Audi A6 C7 kokemukset

Aloittaja nemos, 17.07.11 - klo:21:26

« edellinen - seuraava »

Markku J

OK, kiitos tiedosta !

Tuohon SKU:n kuvaan viitaten minulle muistaakseni tulee varoitus käsijarrun päälläolosta. Sekin menee nykyään automaattisesti aina päälle autoa sammuttaessa. Ennen ei minusta mennyt (siis ex-A7:ssa).

Quattroll nyt

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 17.01.13 - klo:18:39
OK, kiitos tiedosta !

Tuohon SKU:n kuvaan viitaten minulle muistaakseni tulee varoitus käsijarrun päälläolosta. Sekin menee nykyään automaattisesti aina päälle autoa sammuttaessa. Ennen ei minusta mennyt (siis ex-A7:ssa).

Menee kyllä, ainakin jos on aut.pys.jarru ollut päällä aktivoituna ennen sitä.
Itsellä jos sen poistaa ennen sammuttamista, ei mene sähk.seisontajarru automaattisesti päälle. Pitää itse laittaa jos haluaa sen päälle.

Pekka T

Lainaus käyttäjältä: Quattroll nyt - 17.01.13 - klo:19:07
Menee kyllä, ainakin jos on aut.pys.jarru ollut päällä aktivoituna ennen sitä.
Itsellä jos sen poistaa ennen sammuttamista, ei mene sähk.seisontajarru automaattisesti päälle. Pitää itse laittaa jos haluaa sen päälle.

Autosi on siis sitä vanhaa hyvää tekniikkaa sisältävä joka on valmistettu ennen kesäkuuta 2012?  ;)
Noin se meidänkin A6:ssa toimii, sen käyttöönotto 04/12.
Audi e-tron 55 quattro -20
BMW 328 i xDrive -13

Nalle

Onko mahdollista aktivoida myös moottorinlämmitysoptio tuosta tehdasasenteisesta seisontalämmitys varusteesta, joka ilmeisesti kuuluu vakiona nyt myös etuvetoisiin malleihin.
Jostain muistan lukeneeni, että olisi teknisesti mahdollista, mutta tekeekö muutoksen Audi-liike pyynnöstä esim.
ennen luovutusta vai pitääkö käyttää jollain muulla pajalla?

Markku J

Tämä muutos on ollut tähän saakka "mahdotonta", mutta omaa autoa hakiessani 2 viikkoa sitten myyjä kertoi, että sitä yritetään saada ratkaistua maahantuonnin toimesta. Ja toisessa A6 ketjussa tänään jo kuultiin, että Lahden Laakkonen on luvannut tuon muutoksen tehdä. Joten lienee nyt jo mahdollista. Pitää itsekin kysyä tuota Airportista.

Nalle

Se olisi hienoa jos myös moottori lämpenisi, muuten tuntuu aika turhalta varusteelta.
Eikä tarvitsisi hankkia mitään erillistä lämmitintä, jos tuo onnistuisi.
Ehkä akkulaturi voisi olla paikallaan, jää nähtäväksi, kun en ole autoa vielä edes tilannut....

Markku J

Kylmältä aamulta pari havaintoa lämpötilan oltua tasan -20 astetta auton mittarissa.

Samoin, kuin A7:ssa tulee A6:een kierroslukumittarin varoituskehälle vain 2 lediä lisää punaista kylmällä kelillä. Eli punainen alue alkaa kylmällä koneella 4400 rpm kohdalla. Lämpimällä koneella 2 lediä sammuu, ja raja nousee 4800 rpm:n. Tuntuisi hurjalta repäistä jääkylmällä koneella tuollaiset kierrokset. Miksi ei tuo kehä voisi näyttää vaikka keltaisella värillä varoitusta jostain 2800 rpm alkaen. Nykyisellään tuolla, sinällään hienolla oivalluksella ei ole minkäänlaista merkitystä. Ihan samanlainen, erittäin rajallinen liikealue oli E60 520dA Bemarissa, jossa kierrosvaroittimen kehä mekaanisesti kiertyi koneen lämmön mukaan.

Webasto vaikuttanee aika nopeasti myös moottorin lämpöihin startin jälkeen, koska eka punainen kierrosvaroittimen ledi sammui jo parin minuutin kuluttua, ja toinenkin jossain 4 min ajon jälkeen. Jäähdytysnesteen lämpömittarin toinen ledi syttyi n 5 km ajettuani ja täydet lämmöt (90 astetta) vaativat rauhallista 80 kmh ajoa n 15 km. Webasto putosi ajastimellaan pois päältä tuossa 5 km paikkeilla.

OT: Minua häiritsee käyttää Webasto -sanaa, kun en tiedä, kuka tuon lämppärin valmistaja on...

Flat

Mikä noiden punaisten ledien tarkoitus oiken on, onko se vain visuaalinen ilmaisin, vai toimiiko moottori jotenkin erilailla kun se on kylmä ?
Jos kyseessä on vain "varoitus" kylmästä koneesta, eikö joku kylmän koneen varoitusvalo olisi tarkoituksenmukaisempi ?

LainaaMinua häiritsee käyttää Webasto -sanaa, kun en tiedä, kuka tuon lämppärin valmistaja on...

miten olisi vain lämmitin ?

Markku J

Nuo ledit ovat kierroslukumittarin punainen alue - sen perinteisen punaisen maalin korvaaja.

Polttoainekäyttöinen lisälämmitin pitäisi kirjoittaa, mutta en jaksa... lämmitin on se vakiovaruste mielestäni.

elexi1

Eberi siellä ilmeisesti on.. Osanumero: 4H0265105E

Qrainderi

Onkos audeissa sama tehdaslämppäri kuin volkkareissa? Kuinka pitkään olet säätänyt tuon "weban" lämmittämään? Tuo start-stop varmasti ärsyttää jos sammuttaa koneen aina ovea avatessa, onneksi Passatissa ei tee näin. Itseäni ei tuo muutenkaan häiritse, sitähän on suhkot helppo kontrolloida jarrulla, että sammuttaako se auton vai ei.

Hieno auto kyllä, A5sta ja A6sta itse kuolannut, mutta liian vähän tilaa tämän hetkiseen elämän tilanteeseen ja A6 Avant taas karkasi hinnaltaan liian ylös. Ehkä sitten joskus  :)
VW Passat Variant 2.0TDI DSG Highline -13

Markku J

Olen käyttänyt lisälämmitintä 30 min polttoajalla nyt. Ajatuksena saada vesi niin lämpimäksi, että se lämmittäisi moottoriakin startin jälkeen.

Minulla oli Passat CC:ssä Webasto (lätkä konepellin alla etureunassa). Olisko Audissa sitten Eberi ?

mremonen

Tässä ehkä yksi syy, miksi Audin inssit on tuon moottorin sammutuksen tehneet. Tyhmyys on loppumaton luonnonvara.
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

elexi1

LainaaOlisko Audissa sitten Eberi ?

Ainakin ku googleen laittaa ton osanumeron minkä kirjoitin, nii kyllä sieltä Eberiä tulee vastaan..

LainaaTässä ehkä yksi syy, miksi Audin inssit on tuon moottorin sammutuksen tehneet. Tyhmyys on loppumaton luonnonvara.
Kyllä siinä on taas ollut jollakin melko älynväläys.. Ymmärtäisin tuon sammumisen jos aukaisisit oven vaihde päällä.. Mutta kun se sammuu vaikka on käsijarru päällä + vaihde p:llä ja S/S kytkettynä pois päältä..

Markku J

Kiitokset Eberi -infosta. Se on hyvä merkki.

Ã,,sken testasin meneekö kässäri päälle, jos ajaa ilman "hill holdia" ja pysähtyy & sammuttaa auton  - tulos: päälle menee aina, kun auton napista sammuttaa. Tuo ei kuitenkaan haitanne, vaan saattaa olla jopa etu, kun jää yksi tehtävä itseltä pois.

Miikhail

Alkaako tehdasasenteinen Eberspächer missään vaiheessa lämmittämään itse moottoria...?
  (esim. yli 30min - > lämmitysajalla) 
   ...siis ilman,  että autoa itsessään käynnistetään....

--> Paikallinen kauppias kun ei osannut sanoa siihen mitään varmuudella... vaan kehoitti valitsemaan jälkiasenteisen Webaston...

Markku J

Ei ala lämmittämään moottoria missään vaiheessa, mutta kun auton starttaa, menee lohkolle tietty lämmityslaitteen kennossa kiertävää kuumaa vettä. Huomaan tuon siitä, että kierroslukuvaroittimen eka ledi sammuu lähes heti startin jälkeen.

Mutta eikös tuo tehdasasenteinen lämmitin nyt tule melko "pakollisena" mukaan, kun kuuluu business -malleihin ja quattro Editioniin ? Kannattaa se ilmaiseksi ottaa.

Ja täällähän oli jo juttua, että tehdasasenteista jossain päin Suomea jo muutetaan myös moottoria lämmittävään moodiin. En ole autoni luovutuksen jälkeen tiedustellut tilannetta, mutta silloin sanoivat asian olevan neuvottelujen alla tehtaan kanssa.

Nalle

Onko A6:sen ajotieturissa ollenkaan hetkellisen kulutuksen näyttöä, käpistelin yhtä yksilöä, mutta
en löytänyt sitä valikoista. Ei sinänsä haittaa eihän sillä oikeestaan mitään tee, mutta tuli vaan mieleen
kun selailin niitä valikoita ja ihmettelin että nyt jotain puuttuu, kun muistelen A4:sen tieturia.

Markku J

Nyt on ihan uusi näyttö ainakin minun kuutosessa verrattuna ex-A7:aan. Pitää ottaa siitä valokuva. Graafinen vaakapilari, jossa hetkellinen näyttö elää koko ajan harmaana vaakapilarina litra-asteikolla ja sen päällä on vihreällä värillä merkki ajorupeaman keskikulutuksesta. Aika hienon näköinen, mutta hieman rauhaton, kuten on myös Bemun kulutusmittari.

mremonen

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 24.01.13 - klo:19:14
Nyt on ihan uusi näyttö ainakin minun kuutosessa verrattuna ex-A7:aan. Pitää ottaa siitä valokuva. Graafinen vaakapilari, jossa hetkellinen näyttö elää koko ajan harmaana vaakapilarina litra-asteikolla ja sen päällä on vihreällä värillä merkki ajorupeaman keskikulutuksesta. Aika hienon näköinen, mutta hieman rauhaton, kuten on myös Bemun kulutusmittari.
Muistan nähneeni vastaavan, kun oli huollon sijaisautona tämä uusi A6. Nuo on vähän tuollaisia kikkailuja IMHO, vähän niin kuin hybridien energiantuotto-näytöt.

Rakentaisivat kokonaan tietokone- ja OBD-pohjaisiksi nuo autojen mittaristot, niin voisi sitten valita niihin mitä kikottimia haluaa. Niin kuin puhelimissa.
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

Markku J

Otin kuvan tuosta kulutusnäytöstä. Vihreällä näkyy jarrutusenergian talteenottomoodi (akun kuva ja vihreä palkki). Harmaa palkki on hetkellinen kulutus ja laatikossa palkin yläpuolella on ajojakson keskikulutus. Lisäksi löytyy alimman kuvan "viherpiiperrysnäyttö".

nemos

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 25.01.13 - klo:16:07
Otin kuvan tuosta kulutusnäytöstä. Vihreällä näkyy jarrutusenergian talteenottomoodi (akun kuva ja vihreä palkki). Harmaa palkki on hetkellinen kulutus ja laatikossa palkin yläpuolella on ajojakson keskikulutus. Lisäksi löytyy alimman kuvan "viherpiiperrysnäyttö".

Täysin hyödytön lienee noin toteutettu hetkellisen kulutuksen näyttö samoin kuin BMW:ssä. Selvä heikennys siis entiseen.
Volvo XC60 T8 Inscription

jkvi

Lainaus käyttäjältä: nemos - 25.01.13 - klo:16:09
Täysin hyödytön lienee noin toteutettu hetkellisen kulutuksen näyttö samoin kuin BMW:ssä. Selvä heikennys siis entiseen.
Kuis niin? Minä tuosta kyllä selvän saisin.
CRDi & Collection

SKU

Lainaus käyttäjältä: nemos - 25.01.13 - klo:16:09

Vähän samoilla linjoilla. Kai tässä on yritetty tätä nykytrendiä eli visualisointia tuoda framelle. Eihän tuo kovin tarkka ole ja vähän tulee levottoman näköiseksi jos tuossa palkki liikkuu ja vielä tuo akun varaushomma. Toisaalta tartteeko hetkellisen kulutuksen olla desin tarkkuudella? Sekin on vähän niin ja näin.

Toisaalta hyvä että tuotahan ei tartte kattoa jos ei halua. Minulla lähes aina digitaalinen nopeus, ja rullalla valitsen joko yleensä joko hetkellisen- tai keskilulutuksen siihen pikkunäyttöön.

Viherpiiperössä olen joskus laittanut kaikki mahdolliset sähkölaitteet päälle, jotta näkee mihin kulutus parhaimmillaan menee. Lienee tarkoitus  :P 
A6 Avant 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic Business -12
Ex: A6 Avant 2.0 TFSI 125kW multitronic Business -07, A4 Avant 2.0 -03, A3 1.8T -99

Markku J

Minä en tuota näyttöä tule koskaan käyttämään (kokeilun jälkeen). Pidän lähes aina digitaalisen nopeusmittarin päällä. Joskus katson tiedot long / short term -näytöistä. A6 / A7:n yksi hienoista ominaisuuksista on hienoin mittaristo, minkä minä olen nähnyt käyttäjätasolla. Siihen saa niin paljon tietoa kerralla näkyviin ja resoluutio on huippuluokkaa. Tosin negatiivisena kommenttina on nopeusmittarin luettavuus analogisena, siinä se ei pärjää Bemarin selkeälle mittarille.

Markku J

Nyt alkoi ohjauksen muljahtelu minullakin - ongelma ei siis vielä ole tuotannossakaan ratkaistu (tai ainakaan n. 2 kk sitten ei ollut, kun autoni on valmistettu). Ilkeältä tuntuu, kun ratti "muljahtaa" sellaisen kevyemmän kohdan yli ennen kuin vastetta tuntuu. Tänään oli lämpö -4,5 /- 5,5 astetta, eli just tuo muidenkin raportoima ongelmalämpö. Kylmemmillä keleillä en ole tuota havainnut. Autolla ajettu nyt 1020 km.

Nalle

Lainaus käyttäjältä: SKU - 25.01.13 - klo:20:32
Toisaalta hyvä että tuotahan ei tartte kattoa jos ei halua. Minulla lähes aina digitaalinen nopeus, ja rullalla valitsen joko yleensä joko hetkellisen- tai keskilulutuksen siihen pikkunäyttöön.

Ei minun mielestäni saanut hetkellistäkulutusta näkyviin siihen pikkunäyttöön, silloin kun digitaalinen nopeus on valittu. Sitten kun valikosta valitsi ajotietokone niin silloin saa näytölle rullalla tuon Markun kuvassa olleen palkin, mutta silloin ei digitaalinen nopeus näy, tai sitten en vain osaa.

Markku J

Digitaalisen nopeusnäytön kanssa saa näyttöön vain kyseisen ajorupeaman keskimääräisen kulutuksen. Alkuvaiheessa ajoa se vaihtelee toki reilusti ja voi luoda mielikuvan hetkellisestä näytöstä. Oikeasti se on sama kuin "short term" -valikossa oleva kulutuslukema.

autofanaatikko

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 24.01.13 - klo:19:14

Eikös sen saa kuitenkin F30 bemussakin näkymään niin, että näyttää mittarien välisessä ajotieturissa A4 B8:n tapaan digitaalisin nroin joko päivämäärän, keskikulutuksen tai hetkellisen kulutuksen. Sillai se minullakin on ollu, että keskellä seilaa joko keskikulutuksen nrot tai näkyvillä on päivämäärä ja siinä vierssä oleva seilaava graafinen esitys näyttää sitä akun varaustilaa (Comfort-ajomoodi).

Markku J

Väärässä ketjussa Bemaritarinointi.... mutta siinä on hetkellinen kulutus analogisessa mittarissa kierroslukumittarin alla (perusmittaristo) tai laajennetussa mittaristossa samassa paikassa punaisella viivalla "digimittaristossa". Keskimääräisen kulutuksen saa ajotietokoneelle mittarien väliin (alle) tai keskinäyttöön. Nuo näkyy mittaristokuvista autonvaihtopohdiskelua -ketjussa tältä päivältä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy