kestä webastokäyttöä eli purkamista ja lataamista määräänsä pidempään.

AGM-akku kestää webastorääkkiä paremmin, mutta latautuu varsinkin kylmässä auton omalla laturilla vielä huonommin.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Taky

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 27.01.14 - klo:00:52
Sulla toki tulee ajomatkaa sen verran paljon, että terve akku latautuu, mutta auton laturilla et akkua täyteen saa.

Ahaa, eli siis n ajopäivän jälkeen akku on tyhjä - pakko olla jos akkua ei siis saa ladattua auton laturilla täytteen?
Vai miksi auton laturi jättäisi latauksen puolitiehen - vaikkapa 80-90%:tiin?
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

loota II

Kyllä akku kunnossa on.
Jaksaa lähteä 25pakkasesta käyntiin ilman tuota "varmaa"lämmittimen tapaista.
Ja pyörittää nätisti aina.
Tässä vain tulee tunne, että jälkiasennettu on varmempi/parempi.
Ennen kaikkea varmempi.

osmomn

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 27.01.14 - klo:00:52

AGM-akku kestää webastorääkkiä paremmin, mutta latautuu varsinkin kylmässä auton omalla laturilla vielä huonommin.

Eikö AGM toimikkaan pakkaskeleillä paremmin kuin normiakku latauksen suhteen? Onko tästä jossain faktaa mustaa valkosella?

Tälläkin foorumilla asiasta on kahta mielipidettä: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=8340.msg201302#msg201302


Enhancer

Lainaus käyttäjältä: Taky - 27.01.14 - klo:09:30
Ahaa, eli siis n ajopäivän jälkeen akku on tyhjä - pakko olla jos akkua ei siis saa ladattua auton laturilla täytteen?
Vai miksi auton laturi jättäisi latauksen puolitiehen - vaikkapa 80-90%:tiin?
Juuri näin sanoinkin, että se akku on tyhjä. Eiku. Siksi se auton laturi jättää latauksen puolitiehen, että siinä on lämpötilakompensoitu lataussäädin. VAG-konsernilla lataa lämpötilasta riippuen 13.5V-14.5V jännitteellä, ja riippuvainen siis laturin lämpötilasta, ei ulkolämpötilasta tai akun lämpötilasta. Tuo kyseinen, omien kokemusten perusteella talvikelissä noin 14V jännite ei riitä akkua täyteen lataamaan, ainakaan 130km ajosuoritteella jos lähtötilanne on se että akku on kovin vajaa.


Lainaus käyttäjältä: osmomn - 27.01.14 - klo:11:51
Eikö AGM toimikkaan pakkaskeleillä paremmin kuin normiakku latauksen suhteen? Onko tästä jossain faktaa mustaa valkosella?

Tälläkin foorumilla asiasta on kahta mielipidettä: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=8340.msg201302#msg201302
Tuo huonompi latautuminen kylmässä johtuu siitä, että tavallinen vesiakku lämpenee latautuessaan hieman, kun taas AGM-akku ei lämpene. Kaivelen jostain vielä akkuvertailun jossa tähän kyseiseen ominaisuuteen on kiinnitetty huomiota. Virran luovutuskyvyn suhteen AGM on huomattavasti parempi eli starttiakkuna AGM on erinomainen, webastokäytössä hyöty tulee paremmasta purkauskestävyydestä syklisessä käytössä.

Tuossa erään AGM-valmistajan näkemys latausjännitteistä eri lämpötiloissa, näet varmaan taulukosta itsekin että liikutaan hieman eri lukemissa kuin perinteisissä akuissa:

http://cdn.freshdesk.com/data/helpdesk/attachments/production/5966712/original/AGMcharge.jpg?1369332706
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

duuhannes

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 22.01.14 - klo:19:29
Niin siis ymmärsinkö oikein, että oletit että savun pitäisi tulla auton pakoputkesta, ja se tulikin konehuoneesta? Siellä konehuoneessa sen Webaston oma pakoputki on.

Jos lämmitin käy 5 minuuttia, ja sammuu, oletko koittanut tapahtuuko sama jos auto on käynnissä? Tämä kertoisi vesipumppuviasta, ja toisaalta poissulkee matalan akkujännitteen.

Toki voit käyttää lämmitintä paisuntasäiliön korkki auki ja puristella samalla vesiletkuja jos epäilet että siellä ilmaa voisi olla.

Missäköhän tuo paisuntasäiliön korkki on ja miltä se näyttää?
Myös vesiletkujen sijainti ja ulkonäkö olis hyvä tieto! :)
2008 Passat 2.0 TDI DSG Highline

ram1

Lainaus käyttäjältä: duuhannes - 28.01.14 - klo:22:51
Missäköhän tuo paisuntasäiliön korkki on ja miltä se näyttää?
Myös vesiletkujen sijainti ja ulkonäkö olis hyvä tieto! :)
Sininen korkki joka kierrettävä.Yleensä pissapojan vieressä.Luultavast siinä lukee OG1.Sinne lisätään jäähdytysneste.Myös rajat min/max.Neste purppuraa abaut.Pitäs löytyy.Muut korkit piilommassa.Vesiletkuja voit etsiä siitä samasta säiliöstä lähteviä/tulevia.Syylarille menevä iso.Syylari keulassa oleva iso möhkäle. :D
Auttokohan..
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

osmomn

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 27.01.14 - klo:13:29

Tuo huonompi latautuminen kylmässä johtuu siitä, että tavallinen vesiakku lämpenee latautuessaan hieman, kun taas AGM-akku ei lämpene. Kaivelen jostain vielä akkuvertailun jossa tähän kyseiseen ominaisuuteen on kiinnitetty huomiota. Virran luovutuskyvyn suhteen AGM on huomattavasti parempi eli starttiakkuna AGM on erinomainen, webastokäytössä hyöty tulee paremmasta purkauskestävyydestä syklisessä käytössä.

Tuossa erään AGM-valmistajan näkemys latausjännitteistä eri lämpötiloissa, näet varmaan taulukosta itsekin että liikutaan hieman eri lukemissa kuin perinteisissä akuissa:

http://cdn.freshdesk.com/data/helpdesk/attachments/production/5966712/original/AGMcharge.jpg?1369332706

AGM-akuista sanotaan hyvän starttivirran johtuvan akun pienestä sisäisestä vastuksesta. Luulisi tämän pienen sisäisen vastuksen aiheuttavan myös suuren latausvirran, ainakin ohmin lain mukaan.

Itsellä on ollut Boschin AGM reilun vuoden webastokäytössä. Kovilla pakkasilla olen huudattanut webastoa reilun puoli tuntia ja sen jälkeen puolen tunnin työmatka. Vielä ei ole virta loppunut kesken vaikken ole akkulaturia käyttänyt.

Akun mukana tulleessa ohjevihkosessa mainittiin latauksesta vain, että max. latausjännite 14,8 V.

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: osmomn - 29.01.14 - klo:09:43
AGM-akuista sanotaan hyvän starttivirran johtuvan akun pienestä sisäisestä vastuksesta. Luulisi tämän pienen sisäisen vastuksen aiheuttavan myös suuren latausvirran, ainakin ohmin lain mukaan.

Itsellä on ollut Boschin AGM reilun vuoden webastokäytössä. Kovilla pakkasilla olen huudattanut webastoa reilun puoli tuntia ja sen jälkeen puolen tunnin työmatka. Vielä ei ole virta loppunut kesken vaikken ole akkulaturia käyttänyt.

Akun mukana tulleessa ohjevihkosessa mainittiin latauksesta vain, että max. latausjännite 14,8 V.
Juuri näin kuten sanoitkin, pieni resistanssi = suuri virta, niin sisään kuin uloskin. Ongelmana on se lämpötila, eli resistanssin kasvaessa kylmänä ei tuosta pienestä sisäisestä vastuksesta johtuen tapahdu lämpenemistä, toisin kuin perinteisessä lyijykennoakussa.

Tee huviksesi testi, aja akkufirman pihaan, pidä lämmitintä 30min päällä ja tuon jälkeen rasitustesti akulle. Väitän että reilu puolillaan on varaustila, joka sinällään hyvällä akulla riittää kyllä starttiin yms. mutta ei tiedä hyvää akun käyttöiän kannalta. Näinhän se toisaalta on, että muulla ei ole väliä niin kauan kuin kalusto lähtee avaimesta käyntiin.

Sattumalta sain kaverilta eilen "rikkinäisen" takuuvaihdosta jääneen Optima Red Topin. Tuossa ilmoitetaan 815 CCA (EN) kylmäkäynnistysvirtaa, ja tuon yksilön napajännite oli 12.35V, digitesteri näytti 510CCA. Laitoin tuon kiinni Ctek MXS10 -laturiin, ja lumihiutaletilassa tuo näytti että akku on täynnä eikä suostunut lataamaan. Jännitemittaria samalla katsoen jännite nousi salamannopeasti vajaaseen 15V jonka jälkeen lataus loppui. Vaihdoin kehiin elvytyksen jolloin jännite nousi hitaasti vajaaseen 16V jolloin akkuun alkoi vasta mennä virtaa sisään. Aamulla laitoin elvytyksen uudelleen, ja jännite nousi enää 15.3 tasolle, eli latautumaan se sitten lähti. Pitää tänään myöhemmin vielä kuormitustestata tuo uudelleen.

Tuo kuitenkin kuvastaa juuri sitä, mitä olen yrittänyt esiin tuoda, että autossa oleva tyhmä laturi ei pysty akkua täynnä pitämään, ja sitten kun akku tarpeeksi vajuu, ei akku ota enää perusjännitteellä virtaa vastaan etenkään kylmässä.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy