quattrot

Aloittaja Tuuliviiri, 29.11.09 - klo:14:15

« edellinen - seuraava »

Arte

Tässä kanssa pientä leikkimielistä kisailua:
(...Antakaa latautua rauhassa)

https://dl.dropboxusercontent.com/u/30776862/quattroilua/20140208_142520.mp4

ex -10 A4 Avant 155kw S-tr quattro

Arte

Ton mun linkin voi poistaa. Se ei oikein toimi.
ex -10 A4 Avant 155kw S-tr quattro

mho0

Omissa autoissa kokemusta vain kahdesta nelivedosta. -06 Passat 3.2 4Motion ja -12 A6 3.0TDiQ sportdiffillä.
Kyllä tuo Haldex ymmärtääkseni teknisesti on kevyempi toteutus. Mutta reippaammassakin normaaliajossa on kyllä aika vaikea sanoa sitä kovin paljon huonommaksi kuin A6:n kruunupyörää, vaikka eroa onkin.

Liukkaalla se menee sivuluisussa siinä missä A6:kin. Tosin luistoon lähteminen vaatii enemmän kaasua. A6 lähtee melkein itsestään vienoon sivuluisuun kun vähänkin antaa naftaa koneelle. Ehkä Sportdiffi tekee myös sen, että puskemista ei juuri esiinny missään tilanteissa ja aika huoletta voi tiukoissa ja loivemmissa kaarteissa antaa kaasua ja luottaa, että edetään pienessä tai isommassa sivuluisussa kaasun asennon mukaan.

Sportdiffistä vielä sen verran, että olen kuvitellut sen myös auttaman ajonvakausjärjestelmää. Jarrut eivät helposti minusta osallistu (tai sitten tekevät sen tosi huomaamatta) auton vakauttamiseen ja olen päätellyt, että se sporttidiffi siellä tekee taikojaan kaikissa tilanteissa ja ohjaa autoa omalta osaltaan.


Lainaus käyttäjältä: Lebis - 07.02.14 - klo:21:37
Täytyy kyllä totuuden nimessä sanoa, että nykyiset etuvedot eivät loppujen lopuksi kauaksi haldex -nelivedosta ajo-ominaisuuksissa jää. Haldexia hyvin kuvaavasti voisi sanoa, että se on "vajaavetoinenneliveto" tai "wannabeneliveto". Etuvetoiseen verrattuna tietenkin paikaltaanlähdössä pito on parempi sekä nopeammissa ajonopeudenmuutoksissa olosuhteista riippuen. Kaarteisiin ajaessa haldex on jonkin verran vähemmän puskeva. Selvästi kuitenkin ajaessa voi huomata puskemisen ja todellisen nelivedon puutteen. Näissä polkumoottorisissa malleissa asia varsinkin korostuu, mutta esimerkiksi Audi S3 tehoisella autolla voidaan jo teholla paikata näitä haldexin puutteita.
Audi A4 3.0 TDI Avant 160 KW Quattro -17
Volvo V60 Polestar Engineered -20
Seat Lean 2.0 TDI 4Drive -18
Fiat Bravo 1.4 TJet -08
Fiat Bravo 1.4 Tjet -10
Ex: Alfa 159 TBi TI -11
Ex: A6 3,0 V6 TDI Avant 180 kW quattro -12
EX: Passat 3.2 Variant -06
Ex: Golf 1.6 Variant -02
...

jaska74

Tyhmä kysymys varmaan, mutta en pikaisella selailulla/googlettelulla päässy oikein selville, että onko mulla minkäänlaista lukkoperää kummassakaan päässä?
2.0tfsi quattro A3 8p -06

panu

Lainaus käyttäjältä: mho0 - 15.04.15 - klo:23:05
Omissa autoissa kokemusta vain kahdesta nelivedosta. -06 Passat 3.2 4Motion ja -12 A6 3.0TDiQ sportdiffillä.
Kyllä tuo Haldex ymmärtääkseni teknisesti on kevyempi toteutus. Mutta reippaammassakin normaaliajossa on kyllä aika vaikea sanoa sitä kovin paljon huonommaksi kuin A6:n kruunupyörää, vaikka eroa onkin.

Liukkaalla se menee sivuluisussa siinä missä A6:kin. Tosin luistoon lähteminen vaatii enemmän kaasua. A6 lähtee melkein itsestään vienoon sivuluisuun kun vähänkin antaa naftaa koneelle. Ehkä Sportdiffi tekee myös sen, että puskemista ei juuri esiinny missään tilanteissa ja aika huoletta voi tiukoissa ja loivemmissa kaarteissa antaa kaasua ja luottaa, että edetään pienessä tai isommassa sivuluisussa kaasun asennon mukaan.

Sportdiffistä vielä sen verran, että olen kuvitellut sen myös auttaman ajonvakausjärjestelmää. Jarrut eivät helposti minusta osallistu (tai sitten tekevät sen tosi huomaamatta) auton vakauttamiseen ja olen päätellyt, että se sporttidiffi siellä tekee taikojaan kaikissa tilanteissa ja ohjaa autoa omalta osaltaan.

Taitaa suurempi vaikutus sivuluisuherkkyydelle olla takapainotteinen voiman perusjako. Ja ESP-järjestelmissäkin tapahtunut kehitystä noiden muutaman vuoden aikana. Audin ajonvakautus ilmeisesti muutenkin sallivampi luistojen suhteen, ts. dynaamiseen ajoon soveltuvampi.

Lainaus käyttäjältä: jaska74 - 31.08.16 - klo:17:18
Tyhmä kysymys varmaan, mutta en pikaisella selailulla/googlettelulla päässy oikein selville, että onko mulla minkäänlaista lukkoperää kummassakaan päässä?
2.0tfsi quattro A3 8p -06
ABS:llä toteutettu elektroninen lukonkorvike molemmilla akseleilla. EDS tai EDL riippuen mistä kielestä tykkää lyhentää...


Exät: Typ 19 EZ, Typ 89q "KV", B5 ADP, B5 AEB tip, 3C CAXA, 3C BMP 4M

Indiestarter

Eipä ole quattro mikään ihmeellinen. Ei edes ns. aidot pitkittäismoottoriset versiot.
Tietenkin jos ei ole muusta kuin jostakin säälittävistä etuvedoista kokemusta niin voihan se tuntua jotenkin mahtavalta. Tylsä vehje ja ohjaus melkoisen tunnoton, epämääräinen.

99% vuodesta ajan mielummin takavetoisella. 1% erikoistilanteissa voi kaivaa sen quattron esille.
Itseasiassa olin yllättynyt kuinka 194hv takavetoinen voi olla niinkin lähellä V6 TDI 240hv quattroa suorituskyvyssä kuin se nyt on ja 190hv 2.0 TDI quattro ei kyllä sille vedä vertoja millään

Tämäpä voi olla se ainoa harva ilonaihe, mutta kyllä esimerkiksi nastarenkailla ajettaessa aitokin quattro puskee melkoisesti kostealla ja kuivalla pinnalla talviolosuhteissa. Jos joku nyt ottaaa huumaa jostakin talviajon pienestä sladittelusta niin siitä vaan, takavetoinen E-sarjalainen vie mennen tullen ohjaustuntumassa, ajotuntumassa ja ketteryydessä.

Tässäpä videoita kaikille Audikiimaisille, älkää pahoittako mieltänne kovin pahasti

https://www.youtube.com/watch?v=W7A--abGl5Y
Hakusessa kesäksi:

Porsche Cayman mk. 1



Kotitaloudessa:

M-B E220d W213
Audi Q5 8R 2.0 TDI S-Tronic (avovaimon)

ex.
M-B SLK 200 A R172
Audi A6 C6 3.0 TDI quattro tiptronic FL
BMW 330iA e90
VW Golf GTI DSG mk.5
BMW 523i e39
VW Bora 1.6

Jultsu

#2466
Rölläyksen tehoa hivenen heikentää tuo epämääräisyys. Oletko kenties ajanut 30 vuotta vanhaa viskolukkoista q:ta vaiko torsenilla varustettua vaiko etuvetoista haldex-avustettua vaiko uudempaa kruunupyörästövehjettä? Ilman ohjaustehostusta vaiko hydraulisesti tehostetulla vaiko sähköisesti vaiko mutteriohjauksella?

Neliveto lisää aina painoa ja tehohäviöitä, sellaisen suora vertaaminen vajaavetoiseen on aika typerää hommaa.

Ainahan nämä etumoottoriset audit konsernituotteet ovat puskeneet, oli vetotapa tai tekniikka mikä tahansa. Tällaisen kanssa sivuluisussa ajaminen vaatiikin vähän erilaista otetta kuin kevytperäisellä takavetoluikurilla.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Indiestarter

Viskolukolliset alkavat olemaan jo niin antiikkisia vehkeitä, että ihan torsenista puhutaan.

Mikäs tämä pitkittäismoottorinen haldex on? Uusissa melkoisen surkeissa A4 on esimerkiksi vain reagoinniltaan haldexin kaltainen järjestelmä, mutta se ei ole ruotsalaislähtöisen haldexin oma järjestelmä.

Oli muuten hauska huomata, että pakkasen jäähdyttämällä osittain kuivalla ja osittain jäisellä tiellä testattiin ja takavetoinen jäi aivan marginaalisen vähän tuollaisesta uudesta Audi A4 quattrosta, ennen sentään oli vetopito yhtenä plussana. Mahtoi hieman kaveria siellä ratissa vituttaa. S+ tilassa takavetoisen elektroninen lukko toimii entistä aktiivisemmin sallien luistoa enemmän pitäen kuitenkin auton ajonvakautuksen päällä ja lukuisien sensorien auttaessa.

Hakusessa kesäksi:

Porsche Cayman mk. 1



Kotitaloudessa:

M-B E220d W213
Audi Q5 8R 2.0 TDI S-Tronic (avovaimon)

ex.
M-B SLK 200 A R172
Audi A6 C6 3.0 TDI quattro tiptronic FL
BMW 330iA e90
VW Golf GTI DSG mk.5
BMW 523i e39
VW Bora 1.6

Jultsu

Torsen on jo ihan yhtä antiikkia näissä piireissä.

Pitkittäismoottorisia haldexkonstruktioita löytyy mm. Bugattin ja Lamborghinin valikoimista.

Ko. autojen tehopainosuhteet sekä rengastukset olisi ihan kiva tietää, mutta eihän tuo mikään yllätys ole, harvemmin tavikset pystyy luotettavasti vertailemaan kahta eri autoa 0-100 spurteissa. Puoli sekuntia-sekunti sinne tänne reaktioajoista ja muista häiriötekijöistä.

Kaveri voitti kisan ja silti sitä jäi vituttamaan? Ok.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

M_M

#2469
Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 30.01.18 - klo:10:14
Torsen on jo ihan yhtä antiikkia näissä piireissä.

Ei kai se nyt ihan antiikkia sentään, kun sitä vielä A4 B9 kopassakin on käytetty?

Yleinen harhakäsitys tosin jostain syystä elää, että torsenit olisi kaikissa malleissa vaihdettu kruunupyörään jo kauan sitten mutta se ei pidä paikkaansa.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Indiestarter

Molemmissa alle 20tkm ajetut kitkat, Audissa 17" ja M-B 18"

No ei nyt kuitenkaan kannata mieltä pahoittaa, vaikka vajaavetoinen jäi osittain jäisellä tiellä konepellin mitan 190hv A4 Allroad Ultra quattrolle

Tosiasia nyt kuitenkin on teknologiaperspektiivistä, että ainoana konsernista Porsche tekee oikeasti nautittavia nelivetoja joihin on saatu ohjaus kuntoon. Toimintaperiaate on vielä ajettavuuden kannalta torsen quattrojakin parempi kun lähtökohtaisesti vain takapyörät työntävät ja etupyörät auttavat vain tarvittaessa.

Quattro-brändin tuhoaminen alkanut hitaasti, mutta varmasti. Tietenkin kestää perusjantterin perspektiivistä aikaa ennen kuin nämä tekniset heikennykset realisoituvat negatiivisina kokemuksina ja näin ollen Audi voi vielä joitakin vuosia jopa kasvattaa quattro-brändinsä myyntiä Ultra quattroilla.

Vastavetona nyt tähän vielä, että Audilta ei ole tullut mitään viitteitä siitä, että se olisi kehittämässä 4Matic+ kaltaista nelivetojärjestelmää, jossa kuljettaja voi kytkeä myös pelkän takavedon päälle. Ne jotka eivät halua valita pelkkää nelivetoa ja kiinnittävät huomiota äärimmäiseen ajonautintoon (esimerkiksi minä) niin voivat valita ajon takavetoisena ja vain äärimmäisessä pidon tarpeessa nelivedon voi kytkeä takaisin päälle. Ainoa negatiivinen asia on, että nykyisin järjestelmän kytkeminen on hieman hankalaa ja sallittu ohjelmiston koodauksessa vain S+ ajotilassa esimerkiksi uudessa W213 E63 sedanissa. Stuttgartista kuultujen huhujen mukaan järjestelmää kehitetään helpommaksi kytkeä ja tuodaan myös 43/50-moottorikoodilla varustettuihin malleihin ja myöhemmin mahdollisesti tehokkaimpiin dieseleihin.

Täytyy myös se todeta Audin quattrojen puolustukseksi, että itse en pidä myöskään pitänyt esimerkiksi muutaman vuoden vanhaa Mercedes ML 350 mallia ajettavuudeltaan juuri minään. Painava, kankea käänneltävä ja yllättävän huono ympäristön hahmottaminen. Uusi E-sarjalainen takavetoisena on aikalailla monessa suhteessa kaikkea sitä mitä perusmoottoriselta perheautolta voi toivoa ajettavuuden ja suorituskyvyn peruspalikoiden suhteen resursseihin nähden. Sportit sitten tietenkin erikseen.

Jos olisin hybridin valinnut niin en näe mitään järkeä maksaa kymmenien tuhansien lisähintaa GLC 350e, vaikka se onkin paljon suositumpi Suomessa kuin C350e. Molemmat olen ajanut, C350e oli todella positiivinen yllätys myös vaihtelevien kitkakertoimen pinnoilla. Ajettavuudeltaan kevyempi ja ketterämpi takavetoinen C350e voittaa kyllä GLC350e.
Hakusessa kesäksi:

Porsche Cayman mk. 1



Kotitaloudessa:

M-B E220d W213
Audi Q5 8R 2.0 TDI S-Tronic (avovaimon)

ex.
M-B SLK 200 A R172
Audi A6 C6 3.0 TDI quattro tiptronic FL
BMW 330iA e90
VW Golf GTI DSG mk.5
BMW 523i e39
VW Bora 1.6

Indiestarter

Tarkemmin sanottuna Audissa oli n. 15-20 tkm samoilla kitkoilla takana. Itsellä hieman alle 10tkm
Hakusessa kesäksi:

Porsche Cayman mk. 1



Kotitaloudessa:

M-B E220d W213
Audi Q5 8R 2.0 TDI S-Tronic (avovaimon)

ex.
M-B SLK 200 A R172
Audi A6 C6 3.0 TDI quattro tiptronic FL
BMW 330iA e90
VW Golf GTI DSG mk.5
BMW 523i e39
VW Bora 1.6

TTO

^Kauhea hössötys päällä ja noin 5 viestin jälkeen on jo selvillä, että Audia on edustanut A4 Ultra Quattro ja tällä perusteella on kaikki Quattrot tuomittu ajettavuudeltaan puskeviksi. Mistähän se kokonaan takavetoinen Audi nyt sitten tehtäisiin?

Siitä olen kyllä samaa mieltä, että Quattron brändille ei välttämättä tee hyvää, että sisään hillotaan mitä ihmeellisintä tekniikkaa.

a_jaba

Taitaa olla aika kilipää tämä Indiestarter.. Rekisteröityy tänne, että pääsee haukkumaan nelivetoja ja todistaa "aukottomasti" takavedon olevan parempi talviajossa kuin neliveto  :D

Ei hyvää päivää oikeesti  ;D ;D ;D ;D ;D
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Indiestarter

Nämä nyt vain ovat omat kokemukseni, että kyllä uusi takavetoinen voi olla melko kova etenijä myös kuivaa asvalttia pienemmän kitkakertoimen pinnalla.
Kotitaloudessa on tälläkin hetkellä quattro Audi, että ihan oikeutetusti täällä oleskelen ja saan myös keskustella, vaikka sinua ei tietenkään miellytä kun konsernin tuotteista sanotaan jotakin negatiivista, koska sehän saattaa vahingoittaa sinun kiiltokuvamaista mielikuvaasi konsernin ylivoimasta joka asiassa.

Oletko itse sitten kauhean tyytyväinen Ultra Quattroihin vai oletko sellaisella edes ikinä ajanut, että pääsisit vertailemaan Torseniin?

Etsin täältä infoa Porschen Caymanista / Boxsterista, mutta yllättäen täällä ei konsernin nautinnollisimmasta merkistä löydäkään juuri mitään
Hakusessa kesäksi:

Porsche Cayman mk. 1



Kotitaloudessa:

M-B E220d W213
Audi Q5 8R 2.0 TDI S-Tronic (avovaimon)

ex.
M-B SLK 200 A R172
Audi A6 C6 3.0 TDI quattro tiptronic FL
BMW 330iA e90
VW Golf GTI DSG mk.5
BMW 523i e39
VW Bora 1.6

M_M

Lainaus käyttäjältä: Indiestarter - 30.01.18 - klo:12:27
saan myös keskustella

Kokeilehan keskustella jostakin, toistaiseksi ei ole näkynyt kuin tosi paskaa trollailua.  ;D
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

jupepaak

Moi,
Itsellä A3 2.0tdi quattro my -17.
Onkos tuo ihan ominaisuus, että takakanteen tuppaavat kerääntymään täyteen lunta kun hiukan lumessa ajaa. Itsellä olleet takavanteet jatkuvasti täynnä lunta ja alkaa sitten ravistamaan autoa maantiellä. Vanteina originaalia 17” alut.
Ja kyse ei siis ole siitä, että ajaisin mitään metsäautoteitä vaan esim. Ajan pätkän auraamatonta tietä niin siinä jo kerääntyy lunta vanteisiin.

Jultsu

On, eikä tarvitse olla edes q. Riippuu vanteen mallista että kuinka hyvin se sitä lunta sinne kauhoo ja säilöö.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

jupepaak

Hyvä tietää tämä, todella ärsyttävä ominaisuus. Nyttenkin takavanteet täynnä lunta jarrusatuloihin asti  >:(
Onko mitään hyväksi todettua vannetta tähän?

Jultsu

Mahdollisimman umpinainen estää toki parhaiten lumen kertymisen. 16" peltivanteet alle ja pölärit vielä ylle?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

huolestunut

Audi TT quatro on talvella todella hyvä ajettava. Kesää odotellessa...  8)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy