Audi A6 C7 kokemukset

Aloittaja nemos, 17.07.11 - klo:21:26

« edellinen - seuraava »

nemos

Lainaus käyttäjältä: Neppis - 06.01.12 - klo:15:06
Ajelin autolla puolisen tuntia ennen mittausta ja koneen lämmöt olivat jo hyvin nousseet normaaleiksi, muttei mitenkään ylikorkeiksi. Ulkolämpötila oli -1 asteen luokkaa. Kun siinä sitten istuskelin autossa, niin jäähdytyssysteemin fläkti jatkoi pyörimistään lähemmäs kymmenen minuuttia koneen sammuttamisen jälkeen. Onko tuo normaalia, vai sekoileeko tuon fläktin ohjaussysteemi jotenkin? Kesäkuumalla tuon vielä jotenkin ymmärtäisi, mutta että näillä keleillä. Jäähdytysnesteen pinta lämpimänä oli minin ja maxin puolivälissä.

Lienee hiukkaspoltto ollut käynnissä ajon aikana.
Volvo XC60 T8 Inscription

Avant

Keskiviikkona sain lokakuussa tilatun A6:n kotitalliini. Vielä en ole ajanut muiden kiireiden takia kovin paljoa, mutta tässä muutamia ensihavaintoja:
Ensinnäkin laatu on läsnä ihan ensi hetkestä lähtien. Kyllähän pari vuotta vanha A4 oli myös laadukas peli, mutta tässä kutosessa noustaan selvä askel ylöspäin mitä laatuun tulee. Aivan upea tunne sekä auton ulkopuolella että sisällä. Viimeinen niitti on vielä sisävalopaketti, jossa ledinauhat valaisevat sisäpuolelta ovet ja jalkatilat. Lisäksi ulkokahvat on valaistu ainakin hetkellisesti.
Mutta mutta.. multia tulee ikävä. Oli se vaan niin tasaista ja nykäyksetöntä vetoa multin kanssa, että samaan ei s-tronic pysty. Mutta toisaalta tämän laatuluokan autoon kuuluu tämä s-tronic, sillä se antaa sen piilevän voiman ja tyylikkyyden tunteen, joka tässä pitääkin olla. Voi ajatella niinkin, että ne pienet nykäykset, joita multissa ei tosiaan ollut, kuuluvat asiaan kutosessa.
Kulutuksesta en osaa sanoa vielä mitään, mutta palaan asiaan kunhan kilometrejä on hieman enemmän.
Valkoinen väri on tietty kurakeleillä hankala, mutta puhtaana todella upea.
Ajotietokoneessa näyttää olevan tavaraa yllin kyllin, mutta näin ensi alkuun olen tyytynyt comfort-asetuksiin auton säädöissä, myös ilmajousituksessa.
Kaiken kaikkiaan olen tosi tyytyväinen hankintaan. Ja sehän lienee pääasia.  :)
A6 sedan 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic Business -12
A1 sportback 1,4 s-tronic -12

Hana

Lainaus käyttäjältä: Avant - 07.01.12 - klo:12:40
Keskiviikkona sain lokakuussa tilatun A6:n kotitalliini. Vielä en ole ajanut muiden kiireiden takia kovin paljoa, mutta tässä muutamia ensihavaintoja:
Ensinnäkin laatu on läsnä ihan ensi hetkestä lähtien. Kyllähän pari vuotta vanha A4 oli myös laadukas peli, mutta tässä kutosessa noustaan selvä askel ylöspäin mitä laatuun tulee. Aivan upea tunne sekä auton ulkopuolella että sisällä. Viimeinen niitti on vielä sisävalopaketti, jossa ledinauhat valaisevat sisäpuolelta ovet ja jalkatilat. Lisäksi ulkokahvat on valaistu ainakin hetkellisesti.
Mutta mutta.. multia tulee ikävä. Oli se vaan niin tasaista ja nykäyksetöntä vetoa multin kanssa, että samaan ei s-tronic pysty. Mutta toisaalta tämän laatuluokan autoon kuuluu tämä s-tronic, sillä se antaa sen piilevän voiman ja tyylikkyyden tunteen, joka tässä pitääkin olla. Voi ajatella niinkin, että ne pienet nykäykset, joita multissa ei tosiaan ollut, kuuluvat asiaan kutosessa.
Kulutuksesta en osaa sanoa vielä mitään, mutta palaan asiaan kunhan kilometrejä on hieman enemmän.
Valkoinen väri on tietty kurakeleillä hankala, mutta puhtaana todella upea.
Ajotietokoneessa näyttää olevan tavaraa yllin kyllin, mutta näin ensi alkuun olen tyytynyt comfort-asetuksiin auton säädöissä, myös ilmajousituksessa.
Kaiken kaikkiaan olen tosi tyytyväinen hankintaan. Ja sehän lienee pääasia.  :)
Minä sain puolestani oman A6:sen tiistaina.Voin täysin yhtyä Avantin ensi kokemuksiin Audista.Meno ko.moottorilla arvokkaan rauhallista ei mitenkään yltiöpäisen urheilullista.Siihen tarkoitukseen Audilta löytyy paljon parempiakin vaihtoehtoja  ::)

jusape

Onnea uusille A6-kuskeille!

Onhan se multitronic tietysti pehmeämpi, mutta minunkaan mielestä se ei kuulu 3.0 TDI V6 moottoriin eikä nelivetoon, tässä vajaaveto mopokoneessani se vielä menettelee. Silti tämä on kyllä mukava harppaus vanhasta A4 B8:n dieseli multista kun voimaa on enemmän ja varmasti hiottu vielä paremmin yhteen koneen kanssa. Itsellä ei ole kyllä ikävä s tronicia pikkudieselin yhteydessä (Q5 2.0 tdi s tronic). Quattroa varmasti kohta sitten ikävä alkaa tulla, mutta koitetaaan kestää :)

Kvee

Avant ja Hana...mukavia kilometrejä  ;)

Samat fiilikset A4:sen jälkeen, eli laatutaso nousi. Koon myötä auto ei ole aivan yhtä ketterä, mutta sitä nyt tiesi odottaa. Jos vielä ohjauskulmien säädöillä saadaan maantie-vaeltelu pois, ei ajettavuudesta miinusta löydy. Rengaspaineet olivat kohdillaan, eli n. 0,2 bar korkeammat kuin kuskin ovessa olevat ohjeluvut.

Hieman on alkanut tuo sporttialusta mietityttämään. Sehän tuli valittua puhtaasti ulkonäkösyistä, ja varsinkin kaupungissa hieman epämukava. Toinen asia mitä eilen ihmettelin, että vaikka olen ns. normimittainen (179 cm) niin penkki oli eilen aivan taka-asennossa. Koska A4:ssakin taka-asentoon jäi reilusti matkaa, luulen että siellä on vaan joku mikä estää penkin täysimääräisen liikeradan? Toki olen säätänyt penkin melko taakse muutenkin.

Viime yönä tuli ajettua Hki-Lahti motaria aivan järjettömässä lumipyryssä, ja vaikkei quattroa olekaan, ei voi kuin ihmetellä miten vakaasti auto kulki.

Edelleenkin...jos pitäisi valita, vaihtaisinko Eberin ilmajousiin, niin luulen että tuon lämmittimen pitäisin. Ehkä pientä "krapulaa" ilmassa nyt kun auton saanut, ja katsotaan miten se mieli tästä asettuu. Ei se kuitenkaan vaihtamalla parane, niin kuin ei moni muukaan asia.

Avant

Aika pitkälti yhdistyvät kokemukset ja fiilikset muiden audilaisten kanssa. Siksi kai olemme samanlaisiin autoihin päätyneetkin.
Kertokaapas kokemusten karttuessa, mitä asetuksia olette individual-osiosta laittaneet. Voisin vaikka ajatella näin talveksi alustaan comfort ja rattiin sama. Kesäksi sitten alustaan ehkä dynamic, niin tulee menoon hiukka enemmän sporttisuutta. Vaikka yhdynkin Hanan toteamukseen, että A6 ei mikään urheiluauto ole. Pikemminkin tehty arvokkaaseen lipumiseen rantabulevardilla. 8)
A6 sedan 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic Business -12
A1 sportback 1,4 s-tronic -12

Markku J

Itse päädyin kokeilujen jälkeen Drive Selectin osalta tyytymään tehtaan Comfort ja Dynamic -asetuksiin. Niitä oli kiva vaihdella ajofiiliksen ja olosuhteiden mukaan. Individual -välimuodoista en oikein löytänyt lisäarvoa. Kiva varuste joka tapauksessa. Ja ilmajouset olivat ehdottomasti autoon sopivat. Niitä kaipaan nykyisen A5:n kanssa.

Avant

Oliko niin, että dynamic-asennossa alusta laskee hieman ja jousitus kovenee?
A6 sedan 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic Business -12
A1 sportback 1,4 s-tronic -12

nemos

Lainaus käyttäjältä: Avant - 07.01.12 - klo:14:25
Aika pitkälti yhdistyvät kokemukset ja fiilikset muiden audilaisten kanssa. Siksi kai olemme samanlaisiin autoihin päätyneetkin.
Kertokaapas kokemusten karttuessa, mitä asetuksia olette individual-osiosta laittaneet. Voisin vaikka ajatella näin talveksi alustaan comfort ja rattiin sama. Kesäksi sitten alustaan ehkä dynamic, niin tulee menoon hiukka enemmän sporttisuutta. Vaikka yhdynkin Hanan toteamukseen, että A6 ei mikään urheiluauto ole. Pikemminkin tehty arvokkaaseen lipumiseen rantabulevardilla. 8)

Minä ajoin kesän Comfortilla, mutta nastarenkailla kaipasin lisää tuntoa ohjaukseen ja vaihdoin ohjauksen Dynamicille. Ajamisen vakauteen ja tunnokkuuteen talviajossa voi olla erittäin tyytyväinen.
Volvo XC60 T8 Inscription

Markku J

Avant on oikeassa. Dynamicilla ilmajousitettu alusta laskee sormenleveyden verran ja jäykistyy. Auto on Dynamicilla sporttialustan korkeuslukemissa. Ja huhujen mukaan korkeutta voisi VAG-Comilla vielä räätälöidä.

jusape

LainaaHieman on alkanut tuo sporttialusta mietityttämään. Sehän tuli valittua puhtaasti ulkonäkösyistä, ja varsinkin kaupungissa hieman epämukava.

Tällä kertaa itse tuli päädyttyä tavalliseen alustaan, ajoin kyllä myös sportin. Muistan kun A4 aikaan kaihosin ulkonäkösyistä sporttialustaa ja Q5 aikaan taas kaipasin hieman mukavampaa alustaa kun sekin oli aika kovanlainen. No nyt tämä normialusta on ehkä sitten sellainen ok setti, mutta audimaiseen tapaan nyt kun pakkasta jo ilmassa (-11c) ja tiet täällä Keski-Suomessakin täynnä jäätyneitä lumipaukkuja, niin aika jämäkältä tuntuu tämäkin alusta. Eli jos pehmeyttä ylipäänsä haluaa, niin kai se sitikka olisi sitten oikea valinta.

Alusta-asia on ainakin Audissa aina kompromissi, normialusta hieman korkean näköinen ja sportti jossain tilanteissa kova. Tuo 5-sarjan Bemu siinä suhteessa visuaalisesti parempi kun normialustalla ei näytä liian korkealta.

Kvee

#71
No, tänään tuli ajettua keskustassa mukulakivillä, ja ei se nyt kauhea jyrä ollut. Kun vielä kauniimpi osapuolikin sanoi, että onpa hienon näköinen kun on noin matala, niin ehkä sitä muutaman kaivotärskyn kestää  :).

Penkin pituus-säätöön löysin selityksen. Eli kun sporttijakkarassa on siinä "sivuräikässä" n. 40 naksua säädettävää, niin ylöspäin nostaessa penkki siirtyy myös eteenpäin. Kun itse tykkään istua suht korkealla (n.25 naksua) niin penkki pitää laittaa melkein taka-asentoon että etäisyys polkimiin on sopiva. Jos penkille istuisi pidempi - vaikka 190 cm - henkilö, niin hän joutuis säätämään penkkiä alaspäin, jolloin tulisi pituus säätöä taas lisää. No, ongelmansa kullakin, mutta selvisipä tuokin.

Itse olen vaihdellut kaikkien ajomoodien välillä, ja tuntuu että Dynamic on hieman liian raskas ohjaukseen ainakin kaupunkiajossa...ja toisaalta taas comfort (ainakin talvella ) maantieajoon hieman liian kevyt. Ehkäpä sitten tylsästi auto-asento olisi paras vaihtoehto ohjaukseen ja muihin comfort. Mitenkä tuo comfort - auto oikein eroaa toisistaan vaihteiston toiminnan osalta?

LainaaKirjoittanut: jusape  
Q5 aikaan taas kaipasin hieman mukavampaa alustaa kun sekin oli aika kovanlainen

Kaverilla on Q5 vakioalustalla ja 17 tuuman renkailla...en muista havainneeni että sen alusta olisi kova, mutta sulla on tietty paljon enemmän kokemusta...yllättävää kuitenkin mielestäni.

MaI

Lainaus käyttäjältä: Kvee - 07.01.12 - klo:18:47
No, tänään tuli ajettua keskustassa mukulakivillä, ja ei se nyt kauhea jyrä ollut. Kun vielä kauniimpi osapuolikin sanoi, että onpa hienon näköinen kun on noin matala, niin ehkä sitä muutaman kaivotärskyn kestää  :).

Penkin pituus-säätöön löysin selityksen. Eli kun sporttijakkarassa on siinä "sivuräikässä" n. 40 naksua säädettävää, niin ylöspäin nostaessa penkki siirtyy myös eteenpäin. Kun itse tykkään istua suht korkealla (n.25 naksua) niin penkki pitää laittaa melkein taka-asentoon että etäisyys polkimiin on sopiva. Jos penkille istuisi pidempi - vaikka 190 cm - henkilö, niin hän joutuis säätämään penkkiä alaspäin, jolloin tulisi pituus säätöä taas lisää. No, ongelmansa kullakin, mutta selvisipä tuokin.

Itse olen vaihdellut kaikkien ajomoodien välillä, ja tuntuu että Dynamic on hieman liian raskas ohjaukseen ainakin kaupunkiajossa...ja toisaalta taas comfort (ainakin talvella ) maantieajoon hieman liian kevyt. Ehkäpä sitten tylsästi auto-asento olisi paras vaihtoehto ohjaukseen ja muihin comfort. Mitenkä tuo comfort - auto oikein eroaa toisistaan vaihteiston toiminnan osalta?


A6:en vakioalustakin on kyllä melko jämäkkä. Mielestäni edellinen V6 Passat sporttialustalla 225/45-profiilin kumeilla ja 3barin paineilla oli löysempi alustaltaan. Kutosen laadukas jousitus onneksi imee röykyt suhteellisen hyvin. Ei kärsi mukavuus yhtään.

Hyvä, että penkkiasia selvisi. Itse pidän penkkiä melko alhaalla, jolloin etäisyydessä on runsaasti säätövaraa. Kuulostikin hieman oudolta, että liikkumavara kävisi vähäksi.

DriveSelectistä ja siis myös vaihteiston toiminnasta manuaalin sivulla 112 taulukko. Tuon perusteella Comfort preset on moottorin ja vaihteiston osalta sama kuin auto preset. En tiedä mitkä tarkat parametrit ovat, koska en ole "Individuaalin" kautta noita vielä tutkinut.

Kaksi kolmannesta manuaalista kahlattu. Harvinaisen epälooginen pumaska. Kuin copy-paste useammasta oppaasta. Osa lauseista suomenkielisen tekstin seassa vielä saksaksi, ja turhaa toistoa ylenmäärin. 250 sivuisen pumaskan olisi voinut typistää helposti 100 sivuun.

Neppis

Lainaus käyttäjältä: nemos - 06.01.12 - klo:16:56
Lienee hiukkaspoltto ollut käynnissä ajon aikana.

Miksi ajon aikana tapahtunut hiukkaspoltto vaatisi fläktin pyörittämisen lähes 10 minsaa koneen sammuttamisen jälkeen?
A6 Sedan 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic -12
Ex: A6 Sedan 2.0 TFSI 125kW multitronic -07

Avant

Auton säätöihin vielä palatakseni, oletteko kokeilleet, miten effiency-valinta käytännössä vaikuttaa autoon? Lähtökohtaisesti olen kuitenkin sitä mieltä mieltä, että kun olen kerran tällaiseen autoon investoinut, niin en ala millään säästöliekillä ajelemaan, mutta onhan se kiva tietää, mitä kaikkea mistäkin namiskuukkelista tapahtuu.
A6 sedan 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic Business -12
A1 sportback 1,4 s-tronic -12

Kvee

Lainaus käyttäjältä: MaI - 07.01.12 - klo:23:10
DriveSelectistä ja siis myös vaihteiston toiminnasta manuaalin sivulla 112 taulukko. Tuon perusteella Comfort preset on moottorin ja vaihteiston osalta sama kuin auto preset. En tiedä mitkä tarkat parametrit ovat, koska en ole "Individuaalin" kautta noita vielä tutkinut.

Kaksi kolmannesta manuaalista kahlattu. Harvinaisen epälooginen pumaska. Kuin copy-paste useammasta oppaasta. Osa lauseista suomenkielisen tekstin seassa vielä saksaksi, ja turhaa toistoa ylenmäärin. 250 sivuisen pumaskan olisi voinut typistää helposti 100 sivuun.

Ahaa...manuaali tuli luettua jo ennen auton luovutusta, joten en tuota enää muistanut, kiitos vinkistä.

LainaaKirjoittanut: Avant
Lainaus
Auton säätöihin vielä palatakseni, oletteko kokeilleet, miten effiency-valinta käytännössä vaikuttaa autoon? Lähtökohtaisesti olen kuitenkin sitä mieltä mieltä, että kun olen kerran tällaiseen autoon investoinut, niin en ala millään säästöliekillä ajelemaan, mutta onhan se kiva tietää, mitä kaikkea mistäkin namiskuukkelista tapahtuu.

Jos en väärin muista, niin tuossa tilanteessa rullaa kaasun vapauttamisen jälkeen ilman vaihteiston jarruttamista? Mutta sekin saattaa selvitä sieltä manuaalista s. 112.

MaI

Lainaus käyttäjältä: Avant - 08.01.12 - klo:12:04
Auton säätöihin vielä palatakseni, oletteko kokeilleet, miten effiency-valinta käytännössä vaikuttaa autoon? Lähtökohtaisesti olen kuitenkin sitä mieltä mieltä, että kun olen kerran tällaiseen autoon investoinut, niin en ala millään säästöliekillä ajelemaan, mutta onhan se kiva tietää, mitä kaikkea mistäkin namiskuukkelista tapahtuu.

Kokeillut en ole. Muistan kuitenkin nähneeni jonkin testin, olisiko ollut TM:ssä, jossa efficiencyä oli testattu. Kiihtyvyysarvot ottavat melko pahasti takapakkia, koska kone käyttää vielä auto/comfort asetustakin alempia kierroksia. Voihan tuota kokeilla matka-ajossa tyhjillä teillä, mutta ohituksissa kannattaa laittaa normaalimmat asetukset päälle.

wtf

LainaaMiksi ajon aikana tapahtunut hiukkaspoltto vaatisi fläktin pyörittämisen lähes 10 minsaa koneen sammuttamisen jälkeen?

Koska hiukkassuodatin sijaitsee käytännössä konehuoneessa ja polton aikana pöntön lämpötila nousee 600 asteeseen, niin on hyvä hieman jäähdytellä paikkoja jos auto sammutetaan juuri kiihkeimmän polton aikana.  ;)
Audi A6 Avant 3.0 Tdi Quattro tiptronic

Neppis

Lainaus käyttäjältä: wtf - 08.01.12 - klo:20:16
Koska hiukkassuodatin sijaitsee käytännössä konehuoneessa ja polton aikana pöntön lämpötila nousee 600 asteeseen, niin on hyvä hieman jäähdytellä paikkoja jos auto sammutetaan juuri kiihkeimmän polton aikana.  ;)

Eikös fläktiä ohjata jäähdytysnesteen lämpötilan mukaan, tai sitten koneen lämpötilan mukaan jonkin toisen anturin perusteella? Ei kai se hiukkassuodatin noihin antureihin pysty hönkimään kuumaa, vai käynnistääkö auton moottorikohjauksen tietokone fläktin yhtäaikaa hiukkaspolton kanssa ja tarvittaessa pitää fläktiä päällä koneen pysäyttämisen jälkeen.

Kyselen senkin takia, kun mielestäni auton ajotietokone on sekoillut muutaman kerran viime viikkojen aikana. Ajotietokone kai sentään kuitenkin on ihan erillään tuosta moottorinohjauksen hoitavasta tietokoneesta, vai onko?
A6 Sedan 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic -12
Ex: A6 Sedan 2.0 TFSI 125kW multitronic -07

M@s@

Lainaus käyttäjältä: Neppis - 08.01.12 - klo:22:22
Eikös fläktiä ohjata jäähdytysnesteen lämpötilan mukaan, tai sitten koneen lämpötilan mukaan jonkin toisen anturin perusteella? Ei kai se hiukkassuodatin noihin antureihin pysty hönkimään kuumaa, vai käynnistääkö auton moottorikohjauksen tietokone fläktin yhtäaikaa hiukkaspolton kanssa ja tarvittaessa pitää fläktiä päällä koneen pysäyttämisen jälkeen.

Kyselen senkin takia, kun mielestäni auton ajotietokone on sekoillut muutaman kerran viime viikkojen aikana. Ajotietokone kai sentään kuitenkin on ihan erillään tuosta moottorinohjauksen hoitavasta tietokoneesta, vai onko?



Kyllä itsekin väittäisin tuon flektin pyörimisen johtuvan juurikin tuosta dpf regeneroinnista juuri kuten wtf:kin sen toteaa. Näin tapahtuu myös B8 korisessa aa neljässä 2.0 tdi:llä.
A4 Allroad & T-Roc 4motion

wtf

LainaaEikös fläktiä ohjata jäähdytysnesteen lämpötilan mukaan, tai sitten koneen lämpötilan mukaan jonkin toisen anturin perusteella? Ei kai se hiukkassuodatin noihin antureihin pysty hönkimään kuumaa, vai käynnistääkö auton moottorikohjauksen tietokone fläktin yhtäaikaa hiukkaspolton kanssa ja tarvittaessa pitää fläktiä päällä koneen pysäyttämisen jälkeen

Hiukkassuodattimillisissa autoissa on 3 lämpöanturia pakoputkistossa.
Yksi turboahtimen valvontaan ja yksi hiukkassuodatinta ennen ja yksi jälkeen.
Näiden anturien perusteella tuota lämpötilaa ohjataan sopivaksi jotta poltto tapahtuu.
Noiden anturitietojen perusteella moottoritilaa jäähdytellään tarvittaessa myös.
On se elektroniikka ihmeellistä.  ;D
Audi A6 Avant 3.0 Tdi Quattro tiptronic

MaI

Lainaus käyttäjältä: Neppis - 08.01.12 - klo:22:22
Eikös fläktiä ohjata jäähdytysnesteen lämpötilan mukaan, tai sitten koneen lämpötilan mukaan jonkin toisen anturin perusteella? Ei kai se hiukkassuodatin noihin antureihin pysty hönkimään kuumaa, vai käynnistääkö auton moottorikohjauksen tietokone fläktin yhtäaikaa hiukkaspolton kanssa ja tarvittaessa pitää fläktiä päällä koneen pysäyttämisen jälkeen.

Kyselen senkin takia, kun mielestäni auton ajotietokone on sekoillut muutaman kerran viime viikkojen aikana. Ajotietokone kai sentään kuitenkin on ihan erillään tuosta moottorinohjauksen hoitavasta tietokoneesta, vai onko?


Hyvä ajoitus keskustelulle sinänsä, koska itselläni alkoi tänään flekti huuta parkissa auto käynnissä istuskellessani. Itselläni tuohon liittyi vielä kitkerä palaneenkäry. Pisti hieman miettimään, että nytkö se sitten syttyi tuleen :). Kilometrejä mittarissa 500km ja luovutuksesta 6pvä. Arvaisin, että kyseessä on juuri em. hiukkaspoltto. Tässä tapauksessa flekti pyöri myös n. 10-15 mins. Hajun epäilen johtuvan tehdasrasvoista sun muista jotka nyt paloivat korkeassa lämpötilassa.

Kaipa tuosta on muillakin kokemusta? Kuinka usein tuota teillä tapahtuu? Ajonaikainen poltto voi tietysti jäädä tyystin huomaamatta.

mho0

Olen nyt ajellut pääasiassa efficiency moodilla ja tuntuu vaihtavan vielä hiukan nopeammin isoja vaihteita päälle.

En ole kulutusta/suorituskykyä tms. oikeasti verrannut, mutta hyvin liukkailla tekee autosta sopivasti laiskemman (myös kaasun vaste tuntuu käytönnössä muuttuvan) niin voi enemmän huoletta painella kaasua eikä auto lähde lapasesta.

Veikkaisin, että dieselissä kulutuksen pienentyminen ei ole kovin suurta ja kyllä se sitten kaasu syvemmälle painaessa tuntuu niitä tehojakin löytävän.

Mutta en ole reilut 1000km ajetulla autolla viitsinyt kunnolla suorituskykyä vielä ulosmitata eri asetuksilla.

Lainaus käyttäjältä: MaI - 08.01.12 - klo:20:06
Kokeillut en ole. Muistan kuitenkin nähneeni jonkin testin, olisiko ollut TM:ssä, jossa efficiencyä oli testattu. Kiihtyvyysarvot ottavat melko pahasti takapakkia, koska kone käyttää vielä auto/comfort asetustakin alempia kierroksia. Voihan tuota kokeilla matka-ajossa tyhjillä teillä, mutta ohituksissa kannattaa laittaa normaalimmat asetukset päälle.
Audi A4 3.0 TDI Avant 160 KW Quattro -17
Volvo V60 Polestar Engineered -20
Seat Lean 2.0 TDI 4Drive -18
Fiat Bravo 1.4 TJet -08
Fiat Bravo 1.4 Tjet -10
Ex: Alfa 159 TBi TI -11
Ex: A6 3,0 V6 TDI Avant 180 kW quattro -12
EX: Passat 3.2 Variant -06
Ex: Golf 1.6 Variant -02
...

kokken

Vastaan B8 pohjalta tuohon hiukkaspolttoon... Kyllä se pistävä haju tulee jatkossakin sieltä joka kerta polton yhteydessä. Maantiellä ajellessa tuota on vaikea havaita, ellei sitten sattumalta kurkkaa hetkellistä kulutusta (saattaa hyvinkin osoittaa jotain 18 litran lukemia polton aikana). Kaupunkiajossa polton on oppinut tunnistamaan siitä, että multi käyttäytyy moottorijarrutustilanteissa hieman kulmikkaasti, näin esimerkiksi liikennevaloihin pysähtyessä. Jos polttoprosessi jää kesken auto sammutettaessa, niin flekti tosiaan jää pyörimään. 

Neppis

Hyvä tietää, että tuosta "jälkituulettelusta" ei sitten tarvitse huolestua. En ole vielä kertaakaan huomannut, tai ainakaan hoksannut, että  hiukkaspoltto on käynnissä. Joskus vaihteisto on kaupunkiajossa käyttäytynyt vähän kulmikkaasti, on sitten vissiin ollut tuo poltto käynnissä. Ja joskus olen talliin pysäköinnin jälkeen vähän ihmetellyt, että melko pienelläkin tehonkäytöllä nuo renkaat alkavat käryämään :D.
A6 Sedan 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic -12
Ex: A6 Sedan 2.0 TFSI 125kW multitronic -07

iluvilu


Enpäs malta olla kysäisemättä miten nuo uutukaiset aakuutoset lämpenevät nyt kun on jo jonkinmoisille pakkasille päästy? Toisaalta toki kysymys viihtyvyydestä pitkällä matkalla talviolosuhteissa että tarkeneeko paitasillaan, toisaalta kun liikutaan harrasteajossa lyhyempää matkaa niin auto kostuu, ikkunat huurtuu jne joten saako tuuletukseen riittävän lämmintä ilmaa kun moottori pyörii hyvinkin vajaalla kuormituksella ???
Audi A6 Avant TDI 150 kW quattro S-tronic business

eGetin

Lainaus käyttäjältä: kokken - 09.01.12 - klo:18:51
Vastaan B8 pohjalta tuohon hiukkaspolttoon... Kyllä se pistävä haju tulee jatkossakin sieltä joka kerta polton yhteydessä. Maantiellä ajellessa tuota on vaikea havaita, ellei sitten sattumalta kurkkaa hetkellistä kulutusta (saattaa hyvinkin osoittaa jotain 18 litran lukemia polton aikana). Kaupunkiajossa polton on oppinut tunnistamaan siitä, että multi käyttäytyy moottorijarrutustilanteissa hieman kulmikkaasti, näin esimerkiksi liikennevaloihin pysähtyessä. Jos polttoprosessi jää kesken auto sammutettaessa, niin flekti tosiaan jää pyörimään.  
Ja jos hiukkaspoltto on käynnissä ja seisot liikennevaloissa, jää tyhjäkäynti hieman normaalia korkeammalle eikä S&S aktivoidu.

Flat

Kävin taas eilen istuskelemassa C7 avantissa, ja alkaa pikku hiljaa huomaanman kuinka fiini sen sen kojelauta onkaan. Jotenkin tuntuu siltä että B8:sin kojelauta on todella antiikkinen. Ensikerralla C7:kan kojelauta vaikutti jotenkin  levottomalta, mutta nyt siihen on tottunut, ja se on todella edistysaskel verrattuna vanhaan designiin.

Saakeli, todella namu yksilö siellä  airportin esittelytilassa. (S-line)

nemos

Lainaus käyttäjältä: iluvilu - 09.01.12 - klo:22:52
Enpäs malta olla kysäisemättä miten nuo uutukaiset aakuutoset lämpenevät nyt kun on jo jonkinmoisille pakkasille päästy? Toisaalta toki kysymys viihtyvyydestä pitkällä matkalla talviolosuhteissa että tarkeneeko paitasillaan, toisaalta kun liikutaan harrasteajossa lyhyempää matkaa niin auto kostuu, ikkunat huurtuu jne joten saako tuuletukseen riittävän lämmintä ilmaa kun moottori pyörii hyvinkin vajaalla kuormituksella ???

Ei moittimista lämpenemisessä ainakaan 3,0-litraisessa. Lämpenee niin kuin edellinen bensakuutonen.
Volvo XC60 T8 Inscription

Kvee

Lainaus käyttäjältä: iluvilu - 09.01.12 - klo:22:52
Enpäs malta olla kysäisemättä miten nuo uutukaiset aakuutoset lämpenevät nyt kun on jo jonkinmoisille pakkasille päästy? Toisaalta toki kysymys viihtyvyydestä pitkällä matkalla talviolosuhteissa että tarkeneeko paitasillaan, toisaalta kun liikutaan harrasteajossa lyhyempää matkaa niin auto kostuu, ikkunat huurtuu jne joten saako tuuletukseen riittävän lämmintä ilmaa kun moottori pyörii hyvinkin vajaalla kuormituksella ???

Paitasillaan tulee ajeltua pitempiä siirtymiä, ja eiköhän tarkene. Pätkäajossa - toimistolle n. 10 min kaupunkiajoa - sisältä lämpenee, mutta moottorin ledit ei hirveästi värähdä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy