Park Assist - käyttääkö joku aidosti?

Aloittaja XUE, 08.08.11 - klo:21:19

« edellinen - seuraava »

XUE

itselläni on Park Assist -pysäköintiavustin 1.0-version, mutta todella harvoin
tulee käytettyä ihan aidossa tilanteessa. Joskus ihan testi/leikkimielellä sitä käytän
mutta taskuun menee ihan selkäytimestä muuten.

Käyttääkö joku ihan oikeasti park assist-avustinta käytännössä?
VW Passat Sedan 1.4TSI DSG R-line vm2013

VW Passat Variant 1.8TSI DSG R-line vm2010
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=6097.0

ePa

mla

Jatkuvasti. Vähän väliä pitää parkkeerata taskuun keskustassa niin käy nopeammin tuolla. Usein paikka on niin ahdas etten itse olisi edes siihen lähtenyt yrittämään, vaan etsinyt tilavamman paikan. Toki se onnistui ilman tuotakin ja en sitä rahalla olisi erikseen ostanut autooni, niin ja joo no kolmannesta se puuttuukin. Mutta kun se autossa on niin kyllä sitä viitsii käyttääkin - en koe kärsiväni siitä henkisestikään jos uskalla sitä käyttää :)

Se missä tuo auttaa itse asiassa aika paljon on vasemmalle taskuun peruutusta. Se tuntuu jotenkin vaikealta kun aina mukamas tekee sen oikealle puolelle - ei siinä pitäisi olla eroa, mutta on vain. Kapeilla yksisuuntaisilla tuotakin tullut koitettua :)
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

jni

Käytän. On taskuparkkeeraus todella helpppoa ja kun sen makuun on tottunut ei voi olla ilman. Etu on ainakin itselläni siinä, että assistentin avulla auton saa parkkiin pienempään tilaan mihin itse alkaisi yrittämään. Lisäksi tuossa mla:n mainitsemassa vasemmalle parkkeerauksessa laite on ehdoton.
Ajossa: Skoda Enyaq 80 125 Edition iV
Ex M-B E 250 T 4Matic Elegance
Ex Suzuki Swift 1.2 VVT GL 5D
Ex Volvo XC60 2.4D AWD Geartronic Momentum
Ex Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D EXE
Ex VAG:t:
2 x Skoda Kodiaq
4 x Skoda Superb
4 x Skoda Octavia
1 x Skoda Felicia
1 x Seat Ibiza

Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

Rauska

Mullakin oli tuo siinä edellisessä A3:ssa ja ihan mukava feature  ;D tuli käytettyä. Ja esiteltyä  ;D ;D ;D
NYX RS E-Tron Gt 2022
EX E-Tron Sportback Progres Plus 55 quattro 2022
EX Audi e Tron GT 2021
EX A3  A3 Sportback TFSI mild hybrid 110 kW
EX A4 Avant 2016 2.0 TFSI Quattro
Ex A4 Avant 2.0 TFSI q 2015
Ex A3 SB 1.8 q Business Sport S-Tronic -13
EX A5 SB 2.0T q business -10.
Ex A3 1.4 T s-tronic -09.

Markku J

Pari kertaa testasin Passat CC:ssä, mutta systeemi ei luonut tarpeeksi luottamusta, jotta olisin käyttänyt sitä. Käytön puutetta siis. Varmaan on hyvä laite, kun oppii tuntemaan sen rajat ja luottamaan siihen.

Arcca

Häpeä tunnustaa etten ole edes kokeillut sitä, ja CC on ollut alla 1v ja 10kk / 48tkm...  ::)
Suurin syy ettei ajoympäristössäni ole juuri tarvetta tuon tyyppiselle parkkeeramiselle.
P-le, pitäis sitä edes koittaa toimiiko se ennenkuin takuu loppuu...
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

psssst

Yleensä kaverit haluaa testata tai sitten nähdä demon parkkiassistentista.

2.0:ssa talliperuutus ei mene koskaan vekslaamatta - en käytä.
Taskuparkki sen sijaan toimii mainiosti - ei silti tule käytettyä...

Mikäli se Ritari Ã,,ssä -theme alkaisi soida automaattisesti niin ehkäpä käyttäisin enemmän :)

Paavali

Käytin kerran. En viitsi toista kertaa, kun tulee niin kalliiksi ;D
No ei se kalliiksi tullut, mutta kolhasin kevyesti takana ollutta autoa, kun seurasin niin tarkkana näytössä olevaa peruutuskäskyä, enkä oikeasti katsonut kuinka lähellä se auto siellä on ::)

Arcca

Lainaus käyttäjältä: Paavali - 09.08.11 - klo:07:55
Käytin kerran. En viitsi toista kertaa, kun tulee niin kalliiksi ;D
No ei se kalliiksi tullut, mutta kolhasin kevyesti takana ollutta autoa, kun seurasin niin tarkkana näytössä olevaa peruutuskäskyä, enkä oikeasti katsonut kuinka lähellä se auto siellä on ::)

Kumman vika kolhaisu oli, kuskin vai assistin?
Nimim. uskaltaakohan tuota edes kokeilla
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Paavali

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 09.08.11 - klo:08:00
Kumman vika kolhaisu oli, kuskin vai assistin?
No eiköhän se ole selvää että kuskin..

XUE

ihan totta tuo yksisuuntaisella kadulla vasemmalle taskuun parkkeeraus,
se on jotenkin aina hieman "outoa" kun oikealle menee varmaan 99% kadunvarsi pysäköinnistä.
Enpä ole ajatellut mutta seuraavaksi kokeillaan siis vasemmalle  :D

Toimiiko se ruutuun pysäköinti niissä uusissa versioissa?
VW Passat Sedan 1.4TSI DSG R-line vm2013

VW Passat Variant 1.8TSI DSG R-line vm2010
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=6097.0

savolaiskollega

Edellisellä suuperilla kerran testasin, en ole sen jälkeen tarvinnut..... ;)

JeanC

Isännän Superbilla testimielessä kokeillut. Kaverit tota on kans ihmetelly.

Touran Park Assist
Paras  :D

jni

Tässä hieman kotimaista mallia, vaikka aika varman päälle ottavatkin.

http://www.youtube.com/watch?v=rdtRHgA67Ls
Ajossa: Skoda Enyaq 80 125 Edition iV
Ex M-B E 250 T 4Matic Elegance
Ex Suzuki Swift 1.2 VVT GL 5D
Ex Volvo XC60 2.4D AWD Geartronic Momentum
Ex Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D EXE
Ex VAG:t:
2 x Skoda Kodiaq
4 x Skoda Superb
4 x Skoda Octavia
1 x Skoda Felicia
1 x Seat Ibiza

Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

RTWteam

Lainaus käyttäjältä: XUE - 09.08.11 - klo:10:42
ihan totta tuo yksisuuntaisella kadulla vasemmalle taskuun parkkeeraus,
se on jotenkin aina hieman "outoa" kun oikealle menee varmaan 99% kadunvarsi pysäköinnistä.
Enpä ole ajatellut mutta seuraavaksi kokeillaan siis vasemmalle  :D

Toimiiko se ruutuun pysäköinti niissä uusissa versioissa?

OT: Eipä ole tullut ikinä vetäistyä taskuun vasemmalle.  :P Täytyy joku kerta kokeilla ihan vain huvinvuoksi.

Panze

Ehkä n. viisi kertaa olen tosissani käyttänyt kaksi vuotta kestäneen CC urani aikana ja saman verran demonnut kavereille. Hyvinhän tuo toimii ja tosi näppärä, jos sille olisi käyttöä eli, jos parkkeeraisi usein keskustassa. :)

Reizca

On tuo vähän kyseenalainen järjestelmä, kerran piti keskeyttää kun ei huomioinut seinää vierellä ja tuumasi peilinkuoresta tulla entinen. Aina ei tunnu huomaavan tilaa vaikka hitaasti ajelee. Ehkä tarttee vielä reeniä.

samppa69

Toistaiseksi pää kääntyy vielä sen verran, ettei moista toimintoa tarvitse. ;D

_Mikko_

Lainaus käyttäjältä: samppa69 - 24.08.11 - klo:15:23
Toistaiseksi pää kääntyy vielä sen verran, ettei moista toimintoa tarvitse. ;D

Eipä sitä päätä paljoa tarvi kääntää perutellessa. Silmäkulmasta peiliin vilkuilu riittää  ;)

VAG!

Itse käytän nykyään erittäin usein, varsinkin ahtaampiin koloihin, jos takana on autojono. Vetää paljon nopeammin taskuun kuin itse kääntämällä. Ennen assistenttia olin kyllä taskuihin peruutellut jo 20 vuotta, mutta on se silti minua etevämpi.

Pitää muistaa se, että pysäköintiassistentin tehokas hyödyntäminen vaatii hiukan tottumista. Esimerkiksi noissa youtubeissa homma on uskomatonta nysväämistä ja kyseessä lienee koeajoauto täysin kokemattomalla assistentin käyttäjällä. Luultavasti yleisin "virhe" mitä assistentin kanssa tehdään on se, että ei malteta ajaa riittävän pitkälle taskun ohi.

Rauhallisemmissa paikoissa tulee kyllä välillä itsekin veivattua, jotta ei pääse taidot unohtumaan ;)

qwe

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 25.08.11 - klo:12:35
Itse käytän nykyään erittäin usein, varsinkin ahtaampiin koloihin, jos takana on autojono. Vetää paljon nopeammin taskuun kuin itse kääntämällä. Ennen assistenttia olin kyllä taskuihin peruutellut jo 20 vuotta, mutta on se silti minua etevämpi.

Pitää muistaa se, että pysäköintiassistentin tehokas hyödyntäminen vaatii hiukan tottumista. Esimerkiksi noissa youtubeissa homma on uskomatonta nysväämistä ja kyseessä lienee koeajoauto täysin kokemattomalla assistentin käyttäjällä. Luultavasti yleisin "virhe" mitä assistentin kanssa tehdään on se, että ei malteta ajaa riittävän pitkälle taskun ohi.

Rauhallisemmissa paikoissa tulee kyllä välillä itsekin veivattua, jotta ei pääse taidot unohtumaan ;)

+1
Golf 4-motion
Tiguan 4-motion ex.
Q5

HAL9000

Vasemmalle puolelle joo. Oikealle - silloinkun on joku kyydissä.  ;D ;D Kyllä mä paremmin taskuun peruutan kuin se, mutten yhtä näyttävästi... Mulla muuten tuohon Golfin Park Assistiin pitäisi sisältyä alas kääntyvä oikean puolen sivupeili. Ei se kyllä kertaakaan ole mihinkään kääntynyt, pitääkö se jotenkin aktivoida??
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

Blueroan

Kääntyykö sinulla peili alas, kun pistät peruutusvaihteen päälle? Ainakin sitä voi säätää (eli kuinka alas se näyttää), kun vaan muistaisin miten...ja sen säädön saa avainkohtaisesti säädettyä. En kyllä muista, kääntyykö meidän pirssissa peili alas park assist-toiminnossa, pitääpä kokeilla.
Seat Leon ST Style 1.2 TSI DSG nevada white
Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4X4 Sportline

VAG!

Lainaus käyttäjältä: HAL9000 - 31.10.11 - klo:15:29
Ei se kyllä kertaakaan ole mihinkään kääntynyt, pitääkö se jotenkin aktivoida??

Itäautossa pitää olla peilin säätönuppi asennossa R, jotta peili kääntyy peruuttaessa. Olisiko puolipremiumissa sama juttu? Ja kääntymisen määrää voi säätää, mutta en minäkään muista miten.

RoccoScientist

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 31.10.11 - klo:16:22
Itäautossa pitää olla peilin säätönuppi asennossa R, jotta peili kääntyy peruuttaessa. Olisiko puolipremiumissa sama juttu? Ja kääntymisen määrää voi säätää, mutta en minäkään muista miten.

Klonkswagenissa sama juttu. Se mihin asentoon peili kääntyy, asetetaan muistaakseni laittamalla pakki päälle nupin ollessa R-asennossa, jolloin peili lähtee kääntymään. Kun peili on kääntynyt sen verran kuin se nyt sattuu kääntymään, väännellään se säätönupilla haluttuun asentoon. Tuon jälkeen peilin pitäisi kääntyä tuohon asetettuun asentoon aina kun pakin heittää päälle ja säätönuppi on R-asennossa.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

Automaattori

Alussa en käyttänyt, nykyään kun assistantin olemassaolon muistaa, niin käytän aina kun on taskuparkin paikka ja molemmille puolille. Skodassa pitää olla vilkku vasemmalle jotta suostuu vasemmalle puolelle parkkeraamaan. En tiedä mikä versio mulla on, mutta yhtään epäonnistunutta parkkeerausta ei ole tullut jos parkissa on katukivetys reunalla. Ilman katukivetystä esim. tien reunalle parkkeeratessa kannattaa olla tarkkana. Ihme rattimies pitää olla jos päihittää assistantin tiukoissa kaupunkiparkeissa. Laite on ehdottomasti hintansa arvoinen. Alussa kannattaa ottaa hieman varovaisemmin kuten Kukkanen jo aiemmin mainitsi, sillä niin uskomattoman pieniin rakoihin laite auton pistää että jo pelkästään se hirvittää. Siihen kuitenkin tottuu nopeasti ja kun luottamus on tullut niin luulen että seuraavassakin autossasi on assistantti.

Golfauto

En oo uskaltanut testata. Ei oo varaa antaa jonkun 1-0-1-1-1-0 älyisen ohjelman rutata autoa ;)

Automaattori

Lainaus käyttäjältä: Golfauto - 31.10.11 - klo:19:01
En oo uskaltanut testata. Ei oo varaa antaa jonkun 1-0-1-1-1-0 älyisen ohjelman rutata autoa ;)

Ei se ruttaa, voit ajaa vaikka kuinka hiljaa ja aina voit itse jarruttaa jos menee usko  ;) Perussääntö on kuitenkin ettei rattiin eikä jarruun kosketa ennen kuin assistantti antaa luvan. Ainahan voi aloittaa harjoittelun isommasta ruudusta hiljaisena aikana. Sunnuntaiaamuna on hyvä leikkiä kaupungilla parkkeeraamista  ;D

mla

Ei se 'ohjelma' autoa ruttaa vaan kuljettaja. Ei auto tee mitään ellei kuljettaja sen anna, kuljettaja edelleen kontrolloi autoa, vaikka avustinta käyttäisi :)
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy