2.0 FSI, öljynsuodattimen vaihtaminen

Aloittaja Emil, 30.06.11 - klo:10:02

« edellinen - seuraava »

Emil

Viime kesältä jäänyt mieleen, että hämmennystä aiheutti hiukan erikoinen kiristysohje öljynsuodattimen kotelolle. En tarkalleen muista merkintää, mutta selkeästi siinä oli 25Nm. Lisäksi siinä oli +5, jollain tapaa merkittynä. Onko tietoja taikka arvauksia tämän +5 merkinnän tarkoituksesta?

Saksalainen ohjekirja kertoo kiristysohjeiksi vain 25Nm, joten varsinaista ongelmaa tässä ei tällä kertaa ole. Kunhan mielenkiinnosta kyselen.

Yhdistin samaan asiaan liittyvät aiheet yhdeksi. -Karvis-

klo 10.58 : Hyvää valvojan työtä. Näin tämä toimii paremmin.

Emil

#1
Millä olette tyhjentäneet öljynsuodatinkotelon ennen kotelon auki ruuvaamista. Viime kesänä maksoin oppirahat, kun en ollut rakenteeseen perehtynyt, ja suodattimen sisällä olevat öljyt tulivat syliin.

Netistä löysin neuvoja, että suodattimen saa tyhjennettyä painamalla suodatinkotelon pohjassa olevaa nippaa: http://www.golfmkv.net/blog/archives/8#

Hommaan on olemassa Volkkarilla erikoistyökalunsa, jonka hintaa voi vain arvailla. Mutta löytyykö Suomesta halpaa työkalua, esim. kympillä? Tässä eräs esimerkki työkalusta jota tarkoitan: VW OIL CHANGE - VW GROUP OIL FILTER DRAIN ADAPTOR FOR 2.0 FSI & 2.0 TFSI - AST6054

Kertokaa vielä mistä tuommoisia videon lopussa näkyviä asentajanhanskoja saa? Olen kateellisena katsellut, kun Ed Chinakin käyttää tuommoisia ohjelmassa "Autohuijarit" autoja ropatessaan. Näyttää sopivan hyvin kouraan, ja suojaa kättä myös kämmenselän puolelta, toisin kuin usein Suomessa myynnissä olevissa hanskoissa on asian laita.

tsiih

Ei tuollaista letkua tarvitse, kipon voi avata varovastikin niin ei tule syliin  ;)

Eikös ukolla ole kädessä ihan tavalliset kumihanskat.

Olen itse joskus ajatellut kannessa lukevan 25 nm +- 5 nm. Mitäpä väliä sillä, kierrät normaalisti kiinni vaan.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Emil

Kiitoksia vastauksesta. Voihan ne olla tavalliset kumihanskatkin, mitä se sitten tarkoittaakaan. Ajattelin vaan, että josko asentajille olisi olemassa hanskoja jotka eivät jarruta työtä, kuten hanskat yleensä. Harrastelijana tulee touhuamiset aloitettua hanskat kädessä, mutta ennen pitkää ne yleensä jäävät pois kädestä häiritsemästä.

Kippo varovasti auki siis, ja myös kiinni. Letku olisi ollut hieno. Tosiaan, kerrasta sen rakenteen oppi, kantapään kautta. :)

tsiih

Täntapaisia itse käytän kun suodattimia auon ja muulloinkin, kun vaatimuksena on hyvä istuvuus ja pestävyys (kämmenselälle ei juuri öljyjä roisku).
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

jaris

#5
Tuosta valkkaan sopivia hanskoja:
http://www.temrex.fi/verkkokauppa/product_catalog.php?c=108
Nämä vois olla hyvät, kun ovat pistonkestäviä, niin ei mene heti pienestä kolhusta rikki,
http://www.temrex.fi/verkkokauppa/product_details.php?p=439
CX-5 awd



Wekotin

Lainaus käyttäjältä: jaris - 01.07.11 - klo:22:48
Juu, kyllä suojaa, muttei paljon muttereita pidellä....

No ei pieniä, mutta öljynsuodattimen kokoinen objekti kyllä vaihtuu...

Emil

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 01.07.11 - klo:18:55
Ei tuollaista letkua tarvitse, kipon voi avata varovastikin niin ei tule syliin  ;)

Olen itse joskus ajatellut kannessa lukevan 25 nm +- 5 nm. Mitäpä väliä sillä, kierrät normaalisti kiinni vaan.

Kipon tyhjensin painamalla ruuvarilla kipon pohjassa olevaa nastaa. Nastan saa painettua hiukan sivuun, jolloin kippo tyhjenee nätisti itsestään. Siistiä.

Kiristin kipon kokeeksi ihan momenttiavaimella 25nm tiukkuuteen. Tuntui toimivalta kireydeltä. Käsin sitä ei tuohon kireyteen saa, ja kun kyseessä on muovikierteet, niin ei viitse teinimomenttiinkaan kääntää.

********

Propun tiivistehän vaihdetaan aina uuteen, varsinkin kun öljypohja on alumiinia. Merkkiliikkeestä myyvät tiivisteen mukana aina propunkin, näppärää. Eikä ole pahan hintainen

avene

Herätetääs vanhaa aihetta.

Eli tulipa tuossa vaihdettua öljyt 2.0 FSI passattiin. Vanha suodatin oli kiinni siellä irti ruuvattavan osan vastakappaleessa, eli ei siis tullut tuon osan mukana pihalle. Sitten tuli uusi suodatin asennettua siten, että tungin ensin patruunan sinne autoon kiinni, ja sitten ruuvasin sen patruunan kannen takaisin kiinni.

Tuliko laitettua tuo suodatin väärin? Kaikissa ohjevideoissa se suodatin tulee siihen kannessa olevaan "ritilään", mutta autossani ei sellaista ritilää tullut missään vaiheessa vastaan? Pääseekö öljy nyt kiertämään vapaasti ilman suodattumista?
Skoda Octavia Mk III RS 2.0 Tdi - 2014

Rehtori

Se ritilä irtoaa helposti ja on saattanut jäädä vanhaan suodattimien kiinni.
Näin kävi itsellä kunnes huomasin ritilän vanhassa suodattimessa ennen roskiin heittoa.

avene

^ Jep, näinhän tuossa oli sitten loppujen lopuksi käynyt. Homma ratkaistui uuden öljynsuodatinkotelon ostolla, 60â,¬ Käyttöautolta. Oli ilmeisesti joku sen heittänyt menemään  ;D
Skoda Octavia Mk III RS 2.0 Tdi - 2014

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy