quattrot

Aloittaja Tuuliviiri, 29.11.09 - klo:14:15

« edellinen - seuraava »

Tuuliviiri

LainaaTuuliviirillä taitaa olla tuulinen päivä  ainakin fanaattista kommenttiä.

Pakko yrittää, kun LoCal ei suostu tulemaan tänne väittelykehään avuksi. Yritin juuri houkutella sitä tänne. Katsotaan nyt, onnistuinko.

Mutta se on varmaa, jotta jos aidosti tykkää jostakin ::), pitää siitä myös kertoa muille.

I´m proud to be a quattroman!  ;D

Tuuliviiri

LainaaVoi seurata mystisiä öljyvuotoja...
:'(

Toivon syvästi, että en joudu tuota kokemaan. Terve mieheen Tos, rekisteröity nimmari, ja tervetuloa tänne joukkoomme again.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Tuuliviiri - 06.12.09 - klo:21:40
Siis nykyisessähän tuota ongelmaa ei enää ole. Toi on kuule menneen talven juttuja. Miksi väittelemme, kun vain meistä toisella asiasta käytännön kokemusta?

Niimpä, älä anna tuon makkiksen häiritä tuossa alussa ;)
Mistäs sinä minun autoilukokemukseni tiedät?
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Tos®

LainaaTerve mieheen Tos, rekisteröity nimmari, ja tervetuloa tänne joukkoomme again.
Heh...

Muutin tuota edellistä viestiä hieman.
Vanhempien B7:ssa voima pyrkii karkaamaan sutivan pyörän kautta...
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Tuuliviiri

LainaaMistäs sinä minun autoilukokemukseni tiedät?

En tiedäkään. Mutta korva herkistyy aina enemmän sellaisten puheille, joilla itsellään on quattro. 8) Mutta jos on oikeasti omakohtaisia kokemuksia quattroilusta, niin mikäs ettei. Sittenhän voimmekin jatkaa hieman lisää:

Kerropas tarkemmin tilanteesta, jossa quattro jätti pulaan tasaisella, mutta etuvetoinen ei? En ole vielä kuullut keneltäkään, että noin olisi tapahtunut B8:lle. ;D B7 on onnistuttu kyykyttämään, Tosin toimesta.

Tässä väittelytilanteessa (quattro jättää pulaan tasaisella, mutta vajaavetoinen ei) otan kantaa vain B8:n puolesta, jollainen on itselläni. B7:n omistajat puolustautukoot itse.

I hear you...

Flat

Kumpi lähtee jäisellä tiellä rivakammin, q kitkarenkailla vai vajaaveto nastoilla ?


Tuuliviiri

LainaaKumpi lähtee jäisellä tiellä rivakammin, q kitkarenkailla vai vajaaveto nastoilla ?

Minä annan ääneni quattrolle.  ;)

-Anytime anywhere, quattro always!-

Helppo kysymys. Ja seuraava?

lq

Kertokaas nyt sitten, että miten Haldex eroaa ajossa Torsenista? Miten eron havaitsee?


JiiÄssä

Meleko telemetria äässi pitäs omata, että tietäs kummalla ajaa jos samaan roviin heitettäs torsenin sijasta haldexi kuskin siitä tietämättä..  ;D   


Tuuliviiri

Ja epäileväisille tuomaille kehoitan tutustumaan TM:n numeroon 15/09 ja ottamaan sieltä esiin s. 19. Arvostettu raati tutki eri nelivetoteoteutuksia suorittamalla mm. ns. rullakokeen.

LainaaRullakokeessa osa auton pyöristä on kitkattomien rullien päällä ja pahimmillaan vain yhdellä pyörällä on pitoa.

Q5 selviytyi kokeesta no problem. Jos kerran sama nelivetotekniikka on myös B8:ssa, otaksun, että tulos olisi ollut vastaavanlainen myös B8:n osalta. Kyllä saapi olla melkoinen tasainen maasto, jossa quattro ei pärjää, mutta vajaavetoinen kylläkin. Odotan mielenkiinnolla sitä esimerkkiä, joka pätee myös B8:n kohdalla.  :o

Mutta kaikkien kannalta olisi helpointa, jos voisimme yhteen ääneen, ilman epävireisyyttä laulaa lurittaa ylistyslaulun quattrolle. Se on sen ansainnut!  8)

JiiÄssä

joo, ei eppäilystä etteikö mittomalla ja tutkimalla saa erot selville.. mutta kyse oliki että miten sen eron huomais ajossa ja perstuntumalla.. lumipolanteella ja kaikessa paskasohjossa vaikuttaa auton ajettavuuteen kuitenki sen verran moni muuki asia..  ;D


VWonderman

Miettikääpä; voimanjako 95:5 (Haldex) ja 40:60 (Torsen T3). Ei muuta kuin A3 Sportback quattro ja A4 B8 quattro vertailuun vaikka 2.0TDI koneella! :)

Tosin sellaisen vertailun Turhat Miehet tekivät vuonna '06/'07 jossa tosin verrokkina oli B7... Ja mitään kunnon koeajoa siinä ei ollut, vaan sitä löpötystä joka ei ketään kiinnosta "Torsenissa on tällainen keskitasauspyörästö tämmöisellä murikalla ja Haldexissa tällainen..." ahdettuna yhdelle sivulle... Eli jonkun pitää se oikea testi tehdä.  :P (itellä ei oo valtuuksia  :'()
Very Odd Looking Vehicular Object
(•_•)

lq

#72
Lainaus käyttäjältä: Tuuliviiri - 07.12.09 - klo:13:16
Ja epäileväisille tuomaille kehoitan tutustumaan TM:n numeroon 15/09 ja ottamaan sieltä esiin s. 19. Arvostettu raati tutki eri nelivetoteoteutuksia suorittamalla mm. ns. rullakokeen.

No tälleen siellä sanottiin:
"Rullakokeessa osa auton pyöristä on kitkattomien rullien päällä ja pahimmillaan vain yhdellä pyörällä on pitoa. Koe paljastaa erittäin havainnollisesti kytkeytyvän nelivedon mahdolliset viiveet. Tällä kertaa viiveitä ei ole: BMW ja Volvo lähtevät liikkeelle kytkeytyvän akselinsa voimin yhtä välittömästi kuin jatkuvavetoiset Audi ja Mercedes.
Itse asiassa epäilimme etukäteen vain Audin suoriutumista, sillä Torsen-pyörästön voimansiirtokyky riippuu heikoimmin pitävästä akselista. Jos sillä ei ole lainkaan pitoa, voimaa ei välity pitävällekään akselille. Käytännössä tällainen tilanne ei tule vastaan, mutta vaikka tulisikin, Q5 selviytyy siitä."


Lopuksi sitten kerrotaan, että kaikki pääsevät liikkeelle, vaikka olisi vain yksi pyörä maassa, Q5 jätetään vertailun viimeiseksi ja kerrotaan, että ongelle tommosella kipolla vois ehkä just ajella.  ;D


lq

Lainaus käyttäjältä: TökäT - 07.12.09 - klo:16:13
Miettikääpä; voimanjako 95:5 (Haldex) ja 40:60 (Torsen T3).

No mietitään mietitään. Tuosta samasta TM:n numerosta lainattua: "Audi on jatkuvasti nelivetoinen, ja normaalitilanteessa voima jakaantuu eteen ja taakse suhteessa 40/60. Eri kitkatilanteissa jako voi Torsen-pyörästön lukitusominaisuuksien ansiosta vaihdella edessä välillä 15-65 ja takana 85-35%"

Haldexin IV:stä: "...ja paineakun ansiosta liikkeelle lähdetään aina nelivetoisena. Pitävällä pinnalla taakse välittyy 5 prosenttia momentista ja täysin lukittuna kytkin tasaa momentin akselien kesken.". Eli suomentaen, eteen voi mennä jotain väliltä 95...50 ja taakse 5...50% momentista. Autossa siis tietokone arpoo ja päättää, kuinka tiukasti sen Haldex-kytkimensä sitten esim. liikkeellelähdöissä lukitsee. Mitään kytkeytymisviiveitä ei siis enää kuitenkaan ole, eli etupyörät eivät enää sutaise ensin tyhjää ja vasta tämän jälkeen takapää tulisi menoon mukaan.

massa

Minä lähtisin sokkotestiin ainakin kokeilemaan mutka-ajoa ja mieluiten mahdollisimman liukkaalla. Uskoisin että takapainotteinen T3 kyllä erottuisi Haldexista. Siitä en kiistä etteikö olisi vaikea erottaa jos pelkän lähdön perusteella pitäisi arvio antaa.

Joten viivettä tai ei - erottuu  8)
- Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa - ex. B8 Avant 2.0TFSI quattro

Tuuliviiri

LainaaQ5 jätetään vertailun viimeiseksi ja kerrotaan, että ongelle tommosella kipolla vois ehkä just ajella.

Tee niin kuin minä: Testaa, onko puheissa perää.  ;) Saatat iloisesti yllättyä ja huomata, että Q5:lla pääsee ongelle ja moneen muuhunkin paikkaan.  :o Eri asia toki on, raskiiko sitä 70 ke:n autoa runtata joka paikkaan ja jokaiseen kannonnokkaan.  :-X Siihen löytyy esim. Lada Niva osastolta varsin hyvä kandidaatti.  ;D

Tuikkakaa, oi joulun tähtöset..." Kohta sitä pääsee taas quattroilemaan urakalla, 2000 km:n edestä lomareissuajoa.  ;D

eGetin

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 05.12.09 - klo:20:32
Mun mielestä Tm jopa kehuu K-Euroopan kitkoja, toisin kuin pohjoisen kitkoja.Ota huomioon, että ne periaatteessa etelässä kaikkein turvallisimmat kokonaisuutta ajatellen.Jos jarrurusmatka esim. 95% talvesta 30% lyhyempi, niin on sekin turvallisuustekijä.Paskoja ne toki jäällä on, mutta esim tämän alkutalven aikana ei ole itsellä vielä osunut yhtään liukasta keliä, ja jos joskus vähänkään on liukasta niin ajonopeudet putoaa ainakin omalla työmatkalla todella alhaisiin lukemiin, ja jopa turvavälit asiallisia.
Mutta näistä nyt on jauhettu iät  ja ajat, ja etelässä vaan pirun vaikea valinta.Nasta kuitenkin se varmin.
Riippuen ihan siitä, missä päin etelää ajelee. Täälläpäin kyllä kun Tampereelle köröttelee, niin 3-tie on aina sula, mutta varsinkin vähän pienemmät tiet heti kaupungin ulkopuolella ovat peilijäässä ja sitä rataa. Toisaalta, eipä siinä jäällä mikään muukaan kitka ole toimiva.

Markku J

Haldexin eron Torseniin huomaa heti kaarreajossa. Torsen on takavetopainotteinen 60:40. Haldex lupaa normaaliajossa 10 prosenttia voimasta taka-akselille. Torsen tarjoaa perää kaarteen ulkokehän suuntaan kesäkeleissäkin selvästi havaittavasti. Haldex ei sitä tee. Omat kokemukset: Passat Variant V6 4 -Motion ja Audi A4 quattro. Toinen on aito neliveto ja toinen vain talvikeleillä neliveto.

eGetin

Eikös Torsenissa ja Haldexissa perimmäinen ero ole se, että Torsen on jatkuvasti neliveto, ja Haldex vain silloin, kun on tarvetta?

massa

Lainaus käyttäjältä: praKKA - 07.12.09 - klo:23:02
Eikös Torsenissa ja Haldexissa perimmäinen ero ole se, että Torsen on jatkuvasti neliveto, ja Haldex vain silloin, kun on tarvetta?

Kuten edellisellä sivulla jäsen Iq kirjoitti Haldexin IV:stä: "...ja paineakun ansiosta liikkeelle lähdetään aina nelivetoisena. Pitävällä pinnalla taakse välittyy 5 prosenttia momentista ja täysin lukittuna kytkin tasaa momentin akselien kesken.". Eli suomentaen, eteen voi mennä jotain väliltä 95...50 ja taakse 5...50% momentista. Autossa siis tietokone arpoo ja päättää, kuinka tiukasti sen Haldex-kytkimensä sitten esim. liikkeellelähdöissä lukitsee. Mitään kytkeytymisviiveitä ei siis enää kuitenkaan ole, eli etupyörät eivät enää sutaise ensin tyhjää ja vasta tämän jälkeen takapää tulisi menoon mukaan.

Eli uusin Haldex on periaatteessa "jatkuva"..


- Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa - ex. B8 Avant 2.0TFSI quattro

Tos®

Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

ma1ja

Tos®
tuossa ensimmäisessä pätkässä oli lopussa tuskallinen (30 sek) viive, kun odotin lopun cliffhangeriä jota ei koskaan tullut!  :(  :)
Niin se vaan menee.

Tos®

Juu en tuolloin viittyny jostain syystä muokata sitä loppua...
eikä saa jälkeenpäin ilman uuden lataamista
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Häkä

Tuossa TM:n testissä ei maastoajossa saatu nelivetojen välille eroja. Haldexit ja torsenit ihan hyviä/huonoja. Audi hävisi pelin DSG-vaihteistoon, joka ei maastoajoon tai raskaan kärryn vetämiseen sovi. Liian vähän kaasua - - > kytkin aukeaa tai moottori sammuu. Liikaa kaasua - - > auto singahtaa eteenpäin niin että rapa roiskuu. Ei kovin toivottava ominaisuus esim. asuntovaunua tai venettä vetäessä.

Tuuliviiri

LainaaTuossa TM:n testissä ei maastoajossa saatu nelivetojen välille eroja. Haldexit ja torsenit ihan hyviä/huonoja.

Juuri näin. Komppaan täysin. Olen ajellut molemmilla versioilla (Haldex 4. sukupolven) ja täytyy sanoa, että hyvin pelittävät kumpikin.


LainaaTorsen on takavetopainotteinen 60:40.

Torsenin vetosuhde on 40:60 eli 40% vedosta eteen ja 60% taakse. Noin on normitilanne. Suhde muuttuu, kun olosuhteet sitä vaativat.

Kumpi on sitten parempi? Kumpikin. Toisessa vetotapaa säätelee tietokone ja toisessa hammasrattaat. Toinen perustuu puhtaasti sähkön toimintaan (tietokone antaa impulssin) ja toinen mekaniikkaan. Kumpi sitten kestää käytössä, sen näyttää aika. Mutta on selvää, että Torsen-tekniikka on valmistajalle kalliimpi valmistaa.

Joku tykkää digitaalikelloista, ja jotkut luottavat vain ja ainoastaan mekaanisiin kelloihin. Toinen tykkää japanilaisesta ja toinen sveitsiläisestä.  ::)

clima

LainaaHaldexin eron Torseniin huomaa heti kaarreajossa. Torsen on takavetopainotteinen 60:40. Haldex lupaa normaaliajossa 10 prosenttia voimasta taka-akselille. Torsen tarjoaa perää kaarteen ulkokehän suuntaan kesäkeleissäkin selvästi havaittavasti. Haldex ei sitä tee. Omat kokemukset: Passat Variant V6 4 -Motion ja Audi A4 quattro. Toinen on aito neliveto ja toinen vain talvikeleillä neliveto.

Markku J: Ehditkös tuolla Passatilla oikein kunnolla talvikeleissä ajellakaan, vai oliko niin että tuohon aikaan kulkupeli vaihtui niin nopeaan että liukkaat kelit pasuunalla jäivät jokseenkin väliin? Muistelen että Passatin ilmestyessä nettiautoon "manasin" mielessäni että olisit pitänyt tuota nyt edes sen aikaa että tulee kunnon nelivetokelit  ;)

Flat


Tos®

^Hahah

ei voinu toi luistella noin  ;D
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

VAG!

#88
qq

VAG!

#89
qq

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy