DSG-vaihteinen auto valuu loivassa mäessä vaihteen ollessa päällä

Aloittaja cappuccino, 12.07.11 - klo:17:50

« edellinen - seuraava »

cappuccino

Olen huomannut, että DSG-vaihteinen Skoda Yetini (1.2 TSI) valuu loivassa(kin) ylämäessä alaspäin, vaikka vaihdevalitsin on D-asennossa. Autoa joutuu siis pitämään jarrulla paikallaan, ja liikkeelle lähtiessä auto saattaa valua aavistuksen verran, kun jalkaa siirtää jarrulta kaasulle. Onko ilmiö tuttu muille DSG-käyttäjille? En olisi muuten huolissani, mutta mielestärni auto ei ole aiemmin käyttäytynyt tällä tavalla.

Markku J

7 -vaihteinen DSG on kuivilla kytkimillä toteutettu, eikä se siksi mahdollista ns. ryömintäominaisuutta, vaan auto on seisoessaan vapaalla. Hill hold olisi tässä avuksi, jos autossasi sellainen on.

jni

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 12.07.11 - klo:17:54
7 -vaihteinen DSG on kuivilla kytkimillä toteutettu, eikä se siksi mahdollista ns. ryömintäominaisuutta, vaan auto on seisoessaan vapaalla. Hill hold olisi tässä avuksi, jos autossasi sellainen on.

Hill Hold ei ota kiinni aivan pienessä alamäessä.
Ajossa: Skoda Enyaq 80 125 Edition iV
Ex M-B E 250 T 4Matic Elegance
Ex Suzuki Swift 1.2 VVT GL 5D
Ex Volvo XC60 2.4D AWD Geartronic Momentum
Ex Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D EXE
Ex VAG:t:
2 x Skoda Kodiaq
4 x Skoda Superb
4 x Skoda Octavia
1 x Skoda Felicia
1 x Seat Ibiza

Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

Markku J

Minulla hill hold toimii tasaisellakin. Merkkivalo syttyy, ja jarrut selvästi nytkähtävät pois päältä, kun kaasua painaa. Kyseessä tosin on märillä kytkimillä oleva vaihteisto, jossa ryömintä voi aiheuttaa tämän eron.

jni

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 12.07.11 - klo:18:04
Minulla hill hold toimii tasaisellakin. Merkkivalo syttyy, ja jarrut selvästi nytkähtävät pois päältä, kun kaasua painaa. Kyseessä tosin on märillä kytkimillä oleva vaihteisto, jossa ryömintä voi aiheuttaa tämän eron.

Tuo taitaa olla ns. Auto Hold -toiminto, jota ei Skodaan saa.

Entisessä autossani oli märkäkytkiminen DSG ja Hill Hold. Pienessä takamyötäleessä auto ehti mennä aavistuksen taaksepäin jarrun vapauttamisen jälkeen ennen kuin auto lähti ryömimän. Jyrkemmässä mäessä Hill Hold piti auton paikallaan. Samalla tavalla toimii nykyisen manuaalivaihteisen Hill Hold.
Ajossa: Skoda Enyaq 80 125 Edition iV
Ex M-B E 250 T 4Matic Elegance
Ex Suzuki Swift 1.2 VVT GL 5D
Ex Volvo XC60 2.4D AWD Geartronic Momentum
Ex Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D EXE
Ex VAG:t:
2 x Skoda Kodiaq
4 x Skoda Superb
4 x Skoda Octavia
1 x Skoda Felicia
1 x Seat Ibiza

Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

SkoNalle

Pienessä mäessä, kun pysähdys on tapahtunut kevyellä jarrutuksella ei tuo Hil Hold mene päälle/toimi liikkeelle lähdössä.
Jos samassa tilanteessa polkaisee jarrua voimakkaammin (mielestäni polkaisun voi tehdä jo pysähtymisen jälkeenkin), niin silloin Hild Hold toimii liikkelle lähtiessä - ainakin olen itse huomannut tällaisen "ilmiön" toteutumisen.
Skoda Octavia Combi 1.4TSI DSG Elegance 2015
ex. Skoda Octavia Combi 1.8TSI DSG Elegance 2010

HAL9000

DSG
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

jarru

Omassa Golf VI:ssä kävi juuri samalla tavalla kerran, normaalistihan pieneen ylämäkeen D-asennossa auto lähtee ryömimään eteenpäin, mutta tässä pari päivää sitten auto lähtikin valumaan taaksepäin. Sammutin koneen ja pistin uudestaan tulille ja taas toimi ryömitys. Mitään vikavaloja tuo ei poltellut ja sen jälkeen on toiminut ihan normaalisti eli ryömittää niin kuin on aina ennenkin tehnyt.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy