quattrot

Aloittaja Tuuliviiri, 29.11.09 - klo:14:15

« edellinen - seuraava »

eGetin

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 05.12.09 - klo:18:42
Lainaus käyttäjältä: Markku J - 05.12.09 - klo:18:30
Talviajosta minulla on toistaiseksi kokemusta vain viime kevättalven quattro -talviajokoulusta. Siellä quattron ylivoimaisuus sitten avautuikin oikein kunnolla, kun verrokkina oli ajossa etuvetoinen B8. Upea fiilis ajaa quattrolla lumella !

Tuon uskon, harmi vain että talvet ovat menneet sellaisiksi, että mietiskelen nykyisin, kannattako ostaa kunnon talvirenkaita lainkaan vai pärjäisikö keskieuroopan talvikitkoilla, olisi meinaan suurimman osan talvea paljon parempi, ne muutamat päivät vain mietityttävät.
Jos Tekniikan Maailmaa uskoo, niin nuo Keski-Euroopan talvikitkat ovat aika surkeat Suomessa, ja voi niinä parinakin päivänä harmittaa tuo valinta.

ram1

Mun mielestä Tm jopa kehuu K-Euroopan kitkoja, toisin kuin pohjoisen kitkoja.Ota huomioon, että ne periaatteessa etelässä kaikkein turvallisimmat kokonaisuutta ajatellen.Jos jarrurusmatka esim. 95% talvesta 30% lyhyempi, niin on sekin turvallisuustekijä.Paskoja ne toki jäällä on, mutta esim tämän alkutalven aikana ei ole itsellä vielä osunut yhtään liukasta keliä, ja jos joskus vähänkään on liukasta niin ajonopeudet putoaa ainakin omalla työmatkalla todella alhaisiin lukemiin, ja jopa turvavälit asiallisia.
Mutta näistä nyt on jauhettu iät  ja ajat, ja etelässä vaan pirun vaikea valinta.Nasta kuitenkin se varmin.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Jyri

Jeps ei karata liian kausa aiheesta, eli itsellä tuo Quattron ylivoima jäisi kokematta kun ei nämä säät enää nykyisellään suosi...Eipä silti jos nelivetoa olisin vailla niin kyllä aito Quattro houkuttaisi, paljon enemmän kuin Haldex yms muut. Eipä sillä etteikö Haldexin viimeiset versiot olisi hionoja, mutta Quatto on silti Quattro (ovat Audin markkinoinitmiehet onnistuneet viesteissään / aivopesussa näemmä).

Niin ja selvennyksenä, minulle Quattro = Torsen


Tos®

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 05.12.09 - klo:20:54

Niin ja selvennyksenä, minulle Quattro = Torsen
Oikein!
Haldexilla pääsee, mutta hauskuus ja vaivattomuus lymyää torsenissa.
Itsellä ei ole pidempää kokemusta b8:n torsenista, mutta b7:n vaikeassa tilanteessa jää alakynteen Golffille.
Kuitenkin edelleen painotan sitä ajon hauskuutta/helppoutta  ;D
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Tuuliviiri

LainaaItsellä ei ole pidempää kokemusta b8:n torsenista, mutta b7:n vaikeassa tilanteessa jää alakynteen Golffille.

Myönnettäköön, että tuolloin tilanne saattoi olla noinkin, mutta nykyään enää ei.  :P Noin voisin näytellä teille epäilijöille. Tai no mitäs sitä näyttelemään, ainakaan Tosille. Sen verran löytyy quattrokuskilta rispektiä ko. henkilöä kohtaan.  ;)

LainaaEi kai se pito mihinkään lisäänny vaikka lätäkön yli ajaa quattrolla. Ei kai se nyt kai fysiikan lakeja kumoa?

No jotkut lait ovat ainakin nyt kumoutuneet  ::), kun matka-ajot sujuvat ilman jännitystä ja huonoissa keleissä auto ei enää huoju ja ohjaustuntumakin pysyy hyvänä.  :P Noin kaikille epäilijöille, jotka eivät usko quattron ylivoimaisuuteen huonoilla keleillä.

hildebad

Jaa, enpä tiedä miksi se quattro on ehdoton. Jotenkin tulee aina kädetön tai oikeammin jalaton olo, kun ajan perheen vajaavetoisella kutosella (poislukien jos ajaa suoraa tietä vakkari päällä).

BTW, mun mielestä on hirveetä tuhlausta ostaa Audi ilman q:ta!


Flat

Tuossa keskustelussa esiintyy paljo  perusteluiksi seuraavanlaisia tekijöitä:
-huono tie
- huonot ajo-olosuhteet
- nopeat lähdöt paikaltaan
- lumihanki
- imago

valitettavasti huo vaan ovat itselleni sellaisia asioita joita en käytönnössä kohtaa, tai ovat harvinaisia. Siis itselleni q ei tarjoa rahoille vastinetta.  tietysti tämä on köyhän jupinoita, joten nekin säästetyt rahat on pitänyt laittaa muualle.....lähes pakosta....

Sitä en väitä etteikö se q hyvä olisi, mutta ei se tavalliselle autoilijalle todellakaan niinerinomainen ole..

Vmatti

Lainaus käyttäjältä: Flat - 06.12.09 - klo:14:40
Tuossa keskustelussa esiintyy paljo  perusteluiksi seuraavanlaisia tekijöitä:
-huono tie
- huonot ajo-olosuhteet
- nopeat lähdöt paikaltaan
- lumihanki
- imago


+ ajo-ominaisuudet
+ hauskuus
+ turvallisuus
Trust your instincts, be yourself!
BMW 520D xDrive Business Exclusive Edition Aut. -15
ex-vagit:
A4 (B8) 2.0 TFSI quattro S tronic -10
CC 2.0 TDI 125kW DSG -09
A4 (B6) 1.8T quattro -05
Audi 80 (B3) 1.8S -

Jyri

Lainaus käyttäjältä: Vmatti - 06.12.09 - klo:15:06
+ hauskuus
+ turvallisuus

Tuo hauskuus saattaa helpolla ulosmitata tuon turvallisuuden.

Ja tuosta turvallisuudesta, se saattaa ollakin hyvin päin vastainen vaikutus, varsinkin kokemattomalle. Esim. yhdistelmä neliveto + automaatti + älykäsajaonvakautus/luistonesto ei paljoa varoittele liukkaudesta, mutta edelleen pätee vanha totuus ettei se nelivetoinen pysähdy yhtään nopeammin kuin vajaavetoinen. Eli se että Quattro ei paljoa indikoi huonoista ajo-olosuhteista, ei mielestäni kylläkään oleturvallisuutta paranta tekijä, päin vastoin, vaatii kokemusta että osaa tietää ja ottaa huomioon huonot olosuhteet vaikkei auto niistä millään tavoin kielikään.
Mukavuutta taasen parantaa kyllä huimasti huoissa olosuhteissa ja sitä kautta saattaa parantaa turvallisuuttakin, kunhan nuo yllämainitut asiat huomioidaan.

Flat

Tuota turallisuusaspektia saatte minulle kyllä aika lailla selittää, ja hyvin, ennenkuin uskon sen. Q:lla pystyy ajamaan kovempaa ilman että auto lähtee lapasesta, tämäkö on sitä turvallisuutta?

Jyri

Lainaus käyttäjältä: Flat - 06.12.09 - klo:15:28
Tuota turallisuusaspektia saatte minulle kyllä aika lailla selittää, ja hyvin, ennenkuin uskon sen. Q:lla pystyy ajamaan kovempaa ilman että auto lähtee lapasesta, tämäkö on sitä turvallisuutta?

Mikäli tuo pitää paikkansa että Qlla voi ajaa kovempaa ilman että lähtee lapasesta, niin silloin tuo turvallisuus kohta toteutuu, jos ei ajeta kovempaa kuin vajaavetoisella samoissa olosuhteissa, mutta huom ei kovempaa vaan samaa nopeutta.

Vmatti

no, otetaan nyt vaikka tämä perinteinen ohitustilanne (ja ilman ylinopeutta) talviloskassa, jolloin keskiviivan tuntumaan on keräytynyt se kuuluisa "loska- tai lumivalli", niin kummalla ohitus sujuu todennäköisesti turvallisemmin (riskittömimmin) ilman mitään kikkailuja?



 
Trust your instincts, be yourself!
BMW 520D xDrive Business Exclusive Edition Aut. -15
ex-vagit:
A4 (B8) 2.0 TFSI quattro S tronic -10
CC 2.0 TDI 125kW DSG -09
A4 (B6) 1.8T quattro -05
Audi 80 (B3) 1.8S -

slash

Lainaus käyttäjältä: Flat - 06.12.09 - klo:15:28
Tuota turallisuusaspektia saatte minulle kyllä aika lailla selittää, ja hyvin, ennenkuin uskon sen. Q:lla pystyy ajamaan kovempaa ilman että auto lähtee lapasesta, tämäkö on sitä turvallisuutta?

Talvikelissä jokainen kiihdytys liikenteen sekaan risteyksistä paljon varmempaa kuin etu tai takavetoisella, itse mm. joudun 80 nopeuteen kiihdyttmään vilkkaalle tielle ylämäkeen useasti päivässä ja nelivedolla ei tarvitse arpoa niin paljoa mihin väliin uskaltaa lähteä.
Audi 4A 3.0tdiaLang ex. vag. 411E, T2, OcuII 2.0tfsi Rs, B7 2.0 tdi q avant, B8 2.0tfsi q avant, B8 2.0tfsi q Stronic avant

Tuuliviiri

LainaaMikäli tuo pitää paikkansa että Qlla voi ajaa kovempaa ilman että lähtee lapasesta, niin silloin tuo turvallisuus kohta toteutuu, jos ei ajeta kovempaa kuin vajaavetoisella samoissa olosuhteissa, mutta huom ei kovempaa vaan samaa nopeutta.

Juuri näin hyvät herrat ja naiset. quattro tuo sitä lisäturvallisuutta, jota ei kuitenkaan kannata ulosmitata liian kovalla vauhdilla. Siis faktaa on tämä: quattro samalla tilannenopeudella verrattuna normi Audiin on kiistatta turvallisempi. Sitä ei voi kukaan kiistää. Ja se mitä quattroon sijoittaminen tuo on juuri sitä turvallisuutta. Jos saisin päättää, vajaavetoiset kiellettäisiin.  ;D

Muistuu niin elävästi mieleen turbo Passatti ja matkareissu talvisaikaan pohjoiseen. Tuli siinä loiva ylämäki vastaan ja edessä rekka, jolla teki tiukkaa ajaa tien maksiminopeutta. Päätin, jotta nyt koitti meidän momentum. Pienempää pesään ja ohitukseen. Siinä sitten rekan rinnalla päätin hieman lisätä nopeutta, jotta pääsisin nopeammin omalle kaistalle. Iloisesti ESP valo alkoi vilkkua ja tunsin, kuinka etupään nastat raapivat jään pintaa epätoivon vallassa. Siinä alkoi jo tulla mujut pöksyyn, kun tajusin, että mäessä en pääsekään rekan ohitse helposti. Mitäs, jos vastaatuleviakin alkaa tulla? Siinä sitten sydän pamppaillen pumppasin kaasua, kunnes tuli sen verran pitoa, jotta ohi päästiin. Kyllä kirosin hevon helvettiin tehokkaan etuvetoisen. Pää oli hiestä märkä.

Samanlainen tilanne viime talvelta. Katsoin, että nyt on hyvä ohituspaikka. Naapurin kaistalle, ja hanaa. quattrossa alla kitkat. Kun rekka jäi taakse, huomasin nopeuden olevan jo pitkälle toistasataa. Lumi vain pöllysi. Se oli siinä. Auto ei sutinut. Ohjaus ei vedellyt. Ohittaminen sujui, kuin kesäkelillä.

Siinä sitä lisäarvoa quattroon sijoittamiselle. Kyllä on saanut rahan edestä hupia, fiilistä ja turvallisuutta.

Flat

Edellen uskon että tuo vetopito ulosmitataan hyvin helposti. Järkkymätön usko siihen että auto lähtee kelillä kuin kelillä kuin hauki rannasta, luo vaaratilanteita. Ja myös närää kanssa-autoilijoissa, kun q kuskit tunkevat äärettämän pieniin väleihin. Siis jotkut, suurin osa varmasti ajaa vajaavetosäännöillä liikenteessä.

Kun pito sitten q mieheltä loppuu ,niin silloin kolisee?


Jii74

Se on sama keneltä se pito loppuu niin silloin kolisee - tolkku pitää olla päässä oli alla mikä kikotin hyvänsä.
Nelivedolla/quattrolla voi ajaa vain tasaisemmin ja varmemmin huonommallakin kelillä.
Leikkimisen voi sen sijaan hoitaa mieluummin muualla kuin liikenteen seassa.

E. esim. hiekkarannalla kuten Tuuliviiri :D
Audi A4 Allroad Quattro 2.0 TDI -18

Tuuliviiri

LainaaJärkkymätön usko siihen että auto lähtee kelillä kuin kelillä kuin hauki rannasta, luo vaaratilanteita.

No kun se lähtee.  :o Testattu on, usko pois. Usko on luja, kun sen on myös käytännössä itse todennut.

LainaaJa myös närää kanssa-autoilijoissa, kun q kuskit tunkevat äärettämän pieniin väleihin.

Ei päde meihin.  8) Närää syntyy lähinnä siitä, kun liikennevaloissa otan rivakan lähdön ja otan reippaan kaulan muihin, talvikeleillä. Kiihdytys 50:een, no problem. Siinä sitten stoppi seuraaviin valoihin. Tulee siinä sitten kuski viereen naama punaisena. Apinan raivolla lähtee sitten nastat ropisten kiihdyttelemään uudestaan. Tällä kertaa quattrokuski ei enää piinaa kanssa-autoilijaa vaan antaa kaverin mennä menojaan. ;D

Tuuliviiri

LainaaE. esim. hiekkarannalla kuten Tuuliviiri

Jep ja suosittelen erityisen paljon leikkipaikaksi myös järven jäätä, kuten Tosilla on tapana, tai sitten muuta lumista mestaa, jossa ei ole kiusanamme kiviä ja kantoja.  :-X

slash

En usko että vaimoni tarkoituksella on tunkemassa pieniin väleihin autollaan, Flat kaikki autoilijat eivät ole himo autoilijoita niin kuin sinä ja heille se on varmasti turvallisuutta lisäävä tekijä koska eivät ehkä tunne, osaa ja tarkkaile vallitsevia olosuhteita samalla intensiteetillä kuin sinä ja heille tämä neliveto tuo varmuutta ajamiseen. Ymmärrän Flatinkin kannan kun hän taitaa asua alueella jossa oikeata talvea taitaa olla joitain kymmeniä päiviä vuodessa.
Antaisinko itselleni anteeksi sen, jos vaimo olisi jäänyt risteyksessä likukkaalla toisen auton teilaamaksi siksi koska olin hänelle ostanut vajaavetoisen auton, EN!
Kaikki q kuskit ei mittaa auton maksimi suorituskykyä liukkauden saavuttua vaan osaavat arvostaa nelivedon muita ominaisuuksia.
Audi 4A 3.0tdiaLang ex. vag. 411E, T2, OcuII 2.0tfsi Rs, B7 2.0 tdi q avant, B8 2.0tfsi q avant, B8 2.0tfsi q Stronic avant

Tuuliviiri

LainaaAntaisinko itselleni anteeksi sen, jos vaimo olisi jäänyt risteyksessä likukkaalla toisen auton teilaamaksi siksi koska olin hänelle ostanut vajaavetoisen auton, EN!

Joten kun Audin ostatte, niin ostakaa samalla quattro. Noin sen pitäisi mennä.

Flat

No kyllä se q on hyvä,mutta ei niin hyvä kun te annatte ymmärätää...

Jatketaa laadukasta q keskustelua itse aiheesta, kunhan täällä vaan vaan vähän keskustelua herättelen.....nämä eipäs juupas väittelyt ovat vaan niin helppoja kommentoida...

Karvis

Jotenkin hauskaa seurattavaa tämä keskustelu, kyseessä tuntuu olevan jonkun sortin autuaaksi tekevä uskonto ;D

Muistakaa kuitenkin q-huumassa, että se q vaatii pysähtymiseen tilaa täsmälleen yhtä paljon kuin yhdellä akselilla kynsivä.
Ja vältelkää tilanteita joissa jäätte q:lla tasaiselle kiinni, ja etuvetoinen kynsäisee siitä hienosti liikkeelle :P

Jatkakaa...
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

slash

Mulle on aivan sama onko auto q, 4motion tai joku muu 4-veto hässäkkä kunhan se vain normaali talviajossa toimii ja meidän perheen varat riittävät siihen järkitasolla.
Mielestäni neliveto on vaan meidän talviolosuhteissa huomattavan tärkeä lisävaruste ja monesta muusta varusteesta voisinkin luopua ennen nelivetoa.
Disco valoja voi käydä katselemassa discossa, turhaa niitä auton kojetaulussa pitää ;)
Audi 4A 3.0tdiaLang ex. vag. 411E, T2, OcuII 2.0tfsi Rs, B7 2.0 tdi q avant, B8 2.0tfsi q avant, B8 2.0tfsi q Stronic avant

Tuuliviiri

LainaaJa vältelkää tilanteita joissa jäätte q:lla tasaiselle kiinni, ja etuvetoinen kynsäisee siitä hienosti liikkeelle
:o

Täh? Toi tuli niin lujaa puskan takaa, jotta oksat pois. Siis quattrolla jää tasaisella kiinni, mutta samassa paikaasa vajaavetoinen ei.  :o Kylläpäs herjan heitit.

quattro jää vain ja ainoastaan silloin kiinni, kun loppuupi maavara. Ã,,lkää nyt muuta väittäkö.  :o

Tuuliviiri

Lainaajärkitasolla.

Eih! Pahinta mitä voi tehdä on se, että suhtautuu autoiluun järjellä! Ei kannata. En halua edes miettiä, kuinka paljon euroja en tullut laitettua autoilun pariin viimeisen neljän vuoden aikana... ??? Kannattaa vain fiilistellä, nautiskella ja keskittyä olennaiseen eli siihen ajamiseen. Antaa muiden hoitaa ajattelu. quttroilijat tyytyköön nautiskelemaan. Tulee yöllä paremmin uni silmään.  ;)

Tuuliviiri

Lainaakyseessä tuntuu olevan jonkun sortin autuaaksi tekevä uskonto

Ja tosi uskovainen kulkeepi kesällä Audi-lippis silmillä ja talvella Audi-pipo päässä. Ja sitten kun on sellainen kiihkouskovainen, ei ota sitä pipoa pois päästä, edes auton sisällä, vaikka kolmialueilmastointi pukkaisi lämpöä hyttiin niin paljon, jotta hiki valuu ohimoita myöten. :-X

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Tuuliviiri - 06.12.09 - klo:21:10
LainaaJa vältelkää tilanteita joissa jäätte q:lla tasaiselle kiinni, ja etuvetoinen kynsäisee siitä hienosti liikkeelle
:o

Täh? Toi tuli niin lujaa puskan takaa, jotta oksat pois. Siis quattrolla jää tasaisella kiinni, mutta samassa paikaasa vajaavetoinen ei.  :o Kylläpäs herjan heitit.

quattro jää vain ja ainoastaan silloin kiinni, kun loppuupi maavara. Ã,,lkää nyt muuta väittäkö.  :o

Et siis todella ole tietoinen siitä, että torsenilla voi jäädä kiinni tasamaalla? Kannattaa päivittää hiukan tietoja.

Tilanne on suht teoreettinen, mutta mahdollista kuitenkin ;)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

slash

^^Tuuliviirillä taitaa olla tuulinen päivä ;D ainakin fanaattista kommenttiä.
Järkevää ja järkevää auton vaihtoa nimimerkillä 7 autonvaihtoa 2006-2009...
Vähän asiaakin, onkos vielä kukaan q b8:n omistaja saanut vagcomilla asr:ää kytkettyä pois.
Audi 4A 3.0tdiaLang ex. vag. 411E, T2, OcuII 2.0tfsi Rs, B7 2.0 tdi q avant, B8 2.0tfsi q avant, B8 2.0tfsi q Stronic avant

Tuuliviiri

 
LainaaKannattaa päivittää hiukan tietoja.
Did do!

Siis nykyisessähän tuota ongelmaa ei enää ole. Toi on kuule menneen talven juttuja. Miksi väittelemme, kun vain meistä toisella asiasta käytännön kokemusta?

Ihan mielenkiinnosta käy tsekkaamassa vanhat koeajoraporttini vanhalla foorumilla niin voi huomata, että testiajoja on tullut tehtyä. Niistä viimeisin eli legendaarinen Manamansalon valloitus vasta kyykytti quattron. Mutta että etuvetoisella olisi tuosta tilanteesta sitten selvitty.  :o Oh my god!

Tos®

#59
Lainaasuosittelen erityisen paljon leikkipaikaksi myös järven jäätä, kuten Tosilla on tapana, tai sitten muuta lumista mestaa, jossa ei ole kiusanamme kiviä ja kantoja
Tämän jälkeen on ehdottoman tärkeää jättää auto kuivumaan johonkin yön yli ;)
Voi seurata mystisiä öljyvuotoja...

LainaaEih! Pahinta mitä voi tehdä on se, että suhtautuu autoiluun järjellä! Ei kannata.
Voi ostaa toipotan ja säästää rahat vaikka 2000kg painavaan asuntovaunuun, vaikka vetoautolla ei saa kiskoa kuin 550kg jarrutonta ;)

Ja kyllä.
Itse olen jäänyt niin 4motionilla kuin Q:lla kiinni... Tosin Q:lla paljon helpommin ;)
Johtuu siitä että porukoiden audissa voima karkaa sutivan pyörän kautta.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy