quattrot

Aloittaja Tuuliviiri, 29.11.09 - klo:14:15

« edellinen - seuraava »

Pekka T

LainaaEdellisessä etuvetoisessa A6:ssa mulla oli kitkarenkaat talvirenkaina. Kitkoihin olin oikeinkin tyytyväinen, eikä mulla ollut niiden kanssa mitään mainittavia ongelmatilanteita. Mites nyt kun on quattro (ekaa kertaa) alla, toimivatko kitkat täysipainoisesti tämänkin vetotavan kanssa, vai pitäisikö olla nastarenkaat, jottei quattro "mene hukkaan"?

Neliveto ja kitkarenkaat...
Vetopitoa löytyy liukkaallakin kelillä,  pysähtyminen on sitten eri asia.   :D
Pitää vain tiedostaa nämä ettei tule ikäviä yllätyksiä.
Audi e-tron 55 quattro -20
BMW 328 i xDrive -13

qmckone

Lainaus käyttäjältä: makkis - 24.09.11 - klo:22:25
Jepjep, osoittaen nelivedon ehdottoman hyödyn suomen talvessa...

Jos vaimo kehuu nelivetoa yhden talven kokemuksella, niin se jos mikä on todiste sen hyödyllisyydestä. Vaimot tai tyttö/naisystävät jos ketkä nää jutut tietää. Tai merkityksessä ekslusiivinen.

Vähän liian tosissaan tääl monet kantojaan esittelee. Se kuitenkin heille sallittakoon, sillä kotona pitää olla hiljaa. Tais vilahdella fyssan kaavojakin. Liekö kaavat Maolista tai ellei jopa Hugh D. Youngin University Physicsistä. Ne vaan nuo derivaatat, osittaisista puhumattakaan, menee monilta kyl jonniin verran yli.

A4 2.0Tq

Neppis

Lainaus käyttäjältä: Pekka T - 24.09.11 - klo:23:31
Neliveto ja kitkarenkaat...
Vetopitoa löytyy liukkaallakin kelillä,  pysähtyminen on sitten eri asia.   :D
Pitää vain tiedostaa nämä ettei tule ikäviä yllätyksiä.

Joo, veto- ja jarrupitoa löytyy quattrolla aika samalla mitalla. Tuota ei kuitenkaan kitkat tai nastat muuta suuntaan tai toiseen.
A6 Sedan 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic -12
Ex: A6 Sedan 2.0 TFSI 125kW multitronic -07

qmckone

Lainaus käyttäjältä: Neppis - 25.09.11 - klo:00:13
Joo, veto- ja jarrupitoa löytyy quattrolla aika samalla mitalla. Tuota ei kuitenkaan kitkat tai nastat muuta suuntaan tai toiseen.

Kitka/nasta hiukka kuiva/jää riippuvaiset. Mut silti q stoppaa samoin kuin ei q.
A4 2.0Tq

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: Flat - 24.09.11 - klo:20:08
....Jos jotain hyvää etuvedossa on niin , sillä ei koskaan peräpää vispaa sivusuunnassa kun jäällä lähdetään liikeelle. Takavedossa ja q:ssa on tämä omituisuus esiintyy.
No ei kyllä q:ssa takapää vispaa sivusuunnassa liukkaalta lähdettäessä mitenkään merkittävästi. Etuvedossa taitaa sen sijaan alkaa etupää vispata  :P

Lainaus käyttäjältä: clima - 24.09.11 - klo:20:37
Tästä taas olen Pertsan kanssa eri mieltä. Kun ei näillä kärryillä ole asiaa mihinkään metsäautoteille rospuuttoaikaan niin hauskuus löytyy esim. siitä että auto lähtee talvikelilläkin risteyksistä eleettömän varmasti, ei mitään väliä kuinka paljon kaasua annostelee.
Ei kun samaa mieltä ollaan. Tarkoitin sitä että minulle ei se viivalta lähdön nopeus ja kova kiihtyvyys ole tärkeää. Täällä kun jo taidettiin melkein alkaa vertamaan kiihdytysautoihin ;D. Nimenomaan tuo liikkeellelähdön eleettömyys ja vedon tasaisuus vaikka nyt liukkaasta risteyksessä lähdettäessä on se pointti.

Lainaus käyttäjältä: qmckone - 24.09.11 - klo:23:44
Jos vaimo kehuu nelivetoa yhden talven kokemuksella, niin se jos mikä on todiste sen hyödyllisyydestä. Vaimot tai tyttö/naisystävät jos ketkä nää jutut tietää. Tai merkityksessä ekslusiivinen.
Juuri samat kokemukset. Kehuipa sitä vielä ystävälleenkin  :)

Kärki

Naisethan ne tunnetusti ovatkin autojen ja autoilun asiantuntijoita..  ;D ;D

Jos joku myy autoa meriitillä "naisen käytöstä", niin en osta sitä - jos nainen kehuu quattroa, niin liekö se sitten sama juttu kuin käytetty auto "naisen käytöstä"..  ;D ;D ;D ;D

Arcca

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 25.09.11 - klo:12:06
Nimenomaan tuo liikkeellelähdön eleettömyys ja vedon tasaisuus vaikka nyt liukkaasta risteyksessä lähdettäessä on se pointti.

Olen mietiskellyt tätä usein esitettyä väitettä, ja lähinnä sitä onko tuo taattu pito hauskaa vai ei, eikös se ole vähän tylsää? Turvallista kylläkin jos pyrkii ahtaaseen väliin.
Itse olen sen verran vanha että huikeat sivuluisut vanhoilla takatuuppareilla oli minusta hauskoja, joskin välillä hiuksia nostattavia. Viime talvena ajoin motari rampilla ilman ESPejä olevan Omegan perässä; oli aika huikea näky kun kaveri kiihdytti satasen nopeuteen jäisellä motarilla auto kokoajan pienessä kahva edellä asennossa :o. Quattrolla olisi varmaan mennyt samassa tilanteessa kuin juna vaikka oli todella liukasta, mutta siitäkö todella saa kicksejä?

Toisaalta ymmärrän off road tyyppisen möyrinnän jossa mennään todella pahoista paikoista jollain Jimnyllä, Nivalla/LandRoverilla, mutta sellaiseen madallettu quattro Audi ei tietty sovellu.

Ei pidä ymmärtää väärin, itsekin tykkäisin quattro Audista sen tarjoaman hyödyn takia ja onhan se magee, mutta onko se julmettu pito nyt niin hauskaa ...?
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Pertsa

^kyllä quattrollakin voi mennä ihan hienosti kahva edellä (ei tietenkään liikenteessä) jos haluaa. Siinä se yksi hauskuus.

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: Kärki - 25.09.11 - klo:12:15
Naisethan ne tunnetusti ovatkin autojen ja autoilun asiantuntijoita..  ;D ;D

Jos joku myy autoa meriitillä "naisen käytöstä", niin en osta sitä - jos nainen kehuu quattroa, niin liekö se sitten sama juttu kuin käytetty auto "naisen käytöstä"..  ;D ;D ;D ;D
Varmasti juuri näin. Ponttina oli kuitenki se että rouva ylipäätään edes huomasi jotain eroa etuvetoon :D ja sitten äityi kehumaan nelivetoa (ei siis välttämättä quattroa vaan nelivetoa yleensä).

Kärki

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 25.09.11 - klo:13:04
mutta onko se julmettu pito nyt niin hauskaa ...?

Hyvä kysymys! Ja sitäpaitsi kuinka monta sellaista hetkeä tai tilannetta oikeasti tulee vuodessa eteen, että se julmettu quattro-pito olisi jotakin ylimaallista?! Ei niitä montaa tosiasiassa tule. Talvisiin liikennevalolähtöihin kuulee toisinaan vedottavan - mutta kuinka moni meistä tykkää lähteä kesäkelillä valoista kuin tykin suusta?! Ei varmaan juuri kukaan - miksi sitä sitten pitäisi tehdä liukkaalla kelillä?!  ;)
Ei tuolla liikenteessä pulaan jää etuvedolla eikä takavedolla.

Mutta sitten toisaalta, onko se julmettu pito liukkaalla kelillä niin hauskaa - ON SE, mutta ehkei niin hauskaa, ettei ilmankin pärjäisi  ;D

qmckone

quattroa, kuten mitä muuta nelivetoa tahansa, tulisi ajatella turvallisuusvarusteena siinä missä airbagiä, absia, espiä yms.
A4 2.0Tq

Kärki

Lainaus käyttäjältä: qmckone - 25.09.11 - klo:14:36
quattroa, kuten mitä muuta nelivetoa tahansa, tulisi ajatella turvallisuusvarusteena siinä missä airbagiä, absia, espiä yms.

Millä perusteella? Pysähtyminen ei ole yhtään sen nopeampaa kuin millään muullakaan vetotavalla. Ohjattavuudessa quattrolla saavuttaa äärioloissa etua, mutta sekin etu kuivuu lähes jokaisen kuljettajan kohdalla ajotaitojen/ ääritilanneajamisen harjaantumisen puutteisiin..ja toisaalta quattro saattaa lisätä erheellistä turvallisuudentunnetta vaikeissa kelioloissa, joka sitten taas on omiaan jo lisäämään onnettomuusriskejä.
En osaa pitää quattroa turvallisuusvarusteena.

qmckone

Lainaus käyttäjältä: Kärki - 25.09.11 - klo:14:53
..ja toisaalta quattro saattaa lisätä erheellistä turvallisuudentunnetta vaikeissa kelioloissa, joka sitten taas on omiaan jo lisäämään onnettomuusriskejä.

Airbägit, espit absit jne eivät siis lisää turvallisuudentunnetta? Asenne. Korvienväli. Siellä tulisi olla se todellinen turvallisuusvaruste.
A4 2.0Tq

Tikka

Ilman nelivetoa pärjää normaalissa liikenteessa aivan riittävän hyvin. Toisaalta kyllä minua se sutiminen ärsyttää ja tympäisee, vaikkakin osaan lähteä talvellakin valoista sutimatta.

TBA

Lainaus käyttäjältä: Kärki - 25.09.11 - klo:14:53
Millä perusteella? Pysähtyminen ei ole yhtään sen nopeampaa kuin millään muullakaan vetotavalla. Ohjattavuudessa quattrolla saavuttaa äärioloissa etua, mutta sekin etu kuivuu lähes jokaisen kuljettajan kohdalla ajotaitojen/ ääritilanneajamisen harjaantumisen puutteisiin..ja toisaalta quattro saattaa lisätä erheellistä turvallisuudentunnetta vaikeissa kelioloissa, joka sitten taas on omiaan jo lisäämään onnettomuusriskejä.

Niinpä, oikeastaan takavetoa voisikin pitää turvattomuusvarusteena.
Ilman espiä ja luistoestoa ne ovat talvella lumipenkoissa ja jumissa liikennevaloissa.

Kärki

Minkähän takia Audi kuitenkin säännönmukaisesti liittää jokaiseen quattroon ajonvakautuksen ja kaiken muunkin saman ajamisen turvallisuuteen liittyvän elektroniikan ja muun tekniikan kuin etuveto-Audeihinkin?! Eikö se ole täysin turhaa kun autossa on "turvallisuusvaruste" quattro joka tekee autosta "kuolemattoman"?!

qmckone

Hellantuuteli sentään.
A4 2.0Tq

1.8 "APR" Q

Tätä Quattro-vajaaveto keskustelua on kyllä ilo seurata....oikein hyvää viihdettä.
Kyllähän se fakta on,että etenkin talvisissa olosuhteissa Quattro on se paras vaihtoehto....siitä ei pääse mihinkään,sanoi sitten vajaavedoilla ajavat mitä tahansa.
ex-vagit: Skoda Fabia 1.4 16V,Skoda Octavia 1.6,Skoda Superb 1.8 Turbo,Skoda Octavia 2.0 TDI DSG,Audi Avant 2.0 TDI Multitronic (B7),Audi sedan 2.0 TDI Multitronic (B8), Audi Avant 1.8 TFSI (B8), Audi A4 Sedan 1.8 TFSI Quattro...Audi A4 1.8 TFSI "facelift" quattro...nykyinen A3 2.0 TDI Quattro

Markku J

Tämä on hauska aihe, jolla saa jopa Audi -leirin sekaisin ja tappeluun keskenään.

Itse olen sitä mieltä, että quattro on Audiin niin halpa varuste, että sitä ei kannata jättää valitsematta. Ja se on vielä siitä kumma varuste, että sen hinta ei nollaannu vaihtoautoakaan hinnoiteltaessa.

Takavetoisilla ja quattroilla kun olen viime vuodet ajellut, niin etuvetoista olen alkanut vieroksua. Siitä on vaikea, tai jopa mahdoton löytää mitään hyvää mainittavaa kahteen ensin mainittuun verrattuna.

qmckone

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 25.09.11 - klo:19:15
Tämä on hauska aihe, jolla saa jopa Audi -leirin sekaisin ja tappeluun keskenään.

Ja miten pienestä se lähteekään - yhdestä vetävästä pyöräparista enemmän. :P
A4 2.0Tq

TBA

Itse olen sitä mieltä, että quattro on Audiin niin halpa varuste, että sen saa jopa ilmaiseksi. Ja se on vielä siitä kumma varuste, että sen poisjättäminen voi olla mahdotonta tai ainakin joutuu tinkimään moottorissa.

Etuvetoisilla ja quattroilla kun olen viime vuodet ajellut, niin takavetoista olen alkanut vieroksua. Siitä on vaikea, tai jopa mahdoton löytää mitään hyvää mainittavaa kahteen ensin mainittuun verrattuna.

Flat

LainaaQuattro on se paras vaihtoehto....siitä ei pääse mihinkään,sanoi sitten vajaavedoilla ajavat mitä tahansa.

En ole koskaan sanonot että etuveto olisi parempi tai quattro jotenkin huono. Päinvastoin.

Lainaaettä quattro on Audiin niin halpa varuste, että sitä ei kannata jättää valitsematta.

Jos se olisi halpa , niin  minullakin se olisi ! Halpuus oin suhteellinen käsite. Tällä hetkellä lompakolla ajatellen, quattrossa ei itselleni ole mitään järkeä. Sen verran olette aivopesseet täällä, että haaveilen seuraavaksi kuintenkin quattrosta, mutta kun se aika koittaa, niin alkaa sitten taas lompakko ajattelemaan ääneen.....

pokkus

Takavetoisilla ja quattroilla kun olen viime vuodet ajellut, niin etuvetoista olen alkanut vieroksua. Siitä on vaikea, tai jopa mahdoton löytää mitään hyvää mainittavaa kahteen ensin mainittuun verrattuna.

Tuo on kyllä aika totta, että ettei se etuveto tarjoa kovin montaa järkiperustetta hankinnalle, jos mietitään mitä parempaa se tarjoaa kuin muut. Lähinnä tulee mieleen ehkä halvempi hankintahinta muihin vetotapohin nähden ja pienempi kulutus verrattuna nelivetoon. Toisaalta minusta etuveto on aivan riittävän ja hyvä vaihtoehto pikkuautojen keskuudessa, joilla lähinnä suoritetaan nurkkapyöritysta kaupungissa. En ainakaan itse kokisi saavani mitään lisäkiksejä 1.4L neliveto Fabiasta tai takatuuppari Polosta :) Onhan tosin noita aika maukaittakin etuvetoja tehty kuten Ford Focus RS500, jota on kehuttu monilta osin arvostelujen yhteydessä.

Edit: en tällä missään nimessä tarkoita, että etuveto olisi huono ratkaisu isompiinkaan autoihin. Tarkoitus oli vaan kommentoida, että tietyn tyyppisiin autoihin en itse osaisi edes odottaa kuin tietyntyyppistä vetotapaa. Kyllähän tuon etuvedon riittävyyden jo todistaa, se että niitä on kuitenkin valtaosa autoista ja hyvin niillä näyttää suurin osa pärjäävän.

jotpee

Kyllä, tuoreena foorumilaisena olen yllättynyt, kuinka suht fiksun tuntuisista kirjoittajista tulee lähes fanaattisia autonsa vetotavan puolustajia. Hei, ihan oikeesti...

Itse olen sitä mieltä, että quattro on Audiin niin halpa, että sitä ei kannata jättää valitsematta. Ja se on vielä siitä kumma varuste, että sen hinta ei nollaannu vaihtoautoakaan hinnoiteltaessa.
Aivan samaa mieltä. Ainakin minulle Audin hankinnan painavin peruste.

Aika lailla erimieltä. Etenemiskyky lumessa on takavetoisilla huonompi kuin etuvetoisilla, painoa vetävillä pyörillä ei korvaa mikään elektroniikka. Tämän voi todeta vaikka TM:n talvitesteistä. Viime talvena sain kahdesti olla työntämässä takseja (uudet MB ja BMW) kotikadun liikennettä tukkimasta. Ammattimiehet olivat juuttuneet lumipöperöön, tasaisella! Silloinen etuvetoiseni eteni vaivatta kuluneilla kitkoillakin. No, se olikin Saab...
Ex: A4 Avant 2,0 TFSI 155 kW quattro s-tronic -11

Markku J

Kyllä uudet Bemut 50:50 -painonjakautumalla ovat etenemiskyvyn suhteen varsin eteviä autoja talvikeleilläkin. En osaa suoraan verrata johonkin etuvetoon. Mutta jos tuossa etuvedolle jää, niin muussa ajettavuudessa se maksaa takaisin. Ei puske kaarteissa, ja on ilo antaa kaasua mutkiin, jolloin kääntyvyys vaan paranee.

quattro (60:40 jakosuhteella) tietty ylittää tämänkin takavetokokemuksen ja on se todellinen "ultimate driving machine".

Skula

Itse olen sitä mieltä, että quattro on Audiin niin halpa varuste, että sitä ei kannata jättää valitsematta. Ja se on vielä siitä kumma varuste, että sen hinta ei nollaannu vaihtoautoakaan hinnoiteltaessa.

Joillain sitä rahaa on kieltämättä tolkuttomia määriä. Ja silloin quattro saattaa tuntua niiiiiiin halvalta varusteelta. Mutta mitä maksaakaan halvin automaattivaihteinen quattro? Saatika automaattivaihteinen diesel-quattro? Joillekin se automaattivaihteisto on kuitenkin tärkeämpi varuste, ehkä jopa autokaupan lähtökohta?

Ei ehkä jokaisen kansalaisen ostettavissa kuitenkaan, eikä mahdu edes jokaisen Audia ostavan budjettiin...

Olisin aika hissukseen quattron halpuudesta. Ainakin erottelisin vähän että milloin se on 'edullinen'.
Romurautaa ja paalivehkeitä.

Markku J

Minulle se noin 3 th eur+ ekstraa on ollut helppo perustella ostamieni 2.0 TFSI koneiden yhteyteen.
On tää suomalainen kateus vaan niin ihme juttu, että taaskin sen piti pintaan pulpahtaa....

quattro on halpa - suorastaan alihinnoiteltu varuste, kun sitä vertaa vaikka jalopuulistoihin ja MMI -härpäkkeisiin.

xmasa

Kyllä itselleni kelpaisi talveksi quattro oikein makoisasti. Tosin ei etuvedon kanssa mitään sen suurempia ongelmia ole aiemminkaan ollut, mutta ketuttaa välillä tuo huono lumien auraaminen ym kunnossapito. Ei meinaa aina päästä edes pihasta pois ;D. Olisihan se mukava nautiskella kunnon lumimyräköistä quattrolla, tulisi varmaan lähdettyä huvikseen ajelemaan, mitä huonompaa keliä olisi tulossa.
Nyk: Avensis -18
Ex: BMW F31 320iA xDrive -13
Ex: Toyota Auris -14
Ex: VeeWee Golf TSI -09

Flat

LainaaOn tää suomalainen kateus vaan niin ihme juttu, että taaskin sen piti pintaan pulpahtaa....

Eihän tässä kateudesta ole kukaan puhunut, ainoastaan hinnasta. Tyystin eri asiat.

LainaaMinulle se noin 3 th eur+ ekstraa on ollut helppo perustella ostamieni 2.0 TFSI koneiden yhteyteen.

kaikille ei, siis ennemmistölle...

Lainaaquattro on halpa - suorastaan alihinnoiteltu varuste, kun sitä vertaa vaikka jalopuulistoihin ja MMI -härpäkkeisiin.

Tästä olen täysin samaa mieltä. Jos pähkinäpuun (muovisen sellaisen) ja q:n hinta olisivat jotenkin sidoksissa valmistuskustannuksiin, niin quattro maksasi ainakin 10 KEUR.

Skula

Toki minullekin neliveto kelpaisi - aina, haldexilla tai torseenilla.. Ei siinä mitään.. Vielä kun jossain vaihessa suunnittelisivat hienot kuoret tuon tekniikan ympärille niin voisin taas ottaa uusia askelia nelivetomaailmassa.

Nykyisellä voi mennä paikasta toiseen vajaavetoisesti, ilman että asuinpaikaksi luullaan Espoo  ;D
Romurautaa ja paalivehkeitä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy